کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

روش های خلاقانه تدریس زبان انگلیسی به کودکان

۵
(۸)

شاید که در گذشته ای نه چندان دور یادگیری زبان دوم یا سوم برای کودکان امری فانتزی و غیر ضرورری به چشم می آمد، اما امروزه بر خلاف گذشته والدین تمایل دارند تا کودک خود را با دنیاهای متفاوتی دیگر از طریق زبان خارجی آشنا کنند. زبان دوم یا زبان غیر مادری نه تنها مزایای فیزیکی بسیار زیادی برای کودکان به بار می آورد که بر جنبه های روحی روانی او نیز تاثیر می گذارد.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

وقتی کودکی می تواند به زبان دیگری غیر از زبان مادری خود صحبت کند نا خودآگاه متوجه می شود که در این دنیا افراد زیادی هستند که می توانند به زبان دیگری صحبت کنند، فرهنگ دیگری دارند و آداب و رسوم متفاوتی. او متوجه می شود که برای تعامل می بایست به فرهگ و ملیت دیگری احترام گذاشت. کم کم مشتاق می شود که بداند در ملیت های دیگر چگونه با مسایل برخورد می شود. این اشتیاق در بزرگسالی بسیار کمک او می آید تا بتواند برای مسیر های نه چندان آسان زندگی راهکارهای زیادی پیدا کند.

بیشتر بخوانید:

تدریس زبان انگلیسی به عنوان زبان رسمی دنیا برای کودکان نمی تواند مانند بزرگسالان باشد. کودکان نیاز دارند تا با واژه ها و جمله ها ارتباط عمیق تری پیدا کنند، و این بدین معناست که یادگیری آنها زمانبر است. همینطور در امر تدریس مدرسی می تواند این کار را انجام دهد که به حوزه کودکان علاقه مند باشد. یک معلم خصوصی زبان انگلیسی کودکان که صبور، خلاق، با اطلاعاتی به روز و خوش اخلاق باشد، قطعا می تواند خاطرات خوشی از یادگیری زبان را برای کودک شما بجا گذارد.

 

قبل از اینکه راجع به شیوه های جدید آموزش زبان انگلیسی برای کودکان صحبت کنیم شاید که سوال بسیاری از والدین این باشد که چه سنی برای آموزش به کودکان مناسب است؟ در این باره پیشنهاد می کنم تا مقاله “بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان” را به طور کامل مطالعه کنید و از نظریه های متفاوتی که در این باره ارائه شده اطلاع پیدا کنید.

 

چگونه آموزش را شروع کنیم؟ معلم خصوصی یا آموزشگاه؟

بعد از اینکه اطمینان حاصل کردید که کودک شما در بهترین سن خود برای یادگیری زبان دوم خودش است، اینجاست که سوال پیش می آید “چگونه آموزش را شروع کنیم؟” اینکه کودک شما کجا یادگیری زبان دوم را آغاز کند خیلی مهم است در منزل یا در مهد کودک یا در کلاس‌های آموزشگاهی زیر نظر مربی زبان، چراکه آموزش در هر مکان تفاوت‌های خاص خود را دارد.

مثلا شاید خودتان بخواهید این مسئولیت را به عهده بگیرید، اما با گذشت زمان متوجه می شوید که کودکتان توجه چندانی به صحبت‌ها یا آموزش های شما نمی کند چرا که به محیط و افراد جدیدی نیاز دارد. اینجاست که متوجه می شوید شما تنها می توانید نقش مکمل را در یادگیری او ایفا کنید. یا شاید ببینید کودک شما با یک مدرس خاص ارتباط بهتری نسبت به سایرین دارد و آموزش های او را  مو به مو اجرا می کند. برای همین امر شما میتوانید زمانی را به کشف علاقه کودکتان اختصاص دهید. کلاس زبان، مهد کودک دو زبانه یا آموزش از راه دور (آنلاین)، آموزش دادن در خانه و…

بیشتر بخوانید:

 

روش های تدریس زبان انگلیسی به کودکان

 

۱- با کودک بازی کنید

در حال حاضر شما به عنوان والدین یا مدرس می توانید به دو صورت با کودکان بازی کنید ودر حین بازی مواردی را که می خواهید آموزش دهید را به آنها یاد دهید. بازی های فیزیکی که می تواند شماب داستان گویی به زبان انگلیسی یا واژه یابی یا دیالوگ های کوتاه به زبان انگلیسی باشد همه و همه نقش بسزایی در یادگیری زبان او خواهند داشت.

در کنار بازی های فیزیکی شما می توانید تعدادی بازی آنلاین را روی گوشی برای آنها متناسب با سنشان نصب کنید و زمانی که با هم هستید این بازی ها را انجام دهید. اجازه دهید اختصاص دادن زمان به این دسته از بازی ها با حضور شما صورت بگیرد؛ نه در هر زمانی که کودک درخواست می‌کند.

بیشتر بخوانید:

 

۲- زمانی را برای حرف زدن اختصاص دهید

اینکه کودکتان را به زمانبندی کردن کارها عادت دهید یک کار فوق العاده هست، حال فرض کنید می خواهید ساعتی از روز را با هم به زبان دیگر صحبت کنید و وقت بگذرانید.

مثلا هر روز بعد از رفتن به پیاده روی یا حتی در حین پیاده روی با او به زبان انگلیسی صحبت کنید.

 

۳- گرامری برخورد نکنید

اجازه دهید کودکتان اشتباه کند. مثل زبان مادری. نیاز نیست سخت بگیرید یا به او بخندید. تکرار و تکرار تنها راه حل ماجراست.

 

۴- کارتون های زبان اصلی ببینید

ساعتی از روز را به دیدن انیمیشن های یادگیری زبان انگلیسی اختصاص دهید علی الخصوص کارتون های کوتاه و یا سریالی. اما این انیمیشن‌ها را به زبان اصلی تماشا کنید. سعی کنید بارها یک قسمت را تکرار کنید و از او بخواهید تا کلمات یا جملاتی را حدس بزند. وقتی با هم کارتون می بینید نه تنها حس امنیت را به او می دهید که او نیز در تصور خود فکر می کند که دارد با شما چیزهای جدیدی یاد می گیرد.

بیشتر ببینید: بهترین کارتون های انگلیسی برای تقویت زبان کودکان

 

۵- مدل سازی کنید

کودکان مثال های تصویری یا مدل های کاربردی را بهتر از انتزاعی ها متوجه می شوند. سعی کنید وقتی می خواهید کلمه یا حتی ضرب المثلی را توضیح دهید از یک نکایش کوتاه یا بازی با انگشتانتان یا تصاویر استفاده کنید.

 

۶- لباس شخصیت‌های کارتنی به تن کنید

با او راحت باشید، کودک شوید و وارد دنیای او شوید. لباس شخصیت‌های کارتونی مورد علاقه او را بپوشید. سخت نگیرید. حتی می توانید خیال پردازی کنید از لباس های داخل خانه یک لباس شبیه شخصیت مورد علاقه او در کارتون بسازید، باهم خلق کنید، بخندید و بازی کنید و به او آموزش دهید.

 

۷- از عروسک های خیمه شب بازی یا نمایشی استفاده کنید

نمایش اجرا کنید و بجای اینکه به زبان مادری بجای شخصیتها صحبت کنید دیالوگ ها را به زبان انگلیسی آماده کنید و نمایش را پیاده کنید.

 

۸- آهنگ بخوانید

قسمتی از یک آهنگ یادگیری زبان انگلیسی را با اسپیکر پخش کنید و با هم با صدای بلند آن قطعه را بخوانید.

بیشتر بخوانید: شادترین شعرهای انگلیسی برای مدرسه+ متن، ترجمه و کلیپ

 

۹- از ویدیو استفاده کنید

پخش کردن یک ویدیو که مثلا دیالوگی را آموزش می دهد هزاران بار بهتر از نوشتن دیالوگ ها پای تابلو  و مجبور کردن آنها به حفظ کردنشان می باشد.

بیشتر بخوانید: انواع وسایل کمک آموزشی در تدریس زبان انگلیسی

 

۱۰- به لباس تان عکسهای متناسب با درس وصل کنید

فرض بگیرید می خواهیم حرف خاصی را تدریس کنیم. می توانیم کلاهی بپوشیم که روی آن حرف یا کلمه مد نظر ما چسبانده شده باشد. مطمئنا بچه ها با دیدن این صحنه، همیشه این تصاویر در ذهنشان میماند.

 

۱۱- گاهی خارج از محیط کلاس زبان انگلیسی تدریس کنید

می توانیم با توجه به به موضوع درس، خارج از محیط کلاس تدریس کنیم. مثلا اگر موضوع درس مان درباره اسباب بازی‌های پارک است، زبان آموزان را به پارک ببریم. آموزش در محیط واقعی اثر بخش تر از تدریس در کلاس درس است.

 

۱۲- نقاشی بکشید و کاردستی درست کنید

کودکان عاشق کاردستی، نقاشی و بازی با رنگ ها هستند.می توانید با بچه ها نقاشی بکشید. مثلا نقاشی حیوانات و از این طریق اسم حیوانات را آموزش دهید. یا با رنگ کردن نقاشی، رنگهای مختلف را آموزش دهید. می توانید از رنگهای انگشتی و یا آبرنگ استفاده کنید. با درست کردن کاردستی می توانید وسایلی که با آنها کاردستی درست کردید را  به زبان انگلیسی آموزش دهید.

 

۱۳- برای داشتن تدریسی جذاب بازیهای حرکتی انجام دهید

کودکان انرژی فوق العاده زیادی دارند. آنها نمی توانند کل ساعت کلاس را سرجایشان بنشینند و به درس گوش بدهند.
با انجام بازیهای حرکتی می توانیم در حین آموزش دادن، انرژی شان را هم تخلیه کنیم ، مثلا کلمات walk, run, jump, hop و … را می توان از این طریق آموزش داد. انجام این بازیها با پخش آهنگ کودکانه می تواند آموزش را موثرتر کند.

برای داشتن تدریس خلاقانه و کلاسی شاد و جذاب، روش‌های زیادی وجود دارد که می توانید با توجه به شناخت تان از زبان آموزان، به کار بگیرید.

بیشتر بخوانید:

 

حرف آخر

تمرین و صبوری در مسیر یادگیری یک زبان جدید می تواند نه تنها یک زبان غیر مادری را به کودک آموزش دهد که می تواند خاطرات بی نظیری را برای او بجا بگذارد. روزهای تکرار نشدنی و آموزش های جذابی که هر کدام اشتیاق او را تا بزرگسالی برای کشف جدیدترین ها و ناشناخته ها حفظ می کند.

برای داشتن دنیایی پر از صلح و احترام به همدیگر، کودکی بهترین سن آموزش و یادگیری می باشد.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۸

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *