کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

چگونه معلم زبان انگلیسی کودکان شویم؟ ۴ مرحله مهم

۴.۳
(۶)

کودکان موجوداتی شیرین و دوست داشتنی هستند و آموزش به آنها برای بسیاری از افراد جذاب و لذت بخش است. همچنین با آموزش به کودکان می‌توانید درآمد بسیار خوبی هم داشته باشید، به خصوص که این روزها همه متقاضی داشتن یک معلم زبان خوب برای کودکان خود هستند.

اما افراد علاقه‌مند چگونه و با داشتن چه ویژگی‌ها و مدارکی می‌توانند معلم زبان انگلیسی کودکان بشوند؟ چه مراحلی را باید پشت سر بگذارند؟بهترین روش‌های تدریس زبان انگلیسی به کودکان چیست؟

 

در ادامه می‌خوانید:

 

مراحل معلم زبان انگلیسی کودکان شدن

 

۱. کسب دانش تخصصی

برای شروع هر کاری نیاز دارید که دانش انجام آن را کسب کنید. برای تدریس به کودکان هم لازم است ابدا دانش تخصصی به دست بیاورید تا بر روش‌های مختلف آموزش تسلط کامل پیدا کنید.

برای رسیدن به این دانش می توانید یکی از این روش‌ها را انتخاب کنید:

 

تحصیل در دانشگاه

شما در دانشگاه می‌توانید در یکی از سه گرایش زبان و ادبیات انگلیسی، آموزش زبان انگلیسی و مترجمی زبان انگلیسی تحصیل کنید. با تحصیل در هر یک از این رشته‌ها دانش زبانی خود را ارتقا می‌دهید و مهارت‌های لازم در امر آموزش را خواهید آموخت.

 

آموزشگاه‌های زبان

یکی دیگر از روش های متداول‌تر برای کسب دانش و یادگیری زبان انگلیسی، شرکت در کلاس‌های آموزشگاه‌هاست که اکثرا به صورت ترمیک برگزار می‌شوند و شما می‌توانید در این کلاس‌ها هر چهار مهارت شنیداری، گفتاری، نوشتاری و خواندن را به صورت حرفه‌ای بیاموزید و مدرک بگیرید.

بیشتر بخوانید: چگونه معلم زبان انگلیسی شویم؟ چه رشته‌ ای و چند سال تحصیل لازم دارد؟

تدریس زبان انگلیسی به کودکان

 

معلم خصوصی

یادگیری زبان در آموزشگاه یا دانشگاه زمان‌بر است. اگر می‌خواهید به نتیجۀ مطلوب‌تر در مدت زمان کوتاه‌تر برسید، معلم خصوصی گزینۀ مناسب‌تری است؛ چرا که با یک معلم زبان باتجربه و کاربلد خیلی زود زبان را به صورت کاملا حرفه‌ای می‌آموزید.

در هایتاکی می‌توانید به معلمان خصوصی زبان انگلیسی زیادی دسترسی داشته باشید و یک جلسۀ رایگان با معلمان موردنظر خود بگذرانید و بعد از پیدا کردن معلم مورد نظر خودتان، فرایند آموزش و یادگیری زبان انگلیسی را شروع کنید.

 

یادگیری به‌صورت خودآموز

یک روش دیگر که البته قدری زمان‌بر است و نیاز به تلاش بیشتری دارد، این است که به‌صورت خودخوان زبان انگلیسی را بیاموزید. توجه داشته باشید که این روش نیاز به حوصله و تمرین زیادی دارد و لازم است حتما از منابع معتبر و یک راهنمای کاربلد در این زمینه بهره ببرید.

مقالات مرتبط:

 

۲. مدرک

پس از کسب دانش زبان انگلیسی، باید با توجه به آنچه آموخته‌اید مدرک مناسب را نیز بگیرید. داشتن مدرک به شما فرصت‌های شغلی بیشتری می‌دهد.

مدارک مورد نیاز برای تدریس زبان انگلیسی به کودکان

 

مهم‌ترین و رایج‌ترین مدارک زبان انگلیسی عبارتند از:

 

مدرک TTC

افرادی که سطح زبان بالایی داشته و قصد دارند مدرس زبان انگلیسی شوند، با گذراندن دوره TTC با روش‌های تدریس مختلف مانند روش تدریس گرامر و لغت، نحوه مدیریت کلاس زبان و چگونگی درس دادن و استفاده از تکنیک‌های مختلف، آشنا می‌شوند.

پس از پایان دوره می توانید مدرک TTC را دریافت کنید.

بیشتر بخوانید:

 

مدرک IELTS

آیلتس یک مدرک بین المللی زبان انگلیسی است که می‌توان گفت تقریباً همه کشورها آن را قبول دارند.

برای گرفتن انواع بورسیه‌ها، اقامت، کار در کشورهای دیگر به مدرک IELTS نیاز دارید. با داشتن سطح زبان خوب و آموختن تکنیک‌های آزمون، خواهید توانست نمره قابل قبولی دریافت کنید.
داشتن این مدرک نشان دهنده دانش بالای زبانی شماست.

مقالات مرتبط:

 

مدرک TOEFL

برای گرفتن این مدرک هم نیازمند داشتن دانش زبانی بالا هستید. با گذراندن برخی دوره‌ها و کسب مهارت می‌توانید در این آزمون شرکت کنید و اگر بتوانید نمره خوبی بگیرید اعتبار آن چندین برابر می‌شود.

بیشتر بخوانید: آزمون تافل TOEFL چیست؟ راهنمای جامع آزمون تافل

معلم خصوصی زبان برای کودک

 

مدرک TESL

از دیگر مدارک معتبر و بین المللی است. TESL مخفف عبارتی به معنای تدریس انگلیسی به عنوان زبان دوم، است؛ یعنی هدف تربیت مدرسانی است که به افرادی آموزش دهند که زبان انگلیسی زبان دوم آن‌هاست.

 

مدرک TESOL

یک مدرک بین المللی که تاریخ انقضا ندارد.
برای شرکت در این دوره باید حداقل دارای سطح زبان C1 باشید. در این دوره شما با جدیدترین شیوه‌های تدریس، آموزش مهارت‌های مختلف، نحوه گرفتن آزمون و نمره دهی، چگونگی مدیریت کلاس، نحوه اصلاح خطاها و موارد بسیاری دیگر آشنا می‌شوید.

شرکت در دوره TESOL به‌صورت حضوری یا آنلاین بوده و برگزار کنندگان آن سه کشور انگلیس، استرالیا و کانادا هستند. این مدرک هم‌سطح مدارک دانشگاهی است.

بیشتر بخوانید: گواهینامه ها و مدارک مورد نیاز برای معلم زبان انگلیسی شدن

 

مدرک TEFL

منظور از TEFL، آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی است.
شما با این مدرک می‌توانید در کشورهایی که زبان آنها انگلیسی نیست، به عنوان مدرس زبان مشغول به کار شوید و تکنیک‌ها و روش‌های نوین آموزشی را بیاموزید.

معلم زبان انگلیسی برای کودکان

 

۳. شروع به کار

پس از گذراندن مراحل فوق و کسب مدرک مورد نظر، می‌خواهید بدانید که از کجا باید شروع کنید و وارد بازار کار شوید. در مقاله «چگونه تدریس زبان را شروع کنیم؟ راهکارهای افزایش درآمد معلمان زبان» به طور مفصل با راه‌های شروع تدریس زبان آشنا می‌شوید.

بیشتر بخوانید: حقوق معلم زبان انگلیسی در کشورهای دنیا؛ کدام بیشتر می‌دهند؟

 

۴. تجربه

بدون تردید یک معلم با تجربه بسیار موفق‌تر عمل خواهد کرد. شما از دو طریق می‌توانید در امر تدریس تجربه کسب کنید:

  • با کلاس‌های خصوصی، کار در آموزشگاه‌ها و امثال آن‌ها
  • استفاده از تجارب دیگران

با سوال کردن از افراد باتجربه، شرکت در برخی از کلاس‌های مدرسان، تماشای نمونه‌های تدریس در شبکه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، می‌توانید به تجربه‌های نابی در تدریس زبان انگلیسی به‌عنوان معلم زبان انگلیسی کودکان دست پیدا کنید.

مقالات مرتبط:

 

روش‌های آموزش زبان انگلیسی به کودکان

 

بازی کردن

یک راه‌ بسیار خوب برای آموزش زبان انگلیسی استفاده از بازی های گوناگون است، خلاقیت یک معلم در اینجا بسیار به او کمک خواهد کرد، بچه ها از طریق بازی مطالب آموزشی را بهتر می آموزند و حتی برای یادگیری بیشتر ترغیب می‌شوند.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با بازی کردن

مقالات مرتبط:

 

تمرینات کلاسی متنوع

انجام کارهای یکنواخت در کلاس بچه‌ها را خسته و کسل می‌کند و در نتیجه در برابر یادگیری گارد می‌گیرند. لازم است در هر جلسه تنوع در انجام تکالیف داشته باشید تا یکنواختی کلاس آن‌ها را بی‌حوصله نکند.

بیشتر بخوانید: چگونه کلاس زبان جذاب تری داشته باشیم؟

 

فعالیت‌های هنری

فعالیت‌های هنری بچه‌ها را سر ذوق می‌آورد. کارهایی مثل نقاشی کشیدن، کاردستی درست کردن، رنگ آمیزی کردن و امثال اینها.
مطالبی که بچه‌ها ازطریق این شیوه‌ها یاد می‌گیرند به‌خوبی در ذهنشان می‌ماند و برای یادگیری مطالب جدید شور و ذوق بیشتری خواهند داشت.

بیشتر بخوانید: شادترین شعرهای انگلیسی برای مدرسه+ متن، ترجمه و کلیپ

روش های آموزش زبان انگلیسی به کودکان برای معلمان تازه کار

بیشتر بخوانید:

 

برگزاری کلاس در فضای باز

اگر برایتان امکان دارد گاهی کلاس را به فضای بیرون ببرید.
فضای باز به بچه‌ها حال و هوای خوبی برای یادگیری می‌دهد. می‌توانید از شگردهای مختلف و جالبی برای آموزش استفاده کنید؛ مثلا بازی پیدا کردن گنج. با این کار بچه‌ها زبان را در فضایی هیجان‌انگیز یاد می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

آموزش زبان انگلیسی به بچه ها

 

استفاده از روش TPR

این روش مخفف  Total Physical Response به معنی پاسخ فیزیکی کامل بوده، که یک روش بسیار خوب در آموزش زبان است.

در این روش از حرکات بدن در امر آموزش استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای آموزش کلمه شانه زدن (comb)، بعد از بیان کلمه، به صورت عملی شانه زدن را انجام می‌دهید و از بچه‌ها می‌خواهید آن‌ها هم این کار را انجام دهند و بعد کلمه را تکرار کنند.
به این ترتیب معنای کلمات کاملاً برای آن‌ها جا می‌افتد و به‌خوبی کلمات جدید را یاد می‌گیرند.

بیشتر بخوانید:

 

استفاده از وسایل کمک آموزشی

وسایل کمک آموزشی مانند:

  • فلش کارت‌ها،
  • کتاب های مصور،
  • انواع پوسترها،
  • گیم‌ها

می‌توانند در امر آموزش زبان بسیار مفید و موثر باشند.

آموزش زبان انگلیسی به کودکان با فلش کارت

مقالات مرتبط:

با به کارگیری کمی خلاقیت و نوآوری می‌توانید از وسایل سادۀ اطراف خود نیز برای آموزش استفاده کنید. به عنوان مثال می‌توانید چند وسیلۀ مختلف را داخل یک کیسه قرار داده و از زبان‌آموز بخواهید دستش را درون کیسه کرده و احساس خود را از آنچه لمس کرده بیان کند، این کار علاوه بر جذاب و هیجان انگیز بودن به بچه ها موضوع برای صحبت می دهد.

 

ایجاد محیطی دور از استرس

هرگز بچه‌ها را مجبور به انجام کاری نکنید.
برای تدریس گرامر و کلمات خودتان از آن‌ها استفاده کنید تا بچه‌ها از شما بیاموزند.

لزومی ندارد تمام اشتباهات آنان را تصحیح کنید. کم کم یاد می‌گیرند وبه‌مرور کمتر اشتباه خواهند کرد. وقتی می‌بینید که بچه‌ها اشتباهی، مثلاً در تلفظ یا گرامر دارند، بعد از پایان صحبتشان ساختار و یا کلمه صحیح را به کار ببرید تا به‌صورت غیر مستقیم متوجه اشتباه خود شوند.

مهارت های معلم زبان انگلیسی کودکان چیست؟

 

دیدن فیلم، سریال و انیمیشن

تماشای فیلم، به‌خصوص فیلم‌های مرتبط با درس، علاوه بر اینکه باعث ایجاد تنوع در کلاس زبان شده و موجب می‌شود بچه‌ها از محیط کلاس خسته و دلزده نشوند، باعث می‌شود آنچه را در کلاس آموخته‌اند دوره کنند و درنتیجه مطالب برایشان جا می‌افتد و در ذهنشان تثبیت خواهد شد.

بیشتر بخوانید: انیمیشن‌های برتر برای یادگیری زبان انگلیسی در سطوح مختلف + لینک دانلود

 

تشویق به گفتن جملات

شروع صحبت به زبان جدید کار بسیار دشواری است و برای بچه‌ها بسیار دور از دسترس به نظر می‌رسد.

سعی کنید آن‌ها را به گفتن جمله تشویق کنید. وقتی شروع به گفتن جملات می‌کنند حس خوبی می‌گیرند و اعتماد به نفسشان زیاد می‌شود. کم کم با قرار دادن جملات در کنار هم می‌توانند صحبت کنند. مثلا می‌توانید سوال‌هایی بپرسید که نتوانند با یک کلمه پاسخ دهند و مجبور باشند که یک جمله بگویند.

بیشتر خوانید: لیست لغات انگلیسی آسان برای کودکان | First Words for Kids

آموزش حرف زدن به زبان انگلیسی به کودکان

 

بیشتر بخوانید: روش های مدرن تدریس زبان | راهنمای جامع و کاربردی

معلم زبان انگلیسی کودکان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

 

۱. خلاقیت

کودکان نسبت به بزرگسالان دنیای متفاوتی دارند و همچنین صبر و حوصله بزرگ‌ترها را ندارند. بنابراین یک معلم زبان انگلیسی کودکان لازم است بسیار خلاق و توانمند باشد تا بتواند با ایده‌ها و روش‌های متفاوت بچه‌ها را در کلاس در حین آموزش سرگرم هم کند تا خسته و دلزده نشوند.

بیشتر بخوانید: بهترین سن شروع یادگیری زبان انگلیسی در کودک

 

۲. علاقه‌مندی

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در آمورش کودکان، علاقه‌مندی است. بچه‌ها روحیه بسیار حساسی دارند. گاهی لازم است معلم بدقلقی‌ها و بهانه‌گیری‌های کودک را تحمل کرده و با تکنیک‌های خاص آن‌ها را متوجه درس کند.همه این‌ها در صورتی امکان پذیر است که شما به کار با کودکان علاقه‌مند باشید.

معلم زبان انگلیسی کودکان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

 

۳. صبر و بردباری

در زمان کار با کودکان، شما به‌عنوان معلم گاهی لازم است یک مطلب به ظاهر ساده را بارها تکرار کنید. بچه‌ها کم تجربه‌اند و ممکن است رفتارهایی داشته باشند که مورد پسند شما نباشد.

بنابراین لازم است که با صبر و بردباری اینگونه رفتارها را تحمل کرده و طوری رفتار کنید که موجب ناراحتی آن‌ها نشود.

 

۴. فعال بودن

بچه‌ها بسیار پرانرژی و فعال هستند. برای این که بتوانید تعامل خوبی با کودکان داشته باشید، لازم است شما هم فعال و پرانرژی باشید تا بتواند از روش‌های مختلف مانند بازی کردن، قصه گفتن و امثال اینها برای آموزش زبان انگلیسی به کودکان استفاده کنید.

 

۵. خوش‌خلقی

هیچ کس آدم بداخلاق را دوست ندارد؛ چه برسد به کودکان با آن روحیه لطیف و حساس. پس خوش‌خلقی یکی از ویژگی‌های اساسی معلم‌های کودکان است تا از این طریق بچه‌ها با علاقه و اطمینان خاطر در کلاس‌ها حاضر شوند.

بیشتر بخوانید: چطور به عنوان معلم زبان اعتماد به نفس خوبی داشته باشیم؟

چگونه به کودکان زبان انگلیسی تدریس کنیم؟

 

۶. آراستگی

کودکان بیشتر به جنبه ظاهری افراد توجه دارند و آراستگی یک معلم بر یادگیری آنها تاثیر مستقیم دارد. پس به عنوان معلم زبان کودکان به این نکته بسیار اهمیت دهید و سعی کنید همیشه با ظاهری آراسته در کلاس‌های خود حضور پیدا کنید.

 

۷. فن بیان

یکی از فاکتورهای بسیار مهم در آموزش داشتن قدرت بیان است. بعضی از معلمان با اینکه دانش و سواد زیادی دارند، به دلیل نداشتن قدرت بیان نمی‌توانند مطالب آموزشی را به شاگردان خود منتقل کنند.

 

سخن پایانی

اکنون می‌دانید برای اینکه یک معلم زبان انگلیسی کودکان شوید لازم است چه مراحلی را طی کنید و همچنین با جنبه‌های مختلف آموزش کودکان هم آشنا شدید. چنانچه در هر یک از بخش‌های گفته شده نیاز به کمک داشتید تیم پشتیبانی هایتاکی آماده کمک و راهنمایی شما عزیزان هستند. مطمئن باشید در این راه تنها نیستید و پشتیبانی ما را دارید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۳ / ۵. تعداد نظرات ۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *