کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

۱۲ تا از ترفندهای تدریس خصوصی زبان به کودکان

۵
(۵)

تدریس خصوصی به کودکان می‌تواند در پیشرفت سریع‌تر و بهتر آن‌ها در یادگیری یک زبان جدید بسیار موثرتر از کلاس‌های عمومی باشد. این نوع از تدریس نه تنها به شناخت سریع‌تر موانع و مشکلات یادگیری کودکان می‌انجامد، بلکه با افزایش تعامل بین معلم و کودک، یادگیری مهارت‌های مهم و اساسی زبان را بسیار راحت‌تر می‌کند. اما تدریس خصوصی به کودکان به دلیل ارتباط مستقیمی که بین دو طرف به وجود می‌آورد، بسیار چالش برانگیز و حساس است.

به یاد داشته باشید که کودکان هنگامی مطالب جدید را بهتر یاد می‌گیرند که با علایق و دانش قبلی آن‌ها مرتبط بوده و بتواند از مسیر یکنواخت انتقال مطلب به صورت آکادمیک از معلم به زبان آموز فراتر رفته تجربه معناداری را برای کودک ایجاد کند. ما در این مقاله مهمترین نکات تدریس خصوصی زبان به کودکان را ذکر می‌کنیم تا به عنوان یک معلم با اجرای آن‌ها بتوانید کیفیت و کارایی تدریس خود را در کلاس‌های خصوصی افزایش دهید و کلاس زبان جذابتری داشته باشید.

 

مهم ترین نکات تدریس خصوصی زبان به کودکان که باید بدانید

 

۱. صبور و دلسوز بودن

صبور بودن یکی از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین ویژگی‌های یک معلم زبان خوب است. رفتار دلسوزانه و همدلانه با کودک به دنبال صبور بودن خواهد آمد. به طور طبیعی، سن کودکان باعث می‌شود که هنگام تمرکز بر روی مطالب سخت و چالش برانگیز دچار مشکلات زیادی شوند. این امر باعث می‌شود مشکلات دیگری نیز به وجود بیاورد که برای نمونه می‌توان به عصبی شدن و یا احساس ناامیدی در زبان آموز اشاره کرد.

به همین خاطر، کودکان برای جلب رضایت معلم و رفع احساس ناامیدی در خود، هر کاری را برای جلب توجه انجام می‌دهند. همچنین اگر احساس کردید که کودک دیگر حوصله و تمرکز کافی برای ادامه دادن را ندارد، می‌توانید با در جریان گذاشتن والدین او، کلاس را تمام کنید.

صبور و دلسوز بودن

 

۲. برنامه ریزی و نظم

پس از آشنایی با شخصیت کودک و قبل از شروع رسمی اولین جلسه تدریس، توصیه می‌کنیم برای جلسات آینده و محتواهایی که قرار است در آن‌ها ارائه دهید برنامه ریزی کنید. این کار باعث می‌شود مطمئن شوید تا جلسات تدریس زبان حداکثر کارایی و بازده را خواهند داشت. صحبت با والدین کودک به منظور آشنایی با ظرفیت یادگیری و تمرکز زبان آموز می‌تواند به برنامه ریزی دقیق‌تر شما بسیار کمک کند؛ زیرا کودکان همواره توانایی این را ندارند که به طور مستقیم مشکلات و چالش‌هایی که با آن‌ها روبرو می‌شوند را با شما در میان بگذارند.

بیشتر بخوانید: راهکارهای تدریس زبان به کودکان بیش فعال؛ این نکات را فراموش نکنید!

برای مثال، همانطور که در مورد قبل ذکر کردیم، گاهی اوقات ممکن است کودکی توانایی تمرکز کافی برای اول تا آخر یک جلسه را نداشته باشد و مجبور باشید کلاس را زودتر از زمان معمول خاتمه دهید. در این حالت، بدیهی است که مطالب کمتری را می‌توانید انتقال دهید. اگر این نکته را در نظر نداشته باشید، ممکن است از برنامه ریزی خود عقب بمانید و یا فشار زیادی را بر کودک وارد کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین وقت مطالعه و یادگیری زبان چه زمانی از روز است؟

برنامه ریزی و نظم

 

۳. حفظ روحیه مثبت

تقویت اعتماد به نفس زبان آموز در طول روند یادگیری می‌تواند تاثیر زیادی در پیش بردن اهداف آموزشی و احساس خودکارآمدی او داشته باشد. روحیه مثبت معلمان در کلاس‌های خصوصی می‌تواند به زبان آموز نیز منتقل شود؛ همانطور که اشاره کردیم، این اتفاق به دلیل تعامل بسیار نزدیک بین معلم و کودک اتفاق می‌افتد. این انتقال حس مثبت، سبب می‌شود تا کودک هیجان و اشتیاق بیشتری برای یادگیری و مشارکت در کلاس فعالانه در کلاس داشته باشد و به طور موثرتری مطالب را به خاطر بسپارد.

اما همه ما می‌دانیم که ممکن است مشکلاتی خارج از زمان کلاس اتفاق رخ دهند که در روحیه فرد تاثیر بگذارند. نکته قابل توجه در این شرایط این است که حتی اگر نمی‌توانید سرحال، مثبت و شاد باشید، سعی کنید تحت هیچ شرایطی کودک را دلسرد نکنید. در این حالت می‌توانید با به کار گیری کلمات و جملات تاییدی و مثبت، به کودک کمک کنید تا اعتماد به نفس و روحیه مثبت خود را حفظ کند.

حفظ روحیه مثبت

 

۴. استفاده از فعالیت‌های سرگرم کننده

یکی از مشکلاتی که متوجه تدریس خصوصی می‌باشد، نبود کودکان هم سن و سال در کنار زبان آموز و کمک به افزایش انگیزه او است. برای رفع این مشکل و بالا نگه داشتن انرژی و انگیزه کودک می‌توانید با استفاده از فعالیت‌های آموزشی سرگرم کننده جلسات را برای او جذاب‌تر کنید تا نسبت به یادگیری علاقه‌مند و درگیر بماند. به کار گیری فعالیت‌های سرگرم کننده می‌تواند برای کودکانی که دامنه تمرکز زیادی ندارند نیز بسیار تاثیرگذار باشد؛ زیرا اینگونه فعالیت‌ها پویا بوده و باعث خسته و کسل شدن آن‌ها نخواهند شد.

استفاده از فعالیت‌های سرگرم کننده

بیشتر بخوانید:

علاوه بر این، هنگامی که مطالب آموزشی به شکل جذاب‌تری ارائه شوند، سریع‌تر و عمیق‌تر یاد می‌گیرند. حتی سخت‌ترین و خشک‌ترین مطالب را می‌توانید با استفاده از روش‌های سرگرم کننده متفاوت به کودک یاد بدهید. به فیلم‌های متحرک محبوب، کارتون‌ها یا شخصیت‌های کتاب که احتمالاً دانش‌آموز شما می‌شناسد فکر کنید. از لباسی که زبان آموز می‌پوشد نیز می‌توانید کمک بگیرید. برای مثال اگر کودک به شخصیت‌های خرسی علاقه دارد، می‌توانید از مثال‌هایی که در آن‌ها خرس وجود دارد استفاده کنید.

  • نقاشی کردن
  • خواندن کتاب داستان‌های کودکان
  • استفاده از بازی‌های آموزشی
  • آهنگ و ترانه خواندن
  • مشاهده فیلم‌های کودکانه
  • استفاده از ابزارهای بصری مانند عکس‌ها و تصاویر

برای آشنایی بیشتر با فعالیت های سرگرم کننده در تدریس خصوصی به کودکان، فیلم زیر را ببینید:

بیشتر بخوانید:

 

۵. تشویق و پاداش دادن به کودک

کودکان برای ادامه دادن فرآیند یادگیری به طور متناوب، نیاز به تشویق از معلم خود و والدین دارند. هنگام برگزاری جلسات تدریس، به روحیه کودک توجه کنید تا بفهمید به چه چیزهایی علاقه دارد و چه کارهایی او را هیجان زده می‌کند. هنگامی که می‌خواهید کودک را تشویق کنید و به او پاداش بدهید، از چیزهایی که دوست دارد استفاده کنید؛ در نظر داشته باشید که تشویق کردن و جایزه دادن به کودک فقط به برچسب‌های ستاره‌ای، پول و یا مواردی که ارتباط مستقیمی با مطالب آموزشی دارند محدود نمی‌شود.

تشویق و پاداش دادن به کودک

برای نمونه می‌توانید لیستی از فعالیت‌ها و خوراکی‌هایی که کودک دوست دارد تهیه کنید. این لیست را با والدین کودک به اشتراک گذاشته و پس از توافق بر سر آن، هنگام پاداش دادن به کودک به آن مراجعه کنید. برای نمونه مواردی که می‌توانند در این فهرستی قرار بگیرند عبارتند از:

  • لی لی بازی کردن
  • آب دادن به گل‌ها
  • خوردن بستنی
  • کمک کردن در آشپزی
  • دوچرخه سواری
  • پارک رفتن
  • و…

هرگاه که کودک نیاز به هرکدام از این پاداش‌ها داشت، این موضوع را با والدین او در میان گذاشته و از آن‌ها بخواهید تا به مدت محدودی به کودکان اجازه دهند تا کارهای مورد علاقه خود را انجام دهند.

بیشتر بخوانید: نکات مهم تدریس زبان به کودکان توسط والدین در خانه

 

۶. مکث کردن و منتظر ماندن برای پاسخ کودک

ممکن است هنگام انتقال مطالب به جایی برسید که نیاز باشد سوالی از کودک بپرسید؛ انتظار این را داشته باشید که کودک نتواند به سرعت پاسخ درست و مناسب را در اختیار شما بگذارد. در این حالت، باید به یاد داشته باشید که ممکن است این سوال برای کودک بسیار سخت بوده و توانایی درک آن را نداشته و یا حتی نفهمیده است که دقیقا چه چیزی از او می‌خواهید. پس به جای اینکه بلافاصله خودتان به سوال جواب دهید، سعی کنید آن را به بخش‌های کوچک‌تر و آسان‌تر تقسیم کنید.

مکث کردن و منتظر ماندن برای پاسخ کودک

این کار علاوه بر اینکه پاسخ دادن را برای کودک راحت‌تر می‌کند، اعتماد به نفس و انگیزه او را نیز افزایش می‌دهد. از طرفی دیگر، این امر به شما کمک می‌کند تا بفهمید کودک در کدام قسمت از درس به مشکل برخورده و به طور موثری یاد نگرفته است.

بهتر است پس از اینکه به جواب مورد نظر خود رسیدید، کمی مکث کنید و برای مدت کوتاهی به سراغ مطلب جدیدی نروید. این کار به کودک کمک می‌کند تا در ذهن خود مطالب را دسته بندی کند و اگر جایی را نفهمیده باشد شما را مطلع کند. همچنین این کار در برگرداندن تمرکز کودک روی مطالب آموزشی و جلوگیری از خسته شدن او بسیار موثر است.

بیشتر بخوانید: چگونه معلم زبان انگلیسی کودکان شویم؟

 

۷. عوض کردن نقش معلم و زبان آموز

یکی دیگر از مشکلاتی که هنگام تدریس خصوصی به کودکان به وجود می‌آید، ثابت بودن نقش کودک به عنوان یادگیرنده است. اگر این ثبات نقش ادامه پیدا کند، می‌تواند باعث یکنواختی فرآیند کلاس و کسل شدن زبان آموز شود. برای جلوگیری از این اتفاق، با پرسیدن یک سوال ساده در مورد این که کودک چه چیزهایی تا به اینجا یاد گرفته، از او بخواهید تا آموخته‌های خود را به شما یاد بدهد.

عوض کردن نقش معلم و زبان آموز

این کار علاوه بر تقویت اعتماد به نفس و استقلال کودک، باعث تقویت مهارت‌های گفتاری او و تثبیت بهتر درس‌ها در ذهنش نیز می‌شود. این روش را می‌توانید به صورت هفتگی یا ماهانه به عنوان مروری بر مطالب نیز به کار ببرید. همچنین می‌توانید از قبل به کودک اطلاع دهید که قرار است جلسه بعدی او کلاس را پیش ببرد و می‌تواند از پاورپوینت، فیلم، عکس و هر چیزی که بخواهد استفاده کند. با این کار، شما مهارت‌های ارائه و سخنرانی کودک را نیز تقویت خواهید کرد.

 

۸. دریافت بازخورد از کودک

برای بهتر شدن روند تدریس خصوصی به کودکان، یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشید دریافت بازخورد از کودک و حتی از والدین او است. برای اینکه بازخورد دقیق‌تر و بهتری بگیرید، می‌توانید از سوالات زیر استفاده کنید:

  • در انجام تکالیفش با چه چالش‌هایی روبرو می‌شود؟
  • آیا می‌تواند بدون احساس فشار اضافه تکالیف را به موقع انجام دهد یا حجم تکالیف برای او زیاد است؟
  • آیا می‌تواند در کلاس تمرکز کافی را داشته باشد یا مدام بی قرار و کسل می‌شود؟
  • آیا به مطالبی که در کلاس درس بیان می‌شوند علاقه دارد یا خیر.
  • آیا نمرات و میزان یادگیری او رو به پیشرفت است؟
  • موضوع خاصی وجود دارد که کودک علاقه بیشتری به آن داشته باشد؟
  • آیا رفتاری از سوی معلم دیده است که بر روی علاقه او نسبت به کلاس فرآیند یادگیری کم یا زیاد شده باشید؟
  • آیا می‌تواند به طور کامل میزان اطلاعاتی که در یک جلسه منتقل می‌شود را پردازش کند؟

دریافت بازخورد از کودک

ارزیابی کلاس‌ها علاوه بر شناخت کودک و توانایی‌های او باعث می‌شود که بفهمید آیا توانسته‌اید رابطه کارآمدی با او برقرار کنید یا هنوز باید بر روی آن کار کنید. برخی مواقع نیز ممکن است کودکان از ترس ناراحت کردن معلم پاسخ‌ها و نظرهای واقعی خود را بیان نکنند؛ اما با مهربانی به او اطمینان دهید که هدف نهایی از این سوالات استفاده بهینه‌تر از زمان و منابع موجود و افزایش کیفیت کلاس‌ها است.

دریافت بازخورد را می‌توانید هر هفته یا در پایان هر جلسه انجام دهید؛ تصمیم گیری زمان آن بر عهده خودتان است. اما به یاد داشته باشید که هیچوقت این کار را تا جایی که کودک دیگر علاقه‌ای به حضور کلاس در نداشته باشد پشت گوش نیندازید.

 

۹. از طنز استفاده کنید

استفاده از طنز هنگام تدریس خصوصی به کودکان می‌تواند تاثیر قابل توجهی در درگیر کردن توجه و تمرکز آن‌ها داشته باشد. این افزایش تمرکز بر روی کلاس، می‌تواند به یادگیری بهتر و عمیق‌تر و همچنین علاقه بیشتر نسبت به کلاس ختم شود.

از طنز استفاده کنید

 

۱۰. استفاده از ابزارهای متنوع

برای جذاب‌تر کردن کلاس‌های خصوصی کودکان و اضافه کردن کمی هیجان بیشتر سعی کنید از ابزراهای متنوع که تکنولوژی در اختیار شما قرار داده است استفاده کنید. برای بهره بردن از این قابلیت‌ها به بهترین شکل می‌توانید درس خود را با استفاده از فیلم‌های آموزشی، آهنگ‌ها، کتاب‌ها و رسانه‌های دیگر استفاده کنید. خوشبختانه دنیای اینترنت پر از اطلاعات و منابع برای این کار است. پلتفرم‌های آموزشی دیگر، اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها نیز دسته دیگری از ابزارهایی هستند که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. ابزارهای فیزیکی مانند وایت برد نیز می‌تواند تاثیر زیادی در ساده‌تر شدن انتقال مطالب بگذارند.

استفاده از ابزارهای متنوع

بیشتر بخوانید: استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز در تدریس زبان

به این نکته نیز توجه کنید که استفاده از عکس‌ها، فیلم‌ها و ابزارهای دیگر به طور مداوم و طولانی مدت می‌تواند نتیجه معکوس داشته و کسل کننده شوند. مطمئن شوید که هر جلسه از ابزارهای متفاوتی استفاده می‌کنید. برای نمونه، در کلاس خصوصی زبان انگلیسی می‌توانید از ابزار و منابعی که در مقالات زیر معرفی شده‌اند بهره بگیرید.

 

۱۱. بروزرسانی علم و دانش خود

اگر چندین سال است که تدریس خصوصی را شروع کرده‌اید، به احتمال زیاد نیاز خواهید داشت که دانش خود را در زمینه روش‌های مختلف تدریس خصوصی، ویژگی‌های منحصر به فرد هر شخص، ابزراهای کاربردی برای تدریس بهتر و… ارتقا دهید.‌ با پیشرفت سریع تکنولوژی و علم، این موضوع کاملا طبیعی و ضروری است؛ پس اگر می‌خواهید معلم خصوصی خوبی برای کودکان باشید و بهترین سطح تدریس را داشته باشید، از بروزرسانی علم خود غافل نشوید.

 

۱۲. پیوند مطالب آموزشی به دنیای واقعی

پیوند دادن مطالب آموزشی که در کلاس مطرح می‌شود به دنیای واقعی به این معناست که از مثال‌هایی استفاده کنید که کودک به طور روزمره با آن‌ها مواجه می‌شود. این کار باعث می‌شود تا کودک اهمیت و کاربرد مطلب را بفهمد و برای یادگیرفتن و به خاطر سپردن آن انگیزه بیشتری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: از دست ندادن انگیزه در زمان یادگیری زبان | چگونه انگیزه مان را حفظ کنیم؟

پیوند مطالب آموزشی به دنیای واقعی

 

سخن پایانی

همچنین به یاد داشته باشید که کودکان در هر سنی که باشند، با افرادی که آن‌ها درک کند و حامی و دلسوز آن‌ها باشد ارتباط بهتری برقرار می‌کنند. پس با کودکان با ملایمت و احترام رفتار کنید، از آن‌ها بخواهید به شما بازخورد بدهند، آن‌ها را تشویق کنید و یادگیری و آموزش را برای آن‌ها سرگرم کننده کنید.

حتما خودتان نیز متوجه شده‌اید که تدریس خصوصی زبان آسان نیست و کودکان مختلف نیز به روش‌های متفاوتی مطالب را یاد می‌گیرند. اما چیزی که در تمامی موارد ثابت است، نکاتی هستند که می‌تواند به بهتر شدن روند تدریس خصوصی کمک کنند و امکان شخصی سازی داشته باشند. ما در این مقاله مهمترین آن‌ها را شرح دادیم. توجه داشته باشید که برای پیدا کردن بهترین شیوه تدریس برای هر کودک نیاز به تمرین تکرار دارید.

حالا که تا انتهای مقاله را مطالعه کردید، می‌توان گفت که شما یا در حال تدریس خصوصی به کودکان هستید و یا به این کار علاقه دارید. عضو هر گروه که هستید، اگر می‌خواهید درآمد خود را افزایش دهید و یا تدریس خصوصی زبان به کودکان را شروع کنید، پلتفرم هایتاکی جایی است که می‌توانید دیده شوید و کار مورد علاقه خود را شروع کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *