کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

آزمون تافل TOEFL چیست؟ راهنمای جامع آزمون تافل

۵
(۱۰)

آزمون تافل TOEFL یکی از مشهورترین و مهم‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی است که در همۀ کشورهای دنیا معتبر بوده و به رسمیت شناخته شده است. متقاضیان برای مهاجرت‌های کاری یا تحصیلی معمولاً به مدرک این آزمون یا آزمون‌های مشابه نیاز خواهند داشت. در این مقاله که راهنمایی جامع دربارۀ امتحان تافل است، به همۀ مواردی که لازم است دربارۀ این آزمون بدانید خواهیم پرداخت و پاسخ همۀ سؤالات رایج دربارۀ تافل ذکر خواهد شد. پس اگر جزو افرادی هستید که در آینده قرار است در این امتحان شرکت کنید، بی شک مطالعۀ بخش‌های مختلف این مقاله برایتان مفید خواهد بود.

 

در ادامه می‌خوانید:

مهارت خواندن (Reading) مهارت شنیدن (Listening) مهارت صحبت کردن (Speaking) مهارت نوشتن (Writing)

 

آزمون تافل چیست؟

تافل TOEFL مخفف Test of English as a Foreign Language آزمونی استاندارد برای سنجش توانایی‌ها و دانش انگلیسی زبان‌آموزان غیربومی است که مایل به ادامه تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان هستند.

مدرک تافل در بیش از ۱۱ هزار دانشگاه و مؤسسۀ آموزشی ۱۹۰ کشور مورد پذیرش بوده و در کنار آزمون آیلتس، یکی از مهم‌ترین آزمون‌های سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی به شمار می‌رود.

نشان تجاری TOEFL زیرمجموعه‌ای از مؤسسۀ غیرانتفاعی خدمات تست‌های آموزشی (ETS) است که وظیفۀ طراحی تست‌های این آزمون و صدور نمرات آن را به عهده دارد.

بیشتر بخوانید: همه چیز درباره مهاجرت بدون مدرک زبان + لیست کشورها

 

تاریخچه تافل TOEFL

TOEFL برای اولین بار در سال ۱۹۶۲ در شورای ملی آزمون‌های انگلیسی و با هدف ارزیابی سطح مهارت‌های زبان انگلیسی دانشجویان بین‌المللی که مایل به تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان بودند، ایجاد شد. اولین مدرک تافل در سال ۱۹۶۴ به دانشجویان ارائه شد.

نخستین آزمون TOEFL از پنج بخش مجزا تشکیل می‌شد که شامل مهارت‌های خواندن (reading)، واژگان (vocabulary)، گوش دادن (listening)، ساختار انگلیسی (English structure) و دستور زبان (grammar) بود. سؤالات تمام بخش‌های آن نیز چندگزینه‌ای بود.

مدیریت تافل در سال ۱۹۶۵ به مؤسسه خدمات تست‌های آموزشی (ETS) واگذار شد که بیشتر برای برگزاری آزمون‌های SAT شناخته می‌شد.

نقطه ضعف اصلی تافل در آن سال‌ها این بود که مهارت‌های نوشتن (Writing) و صحبت کردن (Speaking) را ارزیابی نمی‌کرد. در سال ۱۹۸۰ آزمون انگلیسی گفتاری (TSE) و در سال ۱۹۸۶ نیز آزمون انگلیسی نوشتاری (TWE) 1986 به TOEFL اضافه شد و همین ساختار است که تا امروز هم باقی مانده است.

تافل کاغذی

 

امتحان تافل تا قبل از سال ۱۹۹۸ همیشه به‌صورت کاغذی برگزار می‌شد، اما از این سال به بعد، تافل کامپیوتری یا (CBT) نیز به آن اضافه شد. اما مدیران مربیان تافل TOEFL همچنان نگران این بودند که این آزمون‌ها نتوانند به‌صورت کامل و مؤثری همۀ مهارت‌های مربوط به زبان انگلیسی را پوشش دهند. به همین دلیل هم برای اولین بار  در اواخر سال ۲۰۰۵ از آزمون تافل اینترنتی (IBT) نیز رونمایی کردند.

این آزمون تا سال ۲۰۲۱ به دو صورت کاغذی (Paper-Based Test) و اینترنتی (Internet-Based Test یا iBT) برگزار می‌شد. اما امروزه تنها به صورت اینترنتی برگزار می‌گردد. البته شما می‌توانید آزمون تافل را در یکی از مراکز معرفی شده توسط ETS یا در منزل خود (نسخه‌ی Home Edition) بگذرانید.

 

انواع آزمون تافل

آزمون تافل در یک دسته‌بندی کلی دو نوع اصلی و مهم دارد که عبارتند از:

بیشتر بخوانید: معرفی کامل انواع آزمون تافل

 

۱. تافل کاغذی (TOEFL : Paper-Based Test)

این آزمون به‌صورت کاغذی و آفلاین و صرفاً در محل‌هایی که به اینترنت دسترسی نباشد برگزار می‌شود. مهلت تافل PBT هم ۲ ساعت و ۲۵ دقیقه است.

بخش/ مهارت مدت زمان تعداد سؤالات انواع و ساختار سؤالات
خواندن (Reading) ۵۴ دقیقه ۳۰ سؤال چندگزینه‌ای ۳ متن درک مطلب که هر کدام ۱۰ سؤال دارند.
شنیدن (Listening) حدود ۴۱ دقیقه ۲۸ سؤال چندگزینه‌ای ۲ مکالمه و ۳ سخنرانی (lecture)
نوشتن (Writing) ۵۰ دقیقه ۲ سؤال با پاسخ تشریحی ۱ سؤال ترکیبی (Integrated) و ۱ سؤال مستقل (Independent)

 

۲. تافل اینترنتی (TOEFL iBT: Internet-Based Test)

تافل اینترنتی از چهار بخش خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن تشکیل شده و مدت زمان کل آزمون ۴ ساعت است. آزمون اینترنتی درواقع نوع رایج تافل بوده و از سال ۲۰۰۶ جایگزین تافل کامپیوتری شده است.

بخش/ مهارت مدت زمان تعداد سؤالات انواع و ساختار سؤالات
خواندن (Reading) ۵۴-۷۲ دقیقه ۱۰ ۳-۴ متن درک مطلب
شنیدن (Listening) ۴۱-۵۷ دقیقه ۶ ۴-۶ سخنرانی (lecture) و ۲-۳ مکالمه
صحبت کردن (Speaking) ۱۷ دقیقه ۴

داوطلب باید در مورد موضوعی که داده می‌شود حرف بزند.

صحبت دربارۀ موضوعی عمدتاً آکادمیک

نوشتن (Writing) ۵۰ دقیقه ۲ ارائه نظر یا تحلیل منطقی یک موضوع بعد از خواندن یک متن یا گوش دادن به یک فایل

 

۳. انواع دیگر آزمون تافل

اکنون که با دو نوع اصلی آزمون تافل برای گرفتن مدارک بین‌المللی آشنا شدیم، بهتر است با ۳ نوع کمتر شناخته شدۀ این آزمون هم آشنایی مختصری پیدا کنیم:

 

۱- تافل کامپیوتری CBT (Computer Based Test)

تافل کامپیوتری آزمونی مشابه آزمون کاغذی بود، با این تفاوت که پشت سیستم‌های کامپیوتر برگزار می‍شد. در سال ۲۰۰۶ تافل اینترنتی جایگزین آن شد.

 

۲- تافل IPT (Institutional Testing Program)

این تافل آزمونی است که صرفاً برای سنجش مهارت‌های آکادمیک زبان‌آموزان غیربومی و در زمینه‌های مختلف دانشگاهی برگزار می‌شود.

 

۳- تافل جونیور (Junior)

این آزمون برای سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی در نوجوانان بالای ۱۱ سال و در دو نوع کاغذی و کامپیوتری طراحی شده است. هر کدام از این دو نوع نیز ۴ بخش اصلی درک مطلب، شنیدن، حرف زدن و نوشتن دارند.

انواع تافل

 

کدام نوع تافل در ایران برگزار می‌شود؟

هر دو نوع اصلی آزمون تافل، یعنی تافل کاغذی و تافل اینترنتی، در ایران و تحت نظارت سازمان سنجش برگزار می‌شوند. البته با توجه به تعداد اندک متقاضیان آزمون تافل کاغذی، مراکز برگزاری آن هم محدود است و صرفاً در چهار شهر کیش، تهران، کرج و اصفهان برگزار می‌شود؛ اما تعداد مراکز برگزارکنندۀ آزمون تافل اینترنتی بسیار بیشتر است. لازم است که مراکز برگزاری تافل اینترنتی به اینترنت پرسرعت، هدفون و میکروفون مجهز باشند. 

 

معرفی ساختار و بخش‌‌های مختلف آزمون تافل

از آنجا که تافل اینترنتی آزمون رایجی است که در ایران برگزار می‌شود و به‌طور کلی تفاوت چندانی بین تافل کاغذی و اینترنتی وجود ندارد، در این بخش به بررسی بخش‌های مختلف آزمون تافل اینترنتی می‌پردازیم.

 

۱. سؤالات خواندن (Reading)

سؤالات این بخش به ارزیابی مهارت‌های شما در زمینۀ خواندن و درک متون آکادمیک اختصاص دارند. 

در این بخش معمولاً سه یا چهار متن حدوداً ۷۰۰ کلمه‌ای وجود دارد که بعد از خواندن هر کدام از آن‌ها، باید به ۱۰ سؤال چندگزینه‌ای جواب بدهید. مهلت شما برای پاسخگویی به سؤالات این بخش بین ۵۴ تا ۷۲ دقیقه است.

متن‌های این بخش معمولاً از بین کتاب‌های درسی دانشگاهی انتخاب شده و موضوعات مختلفی را پوشش می‌دهند. 

بیشتر بخونید: بهترین روش های تقویت ریدینگ (reading) زبان انگلیسی

 

۲. سؤالات شنیدن (Listening)

در این بخش توانایی‌های شما در درک مکالمه‌ها و سخنرانی‌های مختلف را در سه بخش می‌سنجند:

  • درک مقدماتی (basic comprehension)
  • درک نگرش و میزان اطمینان و اعتماد گوینده (understanding the speaker’s attitude and degree of certainty)
  • مربوط و متصل کردن اطلاعات (connecting information)

در این بخش ۳ یا ۴ سخنرانی‌ که هر کدام ۳-۵ دقیقه هستند و ۶ سؤال از آن‌ها طرح می‌شود و ۲ یا ۳ مکالمه آکادمیک که هر کدام ۳ دقیقه هستند و ۵ سؤال از هرکدامشان طرح می‌شود خواهید شنید. بعضی از سخنرانی‌ها با بحث‌های کلاسی همراه‌اند.

در طول پخش شدن فایل‌های صوتی می‌توانید از اطلاعات مورد نیازتان یادداشت برداری و در زمان پاسخ به سؤالات از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بدانید: روش های نوت‌ برداری (یادداشت‌ برداری) در آزمون تافل | Taking Note in TOEFL

مهلت پاسخگویی به سؤالات این بخش ۴۱ تا ۵۷ دقیقه است.

سؤال‌های لیسنینگ در تافل

 

در بخش Listening آزمون تافل، از لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی، از انگلیسی بومی آمریکای شمالی گرفته تا انگلیسی بریتانیا، نیوزلند و حتی استرالیا استفاده می‌شود تا زبان‌آموز را با تنوع لهجه‌هایی که ممکن است در حین تحصیل با آن‌ها مواجه شود روبرو و برای آن‌ها آماده کنند.

 

۳. سؤالات صحبت کردن (Speaking)

در این بخش مهارت‌های صحبت کردن شما در محیط‌های دانشگاهی و آکادمیک را با مطرح کردن ۴ سؤال که شبیه موقعیت‌های روزمره و واقعی زندگی هستند می‌سنجند.

سؤالات این قسمت در دو بخش دسته‌بندی می‌شوند. در بخش اول ۱ سؤال طرح می‌شود که برای پاسخ دادن به آن‌ها لازم است به ایده‌ها، نظرات و تجربیات خودتان توجه کنید. اما برای پاسخگویی به ۳ سؤالی که در بخش دوم وجود دارند، باید بتوانید از ترکیبی از مهارت‌های گوش دادن، صحبت کردن و خواندن استفاده کنید.

زمانی که سوالات را به شما اعلام می‌کنند حدود ۱۵ تا ۳۰ ثانیه فرصت دارید که به پاسخ مد نظر خود بیاندیشید. مهلت پاسخ دادن به سؤالات این آزمون در مجموع ۱۷ دقیقه است. برای پاسخ به سؤالات از میکروفون استفاده می‌کنید و سیستم امتحان پاسخ‌‌هایتان را ثبت خواهد کرد. پاسخ‌های این آزمون نیز با ترکیبی از نظرات و بررسی‌های انسانی و هوش مصنوعی بررسی می‌‌شوند.

بیشتر بخوانید:

 

۴. سؤالات نوشتن (Writing)

این بخش مهارت‌های نگارش آکادمیک شما را در دو بخش جداگانۀ ترکیبی و مستقل می‌سنجند. 

در بخش سؤالات ترکیبی که ۲۰ دقیقه برای پاسخگویی به سؤالات آن فرصت دارید، باید یک متن کوتاه را خوانده و به یک سخنرانی کوتاه گوش کنید و دربارۀ سؤالی که در ادامه از آن‌ها مطرح می‌شود، چند پاراگراف بنویسید.

در بخش سؤالات مستقل که برای پاسخگویی به آن‌ها ۳۰ دقیقه وقت دارید، موضوعی مطرح کرده و از شما می‌خواهند براساس تجربه یا نظر شخصی‌تان مقاله‌ای دربارۀ آن بنویسید.

به این بخش از آزمون درمجموع ۵۰ دقیقه وقت اختصاص داده شده و لازم است که در تافل اینترنتی، پاسخ‌ها و متن خود را با استفاده از کیبورد تایپ کنید.

به یاد داشته باشید که: در هر دو قسمت از بخش رایتینگ، از شما انتظار می‌رود که به سبک نوشتار رسمی و آکادمیک پایبند باشید و از دستور زبان، واژگان و ساختار جملات مناسب استفاده کنید.

پاسخ سؤالات این بخش هم به کمک نیروی انسانی و هوش مصنوعی تصحیح و بررسی خواهند شد.

بیشتر بخوانید: روش های تقویت رایتینگ (writing) زبان انگلیسی

سؤالات رایتینگ تافل اینترنتی

 

آزمون تافل چه تفاوتی با آزمون آیلتس دارد؟

آیلتس و تافل هر دو جزو محبوب‌ترین آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی هستند، اما در ساختار این دو آزمون تفاوت‌هایی هم وجود دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد.

  • بیشتر سؤالات تافل چندگزینه‌ای و تستی هستند، اما در آیلتس انواع دیگری از سؤالات مثل پر کردن جای خالی، پاسخ‌های کوتاه و نوشتن مقاله‌های چند پاراگرافی نیز وجود دارد.
  • آزمون تافل اینترنت محور است و شما در طول آن با هیچ انسانی تعامل نخواهید داشت. اما آزمون صحبت کردن (speaking) آیلتس را یک استاد زبان و به‌صورت چهره به چهره برگزار می‌کند. همین مسئله نیز ممکن است یکی از عوامل استرس‌زا برای خیلی از متقاضیان آزمون آیلتس باشد.
  • در بخش نوشتن (writing) تافل، شما از کیبورد برای تایپ متن خود استفاده خواهید کرد، اما رایتینگ‌های آزمون آیلتس روی کاغذ و به‌صورت دستنویس نوشته می‌شوند. طول متن رایتینگ آیلتس نیز حدود ۲۵۰ کلمه برای هر مقاله است است، که کوتاه‌تر از رایتینگ‌های تافل (۳۰۰ کلمه) است.

 

در کدام آزمون شرکت کنم؛ تافل یا آیلتس؟

اگر هنوز آزمون مورد نظر خودتان را انتخاب نکرده‌اید و بین این دو امتحان مردد هستید، بهتر است این موارد را در نظر داشته باشید:

  • لازم است بدانید که مؤسسه آموزشی و دانشگاه مورد نظر شما مدرک کدام آزمون را می‌پذیرد. اگر در مؤسسه مورد نظرتان از این لحاظ محدودیتی وجود ندارد، باید آزمونی را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر و با شرایط کلی‌تان سازگارتر است.
  • اگر هزینۀ آزمون برایتان مهم است، هزینه‌های آزمون تافل کمتر از آزمون آیلتس است.
  • زمان آزمون تافل (حدود ۴ ساعت) طولانی‌تر از آیلتس (۲ ساعت و ۴۵ دقیقه) است. اما از آنجا که به‌صورت اینترنتی برگزار می‌شود، برای کسانی که نگران هستند دست‌خط ناخوانا داشته باشند یا هنگام صحبت کردن با اساتید مضطرب شوند، بهتر است. ازطرفی سؤالات آزمون آیلتس متنوع‌تر هستند و برای کسانی که دوست دارند تجربۀ صحبت مستقیم با اساتید را داشته و در امتحان‌های حضوری شرکت کنند، مناسب‌تر است.

 

مدرک تافل در چه کشورها و دانشگاه‌هایی معتبر است؟

 

کشورها:

تقریباً تمام کشورهای انگلیسی زبان و حتی تعدادی از کشورهایی که انگلیسی زبان رسمی آن‌ها نیست، نمرات آزمون تافل TOEFL را می‌پذیرند و معتبر می‌دانند. با این حال، مدرک تافل در کشورهای ایالات متحده، کانادا، انگلیس، استرالیا، نیوزیلند، آلمان و فرانسه رایج‌تر است.

چه کشورها و دانشگاه هایی آزمون تافل را قبول دارند؟

 

دانشگاه‌ها:

  • بیش از ۸۰ درصد دانشگاه‌های ایالات متحده مدرک تافل را می‌پذیرند.
  • مدرک تافل در همۀ دانشگاه‌های کانادا و دانشکده‌های آن‌ها معتبر است.
  • در دانشگاه‌های انگلستان نیز با این که آیلتس آزمون محبوب‌تری است، اما همۀ دانشگاه‌ها مدرک تافل را نیز می‌پذیرند.
  •  در دانشگاه‌های کشورهای آلمان، فرانسه و استرالیا نیز تعداد دانشکده‌ها و مؤسسه‌هایی که مدرک تافل را معتبر می‌دانند زیاد هستند.

بیشتر بخوانید: دانشگاه‌ های برتر استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی

در جدولی که در ادامه آمده، به نام تعدادی از برترین دانشگاه‌های هر کشور که مدرک آزمون تافل مورد پذیرش آن‌هاست اشاره شده است:

نام کشور تعدادی از دانشگاه‌هایی که مدرک تافل را می‌پذیرند
آمریکا (ایالات متحده)
  • دانشگاه هاروارد (Havard university)
  • دانشگاه استنفورد (Stanford University)
  • دانشگاه شیکاگو (University of Chicago)
  • دانشگاه پرینستون (Princeton University)
  • دانشگاه پنسیلوانیا (University of Pennsylvania)
کانادا
  • دانشگاه تورنتو (University of Toronto)
  • دانشگاه مک‌گیل (McGill University)
  • دانشگاه آلبرتا (University of Alberta)
  • دانشگاه وسترن (Western University)
  • دانشگاه اُتاوا (University of Ottawa)
انگلستان
  • دانشگاه کمبریج (University of Cambridge)
  • دانشگاه آکسفورد (University of Oxford)
  • دانشگاه کالج لندن (University College London)
  • دانشگاه منچستر (University of Manchester)
  • دانشگاه کینگز کالج لندن (Kings College London)
استرالیا
  • دانشگاه ملی استرالیا (The Australian National University)
  • دانشگاه ملبورن (The University of Melbourne)
  • دانشگاه سیدنی (The University of Sydney)
  • دانشگاه نیو ساوت ولز (The University of New South Wales)
  • دانشگاه کوئینزلند (The University of Queensland)

 

چگونه برای آزمون تافل آماده شویم؟

شرکت در آزمون تافل ممکن است برای خیلی‌ها که تجربه‌ای از یک آزمون واقعی نداشته‌اند دلهره‌آور باشد. اما هرچقدر که آگاهی ما نسبت به موضوعی بیشتر شده باشد، بهتر می‌توانیم با آن مواجه شویم؛ امتحان تافل نیز طبیعتاً از این قاعده مستثنی نیست.

به منظور آمادگی بیشتر برای آزمون تافل، این توصیه‌ها را جدی بگیرید:

  • با فرمت‌ها و انواع تافل آشنا شوید.
  • برنامه‌ریزی منظم برای مطالعه داشته باشید.
  • خودتان را به مطالعۀ منابع آزمون تافل محدود نکنید و از منابع آموزشی متفرقه هم برای یادگیری غیرمستقیم استفاده کنید. برای شروع می‌توانید این ایده‌ها را امتحان کنید:
انیمیشن‌های محبوب و برتر زبان انگلیسی را تماشا کنید.
رمان‌های جذاب انگلیسی و داستان‌های کوتاه انگلیسی بخوانید.
از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان منبع آموزشی مکمل استفاده کنید.
قدرت نرم‌افزارهای یادگیری زبان انگلیسی را برای تقویت مهارت‌هایتان دست‌کم نگیرید.
از سایت‌های آموزش زبان انگلیسی برای یادگیری و سنجش میزان معلومات و دانش خود استفاده کنید.
فیلم‌های انگلیسی و سریال‌های انگلیسی مورد علاقه‌تان را چند بار و بدون روشن کردن زیرنویس تماشا کنید؛ هم فال است و هم تماشا!
به آهنگ‌های انگلیسی گوش کنید.
  • به زبان انگلیسی حرف بزنید. اگر در ابتدای راه هستید و حرف زدن با دیگران برایتان سخت است، می‌توانید جلوی آینه با خودتان تمرین کنید.
  • وقتی سطحتان در مکالمه کمی بالاتر رفت، می‌توانید برای تمرین بیشتر و رفع اشکال در کلاس‌ خصوصی مکالمه زبان انگلیسی هم شرکت کنید.
  • سریع و تند نوشتن و تایپ کردن (برای آزمون تافل اینترنتی) را تمرین کنید تا سر جلسۀ آزمون و در بخش رایتینگ زمان کم نیاورید.
  • یادداشت برداری از نکات مهم را یاد بگیرید تا بتوانید در بخش لیسنینگ بخش‌های مهم و کلیدی فایل‌ها را برای پاسخ دادن به سؤالات برای خودتان یادداشت کنید.

برای تقویت مهارت‌های لیسنینگ خود، می‌توانید تکنیک های تقویت لیسنینگ زبان انگلیسی را هم امتحان کنید.

نوت برداری برای لیسنینگ تافل

 

آیا می‌توان به‌صورت خودآموز برای آزمون تافل آماده شد؟

این سؤال یک جواب ثابت ندارد و به مدل و نحوۀ یادگیری هر زبان‌آموز وابسته است. بسیاری از افراد هستند که صرفاً با شرکت در کلاس‌های عمومی یا کلاس‌های خصوصی تافل می‌توانند یادگیری کامل و مؤثر داشته باشند. اما بعضی‌ها هم با شیوه‌های خودخوان و به‌صورت خودآموز، کیفیت یادگیری بالاتری دارند.

حتی اگر جزو گروه دوم هستید و عادت دارید که مهارت‌های مختلف را به‌صورت خودآموز یاد بگیرید، بهتر است هر چند وقت یک بار و برای سنجش میزان و کیفیت یادگیری خود و یا رفع اشکال، با یک معلم خصوصی زبان انگلیسی نیز در ارتباط بوده و سؤالات خودتان را از او بپرسید.

بیشتر بخوانید: قبولی در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی با بهترین نمره به کمک معلم خصوصی زبان

 

چه کسانی می‌توانند در آزمون تافل شرکت کنند؟

اگر بخواهیم یک پاسخ کامل ولی کوتاه به این سؤال بدهیم، باید گفت به‌طور کلی معمولاً سه گروه از افراد متقاضی شرکت در امتحان تافل و دریافت مدرک آن هستند:

  • کسانی که سطح آشنایی‌ آن‌ها با زبان انگلیسی و چهار مهارت اصلی آن (خواندن، گوش دادن، حرف زدن، نوشتن) بالاتر از متوسط است. البته ازنظر قانونی منعی برای شرکت زبان‌آموزانی که سطحشان پایین‌تر است وجود ندارد، اما این افراد طبیعتاً نمی‌توانند در امتحان نمرات کافی و قابل قبولی بگیرند.
  • کسانی که مایل به ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های انگلیسی زبان دنیا هستند.
  • افرادی که مایل به دریافت پیشنهاد شغلی از شرکت‌های خصوصی و حتی دولتی انگلیسی زبان و مهاجرت هستند.

 

آزمون تافل هر چند وقت یک بار برگزار می‌شود؟

امتحان تافل در ایران بیش از ۵۰ بار در طول سال در مراکز مجاز برگزار می‌شود. شما می‌توانید بدون محدودیت و هر چند بار که خواستید در آزمون‌های تافل شرکت کنید. تنها محدودیتی که در این زمینه وجود دارد این است که بین دو آزمون تافل باید فاصله‌ای حداقل ۳ روزه وجود داشته باشد.

شرکت در امتحان تافل

 

هزینه و نحوه ثبت نام در آزمون تافل

هزینه ثبت نام:

هزینه آزمون تافل با توجه به کشوری که قرار است در آن امتحان بدهید متفاوت و بین ۱۸۰ تا ۳۰۰ دلار متغیر است. هزینه ثبت نام و شرکت در آزمون تافل ibt سال ۲۰۲۳ در ایران ۲۴۵ دلار است.

 

نحوه ثبت نام:

برای ثبت نام در آزمون تافل این مراحل را طی کنید:

  1. وارد سایت مؤسسه ETS شوید.
  2. از منوی تافل وارد بخش Register for the Test شوید.
  3. در صورتی که قبلاً در سایت ثبت نام کرده‌اید، نام کاربری و رمز خود را ثبت کرده و وارد سایت شوید.
  4. اگر اولین بار است که می‌خواهید در آزمون تافل شرکت کنید، ثبت نام در سایت الزامی است.

پیش فرض ما این است که شما در این سایت ثبت نام نکرده و نام کاربری و رمز عبور ندارید. بنابراین مراحل ثبت نام تافل را گام به گام پیش می‌رویم:

راهنمای گام به گام ثبت نام تافل

 

راهنمای گام به گام ثبت نام در آزمون تافل

  1. وارد لینک ثبت نام در سایت شوید.
  2. در این صفحه اطلاعات شخصی خود ازجمله نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، آدرس و تلفن محل سکونت و… را وارد کنید. توجه داشته باشید که پر کردن دقیق و درست موارد ستاره‌دار الزامی است و اطلاعات هویتی را هم باید دقیقاً مطابق اطلاعات مندرج در پاسپورت خود وارد کنید.

ثبت نام تافل

 

ثبت نام امتحان تافل
راهنمای ثبت نام تافل
راهنمای جامع ثبت نام آزمون تافل
۳. با زدن دکمۀ NEXT وارد صفحۀ بعد شده و اطلاعاتی نظیر محل تولد، زبان مادری و نام کشوری را که مقیم آن هستید وارد می‌کنید.
ثبت نام در تافل
۴. در این صفحه استفاده از چند خدمت رایگان تافل ازجمله ارسال اطلاعات پروفایل، سوابق تحصیلی و… به مؤسسه‌ها و دانشگاه‌های مختلف پیشنهاد می‌شود. بسته به نیاز و علاقۀ خود می‌توانید این خدمات را انتخاب و یا این مرحله را با پاسخ منفی رد کنید.
خدمات رایگان تافل

 

۵. در صفحۀ بعد نام کاربری، رمز عبور و سؤال امنیتی مخصوص خودتان را تعریف کرده و فرایند ساخت اکانت را تکمیل می‌کنید.

ساخت اکانت تافل

ساختن اکانت تافل

 

۶. بعد از بازبینی اطلاعات واردشده و بررسی درستی آن‌ها، ایمیل تأییدی مبنی بر «ساخت اکانت شما با موفقیت» برایتان ایمیل می‌شود.

۷. در ادامه می‌توانید با نام کاربری و پسورد خود وارد سایت و صفحۀ پروفایل خود شوید. در این صفحه می‌توانید آزمون جدیدی انتخاب و ثبت نام کنید (با گزینۀ Register for a Test)، نمرات آزمون‌های قبلی خود را ببینید یا اطلاعات خود را اصلاح کنید.

 

مدارک مورد نیاز برای شرکت در امتحان تافل

 

۱- شرکت در امتحان تافل در ایران

برای شرکت در جلسه آزمون تافل در ایران لازم است از مدارک هویتی که در آن‌ها نام و نام خانوادگی، عکس و امضای شما مندرج باشد استفاده کنید. همراه داشتن یکی از موارد زیر در جلسۀ امتحان کافی است:

  • پاسپورت معتبر
  • شناسنامه یا کارت ملی
  • گواهینامه رانندگی
  • کارت شناسایی نظامی

 

۲- شرکت در امتحان تافل در خارج از کشور

برای شرکت در آزمون تافل در کشوری به‌جز ایران، ارائه پاسپورت معتبر که اطلاعاتی ازقبیل نام و نام خانوادگی، عکس و امضای شما را به زبان انگلیسی داشته باشد الزامی است. اگر زبان گذرنامه‌تان انگلیسی نباشد، باید حداقل یک مدرک تکمیلی دیگر به زبان انگلیسی برای شناسایی و احراز هویت ارائه کنید.

 

معرفی مراکز رسمی برگزاری آزمون تافل

در ادامه به نام و آدرس تعدادی از مشهورترین مؤسسات برگزاری آزمون تافل در ایران به تفکیک شهر اشاره می‌شود:

نام مرکز و شهر آدرس
سازمان سنجش (تهران)  تهران، خیابان کریم خان زند، بین خیابان‌های استاد نجات‌اللهی و سپهبد قرنی، پلاک ۲۱۸، طبقه‌ همکف، واحد TOEFL تلفن: ۸۸۹۲۲۲۴۲-۹۸۲۱+
مجتمع فنی تهران سعادت آباد، بالاتر از میدان کاج، بلوار بهزاد شمالی، نبش باغستان یکم، پلاک ۴۴
تلفن: ۲۲۰۹۰۰۰۱
مرکز زبان ایران خیابان انقلاب، خیابان وصال شیرازی، پلاک ۳۱
دانشگاه اصفهان دانشگاه اصفهان، میدان آزادی، خیابان دانشگاه، درِ شمالی دانشگاه، ساختمان اداره کل آموزش
دانشگاه شیراز میدان ارم، پردیس دانشگاه شیراز (معروف به خوابگاه)، کتابخانۀ میرزای شیرازی
دانشگاه آمل مازندران، آمل، کیلومتر ۵ جاده هراز، صندوق پستی ۷۳۱
تلفن: ۱- ۲۱۲۲۷۲۰ (۱۲۱) ۹۸ +
دانشگاه تبریز تبریز، بلوار ۲۹ بهمن، خ امام خمینی، دانشگاه تبریز
مرکز گسترش انفورماتیک زنجان زنجان، چهارراه سعدی، جنب بانک مسکن

 

نحوه محاسبه امتیازها و نمرات آزمون تافل

مجموع امتیازها و نمرات در آزمون تافل از ۰ تا ۱۲۰ محاسبه می‌شود. هر کدام از بخش‌های چهارگانه آزمون (ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ و رایتینگ) ۳۰ امتیاز دارند و با توجه به نمره‌ای که در هر بخش از ۳۰ بگیرید، در یکی از سطوح مندرج در جدول زیر قرار خواهید گرفت:

مهارت سطح

Reading

(خواندن)

۰-۳: Below Low-Intermediate (پایین‌تر از زیر متوسط)

۴-۱۷: Low-Intermediate (زیر متوسط)

۱۸-۲۳: High-Intermediate (بالاتر از متوسط)

۲۴-۳۰: Advanced (پیشرفته)

Listening

(گوش دادن)

 ۰-۸: Below Low-Intermediate (پایین‌تر از زیر متوسط)

۹-۱۶: Low-Intermediate (زیر متوسط)

۱۷-۲۱: high-intermediate (بالاتر از متوسط)

۲۲-۳۰: Advanced (پیشرفته)

Speaking

(حرف زدن)

 ۰-۹: Below Basic (پایین‌تر از مبتدی)

۱۰-۱۵: Basic (مبتدی)

۱۶-۱۹: Low-Intermediate (زیر متوسط)

۲۰-۲۴: high-intermediate (بالاتر از متوسط)

۲۵-۳۰: Advanced (پیشرفته)

Writing

(نوشتن)

۰-۶: Below Basic (پایین‌تر از مبتدی)

۷-۱۲: Basic (مبتدی)

۱۳-۱۶: Low-Intermediate (زیر متوسط)

۱۷-۲۳: high-intermediate (بالاتر از متوسط)

۲۴-۳۰: Advanced (پیشرفته)

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سطح های زبان انگلیسی به ترتیب استاندارد CEFR

 

زمان اعلام نتایج آزمون تافل

نتایج تافل تقریباً ۶ روز بعد از آزمون اعلام می‌شود و داوطلبان برای دیدن نتایج و نمرات آزمون خود باید به وب سایت اصلی تافل و پروفایل خود مراجعه کنند. ۳ روز بعد از اعلام نتایج نیز فایل پی‌دی‌اف کارنامۀ نهایی داوطلبان قابل دانلود خواهد بود که در صورت نیاز می‌توانند آن را پرینت کرده و به رزومه و مدارک تحصیلی یا مهاجرتی‌شان اضافه کنند.

نمرات آزمون تافل تا دو سال معتبر و قابل استفاده و استناد خواهد بود. بعد از گذشت این زمان، در صورت نیاز به دریافت پذیرش تحصیلی یا موقعیت شغلی، باید مجدداً در آزمون شرکت کنید.

 

حداقل نمره برای قبولی در آزمون تافل چقدر است؟

در هیچ کدام از بخش‌های چهارگانۀ آزمون تافل، محدودیت و حداقلی برای نمرات و امتیازها تعیین نشده است. درواقع تعیین حداقل نمره برای پذیرش، بسته به مؤسسه‌ها، دانشگاه‌ها و شرکت‌های کشورهای مختلف متغیر است.

با این همه، برای دانشگاه‌ها بهتر است حداقل نمره‌ها در هر کدام از مهارت‌ها ۲۳ باشد. البته در صورتی که رقابت و تعداد متقاضیان بیشتر بود، حداقل مجموع نمرات هر چهار بخش برای پذیرش، به عدد ۱۰۰ نزدیک می‌شود.

بیشتر بخوانید: حداقل نمره زبان انگلیسی برای مهاجرت چقدر است؟

 

برای افزایش نمره امتحان تافل چه کار کنیم؟

  • هیچ راه میان‌بری برای کسب بهترین نمرات در آزمون تافل وجود ندارد. هرچقدر که بیشتر تمرین کنید، نمرات بالاتری می‌گیرید.
  • تا زمانی که ازنظر خودتان ۹۹ درصد آماده نشده‌اید، بهتر است در جلسه آزمون شرکت نکنید. با آمادگی بیشتر، احتمالاً نمرات بالاتری هم خواهید گرفت.
  • در آزمون‌های آزمایشی شرکت کنید و اشتباهات خود در هر بخش را به خاطر بسپارید. رفع کردن این اشکالات، کمک زیادی به پیشرفت شما می‌کند.
  • برای تمرین اسپیکینگ بهتر است یک پارتنر واقعی داشته باشید تا باهم حرف بزنید.
  • تکنیک‌های تست‌زنی را تمرین کنید و یاد بگیرید که برای یک سؤال بیش از حد زمان صرف نکنید. افزایش سرعت پاسخ‌دهی به سؤالات شانس شما برای کسب امتیازات بیشتر را افزایش می‌دهد.
  • اگر قرار است در تافل اینترنتی شرکت کنید، بهتر است قبل از شرکت در امتحان، روی افزایش مهارت‌های تایپ خود نیز زمان بگذارید. 
  • در جلسۀ امتحان فقط از کلمات، اصطلاحات و ساختارهایی که با آن‌ها به‌صورت کامل آشنا هستید استفاده کنید.

نمرات آزمون تافل

 

معرفی منابع آزمون تافل

در یک دسته‌بندی کلی می‌توان منابع آزمون تافل را در چهار گروه زیر طبقه‌بندی کرد:

  • کتاب‌های آموزش و تمرین تافل
  • وب‌سایت‌ها
  • نرم‌افزارها
  • اپلیکیشن‌ها

 

۱. معرفی بهترین کتاب‌های آزمون تافل

۱- Cambridge Preparation for the TOEFL iBT Test

این کتاب شامل آزمون‌هایی برای هر چهار بخش آزمون تافل است و ۷ آزمون آزمایشی کامل نیز دارد که بیشتر برای زبان‌آموزان سطح پیشرفته مناسب است. از نقاط ضعف آن نیز می‌توان به نبودن فهرست واژگان در پایان کتاب اشاره کرد.

کتاب Cambridge Preparation for the TOEFL iBT Test

 

۲- Barron’s TOEFL iBT

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب این است که همیشه به‌روز است و در فواصل زمانی معیّن ویراست‌های جدیدتر آن چاپ می‌شود. در این کتاب ۸ آزمون آزمایشی کامل و ۸ تست کوتاه و یک‌ساعته وجود دارد که به فایل صوتی تمام این آزمون‌ها نیز دسترسی خواهید داشت.

کتاب Barron’s TOEFL iBT

 

۳- Official Guide to the TOEFL Test (ETS)

این کتاب هم یکی از بهترین و به‌روزترین کتاب‌های تافل است که به‌صورت مرتب در آن تجدید نظر شده و اصلاحات لازم انجام می‌شود. در این کتاب ۴ آزمون آزمایشی کامل و تعداد زیادی تست‌ها و سؤالات برای تمرینات اضافی وجود دارد؛ اما در بخش پاسخنامه به‌صورت کلی جواب سؤالات را ذکر کرده و به جزئیات نمی‌پردازد. همچنین از آنجا که برای بخش اسپیکینگ مثال ندارد، منبعی کافی برای آزمون تافل محسوب نمی‌شود.

کتاب

 

ما در مقاله‌ای مجزا چند کتاب فوق‌العاده و کامل برای موفقیت در آزمون تافل را معرفی کرده‌ایم. 

 

۲. معرفی وب‌سایت‌های آمادگی برای آزمون تافل

۱- global-exam.com

در این وب سایت آزمون‌های آنلاین شبیه‌ساز تافل وجود دارد که تا حد زیادی شرایط آزمون اصلی را برای شما ایجاد می‌کنند و می‌توانید سطح مهارت‌هایتان را در آن‌‌ها بسنجید.

سایت global-exam

 

در این وب سایت به یک آزمون تعیین سطح رایگان هم دسترسی خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: سایت های تعیین سطح زبان انگلیسی

 

۲- ets.org

ETS مؤسسه اصلی برگزارکنندۀ آزمون‌های تافل است و بنابراین منبع معتبری نیز برای انجام تمرینات آنلاین برای آمادگی آزمون محسوب می‌شود. در این سایت مجموعۀ کوچکی از تمرینات رایگان تافل iBT برای هر کدام از بخش‌های چهارگانۀ آزمون وجود دارد. در کنار این مجموعه رایگان، یک دورۀ آموزشی تافل نیز در این سایت برای مطالعه و تمرین بیشتر و عمیق‌تر ارائه شده است.

سایت ets

 

۳- testden.com

در این سایت یک دورۀ آنلاین ساختاریافته برای آمادگی آزمون تافل و تمرین مهارت‌های مربوط به آن ارائه شده که ۳۰ روزه است. بنابراین برای شرکت در این دوره لازم است طی یک جدول زمانی یک ماهه پیش بروید.

سایت‌های آموزش و تمرین تافل

 

۳. معرفی نرم‌افزارهای آمادگی آزمون تافل

۱- نرم‌افزار Preparation Course for the TOEFL iBT

در این نرم‌افزار منابع آموزشی متنی، صوتی و تصویری متنوعی برای تقویت زبان‌آموزان تافل در هر کدام از بخش‌های چهارگانه ارائه شده است. تمرین‌های زیاد و متنوعی برای یادگیری بیشتر و همچنین یک فرهنگ لغت اختصاصی برای آزمون‌های مختلف نیز در آن وجود دارد.

شما در این نرم‌افزار به ۲۲ آزمون کامل آزمایشی تافل اینترنتی نیز دسترسی خواهید داشت.

 

۲- نرم‌افزار TPO (شبیه‌ساز آزمون تافل)

نرم‌افزار TOEFL Practice Online) TPO) مجموعه‌ای شامل آزمون‌های شبیه‌سازی شدۀ تافل است و استفاده از آن‌ برای آمادگی آزمون اصلی تافل توصیه می‌شود. در این نرم‌افزار سؤالات و آموزش‌هایی برای تقویت و سنجش هر چهار مهارت آزمون وجود دارد.

 

۴. معرفی اپلیکیشن‌های آمادگی آزمون تافل

 

۱- اپلیکیشن Magoosh: TOEFL Speaking & English Learning

این برنامه یکی از محبوب‌ترین اپلیکیشن‌های آموزش زبان انگلیسی است که به‌صورت درس به درس پیش می‌رود. در قسمت‌های ابتدایی برنامه، آزمون تافل اینترنتی معرفی شده و تکنیک‌هایی هم برای مطالعۀ بهتر منابع ارائه می‌کند.

Magoosh

 

در این برنامه شما با ساختار آزمون تافل به‌طور کامل آشنا شده و به کتابخانۀ بزرگی از نمونه سؤالات این آزمون دسترسی خواهید داشت.

    لینک دانلود اپلیکیشن:     

اپلیکیشن های IOS
اپلیکیشن های android

 

۲- اپلیکیشن TOEFL English Vocabulary Cards

TOEFL English Vocabulary Cards

 

این برنامه مشخصاً برای تقویت گنجینه و دایرۀ واژگان زبان‌آموزان طراحی شده و با توجه به نقاط قوت و ضعف آن‌ها، لیستی از کلمات را به آن‌ها پیشنهاد می‌کند. فلش کارت‌های موجود در این برنامه نیز به‌صورت منظم به‌روز می‌شوند و بنابراین هر ماه لغت‌های جدیدی به آن اضافه می‌شود. 

    لینک دانلود اپلیکیشن:     

اپلیکیشن های IOS
اپلیکیشن های android

 

مزایا و معایب آزمون تافل

قبل از شرکت در هر آزمونی بهتر است شناختی کامل و همه‌جانبه دربارۀ آن به دست بیاوریم. این شناخت و آگاهی در کسب نتایج بهتر کمک زیادی به ما می‌کنند.

بیشتر بخوانید: مزایای داشتن مدرک تافل چیست؟

مزایای آزمون تافل معایب آزمون تافل
شناخته شده‌ترین آزمون زبان انگلیسی در جهان است. در ۹۸ درصد مواقع شما فقط به نسخۀ اینترنتی این آزمون دسترسی دارید.
بیش از ۴۵۰۰ مرکز برگزاری آزمون در ۱۵۰ کشور دنیا دارد. زمان پاسخگویی به سؤالات در مقایسه با آزمون مشابهی مثل آیلتس، طولانی‌تر است.
امتیازدهی سؤالات آن به‌گونه‌ای است که امکان دقت بیشتر در زمان ارزیابی را فراهم می‌کند. به دلیل زیاد بودن تعداد متقاضیان، نوبت‌های این آزمون خیلی زود پُر می‌شوند.
جزو معتبرترین آزمون‌های زبان است که مدرک آن در بیش از ۱۱ هزار دانشگاه و مؤسسه آموزشی در سراسر جهان معتبر است. داوطلب علاوه بر مهارت و دانش زبان انگلیسی، باید مهارت‌های کار با کامپیوتر هم داشته باشد؛ چون آزمون تافل به‌صورت اینترنتی و مبتنی بر کامپیوتر برگزار می‌شود.
آزمون همۀ بخش‌های چهارگانۀ تافل در یک روز انجام می‌شود.

 

پاسخ به سؤالات متداول درباره آزمون تافل

۱- اعتبار مدرک تافل چقدر است؟

مدرک آزمون تافل تا ۲ سال معتبر و قابل استفاده و استناد است.

بیشتر بخوانید: مدت زمان اعتبار مدرک تافل چقدر است؟

 

۲- آیا امکان کنسل کردن یا تغییر زمان آزمون تافل وجود دارد؟

بله. شما می‌توانید تا ۳ روز قبل از تاریخ برگزاری امتحان آزمون خود را کنسل کنید. در این صورت نیمی از هزینۀ پرداختی به شما بازگردانده می‌شود.

 

۳- آیا امکان یادداشت برداری از نکات در آزمون تافل وجود دارد؟

بله. در جلسۀ آزمون قلم و کاغذ هم در اختیار شما قرار می‌گیرد و می‌توانید نکاتی را یادداشت و از آن‌ها برای پاسخگویی استفاده کنید. اما هیچ امتیازی به این یادداشت‌ها تعلق نمی‌گیرد.

 

۴- سؤالات تافل امتیاز منفی هم دارند؟

نه. خوشبختانه در صورت اشتباه بودن جواب یک سؤال، امتیازی از شما کسر نمی‌شود.

 

۵- آیا امتحان تافل کارت ورود به جلسه دارد؟

نه. کافی است در روز آزمون پرینت ثبت نام (Ticket confirmation) خود را همراهتان داشته باشید.

 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به تمام نکات و پرسش‌هایی که پیرامون آزمون تافل مطرح می‌شود پاسخ دهیم. در صورتی که بعد از مطالعۀ مقاله به‌صورت کامل، همچنان سؤال یا ابهامی برایتان باقی مانده است، می‌توانید از بخش کامنت آن‌ها را مطرح کنید. کارشناسان ما در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۱۰

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *