کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

چطور به زبان انگلیسی سخنرانی کنیم؟ مهمترین تکنیک ها

۴.۵
(۱۱)

 همه ما در همایش یا کنفرانسهایی شرکت کرده ایم که برخلاف اسم و عنوان جذاب آن از مضمون همایش هیچ چیزی متوجه نشده و سالن را ترک کرده ایم. نحوه بیان سخنران در جذب مخاطب تاثیر بسزایی دارد. حال اگر موضوع مورد صحبت به زبان انگلیسی باشد گنگی و پیچیدگی مطلب و طرز بیان سخنران بیشتر به چشم خواهد آمد.

تقریبا همه می دانیم که صحبت کردن در حضور دیگران کار ساده ای نیست. برای جذب گفته ها توسط مخاطب نه تنها یک سخنران باید از اصول سخنوری اطلاعاتی داشته باشد که باید از مهارت های جذب مخاطب نیز چیزهایی بداند.
وقتی میخواهیم به زبانی غیر از زبان مادری صحبت کنیم کافی است که اصول سخنرانی را بدانیم و بعد روی محتوایی که میخواهیم ارایه کنیم بیشتر زمان بگذاریم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

قبل از سخنرانی حواستان باشد!

اگر بدانیم چه عواملی می توانند سخرانی ما را به یک فاجعه تبدیل کنند آنوقت بهتر می توانیم برای یک سخنرانی عالی برنامه ریزی داشته باشیم.

 

۱. ترس

ترسترس از صحبت کردن در مقابل دیگران، به این نوع ترس در زبان انگلیسی Glossophobia گفته می شود. حال اگر قرار باشد جلوی جمعیتی به زبانی غیر از زبان مادری صحبت شود این ترس و عدم اعتماد به نفس نقش پررنگتری به خود می گیرد، چرا که سخنران منتظر است در کنار سوالات مخاطبان به زبان انگلیسی، به لهجه ها و گویش های آنها هم توجه کند تا دقیق متوجه سوالات شود پاسخ مناسب به هر کدام دهد.

بیشتر بخوانید: لهجه های مختلف انگلیسی در سراسر جهان

پیشنهاد می‌کنیم ویدیو زیر را برای آشنایی با راه های مقابله با استرس هنگام سخنرانی تماشا کنید.

 

۲. عدم دانش یا مهارت کافی در موضوع سخنرانی

عدم دانش یا مهارت کافی در موضوع سخنرانیدر بیشتر موارد سخنران موضوع صحبت خود را بر روی کاغذ می نویسد تا بتواند در حین سخنرانی موضوعات را تقسیم بندی کرده و زمان کافی برای ارائه در نظر بگیرد در صورتیکه او دانش کافی درباره موضوع سخنرانی نداشته باشد قطعا با جملات بی سروته و توضیحات اضافی قصد دارد سخنرانی را جلو ببرد که اینکار نشان دهنده عدم مهارت کافی و دانش در باره موضوع مورد بحث است.

به ویژه در سخنرانی هایی به زبان دوم مخصوصا انگلیسی، برخی از سخنرانان دایره لغات کافی برای انتقال دانش خود به مخاطب را ندارند و با تکرار جملات یکسان می خواهند این انتقال را انجام دهند که در نهایت به گیج شدن و خستگی مخاطب و عصبی شدن سخنران منجر می شود پس بهتر است قبل از شرکت در یک سخنرانی مدتی را به یادگیری و فرا گرفتن لغات تخصصی در حوزه دانش خود اختصاص دهید.

 

۳. عدم توانایی برقراری ارتباط با مخاطب

عدم توانایی برقراری ارتباط با مخاطباز قبل مخاطبان خود را بشناسید برای چه گروهی قرار است صحبت کنید ، موضوع جلسه برایشان جذاب است یا بخاطر نمره و کسب امتیاز حضور دارند ، جلسه سخنرانی عمومی است یا خصوصی و …. دانستن این نکات به سخنران کمک می کند تا بهتر با آنها ارتباط برقرار کند به ویژه وقتی زبان شما به عنوان سخنران با زبان مخاطبانتان یکسان نیست بهتر است راجع به طیف مخاطبان اطلاعاتی به دست بیاورید.

همچنین قرار نیست یک سخنران از ابتدا تا انتهای سخنرانی فقط او صحبت کننده باشد بلکه باید بتواند با مخاطب خود چه از لحاظ کلامی ، چه چشمی و یا حتی فیزیکی ارتباط برقرار کرده و او را در بحث شرکت دهد حال اگر انقدر به زبان انگلیسی مسلط باشد که در حین صحبت تمام این کارها را انجام دهد قطعا یک سخنرانی بسیار خوبی را می توان از او انتظار داشت.

 

تکنیک های ارائه سخنرانی به زبان انگلیسی

 

۱. جملات ساده اما کاربردی

وقتی قرار است سخنرانی به زبان انگلیسی داشته باشید لازم است از مدتها قبل زبان خود را تقویت کنید، اما بخاطر داشته باشید که شما هیچ اطلاعی از سطح دانش مخاطبانتان در زبان انگلیسی ندارید. پس تا حد ممکن باید بتوانید جملاتی که برای همه آشنا هستند و واژگان عرف را در صحبت هایتان بیاورید.

شاید شما بتوانید از مترادف های سخت و بیشماری استفاده کنید و مهارت خود را به چشم بکشید اما به طور قطع نمی توانید تمام مخاطبانتان را راضی کنید چرا که امکان دارد افرادی در جمع اصلا متوجه این مترادف ها نشوند. مثل:

Cut down= decrease

شاید کلمه دیکریز برای بسیاری آشناتر از عبارت کات دوون باشد.

 

۲. تکنیک زبان بدن انگلیسی در سخنرانی

تکنیک زبان بدن انگلیسی در سخنرانیدر هر سخنرانی با هر موضوعی سخنران به عنوان کسی که قرار است مطالبی را برای مخاطبین خود باز گو کند نقش کلیدی دارد به ویژه سخنرانی به زبان انگلیسی که سخنران باید از قبل بر روی زبان بدن کار کرده تا مخاطبین را تشویق به گوش دادن نماید.

مثلا حین سخنرای صاف بایستید این حالت نشان می دهد که به موضوع کاملا آگاه و مشرف هستید و هیچ چیز روی سخنرانی شما تثیر ندارد حتی اگر لهجه خوبی ندارید، ایستادن شما حس قدرتمندی و توانمدی را در مخاطب القا می کند.

روی حرکات دست خود کار کنید البته نه خیلی زیاد ولی دستها می توانند توجه مخاطب را به موضوع جلب کنند واین یعنی شما تسلط بر روی مخاطب خود پیدا کره اید.

تماس چشمی را فراموش نکنید. ارتباط چشمی با مخاطب این حس را در او به وجود می آورد که فرد مهمی است وباعث می شود حس قدردانی و احترام بیشتری به شما داشته باشد مخصوصا وقتی زبان شما غیر از زبان مادریتان است و در واقع انگلیسی صحبت کردن شما برای مخاطب خیلی هم جالب است.

تکنیک زبان بدن انگلیسی در سخنرانی

روی تن صدا و حرکات بدنی خود حین صحبت کردن تمرکز کنید فرق نمی کند به چه زبانی صحبت می کنید بلکه لازم است برروی خود کنترل داشته باشید تا با بالا بردن یا کم کردن صدای خود و همچنین مکث ها در حین صحبت همچنان سخنرانی را جذاب نگه دارید در حین سخنرانی از حالات چهره هم بهره ببرید اینطور نباشد که فقط به یک نقطه خیره شده و با یک نگاه و صورت سرد یا عرق کرده به مخاطب نگاه کنید این حالت در افرادی دیده می شود که توانایی لازم در زبان دوم را ندارند و صرفا بخاطر برخی مسایل به سخنرانی در جمع دعوت شده اند و چون آگاهی زبانی کافی ندارند هم مرتکب اشتباهات کلامی و رفتاری می شوند.

سرعت سخنرانی، سخنرانی ها عرصه به رخ کشیدن نیست. حال که قرار است به زبان دوم (زبان انگلیسی) صحبت کنید بهتر است نه با سرعت زیاد نه کم این کار را انجام دهید. سرعت بالا فقط مخاطبانتان را عصبی می کند.

جایی لازم است تعجب خود را نشان دهید گاهی خندیدن و گاهی لب گزیدن و … بر اعصاب خود در طول سخنرانی مسلط باشید اگر کسی به شما توجه نکرد یا صندلی خود را ترک کرد یا حین صحبت از شما سوالی بی ربط پرسید نباید رشته کلام از دست شما خارج شده و سردرگم شوید.

این ویدیو دو دقیقه‌ای در مورد “زبان بدن مورد نیاز برای ارائه سخنرانی” را از دست ندهید.

 

۳. تکنیک تمرین و تکرار 

برای ارایه یک سخنرانی به زبان انگلیسی از قبل بر روی ارایه خود کار کنید اگر شرایط مناسبی دارید جلوی افراد خارجی صحبت کنید اگر نه که سخنرانی خود را جلوی جمع خانواده یا دوستان خود ارایه دهید تمرین جلوی آینه هم بسیار موثر است.

 

۴. تکنیک های نوین را بشناسید

برای شناختن تکنیک های جدید چه برای ارایه چه از نظر تکنیکی می توانید سخنرانی های تد تاک TED Talk را تماشا کنید. این سخنرانی ها به شما می آموزند تا ببینید نزدیک به چه شخصیتی هستید و کدام سخنران توانسته تمام توجه شما را به خود جلب کند. پیشنهاد می‌کنیم این ویدیو جذاب یوتیوب را در مورد ارائه یک سخنرانی عالی به زبان انگلیسی تماشا کنید.

سخنرانی های تد تاک TED Talk

 

چگونه به زبان انگلیسی سخنرانی کنیم؟

 

۱. ابتدای سخنرانی

ابتدای سخنرانیدر ابتدای سخنرانی سعی کنید کلام خود را با معرفی خود و خوشامدگویی آغاز کنید خوشامدگویی به زبان انگلیسی موارد مختلفی دارد که استفاده از هرکدام می تواند مخاطب را به ادامه سخنرانی شما تشویق کند. مثلا:

  • First, let me introduce myself briefly. My name is “……..” and I am the manager of …… Company
  • Hi, everyone. Welcome to 
  • Hello and thank you all for coming

……

پیشنهاد می‌کنیم ویدیو زیر در مورد “بهترین و بدترین کارها برای شروع یک سخنرانی” را تماشا کنید.

 

۲. تعیین هدف از سخنرانی

تعیین هدف از سخنرانیسعی کنید در ابتدای صحبت از موضوع سخنرانی مخاطب را آگاه کنید تا سرگردان نباشند برای مثال

  • I’d like to give you a brief …
  • What I am going to talk about today is…

…..

 

۳. ارائه متن یا همان بدنه سخنرانی

ارائه متن یا همان بدنه سخنرانیارایه متن سخنرانی به صورت چکیده قابل نماش بر روی اسکرین یا پاور پوینت میتواند مخاطب را از مسیری که قرار است برای چند ساعت یا دقایقی پیش رو داشته باشد آگاه کند.

حین سخنرانی بهتر است از مخاطب سوالاتی پرسیده شود یا نظراتشان را برروی کاغذ نوشته برای او بفرستند و با این کار فیدبک بدهند در هر حال کاری کنید که مخاطب شما درگیر سخنرانی شود با این کار هم اعتماد مخاطب را جلب می کنید هم برای خودتان زمان می خرید تا بتوانید موضع را در دست بگیرید و این هم از مهارت برقراری ارتباط کافی حاصل می شود.

  • Before I start, does anyone have any questions?
  • but let me draw your attention to…

….

۴. نتیجه گیری

نتیجه گیرینتیجه گیری از موضوع سخنرانی ها، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بدون نتیجه گیری مخاطب شما چیزهایی که قبلاً گفته اید را به سرعت فراموش خواهد کرد.سعی کنید در پایان هر بخش یا فصل ، نتیجه را برای مخاطب روشن کنید. بهتر است هر از چند گاهی به نقطه شروع هم اشاره کنید.

  • To sum up…
  • Let’s summarize briefly what we have looked at.
  • I hope that my presentation today will help with what I said at the beginning…

 

۵. ختم سخنرانی

ختم سخنرانیپس از ارائه سخنرانی نباید مخاطب رارها نکنید نظرات آنها را بپرسید ، فیدبک بگیرید و در انتها از آنها تشکر کنید که تا پایان شما را همراهی کرده اند.

  • Thank you for your time.
  • I’ll now answer any questions you have about (topic).
  • I’d like to conclude by…

 

این ویدیو کامل و جذاب در مورد ارائه سخنرانی در زمینه تجاری را از دست ندهید!

 

سخن پایانی

با توجه به موارد ذکر شده برای داشتن یک سخنرانی به زبان انگلیسی رعایت نکات بالا ضروری است اما در نهایت این شما هستید که با داشتن اعتماد به نفس کافی جلسه را در دست خواهید گرفت. شما می‌توانید با کمک گرفتن از یک معلم خصوصی باتجربه زبان انگلیسی، برای سخنرانی خود به آمادگی بیشتر و سریعتری برسید.

 

 منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۵ / ۵. تعداد نظرات ۱۱

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *