کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

معرفی رشته آموزش زبان انگلیسی و بازار کار آن در داخل و خارج از کشور

۵
(۴)

در مقالات دیگر از وبلاگ هایتاکی به معرفی دو رشته دیگر از رشته های زبان انگلیسی، یعنی زبان و ادبیات انگلیسی و مترجمی زبان پرداخته شده است. در این مقاله، زیر گروه سوم، یعنی آموزش زبان انگلیسی مورد بررسی قرار می گیرد. سپس با درس های این رشته و بازار کار آن آشنا می گردید، همچنین مزیت های این رشته نسبت به دیگر رشته های گروه زبان انگلیسی مورد بررسی قرار می گیرد.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

آشنایی با رشته آموزش زبان انگلیسی

با خواندن رشته آموزش زبان انگلیسی در دانشگاه، در چهار مهارت Listening(شنیدن)، Speaking (صحبت کردن)، Reading(خواندن)، Writing (نوشتن) حرفه ای می شوید، می توان گفت درس های چهار ترم اول تمامی گرایش های زبان تقریبا شبیه هم هستند؛ در واقع هدف آموزش و تقویت این چهار مهارت است، سپس به دروس اختصاصی پرداخته می شود.

دانشجویان این رشته دانشگاهی با روش های مختلف آموزش، موانع و مشکلات یادگیری و چگونگی رفع آنها، همچنین با روش های ترجمه، نامه نگاری و متون ادبی هم آشنا می شوند. مجموع این آموزش های تخصصی است که آنها را نسبت به کسانی که زبان انگلیسی را در آموزشگاهها یاد می گیرند، متمایز می کند، و افرادی بسیار حرفه ای می شوند. در اینجا لیست درس های مشترک با رشته های ادبیات و مترجمی زبان انگليسی و دروس تخصصی رشته آموزش زبان انگلیسی آورده شده است. البته در برخی از دانشگاه‌ها تفاوت هایی در دروس تخصصی وجود دارد.

 

درس های رشته آموزش زبان انگلیسی

 

دروس مشترک گروه های زبان انگلیسی

دروس مشترک گروه های زبان انگلیسی

  • گفت و شنود آزمایشگاه (۱ و ۲)Listening and Speaking
  • دستور نگارش (۱ و ۲)Grammar
  • خواندن و درک مفاهیم (۱ و ۴) reading comprehensive
  • فنون یادگیری زبان Language Study Skills
  • درآمدی بر ادبیات انگلیسی (۱ و ۲) Introduction to English Literature
  • اصول و روش تحقیق (۱و۲) Principles of Research Methodology
  • اصول و روش ترجمه Principles and Methofology of Translation
  • نگارش پیشرفته Advanced Writing
  • آوا شناسی Phonetics and Phonology
  • بیان شفاهی داستان Oral Reproduction of Stories
  • مقاله نویسی Essay Writing
  • کاربرد اصطلاحات و تعبیرات در ترجمه Idioms and Metaphorical Expression in Translation
  • ترجمه متون ساده Translation of Simple Text
  • نمونه‌های نثر ساده انگلیسی Simple English Prose
  • کلیات زبان شناسی (۱ و ۲) The Study of Language
  • نمونه های شعر ساده Sample of Simple Verse
  • خواندن متون مطبوعاتیReading Journalistic Materials
  • روش تدریس زبان خارجی Techniques and Principles in Language Teaching
  • آزمون‌سازی زبان Testing Language

 

دروس تخصصی رشته زبان و ادبیات انگلیسی

دروس تخصصی رشته زبان و ادبیات انگلیسی

  • نامه نگاری انگلیسی Letter Writing
  • زبان شناسی مقابله ای و تحلیل خطاها Contrastive Linguistics and Analysis of Errors
  • اصول و فلسفه آموزش و پرورش
  • تهیه مطلب درسی راهنمایی
  • بررسی کتابهای درسی راهنمایی
  • روش های تدریس مهارت های زبان
  • سنجش و ارزیابی
  • بررسی و تحلیل محتوای کتابهای دوره دبیرستان
  • تهیه مطالب درسی دبیرستان
  • کاربرد کامپیوتر در آموزش زبان
  • دو زبانگی

همانطور که از درس های ارائه شده در رشته آموزش زبان انگلیسی می توان فهمید، هدف آموزش افراد برای تدریس به خصوص تربیت دبیر است، ولی از آنجایی که فارغ‌التحصیلان این رشته در چهار مهارت اصلی حرفه ای می شوند و همچنین درس های مشترک با رشته های مترجمی و ادبیات انگلیسی دارند، می توانند مشاغلی مشترک داشته باشند و بازار کارشان تنها به تدریس خلاصه نمی شود، در اینجا لیستی از شغل هایی که می توانید در ایران داشته باشید، آورده شده است. در ادامه با مشاغلی که در خارج از ایران با مدرک آموزش زبان انگلیسی می توانید مشغول به کار شوید آشنا می گردید.

 

بازار کار رشته آموزش زبان انگلیسی

یکی از دغدغه های فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاهی پیدا کردن شغلی مناسب با درآمد خوب است. به عنوان یک فارغ التحصیل رشته آمورش زبان انگلیسی به دلیل تسلط بر چهار مهارت اصلی یعنی Listening, Speaking, Reading و writing می توانید در شغل هایی مثل تور لیدری، کار در هتل ها، شرکت ها و کارخانه ها، وزارت امور خارجه، سفارت خانه ها، صدا و سیما، دفتر هواپیمائی و دفتر روزنامه مشغول به کار شوید، ولی مشاغلی نیز هستند که تخصصی تر می باشند، در اینجا لیستی از این مشاغل آورده شده است.

 

مدرس

۱. مدرس

همانطور که پیش تر اشاره شد، افرادی که رشته آموزش زبان انگلیسی را انتخاب می کنند، اولین چیری که به عنوان شغل به ذهنشان می رسد، تدریس است. مدارس، آموزشگاه‌ها، تدریس خصوصی از جمله جاهایی است که می توانید به عنوان مدرس زبان انگلیسی مشغول به کار شوید. یکی از موقعیت های شغلی مناسب، تدریس در پلتفرم Hitalki است. شما میتوانید با ثبت نام به عنوان معلم زبان شروع به فعالیت و برگزاری کلاس خصوصی زبان انگلیسی کنید.

بیشتر بخوانید: مسیر شغلی معلم زبان انگلیسی

 

هیئت علمی دانشگاه

۲. هیئت علمی دانشگاه

اگر تحصیلات خود در رشته آموزش زبان‌ انگلیسی را تا سطح دکترا ادامه دهید می توانید عضو هیئت علمی دانشگاه شوید، در صورتیکه که مدرک ‌کارشناسی ارشد دارید به صورت حق التدریس می توانید در دانشگاه‌ها مشغول به کار شوید.

 

 

مترجم

۳. مترجم

مترجمی از آن دسته شغل هایی است که نیازمند کمی تجربه است، با انجام ترجمه تطابقی می توانید تجربیات خوبی به دست آورید و از آنجائیکه در رشته آموزش زبان انگلیسی هم با اصول ترجمه آشنا می شوید کار برایتان آسان‌تر می شود، ترجمه کتاب های رمان، علمی، انگیزشی، روان شناسی و … ترجمه فیلم و سریال ، ترجمه متون دانشگاهی از جمله کارهایی هستند که به عنوان مترجم می توانید انجام دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه متون انگلیسی را ترجمه کنیم؟

 

دارالترجمه

۴. دارالترجمه

امروزه با توجه به گسترش ارتباطات بین المللی و همچنین افزایش مهاجرت ها، استفاده از دارالترجمه ها برای ترجمه مدارک رسمی بسیار زیاد شده است. شما می توانید با تاسیس دارالترجمه آینده شغلی خوبی برای خود رقم بزنید. برای تاسیس دارالترجمه باید حتما مدرک دانشگاهی زبان انگلیسی داشته باشید. با مدرک لیسانس آموزش زبان انگلیسی باید در آزمون کتبی و شفاهی قوه قضائیه شرکت کنید ولی با مدرک دکترا لازم است تنها آزمون شفاهی را انجام دهید.

 

 

تبلیغ نویسی

۵. تبلیغ نویسی

امروزه عصر رقابت است و مشاغلی در این کارزار موفق عمل می کنند که بتوانند مشتریان خود را جذب کنند، یکی از بهترین راه‌های جذب مشتری تبلیغات است، برای اینکه یک تبلیغ در ذهن مردم بماند، باید نویسنده ای خلاق و آگاه به دانش روز باشد، برای به روز بودن تسلط به زبان انگلیسی بسیار مهم است، پس افرادی که به صورت آکادمیک زبان خوانده اند، دانش زبانی خوبی دارند و در این شغل بسیار موفق خواهند بود. به خصوص اگر بتوانید برای برندهای معروف کار تبلیغ نویسی انجام دهید درآمد بسیار خوبی خواهید داشت.

 

 

موسس آموزشگاه۶. موسس آموزشگاه

یکی از کارهایی که یک فارغ التحصيل آموزش زبان می تواند انجام دهد، تاسیس آموزشگاه است. شما می توانید آموزشگاه خودتان را داشته باشید از طریق هم کارآفرینی می کنید و هم شغل بسیار خوبی خواهید داشت، در صورتیکه ایده های جدید را با روش های نوین آموزشی همراه کنید، گوی سبقت را از رقبای خود می رباید.

 

 

نویسنده

۷. نویسنده

یکی از مهارت‌هایی که در دوران دانشجویی تقویت می شود، مهارت نوشتن است، آشنایی با دستور زبان پیشرفته، یاد گرفتن کلمات و اصطلاحات حرفه ای توسط دانشجویان رشته آموزش زبان انگلیسی به آنها کمک می کند تا نویسندگان خوبی شوند. نوشتن کتاب و داستان، نویسندگی برای سایت ها و شبکه های اجتماعی مختلف، نوشتن متن های سخرانی و امثال اینها، نمونه کاری هایی است که دارندگان مدرک زبان انگلیسی به عنوان نویسنده می توانند انجام دهند.

 

 

محتوا نویس۸. محتوا نویس

در عصر ارتباطات، استفاده از اینترنت و دنیای مجازی بسیار متداول است و بسیار از رقابت های کاری در همین بستر صورت می گیرد. یکی از راه‌هایی که به کسب و کارهای مختلف این امکان را می دهد تا بیشتر دیده شوند ارائه محتواهای آموزشی و انگیزشی مختلف است؛ نوشتن چنین مطالبی کار یک محتوا نویس می باشد. محتوا نویس باید به زبان انگلیسی مسلط باشد تا بتواند از منابع مختلف انگلیسی استفاده و تولید محتوا نماید.

 

 

ویراستار

۹. ویراستار

تصحیح متون مختلف مانند انواع کتاب ها، مقالات و محتواهای مختلف از وظایف ویراستار است، این ویراش ها هم از لحاظ زبانی و گرامر است و هم املای کلمات. کار ویراستاری برای زبان های خارجی گران تر است و شما به عنوان ویراستار متون انگلیسی در آمد بیشتری خواهید داشت.

 

 

۱۰. کار کردن خارج از ایران 

پیدا کردن یک کار مناسب و اشتغال در خارج از ایران دغدغه بسیاری از افراد می باشد، به خصوص کسانی که قصد مهاجرت دارند. شما می‌توانید به سادگی به دنبال موقعیت های شغلی مرتبط با مدرک آموزش زبان انگلیسی باشید؛ چرا که برخی کشورها مدرک شما را به طور مستقیم میپذیرند و یا می‌توانید با شرکت در یک آزمون معتبر بین المللی، مدرک خود را معادل سازی کنید. برای اینکه بتوانید شغل مورد علاقه خود را داشته باشید مجموعه ای از مشاغل مرتبط با رشته آموزش زبان انگلیسی در خارج از ایران را برایتان گردآوری کرده ایم.

بیشتر بخوانید: بهترین و پردرآمدترین کشورها برای مهاجرت معلم زبان انگلیسی

 

Social worker۱- Social worker

مددکار اجتماعی، به افراد و خانواده ها کمک می کند تا مشکلات خود را حل کنند و سطح رفاه اجتماعی شات را افزایش دهند.

 

 

Museum education officer۲- Museum education officer

متصدی آموزش موزه، یه شغل جذاب برای علاقمندان به چیزهای قدیمی، در این شغل باید به بازدید کنند ها در مورد آنچه در موزه وجود دارد، اطلاعات لازم را بدهید.

 

 

Community education officer۳- Community education officer

در این شغل فرد به تشویش و ترقیب افراد برای شرکت در فعالیت های اجتماعی می پردازد؛ مانند سعی در ترویج سواد آموزی، فراهم نمودن امکانات تحصیلی و امثال اینها.

 

 

librarian

۴- librarian

کتابدار، در کتابخانه به افراد مختلف در پیدا کردن کتاب و یا منابع مورد نیازشان کمک می کند و اطلاعاتی در مورد برخی کتاب ها در اختیارشان قرار می دهد.

 

 

Career adviser۵- Career adviser

مشاور شغلی، اطلاعات لازم در مورد پیدا کردن شغل مناسب و یا استخدام در ارگان های مختلف را به به دانشجویان و یا فارغ‌التحصیلان می دهد و آنان را راهنمایی می کند.

 

 

Education administrator۶- Education administrator

مدیر آموزشی، بسته به جایی که مشغول به کار می شود وظایف مختلفی بر عهده دارد، مانند مدیریت آموزش، اقتصاد آموزش، برنامه ریزی آموزش. در نظر داشته باشید که مدیریت آموزش یکی از شاخه های کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی می باشد.

 

 

Teaching

۷- Teaching

تدریس یکی از اصلی ترین شغل هایی است که فارغ التحصیلان رشته آموزش در کشورهای مختلف می توانند مشغول به کار شوند، حتی در صورت تحصیل در مقاطع بالاتر می توان در دانشگاه‌های مختلف در همه جای دنیا تدریس کرد.

 

 

Marketing

۸- Marketing

بازاریابی، به خصوص از نوع اینترنتی آن بسیار باب شده است و در صورت کسب مهارت های لازم می توان درآمدزایی خوبی داشته باشد. بازاریابی از مشاغل بسیار پرطرفدار به خصوص در کشورهای پیشرفته است، شرکت های مختلف همیشه به دنیال افرادی با این توانایی هستند.

 

 

Publishing

۹- Publishing

افراد مختلفی در انتشارات کار می کنند، که هر یک سمتی به عهده دارند و در انتشاراتی های بزرگی افراد به صورت گروهی فعالیت های خود را انجام می دهند، مثلا گروه طراحی، گروه ویراستارها، گروه تولید، با توجه به علاقه و توانمندی خود می توانید در هریک از این بخش ها مشغول به کار شوید‌.

 

 

مزیت های رشته آموزش زبان انگليسی 

کسانی که مدرک آموزش زبان انگلیسی دارند، با تکنیک های مختلف آموزش آشنا می شوند و در واقع در امر آموزش متخصص می گردند، دانشگاه‌های تربیت مدرس در سرتاسر دنیا برای تکمیل کادر آموزشی خود و حتی بسیاری از مدارس خواهان استخدام نیروهای فعال در این زمینه هستند. از این رو فرصت های شغلی بسیاری خوبی پیش روی فارغ‌التحصیلان رشته آموزش زبان انگلیسی وجود دارد، در حالیکه سایر زیر شاخه های زبان انگلیسی از چنین شانس بالایی برای تدریس در دانشگاه برخوردار نیستند.

مزیت های رشته آموزش زبان انگليسی 

 

سخن آخر

با توجه به گسترش زبان انگلیسی در دنیا، نیاز به یادگیری این زبان هر روز بیشتر احساس می شود. افراد بسیاری هستند که تمایل دارند این زبان کاربردی و جذاب را با شیوه های نوین یاد بگیرند. از این رو با تحصیل این رشته می توانید به این افراد کمک زیادی کنید.

 

منبع: targetjobs.co.uk

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *