کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

آیلتس چیست؟ همه چیز در مورد آزمون آیلتس

۴.۴
(۸)

آزمون آیلتس؛ نامی که به ویژه در سال‌های اخیر و در پی افزایش شمار ایرانیان متقاضی مهاجرت، بیش از همیشه شنیده می­‌شود.

 

در ادامه می‌خوانید:

خواندن (Reading) نوشتن (Writing) شنیدن (Listening) صحبت کردن (Speaking)

 

اما آیلتس چیست؟ چرا باید در آزمون آیلتس شرکت کنیم؟ مراحل و شکل برگزاری این آزمون چگونه است؟ سوالات آزمون آیلتس چیست و برای کدام یک از زبان‌آموزان مناسب است؟ سوالات آزمون آیلتس از کدام منابع طرح می‌شوند؟

برای موفقیت در آزمون آیلتس باید چه کنیم؟ بهترین روش ها برای دریافت نمره خوب از آزمون آیلتس کدامند؟ آیا امکان شرکت در آزمون آیلتس در ایران نیز وجود دارد؟ برای مهاجرت به خارج از کشور، نمره آیلتس باید چند باشد؟ کدام کشورها آزمون آیلتس را معتبر می‌دانند؟ هزینه آزمون آیلتس چقدر است؟

اگر شما نیز در ذهن خود چنین سوالاتی را می‌پرورانید، توصیه می‌کنیم که تا پایان این مقاله با ما همراه باشید، چراکه قصد داریم به تمامی سوالات شما در خصوص این آزمون پاسخ داده و بهترین منابع برای موفقیت در آزمون آیلتس را به شما معرفی نماییم.

آیلتس چیست؟

 

آیلتس چیست؟

آزمون ایلتس (IELTS) مخفف عبارت سیستم بین‌المللی آزمون زبان انگلیسی (International English Language Testing System) است که یکی از مهمترین آزمون های بین المللی زبان انگلیسی است که برای تعیین سطح زبان افرادی که زبان مادری آنها غیر انگلیسی است به کار می‌رود. کشور انگلستان مرکز اصلی برگزاری آزمون آیلتس می‌باشد. با این حال، آزمون آیلتس در بسیاری از کشورهای جهان و البته زیر نظر «کنسولگری کشور انگلستان»، «دانشگاه کمبریج» و «سازمان بین‌المللی آموزش IDP استرالیا» برگزار می‌گردد.

بسیاری از کشورهای جهان برای پذیرش مهاجران جهت کار، تحصیل و حتی سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی کسب و کار، نتیجه آزمون آیلتس را به عنوان یکی از ملاک‌های اصلی خود در نظر می‌گیرند. بنابراین یادگیری زبان انگلیسی با کمک مدرس خصوصی زبان انگلیسی و یا دیگر روش های یادگیری زبان انگلیسی و شرکت در آزمون آیلتس برای افرادی که به دنبال مهاجرت هستند امری ضروری است.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مهاجرت بدون مدرک زبان + لیست کشورها

لازم به ذکر است که آزمون آیلتس در ایران نیز تا اواخر سال ۱۴۰۱ برگزار می‌شد اما در تاریخ ۲۱ دی ماه بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت برگزاری آزمون آیلتس از اسفندماه ۱۴۰۱ تا اطلاع ثانوی از سوی سازمان سنجش منتشر گردید. با این حال، همچنان روش هایی جهت شرکت در آزمون آیلتس برای ایرانیان وجود دارد که در این مقاله به مخاطبان عزیز معرفی خواهیم کرد. اما پیش از آن بیایید ببینیم آزمون آیلتس چند نوع است؟ محتوای آن چیست و از چه بخش­‌هایی تشکیل شده است.

آزمون ایلتس

 

انواع آزمون آیلتس؛ تفاوت آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک

در ابتدا باید بگوییم که آزمون آیلتس در دو نوع، تحت عناوین «آیلتس عمومی (IELTS General)» و «آیلتس آکادمیک (IELTS Academic)» برگزار می‌شود. آیلتس جنرال یا عمومی بیشتر برای افرادی مناسب است که قصد دارند در مدارس و یا کالج‌های انگلیسی زبان به تحصیل بپردازند. در ضمن، داشتن مدرک آیلتس جنرال برای مهاجرت به کشورهای بریتانیا، استرالیا، کانادا و نیوزیلند الزامی است.

بیشتر بخوانید: دانشگاه‌ های برتر استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی

از سوی دیگر، آزمون آیلتس آکادمیک ویژه افرادی است که قصد دارند در کشورهای انگلیسی زبان تحصیل کنند. از این روی، آزمون آکادمیک دشوارتر از آزمون آیلتس جنرال است. همچنین در خصوص نوع آیلتس برای مهاجرت شغلی نیز باید گفت که این مهم به شغل مورد نظر شما و کشور مقصدتان بستگی دارد. اما برای کار در مشاغل تخصصی در اغلب کشورهای انگلیسی زبان، به مدرک آیلتس آکادمیک نیاز خواهید داشت.

بنابراین آیلتس آکادمیک بیشتر برای افرادی است که قصد دارند در دانشگاه‌های انگلیسی زبان به تحصیل بپردازند. اما آیلتس جنرال یا عمومی برای آن دسته از افرادی است که قصد دارند وارد بازار کار شده و یا در مدارس و کالج‌های انگلیسی زبان درس بخوانند. همچنین در فرمت سوالات در بخش‌های خواندن (Reading) و نوشتن (Writing) نیز این دو آزمون با یکدیگر متفاوت هستند.

در ادامه با معرفی بخش های مختلف آزمون آیلتس به تفاوت سوالات Reading و Writing در آیلتس آکادمیک و جنرال خواهیم پرداخت.

بنابراین پیش از اینکه نوع آزمون خود را انتخاب کنید، بهتر است تحقیق کرده و بسته به هدف­‌تان از شرکت در آزمون آیلتس در ایران، موردی که با اهداف شما مطابقت بیشتری دارد را انتخاب نمایید.

آیلتس آکادمیک و جنرال

 

معرفی بخش های مختلف آزمون آیلتس

همان طور که می‌دانید آزمون آیلتس به طور کلی از چهار بخش اصلی تشکیل شده است که مهارت­‌های خواندن، نوشتن، شنیدن و صحبت کردن شما به زبان انگلیسی را در بخش‌های جداگانه‌­ای مورد سنجش قرار می‌­دهد. آزمون‌های خواندن، نوشتن و شنیدن در یک مرحله و آزمون صحبت کردن نیز به صورت جداگانه برگزار می‌شود. آزمون صحبت کردن (Speaking) می‌تواند در روز آزمون و یا ۷ روز قبل یا بعد از روز امتحان برگزار گردد. تمامی این مراحل مجموعاً ۲ ساعت و ۴۵ دقیقه به طول می‌انجامند.

بیشتر بخوانید: بخش های مختلف آزمون آیلتس چقدر طول میکشد؟

بخش های مختلف آیلتس

 

۱- خواندن (Reading)

این بخش در آزمون آیلتس جنرال از ۳ قسمت تشکیل شده است و ۶۰ دقیقه یه طول می‌انجامد. در قسمت اول، ۲ الی ۳ متن نسبتاً کوتاه در اختیار شما قرار داده می‌شود. موضوع این متون به گفتگوهای روزمره به زبان انگلیسی مربوط است. در قسمت دوم نیز ۲ متن با موضوعات تخصصی‌تر در اختیار شما قرار داده می‌شود. و در نهایت، آخرین قسمت از بخش Reading، از یک متن نسبتاً بلند تشکیل شده است.

این بخش در آزمون آیلتس آکادمیک نیز ۶۰ دقیقه به طول می‌انجامد. در این بخش، ۳ متن نسبتاً بلند در اختیار شما قرار داده می‌شود. موضوع این ۳ متن معمولاً تخصصی‌تر از آیلتس جنرال بوده و پیرامون مسائل آموزشی و آکادمیک است. با این وجود، سطح علمی متون در حدی است که تقریباً همه دانشجویان با هر گرایشی، بسته به سطح دانشی که در زبان انگلیسی دارند، می‌توانند موضوع را درک کرده و به سوالات پاسخ دهند. موارد زیر، پرتکرارترین موضوعات در بخش Reading آیلتس آکادمیک به حساب می‌آیند؛

  • زبان‌ها
  • تکنولوژی
  • ربات‌ها
  • دانشگاه‌ها
  • اشخاص معروف
  • سلامتی و تناسب اندام
  • و …

لازم به ذکر است که بخش Reading در هر دو آزمون جنرال و آکادمیک از ۴۰ سوال تشکیل شده است. تمامی سوالات این بخش در دو قالب چهار گزینه­‌ای (تستی) و یا دو گزینه­‌ای (بله و خیر) ارائه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های تقویت ریدینگ (reading) زبان انگلیسی

 

۲- نوشتن (Writing)

همان طور که گفتیم، بخش نوشتن (Writing) نیز در آزمون آیلتس آکادمیک، متفاوت از آیلتس جنرال است. در بخش نوشتن در آزمون آیلتس جنرال، شما باید در طول مدت ۶۰ دقیقه، دو متن بنویسید. متن اول باید در ۱۵۰ کلمه و متن دوم در ۲۵۰ کلمه نوشته شود. تسلط شما به زبان انگلیسی باید به گونه‌ای باشد که در همین تعداد کلمات بتوانید انشای خوبی در مورد موضوع ارائه شده بنویسید.

رایتینگ

 

اما بخش نوشتن در آیلتس آکادمیک دشوارتر از آیلتس جنرال است. در اینجا نیز شما یک ساعت زمان خواهید داشت تا ۲ متن کامل بنویسید. در بخش اول یک جدول، چارت و یا نمودار در اختیار شما قرار داده می‌شود و شما باید در ۱۵۰ کلمه، آن را توضیح دهید.

در قسمت دوم نیز، همچون آزمون آیلتس جنرال، باید یک انشاء کامل با حداکثر ۲۵۰ کلمه بنویسید. تفاوت این قسمت با آیلتس جنرال در موضوعاتی است که  ارائه می‌شود. معمولاً در آیلتس آکادمیک، موضوع انشاء ۲۵۰ کلمه‌ایِ شما تخصصی‌تر است.

بیشتر بخوانید:

 

۳- شنیدن (Listening)

لیسنینگ یا شنیدن یکی از بخش­های جذاب آزمون آیلتس است. در این بخش باید هدفون را روی گوش خود گذاشته و با دقت و تمرکز بالا، به آنچه که مطرح می­‌شود گوش فرا دهید. البته ممکن است برخی از مراکز برگزاری آزمون آیلتس در ایران، فایل‌ها را از طریق اسپیکر و برای عموم شرکت کنندگان پخش کنند. در هر صورت، بخش Listening از ۴ قسمت تشکیل شده است که هر کدام از آنها ۱۰ سوال دارد. همچنین مدت زمان این آزمون ۳۰ دقیقه است.

در قسمت­‌های اول و دوم، موضوع گفتگوهایی که از طریق هدفون می‌شنوید، عمومی است. به عنوان مثال، ممکن است موضوع، گپ­ و گفتِ دو دوست در خصوص یک مسابقه فوتبال باشد. اما فایل‌های صوتی در قسمت­‌های سوم و چهارم، معمولاً رسمی و آکادمیک بوده و به صورت مونولوگ یا تک گویی هستند. موضع این مونولوگ‌ها معمولاً یا آکادمیک است و یا اجتماعی.

به عنوان مثال ممکن است شما متن سخنرانی یک استاد دانشگاه در کلاس درس و یا سخنرانی یک کارشناس در خصوص عواقب گرمایش زمین را بشنوید.

پاسخ‌های شما به سوالات آزمون Listening نشان خواهند داد که شما:

  • موضوع اصلی بحث را متوجه شده‌اید.
  • در جریان نظرات و نوع نگرش سخنرانان قرار گرفته‌اید.
  • در جریان بسط و گسترش مکالمه یا سخنرانی از یک موضوع اصلی به موضوعات فرعی‌تر قرار گرفته‌اید.
  • اطلاعات واقعی و دقیقِ برآمده از گفتگوها را درک کرده‌اید.

مجموعاً فایل‌­های صوتی حدود ۲۰ دقیقه از زمان این بخش را به خود اختصاص می‌­دهند. در نتیجه برای پاسخ دهی به ۴۰ سوال، تنها ۱۰ دقیقه فرصت خواهید داشت. بنابراین باید هنگام شنیدن فایل­‌های صوتی، باید از آنچه که فهمیده‌اید یادداشت برداری کنید. شرکت­‌کنندگان آزمون آیلتس در ایران معمولاً از بخش Listening آن هراس زیادی دارند. چراکه فرصتی برای یادداشت تمام دیالوگ‌ها نیست و داوطلبان نیز دقیقاً نمی‌دانند که باید از کدام قسمت از گفتگو یادداشت برداری کنند.

اما اصلاً جای نگرانی نیست. چراکه ما در هایتاکی بهترین اساتید زبان انگلیسی با تخصص ویژه در آزمون آیلتس را گرد هم آورده‌‌­ایم و شما می‌توانید با کمک مدرس خصوصی زبان انگلیسی آیلتس آموزش این زبان جذاب و مهم را به صورت حضوری و یا آنلاین از همین امروز آغاز کنید.

بیشتر بخوانید:

 

۴- صحبت کردن (Speaking)

و اما برسیم به آخرین بخش از آزمون آیلتس که از نگاه بسیاری از زبان‌آموزان، سخت‌ترین بخش این آزمون به حساب می‌آید. بر خلاف ۳ بخش قبلی، در بخش Speaking یا صحبت کردن، شما باید به صورت رو در رو با اگزمینر یا ممتحن آیلتس خود صحبت کنید. اگر آزمون شما حضوری باشد، این گفتگو رو در رو و به شکل یک مصاحبه خواهد بود. اما اگر آزمون آیلتس آنلاین یا کامپیوتری را انتخاب کرده باشید، از طریق تماس ویدیویی باید با اگزمینر خود گفتگو خواهید کرد.

این بخش که بین ۱۱ الی ۱۴ دقیقه به طول می‌‎انجامد، از ۳ قسمت مختلف تشکیل شده است. در ابتدا اگزمینر برای مدتی بین ۳ الی ۵ دقیقه، از شما در خصوص خودتان، علایق‌تان، رشته تحصیلی‌­تان، وضعیت زندگی‌­تان و موضوعاتی از این دست سوال می‌پرسد. در بخش بعدی، یک کارت به داوطلبان داده می‌شود که روی آن موضوعی برای صحبت کردن نوشته شده است.

شما یک دقیقه فرصت خواهید داشت تا در مورد آن موضوع فکر کنید. سپس باید به مدت ۲ دقیقه در خصوص آن موضوع صحبت کنید. در پایان نیز اگزمینر سوالاتی را حول محور موضوع مورد بحث شما مطرح می­‌کند تا توانایی شما در گفتگوهای روزمره را مورد سنجش قرار دهد. این قسمت از آزمون Speaking نیز بین ۴ الی ۵ دقیقه به طول می‌­انجامد.

به عنوان مثال، ممکن است شما کارتی با موضوع مربوط به فیلم و سینما را انتخاب کنید. در این صورت باید به مدت ۲ دقیقه در خصوص موضوعاتی نظیر، آخرین فیلمی که دیده‌اید، حال و هوای فیلم، جایی که فیلم را دیدید (در خانه یا سینما) و موضوعاتی از این قبیل، صحبت کنید.

سوالات بخش پایانی آزمون Speaking نیز در همین رابطه طراحی می‌شوند. مثلاً ممکن است اگزمینر از شما در خصوص ژانر سینمایی مورد علاقه‌تان سوال کند و یا حتی نظرتان را در خصوص تأثیرگذاری سینما بر جامعه و فرهنگ بپرسد.

مقالات مرتبط:

زمان بندی و محتوای آزمون آیلتس جنرال در یک نگاه
مهارت زمان محتوا
Reading ۶۰ دقیقه ۴ الی ۵ متن نسبتاً کوتاه و یک متن نسبتاً بلند – ۴۰ سوال تستی
Writing ۶۰ دقیقه نگارش ۲ متن با موضوعات ارائه شده؛ متن اول با حداکثر ۱۵۰ کلمه و متن دوم با حداکثر ۲۵۰ کلمه
Listening ۳۰ دقیقه ۴ فایل صوتی شامل ۲  مکالمه و ۲ مونولوگ – ۴۰ سوال تستی
Speaking ۱۵ دقیقه ۳ بخش شامل؛ معرفی خود و پاسخ به سوالات اگزمینر در مورد علایق و سبک زندگیتان، ۲ دقیقه صحبت در خصوص موضوع ارائه شده و در نهایت گفتگو با اگزمینز و بسط دادن موضوع ارائه شده در قالب گفتگو
زمان بندی  و محتوای آزمون آیلتس آکادمیک در یک نگاه
مهارت زمان محتوا
Reading ۶۰ دقیقه ۳ متن نسبتاً بلند با موضوعات آکادمیک و یا اجتماعی – ۴۰ سوال تستی
Writing ۶۰ دقیقه ۲ متن شامل؛ تحلیل یک نمودار، چارت و یا جدول با حداکثر ۱۵۰ کلمه و یک انشا در مورد موضوع ارائه شده با حداکثر ۲۵۰ کلمه
Listening ۳۰ دقیقه ۴ فایل صوتی شامل ۲  مکالمه و ۲ مونولوگ – ۴۰ سوال تستی
Speaking ۱۵ دقیقه ۳ بخش شامل؛ معرفی خود و پاسخ به سوالات اگزمینر در مورد علایق و سبک زندگیتان، ۲ دقیقه صحبت در خصوص موضوع ارائه شده و در نهایت گفتگو با اگزمینز و بسط دادن موضوع ارائه شده در قالب گفتگو

 

سیستم نمره دهی آزمون آیلتس؛ معرفی Band Score

آزمون آیلتس از سیستم نمره‌دهی Band استفاده می‌­کند. در این سیستم ۹ بالاترین نمره بوده و اعداد اعشاری به جز ۰.۵ در آن لحاظ نمی‌­شوند. یعنی اگر میانگین نمرات شما در چهار بخش آزمون آیلتس عدد صحیح بدون اعشار نباشد، آن را بر اساس ۰.۲۵ می‌­سنجند. به عبارت دیگر از اعشار بیشتر از ۰.۲۵ باشد، رو به بالا رند شده و به ۰.۵ می­‌رسد و اگر کمتر از ۰.۲۵ باشد رو به پایین رند شده و به صفر می‌­رسد.

بیشتر بخوانید:

به عنوان مثال اگر میانگین نمرات شما برابر با ۶.۷۶ بشود، نمره نهایی آیلتس شما ۷ خواهد بود و اگر میانگین نمرات‌تان برابر با ۶.۷۴ باشد، نمره نهایی آیلتس شما ۶.۵ لحاظ خواهد شد.

به همین ترتیب، نمره هر کدام از بخش­‌های آزمون بین صفر تا ۹ محاسبه خواهد شد؛

 

۱- شنیدن

در بخش Listening، شما باید به ۴۰ سوال پاسخ بدهید. هر سوال یک نمره دارد. در پایان مجموع نمرات شما از ۴۰، به معادل آن در ۹ تبدیل خواهد شد.

 

۲- نوشتن

در بخش Writing، انشای شما بر اساس ۴ معیار زیر مورد ارزیابی قرار گرفته و نمره­ای بین ۰ تا ۹ برای آن در نظر گرفته می­‌شود؛

  • کیفیت پاسخ­‌دهی به موضوعات قسمت اول و دوم
  • رعایت نکات گرامری
  • دایره لغات گسترده
  • انسجام متن

 

۳- صحبت کردن

در این بخش نیز اگزمینر نمره‌­ای بین صفر تا ۹ را برای مصاحبه شفاهی با شما در نظر خواهد گرفت. معیارهای نمره‌­دهی در بخش Speaking به شرح زیر هستند؛

  • روان بودن و انسجام صحبت­‌ها
  • دایره لغات گسترده
  • رعایت دستور زبان
  • تلفظ صحیح واژگان

 

۴- خواندن

سیستم نمره­‌دهی بخش Reading، در آیلتس جنرال متفاوت از آیلتس آکادمیک است. در آیلتس جنرال، هر سوال ۱ نمره دارد و برای به دست آوردن نمره Band شما در این بخش، مجموع تعداد پاسخ‌های صحیح شما از ۴۰ را به عددی از ۹ تبدیل می‌­کنند. اما سیستم نمره‌­دهی در بخش Reading آیلتس آکادمیک متفاوت بوده و در آن بارم‌­بندی مربوط به هر سوال متفاوت است.

به عنوان مثال اگر در بخش Reading آیلتس جنرال، به ۳۰ سوال پاسخ صحیح بدهید، امتیاز Band شما برابر با ۷ خواهد بود. در حالی که پاسخ صحیح به همین تعداد سوال در آیلتس آکادمیک، با امتیاز Band 6 همراه خواهد بود.

ielts overall

 

لازم به ذکر است که آزمون آیلتس در بخش­‌های ریدینگ و لیسنینگ نمره منفی ندارد. یعنی پاسخ‌­های نادرست بر روی نمره نهایی شما تأثیر منفی نمی‌­گذارد و تنها پاسخ‌­های صحیح مورد محاسبه قرار می‌گیرند. اما ایرادات نگارشی و گرامری در امتحان Writing و ایرادات تلفظی و گرامری در امتحان Speaking می‌تواند بر نمره شما تأثیر منفی بگذارد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش‌ های تقویت مهارت ریدینگ آیلتس 

اما هر کدام از این امتیازات نُه‌گانه چه چیزی را نشان می‌دهند؟ برای پاسخ به این سوال بهتر است نگاهی به جدول زیر بیندازید تا سیستم نمره‌دهی آیلتس را بهتر درک کنید.

سیتم Band Score در آزمون آیلتس

نمره Band سطح مهارت توضیح
۹ Expert user
(خبره)
این نمره نشان می‌دهد که تسلط داوطلب بر زبان انگلیسی کامل بوده و نحوه‌ی استفاده او از این زبان کاملا دقیق و روان است.
۸ Very good user
(بسیار خوب)
این نمره نشان می دهد که داوطلب تسلط کاملی بر زبان انگلیسی داشته و می‌تواند استدلال‌های پیچیده و مفصل را به خوبی در قالب زبان انگلیسی مدیریت و بیان کند. هرچند گاهی اوقات دچار اشتباهات سهوی شده و ممکن است در موقعیت‌های ناآشنا، برخی از چیزها را دقیقاً متوجه نشود.
۷ Good user
(خوب)
این نمره نشان می‌دهد که داوطلب می‌تواند به خوبی از زبان انگلیسی استفاده کند. البته این استفاده بعضی اوقات با اشتباه و سوء تفاهم همراه است.
۶ Competent user
(شایسته)
این نمره نشان می‌دهد که داوطلب با وجود برخی اشتباهات، کاربردهای نادرست از واژگان و برخی سوءتفاهم‌ها، همچنان تسلط نسبتاً خوبی بر زبان انگلیسی داشته و به ویژه در موقعیت‌های آشنا می‌تواند مفاهیم پیچیده را درک و یا بیان کند.
۵ Modest user
(معمولی)
این نمره نشان می‌دهد که داوطلب تسلط نسبی بر زبان انگلیسی داشته و در اکثر موقعیت‌ها با معنای کلی بحث‌ها کنار می‌آید، هرچند که احتمال دارد اشتباهات زیادی مرتکب شود. با این وجود معمولا می‌تواند ارتباطات اولیه در حوزه تخصصی خود را مدیریت کند.
۴ Limited user
(محدود)
این نمره نشان می‌دهد که داوطلب تنها در موقعیت‌های آشنا می‌تواند ارتباط موثری به زبان انگلیسی برقرار کند و قادر به بیان استدلال‌های پیچیده و ناآشنا نمی‌باشد.
۳ Extremely limited user
(بسیار محدود)
این نمره نشان دهنده آن است که داوطلب حتی در موقعیت‌های بسیار آشنا نیز تنها می‌تواند معنای کلی گفتگوها یا متون را منتقل و یا درک کند. بنابراین گفتگوهای او معمولاً با اختلالات مکرر همراه است.
۲ Intermittent user
(منقطع)
این نمره نشان می‌دهد که داوطلب در درک مکالمه‌ها و یا متن‌های انگلیسی با مشکلات زیادی مواجه است.
۱ Non-user
(نا آشنا)
این نمره نشان می‌دهد که داوطلب به جز چند کلمه‌ی مجزا، توانایی استفاده از زبان انگلیسی را ندارد.
۰ Did not attempt the test این نمره نشان می‌دهد که داوطلب به هیچ یک از سوالات آزمون آیلتس پاسخ نداده است.

 

شرایط و مدارک مورد نیاز برای شرکت در آزمون آیلتس

شرکت در آزمون آیلتس نیاز به داشتن شرایط ویژه‌ای ندارد. همه افراد بالای ۱۶ سال، با هر سطحی از زبان انگلیسی می‌توانند در این آزمون شرکت کرده و سطح زبان انگلیسی خود را در بخش‌های چهارگانه مورد سنجش قرار دهند. هر فرد می‌تواند در طول ماه ۴ مرتبه در آزمون آیلتس شرکت کند.

از آنجایی که شماره پاسپورت شما در کارنامه آیلتس‌تان ثبت می‌شود، برای شرکت در آزمون آیلتس به یک پاسپورت معتبر احتیاج خواهید داشت. بهتر است اعتبار پاسپورت شما بیش از ۶ ماه باشد. چراکه در صورتی که بخواهید پاسپورت خود را تغییر دهید، شماره آن نیز تغییر کرده، و برای تغییر شماره پاسپورت در کارنامه آیلتس، باید هزینه جداگانه‌ای پرداخت کنید. پیشنهاد ما این است که پیش از ثبت نام در آزمون آیلتس، در صورتی که اعتبار پاسپورت‌تان کمتر از ۱ سال است، نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.

بنابراین هنگام ثبت نام و هنگام حضور در محل برگزاری آزمون، اگر پاسپورت نداشته باشید، باید حتما یکی از مدارک زیر را به همراه داشته باشید؛

  • گواهی فراغت از تحصیل از سوی دانشگاه
  • گواهی معافیت و یا پایان خدمت از سوی پلیس + ۱۰ و یا سازمان وظیفه عمومی
  • گواهی اشتغال به تحصیل از سوی دانشگاه

لازم به ذکر است که تمامی پاسخ‌های شما در آزمون آیلتس باید با استفاده از مداد نوشته شده و استفاده از خودکار، روان نویس و خودنویس مجاز نیست.

 

راهنمای شرکت در آزمون IELTS

اولین قدم برای شرکت در آزمون آیلتس انتخاب کشور محل برگزاری آزمون است. بدین منظور ابتدا باید وارد وبسایت رسمی آیلتس شده و کشوری که قصد دارید در آن آزمون بدهید را انتخاب کنید. مراکز مختلفی در هر کشور وجود دارند که به عنوان نماینده IELTS این آزمون را برگزار می‎‌کنند. شما می‌­توانید از طریق وبسایت آیلتس، کشور و موسسه مد نظر خود برای شرکت در آزمون آیلتس را انتخاب نمایید.

در این مرحله می‌توانید جدول زمان‌بندی برای برگزاری آیلتس جنرال و آیلتس آکادمیک را به تفکیک مشاهده نمایید. در ضمن باید توجه داشته باشید که هزینه آزمون آیلتس در کشورهای مختلف متفاوت است. به عنوان مثال، هزینه شرکت در آزمون آیلتس در کشورهای آمریکا، هند، بریتانیا و چین به ترتیب ۲۱۵ دلار، ۱۳،۲۵۰ روپیه، ۱۶۲ پوند و ۱۹۶۰ یوهان می‌­باشد.

همچنین تا پیش از ممنوعیت آیلتس در ایران، هزینه این آزمون در کشورمان ۶،۲۰۰،۰۰۰ تومان بود. هرچند به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز در کشورمان، هزینه آزمون آیلتس نیز همواره متغیر بوده و قیمت ثابتی دارد.

پس از انتخاب کشور و نزدیک‌ترین مرکز آزمون به خود، باید با استفاده از کارت‌های اعتباری بین‌المللی نظیر Visa Card، Pay Pall ، Master Card و غیره، هزینه این آزمون را پرداخت نمایید. در صورتی که کارت اعتباری بین‌المللی نداشته باشید، تنها راه شما برای شرکت در این آزمون، استفاده از موسسات معتبر است. این موسسات هزینه آزمون آیلتس شما را از طریق کارت‌های اعتباری بین المللی انجام می‌دهند و دیگر نیازی به داشتن حساب ارزی نخواهید داشت.

لازم به ذکر است، از آنجایی که در حال حاضر برگزاری آزمون آیلتس در ایران متوقف شده، فعلاً امکان شرکت در این آزمون در داخل کشور وجود ندارد. ظاهراً دلیل این امر، اعمال برخی تغییرات در روش‌های برگزاری آزمون آیلتس در ایران است. در صورت رفع ممنوعیت آیلتس در کشور، شرایط جدید و روش‌های ثبت نام را در همین مقاله به اطلاع مخاطبان عزیز هایتاکی خواهیم رساند.

 

روش های شرکت در آزمون آیلتس؛ تفاوت آیلتس کامپیوتری و کاغذی

شرکت در آزمون آیلتس از ۲ طریق امکان‌پذیر است؛ آیلتس حضوری (کاغذی) و آیلتس کامپیوتری (آنلاین). نکته حائز اهمیت این است که مفاد آزمون و سیستم نمره‌دهی در هر دو روش کاملاً یکسان هستند. با این حال ممکن است در آیلتس کامپیوتری با توجه به اینکه مصاحبه در بخش Speaking به صورت تماس تصویری صورت می­‌گیرد، استرس کمتر و راحتی بیشتری داشته باشید.

آیلتس اینترنتی و کاغذی

 

در آیلتس کاغذی که مدل قدیمی و مرسوم این آزمون به حساب می‌آید، داوطلبان محل برگزاری آزمون خود را مشخص کرده و در روز مقرر، در جلسه آزمون حاضر می‌شوند. در اولین مرحله، باید به سوالات بخش Listening در ۳۰ دقیقه پاسخ دهند. برخی از مراکز برگزاری آزمون آیلتس در ایران، از هدست استفاده کرده و برخی دیگر، فایل‌های صوتی را از طریق اسپیکر پخش می‌کنند. پس از این، نوبت به آزمون Reading می‌رسد و در نهایت نیز داوطلبان به سوالات بخش Writing پاسخ می‌دهند.

همچنین آزمون Speaking نیز می‌تواند تا ۷ روز بعد یا قبل از آزمونِ کتبی برگزار شود. اما اغلب مراکز آزمون ایلتس در ایران زمان آزمون اسپیکینگ را به بعد از آزمون نوشتاری موکول می‌کنند. این زمان می‌تواند بلافاصله پس از امتحان و یا تا ۷ روز پس از آن باشد. همچنین داوطلبان برای پاسخ دهی به سوالات در آیلتس کاغذی، تنها می‌توانند از مداد استفاده کنند.

اما در آیلتس کامپیوتری اوضاع به گونه دیگری است. این آزمون برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ در ۲۰ کشور مختلف جهان برگزار گردید و از آن زمان تاکنون، مقارن با افزایش محبوبیت‌های آیلتس کامپیوتری، بر شمار کشورهای ارائه دهنده آن افزوده شده است. امید است که در سال‌های آتی، امکان شرکت ایرانیان نیز در آیلتس کامپیوتری فراهم شود. از جمله مزیت‌های آیلتس کامپیوتری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد؛

  • امکان استفاده از Copy و Paste و افزایش سرعت عمل
  • امکان تنظیم اندازه فونت متن
  • امکان مشاهده لحظه­ به لحظه‌ی تعداد کلمات و عدم نیاز به شمارش دستی
  • عدم نیاز به خودکار و پاک کن و افزایش سرعت عمل
  • دریافت نتایج در ۵ روز
  • عدم وجود محدودیت در تعداد شرکت کنندگان

با این وجود، شرکت در آیلتس کامپیوتری برای افرادی که توانایی زیادی در کار با کامپیوتر ندارند مناسب نیست. چراکه موفقیت در آیلتس کامپیوتری منوط به مهارت شما در تایپ کردن است. از این روی، کسانی که در این زمینه مهارت زیادی ندارند، زمان پاسخگویی به سوالات را از دست می‌دهند. از سوی دیگر، متأسفانه کامپیوتر بی‌رحم است و به محض اینکه زمان شما تمام شود، تمامی سوالات قفل شده و امکان پاسخ‌دهی برای شما وجود نخواهد داشت.

 

کاربردهای آزمون آیلتس

همان­ طور که پیش‌­تر اشاره کردیم، آزمون آیلتس کارکردهای مختلفی دارد. بیش از ۱۴۰ کشور در سراسر جهان، نمرات متقاضیان در آزمون آیلتس را به عنوان سندی مبنی بر توانایی‌­های آنها در زبان انگلیسی به حساب می‌­آورند. از همین روی، در صورتی که بتوانید نمره خوبی در این آزمون کسب کنید، در سیستم‌های امتیازدهی بسیاری از کشورها برای اعطای ویزا، امتیاز بالایی خواهید داشت و شانس‌­تان برای مهاجرت به خارج از کشور افزایش خواهد یافت.

کاربرد های آیلتس

 

۱- مهاجرت کاری با آزمون آیلتس

اگر قصد دارید برای کار به خارج از کشور بروید، صرف نظر از مقصد مهاجرتی شما، شرکت در آزمون آیلتس می­تواند شانس موفقیت‌­تان در مهاجرت شغلی را تا حد بسیار زیادی افزایش دهد. چراکه برای کار در اغلب کشورهای جهان یا باید زبان رسمی آن کشور را بدانید و یا به زبان انگلیسی کاملاً مسلط باشید. به عنوان مثال اغلب شرکت­‌ها و کسب ­و کارهای بین‌المللی که در کشور ترکیه حضور دارند، برای ارائه پیشنهاد شغلی، تسلط متقاضیان به زبان ترکی و یا داشتن نمره خوب در آزمون آیلتس را مد نظر قرار می‌دهند.

همچنین در صورتی که بخواهید به عنوان یک کارآفرین به خارج از کشور مهاجرت کنید نیز شرکت در آزمون آیلتس امری حیاتی خواهد بود. به عنوان مثال کشورهایی نظیر کانادا، انگلستان و … نمره آیلتس بالا را به عنوان یکی از اصلی­‌ترین شروط برای اعطای ویزا به سرمایه‌­گذاران و کارآفرینان در نظر گرفته‌­اند. به طور کلی ۱۴۲ کشور جهان مدرک آیلتس را به عنوان یک سند قابل ملاحظه برای اثبات توانایی افراد در دانش زبان انگیسی به رسمیت می‌­شناسند.

 

۲- مهاجرت تحصیلی با آزمون آیلتس

اهمیت شرکت در آزمون آیلتس برای افرادی که قصد دارند تحصیلات خود را در خارج از کشور دنبال کنند، بیشتر از سایرین است. چراکه بهترین دانشگاه­‌های جهان برای اعطای پذیرش تحصیلی نمره آیلتس داوطلبان را مد نظر قرار می‌­دهند. لازم به ذکر است که سطح آزمون آیلتس مورد نیاز در دانشگاه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سطح های زبان انگلیسی به ترتیب استاندارد CEFR

ممکن است دانشگاهی أخذ پذیرش را منوط به نمره آیلتس بالای ۷.۵ کند، در حالی که دانشگاه دیگری در همان کشور، به نمره آیلتس ۵ نیز اکتفا نماید. در ضمن همان­‌طور که قبلا توضیح دادیم، زمانی که صحبت از آزمون آیلتس برای مهاجرت تحصیلی به میان می­‌آید، منظور آزمون آیلتس آکادمیک است که قبلاً در خصوص تفاوت های آن با آزمون آیلتس جنرال به تفصیل صحبت کردیم.

اما علاوه بر دانشگاه­‌های کشورهای انگلیسی زبانی همچون آمریکا، کانادا، بریتانیا و استرالیا، بسیاری از دانشگاه­‌های دیگر کشورهای توسعه یافته جهان نیز، مدرک آزمون آیلتس را به عنوان یکی از ملاک‌­های اصلی ارزیابی دانش داوطلبان برای اعطای پذیرش تحصیلی مد نظر قرار می‌­دهند. در فهرست زیر به برخی از این کشورها اشاره شده است.

بیشتر بخوانید: قبولی در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی با بهترین نمره به کمک معلم خصوصی زبان

 

۱. مهاجرت تحصیلی به فرانسه با آزمون آیلتس

همه دانشجویان برای تحصیل در فرانسه باید به یکی از دو زبان انگلیسی یا فرانسوی تسلط داشته باشند. اگرچه تحصیل در اغلب دانشگاه‌های این کشور به زبان فرانسه صورت می‌گیرد، اما دانشگاه‌های فرانسوی زیادی نیز برخی از رشته‌های تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند. برای دریافت پذیرش از این دانشگاه‌ها باید حتماً مدرک آیلتس داشته باشید.

نمره مورد نیاز هر دانشگاه برای هر رشته، با دانشگاه و رشته‌های دیگر متفاوت است. به عنوان مثال ممکن است برای دریافت پذیرش در رشته پزشکی به آیلتس با نمره ۷ احتیاج داشته باشید، در حالی که با نمره ۵ آیلتس نیز بتوانید در رشته فیزیک تحصیل کنید. برای بررسی دقیق این موضوع باید وارد وبسایت رسمی دانشگاه مد نظر خود شده و از شرایط پذیرش آن اطلاع یابید. در حال حاضر تحصیل در کشور فرانسه با استفاده از مدرک آیلتس، در دانشگاه‌های زیر امکان پذیر است؛

  • دانشگاه سوپلک مرکزی
  • مدرسه تجارت پاریس
  • آکادمی بین المللی فشن پاریش (IFA)
  • موسسه عالی بیوتکنولوژی پاریس
  • دانشگاه آی ام تی آتلانتیک
  • و …

 

۲. مهاجرت تحصیلی به آلمان با آزمون آیلتس

تحصیل در آلمان نیز با استفاده از مدرک آیلتس امکان‌پذیر است. بدین منظور افرادی که با زبان آلمانی آشنایی ندارند، می‌توانند در رشته‌هایی که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند ثبت نام کرده و تحصیل خود در آلمان را آغاز کنند.

همان طور که می‌دانید، داشتن مدرک آیلتس، در آلمان نیز همچون فرانسه، یکی از پیش‌نیازهای اصلی برای تحصیل به زبان انگلیسی به حساب می‌آید. در حال حاضر دانشگاه‌های آلمانی زیر، رشته‌های خود را به زبان انگلیسی ارائه می‌کنند؛

  • دانشگاه فرایبورگ
  • دانشگاه بن
  • دانشگاه لایپزیش
  • مدرسه تجارت مونیخ
  • دانشگاه هایدلبرک
  • و …

 

۳. مهاجرت تحصیلی به ایتالیا با آزمون آیلتس

اگر به تحصیل در ایتالیا علاقه‌مند هستید، اما با زبان ایتالیایی آشنایی چندانی ندارید، با کمک گرفتن از یک مدرس خصوصی آیلتس و دریافت مدرک آیلتس با نمره خوب، می‌توانید در برخی از بهترین دانشگاه‌های ایتالیا، به زبان انگلیسی تحصیل کنید. دانشگاه‌های ایتالیایی زیر، امکان تحصیل به زبان انگلیسی را برای آن دسته از داوطلبانی که مدرک آیلتس داشته باشند، ارائه می‎‌دهند؛

  • دانشگاه بولونیا
  • دانشگاه پلی تکنیک تورینو
  • دانشگاه پیسا
  • دانشگاه پارما
  • دانشگاه کامرینو
  • و …

همچنین در این مقاله بهترین دانشگاه های اروپایی برای تحصیل با استفاده از آیلتس آورده شده است.

 

نمره آیلتس مورد نیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی

همان­‌طور که قبلا گفتیم، هر دانشگاهی در جهان، بر اساس سیاست‌­های آموزشی خود، نمره آیلتس متفاوتی را برای اعطای پذیرش تحصیلی به دانشجویان غیر انگلیسی زبان در نظر می‌­گیرد. به عنوان مثال در جدول زیر فهرست برترین دانشگاه­‌های آمریکا که برای أخذ پذیرش از آنها به آزمون آیلتس نیاز خواهید داشت، همراه با سطح آیلتس مورد قبول، آورده شده است.

نمره آیلتس مورد نیاز برترین دانشگاه های آمریکا برای اعطای پذیرش تحصیلی
نام دانشگاه رتبه جهانی نمره آیلتس برای تحصیل در مقطع کارشناسی نمره آیلتس برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا
دانشگاه اِم آی تی ۱ ۷ ۷
دانشگاه هاروارد ۳ ۷ ۷
موسسه فناوری کالیفرنیا (کالتک) ۴ ۷ ۷
دانشگاه شیکاگو ۹ ۷ ۷
دانشگاه کرنل ۱۴ ۷ ۷.۵
دانشگاه کلمبیا ۱۶ ۷ ۷
دانشگاه پنسیلوانیا ۱۹ ۷ ۷
دانشگاه جان هاپکینز ۲۱ ۷ ۷
دانشکاه نیویورک ۴۳ ۷.۵ ۷.۵
دانشکاه ویسکانسین مدیسون ۵۳ ۶.۵ ۷

 

روش های شرکت در آزمون آیلتس برای ایرانیان پس از ممنوعیت در سال ۱۴۰۲

همان گونه که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، سازمان سنجش آموزش کشور، برگزاری آزمون آیلتس در ایران را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورده است. با این حال، مسئولین مربوطه در توضیح ممنوعیت این آزمون عموماً از واژه «موقت» استفاده کرده‌­اند و همین امر این امید را در دل داوطلبان باقی گذاشته است تا به زودی برگزاری آزمون آیلتس در ایران از سر گرفته شود.

با این حال در صورتی که برای شرکت در این آزمون عجله دارید، حضور در کشورهای همسایه نظیر ترکیه و ارمنستان یک راه حل جایگزین مناسب است.

جدول زیر هزینه آزمون آیلتس در کشورهای مختلف را نشان می­دهد.

هزینه شرکت در آزمون آیلتس در کشورهای مختلف

ترکیه ۱۴۰۰ لیر
قطر ۱۰۳۰ ریال قطر
ارمنستان ۹۷ هزار درام
گرجستان ۵۵۵ لاری
آذربایجان ۳۶۰ مانات
عمان ۹۰ ریال عمان

 

اما اگر امکان سفر به خارج از کشور برای شما فراهم نبود و زمان زیادی نیز نداشتید، می‌­توانید از آزمون‌های جایگزین نظیر آزمون PTE و یا تافل استفاده کنید. این دو مورد در کنار آیلتس از جمله معتبرترین آزمون‌ها برای سنجش زبان انگلیسی به شمار می‌­روند. با این وجود، پیش از شرکت در آزمون مطمئن شوید که آزمون انتخابی شما برای هدفی که دارید مناسب و قابل استفاده است یا خیر.

 

منابع آزمون IELTS چیست؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی، با چند کلیک ساده می‌­توانید به هر آنچه که نیاز دارید دسترسی داشته باشید. این مهم در خصوص آزمون آیلتس نیز صدق می‌­کند و اگر کمی در فضای اینترنت جستجو کنید، طیف گسترده­‌ای از منابع آزمون آیلتس، از کتاب، اپلیکیشن های آیلتس، نرم­ افزار و وب­سایت های آموزش انگلیسی گرفته تا سایر ابزار کمک آموزشی را به راحتی پیدا خواهید کرد.

اگر قصد دارید به صورت خود آموز در این آزمون شرکت کنید، در فهرست زیر، برترین منابع آزمون آیلتس آورده شده است.

بیشتر بخوانید:

 

منابع آزمون آیلتس

 

۱- بهترین کتاب ها برای آیلتس

۱. Official Cambridge Guide to IELTS

برای خود آموز آیلتس چه کتابی بهتر از Official Cambridge Guide to IELTS که توسط انتشارات دانشگاه کمبریج تألیف شده و توسط بریتیش کانسیل برای افرادی که قصد آموزش زبان انگلیسی را دارند توصیه شده است؟! این کتاب را می­‌توانید به صورت فیزیکی از کتاب فروشی­‌های معتبر خریداری کرده و یا آن را به صورت فایل PDF دانلود کنید.

 

۲. Official IELTS Practice Materials

برای تبلیغ این کتاب همین کافی است که بگوییم آن را شماری از طراحان سوالات آیلتس در دانشگاه کمبریج نوشته‌­اند. با خواندن این کتاب تا حد بسیار زیادی با حال و هوای سوالات آزمون آیلتس آشنا خواهید شد.

 

۳. Barron’s IELTS Superpack

 سوپر پک آیلتس بارون یکی دیگر از بهترین منابع برای خودآموز آزمون آیلتس است. آقای بارون مجموعه‌ای از بهترین کتاب های آیلتس را در یک پکیج کامل گردآوری کرده است. به طوری که برای موفقیت در آزمون آیلتس به مطالعه هیچ کتاب دیگری نیاز نداشته باشید.

 

۴. Essential Words For the IELTS

این کتاب را نیز آقای بارون نوشته است. او در این کتاب مهم­‌ترین لغاتی که برای شرکت در آزمون آیلتس به آن نیاز دارید را گردآوری کرده است.

 

۵. Grammar for IELTS

این کتاب یکی دیگر از بهترین منابع آزمون آیلتس است که در آن از سیر تا پیاز گرامر زبان انگلیسی آورده شده است. اگر این کتاب را خوب بخوانید، دیگر هیچ نگرانی‌­ای بابت سوتی­‌های گرامری سر جلسه آزمون آیلتس نخواهید داشت.

مقاله مرتبط:

گرامر آیلتس

 

۲- بهترین سایت ها برای آزمون آنلاین آیلتس

 پیش از شرکت در آزمون اصلی، بهتر است علاوه بر شرکت در آزمون های آزمایشی ماک، در آزمون های آنلاین آیلتس شرکت نمایید. در ادامه برخی از بهترین سایت ها برای آزمون آزمایشی آنلاین آیلتس را به شما معرفی کرده­‌ایم.

  1. ielts online tests
  2. ielts.org
  3. take ielts british council
  4. cambridge english
  5. idp

 

سوالات متداول

شرایط شرکت در آزمون آیلتس چیست؟ برای ثبت نام در این آزمون باید سن شما بیش از ۱۶ سال باشد. همچنین برای شرکت در این آزمون باید پاسپورت شما معتبر باشد. یعنی تاریخ اعتبار آن منقضی نشده باشد.

بیشتر بخوانید: شرط سنی و محدودیت های آزمون آیلتس

آیا آزمون آیلتس در ایران برگزار می‌شود؟ از تاریخ ۲۱ دی‌ماه سال ۱۴۰۱، برگزاری آزمون آیلتس در ایران به دستور سازمان سنجش آموزش کشور متوقف شده است. در حال حاضر ایرانیان تنها از طریق کشورهای همسایه می‌­توانند در آزمون آیلتس شرکت نمایند.

هزینه شرکت در آزمون آیلتس چقدر است؟ تا پیش از ممنوعیت برگزاری، هزینه شرکت در آزمون آیلتس در ایران حدود ۶،۱۵۰،۰۰۰ تومان بود. همچنین هزینه آزمون آیلتس در کشور ترکیه ۱۴۰۰ لیر، در کشور ارمنستان ۹۷ درام، در کشور گرجستان ۵۵۵ لاری و در کشور قطر نیز برابر با ۱۰۳۰ ریال قطر می‌باشد.

مدت اعتبار مدرک آیلتس چقدر است؟ اعتبار مدرک آزمون آیلتس ۲ سال است.

چقدر طول می­کشد تا نتیجه آزمون آیلتس مشخص شود؟ در آیلتس کاغذی یا حضوری، نتایج شرکت کنندگان ۲ هفته پس از اتمام آزمون Speaking برای ایشان ارسال می‌گردد. اما در آیلتس کامپیوتری نتایج ظرف مدت ۵ روز برای شرکت کنندگان ارسال می‌شود. اما در حال حاضر آیلتس کامپیوتری در ایران برگزار نمی‌شود.

آیا امکان اعتراض به نتیجه آزمون آیلتس وجود دارد؟ بله! همه داوطلبان می­‌توانند فرم EoR آزمون آیلتس را پر کرده و پس از پرداخت هزینه به نتیجه آزمون خود اعتراض کنند. در صورتی که این اعتراض به تغییر نمره داوطلب منجر گردد، مبلغ پرداخت شده، به حساب ایشان عودت داده خواهد شد.

هزینه اعتراض به نمره آزمون آیلتس چقدر است؟ با توجه به نوسانات قیمت ارز در ایران، مبلغ معینی برای سابمیت EOR یا همان درخواست بررسی نتیجه آزمون وجود ندارد. اما این هزینه معمولا با ۳۰ الی ۳۵ درصد از هزینه آزمون آیلتس برابر است.

دریافت استعلام مدرک آیلتس چگونه است؟ استعلام مدرک آیلتس تنها توسط آن دسته از سازمان­‌ها یا نهادهایی قابل انجام است، که قبلاٌ توسط مراجع برگزارکننده‌ی آزمون آیلتس به رسمیت شناخته شده باشند. بدین­‎‌ترتیب امکان اینکه اشخاص یا شرکت­‌های متفرقه بتوانند استعلام مدرک آیلتس یک شخص دیگر را دریافت کنند وجود ندارد.

اما به عنوان مثال، بسیاری از دانشگاه‌های معتبری که نتیجه این آزمون را ملاک اعطای پذیرش قرار داده‌اند، می­‌توانند در خصوص صحت و سقم مدرک آیلتس متقاضیان از سوی نهادهای اصلی برگزارکننده‌­ی این آزمون استعلام بگیرند.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۴ / ۵. تعداد نظرات ۸

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *