کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی با بازی سازی یا گیمیفیکیشن (Gamification)

۵
(۳)

گیمیفیکیشن در حوزه‌های مختلفی از جمله زبان‌آموزی، آموزش‌ و پرورش، آموزش حرفه‌ای، آموزش مهارت‌های فردی و اجتماعی و غیره، مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از گیمیفیکیشن در یادگیری زبان، باعث افزایش انگیزه و تعامل کاربران با محتوا و فعالیت‌های آموزشی می‌شود.


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

در ادامه می‌خوانید:

 

با ارائه المان‌های بازی‌سازی، مانند جوایز، پاداش‌ها، سیستم رتبه‌بندی و غیره، انگیزه کاربران برای ادامه فعالیت‌های آموزشی و یادگیری افزایش می‌یابد. همچنین، گیمیفیکیشن به کاربران اجازه می‌دهد تا در محیط آموزشی خودشان به‌ صورت مستقل پیشرفت کنند و خودشان را به چالش بکشانند. در ادامه این مقاله از وبلاگ هایتاکی به‌ طور مفصل تأثیر گیمیفیکیشن بر یادگیری زبان انگلیسی را بررسی می‌کنیم.

یادگیری زبان انگلیسی با بازی سازی یا گیمیفیکیشن (Gamification)

 

گیمیفیکیشن به چه معناست؟

گیمیفیکیشن در یادگیری زبان به معنی استفاده از عناصر و اصول بازی در فرایند یادگیری زبان است. این عناصر شامل چالش‌ها، جوایز، سطوح، پاداش‌ها، پروفایل کاربری، رتبه‌ بندی و مسابقات هستند. برای مثال، یک برنامه یادگیری زبان می‌تواند بازی‌های کلمه‌ای، تمرین‌های شنیداری و تصویری، آزمون‌های مختلف و چالش‌های متنوعی را در بر داشته باشد. با برطرف کردن چالش‌ها و تکمیل تمرین‌ها، شما به سطوح بالاتری از یادگیری زبان دست خواهید یافت و به‌ مرور پاداش‌هایی مثل امتیازات، جایزه‌ها و امتیازات اضافی دریافت خواهید کرد.

گیمیفیکیشن

 

برای مثال، شرکت‌هایی مانند Duolingo، Kahoot، Quizlet و Codecademy از گیمیفیکیشن در آموزش استفاده می‌کنند و با ارائه المان‌های بازی‌سازی، دانشجویان را به یادگیری و تمرین مهارت‌های جدید ترغیب می‌کنند. همچنین، در آموزش حضوری و آنلاین، معلمان و اساتید از گیمیفیکیشن برای جذاب‌تر کردن فعالیت‌های آموزشی و افزایش تعامل دانشجویان با محتوای درسی استفاده می‌کنند.

همچنین، این برنامه‌ها می‌توانند رتبه‌بندی کاربران را بر اساس پیشرفت آن‌ها در یادگیری زبان نشان دهند و به شما امکان مسابقه با دیگران را در این رتبه‌بندی و دریافت جوایز و پاداش‌های اضافی بدهند. شما می‌توانید با دوستان خود مسابقه دهید و بازی‌ها و چالش‌هایی را برای یادگیری زبان اجرا کنید. این کار می‌تواند برای تقویت مهارت‌های شنیداری، گفتاری و نوشتاری در زبان مورد نظر شما مفید باشد.

بیشتر بخوانید:

 

چگونه سر کلاس بازی سازی کنیم؟

بیشتر بازی‌ها، ویژگی‌های مشترکی دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره شده است. شما می‌توانید به هر طریقی که به ذهن‌تان می‌رسد، مثال‌های زیر را در قالب گیمیفیکیشن وارد کلاس زبان خود کنید:

 

۱- اهداف

هدف در گیمیفیکیشن می‌تواند دستیابی به یک معما، موفقیت در یک مأموریت، یافتن یک راه حل و یا هر هدف دیگری باشد که به زبان آموزان در جهت یادگیری زبان کمک کند.

بیشتر بخوانید: معرفی بازی های مخصوص تدریس زبان انگلیسی در کلاس های بزرگسالان

 

۲- دستاوردها

هر بازی می تواند شامل دستاوردهایی باشد که در صورت طی کردن مراحل مختلف بازی، و رسیدن با سطوح بالاتر، در قالب یک مدال، یک بج و یا هر نشان دیگری به بازیکنان اعطا شود.

دستاوردها

 

۳- تابلوی امتیازات

تابلوی امتیازات یک عنصر مهم در بازیسازی است که نقش مهمی در ترغیب زبان آموزان به ادامه بازی و یادگیری زبان دارد. هر بازیکن از طریق تابلوی امتیازات می تواند موقعیت خود را مشاهده کرده و مراحل باقی مانده برای رسیدن به هدف را مشاهده کند.

 

۴- قوانین

طراحی قوانین و محدودیت‌هایی برای بازی، به بازیکنان کمک می کند تا ذهن خود را به چالش کشیده و با بهره گیری از قوه خلاقه‌ی خود، استراتژی‌هایشان برای دستیابی به هدف و پیروزی در بازی را توسعه دهند.

 

۵- سطوح

شما می توانید برای بازی خود سطوح مختلفی تعیین کنید؛ به نحوی که بازیکنان با عبور موفقیت آمیز از چالش‌ها وارد سطح جدید و دشوارتری شوند.

 

۶- جایزه، امتیاز و شانس‌ دوباره

شما می توانید برای ترغیب بازیکنان و افزایش هیجان بازی، ویژگی‌هایی مانند جایزه، امتیاز و یا حتی جان اضافه برای بازیکنان در نظر بگیرید.

 

۷- پلات

پلات شامل یک طرح یا خط داستانی است که کل فرآیند بازی براساس آن اجرا می‌شود. اگر می‌خواهید گیمیفیکیشن شما بیشترین تأثیر را داشته باشد، استفاده از یک خط داستانی با شخصیت‌های منحصربه‌فرد و مکانی تخیلی را فراموش نکنید.

استفاده از یک خط داستانی با شخصیت‌های منحصربه‌فرد

 

۸- تصمیم گیری

اگر به دنیال جذاب‌تر کردن بازی هستید، می‌توایند بازیکنان را در بخش‌هایی از بازی بر سر دو راهی قرار دهید و خط داستانی را به گونه‌ای طراحی کنید که انتخاب هر بازیکن در هر دوراهی، بر سرنوشت شخصیت خیالی او در بازی تأثیر بگذارد.

 

۹- زمان

شما می‌توانید با در نظر گرفتن محدودیت‌های زمانی برای هر مرحله از بازی، هیجان بازی را افزایش دهید.

به طور کلی، هدف گیمیفیکیشن در یادگیری زبان انگلیسی این است که با استفاده از المان‌های بازی‌سازی، کاربران را به‌ صورت جذاب و پویا در فرآیند یادگیری زبان دل‌بسته کند و به آن‌ها کمک کند تا در مهارت‌های زبانی خود پیشرفت کنند.

هدف گیمیفیکیشن این است که با استفاده از المان‌های بازی‌سازی، کاربران را به‌ صورت جذاب و پویا در فرآیند یادگیری زبان دل‌بسته کند

 

گیمیفیکیشن برای سنین مختلف

گیمیفیکیشن در زمینه یادگیری زبان، می‌تواند برای دسته‌های سنی مختلفی مناسب باشد. در زیر، دسته‌بندی گیمیفیکیشن برای یادگیری زبان برای سه دسته سنی کودکان، نوجوانان و بزرگ‌سالان را شرح می‌دهیم:

 

۱- کودکان

برای کودکان، گیمیفیکیشن باید جذاب، ساده و آسان باشد. بازی‌هایی که از المان‌هایی مانند تصاویر رنگارنگ، شخصیت‌های دوست‌ داشتنی، جوایز و پاداش‌ها استفاده می‌کنند، برای کودکان مناسب هستند. همچنین، بازی‌هایی که به کودکان اجازه می‌دهند تا به‌ صورت خودجوش و خودآموز از زبان استفاده کنند، مناسب هستند.

گیمیفیکیشن برای کودکان

بیشتر بخوانید:

 

۲- نوجوانان

گیمیفیکیشن برای نوجوانان باید به نحوی طراحی شود که تعامل فعالانه و تشویق برای شرکت در بازی‌ها و تمرین‌ها را ایجاد کند. بازی‌هایی که از المان‌هایی مانند رتبه‌بندی، رقابت و جوایز استفاده می‌کنند، برای نوجوانان مناسب هستند. همچنین، بازی‌هایی که با داستان‌های جذاب و بازی‌های تعاملی همراه هستند، برای نوجوانان جذاب خواهند بود.

گیمیفیکیشن برای نوجوانان

 

۳- بزرگسالان

برای بزرگ‌سالان، گیمیفیکیشن در یادگیری زبان باید به نحوی طراحی شود که به آن‌ها انگیزه بیشتری برای یادگیری زبان بدهد. بازی‌هایی که از المان‌هایی مانند چالش، پاداش و رقابت استفاده می‌کنند، برای بزرگ‌سالان مناسب هستند.
همچنین، بازی‌هایی که به بزرگ‌سالان اجازه می‌دهند تا به‌ صورت خودآموز و با توجه به نیازهای زبانی خودشان، یادگیری زبان را ادامه دهند، برای آن‌ها مناسب هستند. ضمناً فراموش نکنید بازی‌هایی که از محتوای واقعی و اجتماعی استفاده می‌کنند، برای بزرگ‌سالان جذاب و مفید خواهند بود.

 گیمیفیکیشن برای بزرگ‌سالان

 

چند ایده برای یادگیری زبان انگلیسی با گیمیفیکیشن

برای استفاده از گیمیفیکیشن در یادگیری زبان، روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که با توجه به سطح زبان‌آموزان، سن آن‌ها و امکانات موجود می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. در ادامه چند مثال در مورداستفاده از گیمیفیکیشن آورده شده است.

 

۱. یادگیری زبان با داستان پردازی

یکی از راه‌های جذاب برای یادگیری زبان با گیمیفیکیشن، طراحی داستان است. در این روش، محیط آموزشی شما می‌تواند به یک فضای خیالی تبدیل شود. بدین ترتیب زبان‌آموزان می‌توانند فضانورد شوند، یا حتی به جاسوس یا ابرقهرمان تبدیل شوند.

در گیمیفیکیشن، محیط آموزشی شما می‌تواند به یک فضای خیالی تبدیل شود.

 

در صورتی که کلاس حضوری باشد، دانش آموزان می‌توانند کلاس درس را تزئین کنند، لباس هایی با طراحی مربوط به نقششان بپوشند و از اکسسواری که آنها را به نقش و شخصیت‌شان در بازی نزدیک می‌کند استفاده کنند. مهم این است که با استفاده از خلاقیت خود، شخصیت جدیدی خلق نمایید.

امروزه جهان متاورس این امکان را برای ما به وجود آورده است که تنها با استفاده از یک عینک VR وارد دنیای دیگری شده، به هر کجا که می‌خواهیم سرک بکشیم، با دوستانمان گفتگو کنیم و حتی لباس هایی که دوست داریم را بپوشیم. فقط در هنگام گشت و گذار در جهان متاورسی مراقب باشید هدف‌تان از این گیمیفیکیشن را فراموش نکنید!

 

۲. رقابتی کردن آموزش با استفاده از تابلوهای امتیازات

اگر برنامه آموزشی خود را به یک مسابقه رقابتی تبدیل کنید و بر اساس سیستم امتیازدهی، نفرات برتر را انتخاب کنید، می‌توانید مطمئن باشید که مهارت‌های زبانی این، یک راه عالی برای آگاه کردن زبان‌آموزان از پیشرفت خود از طریق ارزشیابی تکوینی است. اپلیکیشن‌ها یا اساتید می‌توانند اهداف مشترکی را برای ترم یا سال تعیین کنند یا آن‌ها را در کلاس با کمک یکدیگر بسازند. مراحل دستیابی به اهداف را می‌توان با یک نوار پیشرفت نشان داد و زبان‌آموزان می‌توانند هر بار که بر چالشی غلبه می‌کنند نشان‌های خاصی دریافت کنند.

همچنین برای برجسته کردن کاربرد گیمیفیکیشن در یادگیری زبان می‌توان یک تابلوی امتیازات ایجاد کنید که در آن تعدادی از دانش‌آموزانی که در طول هفته، ماه، ترم یا مبحث عملکرد خوبی داشتند را اعلام کنید. برای ایجاد این تابلو می‌توانید از نسخه‌ای از یک محیط یادگیری آنلاین مانند Google Classroom یا Edmodo استفاده کنید که امتیازات را به‌طور منظم در کلاس نمایش دهید.

 

۳. رقابت، همکاری و چالش‌ها

کار در گروه و رقابت با دیگران راهی آسان برای درگیر کردن زبان‌آموزان است. قبل از شروع بازی یا چالش، از آن‌ها بخواهید که با هم همکاری کنند تا نام و شعار را انتخاب کنند که نماینده همه اعضا باشد. یکی از راه‌هایی که می‌توانید گروه‌ها را برای رقابت وادار کنید، استفاده از ابزاری مانند Kahoot است. استفاده از Kahoot برای ارتقای مهارت‌های تفکر انتقادی کودکان و نوجوانان بسیار مفید است.

 کاهوت یک اپلیکیشن بازی‌سازی است که در آن دو نقش استاد و زبان آموز تعریف می‌شود. استادها می‌توانند آزمون‌های مد نظر را در اپلیکیشن تعریف کنند و سپس زبان آموزان به ان‌ها پاسخ دهند. علاوه بر سوال و جواب، شما می‌توانید با استفاده از کاهوت، دروس و کلمات زبان را مرور کنید. جالب است بدانید که در حال حاضر بیش از ۵۰ میلیون بازی و آزمون در این اپلیکیشن وجود دارد.

Kahoot

 

۴. سیستم ارزشیابی و نمره دهی سنتی را فراموش کنید

برای تغییر رویه در یادگیری زبان انگلیسی نمرات خود را از ۲۰ یا ۱۰۰ حساب نکنید. به جای این کار، بهتر است مبنا را روی صفر بگذارید و در صورت کسب هر امتیاز مثبت، نمرات زبان آموزان خود را افزایش دهید. چراکه کاهش نمره باعث ایجاد ناامیدی و بی انگیزگی می‌شود.

همچنین می‌توانید زبان آموزان خود را در نقش افراد دیگر، مانند مشاغل یا سنین مختلف قرار دهید و زبان آموزان را تشویق کنید که از دیدگاه آن‌ها صحبت کنند. با این کار شما می‌توانید مهارت اسپیکینگ شاگردان خود را بهبود داده و آنها را با لغات جدیدتری آشنا کنید.

 

۵. پاداش دادن به مشارکت

به منظور افزایش مشارکت کردن در انجمن‌ها و کلاس‌های درسی، برای زبان آموزان خود پاداش تعیین کنید. مشارکت در بحث‌ها باعث افزایش اعتماد به نفس شما و افزایش مهارت‌های زبانی می‌شود. این پاداش را می‌توانید برای شرکت در بحث های کلاسی، داوطلب شدن برای پاسخ به سوالات و حتی شرکت در آزمون‌های انلاین در نظر گرفته و برای هر مشارکت جایزه یا پاداش مناسبی تعیین کنید.

 

۶. انیمیشن‌های تعاملی

علاوه بر روش‌های آموزش سنتی، برخی از وبسایت‌های آموزشی انیمیشن‌های تعاملی را ارائه می‌دهند که به شما کمک می‌کنند تا با استفاده از نمایش دادن تصاویر و عبارات جدید، زبان های مختلفی را به شاگردان خود آموزش دهید. این انیمیشن‌ها می‌توانند به زبان آموزان شما کمک کنند تا به شکلی جذاب و تحت فشار، کلمات و عبارات انگلیسی را به یاد بیاورند و برای همیشه به خاطر بسپارند.

 

معرفی بهترین اپلیکیشن‌های گیمیفیکیشن برای یادگیری زبان انگلیسی

در حال حاضر چندین برنامه با المان‌های گیمیفیکیشن برای یادگیری زبان های خارجی در دسترس هستند. در زیر، به برخی از بهترین برنامه‌های یادگیری زبان با المان‌های گیمیفیکیشن اشاره کرده‌ایم:

 

۱. Memrise

Memrise یک برنامه یادگیری زبان است که با ایجاد یک تجربه یادگیری سرگرم‌ کننده، به شما کمک می‌کند تا بهترین روش برای یادگیری زبان را در خلال یک گیمیفیکیشن جذاب پیدا کنید. این برنامه شامل بازی‌های کلمه‌ای، تمرین‌های شنیداری و تصویری، آزمون‌های مختلف و چالش‌های متنوعی است که هرگز زبان آموزان را از فراگیری زبان خسته نخواهد کرد.

 

۲. Busuu

Busuu یکی دیگر از بهترین برنامه یادگیری زبان است که با المان‌های گیمیفیکیشن طراحی شده است. این برنامه نیز از بازی‌های کلمه‌ای، تمرین‌های شنیداری و تصویری، آزمون‌های مختلف و چالش‌های متنوعی برخوردار است.

Busuu

 

در کل، هر یک از این برنامه‌های یاد شده، با استفاده از المان‌های Gamification مختلفی طراحی شده‌اند و بسته به نیاز و سلیقه خود می‌توانید از هر کدام از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

 

آیا یادگیری زبان انگلیسی با گیمیفیکیشن برای همه مناسب است؟

گیمیفیکیشن در یادگیری زبان انگلیسی می‌تواند برای افراد مختلف مناسب باشد، اما باید توجه داشت که هر فردی نیازهای ویژه‌ای برای یادگیری زبان دارد و این نیازها بر اساس سطح زبانی، سبک یادگیری و نیازهای شخصی متفاوت خواهند بود؛ بنابراین، برای برخورداری از اثربخشی گیمیفیکیشن در یادگیری زبان انگلیسی، باید از گیمیفیکیشن‌هایی استفاده کرد که برای نیازهای شخصی و سطح زبانی کاربران مناسب باشند.

به‌ علاوه، برای برخورداری از اثربخشی گیمیفیکیشن در یادگیری زبان انگلیسی، باید در کنار استفاده از بازی‌ها، از منابع آموزشی دیگری مانند کتاب‌های یادگیری زبان انگلیسی، ویدئوها و دروس مجازی نیز استفاده کرد. همچنین، باید به یاد داشته باشید که گیمیفیکیشن تنها یکی از روش‌های یادگیری زبان است و برای بهبود مهارت‌های زبانی، بهتر است روش‌های یادگیری متنوعی را به کار بگیرید.

 

تفاوت یادگیری زبان با گیمیفیکیشن (Gamification) و آموزش مبتنی بر بازی (GBL)

گیمیفیکیشن تاحدودی متفاوت از آموزش مبتنی بر بازی (Game Base Learning – GBL) است. در واقع گیمیفیکشن، به معنای استفاده از ابزارها و قوانین بازی به منظور انجام یک کار یا یادگیری یک درس است. در حالی که GBL برای آموزش یک درس یا یک زبان، از یک بازی واقعی و به‌خصوص استفاده می‌کند. با این حال هر دوی آنها منجر به افزایش جذابیت و رقابت در یادگیری در میان بازیکنان می شوند، و همین امر تأثیر و ماندگاری مطالب یادگرفته شده در ذهن بازیکنان را افزایش می‌دهد.

تفاوت یادگیری زبان با گیمیفیکیشن (Gamification) و آموزش مبتنی بر بازی (GBL)

 

سخن آخر

گیمیفیکیشن یا بازی‌سازی در یادگیری زبان انگلیسی منجر به افزایش اشتیاق، تعامل و یادگیری زبان‌آموزان می‌شود. به طور کلی استفاده از Gamification مناسب، برای تمامی سنین کاربردی و جذاب است و در صورتی‌ که از المان‌های مناسب در ساخت بازی‌ها استفاده شود، باعث پیشرفت چشم‌گیر زبان‌آموز می‌شود. اگر شما هم تجریه استفاده از گیمیفیکیشن برای یادگیری یا آموزش زبان را دارید، تجربه های خود را در بخش نظرات با ما و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *