کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

مهمترین و معتبرترین آزمون های زبان انگلیسی| راهنمای جامع

۴.۳
(۶)

مهمترین آزمون های زبان انگلیسی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید کدامند؟

پاسخ این سوال بیش از هر چیز به این موضوع بستگی دارد که چرا می‌خواهید آزمون زبان بدهید. گرفتن پذیرش تحصیلی یا شغلی و مهاجرت، دلایل عمده‌ای است که معمولاً افراد برای شرکت در آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی دارند. اما ممکن است دلایل دیگری نیز برای این کار داشته باشید. بنابراین با شناخت دقیق‌تر آزمون‌های موجود می‌توانید آزمونی را انتخاب کنید که برای شما مناسب‌تر است و خودتان را برای آن آماده کنید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چرا می‌خواهید آزمون زبان انگلیسی بدهید؟ کدام آزمون؟

اگر قصد مهاجرت تحصیلی یا کاری داشته باشید، یکی از مهم‌ترین مرحله‌هایی که با آن سر و کار خواهید داشت، آزمون زبان است. اغلب کشورهای دنیا مدرک زبان انگلیسی را از شما می‌پذیرند. بنابراین شاید آزمون زبان انگلیسی از این جهت که دست شما را در انتخاب مکان باز می‌گذارد، بهترین گزینه باشد. اما کدام آزمون زبان انگلیسی برای شما مناسب است؟

افراد به دلایل متفاوتی ممکن است نیاز به مدرک زبان انگلیسی داشته باشند؛ از مهاجرت، تا همکاری‌های بین‌المللی، پیشرفت شخصی و حتی آزمون جامع دکتری در ایران. شناخت آزمون‌های متفاوتی که برگزار می‌شود به شما کمک می‌کند تا بهترین گزینه را انتخاب کنید.

به طور معمول شما می‌توانید با توجه به شرایطتان برای هر هدفی بیش از یک انتخاب داشته باشید. اما در مجموع باید چند نکته را در نظر بگیرید:

  • کشور، دانشگاه، سازمان یا مرجعی که قصد دارید مدرکتان را به آن‌ها ارائه کنید کدام آزمون‌ها را تائید می‌کند؟
  • چه نمره‌ای لازم است در این آزمون کسب کنید؟
  • این آزمون کجا و در چه زمان‌هایی برگزار می‌شود؟

کدام آزمون زبان انگلیسی برای شما مناسب است

 

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که ممکن است برای هدفی که شما دارید لازم باشد در بیش از یک آزمون شرکت کنید. برای مثال دانشگاه‌های آمریکایی برای مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در برخی از رشته‌ها علاوه بر مدرک تافل یا آیلتس، مدرک GRE یا GMAT نیز می‌خواهند.

بیشتر بخوانید:

در ادامه مهمترین آزمون های زبان انگلیسی بین‌المللی و داخلی را با جزئیات آن‌ها به شما معرفی می‌کنیم. جزئیات هر آزمون را بررسی کنید، و خودتان را برای آزمونی که با شرایط شما تطبیق بیشتری دارد آماده نمایید.

 

۱- آزمون آیلتس

یکی از مهمترین و معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی که در سراسر دنیا برگزار می‌شود و حتماً تا حدی با آن آشنا هستید، آزمون آیلتس (IELTS: International English Language Testing System) است. این آزمون که در اصل یک آزمون بریتانیایی است توسط دانشگاه کمبریج انگلستان، شورای فرهنگی بریتانیا و مرکز آیلتس استرالیا برگزار می‌‌شود.

این آزمون زبان انگلیسی بیشترین مخاطب را بین کسانی دارد که می‌خواهند به بریتانیا، استرالیا، نیوزلند و کانادا مهاجرت کنند. آزمون آیلتس مورد تائید دانشگاه‌ها و موسسات زیادی در سراسر دنیا، از جمله آمریکا و اروپا است. برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات در انگلستان تنها مدرک آیلتس را برای سنجش سطح زبان انگلیسی می‌پذیرند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سطح های زبان انگلیسی به ترتیب استاندارد CEFR

آزمون آیلتس در دو قالب آیلتس عمومی (General) و آکادمیک (Academic) برگزار می‌شود. آزمون آیلتس عمومی برای افرادی که قصد مهاجرت شغلی، روابط تجاری یا مهاجرت برای زندگی در یک کشور دیگر را دارند مناسب است و توانایی فرد را به کار بردن زبان انگلیسی در زندگی روزمره، محیط کاری و موقعیت‌های اجتماعی می‌سنجد.

آزمون آیلتس آکادمیک مهارت فرد را در استفاده از زبان انگلیسی در محیط دانشگاهی و تحصیلی ارزیابی می‌کند. در این آزمون میزان آشنایی شما با واژگان تخصصی و آکادمیک سنجیده می‌شود. بنابراین اگر قصد مهاجرت تحصیلی و ارائه مدرک زبان انگلیسی به موسسات آموزشی یا دانشگاه‌ها را دارید، احتمالاً آزمون آیلتس آکادمیک برای شما مناسب‌تر است.

 تفاوت اصلی آزمون آیلتس عمومی و آکادمیک در بخش ریدینگ و رایتینگ آن‌هاست. 

آزمون زبان انگلیسی آیلتس

 

برای موفقیت در آزمون آیلتس باید ۴ مهارت اصلی Reading, Speaking, listening, Writing را به خوبی بیاموزید و در آن‌ها حرفه‌ای شوید. آزمون آیلتس در دو بخش کتبی و شفاهی برگزار می‌شود. شما در یک نوبت در آزمون کتبی شامل Reading, listening, Writing و در یک نوبت دیگر که از قبل رزرو کرده‌اید در آزمون شفاهی Speaking شرکت می‌کنید.

مقالات مرتبط:

 نمره این آزمون بین ۰ تا ۹ است و به مدت دو سال اعتبار دارد. 

موسسه‌ای که قصد دارید مدرک زبان انگلیسی خود را برای آن بفرستید، سطح نمره مورد انتظارش را اعلام می‌کند، و یک قانون کلی برای حد نصاب قبولی در این آزمون وجود ندارد. اما نمره ۵ در آزمون آیلتس سطح متوسط و ۶ به بالا خوب به شمار می‌آید.

شما برای پاسخ‌گویی به هر یک از بخش‌های مهارت نوشتاری (Writing) و خواندن (Reading) به مدت ۶۰ دقیقه، برای آزمون شنیداری (Listening) 40 دقیقه و برای آزمون مهارت صحبت کردن (Speaking) 15 الی ۲۰ دقیقه فرصت دارید.

برای افزایش مهارت‌های مورد نیاز آزمون زبان انگلیسی آیلتس، می‌توانید از مدرسان با تجربه هایتاکی کمک بگیرید و از تدریس خصوصی آیلتس بهره‌مند شوید و یا به مطالعه بهترین کتاب ها برای موفقیت در آزمون آیلتس بپردازید. میتوانید برای محک زدن دانش زبانی خود در یک آزمون آزمایشی ماک و یا آزمون های انلاین سایت های تعیین سطح شرکت کنید.

بیشتر بخوانید:

برای شرکت در آزمون آیلتس می‌توانید از طریق وب‌سایت موسسه آیلتس ielts.org یا برگزارکننده‌های داخلی مثل آیلتس تهران یا دانشگاه آزاد اسلامی ثبت نام کنید. آزمون آیلتس در تهران و تعدادی از شهرستان‌های کشور برگزار می‌شود.

 

۲- آزمون تافل

یکی دیگر از آزمون های زبان انگلیسی که حتماً نام آن را شنیده‌اید، آزمون تافل است. این آزمون نیز مورد تائید اغلب مؤسسات و دانشگاه‌ها در سراسر دنیاست. آزمون تافل را مؤسسه ETS به دو صورت PBT (کاغذی) و IBT (اینترنتی) برگزار می‌کند.

آزمون تافل تا سال ۲۰۰۵ به صورت کاغذی برگزار شده است، در آن سال و برای مدتی آزمون تافلِ CBT یعنی کامپیوتری جایگزین مدل کاغذی شد، و به دلیل موفقیتی که داشت از سال ۲۰۰۶ آزمون تافل مبتنی بر اینترنت (IBT) به عنوان اصلی‌ترین نوع آزمون در دنیا پذیرفته شد. در ایران نیز این آزمون به صورت اینترنتی، هر هفته در تهران و چند شهر دیگر از جمله اصفهان، شیراز و ارومیه برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید:

آزمون زبان انگلیسی تافل

 

مدت زمان آزمون تافل حدود ۳ ساعت و نیم است و تمام بخش‌های آن یعنی هر ۴ مهارت در یک نوبت امتحان گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که آزمون تافل با کامپیوتر انجام می‌شود (برخلاف آزمون آیلتس که با مصاحبه حضوری برگزار می‌شود) بنابراین شما باید خود را آماده کنید تا امتحان کتبی و شفاهی را در یک روز و پشت سر هم دهید. برای ثبت نام در آزمون تافل باید از طریق وب‌سایت مؤسسه ETS یا ets.sanjesh.org اقدام کنید.

در آزمون تافل نیز ۴ مهارت اصلی نوشتاری، شنیداری، خواندن و صحبت کردن مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. در این آزمون برای هر بخش ۳۰ نمره در نظر گرفته شده و نمره‌ها با هم جمع می‌شوند. بنابراین آزمون تافل در مجموع بین ۰ تا ۱۲۰ نمره دارد و این نمره تا ۲ سال اعتبار دارد. نمره بین ۸۰ تا ۹۰ در سطح متوسط و بالاتر از ۹۰ خوب به شمار می‌رود.

با شرکت در کلاس‌های تدریس خصوصی تافل می‌توانید خودتان را برای شرکت در این آزمون آماده کنید و با سرعت بیشتری به سمت هدفتان گام بردارید. همچنین می‌توانید برای موفقیت در این آزمون به مطالعه بهترین کتاب ها برای شرکت در آزمون تافل بپردازید.

بیشتر بخوانید:

 

۳- آزمون GRE

آزمون GRE یکی دیگر از آزمون های زبان انگلیسی استاندارد در دنیاست، که هدف آن سنجش توانایی تحصیلی افراد است. برخی از دانشگاه‌ها و مؤسسات علمی به ویژه در آمریکا برای پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی (کارشناسی ارشد، دکتری و فوق دکتری) علاوه بر مدرک زبان انگلیسی، نمره GRE را نیز در شرایط خود لحاظ می‌کنند. در این آزمون مهارت افراد از نظر محاسبات ریاضی، درک مطلب و توانایی نگارش مقاله علمی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آزمون GRE نیز توسط مؤسسه EST برگزار می‌شود و دو دسته جنرال (General) و سابجکت (Subject) دارد.

نمره این آزمون به مدت ۵ سال معتبر است.

۱- آزمون GRE General شامل سه بخش منطق ریاضی با ۱۷۰ نمره، واژگان با ۱۷۰ نمره، و تحلیل نوشتاری با ۶ نمره است. در مجموع شما می‌توانید نمره‌ای بین ۲۶۰ تا ۳۴۰ در این آزمون کسب کنید، که اغلب دانشگاه‌ها نمره بالای ۲۹۰ یا ۳۰۰ را می‌پذیرند. این آزمون حدود ۳ ساعت و ۳۰ دقیقه به طول می‌انجامد.

۲- در حال حاضر و پس از سال ۲۰۲۱، آزمون GRE Subject برای رشته‌های ریاضی، فیزیک، شیمی و روانشناسی برگزار می‌شود. تعداد سوالات آزمون در هر رشته متفاوت است و حدود ۲ ساعت و ۵۰ دقیقه طول می‌کشد.

برای ثبت نام در آزمون GRE می‌توانید از طریق وب‌سایت EST یا سازمان سنجش آموزش کشور اقدام کنید.

اگر قصد دارید مهارت لازم برای شرکت در این آزمون را در خود بالا ببرید، پیشنهاد ما استفاده از کلاس‌های تدریس خصوصی جی آر ای با مدرسان باتجربه در این زمینه است.

آزمون GRE

 

۴- آزمون GMAT

آزمون GMAT نیز برای سنجش سطح مهارت شما در زبان انگلیسی طراحی نشده است. این آزمون عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته‌های مدیریت، حسابداری، امور مالی، تجاری، اقتصادی و MBA را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. آزمون جی مت مبتنی بر کامپیوتر است و ۴ مهارت اصلی در آن سنجیده می‌شود: توانایی نگارش تحلیلی با نمره ۰ تا ۶، توانایی تحلیل یکپارچه و جمع‌بندی با نمره ۱ تا ۸، محاسبات ریاضی با امتیاز ۰ تا ۶۰، و مهارت تحلیل زبانی با امتیاز ۰ تا ۶۰.

نمره آزمون GMAT بین ۲۰۰ تا ۸۰۰ است و به مدت ۵ سال اعتبار دارد. اما این که دانشگاه یا مؤسسه مورد نظر شما چه حد نصابی برای پذیرش در نظر می‌گیرد، بستگی به سیاست‌های آن مؤسسه دارد و در کل با هم متفاوت است.

برای ثبت نام در آزمون GMAT از طریق وب‌سایت mba.com اقدام کنید. این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و متقاضیان باید برای شرکت در آن به یکی از کشورهای همسایه سفر کنند.

بیشتر بخوانید: کتاب های یادگیری زبان انگلیسی تجاری

 

۵- آزمون PTE

یکی دیگر از آزمون های زبان انگلیسی بین‌المللی که توسط مؤسسه پیرسون برگزار می‌شود آزمون PTE است. این آزمون نیز دو شکل جنرال و آکادمیک دارد و هر ۴ مهارت شنیداری، نوشتاری، خواندن و صحبت کردن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. مدرک آزمون پی تی ای نیز مورد پذیرش تعداد زیادی از دانشگاه‌ها و مؤسسات عالی سراسر دنیاست، و برای اخذ ویزای اقامت نیز می‌توانید آن را به سفارت کشورهایی مثل استرالیا و نیوزلند ارائه کنید.

بیشتر بخوانید: چه کشورها و دانشگاه‌هایی مدرک پی تی ای را قبول دارند؟

در آزمون PTE هر ۴ مهارت در یک نوبت امتحان گرفته می‌شود و هر مهارت بین ۱۰ تا ۹۰ نمره دارد. در نهایت بین ۴ نمره کسب شده، میانگین گرفته می‌شود و نمره نهایی نیز بین ۱۰ تا ۹۰ خواهد بود. یکی از نکات مهم و جالب در مورد این آزمون این است که کاملاً مبتنی بر کامپیوتر است و تمام بخش‌های آن، حتی مهارت گفتگو (Speaking) نیز با استفاده از کامپیوتر انجام می‌شود. بنابراین برای افرادی که در حضور داور دچار استرس می‌شوند، یا با مصاحبه حضوری راحت نیستند، می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

بیشتر بخوانید:

آزمون زبان انگلیسی PTE

 

این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و داوطلبان برای شرکت در آزمون پی تی ای باید به یکی از کشورهای همسایه مثل ترکیه، امارات، آذربایجان و… سفر کنند.

برای آن که بتوانید خودتان را برای آزمون PTE آماده کنید می‌توانید از اساتید باتجربه در تدریس خصوصی آزمون پی تی ای کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: شرکت در آزمون پی تی ای برای ایرانیان

 

۶- آزمون CELPIP

آزمون زبان انگلیسی CELPIP (Canadian English Language Proficiency Index Program) آزمونی برای سنجش مهارت زبان انگلیسی کانادایی است و برای کسانی کاربرد دارد که قصد گرفتن اقامت کانادا را دارند. توجه داشته باشید که نمره این آزمون توسط دانشگاه‌ها پذیرفته نمی‌شود. این آزمون نیز به دو صورت برگزار می‌شود: CELPIP General و CELPIP General LS.

آزمون CELPIP General هر ۴ مهارت شنیداری، نوشتاری، خواندن و صحبت کردن را مورد سنجش قرار می‌دهد و حدود ۳ ساعت طول می‌کشد.  اما آزمون CELPIP General LS فقط از دو بخش شنیداری و مکالمه (Listening & Speaking) تشکیل شده است و حدود یک ساعت ده دقیقه زمان برای آن در نظر گرفته شده است.

مقالات مرتبط:

آزمون سلپیپ بین ۱ تا ۱۲ نمره دارد و برای پذیرش مهاجرت به کانادا لازم است بتوانید در آن حداقل ۷ نمره کسب کنید. یکی از مزایای این آزمون این است که تمام مراحل آن به صورت کامپیوتری انجام می‌شود و شما به طور مستقیم داوران را نخواهید دید.

آزمون CELPIP در کشورهای محدودی برگزار می‌شود و ایران جزء آن‌ها نیست. نزدیک‌ترین مرکزی که متقاضیان این آزمون از ایران به آن دسترسی دارند در کشور امارات است.

 

۷- آزمون های کمبریج

آزمون های زبان انگلیسی کمبریج کمی از آزمون‌های دیگری که تا این‌جا معرفی کردیم متفاوت است. این آزمون ها در ۶ سطح برگزار می‌شوند و بر خلاف آزمون‌های دیگر برای هر سطح قبولی یا ردی وجود دارد. ۶ سطح این آزمون بر اساس مرجع CEFR و از سطح مقدماتی تا حرفه‌ای (A1, A2, B1, B2, C1, C2) امتیازدهی می‌شود (معیار CEFR، چارچوب مرجع اروپا برای سطح‌بندی مهارت‌های زبانی، و شامل ۶ سطح است). اگر در آزمون هر سطح قبول شوید، مدرک آن سطح را دریافت می‌کنید. اجازه بدهید به هر سطح به طور اجمالی نگاهی جداگانه بیندازیم.

 

آزمون زبان انگلیسی کمبریج

 

سطح YLE

این سطح از آزمون زبان انگلیسی کمبریج شامل سه زیرسطح A1 Starters، A1 Movers و A2 Flyers است و برای زبان‌‌آموزان کودک و نوجوان طراحی شده است. قبولی در این سطح نشان می‌دهد که کودک می‌تواند زبان انگلیسی روزمره را به خوبی صحبت کند و بنویسد؛ و اعتماد به نفس کافی دارد تا زبان انگلیسی خود را تقویت کند.

مقالات مرتبط:

 

سطح KET

این سطح که با نام سطح کلیدی (A2 Key) نیز شناخته می‌شود، برای سنجش سطح زبان انگلیسی دانش‌آموزان در سن مدرسه و بزرگسالان در سطح مبتدی استفاده می‌شود. دریافت مدرک این سطح به این معناست که شما می‌توانید زبان انگلیسی را در سطح پایه درک و از آن استفاده کنید، و نوشتار انگلیسی در سطح ساده را بفهمید.

 

سطح PET

سطح B1 Preliminal که سطح مقدماتی برای بزرگسالان به شمار می‌رود، نشان می‌دهد که فرد می‌تواند به خوبی از مهارت‌های زبانی کاربردی در زندگی روزمره استفاده کند. این سطح برای این که دانش‌آموزان بتوانند مقاطع تحصیلی را به خوبی دنبال کنند مناسب است.

در واقع سطوحی که دانشگاه کمبریج برای تحصیل به زبان انگلیسی در مقاطع دبیرستان و بالاتر توصیه می‌کند B2 به بالاست.

 

سطح FCE

افرادی که بتوانند گواهی‌نامه سطح FCE یا B2 First دریافت کنند، می‌توانند در یک محیط انگلیسی زبان به تحصیل، زندگی و کار بپردازند. این آزمون دو نسخه دارد که یک نسخه آن مختص دانش‌آموزان، و یکی مختص بزرگسالان طراحی شده است. هر دو نسخه سطح FCE هر ۴ مهارت اصلی زبان انگلیسی یعنی خواندن، نوشتن، صحبت کردن و گوش کردن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

 

سطح CAE

داشتن گواهی سطح CAE یا C1 Advanced نشان می‌دهد که فرد در سطح پیشرفته‌ای به زبان انگلیسی مسلط است. افراد می‌توانند از این مدرک برای پذیرش در دانشگاه، اخذ اقامت، یا دریافت ویزای کار استفاده کنند. به گفته دانشگاه کمبریج بیش از ۹۰۰۰ مؤسسه آموزشی، و سازمان دولتی و تجاری این گواهی‌نامه را می‌پذیرند.

بیشتر بخوانید:

 

سطح CPE

بالاترین سطح آزمون کمبریج CPE یا C2 Proficiency است. داشتن گواهی سطح CPE نشان می‌دهد که فرد کاملاً به زبان انگلیسی مسلط است و این توانایی را دارد که در یک محیط حرفه‌ای یا آکادمیک مثل دوره دکتری یا فوق دکتری مشغول به کار یا تحصیل شود. داشتن مدرک CPE نشان می‌دهد فرد می‌تواند در سطح بین‌المللی ارتباط مؤثری برقرار کند و در پروژه‌های تحقیقاتی سطح بالا شرکت کند. بنابراین تعداد زیادی از مؤسسات دولتی و دانشگاهی در سراسر دنیا این مدرک را قبول می‌کنند.

 

سه سطح آزمون کمبریج برای استخدام (BEC)

آزمون کمبریج سه آزمون با سطح B1، B2 و C1 نیز به طور خاص بر مبنای مهارت فرد در انجام وظایف شغلی روزمره و برقراری ارتباط تجاری طراحی کرده است. اگر فردی بتواند مدرک سطح B1 یا B2 را دریافت کند، به این معناست که می‌تواند ایمیل‌های کاری بنویسد و پیام‌های کاری را درک کند، مقالات مربوط به کارش را بخواند، نمودارها را بفهمد، و در جلسات کاری به طور مؤثر شرکت کند.

فردی در سطح C1 (BEC Higher) می‌تواند در سطح حرفه‌ای و مدیریتی با دیگران ارتباط برقرار کند در جلسات و ارائه‌ها حاضر شود و در موقعیت‌های اجتماعی متفاوت، واکنش مناسب نشان دهد. این مدرک را بسیاری از کارفرمایان در سراسر دنیا برای استخدام می‌پذیرند.

آزمون زبان انگلیسی کمبریج برای استخدام

 

آزمون های کمبریج برای تدریس زبان انگلیسی

دانشگاه کمبریج سه آزمون دیگر نیز برگزار می‌کند که مختص افرادی است که می‌خواهند به تدریس آنلاین یا حضوری زبان انگلیسی بپردازند. ناگفته پیداست که سطح این آزمون‌ها از آزمون های زبان انگلیسی دیگر بالاتر است.

 

مدرک CELTA

گواهی‌نامه CELTA (Certificate in Teaching English to Speakers of Other Languages) مدرکی برای تائید مهارت آموزش زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی ارائه می‌کند. این مدرک یکی از پرطرفدارترین و معتبرترین گواهی‌نامه‌ها برای استخدام مدرسان زبان انگلیسی در دنیا به شمار می‌آید. آزمون CELTA برای معلمان تازه‌کار و معلمانی که قصد دارند مهارت خود را بالا ببرند، و همین‌طور برای کسانی که می‌خواهند سفر کنند و زبان انگلیسی را نیز تدریس کنند مناسب است.

بیشتر بخوانید: بهترین و پردرآمدترین کشورها برای مهاجرت معلم زبان انگلیسی

اگر بخواهید برای تدریس زبان انگلیسی یک مدرک بین‌المللی داشته باشید، باید سراغ مدرک سلتا بروید. البته یک نکته مهم در مورد این مدرک این است که برای دریافت آن باید در دوره‌ای که دانشگاه کمبریج در نقاط مختلف دنیا برگزار می‌کند شرکت کنید (مراکز برگزار کننده را در وب‌سایت cambridgeenglish.org بیابید).

سنجش شما در طول دوره انجام می‌شود و مدرک بر اساس این سنجش به شما اعطا می‌شود. در واقع برای دریافت مدرک سلتا یک آزمون پایان دوره وجود ندارد.

مدرک تدریس زبان انگلیسی کمبریج

 

مدرک DELTA

گواهی‌نامه DELTA نیز یک مدرک بین‌المللی و معتبر برای تدریس زبان انگلیسی است. این مدرک مختص مدرسانی است که حداقل یک سال سابقه تدریس زبان انگلیسی را دارند، یا قصد دارند به عنوان سرگروه اساتید زبان انگلیسی در یک مجموعه فعالیت کنند. برای دریافت این مدرک لازم است ۳ ماژول را پشت سر بگذارید؛ و مشابه با مدرک CELTA لازم است حتماً دوره آن را بگذرانید.

ماژول یک، آزمونی کتبی است که سطح زبان و مهارت تدریس شما را می‌سنجد. در ماژول دو، مدرسان تکالیف و روش تدریس شما را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. و در ماژول سه، لازم است تکالیف نوشتاری تکمیلی و تحقیقاتی تحویل دهید.

شما می‌توانید به طور مستقل برای ماژول‌های یک و سه آماده شوید و ماژول دو را در یکی از مراکز تائید شده کمبریج بگذرانید. این دوره در ایران برگزار نمی‌شود و برای دریافت این مدرک باید به کشورهای دیگری مثل ترکیه سفر کنید. مراکز برگزاری دوره‌ها را می‌توانید در وب‌سایت cambridgeenglish.org پیدا کنید.

 

مدرک TKT

این مدرک در واقع مجموعه‌ای از گواهی‌نامه‌هاست که دانش فرد را در زمینه‌های مشخصی از آموزش زبان انگلیسی تائید می‌کند. TKT (Teaching Knowledge Test) گزینه بسیار مناسبی است برای اساتید تازه‌کار و باتجربه زبان انگلیسی که نیاز به یک مدرک بین‌المللی برای ارائه سطح مهارت تدریس زبان انگلیسی خود دارند.

این مدرک سه ماژول اصلی و دو ماژول تخصصی دارد. متقاضیان می‌توانند در هر زمان در هر تعداد از ماژول‌ها که بخواهند شرکت کنند و مدرک آن را دریافت کنند. آزمون TKT نیز در ایران برگزار نمی‌شود.

 

۸- آزمون TOEIC

آزمون TOEIC (Test of English for International Communication) یک آزمون زبان انگلیسی برای ارتباطات بین‌المللی است. این آزمون نیز توسط مؤسسه ETS برگزار می‌شود و برای سنجش مهارت‌های زبان انگلیسی افرادی طراحی شده است که در محیط‌های بین‌المللی کار می‌کنند.

آزمون TOEIC به دو صورت برگزار می‌شود: آزمون مهارت‌های شنیداری و خواندن (TOEIC Listening and Reading Test)، و آزمون مهارت‌های نوشتن و صحبت کردن (TOEIC Speaking and Writing Tests).

در آزمون لیسنینگ و ریدینگ TOEIC، مهارت درک مطلب فرد مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و بین ۰ تا ۹۹۰ نمره دارد؛ و در آزمون رایتینگ و اسپیکینگ، تلفظ، دستور زبان، کیفیت و تنوع جملات و واژگان، توانایی دلیل و مثال آوردن، ارتباط محتوا و کامل بودن آن سنجیده می‌شود و برای آن ۰ تا ۲۰۰ نمره در نظر گرفته شده است.

آزمون زبان انگلیسی toeic

 

۹- آزمون CAEL

آزمون CAEL (Canadian Academic English Language test) یکی از آزمون های زبان انگلیسی است که مهارت فرد در استفاده از زبان انگلیسی در محیط آکادمیک را می‌سنجد. این آزمون هر ۴ مهارت شنیداری، نوشتاری، خواندن و صحبت کردن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و حدود ۳ ساعت و نیم طول می‌کشد. بسیاری از دبیرستان‌ها، دانشگاه‌ها، سازمان‌ها و کارفرمایان در کانادا این مدرک را می‌پذیرند.

آزمون CAEL بیش از همه برای افرادی مناسب است که قصد مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارند و دانشگاه مورد نظرشان این مدرک را می‌پذیرد. این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود و نزدیک‌ترین کشوری که آن را برگزار می‌کند امارات متحده عربی است.

بیشتر بخوانید: حداقل نمره زبان انگلیسی برای مهاجرت چقدر است؟

 

۱۰- آزمون دولینگو

شاید شما هم دولینگو را به عنوان یک اپلیکیشن آموزش زبان بشناسید، که ساختار سرگرم‌کننده و جذابی برای یادگیری زبان‌های انگلیسی و دیگر زبان های خارجی دارد. این اپلیکیشن از سال ۲۰۱۷ برگزاری یک آزمون زبان انگلیسی را به صورت کاملاً آنلاین راه‌اندازی کرد. اما این آزمون تا پیش از همه‌گیری کرونا اقبال چندانی نیافت. از سال ۲۰۲۰ به مرور تعداد زیادی از دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها در سراسر دنیا پذیرفتند که نتیجه آزمون دولینگو را به عنوان تائیدی بر مهارت فرد در زبان انگلیسی بپذیرند.

مقاله های مرتبط: بهترین اپلیکیشن های یادگیری زبان انگلیسی

هر کجا که باشید، می‌توانید به صورت آنلاین در آزمون دولینگو شرکت کنید. این آزمون یک ساعت زمان می‌برد و نتیجه آن طی دو روز به شما اعلام خواهد شد. ضمن این که می‌توانید به رایگان تمرین کنید. می‌توانید مراکزی را که آزمون دولینگو را می‌پذیرند در وب‌سایت englishtest.duolingo.com ببینید.

بیشتر بخوانید: معرفی بهترین و مهم‌ترین منابع آزمون دولینگو Duolingo

 

آزمون‌های زبان انگلیسی داخلی

شاید مرکزی که می‌خواهید مدرک زبان انگلیسی به آن ارائه کنید، داخل ایران باشد. در این صورت ممکن است این مرکز، نتیجه آزمون های زبان انگلیسی داخلی را نیز بپذیرد. مزیت آزمون‌های داخلی این است که هزینه خیلی کمتری برای شما خواهد داشت. یکی از متقاضیان این آزمون‌ها، دانشجویان مقطع دکتری هستند. توجه داشته باشید که نتایج این آزمون‌ها تنها در داخل کشور اعتبار دارند.

آزمون های زبان انگلیسی داخلی

 

۱۱- آزمون MSRT یا MCHE

یکی از آزمون های زبان انگلیسی شناخته شده در ایران MSRT (Ministry of Science, Research and Technology) است که تا چندی پیش با عنوان MCHE برگزار می‌شد. آزمون MSRT شامل سه بخش است:

  • سنجش مهارت شنیداری
  • دستور زبان
  • مهارت خواندن و درک مطلب

در مجموع ۰ تا ۱۰۰ نمره دارد. این آزمون مهارت‌های مکالمه و نوشتن را ارزیابی نمی‌کند. این آزمون را سازمان امور دانشجویان برگزار می‌کند که زیرمجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. برای ثبت نام در این آزمون می‌توانید از طریق سامانه portal.saorg.ir اقدام کنید.

 

۱۲- آزمون TOLIMO

آزمون زبان انگلیسی تولیمو توسط سازمان سنجش آموزش کشور طراحی و برگزار می‌شود. در حال حاضر این آزمون به صورت کامپیوتری و با استفاده از نرم‌افزار اجرا می‌شود. آزمون TOLIMO نیز مهارت فرد در دستور زبان، درک مطلب شفاهی و شنیداری، و درک مطلب خواندنی را ارزیابی می‌کند و علاوه بر آن شامل یک بخش نوشتاری (Writing) است. تمام اطلاعات مربوط به این آزمون و ثبت نام در آن را می‌توانید از طریق وب‌سایت سازمان سنجش sanjesh.org دنبال کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله با مهمترین آزمون های زبان انگلیسی بین‌المللی و داخلی آشنا شدید. اما در درجه اول مهم است که با توجه به هدفی که دارید، آزمونی که برای شما مناسب‌تر است را انتخاب کنید. کمی وقت بگذارید تا مطمئن شوید، مرکزی که قصد دارید مدرک زبان انگلیسی‌تان را به آن ارائه کنید برای کدام آزمون‌ها اعتبار بیشتری قائل است.

به طور معمول دانشگاه‌ها و محیط‌های آکادمیک برای مهارت زبان انگلیسی مدرک‌های تافل و آیلتس را می‌پذیرند و نمره حدنصابی نیز برای آن اعلام می‌کنند. برخی از سازمان‌ها و کارفرمایان ممکن است مدرک‌های دیگری را ترجیح بدهند که مهارت شما را در محیط کاری تائید می‌کنند. بنابراین حتماً به این موارد دقت کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۳ / ۵. تعداد نظرات ۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *