کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

گواهینامه ها و مدارک مورد نیاز برای معلم زبان انگلیسی شدن

۴.۶
(۸)

تبدیل شدن به یک معلم زبان انگلیسی راهی عالی برای به اشتراک گذاشتن تلفیقی از عشق و دانش خود به زبان و ادبیات انگلیسی با زبان‌آموزان است. اگر قصد دارید معلم زبان انگلیسی شوید، یادگیری در مورد مسئولیت‌ها و صلاحیت‌های معمول این متخصصان می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا این مسیر شغلی با علایق و مهارت‌های شما مطابقت دارد یا خیر.

در ادامه این مقاله، در مورد این که چگونه می‌توان یک معلم زبان انگلیسی شد و مراحل و مدارک مورد نیاز برای معلم زبان انگلیسی شدن را معرفی خواهیم کرد.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

مراحل و مدارک مورد نیاز برای معلم زبان انگلیسی شدن

برای تبدیل شدن به یک معلم زبان انگلیسی، باید شرایط آموزشی لازم را داشته باشید، تجربه کاری لازم را کسب و آزمون گواهینامه لازم را برای دریافت مجوز تدریس خود، با توجه به اینکه در چه مرکزی قصد تدریس دارید، بگذرانید.

مقالات مرتبط:

مراحل و مدارک مورد نیاز برای معلم زبان انگلیسی شدن در سطوح مختلف عبارتند از:

 

 ورود به دانشگاه فرهنگیان

یکی از راه‌های ورود به شغل معلمی زبان، شرکت در کنکور زبان انگلیسی و کسب رتبه لازم برای ورود به دانشگاه فرهنگیان است. توجه به این نکته مهم است که جذب دانشجو در رشته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه فرهنگیان نه تنها فقط با کسب رتبه مناسب در کنکور سراسری صورت نمی‌گیرد، بلکه باید شرایط دیگری نیز بررسی شود.

برای معلم زبان انگلیسی شدن چه مدارکی باید داشته باشیم؟

 

از جمله مزایای تحصیل در دانشگاه فرهنگیان، می‌توان به آموزش روش‌های تدریس و مهارت‌های مرتبط با تدریس، همراه با استخدام رسمی در آموزش و پرورش اشاره کرد.

بیشتر بخوانید:

 

قبولی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش

هر ساله آموزش و پرورش با هدف جذب نیروی معلمی جدید، آزمونی را برگزار می‌کند که شرایط خاصی دارد. این شرایط بر اساس قوانین آموزش و پرورش تعیین می‌شوند. بنابراین، قبل از ثبت‌نام، لازم است شرایط مندرج در سایت آموزش و پرورش را بررسی کنید.
یکی از شرایط ضروری برای شرکت در آزمون استخدامی معلم زبان انگلیسی، داشتن مدرک لیسانس یا فوق لیسانس در این رشته است.

پس از شرکت در آزمون کتبی و کسب نمره قبولی، باید در مراحل مصاحبه، تحقیقات و معاینات پزشکی که بر اساس دستور آموزش و پرورش انجام می‌شود، قبول شوید. بعد از قبولی در مرحله گزینش و پایان دوره‌ مهارت‌آموزی به مدت یک سال، به عنوان معلم زبان در آموزش و پرورش استخدام خواهید شد.

توجه داشته باشید که قبل از استخدام رسمی، برای پذیرش شرایط مورد نیاز، لازم است در محلی که پذیرفته شده‌اید به مدت ۱۰ سال در آموزش و پرورش خدمت و همچنین یک تعهدنامه را امضا کنید.

 

تدریس زبان انگلیسی در مدارس

برای تدریس زبان انگلیسی در مدارس، مهم‌ترین معیار، داشتن تحصیلات دانشگاهی در رشته زبان انگلیسی است. این مدرک‌ها شما را به معلمی که مهارت‌های تدریس موردنیاز را در اختیار دانش‌آموزان قرار می‌دهد، تبدیل می‌کنند.

همچنین می‌توانید از دوره‌های آموزشی مرتبط با تدریس زبان انگلیسی استفاده کنید. برخی از موسسات آموزشی و سازمان‌ها دوره‌های کوتاه‌مدتی را برای علاقه‌مندان به تدریس زبان ارائه می‌دهند که می‌تواند مهارت‌های شما در زمینه آموزش افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: روش های خلاقانه تدریس زبان انگلیسی به کودکان

نحوه تدریس زبان انگلیسی در مدرسه

 

تدریس زبان انگلیسی به عنوان معلم حق‌التدرس

معلمان حق التدریس بدون تعهد از سمت آموزش و پرورش در مدارس مشغول به کار می‌شوند و به جبران کمبود معلم در مدارس کمک می‌کنند.

اگر شرایط تدریس زبان انگلیسی به روش‌های قبلی را ندارید، می‌توانید از روش معلم حق التدریسی استفاده کنید که نیازمند مهارت‌ها و شیوه‌های تدریس زبان و تسلط به زبان انگلیسی به میزان بالاست. همچنین، داشتن مدرک تحصیلی مرتبط نیز از جمله شرایط این روش است.

برای تدریس زبان به روش حق التدریسی، لازم است به مراکز آموزشی منطقه یا مدارس غیرانتفاعی در نزدیکی محل زندگی‌تان مراجعه کنید. سپس، با ارائه درخواست تدریس به مدیر مجموعه، در صورتی که نیاز به خدمات شما باشد، برای تدریس تأیید می‌شوید.

 

تدریس زبان انگلیسی در دانشگاه

برای تدریس زبان در دانشگاه، لازم است مسیر تحصیلات خود را تا مقطع کارشناسی ارشد زبان انگلیسی یا دکتری ادامه دهید.
دانش‌آموختگان با مدرک کارشناسی ارشد زبان انگلیسی پس از ورود به دانشگاه به عنوان مربی تدریس می‌کنند، اما برای تدریس در رتبه‌های استادیار، دانشیار و استاد تمام، حتماً باید تا مقطع دکتری تحصیلات خود را ادامه دهید.

فعالیت در دانشگاه به صورت عضو هیات علمی همچنین دو شرط سن و مدرک نیز دارد.
افراد با مدرک کارشناسی ارشد و دکتری حرفه‌ای، حداکثر تا سن ۳۰ سال می‌توانند به‌عنوان هیات علمی دانشگاه‌ها شروع به فعالیت کنند. اما افراد با دکتری تخصصی اجازه شروع فعالیت تا سن ۴۰ سال را نیز دارند.

 

تدریس به عنوان معلم خصوصی زبان انگلیسی

معلم خصوصی زبان انگلیسی شدن می‌تواند به عنوان یک شغل فریلنسری در نظر گرفته شود که به صورت حضوری یا آنلاین انجام می‌شود.

بسیاری از والدین، به منظور بهبود مهارت‌های زبان انگلیسی فرزندان خود، از خدمات معلم خصوصی استفاده می‌کنند. همچنین، افرادی که قصد مهاجرت و نیاز به بهبود زبان انگلیسی دارند، معمولاً کار با معلمان خصوصی را ترجیح می‌دهند.

بیشتر بخوانید: تفاوت معلم زبان انگلیسی مدرسه با معلم زبان انگلیسی خصوصی

تدریس خصوصی زبان انگلیسی

 

علاقه به تدریس زبان انگلیسی، یکی از دلایلی است که افراد به تدریس خصوصی می‌پردازند. هرچند، اگر بخواهیم به جنبه‌های دیگر این شغل بپردازیم، می‌توانیم به درآمد بالای آن نیز اشاره کنیم. البته این اتفاق زمانی می‌افتد که شما به عنوان معلم زبان انگلیسی، مهارت‌های کافی را در این زمینه داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

تجربه موفقیت در تدریس به یک گروه، به طور خودکار زبان‌آموزان بیشتری را به سمت شما جذب می‌کند. برای تدریس به عنوان معلم خصوصی، نیاز حتمی به داشتن مدرک زبان انگلیسی ندارید و مهم‌ترین مساله در این مورد مهارت شما در دانش زبان و نحوه‌ی تدریس است.

شما می‌توانید با ثبت نام در هایتاکی به‌عنوان مدرس، به جمع معلمان خصوصی زبان انگلیسی در این پلتفرم بپیوندید و تدریس خود را به‌صورت حضوری، آنلاین و یا ترکیبی از هر دو روش آغاز کنید.

 

تدریس زبان انگلیسی در آموزشگاه‌های زبان

تدریس در آموزشگاه‌های زبان نیز روش دیگری برای ایفای شغل معلمی زبان انگلیسی است. مدیران این آموزشگاه‌ها برای استخدام معلمان، به مدرک تحصیلی اهمیت می‌دهند؛ اما این مدرک به تنهایی کافی نیست.

عموما، زبان‌آموزانی که قصد تبدیل شدن به مدرس زبان را دارند، باید مدرک TTC را نیز به آموزشگاه‌های مورد نظر ارائه دهند. این مدرک، نشان‌دهنده مهارت‌های تدریس و شیوه‌های آموزشی شماست.

توصیه می‌شود پیش از انتخاب یکی از مدارک مهم زبان انگلیسی برای تدریس، با دقت نیازها و الزامات مختلف آموزشگاه‌ها و موسسات زبان مقصدتان آشنا شوید تا بهترین تصمیم را برای شروع مسیر حرفه‌ای خود اتخاذ کنید. همچنین، با بررسی و مقایسه مزایا و معایب هر گزینه، اطمینان حاصل کنید که مدرک انتخابی بهترین تطابق با هدف شغلی و علاقه‌های شما دارد.

مدرک TTC برای تدریس زبان انگلیسی

 

مدرک TTC برای تدریس در آموزشگاه‌های زبان

TTC یا Teacher Training Course به معنای دوره‌ی تربیت معلم برای متقاضیان شغل تدریس است که به هر دلیل موفق نشده‌اند در این رشته تحصیلات دانشگاهی داشته باشند.

برای دریافت مدرک TTC، ابتدا باید دارای حداقل سطح زبانی Upper Intermediate باشید. پس از آن، می‌توانید در دوره آنلاین TTC ثبت‌نام و شرکت کنید.

در این دوره، مهارت‌های تدریس زبان انگلیسی، فنون آموزشی و اصول کلاس‌های زبان به شما آموزش داده می‌شود. پس از پایان دوره و کسب نمره قبولی، شما مدرک TTC را دریافت خواهید کرد و قادر به تدریس در آموزشگاه‌ها و موسسات آموزش زبان خواهید بود.

در نظر داشته باشید که شرایط تدریس ممکن است در هر آموزشگاه‌های مختلف متفاوت باشد.
بعضی از آموزشگاه‌ها علاوه بر مدرک دانشگاهی در رشته زبان‌های خارجی، خواستار مدارک آیلتس یا تافل با نمره بالا نیز می‌شوند. اما در نهایت براساس تسلط شما در مصاحبه و بررسی مهارت‌های تدریسی شما، تصمیم نهایی توسط مدیران آموزشگاه گرفته می‌شود.

مقالات مرتبط:

 

دلایل انتخاب شغل معلمی زبان انگلیسی

تدریس یک حرفه واقعی و الهام‌بخش است و معلمان تأثیر قابل مشاهده‌ای بر زندگی جوانان دارند.

یکی از دلایلی که معلم شدن مورد توجه قرار می‌گیرد، امنیت شغلی بالای این حرفه و همچنین پرتقاضا بودن آن است. در ادامه، نکات مهم دیگری را برای انتخاب این شغل آورده‌ایم:

 

۱. درآمد

درآمد یک معلم انگلیسی بسته به مهارت، محل تدریس، گواهینامه‌های تحصیلی و تجربه متفاوت است؛ اما یک معلم زبان انگلیسی علاوه بر تدریس و کسب درآمد از مراکز دولتی و خصوصی، می‌تواند به عنوان معلم خصوصی زبان انگلیسی نیز فعالیت کرده و کسب درآمد داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

درآمد معلم زبان انگلیسی

 

۲. چشم‌انداز شغلی

تدریس مسیر شغلی روشنی دارد. به عنوان یک معلم زبان انگلیسی، می‌توانید به مقاطع دیگر تدریس ارتقا یابید و به موقعیت‌های بالاتری در دبیرستان‌ها دست پیدا کنید. همچنین می‌توانید به عنوان مدیر بخش، معلم مدیر یا سایر نقش‌های اداری پیشرفت کنید.

بیشتر بخوانید: مسیر شغلی معلم زبان انگلیسی؛ مراحل رسیدن به درآمد

 

۳. محیط کار

معلمان در یک محیط مثبت علمی و با حمایت، ایمنی و تشویق سازمانی بسیار خوب کار می‌کنند. تدریس یک شغل پرخطر نیست و معلمان از احترام و جایگاه اجتماعی مناسبی بهره‌مند هستند.

مقالات مرتبط:

 

نکات مهم برای شروع شغل معلمی زبان انگلیسی

 

تسلط بر مباحث تئوری

تدریس زبان انگلیسی نیازمند تسلط کامل بر این حوزه، شامل دانش گرامر، واژگان، تلفظ صحیح، مهارت‌های مکالمه و روش‌های تدریس، است.

دانش و سواد معلمان زبان انگلیسی

 

تعهد به یادگیری مداوم

برای موفقیت بهتر در تدریس، تعهد به یادگیری مداوم و دنبال کردن روند پیشرفت و کسب تجربه ضروری است. هرچند که تازه‌کاران نیز می‌توانند در این شغل موفق باشند، اما تجربه عملی به کیفیت تدریس شما کمک می‌کند.

 

مهارت‌های ارتباطی

معلم زبان انگلیسی باید مهارت‌های ارتباطی بالایی داشته باشد تا بتواند با دانش‌آموزان به‌خوبی ارتباط برقرار کرده و به آنها در فرایند یادگیری کمک کند.

 

خلاقیت

تدریس نیازمند خلاقیت در استفاده از روش‌ها و منابع آموزشی برای جذاب‌تر کردن فرایند یادگیری زبان انگلیسی و افزایش اثربخشی است.
داشتن طرح‌های مختلف برای تدریس به شما امکان می‌دهد که به نیازها و سطوح مختلف دانش‌آموزان پاسخ دهید و از یکنواخت شدن روند تدریس جلوگیری کنید.

 

توجه به توانمندی‌ها و نیازهای شاگردان

هر دانش‌آموز نیازها و استعدادهای مختص خود را دارد. به عنوان معلم زبان انگلیسی لازم است بتوانید به نیازها و توانمندی‌های هر دانش‌آموز به‌خوبی توجه کرده و برنامه‌های آموزشی مناسب را برای آنها طراحی کنید.

توجه به توانمندی‌ها و نیازهای شاگردان در تدریس زبان انگلیسی

 

صبور بودن

یکی از اصول اساسی در تدریس زبان انگلیسی، صبر و شکیبایی است.
تدریس زبان انگلیسی یک فرایند طولانی و چالش‌برانگیز است که نیازمند صبر و پشتکار برای رسیدن به موفقیت است. در صورت نیاز توضیح و تدریس چندباره یک درس، روندی طبیعی در تدریس است.

 

انتخاب گروه سنی برای تدریس

برای موفقیت در تدریس زبان انگلیسی، مهم است که گروه سنی هدف خود را به درستی انتخاب کنید. هر گروه سنی نیازهای متفاوتی دارند و نیازمند روش‌های تدریس و ارزیابی مختلفی هستند. این مساله به شما در طراحی برنامه‌های آموزشی مناسب‌تر کمک می‌کند.

مقالات مرتبط:

 

سخن پایانی

چه بخواهید معلم زبان در مدارس، دانشگاه‌ها، آموزشگاه‌ها شوید و یا شغل مورد علاقه خود را با تدریس خصوصی دنبال کنید، تلاش و پشتکار شما در ارتقاء مهارت‌ها و دستیابی به مدارک مورد نیاز حائز اهمیت است.

در مسیر تبدیل شدن به یک معلم زبان، به تجربه‌ها و راهنمایی‌های افرادی که قبلاً این مسیر را طی کرده‌اند، توجه کنید. مشورت با متخصصان، شرکت در دوره‌های آموزشی مرتبط و افزایش دانش و تجربه به شما کمک خواهد کرد که بهترین تصمیم‌ها را برای رشد حرفه‌ای خود اتخاذ کنید.

در نهایت، عشق به زبان انگلیسی و اشتیاق به انتقال این عشق به دیگران، می‌تواند از شما یک معلم زبان با اثرگذاری بیشتر و موفق‌تر کند. با ایجاد ارتباط قوی با زبان انگلیسی و ارتقاء مهارت‌های تدریس خود، می‌توانید به بهترین نحو در دنیای تدریس زبان انگلیسی شکوفا شوید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۶ / ۵. تعداد نظرات ۸

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *