کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

راهنمای کامل یادگیری زبان انگلیسی: بهترین روش ها و ترفند ها

۴.۴
(۱۶)

شاید شما هم بارها یادگیری زبان انگلیسی را شروع کرده‌اید اما به دلایل متفاوت آن را نیمه کاره رها کرده‌اید. سختی آن دلسردتان کرده؟ یا پیشرفت کند یادگیری حوصله‌تان را سر برده است؟

شاید روشی که انتخاب کرده‌اید برای شما مناسب نبوده است. بله مهم است که روشی مناسب خودتان پیدا کنید. در این مقاله چند روش و چند منبع برای یادگیری زبان انگلیسی به شما معرفی می‌کنیم. با ما همراه باشید و ترکیب مناسب خودتان را بیابید.


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

در ادامه می‌خوانید:

 

۱-اولین قدم؛ مهم‌ترین قدم

مهم‌ترین قدم در یادگیری زبان انگلیسی این است که یک هدف مشخص برای خودتان تعیین کنید.

بیشتر بخوانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟

هدفتان و زمان رسیدن به آن را دقیق مشخص کنید و بر اساس آن برنامه بریزید. اما دقت کنید که باید زمان رسیدن به هدف و زمان مطالعه روزانه‌تان را با توجه به شرایط کنونی‌تان تعیین کنید. پس ابتدا باید مشخص کنید در حال حاضر زبان انگلیسی شما در چه سطحی است.

بیشتر بخوانید:

 

تعیین سطح بدهید

اگر قصد دارید در یک کلاس زبان انگلیسی شرکت کنید، خودشان از شما تعیین سطح خواهند گرفت. در کنار کلاستان،‌ می‌توانید برنامه مطالعاتی خودتان را نیز داشته باشید. برنامه‌ای که هم ساده باشد و هم بازده شما را تا حد قابل توجهی بالا ببرد.

اگر قصد دارید در منزل به یادگیری زبان انگلیسی بپردازید،‌ می‌توانید از تست‌های آنلاین در سایت‌های تعیین سطح استفاده کنید. یک نمونه آزمون تعیین سطح رایگان روی سایت ایران تلنت موجود است. از آزمون آنلاین رایگان موجود در سایت learnenglish.britishcouncil نیز می‌توانید استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: چطور در خانه آیلتس بخوانیم؟

تعیین سطح آنلاین زبان انگلیسی

مطابق با سطح خودتان شروع به یادگیری کنید. اگر سطح بالاتری را انتخاب کنید،‌ ممکن است خیلی زود ناامید شوید. اگر سطح پایین‌تری را انتخاب کنید حوصله‌تان را سر می‌برد و ممکن است یادگیری را رها کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سطح های زبان انگلیسی به ترتیب استاندارد CEFR

 

یک برنامه منظم برای خودتان بریزید

داشتن یک برنامه منظم برای یادگیری زبان انگلیسی بسیار مهم است. رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود، بنابراین یک برنامه معقول روزانه برای خودتان در نظر بگیرید. می‌توانید از زمان کمی مثل نیم ساعت در روز شروع کنید و به مرور آن را افزایش دهید. زمانی که اختصاص می‌دهید به شرایط شما و هدفتان بستگی دارد. اما زمان را هم طوری انتخاب نکنید که از پس آن برنیایید و دلسرد شوید.

 

۲-با داستان شروع کنید

داستان‌ها جذابند و خواننده را به دنبال خود می‌کشند. پس داستانی را انتخاب کنید که برایتان جالب باشد. نسخه انگلیسی آن را پیدا کنید و خواندن آن را شروع کنید. بهترین راه یاد گرفتن واژه‌ها درون جمله‌ها و ترکیب‌هاست. به ترکیب جمله‌ها و اصطلاح‌ها دقت کنید. شاید ادبیات کلاسیک برایتان جذاب باشد، اما جهت انتخاب بهترین کتاب برای یادگیری زبان انگلیسی بهتر است موردی را انتخاب کنید که در چند سال اخیر نوشته شده باشد. بهتر است اصطلاحات رایج و جدید را یاد بگیرید،‌ مگر آن که هدفتان ترجمه آثار کلاسیک باشد.

بیشتر بخوانید:

اگر بتوانید نسخه صوتی کتاب‌ها را هم بیابید و همزمان با مطالعه به نسخه الکترونیک آن هم گوش کنید با یک تیر دو نشان زده‌اید. با این کار مهارت شنیداری‌تان را هم تقویت می‌کنید. اپلیکیشن‌هایی وجود دارد که همزمان نسخه صوتی و الکترونیک کتاب را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

۳-از اپلیکیشن موبایل استفاده کنید

این روزها گوشی موبایل همیشه در دسترسمان است و می‌توانیم در زمان‌های انتظار یا در طی کردن مسیر از آن به خوبی استفاده کنیم. می‌توانید این زمان‌ها را به یادگیری زبان انگلیسی اختصاص دهید. یک اپلیکیشن آموزش زبان انگلیسی یا مرور واژگان روی موبایلتان نصب کنید، بهتر است نمونه‌ای باشد که واژه‌ها را در جمله به شما یادآوری کند. اجازه بدهید در زمان مشخصی از روز به شما یادآوری کند که باید درس‌های زبان انگلیسی‌تان را مرور کنید.

برای یادگیری زبان انگلیسی با استفاده از اپلیکیشن موبایل می‌توانید از اپلیکیشن دولینگو،‌ ممرایز یا دراپز ویژوآل استفاده کنید.

یادگیری زبان انگلیسی با استفاده از اپلیکیشن های موبایل

بیشتر بخوانید:

 

۴-گوش کنید و تکرار کنید، پاسخ دهید

یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت مهارت مکالمه این است که هر چه به زبان انگلیسی می‌شنوید را تکرار کنید. از جملات ساده و کوتاه شروع کنید. یک بار با دقت گوش کنید و سپس همان را تکرار کنید.

یک روش دیگر تکنیک آینه گفتاری است. در این روش شما چند سوال ساده را پشت سر هم می‌نویسید، برای مثال سوالات مربوط به معرفی خودتان، سپس آن را روی آینه می‌چسبانید. هر بار که جلوی آینه می‌روید سعی می‌کنید به سوالات پاسخ بدهید. تا جایی که می‌توانید سریع و بدون وقفه پاسخ همه سوالات را بگویید، تا زمانی که بتوانید معرفی خودتان را روان انجام دهید. بعد می‌توانید یک مجموعه جدید از سوالات را روی آینه بچسبانید.

بیشتر بخوانید: تکنیک سایه Shadowing چیست؟ بهترین روش تقویت مکالمه و مهارت‌ های شنیداری

تمرین با آینه

 

۵- فیلم و سریال انگلیسی زبان ببینید

دیدن فیلم و سریال، هم تفریح است و هم آموزش. در فیلم‌ها می‌توانید اصطلاحات زیادی یاد بگیرید. با توجه به سطح زبانتان فیلم یا انیمیشن مورد علاقه‌تان را انتخاب نمایید. اگر در سطح مبتدی هستید از انیمیشن‌هایی برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنید که ساده و کوتاه هستند. یکی از اپلیکیشن‌هایی که در این زمینه می‌تواند کمکتان کند BBC Learning English است. می‌توانید بعد از تعیین سطح، ویدیوهای کوتاه مربوط به سطح خودتان را ببینید و با اصطلاحات روزمره زبان انگلیسی آشنا شوید.

برای شروع یادگیری زبان انگلیسی با سریال در قدم‌های اول سعی کنید فیلم‌های انگلیسی را با زیرنویس ببینید،‌ اما پس از مدتی سعی کنید مهارت‌های شنیداری‌تان را تقویت کنید. گاهی هم می‌توانید یک کاغذ و قلم بردارید، یک بخش از فیلم را دو یا سه بار گوش کنید و متن آن را پیاده کنید. سپس متن خودتان را با زیرنویس فیلم مقایسه کنید.

دیدن فیلم و سریال کمک می‌کند که چشم و گوش شما به زبان انگلیسی عادت کند.

 

۶- زبان انگلیسی را با زندگی روزمره‌تان ترکیب کنید

سعی کنید کارهایی را که باید در طول روز انجام دهید به زبان انگلیسی با خودتان مرور کنید. برای مثال می‌توانید:

  • فکر کنید اگر لازم بود توضیح دهید که در حال انجام چه کاری هستید باید چه چیزی می‌گفتید.
  • لیست خریدتان را به زبان انگلیسی بنویسید.
  • یک یادداشت روزانه کوتاه از اتفاقات هر روزتان بنویسید.
  • لیست وظایف روزانه‌تان را به زبان انگلیسی بنویسید.
  • هر چیزی که در محیط اطرافتان می‌بینید را به انگلیسی بگویید.
  • برای کار و تحصیلتان از منابع انگلیسی استفاده کنید.
  • هر زمان خواستید چیزی را در گوگل جستجو کنید، این کار را به انگلیسی انجام دهید.
  • زبان گوشی و کامپیوترتان را به انگلیسی تغییر دهید.
  • و…

بیشتر بخوانید: غوطه‌ وری (Immersion)، بهترین روش تقویت زبان انگلیسی

 

۷- با یک دوست هم‌سطح تمرین کنید

اگر دوستی داشته باشید که سطح زبان انگلیسی‌اش تقریباً با شما یکسان باشد،‌ می‌توانید با هم تمرین کنید. این کار به هر دوی شما انگیزه می‌دهد. ضمن این که کسی را دارید که مکالمه را با او تمرین کنید.

مقالات مرتبط:

از طرف دیگر وقتی می‌بینید دوست شما هم قدم به قدم پیش می‌رود و گاهی اشتباه می‌کند سطح توقعتان از خودتان معقول خواهد بود و دلسرد نمی‌شوید. پس سعی کنید یک شریک خوب برای یادگیری زبان انگلیسی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: پارتنر زبان انگلیسی کیست؟ چطور پارتنر انگلیسی خوب پیدا کنیم؟

 

۸- در زمان استراحت ترانه‌های انگلیسی گوش کنید

گوش کردن به موسیقی، ظرفیت‌های مغز را بالا می‌برد. یک پلی‌لیست از ترانه‌ها به زبان انگلیسی که به آن‌ها علاقه‌مندید بسازید و در زمان‌های استراحتتان به آن گوش کنید. متن ترانه‌ها را بیابید و یک بار مرور کنید. هنگام گوش کردن به موسیقی به متن آن توجه کنید. حتی گاهی با آن هم‌صدا شوید و آواز بخوانید. این کار یادگیری را برایتان لذت‌بخش‌تر خواهد کرد. در واقع این می‌تواند بخشی از تفریحات معمول روزانه‌تان باشد، نه برنامه یادگیری زبان.

بیشتر بخوانید:

 

۹- زبان انگلیسی را با تفریحاتتان ترکیب کنید

با یک تیر دو نشان بزنید. هم تفریح کنید و هم زبان انگلیسی یاد بگیرید. 

  • اگر عادت دارید بازی کنید، بازی‌هایی به زبان انگلیسی انتخاب کنید.
  • در برنامه مطالعاتی‌تان کتاب‌ها و رمان هایی به زبان انگلیسی را قرار دهید.
  • گزارش‌های ورزشی مورد علاقه‌تان را به زبان انگلیسی گوش کنید.
  • فیلم و سریال‌هایی به زبان انگلیسی ببینید.
  • صفحات اجتماعی انگلیسی زبان مربوط به موضوعات مورد علاقه‌تان را دنبال کنید،‌ و با آن‌ها در تعامل باشید.
  • و…

 

۱۰- از یک معلم خصوصی کمک بگیرید

برای آن که سرعت و کیفیت یادگیری‌تان را بالا ببرید از کلاس تدریس خصوصی زبان انگلیسی استفاده کنید. یک معلم خصوصی باتجربه می‌تواند نقاط ضعف شما را پیدا کند و آن‌ها را بهبود دهد، و پیشرفتتان را مدام ارزیابی کنید.

اگر ترجیح می‌دهید در منزل به یادگیری زبان انگلیسی بپردازید می‌توانید از کلاس خصوصی آنلاین استفاده کنید و در زمان و انرژی خود صرفه‌جویی کنید. اما اگر فکر می‌کنید بازده شما در کلاس حضوری بیشتر است، شاید این انتخاب بهتری برای شما باشد.

هایتاکی تعداد زیادی از معلم‌های خصوصی باتجربه زبان انگلیسی را در دسترس شما قرار داده است. وقت را تلف نکنید، یک جلسه کلاس خصوصی زبان انگلیسی رزرو کنید و یادگیری را هر چه سریع‌تر شروع کنید.

بیشتر بخوانید:

 

۱۱- چند نکته کوچک کمکی برای یادگیری زبان انگلیسی

یادتان باشد شما باید عادت‌های خودتان را برای یادگیری زبان انگلیسی بسازید. از روش‌های بالا کمک بگیرید،‌ دست کم چند مورد از آن‌ها را با هم ترکیب کنید و روش منحصربه‌فرد خودتان را بسازید. در کنار آن نکات زیر هم می‌تواند کمکتان کند:

  • واژه‌ها را در جمله یاد بگیرید. یا به جای یادگیری واژه‌های انگلیسی، اصطلاحات انگلیسی را یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های عبارات و اصطلاحات زبان انگلیسی

  • اشتباه کنید. از اشتباه کردن نترسید و یادتان باشد،‌ املای ننوشته غلط ندارد. دست به کار شوید. برای آن که یاد بگیرید باید جرأت اشتباه کردن داشته باشید.
  • گاهی صدای خودتان را ضبط کنید و بعد به آن گوش کنید تا خودتان نقاط ضعفتان را بیابید.
  • از گوگل استفاده کنید. گوگل معنی واژه‌ها، ریشه‌ی آن‌ها،‌ هم‌معنی‌ها، متضادها و حتی تلفظ را به صورت کامل به شما نمایش می‌دهد و راهنمای صوتی و تصویری برای تلفظ واژه‌ها دارد. تصاویر زیر را ببینید.

از دیکشنری گوگل استفاده کنید

از راهنمای تلفظ گوگل استفاده کنید.

  • گرامر را با کمک داستان‌ها یاد بگیرید. بهترین راه یادگیری گرامر این است که آن را ناخودآگاه و در خلال داستان‌ها یاد بگیرید. به زمان‌ها و حرف اضافه‌ها دقت کنید. کم کم خودتان هم یاد می‌گیرید از زمان درست و گرامر درست استفاده کنید. برای شروع، داستان‌های کوتاه که در چند زمان نوشته شده‌اند عالی هستند.

 

سخن پایانی

از این ایده‌ها و ترفندها استفاده کنید تا بازده یادگیری زبان انگلیسی خود را بیشتر از دو برابر افزایش دهید. اگر تجربه‌ای در این زمینه دارید یا اگر این روش‌ها اثری بر یادگیری شما داشته‌اند در قسمت دیدگاه‌ها از تجربه‌تان برای ما بنویسید.

از همین امروز شروع کنید. موفق باشید!

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۴ / ۵. تعداد نظرات ۱۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *