کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

چگونه خود را برای آزمون پی تی ای آماده کنیم؟

۴
(۵)

تصمیم‌تان را برای شرکت در آزمون پی تی ای گرفته‌اید؟ حالا سوالات زیادی دارید در مورد این که آزمون چطور برگزار می‌شود؟ و چگونه باید خودتان را برای آن آماده کنید؟ نقطه شروع دقیقاً همین پرسش‌هاست! پاسخ سوالاتتان را پیدا کنید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

در ادامه با جزئیاتی آشنا می‌شوید که باید در مورد آمادگی برای هر بخش از آزمون پی تی ای بدانید. در واقع پیش از شروع مطالعه برای آزمون پی تی ای باید چند گام اساسی و مهم بردارید، که تاثیر زیادی بر موفقیت شما در این مسیر دارد.

 

قدم های شروع امادگی برای آزمون پی تی ای

۱. آشنایی کامل با آزمون پی تی ای

پیش از هر چیز باید به طور کامل با آزمون پی تی ای آشنا شوید. می‌توانید برای آشنایی دقیق با این آزمون مقاله «آزمون پی تی ای چیست؟» را بخوانید. در قدم اول ساختار هر بخش از آزمون را به طور کامل بررسی کنید و با شیوه نمره‌دهی به سوالات متفاوت آشنا شوید. در مجموع ۲۰ نوع سوال در آزمون پی تی ای ارائه می‌شود تا مهارت و توانایی شما را در زبان انگلیسی بسنجد.

آزمون پی تی ای یک آزمون یکپارچه است، یعنی در هر بخش دو یا چند مهارت زبانی به طور همزمان مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. این آزمون در سه بخش مجزا برگزار می‌شود:

  • اسپیکینگ و رایتینگ
  • ریدینگ
  • لیسنینگ

هر بخش شامل چند نوع سوال است که علاوه بر تکیه بر مهارت اصلی مورد نظر در آن بخش، ترکیبی از مهارت‌های دیگر شما را نیز در زبان انگلیسی می‌سنجد. برای آن که بتوانید هر نوع سوالی را به خوبی پاسخ دهید، می‌توانید فهرستی از انواع سوالات تهیه کنید، سپس جلوی هر کدام بنویسد که: ۱. چه مهارت‌هایی را ارزیابی می‌کند، ۲. به چه روش‌هایی می‌توانید این مهارت‌ها را تمرین کنید.

بیشتر بخوانید:

برای مثال یکی از سوالات در بخش اسپیکینگ، بازگویی سخنرانی (re-tell lecture) است. در این بخش شما به یک سخنرانی کوتاه به زبان انگلیسی گوش و ۴۰ ثانیه فرصت دارید تا محتوای کلی آن را بازگو کنید. بنابراین مهارت‌هایی که در این بخش به آن نیاز دارید عبارت‌اند از: مهارت شنیداری، تسلط به واژگان و تلفظ صحیح. برای تقویت این مهارت‌ها می‌توانید ویدیوهایی از سخنرانی‌های کوتاه را ببینید و آن‌ها را خلاصه کنید، یا با دوستانتان به زبان انگلیسی صحبت کنید و آن‌چه از آن‌ها می‌شنوید را خلاصه و بازگو کنید.

مهارت تایپ کردن و استفاده از کامپیوتر را برای آمادگی در آزمون پی تی ای بالا ببرید

بیشتر بخوانید: نکات ارائه سخنرانی به زبان انگلیسی

آزمون پی تی ای یک آزمون مبتنی بر کامپیوتر است. بنابراین باید از قبل تمرین کنید تا بر انجام همه مراحل آزمون پای کامپیوتر مسلط باشید. یکی از مهارت‌هایی که در این آزمون اهمیت زیادی دارد، سرعت تایپ انگلیسی است. حتماً این کار را به اندازه کافی تمرین کنید.

علاوه بر این باید با سیستم نمره‌دهی آزمون پی تی ای نیز به خوبی آشنا باشید تا بتوانید از هر بخش نمره کافی دریافت کنید. روش نمره‌دهی هر بخش از آزمون پی تی ای را در توضیحات آمادگی برای آن بخش آورده‌ایم.

 

۲. هدف‌گذاری کنید.

اهمیت هدف‌گذاری دقیق و شفاف در هر کاری روشن است. به طور خاص برای شرکت در آزمون پی تی ای، دقت کنید که چند هدف را خیلی دقیق مشخص کنید:

  • در چه تاریخی قصد دارید در آزمون پی تی ای شرکت کنید؟
  • می‌خواهید چه نمره‌ای بگیرید؟
  • در کدام کشور (حوزه امتحانی) می‌خواهید آزمون پی تی ای بدهید؟

پیش شروع مطالعه پی تی ای از خودتان بپرسید

 

یک کاغذ بردارید و پاسخ‌هایتان را روی آن‌ها بنویسید. کاغذ را جایی نگه دارید که بتوانید پیوسته آن را ببینید. این کار هم انگیزه‌تان را در مسیر مطالعه برای آزمون پی تی ای حفظ می‌کند، و هم کمک می‌کند از مسیر منحرف نشوید و هر کاری را در این راستا هدفمند انجام دهید.

آزمون پی تی ای به طور کامل توسط ماشین و با کمک هوش مصنوعی تصحیح می‌شود. بنابراین نمره‌ای که در این آزمون به دست می‌آورید، کاملاً دقیق و عادلانه است. در نهایت شما نمره‌ای بین ۱۰ تا ۹۰ دریافت می‌کنید که میزان تسلط شما را به زبان انگلیسی نشان می‌دهد. سطح مهارت شما در زبان انگلیسی بر اساس نمره آزمون پی تی ای آکادمیک به صورت زیر است:

نمره آزمون پی تی ای آکادمیک سطح تسلط به زبان انگلیسی سطح لازم برای شروع مطالعه
۳۰ – ۳۶ توانایی محدود Elementary
۳۶ – ۵۰ نسبتاً ضعیف Elementary
۵۰ – ۶۵ قابل قبول Pre-Intermediate
۶۵ – ۷۹ خوب Intermediate
۷۹ – ۸۶ خیلی خوب Intermediate
۸۶ – ۹۰ مسلط Intermediate

 

در مجموع سوالات آزمون پی تی ای به دو صورت نمره‌دهی می‌شوند.

  • پاسخ درست/نادرست (C/I-Correct/Incorrect): سوالات تستی و سوالاتی که پاسخ درست مشخصی دارند، به این روش نمره‌دهی می‌شوند، و شما برای هر پاسخ درست یک نمره دریافت می‌کنید. پاسخ‌های غلط هیچ نمره‌ای نمی‌گیرند.
  • نمره‌دهی جز به جز (PC-Partial Credit): بقیه سوالات بر اساس میزان درستی، جنبه‌های رسمی، و کیفیت پاسخ نمره می‌گیرند. جنبه‌های رسمی شامل ویژگی‌های مشخصی مثل رعایت تعداد کلمات استاندارد در هر پاسخ است؛ و کیفیت پاسخ شما تلفظ، روان بودن و درک مطلب را می‌سنجد.

با توجه به این توضیحات وقت آن رسیده که نمره‌ای را که می‌خواهید به دست آورید مشخص کنید. ابتدا قوانین مرکز و شرایط دریافت ویزای کشور هدفتان را بررسی کنید. سپس استراتژی مطالعه برای آزمون پی تی ای را بر اساس نمره هدفتان بچینید. مسلم است که استراتژی مطالعه فردی که به نمره ۷۹ نیاز دارد با کسی که می‌خواند نمره ۶۰ کسب کند، متفاوت است. بنابراین تعیین یک نمره مشخص، مسیر و برنامه شما برای مطالعه و تمرین را تعیین می‌کند.

هدفگذاری و برنامه‌ریزی برای آزمون پی تی ای

 

۳. یک برنامه کاربردی برای مطالعه آزمون پی تی ای بریزید.

هر فردی به یک برنامه شخصی و منحصربه‌فرد برای آمادگی در آزمون پی تی ای نیاز دارد. بنابراین بر اساس توانایی‌ها، مهارت و سطح فعلی، و شرایط خودتان برنامه‌ای کاربردی و واقع‌بینانه تهیه کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سطح های زبان انگلیسی به ترتیب استاندارد CEFR

اگر کاملاً به زبان انگلیسی مسلط هستید، دست کم ۴ تا ۶ هفته زمان نیاز دارید تا خودتان را برای آزمون پی تی ای آکادمیک آماده کنید. روزانه ۳ ساعت و ۶ روز در هفته زمان معقولی برای تسلط به شرایط و تکنیک‌های آزمون است. اما دقت کنید که روی آمادگی برای همه بخش‌های آزمون به طور متناسب وقت بگذارید.

شاید لازم باشد برای تسلط بر سوالاتی که برایتان سخت است وقت بیشتری اختصاص دهید. اما هر قدر هم به بخشی احساس تسلط کردید، آن را از برنامه مطالعه‌تان حذف نکنید. می‌توانید ۲ ساعت از برنامه مطالعاتی روزانه خود را به بخش‌هایی از آزمون که تسلط کمتری در آن دارید اختصاص دهید و نیم ساعت را به بخش‌هایی بپردازید که در آن قوی هستید.

داشتن یک برنامه اصولی و دقیق تاثیر مهمی بر موفقیت شما در آزمون PTE خواهد داشت. در تدوین برنامه مطالعاتی آزمون پی تی ای می‌توانید از معلم زبان خود نیز کمک و راهنمایی بگیرید.

 

منابع امادگی برای آزمون PTE

۱. کتاب های آمادگی برای آزمون پی تی ای

یکی از مهم‌ترین منابع برای آمادگی در هر کدام از آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی کتاب‌ها هستند. یکی از نکات مثبت در مورد آزمون پی تی ای این است که برگزارکننده این آزمون کتاب‌های تخصصی مفیدی چاپ کرده است. چند نمونه از کتاب‌هایی که می‌توانید در مسیر آمادگی برای آزمون پی تی ای آکادمیک مطالعه کنید عبارت‌اند از:

بیشتر بخوانید: مهمترین منابعی که برای موفقیت در آزمون پی تی ای نیاز داریم

 

۱- The Official Guide to PTE Academic

این کتاب یک راهنمای رسمی از انتشارات پیرسون برای آشنایی کامل با آزمون پی تی ای آکادمیک است. در این کتاب با تک تک مراحل آزمون آشنا می‌شوید و روش‌های مدیریت آزمون و استراتژی‌های لازم برای آمادگی قبلی و روز آزمون را یاد می‌گیرد. به علاوه شامل یک واژه‌نامه از اصطلاحات کاربردی در آزمون PTE است. کتاب راهنمای آزمون پی تی ای آکادمیک در دو نسخه ارائه شده: یکی برای داوطلبان آزمون و یکی برای معلمان.

کتاب آمادگی برای آزمون پی تی ای آکادمیک Expert: PTE Academic

 

۲- Expert: PTE Academic

کتاب حاضر مهارت لازم برای شرکت در آزمون پی تی ای را در سطح B1 و B2 به شما آموزش می‌دهد. برای یادگیری هر ۴ مهارت زبان انگلیسی می‌توانید از این کتاب کمک بگیرید؛ و هم برای داوطلبان بزرگسال، هم داوطلبان جوان مناسب است. مربیان آزمون پی تی ای نیز می‌توانند از این کتاب بهره ببرند.

Expert: PTE Academic

 

۳- Practice Tests Plus: PTE Academic – volume 1 & 2

تمرین‌ها و تست‌های معتبر آزمون پی تی ای را می‌توانید در این کتاب بیابید. با استفاده از آن سطح آمادگی خود را بسنجید و بالا ببرید.

کتاب آمادگی برای آزمون پی تی ای Practice Tests Plus: PTE Academic

 

۴- PTE Academic 79 Plus: Your ultimate self Study Guide to Boost your PTE Academic Score

با کمک این کتاب نیز می‌توانید با جزئیات مهم آزمون پی تی ای آکادمیک آشنا شوید. علاوه بر آن PTE Academic 79 Plus با هدف آماده کردن داوطلبان برای دریافت نمره بالای ۷۹ در آزمون پی تی ای طراحی شده است. بنابراین استراتژی‌ها و راهکارهایی کاربردی برای موفقیت در هر بخش از آزمون ارائه می‌کند که با کمک آن‌ها می‌توانید نمره خود را بالا ببرید.

اپلیکیشن PTE Academic Official Practice آمادگی برای آزمون پی تی ای

 

۲. اپلیکیشن های مناسب برای مطالعه آزمون پی تی ای

این روزها که موبایل‌ها همراه همیشگی‌مان هستند، اپلیکیشن‌های یادگیری زبان انگلیسی در موبایل و نرم افزاهای تقویت زبان انگلیسی در کامپیوتر گزینه‌های بسیار مناسبی برای تمرین و یادگیری‌اند. برای تسلط به همه مهارت‌ها می‌توانید هر کدام از اپلیکیشن‌های کاربردی یادگیری زبان انگلیسی را به کار ببرید.

اما در کنار آن اپلیکیشن تخصصی موسسه پیرسون یعنی PTE Academic Official Practice را نصب و استفاده کنید. این اپلیکیشن در راستای آمادگی برای آزمون پی تی ای آکادمیک طراحی و ارائه شده است. این موسسه چند اپلیکیشن دیگر نیز دارد که می‌توانید در یادگیری زبان انگلیسی از آن‌ها بهره ببرید.

 

۳. منابع آنلاین برای آمادگی در آزمون پی تی ای

با توجه به دسترسی گسترده به اینترنت، شما می‌توانید از دوره‌های آنلاین، وب‌سایت‌ها و همه منابع آنلاین دیگر استفاده کنید. از هر امکاناتی که در اختیار دارید بیشترین بهره را ببرید. موسسه پیرسون منابع آنلاین رایگان و پولی متنوعی در اختیار شما قرار می‌دهد که می‌توانید آن‌ها را در صفحه pearsonpte.com/preparation ببینید. اما از وب‌سایت‌های دیگر آموزش زبان انگلیسی نیز استفاده کنید، از جمله  ptestudy.net و pteacademy.in.

 

۴. کلاس‌های آمادگی برای آزمون پی تی ای

اغلب داوطلبان آزمون پی تی ای از یک استاد باتجربه زبان انگلیسی یا کلاس آموزشی معتبر کمک می‌گیرند. این روش تا حد زیادی می‌تواند بر موفقیت شما تاثیر بگذارد. موسسه پیرسون پکیج‌ها و کلاس‌های آموزشی ارائه می‌کند و برخی را به رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد.

ما توصیه می‌کنیم که برای آمادگی کامل در آزمون پی تی ای آکادمیک از یک معلم خصوصی آزمون پی تی ای کمک بگیرید. یک مربی خصوصی در تمام مسیر در کنار شما خواهد بود. تجربه نشان داده که اغلب افراد با کمک یک فرد دیگر، بهتر و دقیق‌تر برنامه مطالعاتی خود را دنبال می‌کنند.

از طرف دیگر در جلسات تدریس خصوصی آزمون پی تی ای، شما بر اساس مهارت و توانایی شخصی خود آموزش دریافت می‌کنید؛ و می‌توانید بدون نگرانی اشکالات خود را بپرسید.

بیشتر بخوانید: قبولی در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی با بهترین نمره به کمک معلم خصوصی زبان

 

بخش های مختلف آزمون و آمادگی برای هر بخش

۱. آمادگی برای اسپیکینگ و رایتینگ آزمون پی تی ای

این بخش از آزمون به طور خاص بر دو مهارت صحبت کردن و نوشتن به زبان انگلیسی تمرکز دارد. اما در هر سوال ممکن است مهارت‌های دیگر نیز ارزیابی شوند. جدول زیر کمک می‌کند درک کنید برای آمادگی در هر بخش از آزمون پی تی ای آکادمیک باید به چه نکاتی توجه کنید. بنابراین با دقت آن را مطالعه نمایید.

دقت کنید که در حین ضبط صدای شما در سوالات شفاهی، یک نوار زمانی نشان داده می‌شود که به مرور پر می‌شود. حواستان باشد که پیش از پر شدن نوار پاسخ خود را کامل کنید. اما به نوار چشم ندوزید! زیرا در این صورت نمی‌توانید به درستی روی مطلبی که می‌گویید تمرکز کنید، و استرس‌تان بالا می‌رود.

هر فایل صوتی و تصویری فقط یک بار پخش می‌شود، و شما نمی‌توانید دوباره آن را گوش کنید. شما نیز تنها یک بار فرصت ضبط کردن پاسختان را دارید.

موضوع سوال مهارت مورد آزمون محتوا زمان شیوه نمره‌دهی معیارها
معرفی کوتاه شخصی معرفی خودتان ۱ دقیقه (۲۵ ثانیه آماده شدن و ۳۰ ثانیه پاسخ) نمره ندارد
بلندخوانی Reading and speaking روخوانی یک متن حداکثر ۶۰ کلمه‌ای با صدای بلند متفاوت بر اساس متن (۳۰ تا ۴۰ ثانیه برای آماده شدن) PC خوانش درست، تلفظ و روان بودن
تکرار جمله Listening and speaking جمله کوتاه انگلیسی ۳ تا ۹ ثانیه پخش

۱۵ ثانیه پاسخ

PC بیان درست، تلفظ و روان بودن
توصیف تصویر speaking تصویر ۲۵ ثانیه دیدن تصویر

۴۰ ثانیه توصیف

PC درستی و دقت محتوا، تلفظ و روان بودن
بازگویی سخنرانی Listening and speaking شنیدن یک سخنرانی کوتاه و بازگویی خلاصه آن تا ۹۰ ثانیه پخش

۴۰ ثانیه پاسخ

PC درستی و دقت محتوا، تلفظ و روان بودن
پاسخ به سوال کوتاه Listening and speaking سوال کوتاه صوتی ۳ تا ۹ ثانیه پخش

۱۰ ثانیه پاسخ

C/I درک درست سوال، پاسخ دقیق و خلاصه
خلاصه‌سازی نوشتار Reading and writing نمایش یک متن آکادمیک در حدود ۳۰۰ کلمه

خلاصه‌سازی در حداکثر ۷۵ کلمه

۱۰ دقیقه PC شامل نکات مهم و هدف متن، دقیق و اندازه، فرم صحیح، استفاده درست از گرامر و واژگان
نوشتن مقاله (Essay) Writing یک سوال آکادمیک (در ۲ یا ۳ جمله)

پاسخ: یک مقاله ۲۰۰ تا ۳۰۰ کلمه‌ای

۲۰ دقیقه PC مرتبط بودن موضوع، ساختار درست متن، فرم صحیح، سیر منطقی پاسخ، بسط درست موضوع، بیان صریح، استفاده درست از گرامر و ویژگی‌های زبان انگلیسی، گستره واژگان مورد استفاده، املا

 

برای این که در این بخش بهترین نتیجه را بگیرید:

  • رسا و واضح صحبت کنید.
  • برای توصیف تصویر از خودتان بپرسید: ایده اصلی این تصویر چیست؟
  • برای نوشتن مقاله، ابتدا کلمات کلیدی را بنویسید و موضوع اصلی را درک کنید. روی چه نکاتی باید تکیه کنید، یا کجا لازم است مثال یا دلیل بیاورید. کشیدن یک نقشه ذهنی می‌تواند کمک زیادی به موفقیت در این بخش بکند.
  • شیوه‌های متفاوت نوشتن مقاله را تمرین کنید. برای مثال می‌توانید موافقت یا مخالفت خود را با موضوع اصلی مطرح شده اعلام کنید، می‌توانید دیدگاه یا احساسات گروه‌های متفاوتی از مردم را توضیح دهید.
  • علائم نگارشی را فراموش نکنید. استفاده درست از علائم نگارشی در بخش رایتینگ هم برای انتقال درست مطلب و هم از نظر گرامری اهمیت دارد.

رعایت این نکات را برای روز آزمون نگذارید. تمام مدتی که به آمادگی برای آزمون پی تی ای می‌پردازید، تمرین‌هایتان را بر اساس همین تکنیک‌ها انجام دهید، تا در زمان آزمون کاملاً مسلط باشید.

از آن‌جا که برای روان صحبت کردن به زبان انگلیسی لازم است تمرین زیادی داشته باشید، تا جایی که می‌توانید این بخش را در زندگی روزمره‌تان جا بدهید. هر روز خود را در موقعیت‌هایی قرار دهید که مجبور باشید به زبان انگلیسی حرف بزنید یا بنویسید.

بیشتر بخوانید: جملات ساده و کاربردی روزمره برای یادگیری زبان انگلیسی

 

۲. آمادگی برای ریدینگ آزمون پی تی ای

بخش ریدینگ آزمون پی تی ای بیشتر از دو بخش دیگر بر یک مهارت، یعنی خواندن و درک مطلب، متمرکز است. پیش از هر چیز شناخت جزئیات برگزاری این بخش از آزمون می‌تواند به شما کمک کند که خودتان را برای شرکت در آن آماده کنید. در جدول زیر مشخص شده که هر نوع سوال در این آزمون چه مهارت‌هایی را هدف قرار می‌دهد و بر اساس چه معیارهایی نمره شما را تعیین می‌کند.

موضوع سوال مهارت مورد آزمون محتوا زمان شیوه نمره‌دهی معیارها
خواندن و نوشتن: پر کردن جای خالی Reading and writing متن حداکثر ۳۰۰ کلمه‌ای با چند جای خالی نامعین PC تسلط به معنی، درک مطلب و گرامر
سوالات چند گزینه‌ای Reading متن حداکثر ۳۰۰ کلمه‌ای

پاسخ به سوالات چندگزینه‌ای (ممکن است بیش از یک گزینه درست باشد)

نامعین PC توانایی تحلیل، تفسیر و ارزیابی متن آکادمیک
مرتب کردن پاراگراف‌ها Reading یک متن آکادمیک حداکثر ۱۵۰ کلمه‌ای به صورت چند پاراگراف به هم ریخته

پاسخ: مرتب کردن پاراگراف‌ها

نامعین PC درک ساختار و توالی مطالب در یک متن آکادمیک
پر کردن جای خالی Reading یک متن حداکثر ۸۰ کلمه‌ای

پاسخ: پر کردن جاهای خالی با کلمات داده شده

نامعین PC تسلط به معنی، درک مطلب و گرامر
سوالات چند گزینه‌ای با یک پاسخ صحیح Reading متنی حداکثر ۳۰۰ کلمه‌ای

پاسخ به سوالات تستی

نامعین C/I توانایی تحلیل، تفسیر و ارزیابی متن آکادمیک

 

نکات زیر به ارائه بهترین پاسخ در بخش ریدینگ به شما کمک می‌کند:

  • مهارت مرور کردن (Skim and Scan) را تمرین کنید و برای خواندن متن‌ها و پاسخ به سوالات از آن کمک بگیرید.
  • سوالات جای خالی را یک بار قبل از انتخاب کلمه مناسب و یک بار پس از آن بخوانید تا از درستی آن مطمئن شوید. متن را از نظر گرامر نیز بررسی کنید.
  • برای سوالِ مرتب کردن پاراگراف‌های به هم ریخته، ابتدا همه پاراگراف‌ها را به سرعت بخوانید. سپس سعی کنید در هر پاراگراف جمله بیان‌کننده موضوع اصلی را بیابید. با این روش راحت‌تر می‌توانید توالی متن را تشخیص دهید. این جمله معمولاً با ضمیر آغاز نمی‌شود و به جمله دیگری ارجاع داده نشده است.
  • یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که برای پر کردن جاهای خالی به شما کمک می‌کند collocation است، یعنی شکل مرسوم کنار هم آمدن اسم‌ها، صفت‌ها، قیدها، فعل‌ها و حروف اضافه.
  • برای آمادگی کامل در بخش ریدینگ آزمون پی تی ای، به هیچ وجه نقش گرامر را دست کم نگیرید. در واقع سوالات این بخش تا حد زیادی تسلط شما به گرامر زبان انگلیسی را نیز می‌سنجد. بنابراین گرامر خود را قوی کنید.

بیشتر بخوانید: کالوکیشن های زمان در انگلیسی

افزایش مهارت ریدینگ آزمون پی تی ای با مطالعه رمان

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های یادگیری گرامر زبان انگلیسی

اما علاوه بر این نکات شما باید به روش‌های متفاوت خود را برای خواندن متن‌های متنوع آماده کنید. مهم‌ترین روش، بدیهی‌ترین آن‌هاست: تا می‌توانید مطالب متنوع بخوانید؛ رمان‌های زبان انگلیسی، مقالات وبلاگی، مقالات علمی و تخصصی، روزنامه و مجله، خبر و متن‌های ریدینگ دوره‌های قبلی آزمون پی تی ای را مطالعه کنید. هر چقدر که مهارت شما در ریدینگ و درک مطالب انگلیسی بالا برود، در این بخش نیز موفق‌تر عمل خواهید کرد.

 

۳. آمادگی برای لیسنینگ آزمون پی تی ای

آخرین بخش از آزمون پی تی ای، لیسنینگ است. برای آن خودتان را برای این بخش آماده کنید باید تا جایی که می‌توانید زبان انگلیسی را با لهجه‌های متنوع و موضوعات متفاوت بشنوید. اما ابتدا نگاهی می‌کنیم به مهارت‌های مورد نیاز برای هر مجموعه سوال این بخش و معیارهایی که روی نمره شما اثر مستقیم دارد.

موضوع سوال مهارت مورد آزمون محتوا زمان شیوه نمره‌دهی معیارها
خلاصه‌سازی محتوای شنیداری Listening and writing شنیدن یک محتوای صوتی

خلاصه‌ای نوشتاری در ۵۰ تا ۷۰ کلمه

پخش: ۶۰ تا ۹۰ ثانیه‌

پاسخ: ۱۰ دقیقه

PC تشخیص نکته اصلی محتوا و مواردی که این نکته را تایید و تکمیل می‌کند، فرم صحیح، گرامر، واژگان و املا
سوالات چندگزینه‌ای (با چند پاسخ صحیح) Listening شنیدن یک محتوای صوتی

پاسخ به سوالات چندگزینه‌ای

پخش: ۴۰ تا ۹۰ ثانیه PC توانایی تحلیل، تفسیر و ارزیابی متن آکادمیک
پر کردن جاهای خالی Listening and writing شنیدن یک محتوای صوتی همراه با متن که بعضی کلمه‌ها در آن جا افتاده است پخش: ۳۰ تا ۶۰ ثانیه PC تشخیص کلمه و املای درست
انتخاب خلاصه درست Listening and reading شنیدن یک محتوای صوتی

پاسخ: انتخاب درست‌ترین خلاصه

پخش: ۳۰ تا ۹۰ ثانیه C/I درک، تحلیل و ترکیب اطلاعات شنیداری، و تشخیص موضوع محوری و دقیق‌ترین خلاصه
سوالات تستی Listening یک فایل صوتی آکادمیک

پاسخ به تست‌ها

پخش: ۳۰ تا ۹۰ ثانیه C/I توانایی تحلیل، تفسیر و ارزیابی متن آکادمیک
انتخاب کلمات حذف شده مناسب Listening یک محتوای صوتی که بخش‌هایی از آن با صدای بوق پر شده

پاسخ: انتخاب بهترین کلمه از بین کلمات داده شده برای پر کردن متن

پخش: ۲۰ تا ۷۰ ثانیه C/I توانایی حدس زدن گفتار گوینده بر اساس مفهوم کلی
انتخاب کلمات اشتباه Listening and reading یک محتوای صوتی همراه متنی شامل چند کلمه اشتباه

پاسخ: یافتن کلمات اشتباه

پخش: ۱۵ تا ۵۰ ثانیه‌ PC تطبیق محتوای شنیداری و متن
دیکته Listening and writing شنیدن یک جمله کوتاه

پاسخ: نوشتن دقیق جمله

پخش: ۳ تا ۵ ثانیه PC توانایی درک و یادآوری جمله شنیده شده، املای درست

 

هنگام تمرین برای آمادگی در بخش لیسنینگ آزمون پی تی ای از تکنیک‌های زیر کمک بگیرید:

  • برای پاسخ به سوالات چندگزینه‌ای هنگام شنیدن محتوای صوتی، نکات اصلی و مهم را یادداشت کنید.
  • برای انتخاب درست‌ترین خلاصه، هنگام شنیدن محتوای صوتی، ایده‌های کلیدی متن را بنویسید. به اعداد، تاریخ‌ها، اسامی، و اطلاعاتی که گوینده روی آن تاکید دارد دقت کنید.
  • در بخش لیسنینگ، سوالاتی که از شما پرسیده می‌شود بهتر از هر چیز دیگری نشان می‌دهد که باید به کدام بخش از محتوا بیشتر دقت کنید. بنابراین روی اطلاعاتی تمرکز کنید که برای پاسخ دادن نیاز دارید.
  • تمرین کنید در محیطی که کمی سر و صدا وجود دارد روی آزمونتان تمرکز کنید، زیرا در هر سالن آزمون پی تی ای ممکن است حدود ۱۰ نفر همزمان آزمون بدهند. می‌توانید گاهی در یک کافه بخش شنیداری آزمون پی تی ای را تمرین کنید.

با توجه به زمان و شرایطی که برای مطالعه دارید می‌توانید از روش‌های متنوع تقویت مهارت لیسنینگ زبان انگلیسی نیز بهره‌مند شوید. اجازه بدهید گوشتان به شنیدن زبان انگلیسی کاملاً عادت کند.

 

روز قبل از آزمون پی تی ای

یادتان باشد، روز قبل از آزمون نیز اهمیت زیادی در آمادگی شما برای آزمون پی تی ای دارد. این که در روز آزمون انرژی و تمرکز کافی داشته باشید، می‌تواند از تاثیر زیادی از روز قبل بپذیرد. بنابراین:

  • شب قبل از آزمون خوب بخوابید.
  • داشتن کمی استرس طبیعی است. می‌توانید برای کنار آمدن با آن از تکنیک‌های آرام‌سازی یا مدیتیشن استفاده کنید.
  • مدارک مورد نیاز و تمام چیزهایی که باید همراه داشته باشید را آماده کنید. می‌توانید یک چک‌لیست برای موارد مهم بسازید.
  • یک بار فرآیند برگزاری آزمون پی تی ای را مرور کنید و مطمئن شوید برای همه مراحل آماده هستید.
  • استراحت کنید و خودتان را تحت فشار قرار ندهید. نباید در جلسه آزمون خسته باشید.
  • اگر مسیرتان به مرکز آزمون دور است، می‌توانید از شب قبل یک ماشین رزرو کنید.

خواب کافی شب قبل از آزمون پی تی ای

 

در روز آزمون پی تی ای

با توجه به این که هر چند بار دلتان بخواهد می‌توانید در آزمون پی تی ای شرکت کنید، نیاز نیست استرس زیادی داشته باشید. رعایت کردن نکات ساده‌ای می‌تواند استرس و نگرانی شما را کاهش دهد و سطح انرژی شما را بالا نگاه دارد.

  • یک صبحانه یا ناهار سبک و پرانرژی بخورید.
  • اگر عادت دارید ظهرها چرت بزنید، شاید بهتر باشد در ساعت صبح را برای آزمون انتخاب کنید.
  • نگاهی به چک‌لیست خود بیندازید تا چیزی را جا نگذارید. داشتن یک مدرک شناسایی معتبر مثل پاسپورت در جلسه آزمون پی تی ای الزامی است.
  • حداقل نیم ساعت زودتر در مرکز آزمون پی تی ای حضور داشته باشید.
  • کمی زودتر از خانه یا هتل بیرون بروید تا نگران دیر رسیدن نباشید.
  • اگر لازم است قبل از شروع آزمون از دستشویی استفاده کنید، زیرا دست کم باید دو ساعت را بدون وقفه در آزمون بگذرانید.
  • قبل از شروع آزمون، صفحه کلید، هدفون و میکروفون خود را چک کنید.

و در حین آزمون،

  • حواستان به ساعت باشد.
  • دستورالعمل‌ها را با دقت بخوانید.
  • محدودیت کلمات را در نظر بگیرید.
  • اگر زودتر از اتمام زمانتان پاسخ خود را آماده کرده‌اید در ارسال آن عجله نکنید و یک بار دیگر آن را مرور کنید.
  • اگر متوجه شدید در پاسخ‌های قبلی‌تان اشتباه کرده‌اید، مکث نکنید و به آزمون ادامه دهید. اشکالی ندارد اگر یکی از سوالات را از دست بدهید، بهتر است بقیه آزمون را به خاطر آن سوال از دست ندهید.
  • در بخش اسپیکینگ یک ثانیه صبر کنید تا به صداهای محیط عادت کنید و بعد ضبط پاسخ را آغاز نمایید. این روش به متمرکز ماندن در زمان صحبت کمک می‌کند.

 

ترفندهایی برای گرفتن بهترین نتیجه در آزمون پی تی ای

آمادگی برای آزمون پی تی ای علاوه بر شناخت دقیق آزمون، نیاز به تمرین و تکنیک دارد. باید دقت کنید که در پاسخ به هر مدل سوالی، چه تکنیک‌هایی شما را به نتیجه بهتری می‌رساند؛ و این تکنیک‌ها را از قبل تمرین کنید. نکاتی که در ادامه آمده تاثیر زیادی بر گرفتن بهترین نتیجه در آزمون پی تی ای خواهد داشت.

 

۱. به موضوعات متنوع مسلط شوید

در آزمون پی تی ای موضوعات متنوع و گسترده‌ای برای نوشتن و صحبت کردن مطرح می‌شود. شما باید بتوانید محتوای ارائه شده را درک کنید و از کلمات مناسب برای پاسخ به سوالات استفاده کنید. بنابراین تا جایی که می‌توانید درباره موضوعات متنوع بخوانید و بشنوید، و سعی کنید آن‌ها را با کلمات خودتان بازگو کنید یا بنویسید.

رمان‌های زبان انگلیسی با ژانرهای متنوع بخوانید؛ به خبرها گوش کنید؛ روزنامه، مجله، مقالات تخصصی و علمی، و وبلاگ‌های انگلیسی را در برنامه مطالعه‌تان قرار دهید. پادکست، سخنرانی عمومی، علمی یا تخصصی بشنوید؛ و در گفتگوها و نوشته‌هایتان به این مطالب اشاره کنید.

 

۲. ساختار مورد نیاز هر بخش از آزمون پی تی ای را یاد بگیرید

شناخت ساختاری که می‌خواهید بر اساس آن بنویسید یا حرف بزنید اهمیت زیادی دارد، و در روز آزمون به شما کمک می‌کند مسلط‌تر و سریع‌تر به سوالات پاسخ دهید. اما دقت کنید که این به معنای استفاده از یک الگوی آماده نیست. حفظ کردن یک الگوی آماده ممکن است در روز آزمون برایتان دردسرساز شود، چون موضوعات متنوعی در آزمون پی تی ای مطرح می‌شود.

بنابراین بهتر است برای هر نوع سوال، با ساختار مناسب آشنا شوید. می‌توانید در بازه‌های زمانی کوتاه در آزمون‌های آزمایشی بدون نمره پی تی ای شرکت کنید تا با شرایط آزمون آشنا شوید.

 

۳. مهارت مدیریت زمان

در زمان آزمون توانایی مدیریت زمان اهمیت زیادی دارد. بنابراین از قبل تمرین کنید تا این مهارت را در خود بالا ببرید. شما باید به حدود ۷۳ تا ۸۰ سوال در ۳ ساعت پاسخ دهید. در همین زمان باید مطالبی را نیز بشنوید، بخوانید، و به درستی درک کنید. مدیریت زمان در کیفیت همه سوالات نوشتاری و رایتینگ آزمون پی تی ای تاثیر مستقیم دارد.

 

۴. مکان و زمان مشخصی برای مطالعه تعیین کنید

یک فضای خلوت و ساکت برای مطالعه خود در نظر بگیرید و همیشه در همان محل به مطالعه بپردازید. مکان جدید می‌تواند تمرکز شما را کم کند. به علاوه تجربه نشان داده افرادی که زمان مشخصی از روز را به مطالعه اختصاص می‌دهند، ساده‌تر به برنامه‌شان پایبند می‌مانند و در نهایت نتیجه بهتری خواهند گرفت. یادتان باشد گاهی نیز در یک محیط پرسر و صدا تمرین کنید.

مکان و زمان مطالعه برای آزمون پی تی ای

 

۵. در یک آزمون شبیه‌ساز پی تی ای شرکت کنید

شرکت در آزمون شبیه‌ساز (Mock PTE) بیش از هر روش دیگری شما را با محیط آزمون و شرایط برگزاری آشنا می‌کند. اگر می‌خواهید در روز آزمون کاملاً آماده و مسلط باشید، می‌توانید در آزمون شبیه‌سازی که خود موسسه پیرسون یا یک موسسه معتبر دیگر برگزار می‌کند شرکت کنید.

 

نکات تکمیلی در مسیر آمادگی برای آزمون پی تی ای

۱. اشتباهات رایج را بشناسید و روش‌های اجتناب از آن‌ها را یاد بگیرید و تمرین کنید.

۲. نکات و راهکارهای اصلی را به طور خلاصه روی یک کاغذ کوچک بنویسید و روی میز مطالعه خود بچسبانید. گاهی نگاهی به این نکات بیندازید تا ملکه ذهنتان شود.

۳. سوالات آزمون‌های پی تی ای در سال‌های قبل را تهیه و بررسی کنید.

۴. دایره واژگان خود را گسترش دهید و تفکر انتقادی را تمرین کنید.

۵. با یک گروه از افرادی که قصد شرکت در آزمون پی تی ای دارند ارتباط برقرار کنید و گاهی تمرین‌های گروهی یا دو نفره انجام دهید.

۶. تا زمان آزمون‌تان مطالعه روزانه را متوقف نکنید، حتی اگر احساس می‌کنید کاملاً مسلط شده‌اید.

 

سخن پایانی

با رعایت نکاتی که در این مقاله ارائه شد، می‌توانید خودتان را برای شرکت در آزمون پی تی ای آماده کنید. به برنامه‌تان متعهد بمانید تا به نتیجه دلخواهتان برسید. اما اگر زمانی متوجه شدید که از برنامه مطالعاتی خود برای آزمون پی تی ای فاصله گرفته‌اید، دلسرد نشوید و دوباره به مسیر برگردید.

اگر نیاز به راهنمایی بیشتری در مورد آمادگی برای آزمون پی تی ای دارید، می‌توانید از یک مربیان متخصص آزمون پی تی ای در وب‌سایت هایتاکی کمک بگیرید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *