کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

انواع وسایل کمک آموزشی در تدریس زبان انگلیسی

۵
(۴)

امروزه یادگیری زبان به مسئله‌ی مهم بسیاری از ما تبدیل شده. همانطور که می‌دانید و شاید تا الان به آن بی‌توجه نبوده باشید،موفقیت شما در یادگیری زبان صرفا به استراتژی و شیوه مطالعه بستگی ندارد بلکه میزان لذت بردن و متعهد شدن در این مسیر است که پیوستگی در این مسیر پرحاشیه را ممکن می‌کند.

فهرست مطالب:

 

وقتی از وسیله‌های کمک آموزشی‌ای حرف می‌زنیم که یادگیری را برای شما تبدیل به یک سرگرمی هیجان‌انگیز و عادتی لذت‌بخش‌می‌کنند که آن را در روتین روزانه یا هفتگی خود قرار می‌دهید، کدام وسیله یا ابزارها در نظرتان یادآوری می‌شود؟

در این مقاله به معرفی ابزارهای کمک آموزشی در تدریس زبان انگلیسی خواهیم پرداخت. این ابزارها بعضی وقت‌ها همراه با مطالعه‌ی جدی و یا حتی درکلاس‌های آموزشی استفاده می‌شوند. اکثر اوقات نیز وقتی از درس و کلاس دائمی خسته و آزرده شده باشید در اوقات استراحت‌تان به کمک شما آمده و بازدهی خوبی از این زمان‌های بی‌فایده می‌برید.

بیشتر بخوانید:

انواع وسایل کمک آموزشی در تدریس زبان انگلیسی

 

معرفی ابزارهای کمک آموزشی در تدریس زبان انگلیسی

 

دیکشنری مناسب

دیکشنری‌ها از جمله ابزارهای در دسترسی هستند که هیچ زمان از آنها بی‌نیاز نخواهید شد. دیکشنری‌ها بر اساس کارکرد به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

 

۱. دیکشنری دو زبانه

فرهنگ لغت دو زبانه فرهنگ لغتی است که کلمه مورد نظر در زبان خاصی را به زبان مادری خودتان ترجمه کرده است. یک فرهنگ لغت دو زبانه معمولاً مقدار کمی اطلاعات در مورد کلمات دارد، اما درک آن آسان است زیرا به زبان مادری شما نوشته شده است.

  • دیکشنری فارسی به انگلیسی و انگلیسی به فارسی آکسفورد
  • دیکشنری لانگمن

 

۲. دیکشنری یک زبانه

dictionary

 

فرهنگ لغت تک زبانه فقط به یک زبان به خصوصی مانند زبان انگلیسی نوشته می‌شود. یک دیکشنری تک زبانه اطلاعات مختلفی در مورد هر واژه در آن زبان دارد. این دیکشنری ها در مورد دستور زبان و تلفظ لغات نیز اطلاعاتی ارائه می‌کنند. چالش اساسی در برخورد با این‌گونه دیکشنری ها این است که ممکن است برای هر واژه تعاریف متفاوتی بنویسند و در این صورت فقط با مراجعه به متن است که می‌توانید حدس بزنید کدام معنی مد نظر گرفته شده است.

بهترین دیکشنری تک زبانه در زبان انگلیسی عبارتند از:

  • The Oxford English Dictionary (OED)
  • Cambridge Dictionary

 

۳. دیکشنری آموزشی

یک دیکشنری آموزشی بسیار شبیه به دیکشنری تک زبانه است زیرا فقط به یک زبان است و اطلاعات زیادی در مورد کلمات می‌دهد. با این حال، استفاده از یک فرهنگ لغت آموزشی ساده‌تر از یک فرهنگ لغت تک زبانه استاندارد است و دارای مثال‌های واضح و تعاریف ساده شده است.

  • Oxford Learner’s Dictionaries
  • Merriam-Webster Dictionary

 

۴. دیکشنری موضوعی

فرهنگ لغت موضوعی مشابه فرهنگ لغت تک زبانه است، اما معنای کلی کلمات را در بر نمی‌گیرد و فقط تعاریفی را که برای موضوع خاص مناسب است، پوشش می‌دهد. لغت نامه های موضوعی زمانی بسیار مفید هستند که نیاز دارید بفهمید چگونه یک کلمه در حوزه موضوعی شما به طور خاص استفاده می شود. اما استفاده از آنها می تواند برای زبان‌آموز مبتندی دشوار باشد و یا حتی حاوی کلمه مورد نظر شما نباشد.

  • Ethnology dictionary

 

سایت‌های آموزشی

وب‌سایت‌های آموزش زبان انگلیسی بسیار زیادی در دسترس زبان‌آموزان و مدرسان قرار دارد که می‌توانند با استفاده از آن‌ها عملکرد خود را به صورت چشمگیری افزایش دهند.

 

۱- BBC Learning English

استفاده از دوره‌ها و امکانات این وبسایت کاملا رایگان است. شما به ویدیوهای آموزشی بسیاری بسته به سطح خود دسترسی دارید و در انتهای هر درس امتحان کوتاهی برای مرور قرار داده شده است.

  • استفاده از این سایت برای مدرسینی که زبا‌ن‌آموزان خردسال دارند پیشنهاد می‌شود زیرا صدها برنامه و ویدیوی مربوط به آموزش انگلیسی به کودکان در آن موجود می‌باشد.
  • بحش اخبار این وبسایت نیز برای تقویت مهارت خواندن به زبان انگلیسی شما نیز بسیار مفید خواهد بود.

بیشتر بخوانید: روش های جدید تدریس زبان انگلیسی به کودکان

 

۲- Grammarly

وبسایت گرمرلی به علت تصحیح ایرادات نگارشی و توسعه دادن به دایره واژگان یکی از بهترین ابزارهای کمک آموزشی محسوب می‌شود. ساز و کار این سایت بدین گونه است که پس از ساختن حساب کاربری خود کادری برای نوشتن تعبیه شده است که پس از اتمام تایپ پاراگراف ایرادات گرامری، واژگانی و حتی تغییر چینش جمله را پیشنهاد می‌کند. یک ویراستار هوشمند و مهربان!

این ابزار بسیار مفید دارای فیلترهای متفاوتی است که با توجه به ماهیت نوشته‌ای که قصد نوشتن‌اش را داریم مانند رسمی یا غیررسمی بودن، دانشگاهی یا کاری بودن و سایر فیلترها قابل تنظیم می‌باشد. وبسایت گرمرلی دارای برنامه قابل نصب نیز هست که به صورت هوشمند بر روی کیبوردهای گوشی‌ها فعال شده و مانع استفاده از واژگان با غلط املایی یا ایرادات گرامری می‌شود و جملات شما را به صورت هوشمند همزمان با تایپ تصحیح می‌کند.

بیشتر بخوانید: نرم افزار گرامرلی Grammarly چیست؟+دانلود گرامرلی Grammarly 2023

 

۳- Coursera

سایت کورسرا مجموعه کلاس‌ها و دوره‌های بسیاری را از تمامی رشته‌ها و موضوعات توسط برجسته‌ترین استادان دانشگاهی جهان جمع‌آوری کرده است و برای مثال اگر قصد یادگیری زبان انگلیسی را دارید تنها با سرچ کردن «انگلیسی» در آیکون جستجوی سایت و تیک زدن قسمت language learning یا یادگیری زبان به صدها کورس متنوع در سطوح مختلف دسترسی خواهید داشت. پس از اتمام دوره‌های این سایت و انجام دادن آزمون‌های خواسته شده مدرک معتبر این سایت را به نام خود دریافت خواهید کرد.

coursera

 

۴- YouTube

همانطور که می‌دانید هزاران هزار ویدئو جهت تماشای آنلاین بر روی این وبسایت بارگزاری شده است. شما علاوه بر یافتن کانال‌های مرتبط با یادگیری زبان برای مثال زبان انگلیسی به هزاران محتوا به این زبان نیز به طور رایگان دسترسی دارید؛ محتوای علمی، سرگرمی و غیره. در بخش زیر تعدادی کانال برگزیده در ارتباط با آموزش زبان انگلیسی را برای شما گردآوری کرده‌ایم.

  1. Rachel’s English
  2. English with Jennifer
  3. Business English – Learn with Business English Pod
  4. VOA Learning English
  5. Learn American English
  6. KidsTV123
  7. Mental Floss
  8. Crash Course
  9. Study with Andrea
  10. Learzing
  11. Accent’s Way English with Hadar 
  12. Go Natural English
  13. National Geographic
  14. Earthrise
  15. Lingua Marina

 

آیا برای شما نیز پیش آمده که از تمام سایت‌های آموزشی و به طور کلی یادگیری جدی خسته و دل‌زده شده باشید؟

پیشنهادی که در اینجا مطرح می‌کنیم این است که یادگیری زبان را از حالت خشک و همیشگی‌اش خارج کنید و برای این کار تفریحات خود را از مسیر زبان امکان‌پذیر کنید. برای مثال اگر علاقه‌مند به دنیای فیلم های انگلیسی و سریال‌های انگلیسی زبان هستید یا فرزند و کودکی در مجاورت خود دارید که بی‌اندازه مشتاق وقت گذراندن با آنها هستید راهکارهای پیش رو را به شما پیشنهاد می‌کنیم:

 

۵- Netflix

این سایت تماشای آنلاین و آفلاین فیلم و سریال بهترین ابزار برای تمرین و حتی یادگیری زبان محسوب می‌شود. در قسمت تنظیمات صفحه کاربری خود می‌توانید زبان را به هر زبانی که قصد یادگیری آن را دارید تغییر دهید و از آن پس تمامی محتواهای تصویری سایت به آن زبان به خصوص که برگزیدید نشان داده خواهند شد. همچنین افزونه گوگل کروم به نام «Language Learning with Netflix» به شما اجازه می‌دهد یک فیلم را با دو زیرنویس نگاه کنید تا با مقایسه کلمات یادگیری تثبیت شود.

شما در نتفلیکس می‌توانید فیلم‌هایی به زبان اصلی یا زیرنویس دانمارکی، هلندی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، نروژی، پرتغالی، اسپانیایی، سوئدی و ترکی بیابید و از آن‌ها استفاده کنید.

 

۶- Disney+

این سایت توسط شرکت والت دیزنی ساخته شده و شما می‌توانید به آرشیو فیلم‌ها و سریال‌های کارتونی این شرکت به راحتی دست پیدا کنید. در واقع تمام ساخته‌های خود دیزنی و پیکسار، مارول، جنگ ستارگان، نشنال جئوگرافیک و فاکس قرن بیستم را تماشا کنید. یادگیری و تمرین شنیداری با دیزنی پلاس که شامل هزاران ویدئو و فیلم و مستند می‌شود تجربه‌ای شیرین و لذت‌بخش می‌باشد.

disney

 

همچنین محتوای آماده شده برای سنین پایین به علت اینکه برای کودکان قابل فهم‌تر باشند صداپیشه‌های این نوع برنامه‌ها کندتر و شمرده‌تر از هر زمان دیگری صحبت می‌کنند و خود این موضوع دلیل مهمی‌ست که با استفاده از آن می‌توانید مهارت شنیداری زبان انگلیسی خود را تقویت کنید. همچنین می‌توانید صداها یا زیرنویس را به زبان‌های مختلف تغییر بدهید. اگر مدرس زبان نیز باشید از ویدئوهای بارگزاری شده در این سایت برای انجام تمرین شنیداری در کلاس‌های می‌توانید بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: بهترین انیمیشن های یادگیری زبان انگلیسی

 

برنامه‌های آموزشی

 

۱. Duolingo

یکی از پیشروترین‌ها در حوزه اپلیکیشن‌های یادگیری زبان است. این برنامه به تنهایی یک دوره آموزشی زبان نیست، اما یک ابزار عالی برای تکمیل یادگیری زبان شما محسوب می‌شود. برای ایجاد و حفظ انگیزه بهترین عملکرد را داشته و شامل اعلان‌ها و هشدارهای شخصی‌سازی شده است و می‌توانید آن را با توجه به مسیر یادگیری و زمان و انرژی‌ای که برای این برنامه صرف می‌کنید تغییر بدهید تا شما را در مسیر مناسب خودتان نگه دارد تا اینگونه درسی را نیز از دست ندهید و این تمارین به یک عادت روزانه برای شما تبدیل شوند.

می‌توانید از این یک برنامه به صورت آفلاین هم استفاده کنید. با وجود اینکه یک برنامه رایگان است، اما با پرداخت هزینه می‌توانید حذف تبلیغات کنید.

ویژگی های دولینگو:

  • با بیش از ۳۰۰ میلیون کاربر برای یادگیری بیش از ۳۷ زبان یکی از بیشترین برنامه‌های نصب‌شده توسط اپل و گوگل استور معرفی شد.
  • شما بعد از انتخاب زبانی که قصد یادگیری یا تبحر در آن را دارید، می‌توانید در صورت آشنایی قبلی در آزمون تعیین سطح شرکت کنید و با توجه به سطح فعلی خود وارد برنامه شوید.
  • چون یادگیری در این برنامه چالش‌هایی شبیه به بازی دارد نتیجتا یادگیری زبان را شبیه به سرگرمی می‌کند.
  • با تمام سیستم‌های عامل تلفن‌های همراه سازگار بوده و به راحتی نصب می‌شود.
  • محیط کاربری پیچیده‌ای نداشته و با استفاده از تصاویر و نمونه صداها یادگیری را بسیار ساده و شیرین می‌کند.
  • برای هرکدام از مهارت‌های شنیداری، نوشتاری و گفتاری تمارین مخصوص و متنوعی ارائه می‌دهد.

 

۲. Rosetta Stone

یک نرم افزار یادگیری زبان است که از رویکرد تبادل اطلاعات استفاده می‌کند. این رویکرد شامل معرفی تصاویر، صدا، کلمات، جملات، مکالمات و مفاهیم برای آموزش کلمات و دستور زبان با تکرار زیاد، و بدون ترجمه است.

دوره های زبان به سه تا پنج سطح تقسیم می‌شوند. هر سطح دارای واحدهای مختلفی است که شامل چهار درس اصلی با حالت های درسی مختلف است مانند تلفظ، گرامر، نوشتن، واژگان، گوش دادن، صحبت کردن و غیره. هر واحد دارای چهار درس اصلی است که حدود ۳۰ دقیقه طول می کشد. هر درس اصلی هم شامل عناوین مختلف مانند تلفظ، واژگان، دستور زبان، نوشتن، گوش دادن، خواندن و صحبت کردن است.

مانند Duolingo، تلفظ خود را با استفاده از سیستم تشخیص گفتار، تمرین خواهید کرد و به سوالات چند گزینه ای پاسخ می دهید. از اشتباهاتتان استقبال می شود و این شما هستید که آن اشتباهات را اصلاح می کنید.

 

۳. WordUp

بهترین روش برای تقویت و گسترش دایره واژگان تکرار آن‌هاست. این برنامه با استفاده از مدل انتقال واژگان از حافظه کوتاه‌مدت به بلندمدت که به مدل لایتنر معروف است استفاده کرده تا با تمرین و تکرار و همینطور قابلیت‌های دیگری که دارد یکی از بهترین برنامه‌ها در راستای تقویت مهارت‌های زبانی شود. بعد از نصب برنامه از شما آزمونی کوتاه گرفته می‌شود و بر اساس پاسخ‌هایی که دادید تعداد حدودی واژگان در دایره لغات شما ارزیابی شده و لغت‌های جدید را به این ترتیب برای آموزش معرفی می‌کند.

در طول یادگیری لغت‌ها زیر توضیحات مربوط به آن فیلم، موسیقی انگلیسی، متن خبری یا متن ادبی بسیاری برای تفهیم هرچه عمیق‌تر آورده شده و همچنین چندین آزمونک مختلف از شما گرفته می‌شود و اگر معنی لغتی را ندانید آن لغت را در لیست آزمونک‌های برنامه بیشتر مشاهده خواهید کرد.

 

حالا که صحبت تقویت واژگان شد این سوال پیش می‌آید که معمولا چند درصد از لغاتی را که سعی کرده‌اید به خاطر بسپارید فراموش می‌کنید؟

اگر منبع مشخصی برای خواندن لغات در نظر دارید اما حال و حوصله‌ی ساختن فلش‌کارت‌های فیزیکی به شیوه کلاسیک را ندارید یا اصلا با قطع درختان و مصرف کاغذ برای همچین هدفی مخالفید با برنامه‌های کاربردی‌ای آشنا خواهید شد که تنها با یک کلیک در تلفن همراه‌تان نصب می‌شوند!

بیشتر بخوانید:

 

فلش‌کارت‌های دیجیتال

 

۱- Quizlet

در این برنامه می‌توانید برای تمرین و تکرار واژگان، فلش‌کارت بسازید!

هر زمان که نیاز دیدید به مرور و تکرار کارت‌های خود بپردازید و حتی برای دوستان خود امتحان طراحی کنید. بسیاری افراد دیگر قبلا در این برنامه فلش کارت‌هایی طبق کتاب‌های معروف در زمینه‌ی واژگان مانند Oxford word skills و یا لغات مربوط به آزمون‌های آیلتس، تافل و دیگر آزمون‌های زبان انگلیسی ساخته‌اند پس شما تنها با یک کپی پیست ساده لینک این کارت‌های آماده می‌توانید به محتوای کتاب‌های مهم در قالب فلش کارت دسترسی پیدا کنید.

 

۲- Anki

یک سایت کاربردی دیگر برای نوشتن و مرور واژگان به شما پیشنهاد می‌کنیم. سایت انکی که برنامه آن نیز برای تمامی سیستم عامل‌ها موجود است، مخصوص ایجاد فلش کارت به شیوه تکرار با فاصله است. همان تکراری که در بخش مربوط به برنامه ‌WordUp اشاره کردیم.

بیشتر بخوانید: یادگیری زبان انگلیسی با فلش کارت+ معرفی اپلیکیشن

 

کتابخوان‌های دیجیتال

 

 kindle

کتابخوان‌های الکترونیکی به طور خاص برای زبان آموزان ساخته نشده اند و عموما برای خواندن تمامی متون و کتاب‌های الکترونیکی استفاده می‌شوند. اما این به این معنی نیست که نمی‌توانید کتابخوان خود را به یک ابزار یادگیری زبان تبدیل کنید.

برای مثال با استفاده از کتابخوان الکترونیکی کیندل، می‌توانید دایره لغات خود را با Kindle Vocabulary Builder افزایش دهید. هنگام خواندن کتاب‌های انگلیسی و رمان‌های انگلیسی زبان خود در کیندل، می‌توانید کلمات جدید را با فرهنگ لغت داخلی جستجو کنید و در طی این جستجو تمام کلماتی که بررسی می‌کنید به انبار اطلاعاتیKindle’s Vocabulary Builder انتقال داده می‌شوند و سپس می‌توانید برای مرور لغات تازه یاد گرفته شده مراجعه کنید. حتی یک گزینه فلش کارت وجود دارد تا بتوانید واژگان را به این صورت ذخیره و خود را محک بزنید.

همچنین می توانید مهارت های خواندن خود را با Word Wise پیشرفت دهید. Word Wise یک ویژگی در بسیاری از دستگاه های محبوب Kindle است که به طور خودکار یک تعریف ساده از هر کلمه دشوار در یک متن به شما می دهد. وقتی سطح خواندن شما پیشرفت کرد، می توانید از Word Wise بخواهید که کلمات کمتری به شما پیشنهاد کند.

 

کتابخوان‌های دیگری نیز در بازار وجود دارند که حتی اگر قابلیت‌های ذکر شده کیندل را نداشته باشند در هر صورت می‌توانید با استفاده از آن‌ها به خواندن متون به زبانی که قصد یادگیری آن را دارید مشغول بشوید و قسمتی از روز را به این تمرین مهم اختصاص دهید.

مقالات مرتبط:

گواهینامه ها و مدارک مورد نیاز برای معلم زبان انگلیسی شدن

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *