کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

بهترین سن شروع یادگیری زبان انگلیسی در کودک

۵
(۴)

“چه سنی سن مناسب یاد دادن زبان انگلیسی به فرزندم هست؟” این سوال بارها از معلمان زبان مدرسه یا آموزشگاه‌ها و حتی از هر کسی که کمی به زبان انگلیسی آشنایی دارد پرسیده میشود. گاهی افراد بزرگسال هم وقتی می خواهند آموزش زبان را شروع کنند این سوال را از خودشان می پرسند که آیا من هنوز میتوانم یک زبان جدید یاد بگیرم؟!

 

در ادامه می‌خوانید:

 

مزایای یادگیری زبان دوم برای کودکان چیست؟

یادگیری زبان های دوم و سوم برای برقراری ارتباط بهترکودکان هم در سنین کودکی هم در بزرگسالی بسیار مفید است مغز کودکان پس از یادگیری زبان دوم (بخصوص انگلیسی)  مهارت بیشتری برای یاگیری زبانهای بعدی پیدا می کند این مهارت بعدها در مدرسه به فراگیری بهتر درسها هم کمک میکند. بچه هایی که در کودکی زبان انگلیسی یا زبان دوم را یاد میگیرند در بزرگسالی راحت تر با فرهنگ های دیگر ارتباط برقرار می کنند و پذیرای فرهنگ ها و تجربیات دیگران می شوند. آنها همچنین در بازار کار و کسب شغل مورد نظر خود نسبت به سایرین اولویت خواهند داشت و در بزرگسالی فرصت های شغلی بیشتری در انتظارشان خواهد بود.

بیشتر بخوانید: نقش فرهنگ در یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

 

کودکانی که تاخیر در یادگیری زبان مادری دارند ابتدا باید توسط گفتار درمانی زبان اول را خوب فرا بگیرند و بعد والدین آنها را برای آموزش زبان دوم به ویژه انگلیسی آشنا کنند.

درباره شروع آموزش به کودکان نظریه هایی توسط محققان ارایه شده است .

 

بهترین سن یادگیری برای کودکان چه سنی است؟

موضوع سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته ,چون امروزه یادگیری یک زبان دوم برای والدینی که فرزند دارند بسیار رایج شده است . امروزه والدین به آینده و فرصتهای زندگی بچه های خود بیشتر بها می دهند و تمایل دارند از کودکی برای موفقیت آنها در زندگی برنامه ریزی کنند. خیلی ازآنها میخواهند هرچه سریعتر آموزش فرزندان خود را آغاز کنند و این سوال دغدغه ذهنشان است که از چه سنی فرزندم آماده یادگیری زبان دوم است؟

سن مناسب برای یادگیری یک زبان جدید در کودکان مهم است چرا که با شروع زود هنگام آموزش, کودک حتما خسته و دلزده از یادگیری خواهد شد و اگر هم دیر تر آغاز کند عواقب بیشتری خواهد داشت .  پس چه زمانی سن مناسب است ؟ برای تعیین دقیق سن آموزش در کودکان اتفاق نظر یکسانی وجود ندارد.

طبق تحقیقات صورت گرفته نظریات متفاوتی در باره شروع سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان وجود دارد:

 

نظریه ۱ – شروع یادگیری تا ۳سالگی

به گفته حامیان این نظریه، کودکان ۰ تا ۳ ساله بیشترو سریع تر کلمات را به یاد می آورند. در این دوره کودکان به موازات زبان مادری خود و بدون هیچ دغدغه ای کلمات و اصطلاحات را به زبان خارجی یاد می گیرند. معلمانی که این نظریه را قبول دارند، بر این باورهستند که کودک در سن ۳ سالگی حتی بدون نیاز به رفتن به کلاس های خصوصی یا اردوهای تابستانی مخصوص یادگیری زبان دوم به کودکان، زبان خارجی را یاد می گیرد.

کودک هنگام بازی کردن، تماشای انیمیشن‌های انگلیسی یا گوش دادن به آهنگ های انگلیسی ، زبان خارجی را یاد می گیرد. کودکان در این سن از اشتباه نمی ترسند، اگر کلمه ای را اشتباه تلفظ کنند خجالت نمیکشد.

بیشتر بخوانید: بهترین بازی های موبایل برای یادگیری زبان انگلیسی توسط کودکان

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

 

ایرادی که به این نظریه وارد است این است که کودک سطح پایه را آموزش میبیند و برای تسلط کامل به زبان ، علاوه بر «محیط طبیعی خانه»، باید کودک را در محیط زبانی مناسب مانند مهدکودک تخصصی، آموزشگاه زبان گذاشت. فقط با کمک معلمان واجد شرایط کودک می تواند پیشرفت کند و شروع به بهبود زبان کند.

 

نظریه ۲- شروع یادگیری از ۳ تا ۵ سالگی

طرفداران این نظریه بر این عقیده هستند که کودک از ۰ تا ۳ سالگی هنوز به زبان مادری خود مسلط نیست و نمی تواند با دیگران به راحتی ارتباط برقرار کند. اما پس از یادگیری زبان مادری آماده است  بدون دغدغه و مشکل شروع به مطالعه زبان دیگری کند. کودکان ۳ تا ۵ ساله ای که به زبان مادری تسلط پیدا کرده اند می توانند با شرکت در کلاسها و ارتباط با سایر کودکان سریعتر کلمات و جملات زبان دیگر را یاد بگیرند.

بیشتر بخوانید: آیا کلاس زبان برای کودکان مفید است؟

 

نظریه ۳- شروع یادگیری قبل از ۷ سالگی

حامیان این نظریه بر این باورند که بهتر این است که زبان های خارجی را هنگامی به کودک آموزش داد که کودک آگاه تر شده باشد. آنها موافق هستند که کودکان ۰ تا ۳ ساله خیلی سریعتر به یاد می آورند، اما اگر کودک در محیط مناسب انگلیسی زبان نباشد یا والدینش انگلیسی صحبت نکنند، نمیتوانند به زبان دوم تسلط پیدا کنند.

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

 

از طرفی، کودکان پس از ۷ سال به درستی به زبان مادری خود صحبت می کنند، به روند یادگیری عادت می کنند (زیرا به مدرسه می روند)، آنها می توانند وظایف و تکالیف خود را در مدارس، آموزشگاه های زبان به درستی انجام دهند.علاوه بر این، در این سن، کودکان توانایی های گفتاری خوبی دارند و می توانند عبارات و کلمات انگلیسی را به درستی تلفظ کنند.

اشکالات این نظریه عبارتند از:

  •  در این سن، کودکان کلمات جدید را کمی با تعلل یاد می گیرند و کمی سخت تر می گویند.
  •  آنها در مدرسه غرق درانجام تکالیف شب هستند و ممکن است از انجام یک کاراضافی دیگر خودداری کنند.

 

چرا آموزش زبان انگلیسی را باید از سنین کم آغاز کرد؟

دلایلی علمی مطرح شده در تحقیقات محققان بصورت خلاصه آورده شده است تا اهمیت آموزش زبان دوم در سنین کودکی را نشان دهیم . والدین عزیز با آگاهی از چنین مطالبی بهتر می توانند برای آموزش کودکان خود در سنین پایین برنامه ریزی داشته باشند.

۱- یادگیری زبان دوم با لهجه نیتیو برای کودکان بسیار آسانتر از بزرگسالان است. کودکان لهجه را در کودکی بهتر یاد می گیرند پس یادگیری زبان دوم به ویژه زبان انگلیسی در دوران کودکی به آنها کمک می کند مثل زبان مادری انگلیسی را با لهجه یاد بگیرند.

۲- شما بعنوان یک بزرگسال ساعت‌ها وقت لازم دارید تا در یک مهارت, کاملا حرفه ای شوید. به این قانون ” قانون ۱۰۰۰۰ ساعت گفته می شود ” خوب برای بچه ها که بینهایت وقت دارند زمان کمی محسوب می شود پس وقت کافی برای یاد گیری زبان دوم را دارند درحالیکه برای ما بزرگسالان زمان بسیار زیادی است که شاید هیچگاه فرصت انجام آنرا بدست نیاوریم.

بیشتر بخوانید: لیست لغات انگلیسی آسان برای کودکان | First Words for Kids

۳- مغز کودکان در ۴-۳ سال اول زندگی توانایی یادگیری بسیار بالایی دارد چون ذهن آنها هنوز در حال ساختن ساختارهای خود است  بنابراین در حالی که ساختار مغزی هنوز در حال شکل گیری است پس ایده خوبی است  که کودک خود را با زبان انگلیسی آشنا کنید.

۴- کودکان قدرت سازگاری بسیار بالایی دارند بطوریکه بعد از یادگیری زبان مادری یادگیری زبان دوم بویژه انگلیسی برای آنها اسانتر از بزرگسالان است مغزما بزرگسالان بعد از گذشت مدتی به ساختار زبانی خاصی عادت میکند و تطبیق این ساختار با یک زبان جدید سختتر و طولانی تر خواهد شد  در حالیکه این حالت در کودکان خیلی به سرعت اداپت می شود.

بیشتر بخوانید: چگونه یادگیری یک زبان جدید مغز شما را تغییر می دهد؟

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

 

۵- ما در بزرگسالی مسؤلیتهای زیادی داریم و انجام همه اینها باهم فرصت یادگیری زبان دوم (انگلیسی) را از ما تا حدی سلب می کند اما کودکان مسؤلیتی ندارند این عدم مسئولیت به این معنی است که بچه ها زمان بیشتری برای یادگیری دارند که می توانند به یادگیری زبان انگلیسی اختصاص دهند.

 

هر چه جوانتر شروع کنید، بهتر نیست؟

یادگیری یک زبان جدید با افزایش سن دشوارتر می شود. پس آیا از سن کم شروع کنیم ؟ الزاما خیر با شروع آموزش در کودکی تمرکز و توجه لازم به آموزش صورت نمی گیرد و شاید کودک بعد از مدتی کاملا زبان دوم را فراموش کند چون نمیداند چرا باید زبان دیگری غیر از زبانی که با آن حرف می زند یاد بگیرد، نکته مثبت یاد گیری زبان دوم (انگلیسی)در دوران کودکی اینست که بچه ها زبان دوم را فرا می گیرند. طوریکه با زندگی آنها آمیخته می شود.

در دوران شیرخوارگی، ما در واقع شنوایی بسیار خوبی داریم، ما می توانیم صداهای مختلف را به راحتی دریافت کنیم ، و همین باعث می شود بچه ها لهجه های مختلف را از هم تشخیص بدهند چون لهجه والدینشان را خوب فرا گرفته اند پس در دوران کودکی، ما می‌توانیم لهجه‌های بومی را با سرعت و دقت شگفت‌آوری انتخاب کنیم و به سرعت آنها را ادا کنیم.

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

 

در تحقیق دیگری که محققان دانشگاه هاروارد انجام داده اند، مشخص شد که توانایی دستیابی به یک زبان جدید، حداقل از نظر دستوری، تا سن ۱۸ سالگی در اوج خود است و پس از آن به سرعت شروع به کاستن می کند. پس، یادگیری بهتر است قبل از سن ده سالگی شروع شود.

ظرفیت یادگیری زبان حدود ۱۸ سالگی کاهش می یابد. چون در این سن اکثر بچه ها از دبیرستان فارغ التحصیل شده و وارد دانشگاه می شوند یا شروع به کار می کنند. پس ممکن است دیگر وقت و فرصت یا محیط مناسب یادگیری برای مطالعه زبان دوم را مانند گذشته نداشته باشند.. مطالعات همچنین به این نتیجه رسیده اند که هر چه زبان آموز جوان تر باشد، یادگیری تلفظ برای آنها آسان تر است. اما در دوران بزرگسالی، با اینکه توجه و تمرکز بهتری داریم و البته از همه مهمتر، سواد داریم، اما یادگیری زبان دوم کمی زمانبرتر و سختتر خواهد بود.

با این حال، سایر محققان بر این باورند که بهتر است یادگیری زبان دوم را در اوایل نوجوانی، در حدود سنین ۱۰ تا ۱۳ سالگی آغاز کنیم. طرفداران این عقیده چنین استدلال می کنند که در این سن، کودکان می توانند درس را راحت تر درک کنند پس سریعتریاد می گیرند. با این حال، بچه هایی که در این سن شروع به یادگیری زبان دوم می‌کنند، زبان را بطور ذاتی مانند نوزادان و کودکان نوپا یاد نمی‌گیرند سرعت یادگیری در آنها کمتر از کودکان است .

برخی از متخصصان شروع آموزش زبان انگلیسی را به کودکان ۳-۴ ساله توصیه می کنند، برخی دیگر بر این اعتقادند که کودکان ۴ تا ۶ ساله به دلیل اینکه آگاهتر شده اند، برای یادگیری زبان جدید آمادگی بیشتری دارند، درحالی که برخی دیگر یادگیری از کلاس اول را مناسب می دانند. درآخر تصمیم گیرنده نهایی شما والدین هستید.

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

 

اما خبر خوب این است که تحقیقات نشان داده است دو زبانه بودن کودکان آسیبی به آنها وارد نمی کند. همچنین تحقیقات صورت گرفته نشان می دهد که قبل از ۷ سالگی مغز کودکان در حال رشد وشکل گیری است ، بهترین زمان برای آموزش است و یادگیری زبان دوم هیچ تاثیر منفی بر یادگیری زبان مادری نداشته و جای نگرانی نیست. کودک به محض اینکه زبان اول را به خوبی فرا گرفت برای یادگیری زبان دوم آمادگی کافی و لازم را دارد.

کودکانی که بعد از سن ۷ سالگی یادگیری زبان انگلیسی را آغاز می کنند بازدهی قبل از ۷ سالگی را ندارند اما بدین معنی نیست که بعد از ۷ سالگی یادگیری زبان انگلیسی ممکن نباشد. فقط زمان بیشتر و تمرین بیشتری را می طلبد. اما آنچه مهم است این است که  سعی کنید که قبل از ۱۸ سالگی یک زبان جدید یاد بگیرید.

 

آموزش خصوصی زبان انگلیسی یا آموزشگاه زبان؟

هم کلاس خصوصی زبان انگلیسی مخصوص کودکان و هم آموزشگاه زبان برای آموزش زبان دوم مخصوصا زبان انگلیسی کاربردی و مناسب هستند با این حال، انتخاب شما به سن کودک و میزان مستقل بودن آن بستگی دارد. اگر کودک شما زیر سه سال سن دارد، بهتر است که آموزش فردی را متوقف کرده واو را در یک مهدکودک خصوصی یا آموزشگاه زبان ثبت نام کنید به گفته متخصصان، می توانید کودک را در سن ۳-۴ سالگی در یک مرکز آموزش زبان ثبت نام کنید و پس از ۵ سال مطمن باشید او در یک اردوی خارج از کشور کاملا می تواند به زبان دوم صحبت کند و از پس کارهای خود برآید.

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

 

اردوهای تابستانی راه حل خوبی برای  آموزش به کودکان است، در کمپ ها  بچه ها نه تنها یادگیری زبان جدید، بلکه برقراری ارتباط با همسالان خود، کشف چیزهای جدید، معاشرت و رقابت با یکدیگر را یاد می گیرند .همچنین در کنار یادگیری زبان  کار تیمی را یاد می گیرند و هریک وظایف خاصی را انجام دهند، این روش قطعا برای آنها بسیار سرگرم کننده و آموزنده است. یادگیری زبان در هر سنی امکان پذیر است اما کودکان با شجاعت بیشتری نسبت به بزرگسالان از زبان جدید استفاده می کنند و از تلفظ اشتباه ترسی ندارند  بنابراین کودکان قبل از ۱۰-۱۱ سالگی در یادگیری زبان دوم مهارت بیشتری دارند.

بهترین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان

 

به یاد داشته باشید حتی شما میتوانید ترتیب یک اردوی دوستانه را با دیگر دوستان خود که فرزند کوچک دارند بدهید و در این اردو با هم عهد کنید که همگی به زبان دوم صحبت کنید و در پایان جوایزی به آن افرادی که بیشترین صحبت درست را داشتند بدهید.

 

نقش والدین در یادگیری زبان دوم کودکان

در نهایت این شما هستید که از استعدادها و تلاش های فرزندتان برای یادگیری آگاه هستید و بهتر از هر کس دیگری خواهید دانست که بهترین چیز برای فرزند شما کدام است، بنابراین سن یادگیری زبان انگلیسی در کودکان با توجه به ویژگی های مختلف و توانایی های کودکان متفاوت است و شما به عنوان والدین به راحتی آن را تشخیص خواهید داد.

بیشتر بخوانید: نکات مهم تدریس زبان به کودکان توسط والدین در خانه

 

نکاتی برای آموزش زبان به کودک

۱- در لحظات خاص با کودک خود به زبان انگلیسی صحبت کنید این کار باعث میشود کودک بصورت ذهنی قادر به یادگیری باشد.

۲- با آهنگ و فیلم انگلیسی فرزندتان را آشنا کنید. از مقاله‌های “روش‌های موثر یادگیری زبان انگلیسی برای کودکان” و “روش های جدید تدریس زبان انگلیسی به کودکان” بهره ببرید.

۳- در زمانهایی که فرصت دارید و حوصله دارید ، با کودک خود به زبان دوم صحبت کنید.

۴- انچه کودکان را در یادگیری زبان دوم (انگلیسی) از بزرگسالان متمایز می کند یادگیری ضمنی آنهاست . کودک برای یادگیری باید بیشتر در مرکز یادگیری باشد دور و اطراف او پر باشد از کلمات و جملات به زبان انگلیسی بدین شکل سریعتر و راحتتر زبان دوم را فرا خواهد گرفت.

۵- در نهایت به یاد داشته باشید، بهترین زمان برای شروع دیروز است، اما بهترین زمان بعدی برای شروع همین الان است! هرگز فکر نکنید که دیر شده و دیگر نمیتوان آموزش زبان را برای کودکتان شروع کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *