کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

چگونه کلاس های خصوصی و گروهی زبان را مدیریت کنیم؟

۵
(۴)

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که بسیاری از معلمان کلاس های خصوصی و گروهی زبان به‌ویژه در ابتدای کارشان با آن روبه‌رو هستند مدیریت کلاس درس است. علاقه‌مند، درگیر و متمرکز نگه داشتن افراد آسان نیست.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

برخورد با تعداد زیادی زبان آموز، آن هم به طور همزمان می‌تواند کار واقعاً دشواری باشد. زبان آموزان به خصوص در سنین پایین، تمایل بیشتری به بیش فعالی دارند، نمی‌توانند یک جا بنشینند و این مساله می‌تواند در روند کار شما تاثیر منفی بگذارد.

البته با شناخت چالش‌های تدریس، روش‌های صحیح مدیریت کلاس و رفتارشناسی گروه‌های سنی مختلف، بخوبی می‌توانید حتی از برخی از این چالش‌های منفی استفاده کرده و آن‌ها را به یک نکته مثبت در تدریس خود استفاده کنید.

در این مقاله چالش‌ها و نحوه مدیریت صحیح آموزش زبان خصوصی و همچنین آموزش گروهی زبان را بررسی می‌کنیم.

مهارت‌های مدیریت کلاس معمولاً با تجربه بهبود می‌یابند. البته معلمانی نیز هستند که از همان ابتدا این استعداد را دارند. آن‌ها با بچه ها ارتباط خوبی برقرار می کنند و آنها را روی درس متمرکز نگه می دارند. مدیریت کلاس درس یکی از چالش برانگیزترین مجموعه مهارت‌هایی است که معلمان باید بر آن مسلط شوند. رفتار مخرب از سوی یک یا دو دانش آموز مانع یادگیری سایر زبان آموزان می شود و بر زمان آموزشی شما نیز تأثیر می گذارد.

بیشتر بخوانید:

 

چالش های مدیریت کلاس زبان های گروهی

مدیریت محیط یادگیری برای همه معلمان، حتی آنهایی که سالها تجربه دارند هم، کار پر مسئولیت و چالش برانگیزی است. در وهله اول، تصور کنید زبان‌آموزان، تنها در حال انجام یک کار ساده گروهی باشند، در این کلاس به طور همزمان اتفاقات زیادی می افتد. اگر دقیق‌تر نگاه کنید، ممکن است هر گروه در چندین سوال خاص، هر کدام به دلایل مختلف، گیر کرده باشند. چند نفر دیگر فقط یکی دو سوال اول را حل کرده و اکنون به جای ادامه دادن، آرام با یکدیگر صحبت می کنند. بقیه زبان آموزان هم کارشان را تمام کرده‌ و به این فکر می‌کنند که چه کاری انجام دهند.

چالش های مدیریت کلاس زبان های گروهی

یکی از چالش‌های تدریس زبان این است که معلم نمی‌تواند همه چیزهایی را که در کلاس اتفاق می‌افتد پیش بینی کند. ممکن است درسی که به خوبی برنامه ریزی شده باشد، طبق روال برنامه ریزی شده پیش نرود. از سوی دیگر، یک لحظه برنامه ریزی نشده ممکن است تبدیل به یک تبادل عالی و پایدار در بین زبان آموزان شود و شما را ترغیب کند که برنامه‌های قبلی را کنار بگذارید و جریان بحث را دنبال کنید.

در اکثر کلاس های گروهی زبان، حداقل یک یا دو زبان آموز با سطح زبان بالاتر یا پایین‌تر از میانگین کلاس وجود دارند. می‌توانید با یک مدیریت خوب یک ارتباط سازنده و موثر در جهت یادگیری بیشتر زبان آموزان سطح بالاتر و تقویت سطح گروه اول برای پیشرفت سریعترشان بسازید. زبان آموزان قوی تر برای زبان آموزان دیگر نمونه ای هستند که نشان می‌دهند دستیابی به سطوح بالاتر و پیشرفت در آموزش زبان امکان پذیر است.

به یاد داشته باشید، که در کلاس های گروهی به ازای هر فردی که در کلاس شما است یک مشکل متفاوت در رابطه با یادگیری کامل‌تر زبان وجود دارد. بنابراین، باید از روشی استفاده کنید که بتواند برای تقویت یادگیری در همه‌ی اعضای کلاس بکار رود.

زبان آموزان در یک مدرسه افرادی با پیشینه‌های نژادی، موقعیت‌های اجتماعی اقتصادی و هویت‌های فرهنگی مختلف هستند. بسیار مهم است که استراتژی های مدیریت کلاس درس این تفاوت ها را در نظر بگیرد.

سعی کنید نام زبان آموزان، استانداردهای آنها، سبک‌های یادگیری، دامنه توجه و غیره را به خاطر بسپارید. این کار می‌تواند به شما کمک کند که آموزش مؤثرتری داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

 

مدیریت کلاس های گروهی زبان

کلاس‌های گروهی همچنین می‌تواند به زبان‌آموزان سطح متوسط و پیشرفته که می‌خواهند یادگیری زبان قبلی خود را تقویت کنند، کمک کند. بسیاری از زبان‌آموزان در سطوح متوسط و پیشرفته به‌دلیل اینکه از زبان مقصد خود به‌طور منظم استفاده نمی‌کنند، تمرین کافی ندارند. کلاس های گروهی با معرفی ساختارهای گرامری سطح بالاتر و بهبود مکالمه روان‌تر، از طریق بحث در مورد موضوعات پیشرفته، بستری را برای زبان آموزان فراهم می‌کند تا با زبان مقصد بیشتر درگیر شوند. علاوه بر این، یادگیری گروهی زبان می‌تواند راهی عالی برای به اشتراک گذاشتن و استفاده از منابع یادگیری جدید با سایر همکلاسی‌ها باشد.

بیشتر بخوانید: چطور زبان آموز را درگیر موضوع کلاس کنیم؟

مدیریت کلاس های گروهی زبان

 

مدیریت کلاس های حضوری و آنلاین گروهی زبان

مدیریت کلاس‌های حضوری نیازمند برنامه‌ریزی دقیق، ایجاد محتوای آموزشی جذاب، تعامل مناسب با زبان آموزان و مدیریت رفتارها است. برنامه‌ریزی زمان‌بندی مناسب کلاس‌ها، استراحت‌ها و فعالیت‌های تفریحی برای زبان آموزان از جمله موارد کلیدی است که باید در مدیریت کلاس‌های کروهی رعایت کنید.

استفاده از روش‌های تدریسی متنوع و جذاب برای تسهیل فرآیند یادگیری، ایجاد محیط مثبت و حمایتی در کلاس برای افزایش انگیزه زبان آموزان و همچنین ارائه بازخورد مناسب به زبان آموزان و ارزیابی مستمر پیشرفت آن‌ها از دیگر نکاتی اس که توجه به آنها ضروریست.

بیشتر بخوانید: راهنمای ارزیابی زبان آموزان در کلاس زبان

نکته‌ی مهم دیگر که در این نوع کلاس باید به آن توجه کنید این است که به علت تعداد بیشتر افراد، شما تعداد بیشتری نیز علایق، رفتارها و واکنش‌های متفاوت دارید که باید بین آنها هماهنگی ایجاد کرده و تلاش کنید راهی را پیدا کنید که بیشترین بازخورد مثبت را بین زبان آموزانتان دارد و بخاطر داشته باشید که در کلاس‌های گروهی زمینه برای ایجاد بی نظمی بیشتر است و شما به عنوان معلم و مدیر یک کلاس باید در عین داشتن قوانینی روشن و محکم، بدانید که چه زمانی باید برخوردی ملایم و چه زمانی تندتر و با اطمینان برخورد کنید.

در کلاس‌های گروهی آنلاین ممکن است گاها با مشکلاتی مانند قطع شدن اینترنت، خطای دوربین و چالش‌هایی از این قبیل روبه رو شوید که به راحتی می‌توانید با راهنمایی کردن زبان آموز، سوییچ کردن روی یک پلتفرم دیگر و …، موضوعاتی از این قبیل را کنترل کنید. در چنین مواردی شما به عنوان معلم مهم‌ترین نقش را در مدیریت وضعیت پیش آمده دارید و می‌توانید با پیشبینی شرایط و داشتن راه حل‌های جایگزین مساله را کنترل کنید.

نکته‌ی مهم‌تر در کلاس‌های آنلاین گروهی ایجاد ارتباط بین زبان آموزان و ایجاد تمارین گروهی در کلاس و هم چنین دشوار بودن متمرکز نگه داشتن افراد است. در چنین حالتی خواستن تمارین و پروژه‌هایی بر مبنای علایق افراد و همچنین موضوعاتی که علایق و استقبال جمع را به همراه دارد می‌تواند کمک زیادی کند.

همچنین باید به تک تک زبان آموزان این احساس را بدهید که اگرچه ممکن است که تعداد افراد کلاس زیاد باشد اما شما توجهتان به تمام اعضا هست.

 

نکات کلیدی مؤثر در مدیریت کلاس های گروهی آنلاین زبان

نکات کلیدی مؤثر در مدیریت کلاس های گروهی آنلاین زبان

  1. از آنجایی که این یک کلاس گروهی است، از منابع ارزشمندی که در اختیار دارید – اعضای کلاس – استفاده کنید. وقتی سوالی مطرح می شود، از میل غریزی برای پاسخ فوری اجتناب کنید، اجازه دهید شخص دیگری این کار را انجام دهد. با این کار به همه کمک می کنید تا در یک کار گروهی شرکت کنند.
  2. با فعال نگه داشتن کلاس، زبان آموزان را روی موضوع درس متمرکز نگه دارید و از حواس پرتی های گاه و بیگاه جلوگیری کنید. یکی از راه‌های انجام این کار، این است که سوالی را مطرح کنید و یا بحثی را در جریان بیندازید و از افراد بخواهید در پاسخ به سوال یا بحث مشارکت کنند. همچنین می‌توانید از ابزارهایی مانند تصاویر، ویدئوها و فایل‌های صوتی و پادکست برای درگیر نگه داشتن اعضای کلاس استفاده کنید.
  3. زبان آموزان به معلمانی که کلاس‌هایشان را لذت بخش و پرانرژی نگه می دارند احترام می گذارند. معلمان می‌توانند با تشویق، ابتکار عمل و مشارکت دادن زبان آموزان انگیزه و شوق آنها را افزایش دهند. با به اشتراک گذاشتن دانش و ترکیب نظرات دانشجویان، سخنرانی را جذاب تر و سرگرم کننده تر کنید.
  4. از تکرار یک روال همیشگی خودداری کنید. برای اینکه زبان آموزان احساس بی حوصلگی نکنند، باید انعطاف پذیر و سازگار باشید و روش‌های متفاوتی برای آموزش داشته باشید.
  5. در بعضی موارد همکلاس‌ها بیشتر از معلم می توانند به یکدیگر کمک کنند. به همین دلیل است که به اعضای کلاس گروه می گویم که هر چه فعالیت بیشتری داشته باشند، به خود و اعضای کلاسشان بیشتر کمک می کنند.

بیشتر بخوانید:

 

مدیریت کلاس های خصوصی زبان

معلم یک گروه بودن کار آسانی نیست! به صبر زیاد، توانایی مدیریت افراد و مهارت های مدیریت زمان نیاز دارد. بسیاری از معلمان ترجیح می دهند که هر مقطع زمانی را به یک زبان آموز اختصاص داده و تدریس خصوصی زبان را ترجیح می دهند.

برخلاف کلاس‌های گروهی که تعداد زبان آموزان بالا است، در کلاس‌های خصوصی تعداد زبان آموزان کمتر است و توجه بیشتری به هر زبان آموز اختصاص داده می‌شود. بنابراین از جمله موارد کلیدی مدیریت کلاس‌های خصوصی که دارای اهمیت است، تحلیل نیازها و نقاط قوت و ضعف هر زبان آموز می باشد تا با ارائه محتوا و فعالیت‌های مناسب، نقاط قوت زبان آموز تقویت و نقاط ضعف او اصلاح گردد.

مدیریت کلاس های خصوصی زبان

نیازسنجی بخش مهمی از آموزش است و در کلاس های خصوصی به این علت که آموزش فقط بر اهداف و سطح زبان، زبان اموز متمرکز است، سریعتر از یک محیط گروهی پیشرفت اتفاق می افتد.

از آنجایی که کلاس‌های خصوصی هم بصورت آنلاین و هم بصورت حضوری قابل برگزاری هستند و هر یک شرایط خاص خود را دارند در این مقاله تلاش کرده‌ام تا نکات مهم را در مورد هر یک بیاوریم.

در کلاس‌های خود باید در نظر داشته باشید که به عنوان یک معلم زبان باید زبان آموز خود را متمرکز نگه دارد. این کار اگرچه در کلاس‌های خصوصِی بخاطر جمعیت کمتر کلاس آسانتر به نظر می‌رسد. بخاطر کوچک بودن کلاس امکان ارائه تکالیف گروهی وجود ندارد و برای بسیاری از تمرین‌ها که خصوصا مربوط به مکالمه و ایجاد چالش هایی از این قبیل می‌شود محدودیت وجود دارد و در نهایت شما خود باید با زبان آموز همراهی کنید.

استفاده از چالش‌هایی که گروه‌های چند نفره در کلاس را درگیر می‌کند نقش بسیار موثری در بالا نگه داشتن سطح انگیزه و ایجاد شوق برای مشارکت در انجام تکالیف دارد.

بنابراین در یک کلاس خصوصی به عنوان معلم باید روش های دیگری را برای ایجاد این انگیزه بیابید و این مساله بستگی زیادی به علایق فردی زبان آموزتان دارد. سعی کنید چندین روش را بسنجید تا در نهایت روشی که بیشتر جواب می دهد را بیابید. به عنوان مثال می توانید از علایق فردی فرد کمک بگیرید و تکالیف و پروژه هایی را بر همان مبنا از او بخواهید.

بیشتر بخوانید: روش های مدرن تدریس زبان | راهنمای جامع و کاربردی

 

نکاتی در مورد کلاس های خصوصی آنلاین و حضوری زبان

مدیریت کلاس‌های خصوصی آنلاین می‌تواند به عنوان یک چالش و یا فرصت برای ارتقاء تجربه آموزشی شما و زبان‌آموزان تلقی شود و اگرچه کلاس‌های کوچک‌تر و تک نفره تمرکز بیشتری برای زبان آموز ایجاد و آزادی عمل بیشتری به معلم برای آموزش و ارائه دانش و مهارتش می‌دهد اما پویایی کلاس درس با کلاس‌های گروهی بزرگ به‌طور چشمگیری تغییر می‌کند.

تعامل مناسب با زبان آموزان به‌عنوان یک عامل مؤثر در فرآیند آموزش و یادگیری ضروری است. در کلاس‌های آنلاین، ممکن است به‌طور طبیعی از تمرکز و انگیزه زبان آموزان کاسته شود.

فاصله و در دسترس نبودن زبان آموزان نیز همچنین کار را برای آموزش و متمرکز نگه داشتن آنها سخت می کند که باید با در نظر گرفتن فعالیت‌هایی چون تلفیق آموزش و تفریح و در نظر گرفتن استراحت در کلاس‌ به تجدید انرژی و حفظ انگیزه افراد کمک کرد.

تدریس در کلاس‌های حضوری خصوصی یک روش محبوب تدریس است. در این کلاس‌ها شما با تعداد کمی زبان آموز و گاها حتی با یک زبان آموز کلاس خود را پیش می‌برید. در این نوع کلاس اگرچه مدیریت و نگه داشتن نظم برای معلم بسیار آسانتر است و زبان آموز همکاری بیشتری دارد، اما باید روند کلاس را طوری پیش ببرید تا از خستگی و کاهش انرژی و انگیزه زبان آموزتان جلوگیری کند.

می‌توان گفت در بسیاری از موارد بهترین عامل انگیزه رقابت است. در کلاس های خصوصی زبان، کسی برای رقابت وجود ندارد. از این رو سطح انگیزه پایین است. تنها انگیزه زبان آموزان معلم زبان آن‌ها است که هر روز با خاطرنشان کردن هدف و بازخورد پیشرفت آن‌ها و همچنین یادآوری اینکه این پیشرفت قدم به قدم او را به هدف نزدیک تر می‌کند، به زبان آموز انگیزه می‌دهد.

در یک کلاس خصوصی، زبان آموز همیشه در کانون توجه خواهد بود. واکنش او به معلم اجازه می دهد تا به درس بعدی برود و در این صورت زبان آموز می تواند با تمرکز مناسب معلم و با سرعت دلخواه خود یاد بگیرد. بنابراین هماهنگی دانش آموز و معلم در کلاس های خصوصی زبان بهتر خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

 

موارد کلیدی مؤثر در مدیریت کلاس های خصوصی آنلاین زبان

موارد کلیدی مؤثر در مدیریت کلاس های خصوصی آنلاین زبان

  1. انتخاب یک پلتفرم یا نرم‌افزار آنلاین برای برگزاری کلاس‌های خصوصی به معنای افزایش بهره وری و استفاده مفید از زمان کلاس است. این پلتفرم‌ها می‌توانند ابزارهای ویدئوکنفرانس، سیستم‌های مدیریت آموزشی (LMS) و ابزارهای مشابه باشند.
  2. برنامه‌ریزی منظم و زمان‌بندی مناسب برای کلاس‌های خصوصی آنلاین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. اطمینان حاصل کنید که زمان‌بندی شما برای کلاس‌ها، استراحت‌ها و فعالیت‌های دیگر زبان آموزان مناسب است.
  3. ارائه محتواهای مناسب و متنوع به زبان آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است. از منابع آموزشی چندرسانه‌ای، پاورپوینت‌ها، ویدئوها و تمرین‌ها برای افزایش تعامل با زبان آموزان استفاده کنید.
  4. مطمئن شوید که شما و زبان آموزان با ابزارهای مورد نیاز (مانند دوربین، میکروفون و اتصال اینترنت) مجهز هستند. همچنین، مشکلات فنی ممکن است به‌طور طبیعی رخ دهند، بنابراین آمادگی برای مواجهه با این مشکلات را داشته باشید.

 

موارد کلیدی مدیریت مؤثر کلاس های خصوصی حضوری زبان

موارد کلیدی مدیریت مؤثر کلاس های خصوصی حضوری زبان

  1. زبان آموزان در کلاس حضوری در سطوح یادگیری و استعدادها تفاوت‌هایی دارند. به هر زبان آموز بر اساس نیازها و توانمندی‌های خود توجه کنید و یک برنامه آموزشی را برای همه اجتناب‌ناپذیر تنظیم نکنید.
  2. از منابع آموزشی متنوع و متناسب با سطح زبانی زبان آموزان استفاده کنید. این منابع می‌توانند شامل کتاب‌های زبان، نرم‌افزارهای آموزشی، فیلم‌ها، معرفی وب‌سایت‌ها و منابع اینترنتی باشند.
  3. به رفتار زبان آموزان توجه کنید و قوانین و انضباط‌های کلاس را به وضوح اعلام کنید. انگیزه‌بخشی به زبان آموزان برای حضور و مشارکت فعال در کلاس نیز مهم است.
  4. باید با توجه به نیازها و توانمندی‌های زبان آموزان، بتوانید برنامه‌های آموزشی را تنظیم و تطبیق دهید. انعطاف‌پذیری در مدیریت کلاس می‌تواند کمک کند که همه زبان آموزان به بهترین شکل از کلاس بهره‌برداری کنند.
  5. به مشکلات و موارد ضعف زبان آموزان توجه و به شیوه‌ای مثبت آنها را تقویت کنید. تمرکز بر بهبود و رشد آنها کمک می‌کند که از تجربه آموزشی بهتری برخوردار شوند.

 

سخن آخر

به عنوان یک معلم باید به خاطر داشته باشید که مدیریت خوب کلاس فقط به این نیست که همه را در صندلی خود و ساکت نگه دارید. ایجاد روابط قوی با زبان آموزان، تشویق آنها به مشارکت در یادگیری و همکاری با دیگر همکلاس ها از ویژگی های بارز یک معلم با مدیریت قوی است. همینطور جا اندازی فرهنگ کلاسی برای افراد ضروریست و لازم است که معلم در شروع کار خود نکات مهم را کلاس خود را یادآور شود. در نهایت می توان گفت که مدیریت مناسب کلاس توسط معلم می‌تواند به تصحیح خطاهای زبان آموزان کمک کند و راهنمایی‌های لازم در مورد تصحیح و بهبود آنها ارائه دهد.

اگر مدرس زبان هستید، با ثبت نام در هایتاکی به‌عنوان معلم زبان، می‌توانید تقویم زمانی برای کلاس‌هایتان را در پنل کاربری‌تان تعریف کرده و در هر ساعت از شبانه‌روز که با شاگردان خود به توافق رسیده باشید و در پلتفرم هایتاکی شروع به فعالیت کنید

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *