کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

روش های جالب و جذاب تدریس زبان انگلیسی

۵
(۷)

امروزه با گسترش اینترنت و تکنولوژی و نرم افزارهای  آموزشی متنوع و آمیخته شدن آنها با زندگی روزمره ، مردم تمایل دارند بیش از پیش زبانهای مختلف به ویژه زبان انگلیسی که یک زبان بین المللی است را یاد گرفته تا بتوانند نیازهای خود را هرچه سریعتر و راحتتر براورده کنند. آموزش زبان مخصوصا زبان انگلیسی در تمام سنین بصورت فزاینده ای در حال رشد است از کودک خردسال تا افراد میانسال برای استفاده از تمام دانش روز تمایل دارند انگلیسی را یاد بگیرند. در این میان روش های تدریس زبان انگلیسی هم نسبت به گذشته تغییرات بسیاری داشته است.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

روش‌های نوین باعث شده‌اند علاقمندان به یادگیری زبان در هر حال و با هر شرایطی بتوانند کلاس زبان داشته باشند و یا حداقل خودشان بتوانند بدون مدرس زبان یاد بگیرند. شیوه ای که در گذشته صد در صد وابسته به حضور فیزیکی در کلاس بوده اکنون با شیوه آنلاین نیز امکان پذیر است. اینکه شما در چه رده سنی در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید مهم است چرا که برای هر سنی شیوه های خاصی برای آموزش و یادگیری وجود دارد.

مقالات مرتبط: چگونه معلم زبان انگلیسی شویم؟ چه رشته‌ ای و چند سال تحصیل لازم دارد؟

 

روش های جدید تدریس زبان

 

۱- تکنولوژی و تلفن‌های هوشمند

همه میدانیم تلفن های هوشمند عضوی از خانواده ما هستند. حضور تلفن های هوشمند در تمام ابعاد زندگی ما به چشم می خورد.حتی در تدریس زبان ها به ویژه زبان انگلیسی هم نقش بزرگی ایفا می کنند.از آنجایی که خیلی ها به واسطه تلفن همراه به اینترنت دسترسی دارند استفاده از آن در کلاس میتواند مفید باشد اما خیلی از معلمها موافق استفاده از گوشی در کلاس نیستند و آن را باعث حواسپرتی زبان آموزان می دانند، البته این حرف تا حدی درست است ولی در دنیای امروز این معلم است که بهتر است خود را با تکنولوژی سازگار کند و طوری کلاس را اداره کند که نهایت استفاده از گوشی و تکنولوژی برای یادگیری و دانش بیشتر باشد.

تکنولوژی و تلفن‌های هوشمند

 

وجود انواع دیکشنری ها و نرم افزارها بر روی گوشی باعث سرعت بخشیدن به روند آموزش می‌شود. ازدیگر کاربردهای موبایل در کلاس، استفاده جمعی از اپلیکیشن های آموزش زبان است.

 

استفاده از اپلیکیشن های کاربردی؛ از جدیدترین روش های تدریس زبان انگلیسی

در حال حاضر ، در سراسر جهان، ما شاهد رشد سریع فناوری هستیم. چه راهی بهتر از تکنولوژی برای جذب زبان آموزان وجود دارد؟

این اپ ها به شما فرصت نظردهی می دهد یا میتوانید مسابقه های مختلفی بین بچه ها ترتیب بدهید که قطعا یادگیری را جذابتر و کلاس را نیز شادتر خواهد کرد. این روش در کشورهای جهان اول و پیشرفته سالهاست که اجرا می شود. زبان آموزان امروز دوست ندارند با تکنیک‌های سنتی و قدیمی این مهارت را یاد بگیرند پس باید برای جلب توجه آن‌ها بهترین روش های تدریس زبان انگلیسی را یاد بگیرید.

قبل از شروع کلاس انواع بازی های آموزشی یا اپ های معروف و کاربردی را جستجو و به زبان آموزانتان معرفی کنید. این بازی ها میتوانند در عین سرگرم کننده بودن آموزنده نیز باشند. اپ ها هم می توانند شما را در مسیر تدریس بسیار کمک کنند تا زبان آموزان راحتتر و سریعتر به آنچه نیاز دارند برسند.

بیشتر بخوانید:

 

۲- آموزش وبلاگ نویسی به زبان آموزان

یکی از روش های تدریس زبان انگلیسی به نوجوانان و بزرگسالان مشق شب و نوشتن است. این تکنیک امروزه به روش های مختلفی قابل انجام است. درست مانند گذشته از بچه ها بخواهید برایتان مشق بنویسند ولی اینبار به جای نوشتن در دفتردر وبلاگ‌ بنویسند وبلاگهای مختلفی برای تمرین نوشتن  وجود دارد. وبلاگ نویسی کاری جذاب و دوست داشتنی برای نوجوانان است.

آموزش وبلاگ نویسی به زبان آموزان

 

به زبان آموزانتان یاد بدهید برای خود وبلاگ داشته باشند. وبلاگها اجازه می‌دهند تا زبان آموزان خلاقیت خودشان را تقویت کرده ودر مورد زبان انگلیسی بیشتر فکر کنند و حتی از دیگران ایده بگیرند. گاهی بازخوردهای مختلفی هم میتوانند از مردم نسبت به نوشته‌هایشان دریافت کنند و به‌صورت آنلاین با آن‌ها درارتباط باشند. این بازخوردها آنها را دلگرم به سبک نوشتاریشان میکند، شاید که روزی به نویسنده ای برجسته تبدیل شوند!

 

۳- رادیو و پادکست ها

رادیو برای چندین دهه به تنهایی ابزار آموزشی محسوب می شد،امروزه هم  به ویژه در مناطقی که دسترسی به اینترنت محدود است همچنان وسیله ای محبوب است، بر روی هر موج که بگذارند کم کم مهارت شنیداری زبان آموزان تقویت می شود.  امروزه  پادکست ها جای رادیو را گرفته اند ، زبان آموزان با شنیدن مطالب موجود در پادکست ها می توانند به راحتی مهارت شنیداری خود را بهبود ببخشند.

بیشتر بخوانید:

 

۴- معرفی سایت های آموزشی

متناسب با سن زبان آموزانتان می توانید سایت‌های آموزشی زبان انگلیسی را به بچه ها معرفی کنید. بچه ها می توانند با سرچ و جستجو در آنها تکالیف خود را به راحتی انجام دهند و کم کم با روش‌های تحقیق به زبان انگلیسی هم آشنا شوند.

 

۵- انجام آزمایش های علمی

انجام آزمایش فقط برای کلاسهای علمی نیستند! آزمایش‌های سرگرم‌کننده در کلاس درس زبان هم می‌تواند یک راه خلاقانه و هیجان‌انگیز برای تشویق زبان آموزان به تفکر و صحبت کردن به زبان انگلیسی باشد. اجازه دهید بچه ها پیش‌بینی کنند و آزمایش را انجام دهند تا ببینند آیا پیش‌بینی‌هایشان درست بوده است یا خیر.می‌توانید از زبان آموزان بخواهید که فرضیه‌ها و نتایج خود را به زبان انگلیسی بنویسند، و سپس می‌توانند به صورت شفاهی در پایان کلاس ارائه دهند. این شیوه جانی تازه به کلاس درس شما می دهد و کلاس را پویا می کند امتحان کنید و نتیجه آن را ببینید.

 

۶- آموزش از طریق بازی کردن

بازی سرگرم کننده و بدون محدودیت است. بازی ها راهی عالی برای تشویق زبان آموزان بزرگسال به یادگیری زبان انگلیسی هستند. بازی کردن به زبان آموزان اجازه می دهد تا در یک محیط سرگرم کننده و کم استرس با زبان انگلیسی درگیر شوندو ارتباط مثبتی با یادگیری زبان ایجاد کنند ، اما زمان بازی باید کنترل شده باشد وگرنه کلاس به سرعت رو به هرج ومرج خواهد رفت. چگونه می توانید بازی را بدون هدر دادن وقت کلاس و زبان آموزان انجام دهید؟ از خود بچه های کلاس بپرسید به چه بازی علاقه دارند. بازی های فیزیکی یا بازی های آنلاین هردو شیوه طرفداران بسیار زیادی در میان زبان آموزان دارند.

آموزش از طریق بازی کردن

 

نقش آفرینی روش دیگری برای تشویق بازی در بین زبان آموزان است، ایفای نقش راه فوق العاده ای برای تقویت مهارت های گفتاری زبان آموزان و اعتماد به نفس آنهاست. با دادن نقش های مختلف به زبان آموزان می توانید واژگان مختلف را به آنها آموزش دهید. علاوه بر این، نقش بازی کردن برای زبان آموزان مبتدی بسیار مفید است. معمولا آنها در شروع کار اعتماد به نفس صحبت کردن ندارند، هنگامی که بلند می شوند و جلوی دیگران نقشی را ایفا می کنند هم اعتماد به نفسشان بالا می رود و هم همکلاسی هایشان می توانند به آنها در بیان واژه های جدید کمک کنند.

اگر بازی کردن شامل پوشیدن لباسهای خاصی هم باشد بچه ها بیشتر درگیر زبان جدید می شوند، به این صورت که وقتی  بچه ها در یک گفتگو نقشی را ایفا می‌کنند، این حس در آنها به وجود می آید که شخص دیگری هستند  و این راه به آنها اجازه میدهد از قالب خودشان بیرون رفته و جای شخصیت بازی باشند.این روش علاوه بر اینکه سرگرم کننده است، فشار یادگیری زبان را از روی زبان آموزان بر می دارد واو راحتتر می تواند به طور طبیعی به زبان انگلیسی صحبت کند.

این شیوه برای زبان آموزان بزرگسال هم مفید است چون می توانند با ایفای نقش در یک بازی هم دغدغه های ذهنیشان کمتر میشود و هم در حین استراحت زبان هم یاد می گیرند.

 

۷- استفاده از موزیک

موزیک یکی از مطمئن ترین راه ها برای جلب توجه زبان آموزان است. موسیقی به زبان آموزان کمک می کند تا مهارت شنیداری را تمرین کنند. اگر کلاس شما مجهز به اسپیکر هست که هیچ ولی اگر موجود نیست حتما یک اسپیکر قابل حمل برای خودتان تهیه کنید، در برخی از جلسات هنگامی که وارد کلاس می شوید، از زبان آموزان خود نظرسنجی کنید تا آهنگ ها یا گروه های موزیک مورد علاقه خود شان را به شما معرفی کنند بعد شما سر کلاس آن را پخش کنید.

آهنگ را با زبان آموزان بصورت متن درآورید و باهم مرور کنید تا به متن اصلی برسید. روش خیلی جالبیست اشعار جدیدی هم این وسط کشف خواهید کرد. یا حتی می توانید آهنگ های دسته جمعی باهم بخوانید.

بیشتر بخوانید:

 

۸- خواندن داستان های انگلیسی

کتاب خواندن راهی موثر و عالی است که زبان آموزان از طریق آن می توانند مهارت های زبانی و شنیداری خود را ارتقا دهند. خواندن داستان این امکان را به وجود می آورد که خواننده تخیلش را به کار بگیرد، مکان ها و افراد غیر واقعی را در ذهنش تجسم کند و در دنیای سرگرمی و ماجراجویی غرق شود. برای همین است که خیلی ها با خواندن داستان های انگلیسی این زبان را یاد می گیرند.

خواندن داستان های انگلیسی

 

رمان‌های یادگیری انگلیسی بسیاری وجود دارد در همه سطوح که می توانید آنها را به عنوان ابزار آموزشی برای تدریس زبان معرفی کنید. کلا یک کلاس را به داستان خواندن اختصاص دهید یا می توانید به صورت انلاین داستانهایی را در کلاس بخوانید و اجازه دهید زبان آموزان آن را تحلیل کنند.

 

۹- ابزارهای کمک آموزشی

مدرسان زبان می دانند اکتفا به مطالب کتاب‌های یادگیری زبان انگلیسی و یا گوش دادن به سی دی های کتاب راه آموزش مناسبی نیست. سعی کنید هر جلسه در کلاس یک شیوه جدید پیاده کنید مثلا یک بار پاورپونت اماده کنید یکبار برای مطلبی که می خواهید آموزش دهید روزنامه دیواری درست کنید یکبار بچه ها را به فضای خارج کلاس برده و درس را آنجا برگزار کنید دفعه آینده یک ماکت تهیه کنید همینطور خلاقیت را در کلاستان جاری کنید قطعا نتایج آن را میبینید.

بیشتر بخوانید: انواع وسایل کمک آموزشی در تدریس زبان انگلیسی

 

۱۰- تشویق به تفکر بازتابی

آموزش خلاقانه تنها به ارائه فعالیت های جدید محدود نمی شود. بلکه باید ذهن زبان آموزان و مسیر تفکر آنها را هم به سمت زبان جدید برد. مثلا یک موضوع به زبان آموزانتان بدهید یا یک کتاب معرفی کنید و از آنها بخواهید راجع به نکات مثبتی که از خواندن کتاب یاد گرفته اند را به زبان انگلیسی برای شما و سایر همکلاسیهایشان بنویسند و ارایه دهند اینطور بچه ها یاد می گیرند به زبان دوم فکر کنند،  تجزیه و تحلیل کنند و نتیجه گیری کنند ، در عین حال مهارت زبانی، نقاط قوت و ضعف خود را در یادگیری در نظر می گیرند .این تفکر بازتابی نامیده میشود.

تشویق به تفکر بازتابی

 

۱۱- مشارکت دادن زبان‌آموزان در بحث‌ها

از بهترین روش های تدریس زبان انگلیسی، شرکت دادن زبان آموزان در بحث است. این کار باعث می شود مهارت های گفتاری و زبانی آنها به سرعت افزایش یابد علاوه بر این، بحث و گفتگو چون راهی برای بیان احساس یا نظرات موافق یا مخالف است برای اکثر زبان آموزان جالب و سرگرم کننده است و می توانند از این طریق چیزهای زیادی یاد بگیرند.

سعی کنید موضوع خوب و جالبی که می دانید مخاطبتان می تواند درباره اش صحبت کند پیدا کنید؛ مثلا موضوعاتی مثل نوشیدنی های مختلف و یا ورزش واقعا سرگرم کننده هستند. از آنها بپرسید (قهوه یا چای ؟ فوتبال یا کشتی؟)  بعد کلاس را به دو گروه طرفداران قوه یا چای  تقسیم کنید و اجازه بدهید تا جایی که میتواند با هم بحث و جدل کنند و از نوشیدنی مورد علاقه خودشان به زبان انگلیسی دفاع کنند! آن وقت می بینید که در میان این بحث ها چقدر موارد آموزشی یاد داده و گرفته می شود.

 

۱۲- استفاده از تصاویر

سعی کنید درفرایند تدریس بنا به موضوع درس از تصویر زیاد استفاده کنید چرا که تصویرها نقش مهرتایید برآموزش  را دارند وقتی با کمک یک تصویر کل مطلب یاد داده شده را ماندگار می کنید در واقع کار خودتان را تاید نهایی زده اید. در هر سن و با هر فکری که زبان یاد می گیرید تصاویر برای همیشه در ذهن شما ماندگار می شوند پس سعی کنید برای هر مطلبی که یاد می دهید تصویری فیزیکی نشان دهید تا برای زبان آموز هر تصویر معادل مطلبی که یاد گرفته باشد.

در ضمن استفاده از تصاویر به شادتر کردن فضا و محیط آموزش هم کمک بسیاری می کند می توانید هر جلسه از بچه ها بخواهید تصویر یک سوژه خاص را جمع آوری کنند و بعد از اتمام درس عکسها را با هم به صورت دفتر درآورید و در اختیار هر زبان آموزی که خواست بگذارید.

 

۱۳- جشن گرفتن

جشن یک راه عالی برای حمایت از موفقیتها و پیشرفتهای زبان آموزان است، در فرآیند یادگیری زبان انگلیسی (یا هر زبان دیگری) وقتی به موفقیت های آنها اشاره می کنید و موفقیت‌هایشان را جشن می‌گیرید، به دانش‌آموزان کمک می‌کنید تا پیشرفت های یادگیری خود را ببینند وقطعا انگیزه بیشتری برای رسیدن به هدف بعدی خواهند داشت.جشن‌ها اغلب برای تعطیلات و مناسبت‌های خاص برگزار می شوند ولی چه خوب است در کلاس زبان شما هم، هر از گاهی موفقیت بچه ها جشن گرفته شود.

جشن بگیرید

 

می‌توانید کتاب‌های کلاسی، حاوی آثار هر یک از زبان ‌آموزان خود را چاپ کنید و کتاب را در معرض دید همه اعضای کلاس خود قرار دهید تا از آن لذت ببرند. همچنین می توانید به دانش آموزان فرصت دهید تا دستاوردهای خود را جشن بگیرند.

در گذشته شیوه های تدریس زبان انگلیسی به گونه ای بود که مطلبی را برای یک ترم یا برای امتحان اماده می کردند و زبان آموزان باید با این روش ماه‌ها فقط بر سر یک موضوع تحقیق یا بحث می کردند اما امروزه به این شکل نیست مدرس در کلاس موضوعی را مطرح می کند و زبان آموزان در دسته های چند نفری آن موضوع را از جنبه های مختلف بررسی می کنند و در جلسات بعد ارایه می دهند به این روش آموزش تکنیک مشارکتی گفته می شود، که خیلی مرسوم است.

بیشتر بخوانید: روش های مدرن تدریس زبان | راهنمای جامع و کاربردی

همچنین قبلا به زبان آموزان مطلبی داده می شد تا آنها در منزل و بیرون از محیط آموزشی بر روی آن کار کنند و جلسه بعد مجدد باید در کلاس بر روی همان موضوع صحبت و تحقیق می شد که واقعا کسل کننده بود اما امروزه سر کلاس موضوعی مطرح می شود و زبان آموزان همانجا باهم تبادل اطلاعات می کنند و برای یادگیری بیشتر می توانند در خانه فیلم یا پادکست های آموزشی راجع به آن ببینند در واقع به زبان آموزان  فرصت تکرار داده می شود تا مطلب ازذهنشان  فراموش نشود و با تمرین و تکرار چند باره در ذهنشان حک شود .به این شیوه هم تکنیک یادگیری معکوس گفته می شود که بازهم خیلی کاربردی می باشد.

بیشتر بخوانید:

 

سخن آخر

آموزش زبان انگلیسی تنها به فهرست واژگان و تمرین‌های دستور زبان نیست؛ بلکه به زبان آموزان باید ارتباط موثر را یاد داد طوری که بتوانند با هم خارج از کلاس هم انگلیسی صحبت کنند. اگر می‌خواهید تأثیر واقعی داشته باشد، مهم است که در تدریس های خود به ویژه در یک کلاس خصوصی زبان انگلیسی، از روش‌های آموزشی خلاقانه استفاده کنید. آموزش خلاقانه زبان انگلیسی بسیار چالش برانگیزتر و خلاقانه تر نسبت به روش های آموزشی سنتی است، اما بسیار ارزشش را دارد.

وقتی زبان ‌آموزان ما بتوانند خودشان فکر کنند و افکارشان را بیان کنند، از یکدیگر حمایت کنند و ایده‌های خود را بررسی و ارزیابی کنند، دیگر زبان دوم یا سوم معنایی ندارد چرا که آنها در همه زبان هایی که میدانند خودشان هستند، بدون هیچ کم و کاستی میتوانند خودشان را ابراز کنند.

مقالات مرتبط:

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *