کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

چگونه مهارت و تجربه یک معلم زبان را بسنجیم؟

۵
(۴)

وقتی صحبت از انتخاب معلم زبان می شود یک سری فاکتور ها و نکات به ذهن ما می رسد. ترجیح ما این است، معلمی را انتخاب کنیم که دانش کافی در زمینه ای که مد نظر ما است را داشته باشد و همچنین با او احساس راحتی داشته باشیم. حال این سوال مطرح می شود که چگونه تجربه یک معلم زبان را بسنجیم؟

برای پاسخ به این سوال بسیار کلیدی ابتدا باید بدانیم که ویژگی های یک معلم زبان خوب چیست و بعد بررسی خواهیم کرد که چطور مطمئن شویم معلم زبانی که انتخاب کرده ایم این خصوصیات را دارد و یا معلم زبانی را انتخاب کنیم که این ویژگی ها را داشته باشد.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

در این مقاله شما با ویژگی های یک معلم زبان خوب و چگونگی سنجش تجربه معلم زبان خود آشنا خواهید شد؛ پس با ما همراه باشید.

 

ویژگی های معلم زبان خوب

  • صبرو حوصله
  • تسلط کامل به گرامر
  • داشتن لهجه و تفلظ صحیح
  • انعطاف پذیری
  • تحصیلات
  • تجربه
  • قابل اعتماد
  • مهربان

بیشتر بخوانید: بهترین ویژگی‌ ها و مهارت های یک معلم زبان چیست؟

 

1. صبرو حوصله

داشتن صبر و حوصله برای معلمان و به خصوص یک معلم زبان بسیار مهم است‌.

یادگیری یک زبان جدید با چالش های بسیار زیادی همراه است و چون ممکن است زبان آموز پیش زمینه ای هم نداشته باشد در نتیجه میزان اشتباهات بیشتر خواهد بود، مخصوصا برای کسانی که در سطوح پایین تر هستند و تازه شروع به یادگیری زبان کرده اند، و طبیعتا سرعت این افراد در صحبت کردن هم پایین خواهد بود، یک معلم زبان خوب باید با حوصله ،صبر کند تا جمله زبان آموز تمام شود و بعد توضیحات لازم را ارائه دهد.

ویژگی های یک معلم زبان خوب

 

2. تسلط کامل به گرامر زبان مقصد

یک معلم زبان باید به گرامر و نکات گرامری زبانی که تدریس می کند تسلط کامل داشته باشد و بتواند به سوالات زبان آموزان به طور صحیح و کامل پاسخ دهد.

تسلط به گرامر

 

3. داشتن لهجه و تفلظ صحیح

لهجه یکی از فاکتورهای مهمی است که وقتی می‌خواهیم  به زبان دیگر صحبت کنیم باید آن را رعایت کنیم و برای داشتن لهجه نیازمند دانستن تلفظ صحیح کلمات هستیم. يک معلم زبان خوب می تواند ما را برای صحبت کردن با لهجه صحیح آماده کند و این مهم در صورتی بدست می آید که مدرس زبان لهجه و تلفظ صحیح را خوب بداند و به آن مسلط باشد.

 

4. انعطاف پذیری

یک معلم زبان باید برنامه ای داشته باشد که منعطف باشد و در صورت نیاز زبان آموزان بتواند آن را طبق برنامه شاگردانش تغییر دهد تا بتواند با آنها هماهنگ شود.

 

5. تحصیلات

یکی دیگر از فاکتورهای معلم خوب داشتن تحصیلات متناسب با زبان مورد نظر است، حال این تحصیلات می تواند شامل این موارد باشد:

مدرک آکادمیک که با تحصیل در دانشگاه اخذ می شود. مدارک بین المللی و معتبر زبان مورد نظر که با تحصیل در موسسات و یا آموزشگاهها میتوان به آنها دست یافت.

بیشتر بخوانید:

 

6. تجربه

تجربه ی یک معلم یکی از مهم ترین ویژگی های او است، به واسطه تجربه ای که در طی سالها به دست می آورد؛ قادر خواهد بود نیاز زبان آموزانش را به خوبی تشخیص دهد و از بهترین روش ها و متد آموزشی بهره ببرد و در نتیجه در کار خود که همان تربیت زبان آموز است موفق تر خواهد بود.

بیشتر بخوانید: بهترین سن برای معلم زبان شدن چه سنی است؟

تجربه معلم خصوصی

 

7. قابل اعتماد

یک معلم زبان خوب باید بتواند به شما این اطمینان را بدهد که کلاس ها به موقع تشکیل می شوند و اگر قرار به تغییر زمان کلاس باشد از قبل اطلاع رسانی شود؛ زبان آموزان باید مطمئن باشند که کلاس ها راس ساعت مقرر تشکیل می شوند و نگران این نباشند که لحظه آخر کلاس کنسل شود.

بیشتر بدانید: مهم ترین ویژگی های معلمان تاثیرگذار

 

8. مهربان

یک معلم زبان خوب، مهربان و دلسوز است به طوری که زبان آموزان به راحتی با او ارتباط برقرار می کنند و سوالات و یا مشکلاتی را که در راه یادگیری زبان با آن مواجه می شوند بدون ترس و استرس از معلم زبان خود می پرسند.

معلم مهربان باشد

 

اکنون دیگر می دانیم که یک معلم زبان خوب چه ویژگی هایی دارد، حال نوبت  پاسخ دادن به سوال اصلی است که:

 

چطور تجربه معلم زبان را ارزیابی کنیم؟

  • پرس و جو کنیم
  • تحقیق کنیم
  • با معلم زبان ملاقات کنیم
  • از او سوال بپرسیم
  • مطمئن شویم تکالیف را تصحیح می کند

 

1. پرس و جو کنیم

پرس و جو کردن از زبان آموزانی که قبلا با معلم زبان مد نظر شما  کلاس داشته اند می تواند اطلاعات مفیدی را به شما بدهد. همچنین می توانید با خواندن نظرات دیگران تا حدودی با روش کار او آشنا شوید و  از میزان رضایت دیگر زبان آموزان مطلع  گردید.

بیشتر بخوانید: مراحل و نکات انتخاب مدرس و رزرو کلاس زبان در هایتاکی

در این خصوص سایت هایتاکی می تواند کمک شایان توجهی به شما کند؛ به این منظور، با مراجعه به این سایت، نظرات زبان آموزان مختلف در مورد معلم های زبان حضوری و آنلاین مطالعه کنید و بعد تصمیم بگیرید که با چه کسی کلاس خود را شروع کنید.

بیشتر بخوانید: معلم زبان آنلاین بهتر است یا حضوری؟

پرس و جو کردن

 

2. تحقیق کنیم

با تحقیق کردن در مورد سوابق معلم زبان، می توان اطلاعات زیادی به دست آورد و بعد تصمیم گرفت. این تحقیق می تواند شامل این موارد باشد:

  • مدارک تحصیلی در زمینه زبان مورد نظر،که می تواند تحصیلات آکادمیک باشد و یا مدارک معتبر بین المللی میزان
  • سابقه کاری او در حوزه زبان، به عنوان مثال سابقه تدریس زبان، یا سال های زندگی در کشوری که به آن زبان صحبت می کنند.
  • آموزشگاه‌ ها یا دانشگاه هایی که در آنجا تدریس کرده است یا مشغول به تدریس می باشد.

 

3. با معلم زبان ملاقات کنیم

بهتر است قبل از انتخاب معلم زبان، با او دیداری داشته باشید. این دیدار می تواند شرکت در یک جلسه آزمایشی باشد، با این روش خواهید توانست با شیوه تدریس وی آشنا شوید و از این طریق، متوجه می شوید که آیا می توانید با او ارتباط برقرار کنید یا نه، همچنین تا حدودی با میزان تسلط او بر زبان مورد نظر و نحوه انتقال مطالب آشنا می گردید که این کمک زیادی می کند تا معلم زبان را بهتر بشناسید و ببینید که آیا او همان کسی است که تمایل دارید با او کلاس داشته باشید.

تحقیق

 

4. از او سوال بپرسیم

برای شناخت بهتر معلم زبان، از او بخواهید درباره خودش و شیوه تدریس و منابع مورد استفاده خود برای شما توضیح دهد. شما هم می توانید در این رابطه سوالاتی که در ذهن دارید از او بپرسید، مثل تجربه و سابقه تدریس، روش درس دادن و کتاب هایی که قرار است باهم کار کنید و اصلا هم خجالت نکشید.

ملاقات با معلم زبان

 

5. مطمئن شویم تکالیف را تصحیح می کند

معمولا یک معلم زبان به زبان آموزان خود تکالیفی می دهد که آنها موظفند در خانه انجام دهند، مطمئن شوید معلمی که قرار با او کلاس داشته باشید زمانی از کلاس را به تصحیح کردن تکالیف و رفع اشکال شما اختصاص می دهد؛ چون اگر تکالیف توسط معلم زبان تصحیح نشود زبان آموز متوجه برخی از اشتباهات خود نمی شود، پس این روش به پیشرفت زبان کمک زیادی می کند.

بیشتر بخوانید: چطور یک معلم زبان خوب پیدا کنم؟

 

کلام آخر

خوب حالا که متوجه شدید خصوصیات یک معلم خوب چیست و مهم تر از آن الان می دانید که چگونه تجربه یک معلم زبان را بسنجید، پس با رعایت این نکات یک معلم خصوصی خوب و کار بلد را برای یادگیری زبانتان انتخاب کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *