کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

بهترین روش های تقویت رایتینگ زبان انگلیسی در ۱۱ گام مهم

۴.۴
(۸)

مهارت نوشتن یا رایتینگ زبان انگلیسی یکی از ۴ مهارت اصلی زبانی است، و درست مانند هر مهارت دیگری با تمرین اصولی و پیوسته می‌توانیم آن را تقویت کنیم. اگر فکر می‌کنید تقویت رایتینگ زبان انگلیسی برایتان دشوار یا چالش‌برانگیز است، شما تنها نیستید. اما راز شکست این تفکر، ساده است: قلم به دست بگیرید و بنویسید!

اصول نوشتن را یاد بگیرید و هر روز تمرین کنید. به شما قول می‌دهم حتی در زمان کوتاهی اثر آن را خواهید دید. اما اجازه بدهید، ابتدا اصول نوشتن یک رایتینگ زبان انگلیسی خوب را با هم مرور کنیم.


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

در ادامه می‌خوانیم:

 

مهارت های اصلی و مهم رایتینگ چه هستند؟

مهارت رایتینگ (Writing) زبان انگلیسی نقش مهمی در ارتباطات شما به این زبان دارد. چه قصد داشته باشید در آزمون زبانی مانند آزمون آیلتس یا آزمون PTE یا تافل شرکت کنید، چه برای اینکه یک پست ساده در شبکه‌های اجتماعی‌تان منتشر کنید، چه بخواهید یک گزارش کاری ارائه دهید یا رزومه بنویسید، باید به رایتینگ انگلیسی مسلط باشید. مهارت نوشتاری چیزی فراتر از بلد بودن املای درست واژه‌ها و گرامر زبان انگلیسی است. متنی که می‌نویسید، باید به اندازه کافی دقیق و واضح باشد و بتواند مخاطب را متقاعد کند. از طرفی لازم است مطمئن شوید که پیامتان را به درستی به مخاطب منتقل می‌کنید.

مهارت های اصلی و مهم رایتینگ

 

در یک کلام، تقویت مهارت نوشتاری به شما کمک می‌کند ارتباط مؤثرتری با مخاطبتان برقرار کنید. برای این که به چنین هدفی برسید، نوشته شما باید چند ویژگی داشته باشد. البته با توجه به موقعیت و نوع متن شاید این ویژگی‌ها تا حدی متفاوت باشند. اما در کل مهارت‌هایی که لازم است به آن‌ها تسلط داشته باشید تا بتوانید به خوبی بنویسید، عبارت‌اند از:

  • آشنایی خیلی خوب با دستور زبان انگلیسی
  • دایره لغات گسترده
  • تسلط به املای درست واژه‌ها
  • آشنایی کافی با ساختار جمله
  • آشنایی با ساختار درست متن مورد نظر (تقریباً برای هر نوع نوشتاری ساختار استانداردی وجود دارد)
  • توجه به درستی و دقیق بودن نوشته
  • وضوح کافی متن
  • و توانایی نوشتار در متقاعدسازی مخاطب

تک تک این ویژگی‌ها روی رایتینگ انگلیسی شما تأثیر چشمگیری خواهد داشت. برای این که بتوانید این مهارت‌ها و ویژگی‌ها را تقویت کنید، فقط به تکنیک و تمرین نیاز دارید.

 

ساختار یک رایتینگ انگلیسی اصولی چگونه است؟

پیش از هر چیز باید بدانید هدف شما از نوشتن چیست. هر نوع نوشته‌ای ساختار مشخصی دارد. برای مثال اگر بخواهید یک رایتینگ انگلیسی معمولی به عنوان تکلیف کلاسی بنویسید؛ باید از یک ساختار مشخص پیروی کنید؛ اما اگر قصد دارید یک ایمیل بنویسید، وابسته به نوع ایمیل ممکن است بتوانید کمی ساختار آن را تغییر دهید. برای هر نوع رایتینگ زبان انگلیسی معمولاً می‌توانید نمونه‌های آماده‌ای در اینترنت پیدا کنید. کافی است کنار نام آن، واژه Template را اضافه کنید، مثل:

  • Essay Template
  • TOEFL Essay Template
  • job application email template

اما اجازه بدهید ساختار اصلی یک رایتینگ انگلیسی خوب را با هم بررسی کنیم. متن شما باید شامل سه قسمت اصلی باشد: مقدمه (Introduction)، بدنه (Body)، و نتیجه (Conclusion).

ساختار کلی یک رایتینگ انگلیسی خوب

 

به طور معمول مقاله‌ ها یک سیر خطی دارند و استدلال‌هایی را که برای ایده اصلی متن آورده‌اند، با ترتیب منطقی ارائه می‌کنند. واضح است که مقدمه و نتیجه به ترتیب در ابتدا و انتهای مقاله قرار می‌گیرند. اما برای بخش میانی، یعنی بدنه رایتینگ انگلیسی، یک فرمول کلی وجود ندارد. این بخش شامل استدلال‌ها، مثال‌ها و تجزیه و تحلیل‌هایی است که شما ارائه می‌کنید تا مخاطب را متقاعد نمایید.

اگر لازم است به خلاصه‌ای از مباحث موجود در مقاله اشاره کنید، یا نظریه خاصی را مطرح نمایید، اغلب جای آن در ابتدای بدنه، درست بعد از مقدمه است. برای ادامه رایتینگ، یک روش کارآمد این است که متن را به بخش‌هایی تقسیم کنید که قرار است سه مدل از سوال‌های مخاطب را پاسخ بدهد.

در گام اول سوالاتی را پاسخ بدهید که با «چه» شروع می‌شوند: چه شواهدی نشان می‌دهد ادعای شما درست است؟

در گام بعد به مخاطب بگویید «چطور» ادعایتان را ثابت می‌کنید یا تعمیم می‌دهید.

و در نهایت به «چرا» بپردازید: چرا موضوعی که به آن پرداخته‌اید اهمیت دارد؟

برای آن که مطمئن شوید رایتینگ انگلیسی شما از ساختار درستی پیروی می‌کند، دقت کنید که هر بخش آن شامل اجزای مرتبط با موضوع باشد. مقدمه باید علاوه بر ارائه موضوع، پس‌زمینه و ادعای اصلی شما را نیز در بر بگیرد. بدنه مقاله شما شامل موضوع اصلی بحث، تجزیه و تحلیل آن، شواهد و مثال‌هاست؛ از طرفی، هر پاراگراف از بدنه رایتینگ باید مرتبط با موضوع اصلی باشد و به یکی از شاخه‌های این موضوع بپردازد. در نهایت، در بخش نتیجه همه موضوعات اساسی را جمع‌بندی کنید و اهمیت پرداختن به موضوع را برای مخاطب روشن کنید.

 

چگونه مهارت رایتینگ زبان انگلیسی خودمان را در ۱۱ گام تقویت کنیم؟

به این نکته دقت کنید که موضوع بحث ما تقویت رایتینگ زبان انگلیسی است. بنابراین شما باید قبلاً از مرحله نوشتن گذشته باشید!

در حال حاضر می‌نویسید؟ معمولاً به چه موضوعاتی می‌پردازید؟

مستقل از این که فکر می‌کنید در این کار خوب هستید یا نه، باید نوشتن را شروع کنید!

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های یادگیری رایتینگ writing زبان انگلیسی از مبتدی تا پیشرفته

برای تقویت رایتینگ زبان انگلیسی نوشتن را شروع کنید

 

اگر با این ایده موافقید که گام اول تقویت رایتینگ زبان انگلیسی نوشتن است، برویم سراغ گام‌های بعدی. حالا باید آگاهانه‌تر فرآیند نوشتن‌تان را زیر نظر بگیرید، به متن‌تان ساختار و وضوح بیشتری بدهید و آن را ویرایش کنید.

 

۱. گرامر زبان انگلیسی خود را تقویت کنید

یکی از پایه‌های اساسی نوشتن یک رایتینگ انگلیسی خوب، استفاده درست از دستور زبان است. این کار علی‌رغم آن که باعث می‌شود مخاطب متن شما را بهتر بفهمد، به او نشان می‌دهد که شما به زبان انگلیسی به خوبی تسلط دارید. سعی کنید متن‌هایی در زمان های متفاوت بنویسید. مثلا متتی که در زمان گذشته، گذشته استمراری یا آینده یا… باشد.

توجه کنید که کاربرد گرامر به ساختارهای دستوری مثل زمان فعل‌ها، استفاده درست از قید و… خلاصه نمی‌شود. سعی کنید به کاربرد درست علائم نگارشی نیز مسلط شوید. از نشانه‌های نقطه، ویرگول، دو نقطه، خط تیره و… به‌جا و درست استفاده کنید. به کار بردن علائم نگارشی در رایتینگ، یک روش مناسب برای واضح‌تر و روان‌تر کردن نوشتار است.

برای تقویت گرامر می‌توانید از منابعی مثل کتاب های یادگیری گرامر زبان انگلیسی و یا کتاب های یادگیری زبان انگلیسی کمک بگیرید.

اپلیکیشن های یادگیری زبان انگلیسی مثل Grammarly نیز متن شما را از نظر دستوری بررسی و اشکالات آن را مشخص می‌کنند. گاهی می‌توانید دستور زبان را با استفاده از گوگل ترنسلیت هم بررسی نمایید.

بیشتر بخوانید: نرم افزار گرامرلی Grammarly چیست؟+دانلود گرامرلی Grammarly 2023

 همه این ابزارها تا حدی خوب هستند، اما توجه داشته باشید که نمی‌توان به آن‌ها تکیه کرد. 

برای تقویت رایتینگ انگلیسی بر گرامر مسلط شوید

 

۲. املای درست واژه ها را یاد بگیرید

املای نادرست واژه‌ها می‌تواند معنای آن‌ها را تغییر دهد و مخاطب را به اشتباه بیندازد. به این موضوع توجه کافی داشته باشید. اگر نوشته‌تان را با استفاده از کامپیوتر یا موبایل تایپ می‌کنید، ابزارهای زیادی برای چک کردن املای کلمات وجود دارد. این گزینه در تنظیمات کیبورد بسیاری از گوشی‌های موبایل موجود است، و در نرم‌افزارهایی مثل ورد یا گوگل داکز به صورت پیش‌فرض فعال است. هر چند این ابزارها ممکن است گاهی اشتباه کنند، اما کمک زیادی به شما خواهند کرد.

حتی اگر ابزارهای بررسی املای زبان انگلیسی را به کار می‌برید، باز هم به املای هر واژه‌ای که تصحیح می‌کنید دقت نمایید. اگر کلمه‌ای را چند بار اشتباه نوشتید، آن را یادداشت کنید. این کار کمک می‌کند تسلط‌تان بر املای کلمات بیشتر شود. بنابراین اگر زمانی لازم باشد روی کاغذ بنویسید، یا دسترسی به ابزاری برای تصحیح املا نداشته باشید، به مشکلی برنمی‌خورید.

بررسی املا و گرامر زبان انگلیسی با گوگل داکز

 

۳. دایره لغاتتان را افزایش دهید

برای آن که بتوانید منظورتان را به خوبی منتقل کنید، لازم است به اندازه کافی واژه بلد باشید. بنابراین یادگیری واژه‌های بیشتر می‌تواند مهارت رایتینگ زبان انگلیسی شما را بالا ببرد. اما دقت کنید که خواندن یک فهرست از واژه‌ها به تنهایی فایده‌ای ندارد. کلمات را باید در میان جمله و همراه با کاربردشان یاد بگیرید.

یکی از بهترین راه‌های افزایش دایره لغات، مطالعه است. هر چه بیشتر و در موضوعات متنوع‌تری مطالعه کنید، به واژه‌های بیشتری تسلط پیدا خواهید کرد. روزنامه و مجله بخوانید، یا برای دسترسی به تعداد زیادی از کلمات و کاربردهای متفاوت آن‌ها بروید سراغ رمان های زبان انگلیسی.

بیشتر بخوانید: متون ساده زبان انگلیسی برای سطح مبتدی

 

۴. همان چیزی را بخوانید که می خواهید بنویسید!

فکر می‌کنید نوشته شما پس از تمام شدن باید چه شکلی باشد؟

متن‌هایی را بیابید که می‌خواهید رایتینگ انگلیسی شما شبیه آن‌ها باشد، و آن‌ها را بخوانید. دقت کنید که این متن چه ساختاری دارد؛ چه ویژگی‌هایی باعث بهتر شدن نوشته شده است؛ و شما دوست دارید از کار کدام نویسنده تقلید کنید. تقلید کردن در نوشتن یکی از راه‌های مهم تمرین و پیشرفت است. البته آن را با کپی‌برداری و سرقت ادبی اشتباه نگیرید؛ فقط از روش‌ها و ساختارها تقلید کنید.

همان چیزی را بخوانید که می‌خواهید بنویسید

 

علاوه بر این، هر چه بیشتر مطالعه کنید، ایده‌های بیشتری برای نوشتن، و سبک‌های نوشتاری خواهید داشت.

جهت یادگیری زبان انگلیسی و تقویت مهارت نوشتن این زبان بهتر است مطالعه را به عادت روزانه‌تان تبدیل کنید. می‌توانید چند دقیقه از صبح، یا شب قبل از خواب را به مطالعه اختصاص دهید. مهم نیست این زمان چقدر باشد. آن‌چه زندگی‌تان را تغییر خواهد داد تداوم این کار است.

 

۵. پیش از نوشتن، ساختار و طرح کلی رایتینگ را مشخص کنید

آن چه تضمین می‌کند ایده شما به درستی به مخاطب انتقال پیدا کند، ساختار متن است. برای آن که بتوانید به نوشته‌تان ساختار خوبی بدهید، بهتر است پیش از نوشتن طرح کلی آن را بریزید. به این ترتیب، زمانی که شروع به نوشتن می‌کنید، می‌دانید چه می‌خواهید بگویید، و به چه ترتیبی قصد دارید مطالب را بیان کنید. این کار حتی کمک می‌کند فرصت داشته باشید، پیش از آن که قلم به دست بگیرید، اطلاعاتتان را کامل کنید. اگر لازم است در مورد بخشی از متن تحقیق کنید، بهتر است این کار را پیش از آغاز نوشتن انجام دهید؛ اگر برای درک بهتر موضوع، نیاز به مثال دارید، بگردید و مثال‌های مناسب پیدا کنید.

ابتدا طرح کلی رایتینگ زبان انگلیسی را مشخص کنید

 

برای تنظیم طرح کلی نوشته‌تان، ابتدا رئوس مطالب و همه موضوعاتی را که می‌خواهید به آن‌ها بپردازید یادداشت کنید، آن‌ها را دسته‌بندی نمایید و سپس در ساختاری که متن‌تان باید داشته باشد بگنجانید. همان‌طور که گفتیم معمولاً رایتینگ‌های زبان انگلیسی که می‌نویسیم یا مقاله‌های عمومی از ساختار مقدمه، بدنه و نتیجه پیروی می‌کنند.

یکی دیگر از روش‌هایی که می‌توانید از آن کمک بگیرید تا طرح نوشته‌تان را بریزید، نقشه ذهنی (Mindmap) است. برای رسم نقشه ذهنی، موضوع اصلی را در مرکز برگه‌تان بنویسید، حالا فرض کنید موضوعات فرعی شاخه‌هایی هستند که از موضوع اصلی جدا می‌شوند. اگر لازم است هر کدام از موضوعات فرعی شاخ و برگ بیشتری پیدا کند، این کار را انجام دهید و در انتها ببینید که چطور باید موضوع را جمع‌بندی کنید. نقشه ذهنی این امکان را به شما می‌دهد که ارتباط موضوعاتی را که مطرح کرده‌اید، به درستی حفظ کنید. برای رسم نقشه ذهنی می‌توانید از ابزارهای آنلاین مثل mindmeister کمک بگیرید.

استفاده از نقشه ذهنی برای نوشتن یک رایتینگ خوب

 

۶. سوالات خواننده را پیش بینی کنید

برای آن که متن رایتینگ انگلیسی خود را بهبود ببخشید، خودتان را جای خواننده بگذارید: چیزی هست که متوجه نشده باشد؟ سوالی دارد؟

سعی کنید همه چیز را برای او واضح و شفاف کنید. اما در عین حال حواستان باشد که مطالب را دوباره یا بیش از اندازه توضیح ندهید. این نکته را نیز در نظر بگیرید که لازم نیست خواننده درگیر جزئیات بی‌اهمیت شود.

اگر چیزی را سخت و پیچیده گفته‌اید تلاش کنید، با بیان ساده‌تری آن را ارائه دهید یا برای آن مثال بیاورید تا قابل درک‌تر شود.

 

۷. رایتینگ خود را ویرایش کنید

عادت به ویرایش نوشته‌تان دارید؟

مرحله ویرایش بسیار مهم است، آن را به هیچ وجه از قلم نیندازید. حتی زمانی که تمرین می‌کنید. برای آن که پس از مرحله ویرایش، رایتینگ زبان انگلیسی شما خیلی بهتر از قبل شود، سعی کنید چند مرحله زیر را پشت سر بگذارید:

برای مدت کوتاهی از رایتینگ انگلیسی خود فاصله بگیرید. اجازه بدهید ذهنتان کمی استراحت کند و با فکری بازتر به رایتینگ برگردید. حتی اگر می‌توانید یک روز یا بیشتر آن را کنار بگذارید. اما اگر عجله دارید، ۲۰ دقیقه استراحت هم می‌تواند اثرگذار باشد.

متن را حداقل دو بار ویرایش کنید: تمرکزتان یک بار روی گرامر باشد و یک بار روی املاء. وقتی اصلاح این دو مورد را جدا از هم انجام می‌دهید، تمرکز بیشتری روی کارتان دارید و احتمال آن که چیزی را از قلم بیندازید خیلی کم است.

رایتینگ انگلیسی خود را ویرایش کنید

 

واژه‌ها و عبارت‌های اضافه را حذف کنید. اگر می‌توانید چیزی را خلاصه‌تر بگویید این کار را انجام دهید. گاهی طولانی شدن متن، حتی ممکن است مخاطب شما را گیج کند. اگر واژه‌ای هست که آمدن آن ضروری نیست، حذفش کنید.

از جمله‌های ساده استفاده کنید. جمله‌های ساده راحت‌تر از سوی مخاطب درک می‌شوند. اگر در متن‌تان جمله‌های خیلی بلند دارید، یا جمله‌ای که در دلِ یک جمله دیگر آمده است، سعی کنید آن‌ها را به چند جمله بشکنید.

 

۸. بازخورد بگیرید

فارغ از این که نوشته شما یک مقاله پژوهشی است یا متن یک ایمیل، همیشه بازخورد گرفتن از دیگران، روشی عالی است برای آن که بفهمید درک آن‌ها از رایتینگ شما چیست. حتی بهتر است از مخاطبتان بخواهید روی یک موضوع خاص تمرکز کند، مثلاً رایتینگ انگلیسی شما را از نظر دستور زبان بررسی کند، یا به شما بگوید چقدر واضح و متقاعدکننده است، و…

برای گرفتن بازخورد فنی و مطمئن سراغ افرادی بروید که می‌دانید به زبان انگلیسی و موضوع مسلطند. یکی از بهترین گزینه‌هایی که دارید اساتید زبان انگلیسی هستند. برای تقویت رایتینگ زبان انگلیسی می‌توانید از کلاس های خصوصی زبان انگلیسی در هایتاکی بهره‌مند شوید.

 

۹. آیا می توانید رایتینگ خود را بهتر کنید؟

یک بار دیگر هم رایتینگ انگلیسی‌تان را بخوانید و ببینید چه چیزهایی را می‌توانید بهتر بنویسید. این چند ایده شاید بتواند نوشته شما را جالب‌تر و پویاتر کند:

  • از افعال قوی استفاده کنید. برای مثال به جای آن که حالت‌های شدیدتر یا ضعیف‌تر را با اضافه کردن قید به فعل‌های ساده بسازید، فعل‌های جایگزین جدید یاد بگیرید. مثل: Im very hungry و im starving.
  • تا جای ممکن از به کار بردن جمله‌های مجهول بپرهیزید.
  • به جای برخی از جمله‌ها، اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های مناسب به کار ببرید.
  • از عبارت‌های کلیشه‌ای استفاده نکنید.

آیا می‌توانید رایتینگ خود را بهتر کنید

 

۱۰. روش ارتباط دادن جمله ها به هم را یاد بگیرید

یکی از ویژگی‌های یک رایتینگ انگلیسی خوب، داشتن انسجام و ارتباط بین همه بخش‌های متن است. خواننده باید بتواند به آسانی ارتباط بین جمله‌ها و پاراگراف‌ها را درک کند. برای این که بتوانید به خوبی از پس این کار برآیید باید بر استفاده از کلمات ربط مسلط شوید و هر کدام را در شرایط مناسبی به کار ببرید. در زبان انگلیسی حروف ربط (Conjunctions) به کلماتی گفته می‌شود که واژه‌ها، عبارت‌ها یا جمله‌ها را به هم ربط می‌دهند.

علاوه بر حروف ربط، برای آوردن اطلاعات بیشتر در مورد موضوع می‌توانید از اصطلاحات متفاوتی استفاده کنید. یا زمانی که قصد دارید دو چیز را در مقام مقایسه قرار دهید، می‌توانید ساختارهای متنوعی را به کار بگیرید. با انواع ساختارهایی که در این موقعیت‌ها به کارتان می‌آیند آشنا شوید و از آن‌ها برای بهتر شدن رایتینگ انگلیسی خود بهره ببرید.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های عبارات و اصطلاحات زبان انگلیسی

 

۱۱. بنویسید

گاهی شروع نوشتن ممکن است برایمان دشوار باشد. اما نوشتن نیز یک مهارت است و مثل هر مهارت دیگری بهترین راه تقویتش این است که قلم به دست بگیریم و یا بنشینیم پای کامپیوتر و شروع کنیم. بنابراین برای تقویت رایتینگ زبان انگلیسی خود، بنویسید، و حتماً نوشته‌تان را بخوانید و ویرایش کنید. هر چه بیشتر این کار را انجام دهید، مسلط‌تر خواهید شد. خودتان را برای بازنویسی چندباره متن‌تان آماده کنید. حتی بهترین نویسنده‌ها هم در اولین مرحله به بهترین فرمی که می‌خواهند نمی‌رسند. صبور باشید.

رایتینگ خود را بازنویسی کنید

 

از ۵Wh Questions استفاده کنید.

اگر برای شروع نوشتن احساس سردرگمی می‌کنید و نمی‌دانید از کجا شروع کنید؛ ۵ سوالی که با wh شروع می‌شوند و به ۵Wh یا ۵W1H معروفند می‌توانند کمکتان کنند. معادل فارسی آن را می‌توانید «۶ چه؟» در نظر بگیرید.

  • Who چه کسی؟ از چه کسی یا کسانی می‌خواهیم صحبت کنیم؟ چه کسی نقش کلیدی و مهمی در چیزی که می‌خواهیم تعریف کنیم داشته است؟
  • Whatچه؟ چه اتفاق مهمی افتاده است؟ موضوع اصلی که می‌خواهیم درباره آن صحبت کنیم چیست؟
  • Whereچه مکانی؟ این اتفاق کجا افتاده؟ از چه مکان‌هایی لازم است حرف بزنیم؟
  • Whenچه زمانی؟ زمانی که اتفاق در آن رخ داده کِی بوده؟ می‌خواهیم در مورد چیزی در گذشته حرف بزنیم، یا برنامه‌ای برای آینده بریزیم؟
  • Whyچرا؟ دلیل اصلی این رویدادها چه بوده؟
  • Howچطور؟ همه موضوع چطور اتفاق افتاده است؟

اگر ابتدا به این سوال‌ها پاسخ دهید، ساده‌تر می‌توانید بنویسید. پس از فکر کردن به پاسخ‌هایتان بهتر می‌دانید چه مواردی را لازم است در نوشته‌تان بیاورید؛ و علاوه بر آن می‌توانید متن را به زمان درستی برگردانید.

اجازه بدهید این ۶ سوال را در یک مثال به کار ببریم. فرض کنید می‌خواهید در مورد سفری که رفته‌اید بنویسید. بنابراین می‌توانید از خودتان بپرسید: با چه کسی به سفر رفتیم؟ چه اتفاق جالبی در سفر افتاد؟ به کجا رفتیم؟ کِی رفتیم؟ چرا به این سفر رفتیم؟ و چطور رفتیم؟

می‌توانید یک برنامه روزانه برای تمرین نوشتن در نظر بگیرید. تمرین مستمر بیش از هر چیزی اثرگذار است. اگر نمی‌توانید هر روز یک رایتینگ انگلیسی طولانی بنویسید، خود را موظف کنید که هر روز یک پاراگراف بنویسید. از برنامه‌ای شروع کنید که برایتان مقدور است، و آن را ادامه دهید.

در انتهای مقاله ایده‌هایی برای تمرین روزانه برایتان آورده‌ایم.

 

چه کتاب هایی برای تقویت مهارت رایتینگ مناسب است؟

یکی از منابعی که می‌تواند برای تقویت رایتینگ زبان انگلیسی به شما کمک کند، کتاب‌های تخصصی در این زمینه است. این کتاب‌ها مسیری را به شما آموزش می‌دهند که یک رایتینگ انگلیسی (Essay) با ساختار مقاله عمومی یا علمی-پژوهشی بنویسید. برخی از کتاب‌ها نیز با هدف تقویت رایتینگ زبان انگلیسی برای آمادگی در آزمون خاصی طراحی شده‌اند. بنابراین برخی سطح‌بندی دارند، و برخی برای سطح پیشرفته مناسبند.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سطح های زبان انگلیسی به ترتیب استاندارد CEFR

چند مورد مهم و کاربردی از کتاب‌های تقویت مهارت رایتینگ زبان انگلیسی عبارت‌اند از:

کتاب های تقویت رایتینگ زبان انگلیسی

 

ترفندهایی برای تمرین روزانه رایتینگ انگلیسی

حتی اگر هر روز فرصت ندارید که یک رایتینگ انگلیسی کامل بنویسید، نوشتن به زبان انگلیسی را از برنامه روزانه‌تان حذف نکنید. به روش‌های متنوعی می‌توانید هر روز کمی انگلیسی فکر کنید، و فکرهایتان را بنویسید.

یکی از ابزارهای خوبی که برای تمرین در اختیار دارید، شبکه‌های اجتماعی است. به زبان انگلیسی پُست و کامنت بگذارید؛ و سعی کنید با افرادی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی است، یا کاملاً به زبان انگلیسی مسلطند، چت کنید. علاوه بر آن در وب‌سایت‌ها نیز می‌توانید کامنت بگذارید. از انجمن‌ها و فروم‌ها هم غافل نشوید و در بحث‌هایی که به آن‌ها علاقه‌مندید شرکت کنید.

اگر عادت دارید خاطرات روزانه خود را بنویسید، از این به بعد آن را به زبان انگلیسی بنویسید. حتی اگر پیش از این هم چنین عادتی نداشته‌اید، اختصاص دادن نیم ساعت در روز به یادداشت روزانه به زبان انگلیسی، می‌تواند مهارت رایتینگ شما را تا اندازه قابل توجهی بالا ببرد.

بیشتر بخوانید: روزی چند ساعت زبان بخوانیم؟

گاهی خلاصه‌نویسی یا بازنویسی کنید. مثلاً خلاصه یکی از فیلم های زبان انگلیسی را بنویسید که قبلاً دیده‌اید، یا بخشی از کتابی را که خوانده‌اید، با بیان خودتان بازنویسی کنید. حتی می‌توانید نقد بنویسید. یک وبلاگ به زبان انگلیسی برای خودتان راه‌اندازی کنید، و نظرتان را درباره هر فیلم یا سریال زبان انگلیسی که تماشا می‌کنید در آن بازتاب دهید.

تقویت رایتینگ انگلیسی با وبلاگ نویسی

 

رایتینگ انگلیسی خود را با صدای بلند بخوانید. با این کار بهتر متوجه می‌شوید متن تا چه اندازه روان است. اگر احساس کردید متن بریده بریده است، شاید لازم باشد بعضی از جمله‌ها را طولانی‌تر کنید تا آهنگ خوبی به نوشته بدهید. در حین خواندن رایتینگ با صدای بلند، جمله‌های بیش از حد پیچیده را نیز خواهید یافت. آن‌ها را هم بازنویسی کنید.

اگر رایتینگ انگلیسی که می‌نویسید، برای آمادگی آزمون یا به عنوان تکلیف خاصی نیست، می‌توانید یک سبک شخصی داشته باشید. اجازه بدهید شخصیت شما در نوشته‌هایتان بروز یابد.

و در نهایت تمرین پیوسته و اصولی را فراموش نکنید. از اشتباهاتتان درس بگیرید و سعی کنید نکات جدیدی که یاد می‌گیرید را در رایتینگ‌های بعدی که می‌نویسید به کار ببرید.

بیشتر بخوانید: غوطه‌ وری (Immersion)، بهترین روش تقویت زبان انگلیسی

 

سخن پایانی

نوشتن به زبان انگلیسی فرصت مهمی را برایتان رقم می‌زند. چه نویسنده باشید، چه دانش‌آموز، یا حتی پژوهشگر یا دانشمند، از طریق نوشتن به زبان انگلیسی می‌توانید ایده‌ها و اندیشه‌هایتان را با دنیا در میان بگذارید.

فکر نکنید تقویت رایتینگ زبان انگلیسی فقط برای کسانی لازم است که می‌خواهند آزمون زبان بدهند، یا با کشورهای دیگر در ارتباطند. در دنیای امروز، بستر اینترنت فرصت ارتباط با سراسر دنیا را در اختیار شما قرار داده است. از این فرصت بهره کافی ببرید و خودتان را در ارتباط با ایده‌های بزرگ و جالب قرار دهید. با بالا بردن مهارتتان در نوشتن به زبان انگلیسی، درهای دنیای بزرگ‌تری را به روی خودتان بگشایید.

موفق باشید!

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۴ / ۵. تعداد نظرات ۸

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *