کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

آزمون پی تی ای چیست؟ (راهنمای جامع)

۴.۱
(۹)

آزمون پی تی ای یکی از معتبرترین آزمون‌های کامپیوتری بین‌المللی زبان انگلیسی است، که افراد برای مهاجرت به کشورهای خارجی به ویژه استرالیا در آن شرکت می‌کنند. در ادامه با همه جزئیات برگزاری این آزمون، اعتبار آن، شرایط داوطلبان و… آشنا می‌شویم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

معرفی کوتاه آزمون پی تی ای

آزمون PTE (مخفف عبارت The Pearson Test of English) از امن‌ترین و پیشروترین آزمون‌های کامپیوتری زبان انگلیسی در دنیاست، که توسط موسسه پیرسون برای ارزیابی مهارت گفتاری، نوشتاری و درک زبان انگلیسی داوطلبان برگزار می‌شود.

افراد زیادی برای دریافت ویزای تحصیلی، کار یا مهاجرت در آزمون پی تی ای شرکت می‌کنند. به ویژه متقاضیان مهاجرت به کشورها استرالیا، نیوزلند و بریتانیا از داوطلبان اصلی شرکت در آزمون پی تی ای هستند. آزمون PTE معیاری است برای سنجش این که دواطلب بتواند در یک محیط انگلیسی زبان با دیگران ارتباط برقرار کند، تحصیل و پیشرفت نماید.

مقالات مرتبط:

چشم‌انداز کلی شرکت در این آزمون را می‌توانید در تصویر زیر ببینید:

مسیر شرکت در آزمون پی تی ای

 

این آزمون به طور کامل توسط کامپیوتر تصحیح می‌شود و هیچ تصمیم انسانی در مراحل ارزیابی دخیل نیست. به همین دلیل می‌توانید از عادلانه بودن نتیجه مطمئن باشید.

 

انواع آزمون پی تی ای

معروف‌ترین و پرکاربردترین قالب آزمون پی تی ای PTE Academic است. اما این آزمون در ۳ قالب دیگر نیز برگزار می‌شود که خوب است با آن‌ها آشنا شوید. در حقیقت موسسه پیرسون آزمون‌های زبان انگلیسی با استفاده از تکنولوژی پیشرفته را برای نیازهای متفاوت طراحی و ارائه کرده است.

 

۱. PTE Academic

آزمون پی تی ای آکادمیک یک آزمون آنلاین مبتنی بر هوش مصنوعی است که در یک حوزه امتحانی امن انجام می‌شود. این تست توانایی داوطلب را در خواندن، نوشتن، گوش دادن و مکالمه به زبان انگلیسی ارزیابی می‌کند. استفاده از تکنولوژی هوشمند احتمال خطا در آزمون را پایین آورده است.

با توجه به این که آزمون پی تی ای آکادمیک مورد تایید بسیاری از دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و دولت‌ها در سراسر دنیاست، و افرادی که قصد مهاجرت کاری، تحصیلی یا مهاجرت برای زندگی را دارند در این آزمون شرکت می‌کنند، در ادامه مقاله به جزئیات برگزاری این آزمون می‌پردازیم.

این آزمون پس از همه‌گیری کرونا به صورت آنلاین نیز برگزار می‌شود، اما قالب آنلاین آن در ایران و کوبا در دسترس نیست.

آزمون PTE Academic UKVI به طور خاص برای کسانی برگزار می‌شود که قصد کار، تحصیل یا زندگی در انگلستان را دارند.

 

۲. PTE General

آزمون پی تی ای عمومی سطح زبان انگلیسی فرد را به عنوان زبان دوم یا یک زبان خارجی ارزیابی می‌کند. این آزمون شامل دوبخش است: یک بخش نوشتاری و یک مصاحبه برای سنجش مهارت گفتاری و شنیداری. PTE General شش سطح برای مهارت زبان انگلیسی فرد در نظر گرفته است، و نمره آن اعتبار مادام‌العمر دارد.

نکته مهم: دقت کنید که آزمون پی تی ای جنرال برای هدف مهاجرت پذیرفته نمی‌شود و برای گرفتن ویزای مهاجرت حتماً باید در آزمون پی تی ای آکادمیک شرکت کنید.

 

۳. PTE young learners

یک شکل دیگر از آزمون پی تی ای PTE young learners است که برای مخاطبان کودک و نوجوان در بازه سنی ۶ تا ۱۳ سال طراحی شده است. این آزمون مهارت کودک را در خواندن، نوشتن، شنیدن و حرف زدن به زبان انگلیسی با یک زبان ساده می‌سنجد. نتیجه آزمون بر اساس چارچوب مرجع مهارت‌های زبانی در اروپا (CEFR) در دو سطح A1 و A2 ارائه می‌شود.

مقالات مرتبط:

این آزمون شامل نوشتن داستان، تطبیق تصاویر، شرکت در گفت‌وگوی گروهی، بازی رومیزی و استفاده از تکنولوژی است. مدرک این شکل از آزمون پی تی ای اعتبار مادام‌العمر دارد.

 

۴. Pearson Business English Tests (Versant)

این شکل از آزمون پی تی ای را موسسه پیرسون با همکاری LCCI International Qualifications و با عنوان Versant برگزار می‌کند. مدرک این آزمون نشان می‌دهد که فرد توانایی برقراری ارتباط به زبان انگلیسی را در یک محیط تجاری دارد. آزمون Versant بر این اساس طراحی شده است که کارفرماها و منابع انسانی شرکت‌ها چگونه به یک مصاحبه کاری امتیاز می‌دهند.

آزمون PTE Versant برای کار

 

هزاران مرکز اداری و تجاری در سراسر دنیا شامل رشته‌های بازاریابی، مدیریت بازرگانی، خدمات مشتریان، فناوری اطلاعات، امور مالی و تجاری، صنعت و نیز گردشگری مدرک این آزمون را می‌پذیرند.

بیشتر بخوانید: کتاب های یادگیری زبان انگلیسی تجاری

 

هزینه آزمون PTE

شما می‌توانید همیشه آخرین قیمت رسمی آزمون را به دلار استرالیا روی وب‌سایت pearsonpte.com ببینید. ممکن است هزینه آزمون در هر کشوری بنا بر شرایط برگزارکننده کمی متفاوت باشد. در همین صفحه به مراکز برگزاری آزمون نیز دسترسی دارید. در سال ۲۰۲۳ قیمت آزمون پی تی ای در استرالیا و آذربایجان مطابق جدول زیر است:

قیمت به دلار آمریکا در آذربایجان
قیمت به دلار استرالیا آزمون
$۲۱۰ USD $۴۱۰ AUD PTE Academic
$۲۱۰ USD $۴۱۰ AUD PTE Academic Online
$۲۱۰ USD $۴۱۰ AUD PTE Academic UKVI
$۱۷۵ USD $۳۴۵ AUD PTE Home A1/A2/B1

 

آخرین تغییرات آزمون پی تی ای ۲۰۲۳

در سال ۲۰۲۳ تغییرات اندکی در آزمون پی تی ای ایجاد شده است:

  • قیمت این آزمون کمی افزایش یافته،
  • تعداد کل سوالات آزمون از ۷۰ تا ۸۲ سوال به ۵۲ تا ۶۴ سوال کاهش یافته،
  • استراحت ۱۰ دقیقه‌ای اختیاری از آزمون PTE حذف شده است.

 

آزمون پی تی ای در ایران

آزمون پی تی ای توسط موسسه آمریکایی پیرسون و در مراکز مورد تایید این موسسه برگزار می‌شود. اما این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود، و متقاضیان آن می‌توانند در یکی از کشورهای همسایه از جمله آذربایجان، ترکیه، ارمنستان، دوبی یا عراق در آزمون شرکت کنند.

 

آیا آزمون پی تی ای برای من مناسب است؟

شما باید با توجه به شرایط شخصی و هدفی که از شرکت در آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی دارید، یک آزمون را انتخاب و خودتان را برای شرکت در آن آماده کنید. آزمون پی تی ای مزایایی نسبت به سایر آزمون‌ها مثل آیلتس و تافل دارد که می‌تواند شما را ترغیب کند با در نظر گرفتن هدف خود، در آن شرکت کنید.

یکی از مهم‌ترین برتری‌های آزمون PTE نسبت به سایر آزمون‌ها، ارائه سریع نتیجه آزمون است. شما در کمتر از ۵ روز نتیجه آزمون پی تی ای خود را دریافت می‌کنید. از طرف دیگر این آزمون هر روز (به جز یکشنبه و دوشنبه) در مراکزی در سراسر دنیا برگزار می‌شود. البته لازم است بررسی کنید که برگزارکننده مورد نظر شما چه تاریخ‌هایی را اعلام کرده است. اما انتخاب‌های زیادی دارید، و حتی می‌توانید در دقیقه ۹۰ تصمیم بگیرید که در آزمون شرکت کنید.

آزمون پی تی ای هر روز برگزار می‌شود

 

برگزاری و تصحیح آزمون پی تی ای به صورت کامپیوتری و با استفاده از هوش مصنوعی موجب می‌شود که داوطلبان استرس کمتری را در جلسه آزمون تجربه کنند، و نیز شرایط عادلانه‌تر و برابری برای همه شرکت‌کنندگان فراهم می‌نماید.

یک مزیت مهم مدرک زبان انگلیسی پی تی ای این است که بر خلاف اغلب آزمون‌های زبان شما محدودیتی برای ارسال نتیجه آن برای مراکز تحصیلی و کاری ندارید.

برای اطمینان از این که آزمون پی تی ای برای شما مناسب است یا خیر، ابتدا هدف خود را از شرکت در آزمون زبان روشن و بررسی کنید که مرکز مورد نظر شما نتیجه آزمون پی تی ای را می‌پذیرد. با وجود آن که این آزمون امکان انتخاب تاریخ‌های متنوعی را به شما می‌دهد بهتر است برای خودتان تاریخی مشخص کنید و آزمونتان را رزرو نمایید.

 

ساختار آزمون پی تی ای

در مجموع آزمون پی تی ای نیز مانند اغلب آزمون‌های زبان دیگر ۴ مهارت اصلی زبانی را مورد سنجش قرار می‌دهند. این آزمون در ۳ بخش اصلی برگزار می‌شود: اسپیکینگ و رایتینگ، ریدینگ و لیسنینگ. اما باید دقت کنید که آزمون پی تی ای مهارت‌های زبانی را به طور کامل از هم تفکیک نمی‌کند و در واقع هر بخش از آزمون به صورت ترکیبی چند مهارت را با هم می‌سنجد.

آزمون به صورت تست، پاسخ کوتاه به سوالاتِ مطرح شده، و پاسخ بلند به صورت نوشتاری یا گفتاری طراحی شده است. در مجموع شما با ۲۰ نوع سوال مواجه خواهید شد. بنابراین سرعت، دقت، تمرکز و تسلط به زبان انگلیسی به شما کمک می‌کند به خوبی از پس این آزمون برآیید.

 

۱- اسپیکینگ و رایتینگ

طبق آن‌چه گفته شد، در آزمون PTE دو مهارت صحبت کردن و نوشتن به زبان انگلیسی همزمان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این بخش مهارت شما را برای برقراری ارتباط در یک محیط دانشگاهی می‌سنجد. این ارزیابی در ۸ بخش انجام می‌شود و ۵۴ تا ۶۷ دقیقه زمان به آن اختصاص داده شده است.

موضوع مورد آزمون محتوا و زمان اختصاص داده شده
معرفی کوتاه شخصی ۱ دقیقه (۲۵ ثانیه آماده شدن و ۳۰ ثانیه پاسخ)
بلندخوانی روخوانی یک متن حداکثر ۶۰ کلمه‌ای با صدای بلند – ۳۰ تا ۴۰ ثانیه برای آماده شدن زمان دارید و زمان پاسخگویی بر اساس متن متفاوت است.
تکرار جمله جمله کوتاهی در ۳ تا ۹ ثانیه پخش می‌شود و شما باید آن را در ۱۵ ثانیه تکرار کنید.
توصیف تصویر ۲۵ ثانیه دیدن تصویر و ۴۰ ثانیه توصیف آن
بازگویی سخنرانی یک سخنرانی کوتاه پخش می‌شود و شما باید محتوای کلی آن را در ۴۰ ثانیه بازگو کنید (۱۰ ثانیه برای آماده شدن فرصت دارید).
پاسخ به سوال کوتاه یک سوال کوتاه صوتی در ۳ تا ۹ ثانیه پخش می‌شود و شما باید در ۱۰ ثانیه با یک یا چند کلمه به آن پاسخ دهید.
خلاصه‌سازی نوشتار یک متن آکادمیک در حدود ۳۰۰ کلمه به شما نمایش داده می‌شود و شما ۱۰ دقیقه فرصت دارید تا آن را در حداکثر ۷۵ کلمه خلاصه کنید.
نوشتن مقاله (Essay) یک سوال آکادمیک از شما پرسیده می‌شود (در ۲ یا ۳ جمله) و شما ۲۰ دقیقه فرصت دارید تا با یک مقاله ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه‌ای به آن پاسخ دهید.

همان‌طور که از محتوای آزمون پیداست تسلط شما به مهارت مکالمه زبان انگلیسی و رایتینگ تخصصی زبان انگلیسی در این بخش اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید: نکات ارائه سخنرانی به زبان انگلیسی

 

۲- ریدینگ

درست مثل بخش قبلی آزمون، در بخش ریدینگ علاوه بر مهارت خواندن و درک مطلب، مهارت نوشتاری شما نیز ارزیابی می‌شود. این بخش از آزمون ۲۰ تا ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و شامل ۵ بخش زیر است.

بیشتر بخوانید: روش های تقویت ریدینگ (reading) زبان انگلیسی

موضوع مورد آزمون محتوا و زمان اختصاص داده شده
خواندن و نوشتن: پر کردن جای خالی یک متن حداکثر ۳۰۰ کلمه‌ای در اختیار شما قرار می‌گیرد که جای چندین کلمه در آن خالی است و باید آن‌ها را با کلماتی که به شما داده شده پر کنید.
سوالات چند گزینه‌ای (با چند پاسخ صحیح) یک متن حداکثر ۳۰۰ کلمه‌ای را می‌خوانید و سوالات چندگزینه‌ای پاسخ می‌دهید (ممکن است بیش از یک گزینه درست باشد).
مرتب کردن پاراگراف‌ها یک متن آکادمیک حداکثر ۱۵۰ کلمه‌ای به صورت چند پاراگراف به هم ریخته روی صفحه نمایش داده می‌شود و شما باید آن را مرتب کنید.
پر کردن جای خالی یک متن حداکثر ۸۰ کلمه‌اس با چند جای خالی به شما نمایش داده می‌شود که شما باید جاهای خالی را با کلمات داده شده پر کنید.
سوالات چند گزینه‌ای با یک پاسخ صحیح متنی حداکثر ۳۰۰ کلمه‌ای را می‌خوانید و بر اساس آن به سوالات تستی پاسخ می‌دهید (فقط یک گزینه درست وجود دارد).

 

۳- لیسنینگ

در این بخش از آزمون پی تی ای شما تعدادی فایل صوتی را می‌شنوید ییا چند ویدیو می‌بینید و بر اساس آن به سوالات مطرح شده پاسخ می‌دهید. لیسنینگ آزمون PTE در ۸ بخش طراحی شده و شما می‌توانید هنگام گوش کردن یادداشت بردارید. همزمان با مهارت گوش دادن، مهارت نوشتاری نیز در این بخش اهمیت دارد. این بخش از آزمون در مجموع بین ۳۰ تا ۴۳ دقیقه طول می‌کشد.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های تقویت لیسنینگ (listening) زبان انگلیسی

موضوع مورد آزمون محتوا و زمان اختصاص داده شده
خلاصه‌سازی محتوای شنیداری شما یک ۶۰ تا ۹۰ ثانیه‌ای را می‌شنوید و باید محتوای آن را به صورت خلاصه در ۵۰ تا ۶۰ کلمه بنویسید. ۱۰ دقیقه برای شنیدن و نوشتن فرصت دارید.
سوالات چندگزینه‌ای (با چند پاسخ صحیح) به یک فایل ضبط شده ۴۰ تا ۹۰ ثانیه‌ای گوش می‌کنید و به سوالات چندگزینه‌ای پاسخ می‌دهید.
پر کردن جاهای خالی در ۳۰ تا ۶۰ ثانیه یک محتوای صوتی را می‌شنوید که متن آن پیش روی شماست و بعضی کلمه‌ها در آن جا افتاده است. شما باید جاهای خالی را پر کنید.
انتخاب خلاصه درست یک محتوای صوتی ۳۰ تا ۹۰ ثانیه‌ای را می‌شنوید و از میان چند خلاصه ارائه شده، درست‌ترین را انتخاب می‌کنید.
سوالات تستی یک فایل صوتی آکادمیک ۳۰ تا ۹۰ ثانیه‌ای را می‌شنوید و بر اساس آن به تست‌ها پاسخ می‌دهید.
انتخاب کلمات حذف شده مناسب بخش‌هایی از یک محتوای صوتی با صدای بوق پر شده و شما باید بهترین کلمه برای پر کردن این بخش را انتخاب کنید تا محتوا کامل شود.
انتخاب کلمات اشتباه یک محتوای صوتی ۱۵ تا ۵۰ ثانیه‌ای را می‌شنوید و متن آن را پیش رو دارید. تعدادی از کلمات نوشته شده با آن‌چه گفته می‌شود مغایر است، که شما باید آن‌ها را مشخص کنید.
دیکته یک جمله کوتاه در ۳ تا ۵ ثانیه پخش می‌شود و شما باید آن را به طور دقیق بنویسید.

 

مدت زمان آزمون و تاریخ برگزاری

آزمون پی تی ای آکادمیک ۲ تا ۳ ساعت طول می‌کشد که در مقایسه با آزمون‌های دیگر زمان مناسبی است.

این آزمون هر روز در دنیا برگزار می‌شود. اما ممکن است مرکزی که شما قصد دارید در آن امتحان دهید، آزمون پی تی ای را دقیقاً هر روز برگزار نکند. بنابراین تاریخ‌های برگزاری مرکز مورد نظرتان را با دقت چک کنید.

 

چطور در آزمون پی تی ای ثبت نام کنیم؟

ثبت نام آزمون پی تی ای به صورت آنلاین انجام می‌شود. وارد سایت pearsonpte.com و مراحل زیر را دنبال کنید:

ثبت نام در آزمون پی تی ای

 

  • یک حساب کاربری (Account) بسازید.
  • به حساب کاربری خود وارد شوید و فرم مشخصات و اطلاعات محل زندگی خود را کامل کنید.
  • برای رزرو آزمون روی دکمه Book a test در گوشه سمت راست بالای صفحه کلیک کنید.
  • آزمون PTE Academic (یا هر مدل دیگری از آزمون که مد نظرتان است) را انتخاب نمایید.
  • مرکز و تاریخ آزمون را مشخص کنید (باید یکی از کشورهای همسایه را برای شرکت در آزمون در نظر بگیرید).
  • هزینه آزمون را پرداخت کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای گام به گام ثبت نام آزمون پی تی ای

 

نمره آزمون پی تی ای و شیوه نمره‌دهی

نتیجه آزمون پی تی ای به صورت آنلاین و ۲ تا ۵ روز کاری بعد از آزمون در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. به آسانی می‌توانید نمره آزمون را در حساب کاربری خود مشاهده کنید. اما ایمیلی نیز برای اطلاع‌رسانی ثبت نمره نهایی برای شما ارسال می‌شود.

سیستم نمره‌دهی آزمون پی تی ای آکادمیک به دو شیوه تقسیم می‌شود:

۱. درست/نادرست (C/I): تعدادی از سوالات آزمون پی تی ای به صورت تستی یا چندگزینه‌ای مطرح می‌شود، که به هر پاسخ درست ۱ امتیاز و به هر پاسخ نادرست یا سوال بدون جواب ۰ امتیاز تعلق می‌گیرد.

۲. امتیاز جز به جز (PC): برای بخش‌های دیگر آزمون ممکن است پاسخ شما کاملاً درست یا نادرست باشد، که همه نمره آن بخش یا ۰ امتیاز به شما تعلق می‌گیرد. اما اگر پاسخ شما تا حدی درست باشد، با توجه به میزان درستی جواب، درصدی از کل نمره آن سوال را خواهید گرفت.

با توجه به توضیحات بالا، آزمون پی تی ای نمره منفی ندارد. جزئیات شیوه نمره‌دهی در هر بخش از آزمون پی تی ای در جدول‌های زیر آمده است:

اسپیکینگ و رایتینگ نحوه نمره‌دهی
معرفی کوتاه شخصی بدون نمره
بلندخوانی PC
تکرار جمله PC
توصیف تصویر PC
بازگویی سخنرانی PC
پاسخ به سوال کوتاه C/I
خلاصه‌سازی نوشتار PC
نوشتن مقاله (Essay) PC
لیسنینگ نحوه نمره‌دهی
خلاصه‌سازی محتوای شنیداری PC
سوالات چندگزینه‌ای PC
پر کردن جاهای خالی PC
انتخاب خلاصه درست C/I
سوالات تستی C/I
انتخاب کلمات حذف شده مناسب C/I
انتخاب کلمات اشتباه PC
دیکته PC
ریدینگ نحوه نمره‌دهی
خواندن و نوشتن: پر کردن جای خالی PC
سوالات چند گزینه‌ای (با چند پاسخ صحیح) PC
مرتب کردن پاراگراف‌ها PC
پر کردن جای خالی PC
سوالات چند گزینه‌ای با یک پاسخ صحیح C/I

در نهایت برای نتیجه آزمون پی تی ای آکادمیک یک نمره بین ۱۰ تا ۹۰ به شما اعلام می‌شود. در مدرکی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، علاوه بر این نمره کلی، شما نمراتی بین ۱۰ تا ۹۰ برای مهارت‌های ارتباطی (Communicative skills) و مهارت‌های توانمندسازی (Enabling skills) دریافت می‌کنید.

مهارت‌های ارتباطی شامل مهارت خواندن، نوشتن، گوش دادن و صحبت کردن است، و مهارت‌های توانمندسازی شامل تسلط، گرامر، تلفظ درست، املا، واژگان، و قدرت بیان نوشتاری (written discourse) است.

بیشتر بخوانید: حداقل نمره زبان انگلیسی برای مهاجرت چقدر است؟

 

مقایسه با آزمون آیلتس و تافل

با توجه به این که حدود نمره آزمون آیلتس و تافل برای اغلب افراد آشناتر است، در جدول زیر می‌توانید معادل نمره آزمون PTE Academic را با این دو آزمون ببینید.

مقایسه آزمون پی تی ای با آیلتس و تافل

 

اعتبار آزمون پی تی ای و مدت زمان اعتبار آن

همان‌طور که گفتیم آزمون پی تی ای یکی از آزمون‌های معتبر در سراسر دنیاست که کشورهای زیادی برای اخذ ویزای کار، تحصیل یا اقامت آن را می‌پذیرند. اما پیش از شرکت در آزمون حتماً چک کنید که کشور، دانشگاه یا مرکز شغلی مورد نظر شما مدرک این آزمون را تایید کند.

آزمون پی تی ای آکادمیک: نتیجه این آزمون نیز مانند آیلتس و تافل ۲ سال اعتبار دارد و در طول این دو سال هر زمان که بخواهید می‌توانید آن را از طریق حساب کاربری خود مشاهده و ارسال کنید. استرالیا نمره آزمون پی تی ای شما را تا ۳ سال می‌پذیرد.

آزمون پی تی ای جنرال: اعتبار نمره این شکل از آزمون پی تی ای مادام‌العمر است.

آزمون پی تی ای داوطلبان جوان (young learners): برای نمره این آزمون نیز تاریخ انقضایی در نظر گرفته نشده است. اما بدیهی است که وقتی سن شما بیشتر از ۱۶ سال باشد، نتیجه این آزمون دیگر برایتان کاربرد ندارد، و حتی در صورت داشتن این نمره باید در آزمون ویژه بزرگسالان شرکت کنید.

بیشتر بخوانید: مدت اعتبار مدرک پی تی ای چقدر است؟

 

آزمون پی تی ای برای مهاجرت

یکی از مخاطبان اصلی آزمون پی تی ای افرادی هستند که قصد مهاجرت به کشور استرالیا یا نیوزلند را دارند. دولت این دو کشور نتیجه آزمون پی تی ای را برای صدور ویزای کار و اقامت می‌پذیرد و تقریباً تمام دانشگاه‌های آن‌ها نیز آن را قبول دارند. از طرفی در حال حاضر استرالیا، نیوزلند و انگلیس مدرک پی تی ای آکادمیک را برای گرفتن ویزا می‌پذیرند.

بیشتر بخوانید: قبولی در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی با بهترین نمره به کمک معلم خصوصی زبان

در حال حاضر دانشگاه‌های زیادی در سراسر دنیا، به ویژه در انگلیس، آمریکا، استرالیا، نیوزلند و کانادا مدرک پی تی ای آکادمیک را می‌پذیرند؛ از جمله دانشگاه آکسفورد و مدرسه بازرگانی هاروارد. اما باید از قبل نمره مورد قبول دانشگاه هدفتان را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: دانشگاه‌ های برتر استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی

آزمون پی تی ای برای پذیرش دانشگاه

 

 آمادگی برای آزمون پی تی ای

برای آن که در آزمون پی تی ای نمره مورد نظرتان را بگیرید، باید یک بازه زمانی مشخص را به مطالعه و تمرین حرفه‌ای زبان انگلیسی اختصاص دهید. برای رسیدن به بهترین نتیجه، این کار را هدفمند انجام دهید و از منابع مرتبط با همین آزمون کمک بگیرید.

با توجه به این که موسسه پیرسون به صورت تخصصی در زمینه آموزش زبان انگلیسی نیز فعالیت دارد، شما می‌توانید از منابعی که همین موسسه در اختیارتان قرار می‌دهد بهره ببرید، از جمله کلاس‌های آموزشی، کتاب‌ها، اپلیکیشن و آزمون شبیه‌ساز. توجه به چند نکته اساسی زیر می‌تواند نقش مهمی در موفقیت شما داشته باشد.

 

۱- کلاس آموزشی

شما در هر صورتی باید زمان زیادی را به مطالعه و تمرین شخصی اختصاص دهید. اما قطعاً همراهی یک معلم خصوصی باتجربه مسیر را برای شما هموارتر و رسیدن به هدف را ساده‌تر خواهد کرد. با شرکت در یک کلاس خصوصی آزمون پی تی ای شما خودتان را دقیقاً برای شرایط همین آزمون آماده می‌کنید. می‌توانید به آسانی از یکی از اساتید باتجربه زبان انگلیسی در هایتاکی که به طور خاص در زمینه آزمون پی تی ای تخصص دارد کمک بگیرید.

 

۲- منابع آزمون پی تی ای

استفاده از منابع معتبر و مرتبط نیز به همان اندازه برایتان مهم است. انتخاب و تهیه منابع آزمون PTE را به تعویق نیندازید. از ابتدای مطالعه برای آزمون پی تی ای از منابعی استفاده کنید که شما را برای شرایط همین آزمون آماده می‌کند. موسسه پیرسون مجموعه‌ای از منابع آموزشی شامل کتاب و پکیج‌های آموزشی آزمون پی تی ای در اختیارتان قرار می‌دهد. علاوه بر آن می‌توانید منابع رایگانی را نیز از وب‌سایت pearsonpte دانلود و استفاده کنید.

یکی از کتاب‌های مهم برگزارکننده آزمون Aspire C1 است که هم توضیحاتی درباره آزمون و هم تمرین‌هایی با پاسخ تحلیلی ارائه می‌کند.

 

۳- استفاده از نرم افزار و اپلیکیشن

موسسه پیرسون یک اپلیکیشن رسمی برای آمادگی در آزمون پی تی ای آکادمیک منتشر کرده است. اپلیکیشن PTE Academic Official Practice اطلاعات دقیقی درباره آزمون به شما می‌دهد. با کمک این اپلیکیشن با شرایط دقیق آزمون پی تی ای و همه ۲۰ نوع سوال آزمون آشنا می‌شوید. در این اپلیکیشن به تمرین‌های تعاملی با پاسخ دسترسی دارید.

اپلیکیشن PTE Academic Official Practice

 

این موسسه اپلیکیشن‌های دیگری نیز دارد که می‌توانید در مطالعه زبان انگلیسی بهره زیادی از آن‌ها ببرید. از جمله اپلیکیشن Pearson+ که با استفاده از آن به کتاب‌های این موسسه دسترسی دارید. اما خودتان را به این اپلیکیشن‌ها محدود نکنید و برای تسلط بیشتر به همه مهارت‌های زبان انگلیسی از دیگر اپلیکیشن‌های کاربردی یادگیری زبان انگلیسی نیز کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: بهترین نرم افزار های یادگیری زبان انگلیسی

 

۴- تمرین و آماده شدن برای آزمون

زمانی که مقدمات مطالعه برای آزمون پی تی ای را به صورت هدفمند آماده کردید، تمرین اصولی است که موفقیت شما را تضمین می‌کند. به طور همزمان همه مهارت‌ها را در نظر داشته باشید و به شکلی منطقی برای تسلط بر هر مهارت برنامه‌ریزی کنید. رعایت نکات زیر نیز می‌تواند به شما کمک کند نتیجه بهتری بگیرید.

بیشتر بخوانید: چگونه خود را برای آزمون پی تی ای آماده کنیم؟

۱- ساختار آزمون پی تی ای را به خوبی درک کنید. به اندازه کافی برای آشنایی با شکل دقیق سوالات آزمون وقت بگذارید و نمونه‌های آزمون پی تی ای را تمرین کنید. با الگوها و نوع سوالات، و در مجموع هر چیزی که انتظار دارید در روز آزمون تجربه کنید آشنا شوید.

۲- به گرامر زبان انگلیسی مسلط شوید. استفاده درست از گرامر در همه بخش‌های آزمون مهم است. برای تسلط بر آن می‌توانید به کتاب‌های جامع یادگیری زبان انگلیسی و یا کتاب های یادگیری گرامر زبان انگلیسی مراجعه کنید.

۳- دایره لغات خود را گسترش دهید. برای موفقیت در آزمون باید بتوانید واژه‌های متنوعی را درست و به جا به کار ببرید. مطالعه رمان‌های زبان انگلیسی می‌توانند به گسترش دایره واژگانتان کمک کند.

۴- تلفظ اهمیت زیادی در آزمون پی تی ای دارد. گوش کردن به زبان انگلیسی و صحبت کردن را در برنامه روزانه‌تان بگنجانید. می‌توانید تعدادی از آهنگ‌های زبان انگلیسی را همیشه همراه خود داشته باشید.

۵- مدیریت زمان در آزمون را تمرین کنید. این تمرین کمک می‌کند کمتر نگران کم آوردن وقت در روز آزمون باشید.

 

۵- آزمون شبیه‌ساز پی تی ای آکادمیک (Mock)

در آزمون شبیه‌ساز پی تی ای شرکت کنید. یک بار تجربه کردن آزمون می‌تواند کمک خیلی زیادی به شما بکند. یکی دیگر از مزایای آزمون پی تی ای این است که آزمون شبیه‌ساز (Mock) آن را خود موسسه پیرسون برگزار می‌کند. بنابراین شرکت در این آزمون می‌تواند تخمین خوبی از میزان آمادگی‌تان بدهد. موسساتی در ایران نیز این آزمون شبیه‌ساز را برگزار می‌کنند.

 

آمادگی در روز آزمون پی تی ای

در روز آزمون باید ۳۰ دقیقه پیش از شروع امتحان در مرکزی که ثبت نام کرده‌اید حضور داشته باشید، تا مراحل احراز هویت را طی کنید. بنابراین لازم است یک مدرک شناسایی معتبر همراه خود داشته باشید؛ برای اطمینان بهتر است این مدرک شناسایی پاسپورتتان باشد. سپس مدیر مرکز شما را به سمت محل آزمون راهنمایی می‌کند.

مرکز برگزاری آزمون پی تی ای

 

هر داوطلب، یک کامپیوتر، یک کیبورد QWERTY، یک هدست، برگه یادداشت و مداد در اختیار خواهد داشت. در اغلب مراکز حدود ۱۰ صندلی در یک سالن وجود دارد و فضای صندلی‌ها با پارتیشن از هم جدا می‌شود. ممکن است کمی صدای اطرافیان را بشنوید اما میکروفون‌هایی که در اختیارتان قرار می‌گیرد صدای محیط را دریافت نمی‌کند. سوالات هر فرد نیز متفاوت است.

در طول آزمون امکان یادداشت‌برداری نیز دارید. اما پیش از شروع آزمون نمی‌توانید چیزی یادداشت کنید.

 

سوالات متداول

آزمون پی تی ای چه تفاوتی با آیلتس و تافل دارد؟

آزمون پی تی ای یکی از آزمون‌های جدید بین‌المللی است که در سال ۲۰۰۹ راه‌اندازی شد. به همین دلیل نسبت به آزمون تافل و آیلتس، بیشتر از تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کند. طراحی بخش‌های آزمون پی تی ای نیز یکپارچه است یعنی در هر بخش در واقع ترکیبی از دو یا چند مهارت زبانی انگلیسی را می‌سنجد.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های آزمون پی تی ای با آیلتس نیز در این است که در تصحیح آزمون پی تی ای هیچ عامل انسانی دخالت ندارد. اما با توجه به پیشینه کمتری که دارد، نسبت به آیلتس و تافل تعداد مراکزی که آن را می‌پذیرند، کمترند.

 

آیا آزمون پی تی ای ساده‌تر است؟

خیر، آزمون پی تی ای نیز درست مانند اغلب آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی، از جمله آیلتس و تافل، نیاز به تسلط و مهارت کافی در به کار بردن زبان انگلیسی دارد.

 

آیا می‌توانم تاریخ آزمونم را تغییر دهم یا آن را حذف کنم؟

بله، تا ۱۴ روز پیش از آزمون با ورود به حساب کاربری خود می‌توانید وارد بخش reschedule شوید و بدون هیچ هزینه اضافی یک تاریخ جدید برای آزمونتان مشخص کنید. در فاصله زمانی ۸ تا ۱۳ روز پیش از آزمون باید ۵۰ درصد از هزینه پرداخت کنید، و اگر ۷ روز یا کمتر به آزمون باقی مانده باشد، برای تعیین تاریخ جدید باید همه هزینه را بپردازید. قوانین کنسل کردن آزمون نیز دقیقاً به همین صورت است و فقط در صورتی که قبل از ۱۴ روز مانده به آزمون، آن را کنسل کنید، همه پولی که پرداخته‌اید به شما بازگردانده می‌شود.

 

چطور نمره پی تی ای را برای دانشگاه‌ها بفرستم؟

بد توجه به این که کارنامه آزمون پی تی ای دیجیتال است، به راحتی و خیلی سریع می‌تانید آن را برای مرکز یا دانشگاه مورد نظرتان بفرستید. کافی است وارد حساب کاربری خود شوید و فرآیند ارسال کارنامه را از طریق گزینه‌ای که برای آن مشخص شده شروع کنید.

شما بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای می‌توانید به صورت نامحدود نتیجه آزمون را برای موسسات یا دانشگاه‌های مورد نظرتان بفرستید.

 

چند بار می‌توان در آزمون پی تی ای شرکت کرد؟

شما هر چند بار که بخواهید می‌توانید در آزمون پی تی ای شرکت کنید و محدودیتی برای دفعات شرکت در آن وجود ندارد. فقط برای رزرو مجدد آزمون پی تی ای باید صبر کنید تا نتیجه آزمون قبلی را بگیرید.

 

آیا برای شرکت در آزمون پی تی ای محدودیت سنی وجود دارد؟

برای شرکت در آزمون پی تی ای آکادمیک باید حداقل ۱۶ سال داشته باشید. والدین داوطلبان زیر ۱۸ سال لازم است فرم رضایت والدین را تکمیل و امضا کنند.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۱ / ۵. تعداد نظرات ۹

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *