کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

چگونه معلم زبان انگلیسی شویم؟ چه رشته‌ ای و چند سال تحصیل لازم دارد؟

۴.۴
(۷)

وقتی تصمیم بگیرید که معلم زبان انگلیسی شوید، قطعاً نسبت به سایر رشته‌ها هیجان بیشتری را تجربه خواهید کرد؛ چرا که با معلم زبان شدن شما می‌توانید در رشته زبان و ادبیات انگلیسی که زبان اول دنیاست بیشتر اوقات خود را سپری کنید و در کنار گروه‌های سنی متفاوت در کلاس‌هایتان بالاترین خلاقیت را به خرج دهید. این یعنی همیشه سرزنده بودن را تجربه خواهید کرد. هم یاد می‌گیرید هم درس می‌دهید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

با توجه به این که یادگیری زبان انگلیسی در سال‌های اخیر به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی اکثر ما ایرانی‌ها تبدیل شده است، بسیاری از مردم قصد مهاجرت یا ادامه تحصیل در کشورهای خارجی را دارند. عده‌ای نیز علاقه‌مند به مطالعه رمان‌های زبان انگلیسی، و تماشای فیلم‌های انگلیسی به زبان اصلی هستند.
به همین دلایل نیاز روزافزون به معلم زبان انگلیسی، چه در مدارس و دانشگاه ها، چه در آموزشگاه‌ها و چه به‌صورت معلم خصوصی زبان انگلیسی احساس می‌شود. همین موضوع تدریس زبان را به یکی شاخه‌های آموزشی پردرآمد در مقایسه با سایر رشته‌ها تبدیل کرده است.

مقالات مرتبط: حقوق معلم زبان انگلیسی در کشورهای دنیا؛ کدام بیشتر می‌دهند؟

 

چگونه می‌توانم معلم زبان انگلیسی شوم؟

برای اینکه معلم زبان انگلیسی شوید میتوانید یکی از راه‌های زیر را طی کنید:

  1. تحصیل در دانشگاه در رشته آموزش زبان انگلیسی یا ادبیات زبان انگلیسی یا مترجمی زبان انگلیسی
  2. تحصیل در آموزشگاه‌ها و موسسات آموزشی زبان انگلیسی تا رسیدن به سطح فوق پیشرفته
  3. زندگی در کشور انگلیسی زبان مثل آمریکا یا انگلیس و یا… و گذراندن دوره مدرسه یا دانشگاه و یا حتی کار کردن در اجتماعات انگلیسی زبان.
  4. یادگیری خودآموز زبان انگلیسی و در انتها شرکت در آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی مثل آیلتس یا تافل برای کسب حداکثر نمره و ارزیابی خود

بیشتر بخوانید:

تدریس زبان انگلیسی

 

در ادامه با هر کدام از این راه‌ها و جزئیات مربوط به آن‌ها بیشتر آشنا می‌شویم:

 

۱. تحصیل در دانشگاه

برای معلم زبان شدن اولویت با رشته آموزش زبان انگلیسی است؛ چرا که هم زبان انگلیسی و هم نحوه انتقال مطالب به زبان‌آموزان را فرا می‌‌گیرید. اما حتی با داشتن مدرک لیسانس در ادبیات و یا مترجمی زبان انگلیسی نیز می‌توان معلم زبان انگلیسی شد.

اگر شما مدرک ادبیات انگلیسی یا مترجمی زبان انگلیسی داشته باشید، مطمئنا ازنظر اطلاعات انگلیسی در سطح بالایی قرار دارید، اما برای انتقال مطالب نیازمند گذراندن دوره‌هایی هستید که به آن TTC  (Teacher Training Course) یا همان تربیت مدرس می‌گویند.
شما برای اینکه تا حدی از روانشناسی زبان‌آموزانتان و نحوۀ انتقال مطالب، شیوه‌های تدریس و کلاس‌داری آگاه شوید، نیاز دارید تا در این دوره‌ها شرکت و خود را برای تدریس آماده کنید.

بیشتر بخوانید: روش های مدرن تدریس زبان | راهنمای جامع و کاربردی

تحصیل در دانشگاه برای دوره لیسانس ۴ سال به طول می‌انجامد و گذراندن دوره هایTTC نیز کمتر از ۶ ماه.

مقالات مرتبط:

مدرک زبان انگلیسی از دانشگاه

 

۲. تحصیل در آموزشگاه‌ها و موسسات

همه ما در این سال‌ها متوجه شده‌ایم که تنها راه معلم یا مدرس زبان انگلیسی شدن، دانشگاه رفتن نیست. شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های آموزشگاه‌ها یا موسسات و مجموعه‌هایی که زبان انگلیسی را تا سطح فوق پیشرفته تدریس می‌کنند هم می‌تواند راه خوبی باشد تا در کنار تحصیل در رشته دانشگاهی‌تان، این مسیر را نیز ادامه دهید.

زمانی که به سطح پیشرفته یا فوق پیشرفته رسیدید، می‌توانید در یکی از آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی نیز شرکت کنید تا تمام مهارت‌هایتان را به‌صورت بین‌المللی ارزیابی و سپس در دوره های TTC  شرکت کنید و مهارت‌های تعامل با زبان‌آموزان را نیز کسب کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سطح های زبان انگلیسی به ترتیب استاندارد CEFR

هرساله برخی از دانشگاه های معتبر دنیا دوره هایی را به‌صورت آنلاین برای ارزیابی مهارت‌های انگلیسی و همچنین تدریس آن ارائه می‌کنند. با شرکت در این دوره‌ها مدارکی مبنی بر با موفقیت گذراندن آن‌ها نیز به شما ارائه خواهد شد.
شما می‌توانید همیشه خودتان را ارزیابی کنید و مدارک معتبر بین‌المللی بگیرید.

یادگیری زبان انگلیسی در موسسات و مجموعه‌ها و مراکز آموزشی به‌طور مستمر، حدوداً ۳ سال و همچنین دریافت مدرک بین‌المللی و گذراندن دوره‌های TTC  نیز ۶ ماه به طول می‌انجامند.
لازم به ذکر است که برخی افراد این مسیر را کوتاه‌تر و یا حتی طولانی‌تر سپری می‌کنند.

مدرک معلم زبان انگلیسی 

۳. زندگی یا کار در کشورهای انگلیسی زبان

اینکه شما در مرحله‌ای از زندگی‌تان در کشور دیگری بوده باشید و فرهنگ و آداب و رسوم و زبان انگلیسی را به‌عبارتی در محیط یاد بگیرید، دنیای دیگری جدا از مدارک تئوری دانشگاهی را تجربه کرده‌اید که این دانش بسیار باارزش است.
زندگی در یک محیط انگلیسی زبان به شما اطلاعاتی را می‌دهد که شاید یک فارغ‌التحصیل رشته زبان انگلیسی آن‌ها را نداند.

بیشتر بخوانید: نقش فرهنگ در یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

داشتن یکی از مدارک تحصیلی‌تان مثل دیپلم یا لیسانس یا کارشناسی ارشد می‌تواند اعتبار دانش زبان انگلیسی شما را تأیید کند، اما برای برقراری ارتباط با زبان‌آموزان نیاز دارید تا دانش این ارتباط را نیز فرا گیرید.

مقالات مرتبط: چگونه مهارت و تجربه یک معلم زبان را بسنجیم؟

 

۴. یادگیری خودآموز زبان انگلیسی

شاید تا چند سال قبل، این باور که خودمان به‌صورت خودخوان مهارتی را فرا بگیریم و سپس آن را آموزش دهیم کمی دور از ذهن بود؛ اما امروزه با کمک تکنولوژی‌های روز این کار کاملاً معقول به نظر می‌آید.

اکنون با وجود امکانات متنوع ازجمله اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی، وب سایت های آموزش انگلیسی، و همچنین کلاس‌های واقعیت مجازی یا همان VR، ارتباط در شبکه‌های اجتماعی مختص یادگیری زبان انگلیسی با کمک افراد انگلیسی زبان و همچنین دانشگاه موفقی مثل یوتیوب و یادگیری زبان انگلیسی با کمک هوش مصنوعی مسیر یادگیری زبان انگلیسی بسیار ساده‌تر و ارزان‌تر از گذشته شده است.

مقالات مرتبط:

شما می‌توانید به‌صورت خودخوان این مسیر را پیش ببرید. اما لازم است همیشه برنامه ارزیابی روند یادگیری خود را در تقویم آموزشی‌تان قرار دهید و در نهایت وقتی دیدید که به سطح پیشرفته رسیده‌اید، برای دریافت یک مدرک بین‌المللی مثل آیلتس اقدام کنید و بعد از آن در دوره های TTC  شرکت و خود را برای آموزش دادن زبان انگلیسی آماده کنید.

بیشتر بخوانید: مسیر شغلی معلم زبان انگلیسی؛ مراحل رسیدن به درآمد

یادگیری زبان انگلیسی با هوش مصنوعی

 

اگر شما بخواهید گزینه یادگیری خودآموز زبان انگلیسی را انتخاب کنید و به‌صورت فشرده پیش بروید، حدود ۲ سال و برای گذراندن دوره‌های TTC نیز ۶ ماه زمان نیاز دارید تا برای تدریس زبان انگلیسی آماده شوید.

مقالات مرتبط:

 

کجا می‌توانیم زبان انگلیسی را تدریس کنیم؟

انتخاب هر یک از این مکان‌ها شرایط خاص خود را برای تدریس دارد که در ادامه به‌صورت خلاصه با آن‌ها آشنا خواهیم شد:

مقالات مرتبط:

انتخاب هر کدام از این موارد به شما می‌گوید که باید به سراغ کدام یک از شیوه های معلم زبان شدن بروید.
مثلا وقتی می‌خواهید در دانشکاه یا در مدرسه‌ای دولتی تدریس کنید، حتما نیاز به مدرک دانشگاهی مرتبط با زبان انگلیسی خواهید داشت. اینجا دیگر وقت خود را صرف یادگیری خودخوان یا گرفتن مدرک آموزشگاهی نمی‌کنید.

بیشتر بخوانید:

تدریس زبان انگلیسی در مدرسه و دانشگاه

 

وقتی می‌خواهید به‌عنوان مدرس زبان انگلیسی مهاجرت کنید، می‌دانید که لازم است مدارک بین المللی داشته باشید؛ چه برای نشان دادن مهارت‌های زبان انگلیسی‌تان و چه مهارت‌های تدریس و شیوه‌های آموزشی.

بیشتر بخوانید: بهترین و پردرآمدترین کشورها برای مهاجرت معلم زبان انگلیسی

 

سخن پایانی

یکی از بهترین راهکارها برای پیشرفت در هر زمینه‌ای ازجمله تدریس موفق زبان انگلیسی، این است که از افراد موفق در آن زمینه الگو بگیرید و اگر مقدور است از آن‌ها سوال بپرسید که چگونه توانسته‌اند در مسیر شغلی‌شان موفق شوند. بنابراین مشاوره گرفتن از افراد باتجربه می‌تواند تاثیر شگفت‌انگیزی در سرعت یادگیری و حتی شیوه یادگیری شما بگذارد.

مقالات مرتبط:

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۴ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *