کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

تفاوت تدریس خصوصی زبان برای کودکان و بزرگسالان در چیست؟

۵
(۳)

وقتی مخاطبان ما در کلاس‌های خصوصی کودکان هستند، اولین و مهم‌ترین نکاتی که لازم است به آن‌ها توجه کنیم، کوتاه، تعاملی و جذاب و سرگرم‌کننده بودن کلاس و محتوای آن است؛ زیرا اغلب کودکان نمی‌توانند به مدت طولانی روی یک موضوع متمرکز باشند و خیلی زود خسته می‌شوند. اما وقتی با زبان‌آموزان بزرگسال مواجه هستیم، طولانی‌تر بودن زمان کلاس و بیشتر بودن تکالیف آن اشکالی ندارد.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

در این مقاله قرار است به تفاوت‌هایی که تدریس خصوصی زبان برای کودکان و بزرگسالان با یکدیگر دارند اشاره کنیم.

 

تدریس خصوصی زبان برای کودکان و بزرگسالان چه تفاوت‌هایی دارد؟

 

۱. میزان خودمختاری و استقلال

طبیعتا زبان آموزان بزرگسال در مقایسه با کودکان و به واسطۀ سن و تجربه، استقلال و خودمختاری زیادی دارند. به همین دلیل هنگام تدریس خصوصی زبان به بزرگسالان می‌توان از آن‌ها در مورد روند، مسیر و رویکرد آموزش نظر خواست و از آن‌ها درخواست کرد تا ترجیحات خود را در مورد موضوعات و فعالیت‌های ارائه شده در جلسات بیان کنند.

از طرفی دیگر، هنگامی که بحث تدریس خصوصی زبان به کودکان به میان می‌آید، معلم با توجه به روحیات و استعدادهای زبان آموز، آن طور که خودش صلاح می‌داند برنامه ریزی کرده و روند یادگیری را خودش زیر نظر می‌گیرد و ارزیابی می‌کند.

بیشتر بخوانید:

 

۲. نوع یادگیری

تفاوت دیگری که هنگام تدریس خصوصی زبان بین بزرگسالان و کودکان مشاهده می‌شود، نوع یادگیری آن‌هاست.

از این نقطه نظر، کودکان به فعالیت‌های سرگرم‌کننده و متنوع‌تری نیاز دارند تا بتوانند حواس و تمرکز خود را به‌طور کامل بر روی مطالبی که لازم است بیاموزند بگذارند.

می‌توان گفت که کودکان بیشتر یادگیرندگان حسی هستند؛ یعنی اغلب ازطریق حواس مختلف خود مثل شنوایی و بینایی یاد می‌گیرند و به فعالیت‌هایی که این نوع حواس را درگیر کنند واکنش بیشتر و پاسخ مطلوب‌تری می‌دهند.

در نتیجه هنگام آموزش زبان به کودکان، بهتر است بیشتر از بازی‌ها و فعالیت‌های مرتبط با بازی استفاده کرد. برای مثال هنگام تدریس خصوصی آنلاین، می‌توان از تعداد زیادی آهنگ، تصویر و انیمیشن بهره برد.

بیشتر بخوانید:

تفاوت های یادگیری کودکان و بزرگسالان

علاوه بر این، مدت زمانی که کودکان می‌توانند بر روی یک موضوع خاص تمرکز کنند کمتر از زبان آموزان بزرگسال است.
به همین دلیل بهتر است هنگام تدریس خصوصی زبان به کودکان، از فعالیت‌هایی استفاده شود که زمان زیادی را از کودک نمی‌گیرند و او را از مطالب خسته نمی‌کنند، اما بزرگسالان می‌توانند هنگام یادگیری زبان، به مدت بیشتری بر روی یک موضوع تمرکز کنند و نیاز کمتری به فعالیت‌های سرگرم‌کننده دارند.
به همین دلیل هنگام تدریس زبان به بزرگسالان می‌توان از مطالب و متون آموزشی بیشتری نسبت به فعالیت‌های سرگرم‌کننده و بازی استفاده کرد.

بیشتر بخوانید: راه‌های افزایش تمرکز و عوامل موثر بر آن در یادگیری زبان

 

۳. میزان اضطراب و نگرانی

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید به‌طور کلی بزرگسالان هنگام شرکت در کلاس‌های خصوصی زبان، اضطراب و نگرانی بیشتری دارند. دلیل این اضطراب و نگرانی می‌تواند این باشد که کودکان ترسی برای یادگیری مطالب جدیدی ندارند و آماده‌اند تا هر چیزی را امتحان کنند، یاد بگیرند و به ذهن بسپارند؛ البته تا هنگامی که این روند یادگیری برای آن‌ها جذاب و سرگرم کننده باشد.

اما زبان‌آموزان بزرگسال بیشتر به دلیل اینکه سن بالاتری نسبت به سن میانگین زبان‌آموزان مبتدی دارند، احساس اضطراب و نگرانی‌شان هم بیشتر است و اگر این احساس در جلسات اولیه از بین نرود، می‌تواند باعث بروز اشکال در روند یادگیری زبان جدید شود.

بیشتر بخوانید: چالش ها و مشکلات یک معلم زبان و شغلش

این اضطراب و نگرانی از طرفی دیگر می‌تواند باعث شود که زبان آموزان بزرگسال زمان زیادی را در کلاس سکوت کنند که امری طبیعی بوده و با از بین رفتن و یا کم شدن احساس نگرانی، این سکوت می‌شکند و زبان‌آموزان فعال‌تر می‌شوند.

 

۴. میزان انگیزه

برخلاف میزان زیاد اضطراب و نگرانی موجود در زبان‌آموزان بزرگسال، آن‌ها انگیزه بیشتری برای یادگیری نسبت به کودکان در جلسات خصوصی تدریس زبان از خود نشان می‌دهند.

یکی از دلایل این اتفاق این است که بزرگسالان با میل و رغبت خود در کلاس‌ها شرکت می‌کنند و به دلیل هدف‌هایی که دارند، به‌طور طبیعی انگیزه بیشتری از خود نشان می‌دهند.
از طرفی دیگر، زبان آموزان کودک بیشتر به دلیل اصرار والدین خود در کلاس‌ها شرکت می‌کنند و چاره‌ای به‌جز شرکت در کلاس‌ها ندارند. به همین دلیل ممکن است در جلسات اولیه اشتیاق زیادی از خود نشان دهند و این اشتیاق به مرور زمان، در صورت جذاب نبودن کلاس، از بین رفته و زبان‌آموزان از ادامه یادگیری دلسرد شوند.

بیشتر بخوانید: از چه سنی کودک را به کلاس زبان بفرستیم؟

 

۵. میزان نظم و انضباط

قابل توجه‌ترین تفاوتی که در تدریس خصوصی زبان برای کودکان و بزرگسالان وجود دارد، میزان نظم و انضباط در طول جلسات است.

هنگام آموزش به زبان‌آموزان کودک، لازم است آرامش زیادی داشته و به‌طور موثر با بی‌نظمی موجود در روند کلاس برخورد کرد؛ زیرا کودکان انرژی بیشتری نسبت به بزرگسالان دارند و به‌طور طبیعی رعایت نظم و انضباط برای آن‌ها سخت‌تر است.

تفاوت تدریس خصوصی زبان برای کودکان و بزرگسالان

 

۶. توانایی فکری متفاوت

یکی دیگر از تفاوت‌های مشهود بین کودکان و بزرگسالان در تدریس زبان خصوصی، توانایی‌های فکری است. به طور حتم یک بزرگسال توانایی فکری یکسانی با یک کودک ندارد و حتی برخی اوقات ممکن است برای یادگیری به ابزارهای کمک آموزشی تدریس زبان و رویکرد کاملا متفاوتی برای یادگیری نیاز داشته باشند.

بیشتر بخوانید: آیا شغل معلمی زبان سخت است؟

به طور کلی می‌توان گفت که یک کودک بسیار کنجکاوتر از یک بزرگسال بوده و به همین دلیل سؤالات بیشتری را در طی جلسات خواهد پرسید.
برای پاسخ به سوالات کودکان، نیاز به روش‌های خلاقانه و متفاوتی نسبت به توضیح شفاهی است؛ زیرا همانطور که گفتیم، هر دو گروه توانایی فکری متفاوتی دارند.

بیشتر بخوانید: روش های مدرن تدریس زبان | راهنمای جامع و کاربردی

مهم‌ترین چیزی که باید در نظر گرفته شود این است که هر زبان‌آموزی با هر بازه سنی و توانایی فکری، لازم است حس اعتماد به نفس و رضایت خاطر را در طی کلاس‌های خصوصی به دست آورد و هیچگاه احساس بی‌کفایتی یا باهوش نبودن نکند؛ آن هم فقط به دلیل محدودیت‌ها و تفاوت‌ها در میزان و نحوه توانایی‌های فکری.

 

۷. تجربه زبان آموزان از زندگی

یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌های تدریس خصوصی زبان برای کودکان و بزرگسالان چیزی است که زبان آموزان از پیشینه و تجربه خود از زندگی به همراه داشته و به کلاس می‌آورند.

زبان‌آموزان کودک شور و اشتیاق و انرژی بیشتری داشته و پذیرش بیشتری برای مطالب جدید دارند. در مقابل بزرگسالان تجربه‌هایی را که از قبل کسب کرده‌اند با خود به کلاس آورده و ایده‌ها و نظرات بیشتری دارند که در طول جلسات لازم است این پیشینه در نظر گرفته شود.

 

۸. اشتباه کردن و نوع بازخورد

بزرگسالان و کودکان حین تدریس خصوصی به‌طور متفاوتی یاد می‌گیرند. این تفاوت در ساعات خارج از کلاس خصوصی نیز مشاهده می‌شود.

در این ساعات، بزرگسالان با خواست و اراده خود مطالب جدید و مرتبط با زبانی را که در حال یادگیری آن هستند مطالعه کرده و ممکن است برخی از آن‌ها را اشتباه یاد بگیرند.
این اشتباهات را می‌توان در حین فعالیت بزرگسالان در طول کلاس متوجه شد. مطالبی که به طور نادرست در ذهن زبان آموز قرار گرفته است، با توجه به روحیه او باید به گونه‌ای اصلاح شوند که مانع ادامه یادگیری خارج از کلاس نشده و زبان‌آموز را دلسرد نکند.

تفاوت های تدریس زبان به کودکان و بزرگسالان

 

از طرفی دیگر، کودکان زبان جدید را همان‌طور که زبان مادری خود را فرا گرفته‌اند یاد می‌گیرند.
این یعنی آن‌ها مانند بزرگسالان به دنبال یادگیری مطالب جدید نمی‌روند و با قرار گرفتن در تعامل روزمره با زبان جدید مطالب را یاد می‌گیرند و در صورت یادگیری اشتباه، به‌جای توضیح دادن دلیل نادرستی و سخنرانی در مورد آن، بهتر است فقط روش تصحیح اشتباهی را که مرتکب شده‌اند به آن‌ها گفت.

توجه داشته باشید که اصلاح بیش از حد اشتباهات، چه در بزرگسالان و چه در کودکان تاثیر منفی بر پیشرفت و ادامه روند یادگیری زبان خواهد گذاشت.

 

سخن پایانی

سن زبان آموزانی که در کلاس‌های خصوصی زبان شرکت می‌کنند عامل مهمی برای نحوه پیش بردن و برنامه‌ریزی جلسات است. با توجه به این مورد، روش‌های تدریس، فعالیت‌هایی که در طول کلاس انجام می‌شود، سرعت آموزش مطالب، نحوه تعامل بین معلم و زبان آموز و… نیز تغییر خواهد کرد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که روش‌ها و رویکردهای بسیار متنوعی برای ارائه یک مطلب یکسان به افراد متفاوت وجود دارد. به همین دلیل تفاوت‌های موجود در بین بزرگسالان و کودکان نباید مانعی برای انتقال مطالب آموزشی در تدریس خصوصی زبان باشد. ارائه دادن مطالب به درستی و با توجه به توانایی‌های مخاطب، یک مهارت کلیدی است و لازم است که هر معلمی این مهارت را در خود بپروراند.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *