کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

چگونه مهارت ریدینگ (Reading) و درک مطلب زبان انگلیسی خود را تقویت کنیم؟

۴.۴
(۱۵)

برای تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی، فقط خواندن متن کافی نیست. در حقیقت منظور ما از مهارت ریدینگ (Reading comprehension) درک مطلب زبان انگلیسی است. بنابراین اجازه بدهید گام به گام با هم پیش برویم و ببینیم چطور می‌توانیم زمانی که یک متن انگلیسی را می‌خوانیم در سریع‌ترین زمان ممکن، به بهترین درک از آن برسیم.


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

در ادامه می‌خوانید:

 

مهارت ریدینگ زبان انگلیسی چیست و شامل چه مواردی می شود؟

اجازه بدهید برای این که به اهمیت تقویت مهارت ریدینگ پی ببریم، به یک نکته جالب اشاره کنیم. آیا می‌دانستید که حدود یک چهارم از مردم دنیا حتی توانایی درک کامل و درست مطالبی که به زبان مادری‌شان است را هم ندارند؟!

بنابراین داشتن توانایی خواندن یا به عبارتی همان مهارت ریدینگ به شما کمک می‌کند، آن‌چه می‌خوانید را تفسیر و معنا کنید. هر چه مهارت شما در این حوزه بالاتر برود توانایی برقراری ارتباط مؤثر و مهارت نوشتن نیز در شما تقویت می‌شود. بنابراین تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی می‌تواند به طور مؤثری در زندگی شخصی و حرفه‌ای شما تغییر ایجاد کند.

به طور خاص، چیزی که در این مقاله مد نظر ماست، تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی، به معنای توانایی خواندن، درک، تفسیر، رمزگشایی و نتیجه‌گیری از متن‌های زبان انگلیسی می‌باشد. مهارت خواندن در زبان انگلیسی شامل چند جنبه کلیدی است که باید کنار هم قرار گیرد تا درک مطلب اتفاق بیفتند. در حقیقت خواندن یک فرآیند است که طی آن خواننده استراتژی‌هایی را برای درک، تفسیر و یافتن معنای مطلب به کار می‌برد و به نتیجه‌ای که متن به آن اشاره دارد می‌رسد.

با این تعریف می‌توانیم این استراتژی‌ها را یاد بگیریم و آن‌ها را برای تقویت مهارت درک مطلب زبان انگلیسی به کار ببندیم. اجازه بدهید ابتدا با چند مهارت کلیدی ضروری برای خواندن آشنا شویم: رمزگشایی، روان بودن، گسترش دایره واژگان، استنتاج و به خاطر سپردن.

مهارت‌های کلیدی در درک مطلب زبان انگلیسی

 

۱- رمزگشایی

رمزگشایی (Decoding) فرآیندی است که به صورت خودکار در مغز و در ارتباط با زبان رخ می‌دهد. در این فرآیند، مغز ارتباط بین حروف، هجاها، صداها و کلمات را تشخیص می‌دهد و الگوی موجود بین آن‌ها را درک می‌کند. شاید بپرسید اگر این یک فرآیند خودکار در مغز است، ما چه کاری برای بهبود آن از دستمان برمی‌آید؟ پاسخ، تمرین است. نوشتن واژه‌ها، حتی با انگشت در هوا، تخیل یک تصویر مرتبط به واژه، و بخش کردن می‌تواند مهارت رمزگشایی را تقویت کند.

رمزگشایی، بنیادی‌ترین مرحله خواندن است و اگر این مرحله را به خوبی پشت سر نگذاریم، در مراحل بعد نیز موفق نخواهیم بود. به ویژه برای خواندن واژه‌های سخت یا واژه‌های بلند در زبان انگلیسی، این که بتوانیم هر کلمه را به هجاهای تشکیل دهنده آن بشکنیم، کمک می‌کند تلفظ و معنای آن را بهتر و ساده‌تر یاد بگیریم.

یکی از تمرین‌هایی که برای رمزگشایی می‌توانید انجام دهید این است که اگر صدایی در زبان انگلیسی هست که معمولاً سخت تلفظ می‌کنید، آن را در نظر بگیرید؛ یا اگر واژه جدیدی دیده‌اید که با یک شکل خاص از حروف آغاز می‌شود مثلاً psychology، آن را جایی یادداشت کنید یا در ذهن داشته باشید، و در متن‌هایی که می‌خوانید دنبال واژه‌های مشابه بگردید تا این ساختار واژه کاملاً در ذهنتان شکل بگیرد. البته ممکن است ساختاری که انتخاب می‌کنید در ابتدای واژه نباشد، مثلاً می‌توانید واژه‌هایی را تمرین کنید که ساختاری مثل draw دارند و aw در آن‌ها پشت سر هم آمده است.

 

۲- روان بودن

این که بتوانید متن را روان بخوانید، به توانایی رمزگشایی شما از واژه‌ها و تسلط شما به متن برمی‌گردد. برای رسیدن به خوانش روان، باید بتوانید متن را با سرعتی قابل قبول و بدون وقفه انداختن بخوانید، و همزمان معنای آن را نیز درک کنید. کنار هم قرار گرفتن این دو شرط است که مشخص می‌کند شما بر مهارت ریدینگ زبان انگلیسی مسلط هستید.

اگر سرعت شما در خوانش پایین است، اصلاً نگران نباشید.

زمانی را به تمرین روخوانی با صدای بلند اختصاص دهید تا بر خوانش روان متون انگلیسی تسلط پیدا کنید.

 

۳- گسترش دایره واژگان

مسلم است که هر چه دایره لغات شما گسترده‌تر باشد، خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی برایتان ساده‌تر است. اما گاهی نیز ممکن است در متن به واژه‌هایی بربخورید که پیش از آن ندیده‌اید. خیلی مهم است که بتوانید معنی چنین واژه‌هایی را با توجه به کلمه‌های قبل و بعد آن، و مفهوم کلی متن، حدس بزنید. این توانایی تاثیر مهمی بر تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی شما خواهد داشت. حدس زدن معنای واژه‌های ناآشنا با توجه به متن نیز با مهارت رمزگشایی در ارتباط است.

 

۴- استنتاج

استنتاج به این معناست که شما با توانایی تجزیه و تحلیل خودتان و دانش پیش زمینه‌ای که دارید، اطلاعات متن را ارزیابی کنید و ارتباط آن را با دانسته‌های قبلی خودتان دریابید. این فرآیند به شما کمک می‌کند معنای متن را به خوبی درک کنید؛ حتی زمانی که به طور مستقیم به هدف اصلی متن اشاره نشده است. از طرف دیگر هر قدر متن را بهتر درک کنید، آن موضوع بهتر در خاطرتان خواهد ماند. گاهی نیز نتیجه یک استنتاج خوب، ارائه ایده‌های جدید خواهد بود.

برای مثال اگر پس از مطالعه متنی درباره روش‌های تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی، بدانید که آیا این متن به شما روش ارائه کرده است؟ این روش‌ها با روش‌هایی که شما از قبل می‌شناختید چه ارتباط یا تفاوتی دارند؟ شما چطور می‌توانید این روش‌ها را به کار بگیرید؟ و… مرحله استنتاج را پشت سر گذاشته‌اید.

 

۵- به خاطر سپردن

در تقویت مهارت درک مطلب، به خاطر سپردن و یادآوری اطلاعات ارائه شده در متن اهمیت بالایی دارد. همان طور که در متن پیش می‌روید باید بتوانید اطلاعاتی که در ابتدای متن ارائه شده به خاطر بیاورید و ارتباط آن را با اطلاعات جدید پیدا کنید. برای این که مهارت به‌یادسپاری را در خودتان تقویت نمایید، می‌توانید هنگام خواندن متن، از آن خلاصه بردارید، نکته‌برداری کنید، یا آن را در یک نقشه ذهنی (mind map) پیاده نمایید.

تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی با یادداشت برداری

 

۱۳ روش کاربردی برای تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی

وقت آن رسیده که وارد عمل بشویم و تمرین واقعی را شروع کنیم. برای تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی راه‌های خیلی زیادی پیش روی شماست. اما بهتر است به جای آن که سر خودتان را به چندین روش شلوغ کنید که هر کدام را نصفه و نیمه انجام داده‌اید یا وسط راه رها کرده‌اید، چند روش مشخص را انتخاب کنید، برای آن برنامه‌ریزی نمایید و به برنامه‌تان متعهد بمانید.

 

۱. خودتان را برای شروع یادگیری ریدینگ زبان انگلیسی آماده کنید

پیش از آن که خواندن را شروع کنید، برداشتن چند گام اولیه به شما کمک می‌کند که مسیر را اصولی و درست پیش ببرید. به این چند گام دقت کنید:

سطح ریدینگ زبان انگلیسی خود را مشخص کنید. به طور کلی برای شروع یادگیری زبان انگلیسی خیلی مهم است که متناسب با سطح‌تان قدم بردارید. شاید در هر کدام از مهارت‌های چهارگانه سطحتان کمی متفاوت باشد و اولویت این است که سطح مهارت ریدینگ زبان انگلیسی خود را مشخص کنید. برای این کار می‌توانید از وب‌سایت oxfordonlineenglish.com یا Oxford Bookworms کمک بگیرید.

مقالات مرتبط:

اما شرکت در یک آزمون تعیین سطح جامع هم می‌تواند یک دید اولیه خوب در مورد دانش زبان انگلیسی‌تان به شما بدهد. شرکت در آزمون های وبسایت های تعیین سطح مانند آزمون وب‌سایت cambridgeenglish.org هم می‌تواند برایتان مفید باشد.

شرکت در آزمون تعیین سطح به شما کمک می‌کند منابع مناسبی برای تمرین مهارت درک مطلب زبان انگلیسی انتخاب کنید، و بتوانید میزان پیشرفتتان را زیر نظر داشته باشید.

متنی متناسب با سطحتان انتخاب کنید. برخی از کتاب‌ها سطح مشخصی دارند، یا ممکن است شما از منابعی استفاده کنید که سطح‌بندی شده‌اند. اما اگر به سطح متنی که می‌خواهید بخوانید دسترسی ندارید، نگران نباشید. می‌توانید از وب‌سایت readable.com استفاده کنید و سطح متن را بر اساس معیار CEFR (معیار استاندارد اروپا برای مهارت‌های زبانی) یا نمره آزمون آیلتس بسنجید. البته استفاده رایگان از آن محدود است.

بیشتر بدانید: متون ساده زبان انگلیسی برای سطح مبتدی

تعیین سطح متن ریدینگ زبان انگلیسی

 

نوع متنی که قصد دارید بخوانید را تعیین کنید. از یک طرف بهتر است مطلبی را انتخاب کنید که مطالعه آن برای شما جذاب باشد. از طرف دیگر اگر بدانید دنبال چه چیزی هستید، می‌دانید کجا باید دنبال آن بگردید. برای تقویت ریدینگ زبان انگلیسی ممکن است بخواهید با داستان و رمان شروع کنید، شاید هم مجله یا روزنامه را ترجیح بدهید. گاهی هم می‌توانید سراغ متن‌های علمی و خبر بروید. در انتهای مقاله با هم راه‌هایی برای دسترسی به انواع متن‌ها را مرور خواهیم کرد.

یک دفترچه یادداشت بردارید. این یکی از مهم‌ترین کارهایی است که برای تقویت مهارت ریدینگ باید انجام بدهید. داشتن یک دفترچه ثابت به شما یادآوری می‌کند که یادداشت‌برداری را فراموش نکنید. می‌توانید واژه‌های جدیدی که در متن دیده‌اید را نیز بنویسید و سر فرصت به یادگیری آن‌ها بپردازید.

علاوه بر این‌ها بهتر است به جزئیاتی مثل نور محیط، سکوت و دمای مناسب هم توجه کنید. همه این موارد می‌تواند روی کیفیت مطالعه شما اثر بگذارد.

 

۲. زمان مشخصی را به خواندن اختصاص دهید

مطالعه، جذاب و لذت‌بخش است. به ویژه اگر بخواهید موضوع مورد علاقه‌تان را بخوانید. می‌توانید در مترو و اتوبوس کتابی دستتان بگیرید و چند صفحه مطالعه کنید، یا روی تخت دراز بکشید و با فراغ بال مجله مورد علاقه‌تان را ورق بزنید و از مقاله‌های آن لذت ببرید. البته که این روش‌ها خیلی جذاب است و روی مهارت ریدینگ زبان انگلیسی شما هم بی‌تأثیر نیست. اما اگر قصد دارید واقعاً مهارت درک مطلب زبان انگلیسی خود را بالا ببرید، باید با تمرکز بیشتری روی آن کار کنید.

حتماً زمان مشخصی از روز را به تمرین مهارت ریدینگ زبان انگلیسی اختصاص دهید. حتی اگر این زمان کوتاه باشد، مثلاً ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، اما مهم است که به روش اصولی و با تمرکز کافی انجام شود. در یک محیط آرام قرار بگیرید و تا جایی که می‌توانید عوامل حواس‌پرتی را از خودتان دور کنید. از قبل تصمیم بگیرید که چند دقیقه قرار است مطالعه نمایید و موبایل‌تان را در حالت سکوت قرار دهید. هر چیزی که لازم دارید، مثل قلم و کاغذ، و کمی آب را کنار دستتان بگذارید.

هر روز زمانی را به تمرین ریدینگ زبان انگلیسی اختصاص دهید

 

جالب است بدانید همین که شروع می‌کنید مقدمات مطالعه‌تان را فراهم کنید، مغزتان متوجه می‌شود که قرار است کار مهمی انجام دهد و بیشتر روی آن تمرکز می‌کند.

 

۳. با مرور اجمالی متن شروع کنید

مرور اجمالی (Skim) یعنی نگاهی به متن بیندازید، بدون آن که کامل آن را بخوانید. هدف از این مرور اجمالی این است که ایده کلی متن را دریابید. با برداشتن چند گام می‌توانید متن را به سرعت مرور کنید:

  • عنوان و پاراگراف اول را بخوانید.
  • همه عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها را مطالعه کنید.
  • جمله اول پاراگراف‌ها را بخوانید. این جمله به شما می‌گوید که موضوع پاراگراف چیست.
  • نگاهی به جمله آخر پاراگراف‌ها بیندازید. این جمله اغلب خلاصه‌ای از پاراگراف را ارائه می‌کند.
  • دنبال کلمه‌هایی بگردید که برجسته (Bold) یا مورب (Italic) شده‌اند. لیست‌ها، تصاویر و نمودارها را ببینید.
  • کمی چشم بچرخانید تا واژه‌هایی را که برایتان آشنا نیست پیدا کنید.
  • فکر کنید که موضوع اصلی متن را فهمیده‌اید؟ می‌دانید متن می‌خواهد در مورد چه چیزی صحبت کند؟

دقت کنید که این فرآیند قرار نیست خیلی از شما زمان بگیرد. البته زمان لازم برای مرور اجمالی به طول متن نیز بستگی دارد، اما برای یک متن ریدینگ معمولی که در آزمون‌های زبان انگلیسی به آن‌ها برمی‌خورید، حدود ۵ دقیقه کافی است.

مرور اجمالی در ریدینگ زبان انگلیسی

 

۴. موضوع و هدف اصلی متن را بیابید

اگر مرحله مرور اجمالی را به درستی طی کنید باید بتوانید موضوع و هدف اصلی متن را مشخص نمایید.

این متن چه مفاهیمی را دربرمی‌گیرد؟

این مفاهیم چطور با دانش قبلی شما و هدف شما از مطالعه ارتباط پیدا می‌کند؟

پاسخ به این سوال‌ها کمک می‌کند به درک بهتری از متن برسید. علاوه بر آن تشخیص ساختار متن هم برای درک بهترِ هدف آن مفید است.

متن، آموزشی است یا قصد ارائه یک نظریه را دارد؟

چقدر رسمی یا علمی است؟

 

۵. دو دسته سوال در مورد متن بپرسید

پس از مرور اجمالی متن و زمانی که موضوع اصلی را فهمیدید، پرسیدن موارد زیر پیش از شروع مطالعه می‌تواند به شما کمک کند ذهنتان را برای درک بهتر متن آماده کنید:

  • قرار است در مورد چه موضوعات مهمی بخوانم؟
  • اسامی خاصی وجود دارد که متن به آن‌ها اشاره کرده باشد؟
  • این متن شامل گفتگو نیز هست؟
  • پاراگراف‌ها کوتاهند یا بلند؟

خیلی مهم است که پس از خواندن متن بتوانید آن را در چند جمله خلاصه کنید و بدانید چقدر از آن را فهمیده‌اید. می‌توانید این سوال‌ها را از خودتان بپرسید:

  • موضوع اصلی چه بود؟
  • مهم‌ترین اتفاقاتی که متن به آن‌ها اشاره می‌کرد چه چیزهایی بودند؟
  • چیزی بوده که باعث گیج شدن شما شود؟
  • آیا چیزی غافل‌گیرتان کرده است؟
  • بخشی هست که متوجه نشده باشید؟

ممکن است خودتان بخواهید به این فهرست سوال‌هایی اضافه کنید یا آن را تغییر دهید. با توجه به متنی که با آن روبه‌رو هستید، حتماً این کار را بکنید. این‌ها فقط ایده‌هایی هستند که به شما کمک می‌کند شروع کنید به تجزیه و تحلیل آن‌چه خوانده‌اید.

در مورد ریدینگ از خودتان سوال کنید

 

۶. متن را به بخش های کوچک تر تقسیم کنید

اگر متنی که برای مطالعه انتخاب کرده‌اید طولانی یا مطالعه آن برایتان چالش‌برانگیز است، آن را به چند بخش کوچک‌تر تقسیم کنید. برای مثال می‌توانید بعد از خواندن دو پاراگراف متوقف شوید و خلاصه‌ای از چیزهایی که فهمیده‌اید بنویسید، سپس به مطالعه ادامه دهید. در مورد بعضی از متن‌ها این کار کمک زیادی به درک بهتر شما از موضوع و هدف نویسنده می‌کند.

 

۷. یادداشت بردارید

همزمان یا خواندن متن از هر چیزی که به نظرتان مهم است یادداشت بردارید. یادتان هست که قرار بود یک دفترچه یادداشت داشته باشید؟

دقت کنید که حتی اگر در حال مطالعه یک رمان هستید و این کار را با هدف تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی انجام می‌دهید، یادداشت‌برداری اهمیت بسیار زیادی دارد. این کار شما را تشویق می‌کند سوال‌های بیشتری درباره متن بپرسید و ارتباط بیشتری با موضوع برقرار کنید. حتی موضوع را بهتر به خاطر خواهید سپرد. در این مرحله کلمات پرکاربرد و معنادار را مد نظر قرار دهید، نیازی نیست هر کلمه جدیدی را که مشاهده می‌کنید بنویسید.

می‌توانید مطالبی را که خوانده‌اید در قالب نمودار یا جدول نیز روی کاغذ بیاورید. رسم نمودار یا نقشه ذهنی به شما کمک می‌کند ارتباط بخش‌های متفاوت متن با هم را به خوبی درک کنید و به موضوع تسلط یابید.

علاوه بر یادداشت‌برداری، حاشیه‌نویسی و خط کشیدن زیر قسمت‌های مهم متن نیز می‌تواند مفید باشد.

برای درک بهتر ریدینگ زبان انگلیسی از نقشه ذهنی استفاده کنید

 

۸. خلاصه نویسی کنید

شما زمانی می‌توانید خلاصه‌ای از یک متن را بنویسید که آن را به درستی درک کرده باشید. بنابراین خلاصه‌نویسی یکی از بهترین تمرین‌ها برای تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی است. خلاصه کردن شما را مجبور می‌کند موضوع را با زبان خودتان و از دیدگاه خودتان بنویسید، و موضوعات محوری و جزئیات را به یاد بیاورید. بنابراین به درک بهتر مطلب کمک می‌کند.

 

۹. سرعت مطالعه تان را بالا ببرید

تمرین برای بالا بردن سرعت مطالعه به شما کمک می‌کند تسلط خود به زبان انگلیسی را بالا ببرید. بنابراین حتماً روی سرعتتان کار کنید. برای خواندن با سرعت بیشتر می‌توانید از چند تکنیک ساده استفاده کنید:

  • با استفاده از یک مداد یا نشانه خط ببرید. این کار تمرکز شما را هم بالا خواهد برد.
  • زمان بگیرید. ببینید در هر دقیقه چند کلمه می‌توانید بخوانید؟ برای رسیدن به این عدد، تعداد کلمات تقریبی یک صفحه را بر زمانی که می‌توانید یک صفحه را بخوانید تقسیم کنید.
  • یک هدف واقع‌بینانه در نظر بگیرید. دقت کنید که منظور از بالا بردن سرعت خواندن، این است که همزمان هم سریع‌تر بخوانید و هم متن را بفهمید. بنابراین سرعتی را هدف قرار دهید که همچنان مفهوم متن را درک کنید.
  • متن را در ذهنتان نخوانید. گاهی با این که متن را با صدای بلند نمی‌خوانیم، اما این کار را در ذهنمان انجام می‌دهیم. خواندن کلمات، حتی با صدایی درون سرتان، سرعت شما را کم می‌کند. از روی خیلی از واژه‌ها می‌توانید با چشم بگذرید و همچنان معنای متن را درک کنید.

بعد از آن که مهارت و تسلط کافی بر خواندن روان متن‌های انگلیسی پیدا کردید. دیگر نگران سرعتتان نباشید و روی درک معنای متن تمرکز کنید. یکی از راه‌هایی که می‌توانید برای تمرکز بیشتر روی متن از آن استفاده کنید این است که متن را با صدای بلند بخوانید. این تمرین روی تلفظ شما هم اثر خواهد گذاشت.

 

۱۰. از قدرت تصورتان استفاده کنید

کار سختی است که وقتی به زبان انگلیسی مطالعه می‌کنیم، متن‌ها را در ذهنمان ترجمه نکنیم. البته با تمرین می‌توانیم به این هدف برسیم.

یک راه خوب برای این که متن‌ها را در ذهنتان ترجمه نکنید، استفاده از قدرت تخیل است. سعی کنید برای هر آن‌چه که می‌خوانید یک تصویر در ذهنتان خلق کنید. مهم نیست این تصویر چقدر کامل و واضح باشد. لازم نیست مدت زیادی روی آن متوقف شوید. برای هر مفهوم تصویری در ذهنتان بسازید و از آن عبور کنید. این روش به ویژه برای افرادی که حافظه تصویری خوبی دارند مفید است.

بیشتر بخوانید: روش‌های استفاده از تصویر و عکس در کلاس زبان انگلیسی

از قدرت تخیل خود برای تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی استفاده کنید

 

۱۱. دایره لغاتتان را گسترش دهید

کاملاً واضح است که هر چه دایره واژگان شما گسترده‌تر باشد، در خواندن متن‌ها به چالش کمتری برمی‌خورید. پس دایره لغات خود را افزایش دهید. اما خواندن واژه‌ها به تنهایی اغلب فایده‌ای ندارد. پس بهتر است همزمان با آن که به تمرین مهارت ریدینگ زبان انگلیسی می‌پردازید، از دفترچه یادداشتتان بهترین بهره را ببرید. واژه‌هایی که در متن‌ها به آن‌ها برخورده‌اید را یاد بگیرید. دقت کنید که این کلمات در چه متن‌هایی تکرار می‌شوند و کاربردهای متفاوت آن‌ها به چه شکل است.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های یادگیری لغات انگلیسی از سطح مبتدی تا پیشرفته

 

۱۲. موضوعات متنوعی را در برنامه مطالعاتی خود قرار دهید

هر چه بیشتر بخوانید مهارت شما در ریدینگ زبان انگلیسی بالاتر خواهد رفت. خودتان را به کتاب و مجله و مقاله محدود نکنید. در اینستاگرام، توئیتر و شبکه‌های اجتماعی دیگر به زبان انگلیسی بخوانید و با دیگران ارتباط بگیرید. در اینترنت پرسه بزنید و موضوعات متنوع را در وب‌سایت‌های متفاوت دنبال کنید.

خیلی مهم است که برای تمرین مهارت ریدینگ زبان انگلیسی سراغ موضوعات متنوعی بروید. این روش هم باعث می‌شود دایره لغات شما گسترده شود و هم میزان تسلط شما به انواع متن‌های انگلیسی را بالا می‌برد.

بیشتر بخوانید: غوطه‌ وری (Immersion)، بهترین روش تقویت زبان انگلیسی

 

۱۳. دوباره بخوانید

گاهی واقعاً یک بار خواندن متن برای درک آن کافی نیست. برای رسیدن به درک بهتری از هر متن به ویژه متن‌های مشکل و پیچیده، دو یا حتی چند بار خواندن، راه حل هوشمندانه‌ای است. حتی گاهی در دومین دور مطالعه متن است که چراغ‌هایی در ذهنمان روشن می‌شود و با آن‌چه در لایه‌های زیرین متن پنهان است ارتباط برقرار می‌کنیم.

از طرفی همیشه ممکن است در اولین مرتبه خواندن، چیزی را از قلم انداخته باشید. دوباره خواندن به شما کمک می‌کند روی این نقاط تاریک و پنهان نور بیندازید و اشراف بیشتری به متن پیدا کنید. در این مرورهای دوباره، شما واژه‌های تازه و ناآشنا را نیز دوباره می‌بینید و به خاطر سپردن آن‌ها برایتان ساده‌تر خواهد شد.

 

ابزارها و منابع تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی

تقویت مهارت ریدینگ و درک مطلب زبان انگلیسی به طور مستقیم با خواندن در ارتباط است، اما همان‌طور که  از پیش هم اشاره کردیم شما از منابع متنوعی می‌توانید برای تقویت این مهارت کمک بگیرید. مهم‌ترین منابعی که در دسترس شما قرار دارند کتاب‌ها، مجله‌ها، وب‌سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها، و کتاب‌های آموزش ریدینگ زبان انگلیسی هستند. به ترتیب در هر زمینه چند منبع به شما معرفی می‌کنیم.

۱- کتاب‌ها و مجله‌ها:

خواندن رمان برای تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی

 

با توجه به سطح‌تان یک داستان یا رمان زبان انگلیسی که برایتان جذاب هم باشد انتخاب کنید و آن را بخوانید. این رمان را با رویکرد متفاوتی مطالعه کنید. هر پاراگراف را کنجکاوانه بخوانید تا به خوبی درک کنید، چرا نویسنده این مطالب را بیان کرده است. از خودتان بپرسید: با گفتن این جمله‌ها قصد داشته چه چیزی را به خواننده بگوید؟

این کار تمرین خوبی برای تقویت درک مطلب زبان انگلیسی است.

علاوه بر این از کتابخانه‌های محلی هم غافل نشوید. یکی از منابع خوبی که به آن دسترسی دارید کتابخانه شهر شماست. هر کتابخانه‌ای یک بخش برای کتاب‌های زبان انگلیسی دارد. بنابراین تعداد بسیار زیادی کتاب در قفسه‌ها انتظار شما را می‌کشند. استفاده از این کتاب‌ها هم هزینه‌هایتان را پایین می‌آورد و هم با استفاده کمتر از کاغذ به طبیعت کمک می‌کنید.

 

۲- وب‌سایت‌ها:

در هر کدام از این وب‌سایت‌ها تعدادی ریدینگ زبان انگلیسی یا خبر سطح‌بندی شده وجود دارد که به شما کمک می‌کند درک خود از زبان انگلیسی را بالا ببرید. اگر با استفاده از کامپیوتر به تمرین ریدینگ زبان انگلیسی می‌پردازید، می‌توانید برای نکته‌برداری و یادداشت واژه‌ها و اصطلاحات از یک فایل ورد استفاده کنید. در این صورت، بعد می‌توانید به آسانی در آن جستجو نمایید و اگر قصد مرور نکته‌ای را داشتید خیلی سریع آن را بیابید.

 

۳- اپلیکیشن‌ها:

با این اپلیکیشن‌ها و موارد مشابه به تعداد بسیار زیادی کتاب دسترسی خواهید داشت. یادتان باشد می‌توانید از زمان‌هایی که معمولاً هدر می‌روند هم استفاده کنید. درست است که تمرین اصولی ریدینگ زبان انگلیسی نیازمند تمرکز و انجام چند مرحله است، اما مطالعه در وقت‌های اضافه، مثل زمانی که جایی منتظرید، یا در ترافیک و در مسیر نیز روی مهارت ریدینگ زبان انگلیسی شما به ویژه آشنایی با واژه‌ها، روان شدن و رمزگشایی تاثیر زیادی دارد.

از طرفی اغلب این اپلیکیشن‌ها همزمان نسخه الکترونیکی و صوتی کتاب را به شما ارائه می‌کنند، بنابراین از این فرصت می‌توانید برای تقویت مهارت لیسنینگ زبان انگلیسی هم بهره ببرید.

مقالات مرتبط:

تقویت ریدینگ زبان انگلیسی با مطالعه دائم

 

۴- کتاب‌های آموزش ریدینگ زبان انگلیسی:

یکی از منابع خوبی که علاوه بر ارائه متن ریدینگ زبان انگلیسی، تمرین‌های مناسبی نیز به شما ارائه می‌کند، کتاب‌هایی است که برای تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی طراحی شده‌اند. چند نمونه خیلی خوب از آن‌ها عبارت‌اند از:

 

۵- مقاله‌ها و خبرها:

برای تقویت مهارت ریدینگ زبان انگلیسی، به متن‌هایی که برای ریدینگ زبان انگلیسی طراحی شده‌اند یا کتاب‌ها بسنده نکنید. یک منبع بسیار مهم برای خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی مقاله‌ها هستند؛ مقاله‌هایی که با موضوعات عمومی یا تخصصی نوشته شده‌اند و شما در زندگی روزمره، کاری یا علمی ممکن است با آن‌ها سر و کار داشته باشید. تعدادی از وب‌سایت‌های مهم که می‌توانید چنین مقالاتی را در آن‌ها بخوانید در ادامه آمده‌اند:

 

۶- استفاده از کلاس خصوصی:

برای تقویت مهارت ریدینگ نیز می‌توانید از تدریس خصوصی زبان انگلیسی استفاده کنید. یک مربی کاربلد می‌تواند مرحله به مرحله با شما همراه شود تا گام‌هایتان را درست و اصولی بردارید و با سرعت مناسبی مهارتتان را بالا ببرید. بنابراین اگر می‌خواهید خیلی سریع در مهارت خواندن و درک مطلب زبان انگلیسی پیشرفت کنید می‌توانید از کلاس‌های خصوصی هایتاکی بهره‌مند شوید.

بیشتر بخوانید: تعداد جلسات کلاس خصوصی زبان انگلیسی برای یادگیری از سطح مبتدی تا حرفه ای

 

سخن پایانی

برای آن که در مهارت ریدینگ زبان انگلیسی به سطح پیشرفته برسید، سوال کردن در مورد متن خیلی مهم است. فراموش نکنید مهارت درک مطلب تنها در زبان انگلیسی اهمیت ندارد. بنابراین سعی کنید همیشه زمانی که یک متن را می‌خوانید از خودتان بپرسید: منظور اصلی این متن چه بود؟ می‌خواست چه چیزی به من بگوید؟ از چه ابزاری برای رساندن منظورش استفاده کرده بود؟ و آیا می‌توانم موضوع را به چند دسته تقسیم کنم؟

فرقی نمی‌کند زبان متن چه باشد. اگر این کار را به یک عادت ذهنی تبدیل کنید، مطمئن باشید نه تنها در ریدینگ زبان انگلیسی، که در تمام مهارت‌های ارتباطی خود موفق‌تر عمل خواهید کرد. این فرآیند ذهنی، حتی کمک می‌کند که مهارت رایتینگ زبان انگلیسی خود را نیز بالا ببرید.

برای تقویت مهارت درک مطلب زبان انگلیسی سوال کنید

 

بنابراین از همین حالا شروع کنید و فهرست سوالات خود را بسازید. داشتن یک فهرست سوال به شما کمک می‌کند در مواجهه با هر متن ذهنتان برای تحلیل آماده‌تر باشد.

سوال‌های پیشنهادی‌تان را برای ما هم بنویسید. موفق باشید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۴ / ۵. تعداد نظرات ۱۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *