کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

بهترین کتاب های خودآموز زبان انگلیسی در خانه برای همه سطوح

۴
(۴)

یادگیری زبان انگلیسی روش‌ها و متدهای زیادی دارد. تنها کاری که لازم است انجام دهید آن است که از روش‌های جدید پیروی کنید و برای یادگیری زبان انگلیسی برنامه‌ریزی کنید. شما می‌توانید در این مسیر از یک مدرس حرفه‌ای کمک بگیرید و یا به صورت خودآموز زبان انگلیسی را یاد بگیرید.

فهرست مطالب:

 

اگر قصد دارید با سریع‌ترین سرعت ممکن در مسیر یادگیری زبان انگلیسی پیشروی کنید، در ادامه لیستی از بهترین کتاب های خودآموز زبان انگلیسی در خانه را آورده‌ایم که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: یادگیری سریع زبان با تکنیک های طلایی

 

بهترین کتاب های خودآموز زبان انگلیسی در خانه برای سطح مبتدی

 

 

۱- کتاب‌های English Made Easy

این کتاب که در ۲ جلد ارائه می‌شود، برای افرادی که علاقه‌مند به یادگیری زبان به همراه تصاویر هستند، پیشنهادی عالی محسوب می‌شود. در هر یک از ۲۰ درس موجود در این کتاب، تعداد زیادی تصویر وجود دارد که مربوط به کلمات یا مکالماتی می‌باشد. متن مربوط به هر تصویر در کنار آن نوشته شده است. به این ترتیب می‌توانید به خوبی لغات و مکالمات مربوطه را یاد بگیرید و در ذهن خود تثبیت نمایید.

در پایان هر درس، یک تمرین در قالب یک داستان کوتاه وجود دارد که تمام واژگان و دستور زبان آموزش داده شده را در خود جای داده است. حل این تمرین یک راه عالی برای بررسی چیزهایی است که به تازگی یاد گرفته‌اید. همچنین برای یادگیری بهتر زبان‌آموزان، بعد از هر ۴ درس یک درس برای مرور آموزش‌های پیشین تعبیه شده است. به این ترتیب می‌توانید کلمات آموزش داده شده را به خاطر بسپارید و پیشرفت خود را بررسی کنید.

 

۲- کتاب Oxford Word Skills Elementary

کتاب لغات آکسفورد سطح مبتدی، تمامی لغاتی که یک زبان‌آموز باید در سطح مقدماتی یادگیری زبان انگلیسی بیاموزد را پوشش می‌دهد. زبان‌آموزان به کمک این کتاب می‌توانند واژگان پرتکرار و کاربردی در زندگی روزمره را بیاموزند.

کتاب لغات آکسفورد با بیانی بسیار ساده و قابل درک به توضیح واژگان ضروری می‌پردازد تا زبان‌آموزان بتوانند با معانی و کاربردهای مختلف این واژگان ضروری آشنا شوند. به این ترتیب می‌توانید با مطالعه‌ی این کتاب مهارت‌های نوشتاری و صحبت کردن را نیز در خود تقویت کنید.

سبک نوشتار و آموزش این کتاب به گونه‌ای است که زبان‌آموزان را به یادگیری بیشتر و بهتر تشویق می‌کند. به همین دلیل این کتاب انتخابی مناسب برای شروع یادگیری واژگان زبان انگلیسی است. همچنین مجموعه کتاب‌های Oxford Word Skills در کنار کتاب آموزشی، یک کتاب تمرین نیز به همراه دارند که به یادگیری بهتر زبان‌آموزان کمک می‌کند.

 

۳- کتاب American English File Starter

این کتاب که به عنوان یکی از بهترین کتاب های خودآموز زبان انگلیسی در سراسر جهان شناخته می‌شود، توسط انتشارات آکسفورد چاپ و ارائه می‌شود. اگرچه تمرکز اصلی آموزش در این کتاب بر روی یادگیری مکالمه و صحبت کردن به زبان انگلیسی است، اما زبان‌آموزان با مطالعه‌ی این کتاب می‌توانند به خوبی مهارت شنیداری و نوشتاری خود را نیز تقویت کنند.

کتاب American English File Starter تمامی مواردی را که زبان‌آموزان سطح A1 نیاز دارند، به آن‌ها آموزش می‌دهد. در واقع این کتاب اولین و ابتدایی‌ترین جلد از مجموعه کتاب‌های American English File است که شامل کتاب آموزش و کتاب تمرین می‌باشد.

آموزش‌های این کتاب از توضیحات ابتدایی قواعد زبان انگلیسی، مانند افعال to be و نحوه‌ی به کار بردن آن‌ها در جمله آغاز شده و با آموزش انواع ضمایر و افعال در زمان‌های گذشته و آینده پایان می‌یابد. پس اگر در ابتدای مسیر یادگیری زبان انگلیسی هستید در انتخاب این کتاب شک نکنید.

 

۴- کتاب Practice Makes Perfect: Basic English

این کتاب با استفاده از درسنامه‌های کوتاه مربوط به واژگان و دستور زبان، اصول اولیه‌ی زبان انگلیسی را به زبان‌آموزان یاد می‌دهد و مهارت‌های خواندن و صحبت کردن را در آن‌ها تقویت می‌کند. اگرچه درسنامه‌‌های این کتاب بسیار کوتاه است، اما تمرینات زیادی بعد از هر درس آورده شده که به زبان‌آموزان کمک می‌کند به سرعت آنچه که آموخته‌اند را در ذهن خود تثبیت کنند.

برای مطالعه‌ی این کتاب حتی اگر روزی ۱۵ دقیقه زمان داشته باشید هم می‌توانید پیشرفت چشمگیری در یادگیری زبان انگلیسی داشته باشید. همچنین با این کتاب می‌توانید دایره‌ی لغات خود را به خوبی گسترش دهید و کلماتی که یاد می‌گیرید را در جملات مختلف به کار ببرید.

 

بهترین کتاب های خودآموز انگلیسی در خانه برای سطح متوسط

 

 

۱- کتاب English Collocations in Use

در زبان انگلیسی به کلماتی که با هم و در کنار هم به کار می‌روند، Collocations یا همایند می‌گویند. مانند Fast Food، Pay attention و Make an effort. اما یادگیری Collocationها و تشخیص درست آن‌ها ممکن است کمی دشوار به نظر برسد. چرا که گاهی اوقات هیچ قانونی برای ساخت یک Collocation وجود ندارد. به همین دلیل است که کتاب English Collocations in Use را به شما معرفی می‌کنیم.

با استفاده از این کتاب می‌توانید با قوانین مهم درباره‌ی Collocation ها آشنا شوید و اگر مورد استثنایی وجود داشته باشد، آن را یاد بگیرید.

بیشتر بخوانید: کالوکیشن های زمان در انگلیسی

 

۲- کتاب English Unlimited Intermediate Course book

در حقیقت کتاب‌های English Unlimited در ۶ سطح از A1 تا C2 با تمرکز بر موضوعات دنیای واقعی و برقراری ارتباط به زبان انگلیسی چاپ و ارائه می‌شوند. اما کتابی که مد نظر ماست، کتاب English Unlimited Intermediate Course book برای زبان‌آموزان سطح متوسط (+B1) است. این کتاب برای تقویت زبان‌آموزان در ایجاد مکالمه‌ای خوب و حرفه‌ای به زبان انگلیسی و به ویژه برای کسانی که قصد یادگیری زبان انگلیسی برای مهاجرت را دارند، به زبان‌آموزان در سطح متوسط ارائه می‌شود.

بشتر بخوانید:

لازم به ذکر است که موضوعات و تمرینات متنوع و متعددی که در این کتاب مطرح می‌شوند، برای یادگیری بهتر و کامل‌تر زبان انگلیسی و برای پیشرفت زبان‌آموزان در سطح متوسط ضروریست.

در این کتاب علاوه بر آموزش درس اصلی، استراتژی‌هایی برای یادگیری زبان انگلیسی به صورت خودآموز، واژگان ضروری و راهکارهایی برای تقویت مهارت‌های گفتاری زبان‌آموزان نیز ارائه می‌شود که ارزش مطالعه‌ی این منبع را دو چندان می‌کند.

 

۳- کتاب Oxford Practice Grammar Intermediate

یادگیری دستور زبان انگلیسی یکی از مهم‌ترین ارکان یادگیری این زبان به حساب می‌آید. بنابراین منبعی که برای یادگیری مباحث دستور زبان انگلیسی انتخاب می‌کنیم اهمیت ویژه‌ای دارد. کتاب Oxford Practice Grammar Intermediate یکی از جامع‌ترین کتاب‌های یادگیری قواعد یا گرامر زبان انگلیسی به صورت خودآموز است که متناسب با دانش زبان‌آموزان در سطوح B1 و B2 می‌باشد.

این کتاب تمامی مباحث قواعدی مورد نیاز زبان‌آموزان سطح متوسط را با بیانی ساده و تمامی جزئیات به آن‌ها آموزش می‌دهد. تمرینات متعددی که در این کتاب به همراه پاسخ در ادامه‌ی هر مبحث ارائه می‌شود، موجب تفهیم کامل موضوعات مطرح شده خواهد شد. بنابراین با انتخاب این کتاب، بی‌نیاز از هر کتاب آموزش دستور زبان انگلیسی دیگری می‌شوید.

 

۴- کتاب ۱۱۰۰words you need to know

این کتاب یکی از معروف‌ترین و مهم‌ترین کتاب‌هایی است که می‌توانید به کمک آن لغات زبان انگلیسی را یاد بگیرید و دایره‌ی واژگان کاربردی خود را گسترش دهید. کتاب ۱۱۰۰ واژه مناسب کسانی است که دانش زبان آن‌ها حداقل در سطح متوسط باشد. طبق برنامه‌ای که این کتاب خودآموز به زبان‌آموزان ارائه می‌دهد، می‌توانید تنها با یادگیری ۵ کلمه‌ی جدید به صورت روزانه، در ۴۶ هفته ۱۱۰۰ واژه‌ی جدید بیاموزید.

از آنجایی که اغلب لغاتی که در این کتاب آموزش داده می‌شود، در متون رسمی و آکادمیک مطرح می‌شوند، مطالعه‌ی این کتاب به داوطلبان آزمون‌های آیلتس و تافل نیز پیشنهاد می‌شود.

 

بهترین کتاب های خودآموز انگلیسی در خانه برای سطح پیشرفته

 

 

۱- کتاب Longman Advanced Learner’s Grammar

یادگیری قواعد زبان انگلیسی در هر سطحی ممکن است یک چالش برای زبان‌آموزان باشد، علی‌الخصوص در سطوح پیشرفته. اما در دست داشتن منبعی مناسب می‌تواند این چالش را به فرصت تبدیل کند. در این کتاب تمرینات بسیار کاربردی برای آموزش ساختار جمله ارائه شده است که زبان‌آموزان با بررسی آن‌ها می‌توانند به خوبی نحوه‌ی به کار بردن این قواعد را بیاموزند.

یادگیری دستور زبان به کمک این کتاب، به داوطلبان آزمون‌های تافل، آیلتس و GRE نیز پیشنهاد می‌شود.

 

۲- کتاب Practical English Usage

این کتاب نیز به عنوان مرجعی برای یادگیری دستور زبان انگلیسی شناخته شده است که روش کار آن بسیار ساده و راحت است. البته این کتاب علاوه بر آموزش گرامر، به آموزش واژگان انگلیسی نیز می‌پردازد.

یکی از مزایای این کتاب معرفی کامل واژگان و ساختار جملات و کاربرد آن‌ها است. فرضاً اگر واژه‌ای در زبان عامیانه کاربرد بیشتری دارد یا برعکس، واژه‌ای بسیار رسمی است، در توضیحات آن بیان می‌شود. همچنین اگر یک واژه یا ساختار گرامری یا یک شکل نوشتاری بیشتر در زبان انگلیسی آمریکایی کاربرد بیشتری داشته باشد، این موضوع در آموزش آن مطرح می‌شود که برای زبان‌آموزان بسیار مفید خواهد بود.

بیشتر بخوانید: جملات ساده و کاربردی روزمره برای یادگیری زبان انگلیسی

 

۳- کتاب‌های Viewpoint

کتاب‌های Viewpoint در ۲ جلد برای زبان‌آموزان در سطح پیشرفته یعنی B2 و C1، ارائه می‌گردند. این کتاب‌ها با تاکید بر یادگیری مکالمه به زبان انگلیسی، در زبان‌آموزان انگیزه‌ای ایجاد می‌کند که بتوانند درباره‌ی زندگی و تجربیات خود به زبان انگلیسی صحبت کنند.

این کتاب‌ها به عنوان یکی از بهترین کتاب های خودآموز برای تقویت هر ۴ مهارت زبان انگلیسی شناخته می‌شوند و به عنوان مرجعی برای تدریس در کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی نیز کاربرد دارند. در هر یک از کتاب‌های Viewpoint زبان‌آموزان با ۱۲ درس با موضوعات مختلف روبرو می‌شوند و به یادگیری مفاهیم کاربردی در زندگی روزمره‌ی خود به زبان انگلیسی می‌پردازند.

 

۴- کتاب‌ Oxford Word Skills Upper Intermediate-Advanced

کتاب Oxford Word Skills Upper Intermediate-Advanced جلد سوم از مجموعه کتاب‌های آموزش لغات آکسفورد است. این کتاب که مناسب زبان‌آموزان در سطوح بالاتر از متوسط و پیشرفته است، با هدف گسترش دایره‌ی لغات انگلیسی زبان‌آموزان نوشته شده است.

به طور کلی هر یک از این مجموعه کتاب‌ها شامل ۸۰ درس می‌باشند که در هر درس به صورت موضوعی به آموزش واژگان زبان انگلیسی پرداخته می‌شود. ضمناً شما می‌توانید پس از مطالعه‌ی درسنامه‌ی آن، به حل تمرینات موجود در کتاب بپردازید تا به بهترین نحو روند آموزش خود را تکمیل نمایید.

شما می‌توانید از نسخه‌ی فیزیکی و الکترونیکی این کتاب استفاده کنید. در هر دو صورت به فایل‌های صوتی مورد نیاز در هر قسمت، دسترسی خواهید داشت.

 

۵- کتاب Tactics for Listening Expanding

همانطور که می‌دانید درک کامل مکالماتی به زبان انگلیسی، تعیین‌کننده‌ی ادامه یافتن مکالمات ما خواهد بود. از این جهت درک و دریافت آنچه که ما می‌شنویم، از اهمیت زیادی برخوردار است. بنابراین لازم است مفیدترین ابزار را در این مسیر به کار بگیریم تا بتوانیم تمامی آنچه را که می‌شنویم، پردازش کنیم.

کتاب Tactics for Listening Expanding سومین و تخصصی‌ترین جلد از مجموعه‌ی Tactics for Listening به حساب می‌آید که جهت تقویت مهارت شنیداری زبان انگلیسی زبان آموزان به صورت کاملاً تخصصی طراحی و ارائه می‌گردد. همچنین در این کتاب راهکارهایی برای درک بهتر لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی به زبان‌آموزان ارائه می‌شود.

موارد آموزشی در کتاب تاکتیک‌های لیسنینگ به صورت موضوعی در درس‌های مختلف دسته‌بندی شده‌اند. این موضوعات شامل مواردی از قبیل معرفی و توصیف افراد، سرگرمی، ورزش، تاریخ و… می‌باشد.

لازم به ذکر است که این کتاب به عنوان یکی از مهم‌ترین منابع خودآموز زبان انگلیسی شناخته می‌شود و برای شرکت‌کنندگان آزمون‌ های بین‌المللی زبان انگلیسی نظیر آیلتس و تافل نیز بسیار مفید می‌باشد.

 

مجموعه کتاب های خودآموز زبان انگلیسی از سطح مبتدی تا پیشرفته

 

۱- مجموعه کتاب‌های American English File

در سراسر دنیا مجموعه‌ی American English File را به عنوان یکی از بهترین کتاب های خودآموز زبان انگلیسی می‌شناسند. این کتاب که در ۶ جلد از سطح کاملا مبتدی به بالا، به زبان‌آموزان ارائه می‌شود، آموزش دستور زبان انگلیسی، واژگان و تلفظ صحیح را در اولویت قرار می‌دهد.

البته این کتاب‌ها منابعی مناسب برای تقویت لیسنینگ و اسپیکینگ نیز می‌باشند. هر چند که این مجموعه برای تقویت سایر مهارت‌های زبان‌آموزان، از جمله مهارت نوشتاری و درک مطلب نیز انتخابی کاملاً مناسب است.

دانلود رایگان مجموعه کامل کتاب American English File

 

۲- مجموعه کتاب‌های English For Everyone

یکی از کامل‌ترین و بهترین کتاب های خودآموز زبان انگلیسی در خانه مجموعه‌ی English For Everyone است. این مجموعه شامل کتاب‌های آموزش لغات، اصطلاحات، دستور زبان انگلیسی، کتاب تمرین و کتاب انگلیسی کسب و کار می‌باشد که هرکدام از آن‌ها ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند. لازم به ذکر است که برای تمامی مباحث، یک کتاب درسنامه و یک کتاب تمرین نوشته شده است که زبان‌آموزان می‌توانند به سادگی پس از کتاب آموزش به سراغ کتاب تمرینات بروند تا دانش خود را محک بزنند.

 

۱. کتاب English Vocabulary Builder

این کتاب از مجموعه‌ی English For Everyone، پیشنهادی عالی برای یادگیری لغات انگلیسی در سطح مبتدی و متوسط است. ویژگی منحصر به فرد این کتاب، آموزش لغات به کمک تصاویر است. این ویژگی موجب تسریع و تثبیت یادگیری واژگان انگلیسی می‌شود. واژگان در این کتاب به صورت دسته‌بندی شده آورده شده‌اند تا زبان‌آموزان بتوانند دایره‌ی واژگان خود را با توجه به موضوع انتخابی تقویت کنند.

 

۲. کتاب Course Book و کتاب تمرین Practice Book

این کتاب‌ها از مجموعه‌ی English For Everyone برای یادگیری و تمرین بلافاصله پس از یادگیری زبان انگلیسی نوشته شده است. این کتاب در ۴ جلد و ۳ سطح موجود است که عبارتند از؛ کتاب مبتدی جلد ۱ و ۲، کتاب سطح متوسط‌ (جلد ۳) و کتاب سطح پیشرفته (جلد ۴). در واقع برای هر سطح دو کتاب نوشته شده است؛ یکی کتاب درسنامه و دیگری کتاب تمرین.

در کتاب تمرین زبان‌آموزان با تمرینات گوناگونی از مباحث مختلف روبرو می‌شوند. تمرینات این کتاب مباحث دستور زبان انگلیسی، واژگان، مهارت شنیداری، مهارت خواندن، مهارت نوشتن و… را پوشش می‌دهد که انجام آن تمرینات برای یادگیری خودآموز زبان انگلیسی بسیار مفید هستند.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های یادگیری رایتینگ writing زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته

 

۳. کتاب English Grammar Guide

کتاب راهنمای گرامر از مجموعه‌ی English For Everyone کتابی عالی برای یادگیری بخش گرامر مانند اجزای جمله، زمان افعال، واژگان، صفات، قیدها، جملات مقایسه‌ای و… می‌باشد. این کتاب علاوه بر کتاب درسنامه که توضیحاتی گام‌به‌گام در بر دارد، یک جلد کتاب تمرین نیز به همراه خواهد داشت. به این ترتیب زبان‌آموزان می‌توانند به کمک تمرینات موجود در کتاب دوم، تمامی مباحثی که یاد گرفته‌اند را در ذهن تثبیت نمایند و درک بهتری از زبان انگلیسی داشته باشند.

 

۴. کتاب English Phrasal Verbs

آشنایی کامل با Phrasal Verb یا افعال چند قسمتی در زبان انگلیسی ممکن است کمی گیج‌کننده باشد. درواقع به این دلیل که حدس زدن معنی آن‌ها کار ساده‌ای نیست، احتمال خطا در درک مفهوم بالا می‌رود. بنابراین بهتر است یادگیری این افعال را به کمک منبعی مناسب و کامل شروع کنید. این کتاب انتخابی مناسب برای یادگیری افعال دو یا چند قسمتی یا  Phrasal Verbs است.

 

۵. کتاب English Idioms

کتاب اصطلاحات رایج زبان انگلیسی برای سطوح متوسط و پیشرفته نوشته شده است. در این کتاب نیز آموزش همراه با تصاویر به زبان‌آموزان آموزش داده می‌شود و آموزش‌ها به صورت موضوعی دسته‌بندی شده‌اند. برای مثال در یک قسمت اصطلاحات رایج مربوط به غذا آورده شده است تا زبان‌آموزان به صورت موضوعی آن‌ها را بیاموزند.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های عبارات و اصطلاحات زبان انگلیسی

 

۶. کتاب Business English

مطالعه‌ی این کتاب از مجموعه‌ی English For Everyone را به افرادی که به دنبال یادگیری زبان انگلیسی در دنیای کسب و کار و تجارت هستند، پیشنهاد می‌کنیم. زبان‌آموزان در سطح متوسط می‌توانند به راحتی از ابن منبع استفاده کنند. در بخش‌های مختلف این کتاب علاوه بر آموزش واژگان مربوط به کسب و کار، مباحثی از دستور زبان انگلیسی و ساختار جملات پرکاربرد در جلسات کاری نیز به زبان‌آموزان آموزش داده می‌شود.

شما می‌توانید برای داشتن اعتماد به نفس بیشتر در جلسات کاری و سخنرانی‌های خود از این کتاب استفادهکنید تا تاثیر بیشتر بر مخاطب خود بگذارید. این کتاب نیز شامل کتاب آموزش و کتاب تمرین به صورت جداگانه می‌باشد.

 

۲- مجموعه کتاب‌های English Grammar in Use

یادگیری گرامر زبان انگلیسی به هیچ عنوان کار راحتی نیست. مخصوصاً اگر به تازگی یادگیری زبان انگلیسی را آغاز کرده باشید. کتاب‌های Grammar in Use یکی از معتبرترین و بهترین منابع برای یادگیری گرامر زبان انگلیسی هستند که به کمک آن‌ها می‌توانید به راحتی دستور زبان انگلیسی را بیاموزید و از آن استفاده کنید.

این منبع به زبان‌آموزان در سطح مبتدی، متوسط و پیشرفته ارائه می‌شود و انتخابی مناسب برای تقویت گرامر آن‌هاست. به کمک درسنامه و تمریناتی که در این کتاب تعبیه شده است، می‌توانید بر انواع مباحث گرامری تسلط پیدا کرده و ایرادات خود را رفع کنید. پس در انتخاب این کتاب تعلل نکنید!

 

۳- مجموعه کتاب‌های Cutting Edge

یکی از پرطرفدارترین کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی،‌ مجموعه کتاب‌های Cutting Edge هستند که توسط انتشارات Pearson و در ۶ سطح مختلف ارائه می‌شوند. این کتاب برای زبان‌آموزان در سطوح شروع‌کننده، مبتدی، پایین‌تر از متوسط، متوسط، بالاتر از متوسط و پیشرفته نوشته و ارائه می‌شوند.

شما می‌توانید تمامی مباحث از جمله لغات پرکاربرد زبان انگلیسی، دستور زبان و همچنین هر ۴ مهارت خواندن، نوشتن،‌ صحبت کردن و گوش دادن را به کمک این کتاب بیاموزید. اگرچه مطالعه‌ی کتاب هر سطح بین ۹۰ تا ۱۲۰ ساعت زمان می‌برد، اما مطالعه‌ی این کتاب‌ها انتخابی منطقی برای یادگیری زبان انگلیسی است.

ضمناً برای هر سطح از این کتاب‌ها دو کتاب چداگانه طراحی شده است. یکی کتاب آموزش درسنامه و دیگری کتاب کار که شامل تمرین‌هایی برای یادگیری بهتر است.

 

۴- مجموعه کتاب‌های Practice Makes Perfect

مجموعه کتاب‌های Practice Makes Perfect با موضوعات مختلفی نوشته و به بازار عرضه می‌شوند. با انتخاب این مجموعه می‌توانید با کتاب‌هایی مجزا به یادگیری زبان انگلیسی در سطح مبتدی، دستور زبان و افعال، نحوه‌ی صحبت کردن به زبان انگلیسی و… بپردازید.

 

۱. Practice Makes Perfect: Basic English

این کتاب انتخابی مناسب برای یادگیری اصول اولیه‌ی زبان انگلیسی و تقویت مهارت‌های خواندن و صحبت کردن در سطوح مبتدی است. تمرینات فراوان موجود در این کتاب به زبان‌آموزان کمک می‌کند بهتر و سریع‌تر دایره‌ی لغات خود را افزایش داده و نحوه‌ی به کار بردن لغات جدید را بیاموزند.

 

۲. Practice Makes Perfect: English Conversation

مکالمه به زبان انگلیسی به عنوان زبان دوم، ممکن است در نگاه اول کمی سخت به نظر برسد. این کتاب اعتماد به نفس مورد نیاز برای صحبت کردن به زبان انگلیسی را در شما می‌سازد. در واقع با مطالعه‌ی این کتاب و یادگیری مثال‌ها و تمرینات آن می‌توانید مهارت مکالمه‌ی زبان انگلیسی را در خود تقویت کنید.

در هر درس این کتاب نکات مفیدی درباره‌ی تلفظ صحیح واژگان، دستور زبان، نحوه‌ی استفاده از کلمه در جمله به زبان‌آموزان ارائه می‌شود تا با مطالعه‌ی آن بتوانند با اعتماد به نفس بیشتری در گفت‌وگوها شرکت کنند.

 

۳. Practice Makes Perfect: English Verbs

کتاب افعال زبان انگلیسی همه‌ی نکاتی که برای درک کامل افعال انگلیسی باید بدانید را به شما توضیح می‌دهد. در این کتاب مثال‌ها و تمرینات فراوانی وجود دارد که به شما کمک می‌کند بهتر زبان انگلیسی را متوجه شوید. با مطالعه‌ی این کتاب می‌توانید در کمترین زمان ممکن به افعال انگلیسی تسلط پیدا کنید و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها در جمله را بیاموزید.

همچنین یکی دیگر از نکات مثبت این کتاب، تمرینات مروری موجود در آن است. با پاسخ به سوالات اضافی این کتاب می‌توانید از روند یادگیری خود اطمینان حاصل کنید.

 

۴. Practice Makes Perfect: English Vocabulary for Beginning ESL Learners

در این کتاب بیش از ۱۵۰۰ واژه‌ی رایج و پرکاربرد در زبان انگلیسی به زبان‌آموزان آموزش داده می‌شود. این کتاب مجموعه‌ای از اسم‌ها، افعال، صفت‌ها و قیدها را به زبان‌آموزان توضیح می‌دهد و نحوه‌ی استفاده از آن‌ها در جملات را آموزش می‌دهد.

در این کتاب بیش از ۲۰۰ تمرین برای یادگیری بهتر واژگان تعبیه شده است که به کمک آن‌ها می‌توانید لغات این کتاب را نیز به دایره‌ی لغات خود اضافه کنید. این کتاب برای زبان آموزان در سطوح مبتدی و متوسط انتخابی عالی است.

 

۵- مجموعه کتاب‌های Inside Reading

مجموعه کتاب‌های Inside Reading که توسط انتشار‌ات آکسفورد به چاپ می‌رسد، مجموعه‌ای مناسب برای تقویت توانایی مطالعه به زبان انگلیسی می‌باشد. این کتاب‌ها در ۵ جلد از سطح Intro یا ابتدایی تا سطح پیشرفته، جهت یادگیری مطالعه‌ی اصولی و تقویت درک مطلب به زبان‌آموزان ارائه می‌گردد.

هر کتاب از این مجموعه شامل ۱۰ درس می‌باشد. زبان‌آموزان در هر درس با دو متن درباره‌ی موضوعات علمی، هنری، خبری و به طور کلی موضوعات به روز، روبرو می‌شوند. زبان‌آموزان در ادامه‌ی مطالعه‌ی متن‌ها می‌توانند سوالات مربوط به درک مطلب و واژگان مربوط به آن متن را پاسخ دهند. با تمرینات متنوع و فراوانی که در هر درس تعبیه شده است، می‌توانید به خوبی هر متن را درک کنید و واژگان جدید آن را به ذهن بسپارید.

اگر قصد دارید مهارت خواندن خود را به صورت اصولی و تکنیکی ارتقا دهید، کتاب‌های Inside Reading گزینه‌ی مناسبی برای شما خواهد بود. همچنین مطالعه‌ی این کتاب‌ها به شرکت‌کنندگان آزمون IELTS نیز پیشنهاد می‌شود.

 

بهترین کتاب‌های خودآموز آیلتس

یکی از سوالات رایج شرکت‌کنندگان آزمون آیلتس این است که آیا می‌توانیم به صورت خودآموز و در خانه آمادگی لازم برای آزمون آیلتس را کسب کنیم؟ پاسخ به این سوال به خود شما بستگی دارد.

به طور کلی جواب این سوال را سطح مهارت شما در زبان انگلیسی و نحوه‌ی یادگیری شما تعیین می‌کند. ممکن است برخی از زبان‌آموزان فقط به بهترین کتاب‌های خودآموز آمادگی آیلتس نیاز داشته باشند تا نمره‌ای عالی در آزمون کسب کنند و برخی دیگر از زبان‌آموزان به راهنمایی یک مدرس حرفه‌ای و با تجربه نیاز داشته باشند. در نهایت تعیین‌کننده خود شما هستید.

بیشتر بخوانید:

در ادامه تعدادی از بهترین کتاب‌های خودآموز آیلتس را به شما معرفی می‌کنیم.

 

۱- کتاب The Official Cambridge Guide to IELTS

این کتاب یکی از بهترین منابع خودآموز برای آمادگی آزمون آیلتس به حساب می‌آید و توسط انتشارات کمبریج ارائه می‌شود. این منبع برای هر دو نوع آزمون آیلتس (آیلتس آکادمیک و جنرال) قابل استفاده است.

کتاب راهنمای آزمون آیلتس شامل ۵ بخش است. چهار بخش اول آن به ترتیب به آموزش و تقویت یکی از مهارت‌های شنیداری، گفت‌وگو، ریدینگ و درک مطلب و مهارت نوشتاری زبان‌آموزان می‌پردازد. در بخش آخر نیز زبان‌آموزان با ۸ آزمون آزمایشی آیلتس روبرو می‌شوند که برای هر یک پاسخنامه‌ای جامع ارائه شده است.

زبان‌آموزان با مطالعه‌ی این کتاب علاوه بر تقویت مهارت‌های چهارگانه‌ی خود، با تکنیک‌های پاسخگویی به سوالات آزمون آیلتس نیز آشنا می‌شوند.

 

۲- مجموعه کتاب‌های Complete IELTS

یکی دیگر از مجموعه کتاب‌های خودآموز آیلتس که توسط انتشارات کمبریج ارائه می‌شود، مجموعه کتاب‌های Complete IELTS است. این کتاب در ۳ جلد به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود که هر جلد برای کسب یک نمره‌ی مشخص مناسب است.

جلد اول کتاب Complete IELTS برای کسب نمره‌ی ۴ تا ۵ (B1)، جلد دوم برای کسب نمره‌ی ۵ تا ۶.۵ (B2) و جلد سوم برای کسب نمره‌ی ۶.۵ تا ۷.۶ (C1) در آزمون آیلتس به زبان‌آموزان ارائه می‌شود.

در این مجموعه کتاب‌ها هر ۴ مهارت اصلی اعم از مهارت خواندن، گفتاری، نوشتاری و شنیداری به شرکت‌کنندگان آموزش داده می‌شود. همچنین این کتاب به آموزش گام به گام واژگان و تلفظ صحیح آن‌ها، دستور زبان انگلیسی و استراتژی پاسخگویی به سوالات آزمون آیلتس می‌پردازد و با ارائه‌ی آزمون‌های شبیه‌سازی شده، شما را برای شرکت در آزمون واقعی آماده می‌کند.

 

۳- کتاب New Insight into IELTS

این کتاب انتخابی مناسب برای افرادی است که می‌خواهند به طور کامل با تمامی بخش‌های آزمون آیلتس و نحوه‌ی پاسخگویی به سوالات آن آشنا شوند. همچنین در این کتاب تمرینات جامعی برای کسب موفقیت در آزمون آیلتس به شرکت‌کنندگان ارائه می‌شود.

 

کتاب New Insight into IELTS چهار بخش دارد که هر بخش به یکی از مهارت‌های شنیداری، درک مطلب، نوشتاری و گفتاری می‌پردازد. پس از یادگیری نکات مفید می‌توانید به حل تمرینات مفید و مشابه آزمون بپردازید. در انتهای این کتاب، پاسخنامه و توضیحات کامل در رابطه با تمرینات ارائه شده است.

با مطالعه‌ی صفحه به صفحه‌ی این کتاب می‌توانید به تدریج با تکنیک‌ها و مهارت‌های مورد نیاز در آزمون‌های آیلتس آکادمیک و جنرال آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

 

۴- کتاب‌های English Vocabulary in Use

این مجموعه کتاب‌ها به عنوان پرفروش‌ترین کتاب مرجع و تمرین واژگان زبان انگلیسی از سطح مبتدی تا پیشرفته شناخته می‌شود و برای زبان آموزان آیلتس که می‌خواهند دایره‌ی واژگان خود را تقویت کنند، بهترین انتخاب است. اگر قصد شرکت در آزمون آیلتس را دارید، می‌توانید مستقیماً به سراغ کتاب English Vocabulary in Use سطح Upper-intermediate بروید.

با مطالعه‌ی این کتاب خودآموز می‌توانید ۳۰۰۰ واژه‌ی جدید بیاموزید. تمریناتی که پس از توضیحات واژگان ارائه می‌شود به شما کمک می‌کند که به بهترین نحو واژگان جدید را در ذهن خود تثبیت نمایید. اطمینان داشته باشید که واژگان انتخاب شده برای آموزش در این کتاب، مفید و به روز هستند.

مطالعه‌ی این کتاب به افرادی که به دنبال کسب نمره‌ی ۶.۵ و بالاتر در آزمون آیلتس هستند، توصیه می‌شود.

 

۵- کتاب Cambridge Grammar for IELTS

این کتاب یکی از بهترین منابع یادگیری دستور زبان انگلیسی برای شرکت‌کنندگان آزمون آیلنس است. اگرچه در آزمون آیلتس به صورت مستقیم از دستور زبان سوالی داده نمی‌شود اما دانش گرامری بالا به زبان‌آموزان کمک می‌کند که بهتر به سوالات این آزمون پاسخ دهند.

این کتاب شامل ۲۵ درس می‌باشد و تمرینات فراوانی نیز برای یادگیری بهتر به داوطلبان ارائه می‌دهد. لازم به ذکر است که پاسخ دادن به برخی از این سوالات، نیازمند گوش دادن به فایل‌های صوتی است که به همراه کتاب دریافت می‌کنید.

اگر قصد دارید پیش از آزمون به صورت جداگانه و به بهترین نحو به یادگیری دستور زبان انگلیسی بپردازید، این کتاب برای شماست.

 

۶- کتاب Barron’s IELTS Practice Exams

کتاب تمرینات آیلتس بارونز، راهنمایی تمام عیار برای شرکت‌کنندگان آزمون آیلتس می‌باشد. این کتاب شامل ۶ آزمون آیلتس آکادمیک و ۶ آزمون آیلتس جنرال است. البته از آنجایی‌که بخش‌های مربوط به مهارت‌های شنیداری و گفتاری در آزمون‌های آیلتس جنرال و آکادمیک یکسان هستند، بخش‌های مربوط به این دو مهارت در کتاب بارونز نیز مشترک می‌باشند و تنها تفاوت  مربوط به بخش‌های ریدینگ و درک مطلب و مهارت نوشتاری است.

در ادامه‌ی نمونه سوالات می‌توانید پاسخ‌های تشریحی و توضیحات کاملی در خصوص سوالات این آزمون‌ها ببینید. این کتاب خودآموز برای کسانی مناسب است که تا حدودی با سازوکار آزمون آیلتس آشنا هستند و حالا نیاز به تمرینات بیشتری دارند.

 

۷- مجموعه کتاب‌های Improve your IELTS Skills

این مجموعه کتاب از انتشارات مک‌میلان شامل ۳ کتاب بوده که به تقویت هر ۴ مهارت زبان‌آموزان در بخش‌های مختلف آزمون آیلتس آکادمیک کمک می‌کند.

 

۱. Improve Your IELTS Skills – Reading

این کتاب با تمرکز بر درک مطلب زبان انگلیسی، شما را برای کسب نمره‌ی مناسب در بخش درک مطلب و ریدینگ آزمون آیلتس آماده می‌کند. با انتخاب این کتاب خودآموز می‌توانید نحوه‌ی مطالعه‌ی سریع و استراتژی‌های پاسخگویی به سوالات این بخش از آزمون را به خوبی بیاموزید.

 

۲. Improve Your IELTS Skills – Writing

این کتاب با تاکید بر اهمیت ساختار جمله، دایره‌ی واژگان و تبدیل ایده به نوشته، زبان‌آموزان را برای بخش نوشتاری آزمون آیلتس آماده می‌کند. در واقع این کتاب به عنوان یکی از منابع ضروری آزمون آیلتس شناخته می‌شود و موضوعاتی بسیار نزدیک به آزمون آیلتس را برای زبان‌آموزان مطرح می‌کند.

 

۳. Improve Your IELTS Skills – Listening & Speaking

با مطالعه‌ی این کتاب می‌توانید مهارت شنیداری و گفتاری خود را تقویت نمایید. آموزش‌های صوتی و مکالمات موجود در این کتاب، مشابه آزمون آیلتس بوده و شما را با تلفظ‌های صحیح واژگان آشنا می‌کند. به این ترتیب می‌توانید مهارت‌های شنیداری و گفتاری خود را ارتقا دهید.

بیشتر بخوانید:

 

۸- مجموعه کتاب‌های IELTS Advantage

این کتاب شامل ۳ کتاب جداگانه برای تقویت مهارت‌های چهارگانه‌ی نوشتن، خواندن، صحبت کردن و شنیدن است.

 

۱. IELTS Advantage: Writing Skills

این کتاب یک منبع جامع برای زبان‌آموزان آیلتس است. اگر قصد دارید در بخش مهارت نوشتاری آزمون آیلتس آکادمیک به نمره‌ی ۷ یا بالاتر دست یابید، این کتاب منبع خودآموز مناسبی برای شما خواهد بود. داوطلبان به کمک این کتاب می‌توانند به خوبی با تمامی بخش‌های یک رایتینگ و نحوه‌ی نوشتن یک رایتینگ خوب آشنا شوند.

همچنین در این کتاب نمونه‌های رایتینگ خوبی قرار داده شده است تا زبان‌آموزان برای کسب نمرات بهتر، از آن‌ها الگو بگیرند.

 

۲. IELTS Advantage: Reading Skills

این کتاب برای زبان‌آموزانی مناسب است که قصد دارند در بخش ریدینگ آزمون آیلتس نمره‌ی ۶.۵ تا ۷.۵ یا بالاتر دریافت کنند. این کتاب با تمرکز بر ارتقای دایره‌ی واژگان و تمریناتی برای درک مطلب بهتر به سرعت شما را برای موفقیت در بخش ریدینگ آیلتس آماده می‌کند.

همچنین با مطالعه‌ی این کتاب می‌توانید با استراتژی‌های کلیدی برای خوانندن بهتر و سریع‌تر متن‌ها، به خوبی آشنا شوید.

 

۳. IELTS Advantage: Listening & Speaking Skills

این کتاب بسیار جامع، طیف وسیعی از موضوعاتی که در بخش‌های لیسنینگ و اسپیکینگ آیلتس ممکن است با آن مواجه شوید را پوشش می‌دهد. اگر به دنبال کسب نمره‌ی ۶.۵ یا بالاتر در این دو بخش از آزمون آیلتس هستید، این کتاب انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود.

 

یادگیری خودآموز چه مزایا و معایبی دارد؟

لازم به ذکر است که اگر قصد دارید به صورت خودآموز به یادگیری زبان انگلیسی بپردازید بهتر است ابتدا سطح دانش خود را به کمک سایت‌های تعیین سطح زبان انگلیسی مشخص نمایید. در مرحله‌ی بعدی می‌توانید منابعی متناسب با سطح خود انتخاب کنید و یادگیری زبان انگلیسی را به کمک آن منابع شروع کنید.

یادگیری زبان انگلیسی به روش خودآموز مزایای زیادی برای زبان‌آموزان به همراه دارد. از جمله اینکه با این روش می‌توانید آزادانه انتخاب کنید که برای یادگیری کدام مباحث وقت بیشتری بگذارید و در آن عمیق‌تر شوید. همچنین خودآموزی، بسیاری از زبان‌آموزان را تشویق می‌کند که بیشتر و بهتر در مسیر یادگیری پیشرفت کنند و مدیریت بهتری بر زمان خود داشته باشند.

البته از آنجایی که هر سکه دو رو دارد، این روش معایبی نیز به همراه خواهد داشت. یکی از آن معایب نبود رقیب در مسیر یادگیری برای شماست. همچنین گاهی با پیروی از روش خودآموز، ممکن است برخی از موضوعات و مباحث مهم را از دست بدهید یا برای بعضی از موضوعات بی‌اهمیت، وقت زیادی بگذارید.

با این وجود لازم است به یک جمع‌بندی برای خود برسید و تصمیم بگیرید که می‌خواهید از این روش استفاده کنید یا اینکه برای شما مناسب نیست.

معایب روش خودخوان یادگیری زبان

 

۷ روش موثر برای یادگیری خودآموز زبان انگلیسی

یادگیری زبان انگلیسی به صورت خودآموز از روش‌های مختلفی امکان‌پدیر است. اما با رعایت برخی از نکات یادگیری می‌توانید به خوبی از این روش بهره ببرید.

بهترین کتاب‌های خودآموز انگلیسی در خانه

 

۱- اولین گام؛ تعیین هدف و برنامه‌ریزی برای یادگیری

آیا می‌دانستید که بسیاری از افراد به برنامه‌ریزی خود وفادار نیستند؟ باید بگوییم علت آن «عدم شناسایی هدف و تعیین اهداف دور از دسترس» است. لازمه‌ی برنامه‌ریزی صحیح، شناسایی واقع‌بینانه‌ی هدف شما از یادگیری زبان انگلیسی است.

بهتر است با برنامه‌ای شروع کنید که اجرای آن به طور کامل در توان شما باشد. برای مثال با روزی ۱۵ دقیقه مطالعه‌ی زبان انگلیسی شروع کنید و در صورت اجرای آن، زمان یادگیری خود را افزایش دهید.

 

۲- به موسیقی انگلیسی گوش دهید

حتماً شما هم شنیده‌ایده که موسیقی زبان بین‌المللی‌ست. پیشنهاد می‌کنیم لیستی از موسیقی‌های انگلیسی محبوبتان تهیه کنید و به کمک آن‌ها مهارت شنیداری خود را تقویت کنید. پس از چند بار شنیدن موسیقی می‌توانید متن آن را نیز بخوانید تا موسیقی را بهتر درک کنید.

زمانی که به موسیقی مورد نظرتان احاطه پیدا کردید، زمان خواندن آن به همراه آهنگ فرا می‌رسد. برای تمرین بهتر می‌توانید صدای خود را نیز ضبط کنید تا متوجه ایرادات لهجه‌ی خود بشوید.

به موسیقی انگلیسی گوش دهید

 

۳- فیلم و سریال‌هایی به زبان انگلیسی تماشا کنید

تماشای فیلم و سریال‌های انگلیسی زبان به بهبود نحوه‌ی صحبت کردن و درک مطلب شما کمک می‌کند. با تماشای فیلم‌ها و سریال‌های مختلف به زبان انگلیسی می‌توانید با لهجه‌های مختلف و اصطلاحات رایج عامیانه به خوبی آشنا شوید. این کار مهارت شما در صحبت کردن را به خوبی تقویت کرده و دایره‌ی لغات شما را نیز گسترده‌تر می‌کند.

ممکن است در ابتدا درک صحبت‌های بازیگران برای شما کمی مشکل باشد. اما اصلا نگران نباشید. می‌توانید از زیرنویس برای درک بهتر استفاده کنید و زمانی که با کلمات بیشتری آشنا شدید، زیرنویس‌ها را نیز حذف کنید.

فیلم و سریال‌هایی به زبان انگلیسی تماشا کنید

 

۴- از مطالعه‌ی کتاب، مقالات و مجلات انگلیسی غافل نشوید

هنگام یادگیری زبان انگلیسی، خواندن نیز به اندازه‌ی گوش دادن مهم است. با مطالعه‌ی متن‌هایی به زبان انگلیسی آماده‌ی فکر کردن به زبان انگلیسی می‌شوید. فکر گردن به زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد. به این دلیل که افراد غیرانگلیسی زبان باید آنچه می‌شنوند را در ذهن خود ترجمه کرده و سپس به آن‌ها پاسخ دهند که این کار، خود باعث تاخیر در پاسخگویی می‌شود.

بنابراین هرچه بیشتر به زبان انگلیسی مطالعه نمایید بهتر با ساختار جملات و دستور زبان انگلیسی آشنا خواهید شد. این به آن معناست که وقتی شروع به صحبت کردن به زبان انگلیسی می‌کنید، جملات زیادی برای انتخاب دارید و همچنین مهارت درک مطلب خود را به خوبی ارتقا خواهید داد. بنابراین قدرت مطالعه را دست کم نگیرید.

 

۵- صحبت کردن به زبان انگلیسی را تمرین کنید

برقراری ارتباط به زبان انگلیسی با یک همراه تمرینی کاری بسیار موثر در روند یادگیری زبان انگلیسی است. شما می‌توانید برای این کار از افراد نزدیک خود کمک بگیرید و یا از اپلیکیشن‌هایی برای برقراری ارتباط با افراد انگلیسی زبان استفاده کنید.

حتی می‌توانید در مقابل آینه‌ای بایستید و با خود صحبت کنید. ضبط کردن صدای خود را از یاد نبرید. این کار به شما کمک می‌کند که مجدداً تلفظ‌های خود را بررسی نمایید و نقاط ضعف خود در صحبت کردن را برطرف کنید.

 

۶- بهتر است همواره مشغول یادگیری زبان انگلیسی باشید

شاید فکر کنید که منظور ما از مشغولیت با یادگیری زبان انگلیسی آن است که هر لحظه با کتابی در دستانتان مشغول یادگیری زبان انگلیسی باشید. اما این‌طور نیست.

شما می‌توانید در مسیر محل کار تا منزل از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی استفاده کنید و یا در حالی که به آشپزی کردن مشغول هستید به پادکستی به زبان انگلیسی گوش دهید. با پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروزی، مشغول بودن با زبان انگلیسی کار دشواری به نظر نمی‌رسد. کافیست از ابزارهای در دسترس خود به خوبی استفاده کنید. به این کار غوطه‌وری در زبان انگلیسی نیز می‌گویند.

 

۷- بهتر است از سطح دانش زبان انگلیسی خود آگاه شوید

برای اینکه بدانید از هر کتاب خودآموز باید کدام جلد را انتخاب و خریداری نمایید، لازم است از سطح زبان انگلیسی خود آگاه باشید. این کار باعث جلوگیری از هزینه‌های اضافی می‌شود.

برای تعیین سطح می‌توانید به وب‌سایت‌های تعیین سطح زبان انگلیسی مراجعه نمایید و یا در سایت هایتاکی با یک مدرس خصوصی زبان انگلیسی، جلسه‌ای برای تعیین سطح خود تنظیم نمایید.

 

جمع بندی

همانطور که شما هم می‌دانید یادگیری زبان انگلیسی مستلزم تلاش مستمر است. با این حال شما می‌توانید از اساتید خبره در هایتاکی کمک بگیرید و یا به صورت مستقل به یادگیری زبان انگلیسی بپردازید.

پیشنهاد می‌کنیم از بین تمامی منابعی که معرفی کردیم، چند مورد را با توجه به سطح زبان انگلیسی خود انتخاب نمایید و سپس یادگیری را شروع کنید. به این ترتیب با سردرگمی کمتری یادگیری را آغاز می‌کنید.

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *