کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

مراحل شرکت در آزمون پی تی ای به صورت گام به گام

۴
(۴)

شما به دلایل متفاوتی ممکن است قصد شرکت در آزمون پی تی ای را داشته باشید. آزمون پی تی ای یکی از آزمون‌های بین‌المللی زبان انگلیسی است که کشورها و دانشگاه‌های زیادی آن را برای تایید تسلط و مهارت شما در زبان انگلیسی می‌پذیرند. در ادامه جزئیات مرحله به مرحله شرکت در آزمون پی تی ای را از اولین قدم تا پایان آزمون بررسی می‌کنیم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

شرکت در آزمون پی تی ای در یک نگاه

داشتن یک چشم‌انداز دقیق از مسیری که قصد دارید طی کنید، به شما کمک می‌کند انتخاب‌های بهتر و مطمئن‌تری داشته باشید؛ و وقتتان را برای امتحان کردن روش‌ها و گزینه‌هایی که برای شما کارآمد نیست، هدر ندهید. همه مسیری که باید تا دریافت نتیجه آزمون طی کنید در تصویر زیر آمده است.

مراحل شرکت در آزمون پی تی ای

 

آشنایی با جزئیات آزمون پی تی ای

آیا دقیقاً می‌دانید «آزمون پی تی ای چیست؟»

آزمون پی تی ای یکی از آزمون‌های معتبر زبان انگلیسی در دنیاست که توسط موسسه پیرسون برگزار می‌شود. آزمون PTE نیز مهارت‌های گفتاری، نوشتاری، شنیداری و درک مطلب زبان انگلیسی داوطلبان را می‌سنجد. این آزمون یکی از جدیدترین آزمون‌های زبان انگلیسی است که مقبولیت زیادی دارد و هر سال بر تعداد مراکز و کشورهایی که آزمون پی تی ای را می‌پذیرند افزوده می‌شود.

آزمون PTE (The Pearson Test of English) به صورت آنلاین و با استفاده از کامپیوتر برگزار می‌شود و هیچ عامل انسانی در مراحل ارائه و تصحیح آزمون دخالت ندارد. به همین دلیل آن را به عنوان یکی از عادلانه‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی در دنیا می‌شناسند.

 

۱- شرکت در کدام نوع از آزمون پی تی ای برای من مناسب است؟

آزمون پی تی ای نیز مانند بسیاری دیگر از آزمون‌های زبان انگلیسی در چند نوع برگزار می‌شود، تا متقاضیان بتوانند متناسب با شرایط خودشان آزمون PTE مورد نظرشان را انتخاب کنند. آزمون پی تی ای در ۴ قالب متفاوت برگزار می‌شود.

 

۱. آزمون پی تی ای آکادمیک

آزمون PTE Academic مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین نوع آزمون پی تی است. مدرک پی تی ای آکادمیک را دانشگاه‌ها، مراکز علمی و تجاری، و اداره مهاجرت در بسیاری از کشورهای دنیا می‌پذیرند. افرادی که قصد مهاجرت به کشورهای استرالیا و نیوزلند را دارند یکی از مخاطبان اصلی این آزمون هستند.

بیشتر بخوانید: دانشگاه‌ های برتر استرالیا برای دانشجویان بین‌المللی

اما اگر قصد مهاجرت به کشور انگلیسی را دارید، با توجه به هدف و برنامه‌تان برای مهاجرت بهتر است در آزمون PTE Academic UKVI شرکت کنید. این آزمون برای مهاجرت تحصیلی، کاری، یا اقامتی در کشور انگلستان معتبر است.

آزمون پی تی ای آکادمیک، بهترین گزینه برای مهاجرت به استرالیا و انگلیس

 

در دوره همه‌گیری کرونا، موسسه پیرسون آزمون PTE Academic Online را ارائه کرد که از نظر ساختار تفاوتی با آزمون پی تی ای آکادمیک ندارد، اما شما می‌توانید از منزل یا محل کارتان در این آزمون شرکت کنید. اما توجه داشته باشید که مدرک پی تی ای آکادمیک آنلاین برای دریافت ویزا پذیرفته نمی‌شود؛ و در حال حاضر داوطلبان چند کشور از جمله ایران امکان شرکت در آن را ندارند.

بیشتر بخوانید: شرکت در آزمون پی تی ای برای ایرانیان

 

۲. آزمون پی تی ای جنرال

شرکت در آزمون پی تی ای جنرال برای کسانی مناسب است قصد مهاجرت کاری یا خانوادگی به کشور انگلستان را دارند، یا قصد دارند در این کشور اقامت کنند. برخی از کشورها نیز برای اهداف محدودی این مدرک را می‌پذیرند.

 

۳.  آزمون پی تی ای یانگ لرنرز

این آزمون PTE young learners نسخه‌ای از آزمون پی تی ای است که برای داوطلبان جوان‌تر یعنی گروه سنی ۶ تا ۱۳ ارائه می‌شود. این آزمون شامل دو سطح A1 و A2 است.

 

۴.  Versant

آزمون Versant یکی از آزمون‌های موسسه پیرسون است که می‌توان آن را نیز زیرمجموعه آزمون‌های پی تی ای در نظر گرفت. این آزمون برای ارزیابی مهارت فرد در استفاده از زبان انگلیسی در محیط‌های کاری و تجاری طراحی شده است.

شما باید با توجه به هدف خود انتخاب کنید که کدام نوع از آزمون‌های پی تی ای برای شما مناسب است. اگر قصد مهاجرت تحصیلی، کاری یا اقامتی دارید، آزمون پی تی ای آکادمیک بهترین گزینه برای شماست؛ به ویژه اگر قصد مهاجرت به استرالیا یا نیوزلند را دارید. برای مهاجرت به انگلیس آزمون PTE Academic UKVI را انتخاب کنید؛ و اگر قصد دارید برای پیوستن به یکی از اعضای خانواده نزدیکتان که مقیم انگلیس است اقدام کنید، شرایط پذیرش با مدرک PTE General را نیز بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: کتاب های یادگیری زبان انگلیسی تجاری

 

۲- بخش‌های آزمون پی تی ای

یکی دیگر از موارد مهمی که لازم است پیش از شرکت در آزمون پی تی ای به خوبی با آن آشنا شوید، بخش‌های متفاوت این آزمون و نحوه برگزاری آن‌هاست. آزمون پی تی ای مهارت شما را در صحبت کردن به زبان انگلیسی، شنیدن، نوشتن، و خواندن و درک مطلب می‌سنجد. اما این مهارت‌ها را به صورت یکپارچه مورد آزمون قرار می‌دهد.

به این معنا که هر بخش از آزمون تنها برای ارزیابی یکی از مهارت‌های چهارگانه زبان انگلیسی طراحی نشده است و همزمان چند مهارت مثل شنیدن و نوشتن را ارزیابی می‌کند. آزمون پی تی ای آکادمیک در سه بخش برگزار می‌شود که جزئیات هر بخش در جدول زیر آمده است.

مهارت زبانی انواع سوالات زمان
۱. اسپیکینگ و رایتینگ معرفی شخصی، بلندخوانی، تکرار جمله، توصیف تصویر، بازگویی سخنرانی، پاسخ به سوال کوتاه، خلاصه‌سازی نوشتار، مقاله (Essay) ۵۴ تا ۶۷ دقیقه
۲. ریدینگ جای خالی، سوالات چندگزینه‌ای، مرتب کردن پاراگراف‌ها ۲۰ تا ۳۰ دقیقه
۳. لیسنینگ خلاصه‌سازی، جای خالی، سوالات چندگزینه‌ای، تصحیح، دیکته ۳۰ تا ۴۳ دقیقه

 

آزمون پی تی ای جنرال نیز شامل دو بخش اصلی است که در یک بخش مهارت نوشتاری شما و در بخش دیگر اسپیکینگ و لیسنینگ را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

 

۳- آنچه باید بدانید

برای شرکت در آزمون پی تی ای باید جزئیات هر بخش از آزمون را به خوبی بشناسید و خود را برای آن آماده کنید. باید پاسخ سوالات زیر را بدانید:

  • آزمون پی تی ای شامل چند بخش، و هر بخش شامل چند سوال است؟
  • هر بخش از آزمون شامل چه تکالیفی است؟
  • برای هر بخش و هر نوع از سوالات چقدر زمان در اختیار خواهید داشت؟
  • هر سوال به چه شکل روی کامپیوتر به شما ارائه می‌شود و شما چطور می‌توانید پاسخ خود را ارائه کنید؟
  • نحوه امتیازدهی آزمون پی تی ای به چه صورت است؟

در جدول زیر مشخص کرده‌ایم که نمرات متفاوت در آزمون پی تی ای به معنای چه سطحی از تسلط یه زبان انگلیسی است:

بازه نمره در

PTE Academic

سطح مهارت زبان انگلیسی
۸۵ – ۹۰
  • کاملاً مسلط به زبان انگلیسی در سطح علمی و حرفه‌ای
  • توانایی کامل در درک متن‌ها و محتوای شنیداری، توانایی خلاصه‌سازی، تفسیر و استدلال اطلاعات و توانایی برقراری ارتباط به زبان انگلیسی در سطح نزدیک به زبان مادری
۷۶ – ۸۴
  • تسلط بالا به زبان انگلیسی
  • توانایی درک متن‌های پیچیده و انتقال مفاهیم در سطح خوب، توانایی حضور موثر در محیط آکادمیک و توانایی نوشتن و بیان موضوعات پیچیده به زبان انگلیسی
۵۹ – ۷۵
  • توانایی درک مفاهیم پیچیدۀ عینی یا انتزاعی، و اصطلاحات تخصصی
  • توانایی برقراری ارتباط بدون مشکل با افراد بومی انگلیسی زبان، و توانایی نوشتن واضح موضوعات متنوع
۴۳ – ۵۸
  • توانایی درک نکات اصلی متن در زمینه تحصیلی، حرفه‌ای و اجتماعی
  • مدیریت ارتباط با افراد انگلیسی زبان در اغلب موقعیت‌ها
  • معرفی خود در حد یک متن ساده و ارائه دلایل، توضیحات و برنامه‌ها
۳۰ – ۴۲
  • درک جملات و عبارت‌های پرکاربرد زبان انگلیسی
  • برقراری ارتباط در موقعیت‌های ساده و معمولی روزمره، و معرفی خود با عبارت‌های ساده انگلیسی
۱۰ – ۲۹
  • درک عبارت‌های ساده و پرکاربرد انگلیسی و استفاده از آن‌ها
  • معرفی خود و دیگران، و برقراری ارتباط با افراد انگلیسی زبان در صورتی که طرف مقابل شمرده و آهسته صحبت کند.

 

هدفگذاری در آزمون پی تی ای

مسلم است که هدفگذاری در هر فعالیت کاری یا تحصیلی از اهمیت بالایی برخوردار است. اما برای شرکت در آزمون پی تی ای باید دقت کنید که در چند زمینه هدف مشخصی برای خود تعیین کنید.

  • در چه تاریخی می‌خواهید در آزمون پی تی ای شرکت کنید؟
  • چه نمره‌ای باید در این آزمون کسب کنید؟
  • در چه مرکزی می‌خواهید آزمون پی تی ای بدهید؟
  • از چه منابعی می‌خواهید برای مطالعه استفاده کنید؟

مشخص کردن تاریخ آزمون و نمره مورد نظرتان به شما کمک می‌کند برنامه‌ریزی دقیق‌تری داشته باشید و ساده‌تر به نتیجه دلخواه خود برسید.

برای گرفتن پذیرش تحصیلی در مقاطع کارشناسی و پایین‌تر اغلب به نمره‌‌ای حدود ۵۱ و بالاتر از آن نیاز دارید. در صورتی که قصد دارید برای مقاطع بالاتر تحصیلی از جمله کارشناسی ارشد، دکتری یا پسادکتری اقدام کنید، اغلب مراکز نمره‌ای بالاتر از ۵۷ می‌خواهند.

انتخاب مرکز برگزارکننده آزمون پی تی ای به ویژه برای افرادی که از ایران در این آزمون شرکت می‌کنند، به این دلیل اهمیت دارد که این آزمون در ایران برگزار نمی‌شود. بنابراین شما باید برنامه‌تان را برای سفر به یک کشور دیگر بریزید. اغلب کشورهای همسایه ایران آزمون پی تی ای را برگزار می‌کنند؛ و شما گزینه‌های متنوعی پیش رو دارید.

اما توجه داشته باشید که مقدمات سفرتان را به موقع آماده کنید، تا در روزهای پیش از آزمون در شرایط پراسترسی قرار نگیرید. اغلب ایرانیان مقیم کشور، در مراکز آزمون پی تی ای در کشورهای ترکیه، آذربایجان یا ارمنستان ثبت نام می‌کنند.

 

تعیین سطح زبان انگلیسی خود

برای آن که بدانید دقیقاً باید از کجا شروع کنید و بهتر است چه منابعی را مطالعه نمایید، اول باید سطح زبان انگلیسی خود را مشخص کنید. ساده‌ترین و بهترین روش شرکت در یک آزمون تعیین سطح است. این کار را به چند روش می‌توانید انجام دهید:

پیش از شرکت در آزمون تعیین سطح، مطمئن شوید که این آزمون اعتبار کافی داشته باشد. زیرا نتیجه نادرست و غیردقیق ممکن است مسیر مطالعه شما را پیچیده و سخت کند.

در یک آزمون تعیین سطح آنلاین شرکت کنید

 

اگر سطح زبان انگلیسی خود را بدانید می‌توانید با منابعی که برای شما مناسب است شروع به مطالعه کنید. مطالعه منابع سطح بالاتر شما را خیلی زود خسته می‌کند؛ و مطالعه منابعی که برای شما آسان باشد، ممکن است حوصله‌تان را سر ببرد. در هر دو صورت احتمال دارد انگیزه خود را برای ادامه مسیر از دست بدهید، یا وقت زیادی برای گذر از این مرحله صرف کنید.

 

منابع معتبر برای شرکت در آزمون پی تی ای

پس از انتخاب زمان و برنامه‌ریزی برای شرکت در آزمون پی تی ای، وقت آن است که منابع و روش مطالعه خود را مشخص کنید. موسسه پیرسون از معتبرترین ناشرین کتاب‌های آموزش زبان انگلیسی در دنیاست. بنابراین کتاب‌های تخصصی پی تی ای که این موسسه چاپ کرده، از مهم‌ترین منابع شرکت در آزمون پی تی ای هستند.

یکی از مهم‌ترین عواملی که می‌تواند روی موفقیت شما در آزمون پی تی ای تاثیرگذار باشد، شرکت در یک کلاس خصوصی آزمون پی تی ای است. همراهی یک مدرس باتجربه آزمون پی تی ای به شما کمک می‌کند که با جزئیات و نحوه برگزاری آزمون بهتر آشنا شوید؛ و مهارت‌ها تکنیک‌های لازم برای آمادگی در آزمون پی تی ای را بیاموزید.

بیشتر بخوانید: قبولی در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی با بهترین نمره به کمک معلم خصوصی زبان

برای آن که به اندازه کافی همه مهارت‌های لازم را تمرین کنید، منابع متنوعی را در برنامه خود قرار دهید. فیلم‌های زبان انگلیسی ببینید، به آهنگ‌های زبان انگلیسی و پادکست گوش کنید، رمان‌های زبان انگلیسی بخوانید و …

تنوع در منابع مورد استفاده انگیزه شما را نیز بالا خواهد برد و کمک می‌کند از مسیر یادگیری خود لذت بیشتری ببرید. وب‌سایت پیرسون نیز منابع رایگان و پولی متنوعی در اختیار شما قرار می‌دهد.

با استفاده از اپلیکیشن PTE Academic Official Practice نیز می‌توانید هر جا که هستید به تمرین مطالعه بپردازید.

بیشتر بخوانید: بهترین اپلیکیشن های یادگیری زبان انگلیسی

 

مطالعه و تمرین برای آمادگی در آزمون پی تی ای

وقت آن است که مطالعه و تمرین را شروع کنید. با شرکت در یک کلاس زبان انگلیسی با هدف آزمون پی تی ای، و تهیه منابع متناسب با سطح خودتان می‌توانید به خوبی خودتان را برای شرکت در آزمون پی تی ای آماده کنید.

رعایت نکات زیر می‌تواند به شما کمک کند که نتیجه بهتری بگیرید و مسیر مطالعاتی خود را نیز ساده‌تر پیش ببرید.

  1. تمرین هر ۴ مهارت زبان انگلیسی را به طور متناسب و به اندازه کافی در برنامه خود قرار دهید.
  2. سعی کنید به خوبی به گرامر زبان انگلیسی مسلط شوید.
  3. روی تلفظ و لحن خود در زبان انگلیسی کار کنید و با لهجه‌های متنوع آشنا شوید.
  4. دایره واژگان خود را افزایش دهید.
  5. مدیریت زمان مناسب برای آزمون پی تی ای را تمرین کنید.
  6. آزمون آزمایشی بدهید.

 

شرکت در آزمون آزمایشی پی تی ای

موسسه پیرسون یک نمونه آزمون تمرینی پی تی ای آکادمیک روی وب‌سایت خود ارائه می‌کند که بهترین گزینه به عنوان آزمون شبیه‌ساز (Mock PTE) به شمار می‌آید. زیرا طراح آزمون آزمایشی همان برگزارکننده آزمون اصلی است.

علاوه بر این آزمون، شما می‌توانید در آزمون‌های شبیه‌ساز دیگر که به صورت رایگان یا پولی، در ایران و سراسر دنیا برگزار می‌شوند نیز شرکت کنید.

 

رزرو آزمون پی تی ای و پرداخت هزینه

یک مرحله مهم دیگر برای شرکت در آزمون پی تی ای، مرحله رزرو آزمون است. خوشبختانه شما می‌توانید خودتان به سادگی تمام مراحل ثبت نام آزمون پی تی ای را به صورت آنلاین طی کنید. تا روز برگزاری آزمون، نیازی نیست به صورت حضوری به جایی مراجعه کنید.

انجام آنلاین تمام مراحل ثبت نام آزمون PTE

 

۱- ثبت نام اولیه در آزمون پی تی ای

برای رزرو آزمون پی تی ای ابتدا باید در سایت موسسه پیرسون (pearsonpte.com) ثبت نام کنید و یک حساب کاربری بسازید. سپس با استفاده از گزینه Book a test آزمون مورد نظر خود را انتخاب و آن را رزرو نمایید. برای انجام ثبت نام کامل آزمون پی تی ای آکادمیک مراحل زیر را قدم به قدم پیش بروید.

  1. یک حساب کاربری در سایت پیرسون بسازید.
  2. گزینه Book a test یا check availability را بزنید و آزمون مورد نظر خود را انتخاب کنید.
  3. محل آزمون مورد نظرتان و زمان آزمون را انتخاب کنید (PTE test centers and fees).
  4. PTE ID خود را جایی یادداشت یا ذخیره کنید.
  5. ایمیل خود را تایید کنید (در صورت لزوم پروفایل خود را تکمیل نمایید و قوانین را بخوانید).
  6. یک بار اطلاعات آزمون رزرو شده را مرور کنید و هزینه آزمون را بپردازید.

 

۲- پرداخت هزینه آزمون پی تی ای

پرداخت هزینه

 

با توجه به این که آزمون پی تی ای در ایران برگزار نمی‌شود، شما برای پرداخت هزینه آزمون باید یک کارت پرداخت بین‌المللی داشته باشید، یا از شرکت‌های واسطه بخواهید که هزینه آزمون را برای شما پرداخت کنند.

کارت‌های اعتباری (credit card) که می‌توانید برای پرداخت هزینه آزمون استفاده کنید عبارت‌اند از: Visa®, MasterCard®, American Express®۱ یا JCB®

کارت‌های نقدی (debit card) که می‌توانید با استفاده از آن ثبت نام کنید: فقط Visa® or MasterCard®۱

امکان پرداخت هزینه آزمون پی تی ای با PayPal وجود ندارد، اما شما می‌توانید از کارت‌های اعتباری که به نام شخص دیگری باشد استفاده کنید.

یک روش دیگر برای پرداخت هزینه آزمون، استفاده از ووچر (voucher) یا کوپن است. به این صورت که یک کوپن تهیه می‌کنید (چند شرکت ایرانی امکان خرید ووچر را برایتان فراهم می‌کنند) و با استفاده از آن مراحل ثبت نام خود را تکمیل می‌کنید.

 

۳- هزینه آزمون پی تی ای

هزینه آزمون پی تی ای در مراکز متفاوت ممکن است کمی با هم فرق داشته باشد. برای ثبت نام در اغلب کشورها باید هزینه آزمون را به پول رایج همان کشور پرداخت کنید. اما در برخی از کشورها پرداخت می‌تواند به دلار آمریکا انجام شود. هزینه آزمون پی تی ای در سال ۲۰۲۳ در چند کشور همسایه ایران به قرار زیر است:

کشور هزینه
ترکیه ۲۶۰۰ لیر ترکیه
امارات متحده عربی ۱۱۵۰ درهم امارات
ارمنستان ۲۰۵ دلار آمریکا
آذربایجان ۲۱۰ دلار آمریکا
عراق ۲۵۰ دلار آمریکا

 

 روز شرکت در آزمون پی تی ای

در روز شرکت در آزمون پی تی ای، زمانی که به مرکز آزمون مورد نظر خود مراجعه می‌کنید، ابتدا مدیر مرکز از شما استقبال می‌کند. مسئولین مرکز، قوانین را با شما چک می‌کنند و مطمئن می‌شوند شما همه نکات لازم را می‌دانید و در این مرکز احساس راحتی می‌کنید.

پس از آن، مرحله احراز هویت است. مسئولین مرکز آزمون پی تی ای از شما می‌خواهند PTE ID و اطلاعات خود را بررسی کنید و مطمئن شوید همه موارد با کارت شناسایی شما مطابقت دارد. سپس باید یک عکس دیجیتال بگیرید، امضای دیجیتال بزنید، و کف دست خود را اسکن کنید.

ارائه یک مدرک هویت معتبر برای احراز هویت اجباری است. بنابراین حتماً پاسپورت خود را همراه داشته باشید.

در نهایت مدیر مرکز فضایی امن برای قرار دادن وسایل شخصی در اختیار شما قرار می‌دهد تا با خیال راحت به بخش برگزاری آزمون پی تی ای بروید.

شرایط روز شرکت در آزمون پی تی ای

 

۱- شرایط برگزاری آزمون پی تی ای آکادمیک

در ادامه شما را به سمت یک سالن پارتیشن‌بندی شده راهنمایی می‌کنند. هر یک از شرکت‌کنندگان آزمون پی تی ای در یک غرفه جداگانه آزمون می‌دهد. در این غرفه یک کامپیوتر شخصی، یک صفحه کلید، یک هدست، یک صندلی و یک دفترچه یادداشت و مداد در اختیار شما قرار می‌گیرد.

در اغلب مراکز آزمون پی تی ای در هر سالن حدود ۱۰ متقاضی آزمون می‌دهند. بنابراین ممکن است شما در طول آزمون تا حدی صدای همسایه‌های خود را بشنوید. حساسیت هدست شما طوری است که صدای آن‌ها را ضبط نمی‌کند و فقط صدای خودتان ضبط می‌شود.

صفحه کلیدی که در اختیار شما قرار می‌گیرد یک کیبورد QWERTY است. سعی کنید در طول مطالعه خود با همین نوع صفحه کلید تمرین کنید.

کل زمان آزمون پی تی ای حدود ۲ تا ۳ ساعت است.

 

۲- ورود به آزمون پی تی ای

زمانی که در مرکز برگزارکننده آزمون پشت کامپیوتر خود قرار می‌گیرید، باید مراحل زیر را طی کنید:

  • وارد حساب کاربری خود در سایت پیرسون (myPTE) شوید. در این قسمت می‌توانید جزئیات آزمون پی تی ای خود را مشاهده کنید.
  • ۳۰ دقیقه قبل از شروع آزمون می‌توانید گزینه Begin Exam را در داشبورد خود ببینید.
  • یک درخواست دریافت می‌کنید که از شما می‌خواهد برنامه OnVUE را دانلود کنید. مطمئن شوید که این تنها پنجره باز روی دسکتاپ شماست.
  • این برنامه از شما می‌خواهد چند مرحله را طی کنید. مطابق توضیحات برنامه پیش بروید.
  • هدست، میکروفون، کیبورد، وب‌کم و اتصال خود به اینترنت را چک کنید.
  • از خودتان و پشت و روی مدرک شناسایی خود عکس بگیرید.
  • مطمئن شوید وسیله اضافی، یادداشت یا هیچ منبع آموزشی دیگری در محل آزمون شما وجود نداشته باشد.
  • باید از همه محیط آزمون خود عکس بگیرید تا مشخص باشد که در محیط امنی قرار دارید.
  • همه موارد لازم را آپلود کنید تا بررسی شود و اجازه شروع آزمون برای شما صادر شود.
  • در طول آزمون یک مسئول آنلاین شما را زیر نظر دارد.
  • اگر سوالی داشتید (که مرتبط با محتوای آزمون پی تی ای نیست) یا با مشکلی روبه‌رو شدید، می‌توانید با استفاده از گزینه Chat از یک متخصص کمک بگیرید.

 

۳- شرایط برگزاری آزمون پی تی ای آکادمیک آنلاین

اگر قصد شرکت در آزمون PTE Academic Online را دارید، به نکات زیر دقت کنید:

  • پیش از رزرو آزمون، بررسی کنید که لپ‌تاپ یا دسکتاپ شما با شرایط مورد نیاز برای آزمون پی تی ای آنلاین مطابقت داشته باشد.
  • یک بار سیستم خود را برای کارایی‌های لازم چک کنید.
  • مطمئن شوید در زمان آزمون به اینترنت پایدار دسترسی دارید.
  • یک هدست با میکروفون (سیمی) داشته باشید و سالم بودن و کیفیت آن را از قبل چک کنید.

 

۴- توصیه‌هایی برای روز شرکت در آزمون پی تی ای

با توجه به آن‌چه تا این‌جا مطالعه کردید تمام مراحل آزمون پی تی ای را از برنامه‌ریزی و ثبت نام تا شرکت در آزمون به خوبی می‌دانید. فراموش نکنید که تمام مقررات مجود در سایت، و مقررات مربوط به مرکز آزمون مورد نظرتان را با دقت مطالعه نمایید.

برای این که در زمان آزمون انرژی کافی داشته باشید، یک صبحانه کامل و مقوی بخورید. اگر زمان آزمون شما عصر است، غذای سبک اما کاملی بخورید. اگر عادت دارید عصرها بخوابید، شاید آزمون صبح برایتان بهتر باشد. انتخاب بین صبح یا عصر را با توجه به سطح انرژی و عادت خودتان در طول روز انجام دهید.

شما باید ۳۰ دقیقه پیش از شروع آزمون در مرکز آزمون پی تی ای حضور داشته باشید تا مقدمات شرکت در آزمون را انجام دهید. بنابراین از قبل مسافت بین محل اقامتتان و مرکز آزمون را بررسی کنید و زمان کافی برای رسیدن به محل آزمون در نظر بگیرید. اگر کمی زودتر برسید استرس کمتری خواهید داشت و با خیال راحت از همه مراحل می‌گذرید.

مطالعه راهنمای آزمون پی تی ای را نیز فراموش نکنید. این راهنمای رایگان را موسسه پیرسون چاپ کرده است و هر چه باید درباره آزمون پی تی ای و شرایط روز آزمون بدانید در آن آورده است.

خواندن دستور العمل

 

در زمان آزمون دستورالعمل تست‌ها را بادقت بخوانید؛ و از علائم نگارشی مثل نقطه، ویرگول و… با دقت استفاده کنید.

محدودیت کلمات و زمان را در نظر بگیرید. در بخش‌هایی که باید صحبت کنید، میکروفون شما پس از ۳ ثانیه سکوت بسته می‌شود. پس به موقع و سریع به سوالات پاسخ بدهید.

 

 دریافت و ارسال نمره آزمون پی تی ای

پس از پایان آزمون پی تی ای ظرف ۴۸ ساعت یک ایمیل دریافت می‌کنید که اطلاعاتی از آزمون شما را برایتان ارسال می‌کند. نمره نهایی آزمون پی تی ای در ۲ تا ۵ روز کاری به دستتان خواهد رسید؛ و می‌توانید آن را در حساب کاربری خود در سایت پیرسون مشاهده کنید.

در همین قسمت می‌توانید نمره آزمون پی تی ای را برای هر مرکزی که بخواهید در سراسر دنیا بفرستید. هیچ محدودیتی برای تعداد دفعات ارسال مدرک آزمون پی تی ای وجود ندارد، و این کار هیچ هزینه‌ای نیز نخواهد داشت. اما دقت کنید که مراکز دریافت کننده نسخه کاغذی یا PDF مدرک پی تی ای را نمی‌پذیرند و شما حتماً باید درخواست ارسال نمره را در سایت پیرسون ثبت کنید.

 

سوالات متداول

۱. چه نوع کارت شناسایی برای احراز هویت قابل قبول است؟

برای شرکت در آزمون پی تی ای باید یک کارت شناسایی معتبر همراه خود داشته باشید. بهترین گزینه پاسپورت شماست. اما اگر می‌خواهید کارت شناسایی دیگری همراه خود ببرید حتماً دقت کنید که در آن تاریخ اعتبار داشته باشد. دقت کنید که باید در روز آزمون دقیقاً همان کارت شناسایی را همراه داشته باشید که در مراحل ثبت نام آزمون پی تی ای وارد کرده‌اید.

 

۲. چطور می‌توانم تاریخ یا مکان آزمون پی تی ای خود را تغییر دهم یا کنسل کنم؟

این کار را به آسانی می‌توانید در حساب کاربری خود انجام دهید. به بخش myPTE وارد شوید و دستورالعمل مربوط به reschedule یا cancel را قدم به قدم دنبال کنید. پیش از آن قوانین مربوط به تغییر و لغو آزمون پی تی را مطالعه کنید تا هزینه‌های لازم برای آن را دقیق بدانید.

 

۳. اگر مرکز برگزارکننده آزمون پی تی ای مرا کنسل کند، باید چه کار کنم؟

آزمون پی تی ای این احتمال را در نظر گرفته که اگر به خاطر مشکلی پیش‌بینی نشده از طرف مرکز برگزارکننده، یا شرایط آب و هوایی نامساعد، آزمون پی تی ای شما کنسل شود، شما بتوانید اولین و نزدیکترین آزمون پی تی ای ممکن را رزرو و در آن شرکت کنید. اگر لازم باشد، حساب شما برای انتخاب یک آزمون مجدد شارژ خواهد شد.

 

۴. من شرایط خاص دارم، آیا می‌توانم در آزمون پی تی ای شرکت کنم؟

بله، افراد با شرایط خاص، یا افراد دارای معلولیت می‌توانند در آزمون پی تی ای شرکت کنند. فقط لازم است در زمان ثبت نام فرم مربوط به شرایط خاص را پر کنید و شرایط خودتان را توضیح دهید. موسسه پیرسون مراکزی را به شما معرفی می‌کند که امکان ارائه خدمات مورد نظر شما را داشته باشند. اما باید مرکز برگزارکننده نیز تایید کند که می‌تواند امکانات لازم را فراهم کند.

 

۵. آیا شرکت در آزمون پی تی ای آکادمیک محدودیت سنی دارد؟

همه افراد بالای ۱۶ سال می‌توانند در آزمون پی تی ای آکادمیک شرکت کنند. اما افراد ۱۶ تا ۱۸ سال باید فرمی مخصوص به والدین را پر کنند.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *