کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

مهمترین و معتبرترین آزمون های زبان انگلیسی| راهنمای جامع

۴.۷
(۱۲)

مهمترین آزمون های زبان انگلیسی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید کدامند؟

پاسخ این سوال بیش از هر چیز به این موضوع بستگی دارد که چرا می‌خواهید آزمون زبان بدهید. گرفتن پذیرش تحصیلی یا شغلی و مهاجرت، دلایل عمده‌ای است که معمولاً افراد برای شرکت در آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی دارند. اما ممکن است دلایل دیگری نیز برای این کار داشته باشید. بنابراین با شناخت دقیق‌تر آزمون‌های موجود می‌توانید آزمونی را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر است و خودتان را برای آن آماده کنید.

 

در ادامه می‌خوانید:

بهترین آزمون ها و مدارک بین المللی زبان انگلیسی

آزمون های زبان انگلیسی داخلی

 

بهترین آزمون ها و مدارک بین المللی زبان انگلیسی

 

۱. آزمون آیلتس (IELTS)

یکی از مهمترین و معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی که در سراسر دنیا برگزار می‌شود و حتماً تا حدی با آن آشنا هستید، آزمون آیلتس (IELTS: International English Language Testing System) است.

این آزمون زبان انگلیسی بیشترین مخاطب را بین کسانی دارد که می‌خواهند به بریتانیا، استرالیا، نیوزلند و کانادا مهاجرت کنند.  نمره این آزمون بین ۰ تا ۹ است و به مدت دو سال اعتبار دارد. 

آزمون آیلتس در دو قالب آیلتس عمومی (General) و آکادمیک (Academic) برگزار می‌شود.

 تفاوت اصلی آزمون آیلتس عمومی و آکادمیک در بخش ریدینگ و رایتینگ آن‌هاست. 

برای موفقیت در آزمون آیلتس باید ۴ مهارت اصلی Reading, Speaking, listening, Writing را به خوبی بیاموزید و در آن‌ها حرفه‌ای شوید. آزمون آیلتس در دو بخش کتبی و شفاهی برگزار می‌شود. شما در یک نوبت در آزمون کتبی شامل Reading, listening, Writing و در یک نوبت دیگر که از قبل رزرو کرده‌اید در آزمون شفاهی Speaking شرکت می‌کنید.

مقالات تکمیلی:

آزمون زبان انگلیسی آیلتس

 

۲. آزمون تافل (TOEFL)

این آزمون نیز مورد تائید اغلب مؤسسات و دانشگاه‌ها در سراسر دنیاست. آزمون تافل را مؤسسه ETS به دو صورت PBT (کاغذی) و IBT (اینترنتی) برگزار می‌کند.

در آزمون تافل نیز ۴ مهارت اصلی نوشتاری، شنیداری، خواندن و صحبت کردن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این آزمون برای هر بخش ۳۰ نمره در نظر گرفته شده و نمره‌ها با هم جمع می‌شوند. بنابراین آزمون تافل در مجموع بین ۰ تا ۱۲۰ نمره دارد و این نمره تا ۲ سال اعتبار دارد. نمره بین ۸۰ تا ۹۰ در سطح متوسط و بالاتر از ۹۰ خوب به شمار می‌رود.

آزمون تافل تا سال ۲۰۰۵ به صورت کاغذی برگزار شده است، در آن سال و برای مدتی آزمون تافلِ CBT یعنی کامپیوتری جایگزین مدل کاغذی شد، و به دلیل موفقیتی که داشت از سال ۲۰۰۶ آزمون تافل مبتنی بر اینترنت (IBT) به عنوان اصلی‌ترین نوع آزمون در دنیا پذیرفته شد. آزمون تافل در ایران به صورت اینترنتی، هر هفته در تهران و چند شهر دیگر از جمله اصفهان، شیراز و ارومیه برگزار می‌شود.

مقالات تکمیلی:

آزمون زبان انگلیسی تافل

 

۳. آزمون جی آر ای (GRE)

برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی به ویژه در آمریکا برای پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد، دکتری و فوق دکتری) علاوه بر مدرک زبان انگلیسی، نمره GRE را نیز در شرایط خود لحاظ می‌کنند. در این آزمون مهارت افراد از نظر محاسبات ریاضی، درک مطلب و توانایی نگارش مقاله علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آزمون GRE نیز توسط مؤسسه EST برگزار می‌شود و دو دسته جنرال (General) و سابجکت (Subject) دارد. نمره این آزمون به مدت ۵ سال معتبر است.

اگر قصد دارید مهارت لازم برای شرکت در این آزمون را در خود بالا ببرید، پیشنهاد ما استفاده از کلاس‌ خصوصی جی آر ای با مدرسان باتجربه در این زمینه است.

برای آشنایی کامل با ساختار آزمون جی آر ای، می‌توانید مقاله «آزمون GRE چیست؟ راهنمای جامع آزمون جی آر ای» را بخوانید.

 

۴. آزمون جی مت (GMAT)

آزمون GMAT نیز برای سنجش سطح مهارت شما در زبان انگلیسی طراحی نشده است. این آزمون عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته‌های مدیریت، حسابداری، امور مالی، تجاری، اقتصادی و MBA را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

آزمون جی مت مبتنی بر کامپیوتر است و ۴ مهارت اصلی در آن سنجیده می‌شود: توانایی نگارش تحلیلی با نمره ۰ تا ۶، توانایی تحلیل یکپارچه و جمع‌بندی با نمره ۱ تا ۸، محاسبات ریاضی با امتیاز ۰ تا ۶۰، و مهارت تحلیل زبانی با امتیاز ۰ تا ۶۰.

نمره آزمون GMAT بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ است و به مدت ۵ سال اعتبار دارد. اما این که دانشگاه یا مؤسسه مورد نظر شما چه حد نصابی برای پذیرش در نظر می‌گیرد، بستگی به سیاست‌های آن مؤسسه دارد و در کل با هم متفاوت است.

برای ثبت نام در آزمون GMAT از طریق وب‌سایت mba.com اقدام کنید. این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و متقاضیان باید برای شرکت در آن به یکی از کشورهای همسایه سفر کنند.

 

۵. آزمون پی تی ای (PTE)

یکی دیگر از آزمون های زبان انگلیسی بین‌المللی که توسط مؤسسه پیرسون برگزار می‌شود آزمون PTE است. این آزمون نیز دو شکل جنرال و آکادمیک دارد و هر ۴ مهارت شنیداری، نوشتاری، خواندن و صحبت کردن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

مدرک آزمون پی تی ای نیز مورد پذیرش تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و مؤسسات عالی سراسر دنیاست، و برای اخذ ویزای اقامت نیز می‌توانید آن را به سفارت کشورهایی مثل استرالیا و نیوزلند ارائه کنید.

بیشتر بخوانید: چه کشورها و دانشگاه‌هایی مدرک پی تی ای را قبول دارند؟

در آزمون PTE هر ۴ مهارت در یک نوبت امتحان گرفته می‌شود و هر مهارت بین ۱۰ تا ۹۰ نمره دارد. در نهایت بین ۴ نمره کسب شده، میانگین گرفته می‌شود و نمره نهایی نیز بین ۱۰ تا ۹۰ خواهد بود.

یکی از نکات مهم و جالب در مورد این آزمون این است که کاملاً مبتنی بر کامپیوتر است و تمام بخش‌های آن، حتی مهارت گفتگو (Speaking) نیز با استفاده از کامپیوتر انجام می‌شود. بنابراین برای افرادی که در حضور داور دچار استرس می‌شوند، یا با مصاحبه حضوری راحت نیستند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و داوطلبان برای شرکت در آزمون پی تی ای باید به یکی از کشورهای همسایه مثل ترکیه، امارات، آذربایجان و… سفر کنند.

مقالات تکمیلی:

آزمون زبان انگلیسی PTE

برای آن که بتوانید خودتان را برای آزمون PTE آماده کنید می‌توانید از اساتید باتجربه در کلاس خصوصی آزمون پی تی ای کمک بگیرید.

 

۶. آزمون سلیپ (CELPIP)

آزمون زبان انگلیسی CELPIP (Canadian English Language Proficiency Index Program) آزمونی برای سنجش مهارت زبان انگلیسی کانادایی است و برای کسانی کاربرد دارد که قصد گرفتن اقامت کانادا را دارند.

توجه داشته باشید که نمره این آزمون توسط دانشگاه‌ها پذیرفته نمی‌شود. این آزمون نیز به دو صورت برگزار می‌شود: CELPIP General و CELPIP General LS.

آزمون CELPIP General هر ۴ مهارت شنیداری، نوشتاری، خواندن و صحبت کردن را مورد سنجش قرار می‌دهد و حدود ۳ ساعت طول می‌کشد. اما آزمون CELPIP General LS فقط از دو بخش شنیداری و مکالمه (Listening & Speaking) تشکیل شده است و حدود یک ساعت ده دقیقه زمان برای آن در نظر گرفته شده است.

یکی از مزایای این آزمون این است که تمام مراحل آن به صورت کامپیوتری انجام می‌شود و شما به طور مستقیم داوران را نخواهید دید.

آزمون سلپیپ بین ۱ تا ۱۲ نمره دارد و برای پذیرش مهاجرت به کانادا لازم است بتوانید در آن حداقل ۷ نمره کسب کنید.

آزمون CELPIP در کشورهای محدودی برگزار می‌شود و ایران جزء آن‌ها نیست. نزدیک‌ترین مرکزی که متقاضیان این آزمون از ایران به آن دسترسی دارند در کشور امارات است.

 

۷. آزمون های کمبریج

آزمون های زبان انگلیسی کمبریج کمی از آزمون‌های دیگری که تا این‌جا معرفی کردیم متفاوت است. این آزمون ها در ۶ سطح برگزار می‌شوند و بر خلاف آزمون‌های دیگر برای هر سطح قبولی یا ردی وجود دارد. ۶ سطح این آزمون بر اساس مرجع CEFR و از سطح مقدماتی تا حرفه‌ای (A1, A2, B1, B2, C1, C2) امتیازدهی می‌شود

اگر در آزمون هر سطح قبول شوید، مدرک آن سطح را دریافت می‌کنید.

آشنایی با سطوح آزمون‌های کمبریج
۱ سطح YLE این سطح از آزمون زبان انگلیسی کمبریج شامل سه زیرسطح A1 Starters، A1 Movers و A2 Flyers است و برای زبان‌‌آموزان کودک و نوجوان طراحی شده است.

قبولی در این سطح نشان می‌دهد که کودک می‌تواند زبان انگلیسی روزمره را به خوبی صحبت کند و بنویسد؛ و اعتماد به نفس کافی دارد تا زبان انگلیسی خود را تقویت کند.

۲ سطح KET این سطح که با نام سطح کلیدی (A2 Key) نیز شناخته می‌شود، برای سنجش سطح زبان انگلیسی دانش‌آموزان در سن مدرسه و بزرگسالان در سطح مبتدی استفاده می‌شود.

دریافت مدرک این سطح به این معناست که شما می‌توانید زبان انگلیسی را در سطح پایه درک و از آن استفاده کنید، و نوشتار انگلیسی در سطح ساده را بفهمید.

۳ سطح PET سطح B1 Preliminal که سطح مقدماتی برای بزرگسالان به شمار می‌رود، نشان می‌دهد که فرد می‌تواند به خوبی از مهارت‌های زبانی کاربردی در زندگی روزمره استفاده کند. این سطح برای این که دانش‌آموزان بتوانند مقاطع تحصیلی را به خوبی دنبال کنند مناسب است.

در واقع سطوحی که دانشگاه کمبریج برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع دبیرستان و بالاتر توصیه می‌کند B2 به بالاست.

۴ سطح FCE افرادی که بتوانند گواهی‌نامه سطح FCE یا B2 First دریافت کنند، می‌توانند در یک محیط انگلیسی زبان به تحصیل، زندگی و کار بپردازند. این آزمون دو نسخه دارد که یک نسخه آن مختص دانش‌آموزان، و یکی مختص بزرگسالان طراحی شده است.
هر دو نسخه سطح FCE هر ۴ مهارت اصلی زبان انگلیسی یعنی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش کردن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.
۵ سطح CAE داشتن گواهی سطح CAE یا C1 Advanced نشان می‌دهد که فرد در سطح پیشرفته‌ای به زبان انگلیسی مسلط است. افراد می‌توانند از این مدرک برای پذیرش در دانشگاه، اخذ اقامت، یا دریافت ویزای کار استفاده کنند.
به گفته دانشگاه کمبریج بیش از ۹۰۰۰ مؤسسه آموزشی، و سازمان دولتی و تجاری این گواهی‌نامه را می‌پذیرند.
۶ سطح CPE بالاترین سطح آزمون کمبریج CPE یا C2 Proficiency است. داشتن گواهی سطح CPE نشان می‌دهد که فرد کاملاً به زبان انگلیسی مسلط است و این توانایی را دارد که در یک محیط حرفه‌ای یا آکادمیک مثل دوره دکتری یا فوق دکتری مشغول به کار یا تحصیل شود.

داشتن مدرک CPE نشان می‌دهد فرد می‌تواند در سطح بین‌المللی ارتباط مؤثری برقرار کند و در پروژه‌های تحقیقاتی سطح بالا شرکت کند. بنابراین تعداد زیادی از مؤسسات دولتی و دانشگاهی در سراسر دنیا این مدرک را قبول می‌کنند.

آزمون زبان انگلیسی کمبریج

سه سطح آزمون کمبریج برای استخدام (BEC)

آزمون کمبریج سه آزمون با سطح B1، B2 و C1 نیز به طور خاص بر مبنای مهارت فرد در انجام وظایف شغلی روزمره و برقراری ارتباط تجاری طراحی کرده است.
اگر فردی بتواند مدرک سطح B1 یا B2 را دریافت کند، به این معناست که می‌تواند ایمیل‌های کاری بنویسد و پیام‌های کاری را درک کند، مقالات مربوط به کارش را بخواند، نمودارها را بفهمد، و در جلسات کاری به طور مؤثر شرکت کند.

فردی در سطح C1 (BEC Higher) می‌تواند در سطح حرفه‌ای و مدیریتی با دیگران ارتباط برقرار کند در جلسات و ارائه‌ها حاضر شود و در موقعیت‌های اجتماعی متفاوت، واکنش مناسب نشان دهد. این مدرک را بسیاری از کارفرمایان در سراسر دنیا برای استخدام می‌پذیرند.

آزمون زبان انگلیسی کمبریج برای استخدام

آزمون های کمبریج برای تدریس زبان انگلیسی

دانشگاه کمبریج سه آزمون دیگر نیز برگزار می‌کند که مختص افرادی است که می‌خواهند به تدریس آنلاین و حضوری زبان انگلیسی بپردازند. ناگفته پیداست که سطح این آزمون‌ها از آزمون های زبان انگلیسی دیگر بالاتر است.

مدارک بین المللی مورد نیاز برای تدریس زبان انگلیسی
۱ مدرک CELTA گواهی‌نامه CELTA مدرکی معتبر برای تأیید مهارت آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی است و برای معلمان تازه‌کار، معلمان با تجربه و افرادی که قصد تدریس انگلیسی در کشورهای دیگر را دارند، مناسب می‌باشد.

برای دریافت مدرک بین‌المللی تدریس زبان انگلیسی، مدرک CELTA گزینه مناسبی است که باید از طریق دوره‌های دانشگاه کمبریج که در سراسر جهان برگزار می‌شود، به‌دست آید. این مدرک بر اساس ارزیابی‌های طول دوره ارائه می‌شود و آزمون پایان دوره ندارد.

۲ مدرک DELTA گواهی‌نامه DELTA مدرکی بین‌المللی برای مدرسان زبان انگلیسی با حداقل یک سال سابقه تدریس یا کسانی که می‌خواهند به عنوان سرگروه اساتید فعالیت کنند، است.

این مدرک شامل سه ماژول: آزمون کتبی، ارزیابی تدریس و تکالیف نوشتاری است.
ماژول‌های یک و سه را می‌توان به‌طور مستقل گذراند، اما ماژول دو باید در مراکز تایید شده کمبریج باشد. این دوره در ایران برگزار نمی‌شود و نیاز به سفر به کشورهایی مانند ترکیه دارد.

۳ مدرک TKT مدرک TKT مجموعه‌ای از گواهی‌نامه‌هاست که دانش فرد را در زمینه‌های مختلف آموزش زبان انگلیسی تأیید می‌کند و برای اساتید تازه‌کار و باتجربه مناسب است. این مدرک شامل سه ماژول اصلی و دو ماژول تخصصی است که متقاضیان می‌توانند در هر زمان در آن‌ها شرکت کنند.

آزمون TKT در ایران برگزار نمی‌شود.

 

۸. آزمون توئیک (TOEIC)

آزمون TOEIC (Test of English for International Communication) یک آزمون زبان انگلیسی برای ارتباطات بین‌المللی است.

  • هدف: سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی برای افرادی که در محیط‌های بین‌المللی کار می‌کنند.
  • انواع آزمون:
    1. مهارت‌های شنیداری و خواندن (Listening and Reading): ارزیابی مهارت درک مطلب با نمره‌دهی از ۰ تا ۹۹۰.
    2. مهارت‌های نوشتن و صحبت کردن (Speaking and Writing): ارزیابی تلفظ، دستور زبان، کیفیت و تنوع جملات، واژگان، توانایی استدلال و مثال آوردن، ارتباط محتوا و کامل بودن با نمره‌دهی از ۰ تا ۲۰۰.
  • برگزارکننده: مؤسسه ETS.

آزمون زبان انگلیسی toeic

 

۹. آزمون CAEL

نام کامل: Canadian Academic English Language test

  • هدف: سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی در محیط آکادمیک.
  • مهارت‌های مورد ارزیابی: شنیداری، نوشتاری، خواندن و صحبت کردن.
  • مدت زمان: حدود ۳ ساعت و نیم.
  • مناسب برای: افرادی که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا دارند و دانشگاه‌های کانادایی این مدرک را می‌پذیرند.
  • مکان برگزاری: این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود؛ نزدیک‌ترین کشور برگزارکننده امارات متحده عربی است.
  • پذیرش: معتبر در دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و کارفرمایان در کانادا.

 

۱۰. آزمون دولینگو (Duolingo)

  • هدف: سنجش مهارت زبان انگلیسی به صورت آنلاین.
  • ویژگی‌ها: آزمون آنلاین، مدت زمان یک ساعت، اعلام نتیجه در دو روز، امکان تمرین رایگان.
  • مناسب برای: متقاضیان تحصیل در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌هایی که این مدرک را می‌پذیرند.
  • پذیرش: مورد تأیید تعداد زیادی از مؤسسات آموزشی در سراسر دنیا، به ویژه پس از سال ۲۰۲۰.
  • مکان برگزاری: آنلاین، قابل دسترسی از هر نقطه جهان.
  • اطلاعات بیشتر: لیست مراکز پذیرنده در وب‌سایت englishtest.duolingo.com.

مقالات تکمیلی:

 

آزمون‌های زبان انگلیسی داخلی (ایرانی)

آزمون‌های زبان انگلیسی داخلی، که هزینه کمتری دارند، برای مراکز داخل ایران و دانشجویان مقطع دکتری مناسب‌اند. نتایج این آزمون‌ها تنها در داخل کشور معتبر هستند.

 

۱. آزمون ام اس آر تی (MSRT) یا MCHE

  • هدف: سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی برای متقاضیان داخلی.
  • بخش‌ها:
    1. سنجش مهارت شنیداری
    2. دستور زبان
    3. مهارت خواندن و درک مطلب
  • نمره‌دهی: ۰ تا ۱۰۰
  • ویژگی‌ها: ارزیابی مهارت‌های مکالمه و نوشتن را شامل نمی‌شود.
  • برگزارکننده: سازمان امور دانشجویان، زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری.
  • ثبت‌نام: از طریق سامانه portal.saorg.ir

بیشتر بدانید: آزمون MSRT چیست؟ از معرفی منابع تا ثبت نام و شرکت در آزمون

 

۲. آزمون تولیمو (TOLIMO)

  • هدف: ارزیابی مهارت‌های زبان انگلیسی.
  • بخش‌ها:
    1. دستور زبان
    2. درک مطلب شنیداری
    3. درک مطلب خواندنی
    4. نوشتاری (Writing)
  • ویژگی‌ها: به صورت کامپیوتری و با استفاده از نرم‌افزار برگزار می‌شود.
  • برگزارکننده: سازمان سنجش آموزش کشور.
  • ثبت‌نام: از طریق وب‌سایت sanjesh.org

بیشتر بدانید: آزمون تولیمو چیست؟ منابع و نکات مهم در خصوص آزمون TOLIMO

آزمون های زبان انگلیسی داخلی

 

سخن پایانی

در این مقاله با مهمترین آزمون های زبان انگلیسی بین‌المللی و داخلی آشنا شدید. اما در درجه اول مهم است که با توجه به هدفی که دارید، آزمونی که برای شما مناسب‌تر است را انتخاب کنید. کمی وقت بگذارید تا مطمئن شوید، مرکزی که قصد دارید مدرک زبان انگلیسی‌تان را به آن ارائه کنید برای کدام آزمون‌ها اعتبار بیشتری قائل است.

به طور معمول دانشگاه‌ها و محیط‌های آکادمیک برای مهارت زبان انگلیسی مدرک‌های تافل و آیلتس را می‌پذیرند و نمره حدنصابی نیز برای آن اعلام می‌کنند. برخی از سازمان‌ها و کارفرمایان ممکن است مدرک‌های دیگری را ترجیح بدهند که مهارت شما را در محیط کاری تائید می‌کنند. بنابراین حتماً به این موارد دقت کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۷ / ۵. تعداد نظرات ۱۲

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

کلاس های مکالمه آزاد آنلاین هایتاکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *