کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

چطور به عنوان معلم زبان اعتماد به نفس خوبی داشته باشیم؟

۵
(۵)

به عنوان یک معلم، به یاد داشته باشید که عزت نفس و اعتماد به نفس شما می‎تواند به طور قابل توجهی بر نحوه آموزش زبان تأثیر بگذارد. اگر یک معلم زبان هستید که نیاز به تقویت اعتماد به نفس دارید، خواندن این مقاله برای شما مناسب است! در این مقاله چند نکته عالی برای داشتن اعتماد به نفس در تدریس آورده شده است.

فهرست:

 

روش های تقویت اعتماد به نفس معلم زبان

 

۱) اطلاعات کافی در مورد زبان آموزان خود داشته باشید

زمانی که در مورد زبان آموزان خود و نحوه یادگیری آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید، می‌توانید مطابق با ویژگی‌های آن‌ها برنامه تدریسی خود را آماده کنید. به این ترتیب، نه تنها گیرایی آن‌ها افزایش می‌یابد بلکه شما نیز اعتماد به نفس کافی در زمان آموزش دارید و می‌دانید که چگونه باید تدریس کنید.

اطلاعات کافی در مورد زبان آموزان خود داشته باشید

 

۲) انتظارات خود از زبان آموزان را بالا ببرید

یک معلم زبان باید با این توقع وارد کلاس شود که تمامی زبان آموزان موظف هستند درس را به خوبی یاد بگیرند تا در زبان موفق شوند. انتظار شما از زبان آموزان باعث ترغیب آن‌ها برای خواندن درس می‌شود و آن‌ها با این دید به زبان نگاه می‌کنند که حتما باید در آن موفق شوند. انگیزه شرط مهمی برای موفقیت است. اگر وارد کلاسی شوید که زبان آموزان انگیزه کافی برای خواندن زبان را نداشته باشند، شما نیز اعتماد به نفس خود را برای یاددهی از دست می‌دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه کلاس زبان جذابتری داشته باشیم؟

انتظارات خود از زبان آموزان را بالا ببرید

 

۳) از منابع قابل فهم و جذاب برای یادگیری زبان استفاده کنید

برای این که میزان یادگیری زبان در زبان آموزان افزایش یابد، توصیه می‌شود که از منابع مختلف و قابل فهم برای یاددهی استفاده کنید. زمانی که از روش‌ها و منابع جذاب استفاده می‌کنید، مطالب برای زبان آموزان ساده‌تر می‌شود و بازخورد بیشتری از زبان آموزان می‌گیرید. با افزایش میزان یادگیری زبان آموزان نیز اعتماد به نفس شما افزایش می‌یابد.

از منابع قابل فهم و جذاب برای یادگیری زبان استفاده کنید

 

۴) از زبان آموزان بازخورد بگیرید

یک معلم باید تدریس خود را متناسب با بازخورد زبان آموزان انجام دهد. به همین دلیل بهتر است که ارزیابی‌هایی در مورد مطالب آموزش داده شده داشته باشید تا هم زبان آموزان را به چالش بکشید و هم روش تدریسی مناسب‌تری را برگزینید. زمانی که در مورد سطح کلاس خود ارزیابی دقیقی داشته باشید، اعتماد به نفس شما افزایش می‌یابد.

از زبان آموزان بازخورد بگیرید

 

۵) خطا و اشتباهات رایج زبان آموزان را بررسی و به آن‌ها اطلاع دهید

همانطور که می‌دانید، سرعت یادگیری زبان آموزان با یک دیگر متفاوت است. به همین دلیل معمان باید به طور مکرر سرعت یادگیری زبان آموزان را نظارت کنند. زمانی که با زبان آموزان تعامل بیشتری داشته باشید، اطلاعات بیشتری از آن‌ها دریافت می‌کنید و می‌توانید متوجه اشتباهات و خطاهای آن‌ها شوید. زمانی که بدانید زبان آموزان در کدام موضوعات مشکل دارند، می‌توانید برای یادگیری آن‌ها برنامه ریزی کنید و داشتن برنامه مناسب در افزایش اعتماد به نفس شما موثر است.

خطا و اشتباهات رایج زبان آموزان را بررسی و به آن‌ها اطلاع دهید

 

۶) با دیگر همکاران خود تعامل داشته باشید

یک معلم حرفه‌ای همواره با همکاران خود تعامل مثبتی دارید تا بتواند از روش‌ها و شیوه‌های آن‌ها در آموزش الگوبرداری کند. زمانی که به طور منظم با همکاران خود تعامل داشته باشید، می‌توانید با یک دیگر برنامه ریزی کنید، از خطاها و مشکلات سایر زبان آموزان مطلع شوید و بروزترین روش‌های تدریسی را به کار ببرید. به این صورت، اعتماد به نفس شما افزایش می‌یابد.

با دیگر همکاران خود تعامل داشته باشید

بیشتر بخوانید: نکات تدریس خصوصی زبان به صورت حرفه ای

 

۷) همیشه آماده باشید و برای آموزش خود برنامه ریزی کنید

آماده بودن برای آموزش زبان نه تنها اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد، بلکه کیفیت کار شما را نیز بهبود می‌بخشد. اولین نکته آموزشی آنلاینی که توصیه می‌کنیم آمادگی کافی است. این به شما امکان می‌دهد بر یک موضوع خاص تسلط داشته باشید و احساس آرامش و انرژی مثبت داشته باشید. زبان آموزان نه تنها می‌توانند نداشتن اعتماد به نفس معلم زبان را تشخیص دهند، بلکه می‌توانند تحت تأثیر آن قرار بگیرند. بر اساس تحقیقات دکتر جیمز امبووا از دانشگاه ملی کالیفرنیا، معلمان همچنین به عنوان الگوی عزت نفس برای زبان آموزان عمل می‌کنند. برنامه ریزی به شما کمک می‌کند تا به بتوانید تمامی مطالب درسی تسلط داشته باشید و بتوانید به خوبی آن را بیان کنید.

همیشه آماده باشید و برای آموزش خود برنامه ریزی کنید

 

یکی از موارد مهمی که در افزایش اعتماد به نفس شما در کلاس تاثیر دارد، داشتن طرح درس است. در این طرح می‌توانید سه مدل و الگو برای تدریس خود در نظر بگیرید. به طور مثال اگر نتوانستید مبحثی را از طریق روش اول توضیح دهید، به سراغ روش دوم تدریسی خود بروید و اگر آن هم پاسخگو نبود به سراغ روش سوم خود بروید. از طرفی می‌توانید در هریک از روش‌ها، زمانبندی مورد نیاز خود را در نظر بگیرید و بدانید که برای هر موضوع چقدر زمان نیاز دارید. به این صورت همیشه اعتماد به نفس کافی در تدریس دارید زیرا برنامه تدریس شما مشخص است.

 

۸) از زبان بدن خود آگاه باشید

زبان بدن در کلاس درس، مانند حرکات و حالات چهره شما در برقراری ارتباط بسیار حیاتی است. روانشناسان ادعا می‌کنند که ۵۵ درصد اطلاعات از طریق بیان یک گوینده به دست می‎آید. جدای از اعتماد به نفس شما، زبان بدن نیز بر فضای کلی کلاس درس نیز تأثیر می‌گذارد. زبان بدن مثبت به زبان آموزان کمک می‌کند تا موضوع را بهتر درک کنند، در طول کلاس بیشتر درگیر درس شوند و با شما ارتباط برقرار کنند. حتی زمانی که احساس اعتماد به نفس ندارید، کارهای ساده مانند بالا بردن سر، لبخند زدن، صاف نشستن و برقراری ارتباط چشمی با زبان آموزتان می‌تواند به طور قابل توجهی عزت نفس و اعتماد به نفس شما را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: چطور زبان آموز را درگیر موضوع کلاس کنیم؟

با این حال، در استفاده از این حرکات زیاده روی نکنید، زیرا این کار می‌تواند به جای اعتماد به نفس نشان دهنده عصبی بودن شما باشد. به یاد داشته باشید که با لحنی محکم، واضح و شنیدنی صحبت کنید. برای این که به درستی از زبان بدن خود استفاده کنید، فیلم زیر را تماشا کنید:

 

 

۹) انتقادپذیر باشید

اگر بازخوردی به شما داده شده است که به نظر شما منفی است، از آن به عنوان ابزاری برای تغییر استفاده کنید. یک مطالعه نشان داده کسانی که به طور منظم بازخورد دریافت می‌کنند، در شغل خود احساس رضایت بیشتری دارند. هر از چند گاهی به خود یادآوری کنید که بازخورد یا انتقاد، حمله‌ای به شخصیت شما نیست. انتقاد پذیری به شما کمک می‌کند تا مهارت‌ها و توانایی‌های خود را بهبود بخشید. اگر تصمیم بگیرید که از منظر مثبت به آن نگاه کنید و یاد بگیرید که به درستی به آن پاسخ دهید، بازخورد مثبت و منفی به شما کمک می‌کند عملکرد خود را بهبود ببخشید.

می‌توانید از انتقادهایی که از افراد دیگر دریافت می‌کنید برای کار در زمینه‌هایی که با آنها مشکل دارید استفاده کنید. انتقاد چه از طرف زبان آموزان، والدین یا مدیران شما باشد، از بازخورد منفی نترسید. در عوض، با دقت به آن گوش دهید و از آن به عنوان ابزاری برای بهبود و تبدیل شدن به معلمی با اعتماد به نفس استفاده کنید.

انتقادپذیر باشید

 

۱۰) از همکاران منفی گرا دوری کنید

آیا خود را در محاصره معلمانی می‌بینید که از همه چیز شکایت و ناله می‌کنند؟ اگرچه همه معلمان با چالش‌‌هایی روبرو هستند، اما منفی نگری کمکی نمی‌کند. اگر متوجه شدید که اطرافیان شما همیشه حرف‌های منفی می‌زنند، اطرافیان خود را تغییر دهید. به دنبال معلمانی باشید که سعی می‌کنند نسبت به شغل خود مثبت باشند.

از همکاران منفی گرا دوری کنید

 

۱۱) به نقاط قوت خود پی ببرید

کمی زمان بگذارید تا روی خود و عملکردتان تمرین کنید و نکات مثبت خود را بیرون بکشید. سعی کنید از نحوه درس دادن خود نیز فیلم برداری کنید تا یک بدانید چه نقطه ضعف‌ها و قوت‌هایی دارید. با تأمل و تفکر در نقاط قوت تدریس خود، احساس ارزشمندی و  اعتماد به نفس می‌کنید.

به نقاط قوت خود پی ببرید

 

اهمیت اعتماد به نفس معلم در اثربخشی آموزش

داشتن اعتماد به نفس به عنوان یک معلم زبان می‎تواند اثربخشی بیشتری در آموزش و یادگیری زبان آموزان داشته باشد. بنابراین، برای افزایش اعتماد به نفس خود زمان کافی صرف کنید. به یاد داشته باشید که اعتماد به نفس یک شبه به دست نمی‌آید، پس به خودتان زمان بدهید. تلاش کنید تا مهارت‌های آموزشی خود را به روز نگه دارید، به دنبال نکاتی برای آموزش زبان باشید و آنچه را که فکر می‌کنید برای شما مفید است به کار ببرید.

به یاد داشته باشید که به عنوان یک معلم زبان، زبان آموزان، شما را به عنوان الگوی خود قرار می‌دهند. اعتماد به نفس شما باعث افزایش اعتماد به نفس آنها نیز می‌شود!  متأسفانه زبان آموزان می‌توانند به سرعت کمبود اعتماد به نفس معلم زبان خود را تشخیص دهند که این موضوع می‌تواند منجر به مشکلاتی در مدیریت کلاس درس زبان شود.

پیشنهاد می‌کنیم فیلم زیر را در مورد افزایش اعتماد به نفس خود به عنوان یک معلم زبان ببینید:

 

سخن پایانی

همه افراد گه‌گاه به افزایش اعتماد به نفس نیاز دارند، چه معلم جدید باشید یا سال‌ها سابقه تدریس داشته باشید، زمانی که با چالش‌های جدید روبرو می‌شوید، ممکن است اعتماد به نفس شما کاهش یابد.  شما مسئول رشد و پرورش اعتماد به نفس خود هستید. به همین دلیل راهکارهای گفته شده می‌تواند به شما در افزایش اعتماد به نفستان در زمان تدریس کمک کند و بتوانید تدریس خصوصی زبان های خارجی را با اعتماد به نفس بالا انجام دهید.

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *