کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

چگونه مهارت مکالمه زبان انگلیسی (speaking) خود را تقویت کنیم؟ | ۲۱ ترفند کاربردی

۳.۹
(۱۵)

یکی از مهم‌ترین مهارت‌های زبان انگلیسی مهارت صحبت کردن (Speaking) یا مکالمه زبان انگلیسی است. همه ما دوست داریم وقتی یادگیری زبان انگلیسی را شروع می‌کنیم، خیلی زود بتوانیم به این زبان حرف بزنیم. اما گاهی با این که به خوبی می‌توانیم متن‌ها را بفهمیم و مهارت شنیداری نسبتاً خوبی نیز داریم، همچنان صحبت کردن برایمان سخت است. اگر شما هم هنوز نمی‌توانید به خوبی به زبان انگلیسی مکالمه کنید، تکنیک‌های این مقاله می‌تواند کمکتان کند.


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

در ادامه می‌خوانید:

 

بهترین تکنیک‌های اجرایی برای تقویت مهارت مکالمه و صحبت کردن به زبان انگلیسی

 

۱. ابتدا پایه های مکالمه زبان انگلیسی‌تان را قوی کنید.

برای یادگیری هر مبحثی مهم است که پیش‌نیازهای آن را بشناسیم و ابتدا به آن بپردازیم. برای آن که یادگیری مکالمه زبان انگلیسی را شروع کنید، وقت را هدر ندهید. از همان روزهای نخست یادگیری صحبت کردن را نیز در برنامه‌تان قرار دهید. اما برای بهبود آن برنامه دقیق و روشنی داشته باشید.

برای روان صحبت کردن به زبان انگلیسی باید دایره لغات گسترده‌ای داشته باشید، آن‌ها را در جای درست به کار ببرید و تلفظ‌ها را درست بیان کنید.

در اولین فرصت صحبت کردن به زبان انگلیسی را شروع کنید

 

توصیه همیشگی ما برای شروع یادگیری اسپیکینگ انگلیسی این است که از اشتباه کردن نترسید و با هر تعداد خطایی که دارید این کار را آغاز کنید. در کنار آن این اشکالات را پیدا و رفع نمایید. اشکالات شما در مکالمه انگلیسی ممکن است شامل کاربرد واژه‌ها در جای درست، تلفظ آن‌ها و دستور زبان باشد. بنابراین برنامه‌ای بریزید تا مهارتتان در این زمینه‌ها به مرور بهتر شود. برای هر کدام روش‌ها و راهکارهایی نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

 

۲. دایره واژگانتان را گسترش دهید.

برای این کار، می‌توانید از این روش‌ها استفاده کنید:

  • هر روز دستِ کم یک واژه جدید بیاموزید.

این بهترین راه برای بزرگ کردن دایره لغاتتان است. برای خودتان یک هدف روزانه تعیین کنید. هدف شما می‌تواند یک واژه یا بیشتر باشد. اما این هدف را واقع‌بینانه انتخاب کنید. می‌توانید یک دفترچه به این کار اختصاص دهید. هر روز بالای صفحه شماره بزنید و واژه یا واژه‌هایی که یاد گرفته‌اید را در آن صفحه یادداشت کنید. اگر روزی یک کلمه هم بخوانید در پایان سال ۳۶۵ کلمه به دایره واژگانتان اضافه شده است.

برای یادگیری واژه‌های روزانه‌تان سراغ منابع عجیب و غریب نروید. کلمات جدید را از میان خبرها، برنامه‌های تلویزیونی، آهنگ‌هایی که گوش می‌کنید و هر منبع انگلیسی زبانی که در طول روز با آن سر و کار دارید پیدا کنید. این کار موجب می‌شود یک مجموعه از واژه‌های کاربردی داشته باشید.

بیشتر بخوانید:

گسترش دایره لغات با تماشای انیمیشن و فیلم

 

  • واژه‌ها را حتماً در جمله یا عبارت یاد بگیرید.

به این روش واژه‌ها بهتر در ذهنتان می‌مانند. از طرف دیگر شما برای مکالمه نیازی به واژه ندارید. ترکیب کلمات است که یک مکالمه را تشکیل می‌دهد. بنابراین کنار هر واژه‌ای که در دفترچه‌تان یادداشت می‌کنید، حتماً مثالی نیز بنویسید. اگر بتوانید چند مثال از کاربردهای متفاوت آن بنویسید که عالی است.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های یادگیری لغات انگلیسی از سطح مبتدی تا پیشرفته

 

  • گروه‌های متنوع کلمات و گروه‌های مرتبط با هم را نیز بشناسید.

این کار به شما کمک می‌کند واژه را در جای درست و به شکل درستی به کار ببرید، فعل و حرف اضافه متناسب با آن، و کلماتی که در ترکیب با آن‌ها استفاده می‌شوند را ساده‌تر بیابید. برای مثال، قهوه، چای، آب پرتقال، آب و… همه در گروه نوشیدنی‌ها قرار می‌گیرند و ممکن است در کنار کلماتی مثل لیوان، فنجان، قوری، پارچ و… استفاده شوند. از طرفی ممکن است شما بخواهید به گروه خاصی از کلمات اشاره کنید مثلا:

  • آبمیوه: juice که انواع مختلفی دارد:
  • آب پرتغال: orange juice
  • آب لیمو: lemon juice

 

۳. تلفظ درست واژه‌ها را تمرین کنید.

فرض کنیم دایره لغات گسترده‌ای دارید، اما اگر نتوانید آن‌ها را به درستی بیان کنید، نمی‌توانید از آن‌ها برای ارتباط با دیگران استفاده کنید. بنابراین دانستن تلفظ درست کلمات برای بالا بردن مهارت مکالمه زبان انگلیسی اهمیت زیادی دارد. اولین و مهم‌ترین گام این است که همزمان با یادگیری واژه، تلفظ درست آن را نیز یاد بگیرید و تمرین کنید.

برای این کار می‌توانید از دیکشنری آنلاین Merriam-Webster یا Cambridge استفاده کنید. راهنمای صوتی را چند بار بشنوید و خودتان با صدای بلند واژه را تکرار کنید.

یادگیری تلفظ درست واژه های زبان انگلیسی

 

یکی از راه‌های مطمئن آشنایی با تلفظ درست، گوش کردن به مکالمه افرادی است که زبان مادری آن‌ها انگلیسی است.
می‌توانید پادکست‌هایی به زبان انگلیسی گوش کنید و فیلم‌ها و انیمیشن‌هایی برای یادگیری زبان انگلیسی ببینید. اما حتماً به خاطر داشته باشید که خودتان هم باید صحبت کنید.

یک مورد از پادکست‌هایی که برای یادگیری درست تلفظ‌ها در زبان انگلیسی با لهجه آمریکایی می‌توانید بشنوید American English Pronunciation است.

بیشتر بخوانید: بهترین پادکست‌ های عمومی یادگیری زبان انگلیسی از سطح مبتدی تا پیشرفته

در انتها باید بگوییم که:

  • ما یک زبان انگلیسی داریم اما با لهجه های متفاوت. لهجه های امریکن و بریتیش دو لهجه مهم زبان انگلیسی هستند.
  • بهتر است از همین ابتدا مشخص کنید که میخواهید کلمات را با کدام لهجه بیاموزید.
  • دانستن لهجه ها به شما کمک می‌کند تا لهجه اطرافیان یا افراد نیتیو را تشخیص دهید.

 

۴. استرس و ریتم واژه‌ها را درون جمله‌ها یاد بگیرید.

در زبان انگلیسی تلفظ تک تک کلمات فقط یک جنبه از مهارت صحبت کردن است. کلمه‌ها وقتی در جمله قرار می‌گیرند گاهی ما با عبارتی روبه‌رو می‌شویم که استرس (تکیه کلام) و ریتم مشخصی دارد. یادگیری استرس جمله و ریتم کلمه‌ها هنگامی که پشت سر هم قرار می‌گیرند، در زبان انگلیسی مهم است.

برای آن که زبان انگلیسی را روان و شفاف صحبت کنید، این چند نکته را در نظر داشته باشید:

 

  • اتصال واژه‌ها به هم

 دقت کنید انگلیسی زبان‌ها چطور دو واژه را به هم متصل می‌کنند. به شیوه‌ای که آخرین صدای یک کلمه ناپدید می‌شود و کلمه بعد از آن می‌آید توجه کنید. با کمی دقت در صحبت‌های انگلیسی‌زبان‌های بومی به مرور بر این نکات مسلط می‌شوید. اتصال واژه ها به هم مانند:

  • don’t do = don do

 

  • یاد گرفتن شکل‌های مختصر کلمات، ترکیب‌ها و تلفظ آن‌ها

در زبان انگلیسی فعل‌های کمکی به ضمیرها می‌چسبند و شکل اختصاری به خود می‌گیرند. تلفظ درست این حالت‌های اختصاری را نیز یاد بگیرید؛ زیرا در مکالمه‌های زبان انگلیسی اغلب اوقات حالت‌های اختصاری استفاده می‌شود. مانند:

I + am = I’m He + will = He’ll
They + have = They’ve do + not = don’t
She + would = She’d will + not = won’t

علاوه بر آن بسیاری از جمله‌ها و عبارت‌های محاوره‌ای و پرکاربرد نیز شکل اختصاری دارند که بهتر است با آن‌ها آشنا شوید و در مکالمات روزمره‌تان آن‌ها را به کار ببرید.

چند نمونه از این شکل‌های اختصاری عبارتند از:

gonna = going to gotta = (have) got a wana = want to c’mon = come on

مخفف های مرسوم در مکالمه های روزمره زبان انگلیسی را یاد بگیرید

 

  • استرس

در زبان انگلیسی هم در تلفظ واژه و هم در جمله استرس اهمیت دارد. خیلی وقت‌ها در مکالمه‌های روزمره و عامیانه زبان انگلیسی، فقط این که استرس در کجای جمله واقع شود مشخص می‌کند جمله سوالی است یا خبری.

 

  • ریتم 

در کنار هم قرار گرفتن همه موارد بالا، یعنی استرس در واژه، استرس جمله و شیوه اتصال واژه‌ها در مجموعه ریتم یا آهنگ جمله را می‌سازد.

بیشتر بخوانید: اصطلاحات عامیانه انگلیسی (slang)

 

۵. اعتماد به نفس خود را بالا ببرید.

یکی از مهم‌ترین موانع زبان‌آموزان در مکالمه زبان انگلیسی اعتماد به نفس است. تنها راهی هم که برای تقویت آن وجود دارد این است که پایتان را از منطقه امن خود بیرون بگذارید، تمرین کنید و صحبت کردن را آغاز نمایید. اشکالی ندارد اگر مدت محدودی با خودتان و به تنهایی تمرین کنید. اما بالاخره باید پایتان را از این حد فراتر بگذارید و با افراد دیگر وارد مکالمه به زبان انگلیسی شوید.

اگر هنوز ترس از اشتباه کردن دارید، با غریبه‌ها وارد گفتگو شوید؛ آدم‌هایی که پیش از این هرگز ندیده‌اید و پس از این هم نخواهید دید. چه اهمیتی دارد درباره شما چه فکری می‌کنند؟ پس با خیال راحت حرف بزنید و نگران اشتباهاتتان نباشید.

یک روش دیگر برای بالا بردن اعتماد به نفستان این است که تمرین کنید. پس اجازه بدهید برویم سراغ روش‌ها و ترفندهای تمرین مکالمه زبان انگلیسی.

 

 

۶. از تکنیک سایه کمک بگیرید.

تکنیک سایه (یا shadowing) در مجموع هم ساده است و هم بسیار مؤثر. برای انجام این تکنیک کافی است به چیزی که فرد انگلیسی زبان می‌گوید گوش کنید و دقیقاً همان را کپی و تکرار کنید؛ یعنی با همان لهجه، حس و حال و تُن صدا.

از این تکنیک می‌توانید هنگامی که انیمیشن یا سریالی را برای یادگیری زبان انگلیسی می‌بینید استفاده کنید.
می‌توانید قسمت‌هایی از فیلم را انتخاب کنید که فکر می‌کنید موضوع آن در زندگی روزمره برای شما کارآمد است و کلمات مهمی دارد؛ سپس آن قسمت را درست مانند شخصیت‌ها تکرار کنید. بهتر است حدود یک تا دو دقیقه از فیلم را برای این کار انتخاب نمایید، یا بخش مورد نظرتان را به بازه‌های یک تا دو دقیقه‌ای تقسیم کنید و هر بخش را یک بار بشنوید و سپس تکرار نمایید.

ضبط کردن صدایتان نیز می‌تواند در این تمرین مؤثر باشد.

بیشتر بخوانید: تکنیک سایه Shadowing چیست؟ بهترین روش تقویت مکالمه و مهارت‌ های شنیداری

از تکنیک سایه برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی کمک بگیرید

 

از زبان بدنتان نیز کمک بگیرید و خودتان را دقیقاً در شرایط گفتگو فرض کنید. این کار اعتماد به نفس شما را نیز برای صحبت کردن به زبان انگلیسی بالا می‌برد.

یکی دیگر از روش‌های خلاقانه‌ای که می‌توانید با تکنیک سایه (یا shadowing) ترکیب کنید این است که نظرات خودتان را نیز به مکالمه بیفزایید، یا مکالمه را بر اساس شرایط خودتان ادامه بدهید. گاهی نیز می‌توانید صحبت‌های یک طرف مکالمه را با ترفند سایه تکرار کنید و خودتان از طرف فرد مقابل پاسخ دهید.
این کار کمک می‌کند ذهنتان در به‌کارگیری کلمات و عبارت‌هایی که یادگرفته‌اید تبحر بیشتری پیدا کند و مهارتتان در مکالمه زبان انگلیسی سریع‌تر پیشرفت کنید.

 

۷. با خودتان حرف بزنید.

یکی دیگر از روش‌های تمرین مکالمه زبان انگلیسی که به راحتی در تمام طول روز در دسترس شماست، صحبت کردن با خودتان است!

بله، با صدای بلند با خودتان حرف بزنید!

مثلاً اگر می‌خواهید برای خودتان چای بریزید، به زبان انگلیسی بگویید: «برویم یک لیوان چای بیاوریم؟» (Shall we go get a cup of tea?) یا از خودتان بپرسید: «چای می‌خوری؟» (would you like tea?)

و پاسخ خود را نیز به زبان انگلیسی بدهید: «بله، حتماً» (Yes Sure)

به این مثال نیز توجه کنید:

میتونی برام یه سیب بیاری؟ ?Can you bring me an apple
برام به سیب بیار. .Bring me an apple
یه سیب میخوام. .I want an apple
سیب نمیاری؟ ?Dont you bring an apple
بالاخره، برام یه سیب آوردی. .Finally you brought me an apple
بالاخره، سیب رسید. .Finally the apple came

به این ترتیب در تمام طول روز و در مورد هر کاری که انجام می‌دهید می‌توانید با خودتان وارد یک مکالمه شوید. البته شاید گاهی نیز ندانید دقیقاً چه باید بگویید. از این فرصت برای پیشرفت استفاده کنید. در مورد آن تحقیق کنید، می‌توانید از گوگل ترنسلیت یا کتاب‌های مکالمه زبان انگلیسی کمک بگیرید. اما اگر از گوگل ترنسلیت استفاده می‌کنید، کمی هم تحقیق کنید تا مطمئن شوید چقدر جمله‌ای که پیدا کرده‌اید رایج است، یا به چه شکل‌های دیگری می‌توان آن را گفت.

بیشتر بخوانید: یادگیری زبان انگلیسی در کنار خانواده | یک روش هیجان انگیز! 👨‍👩‍👦‍👦

با خودتان در آینه به زبان انگلیسی حرف بزنید

 

می‌توانید روزانه چند دقیقه را نیز به صحبت با خودتان در آینه اختصاص بدهید. در این تمرین به حالت دهان، صورت و زبان بدن خود توجه کنید.
دو یا سه دقیقه بدون وقفه در برابر آینه حرف بزنید. اگر روی واژه‌ای گیر کردید، سعی کنید منظورتان را با جمله یا عبارت دیگری برسانید و بعد از تمام شدن صحبتتان کلمه‌ای که می‌خواستید را جستجو کنید.

این یکی از بهترین راه‌ها برای گسترش دایره لغاتتان و یافتن واژه‌هایی است که کاربرد آن‌ها را نمی‌دانید.

بیشتر بخوانید: مهمترین علائم زبان بدن در مکالمه انگلیسی

 

۸. به انگلیسی فکر کنید.

زمانی که به انگلیسی فکر می‌کنید زمان کمتری برای پاسخ دادن به انگلیسی نیاز دارید، زیرا دیگر ذهنتان زمانی را صرف ترجمه جمله از فارسی به انگلیسی نمی‌کند.
البته این مهارت را باید به مرور زمان به دست آورید. هر چقدر بیشتر انگلیسی بشنوید، اطلاعاتی که در ذهنتان به زبان انگلیسی وارد شده بیشتر می‌شود و ساده‌تر می‌توانید آن‌ها را به زبان انگلیسی فراخوانی کنید.

برای شروع می‌توانید از یک دفتر خاطرات کمک بگیرید. در پایان روز سعی کنید افکار روزانه‌تان را به انگلیسی از ذهنتان بیرون بکشید. اگر این کار را به صورت روتین انجام دهید، نتیجه فوق‌العاده‌ای از آن خواهید گرفت.

برای تمرین اسپیکینگ به انگلیسی فکر کنید

 

۹. روی روان صحبت کردن تمرکز کنید، نه دستور زبان

در طول یک مکالمه دو تا سه دقیقه‌ای چند بار متوقف می‌شوید تا کلمه یا ساختار مناسب را پیدا کنید؟ هر چقدر تعداد این توقف‌ها بیشتر باشد، روی اعتماد به نفس شما برای مکالمه به زبان انگلیسی اثر منفی دارد.
بنابراین نگرانی برای گرامر درست را کنار بگذارید. سعی کنید بدون وقفه حرف بزنید؛ اشکالی ندارد اگر جملاتتان از نظر دستوری کاملاً درست نباشند. به مرور زمان در دستور زبان نیز تبحر پیدا می‌کنید.

زمانی که روان صحبت می‌کنید، حتی اگر اشکالات گرامری داشته باشید، یا واژه‌ای را اشتباه به کار ببرید، بهتر به نظر می‌رسید. بنابراین بازخورد بهتری نیز می‌گیرید و این به بالا رفتن اعتماد به نفستان کمک می‌کند.

 

۱۰. در کلاس خصوصی مکالمه انگلیسی یا بحث آزاد ثبت نام کنید.

هر چه بیشتر صحبت کنید مهارتتان بالاتر می‌رود. یکی از بهترین گزینه‌ها برای تمرین مکالمه زبان انگلیسی و گرفتن بازخورد، شرکت در کلاس خصوصی مکالمه زبان انگلیسی است. در وب‌سایت هایتاکی به تعداد زیادی از مدرس های حرفه‌ای زبان انگلیسی دسترسی دارید. در کلاس خصوصی شما این فرصت را دارید که در تمام طول جلسه مکالمه را تمرین کنید و یک مدرس حرفه‌ای اشکالات شما را رفع می‌کند. به همین دلیل، این یکی از سریع‌تری روش‌ها برای یادگیری و تقویت مکالمه زبان انگلیسی است.

بیشتر بخوانید: تعداد جلسات کلاس خصوصی زبان انگلیسی برای یادگیری از سطح مبتدی تا حرفه ای

یادگیری مکالمه زبان انگلیسی با معلم خصوصی

 

برخی از آموزشگاه‌ها نیز کلاس‌ها یا دوره‌هایی با عنوان بحث آزاد یا Free Discussion برگزار می‌کنند که ممکن است آنلاین یا حضوری باشد. هدف اصلی جلسه‌های بحث آزاد زبان انگلیسی، تقویت مکالمه است. به طور معمول افرادی در این جلسات شرکت می‌کنند که سطح زبان انگلیسی آن‌ها به نسبت خوب است و توانایی شرکت در بحث را دارند. این جلسه‌ها بستری را برای افراد ایجاد می‌کنند تا مهارت مکالمه زبان انگلیسی و به اصطلاح Speaking را در خود تقویت نمایند. در این جلسات یک استاد زبان انگلیسی حضور دارد و بر مکالمه‌ها نظارت می‌کند و نکات مهم را یادآور می‌شود.

 

۱۱. خود را برای مکالمه‌های خاص آماده کنید.

می‌توانید مکالمه‌های خاص را تمرین کنید تا زمانی که در موقعیت استفاده از آن قرار گرفتید، حضور ذهن کافی برای یادآوری جملات و عبارات مناسب داشته باشید. یکی از معمول‌ترین مکالمه‌هایی که ممکن است به کارتان بیاید معرفی خودتان است. خودتان را در شرایط متفاوت معرفی کنید: در مکالمه با یک دوست، در یک مصاحبه کاری یا تحصیلی و هر موقعیتی که حدس می‌زنید برایتان پیش بیاید.

  • اگر زبان انگلیسی را به هدف خاصی یاد می‌گیرید، موقعیت‌هایی که احتمال دارد با آن مواجه شوید را تصور کنید و مکالمه‌هایی فرضی برای آن موقعیت‌ها آماده کنید.
  • اگر می‌خواهید به یک مصاحبه کاری بروید، کمی در اینترنت جستجو کنید و سوال‌هایی که ممکن است از شما بپرسند را بیابید و به آن‌ها پاسخ بدهید.
    پشت یک میز بنشینید و فرض کنید در مصاحبه هستید. لحن و زبان بدنتان را به صورت مناسب تنظیم کنید و چندین بار این مکالمه را تمرین نمایید تا به آن مسلط شوید.

خودتان را برای مکالمه زبان انگلیسی آماده کنید

مقالات مرتبط:

حتی اگر قصد دارید به رستوران یا سوپر مارکت بروید، مکالمه‌ای که آن‌جا دارید را از قبل تمرین کنید. این آمادگی قبلی به شما کمک می‌کند اعتماد به نفس بیشتری نیز در مکالمه به زبان انگلیسی داشته باشید.

 

۱۲. داستان هایی را که خوانده‌اید به زبان انگلیسی بازگو کنید.

بازگو کردن داستان‌ها به زبان انگلیسی یک تمرین عالی برای یادگیری زبان انگلیسی محسوب می‌شود. زیرا برای تعریف یک داستان لازم است به صورت پیوسته صحبت کنید. اگر زبان انگلیسی‌تان در سطح مبتدی یا متوسط است می‌توانید داستان‌های کوتاهی را برای تعریف کردن انتخاب نمایید. حتی سراغ خاطراتتان بروید و یک خاطره جالب را بازگو کنید.

مقالات مرتبط:

در قدم‌های اول داستان‌هایی که به زبان انگلیسی می‌خوانید را با بیان خودتان و به طور خلاصه بگویید، اما کم کم داستان‌هایی را که در زبان فارسی (یا هر زبان دیگری که به آن مسلطید) شنیده‌اید در چند دقیقه روایت کنید. برای این کار نه تنها واژه‌ها را ترجمه می‌کنید، بلکه لازم است فرهنگ و ظرافت‌های زبانی فارسی را به زبان انگلیسی برگردانید.

بیشتر بخوانید: نقش فرهنگ در یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

داستان‌ها را به زبان انگلیسی بازگو کنید

بیشتر بخوانید: غوطه‌ وری (Immersion)، بهترین روش تقویت زبان انگلیسی

 

۱۳. با افراد انگلیسی زبان صحبت کنید.

یک انگلیسی زبان (Native) پیدا کنید و با او حرف بزنید. راه‌های زیادی برای این کار دارید.

  • می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی به افرادی که روابط اجتماعی خوبی دارند پیام بدهید و با آن‌ها وارد گفتگو شوید.
  • در فروم‌ها و انجمن‌های زبان انگلیسی به بحث و تبادل نظر با افراد دیگر بپرازید.
  • حتی می‌توانید در انجمن‌هایی که در مورد موضوع مورد علاقه‌تان به زبان انگلیسی گفتگو می‌کنند وارد شوید و با افراد مختلف صحبت کنید.

یکی از بهترین گزینه‌هایی که می‌توانید انجمن مورد علاقه‌تان را در آن بیابید مجموعه Stack Exchange است. گاهی با برخی از این افراد قراری برای یک تماس صوتی یا تصویری بگذارید و مهارتتان در مکالمه به زبان انگلیسی را بیشتر محک بزنید.

علاوه بر آن، وب‌سایت‌هایی مثل speaky و tandem نیز می‌تواند امکان ارتباط شما را با افرادی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی است فراهم کند.

بیشتر بخوانید: پارتنر زبان انگلیسی کیست؟ چطور پارتنر انگلیسی خوب پیدا کنیم؟

برای تقویت مکالمه انگلیسی، با افراد انگلیسی زبان صحبت کنید

 

۱۴. به مکالمه خود فکر کنید.

پس از پایان یک مکالمه، لحظه‌ای را به تفکر درباره‌ی مکالماتتان اختصاص دهید.

  • چقدر با موضوع صحبت احساس راحتی کردید؟
  • چه میزان از صحبت‌های طرف مقابل را متوجه شدید؟
  • پنقطه ضعف و نقطه‌ی قوتتان را در چه می‌بینید؟
  • آیا به کلمه‌ی ناشناخته‌ای برخوردید؟

این‌طور فکر کردن به این موضوع اعتماد به نفس شما را تا حد خوبی بالا می‌برد و شما را برای صحبت کردن با آرامش بیشتر در دفعات بعدی آماده می‌کند.

 

۱۵. به آرامی سرعت صحبت کردن خود را افزایش دهید.

ممکن است زمانی که یادگیری نحوه‌ی صحیح مکالمه به زبان انگلیسی را شروع می‌کنید، ما بین ادای هر کلمه کمی صبر کنید و فکر کنید. این اتفاق کاملاً طبیعی است. به ذهن خود برای سریع صحبت کردن فشار نیاورید و با حفظ آرامش، با هر سرعتی که می‌توانید صحبت کنید.

لازم به ذکر است که در مراحل ابتدایی صحبت کردن، از سریع صحبت کردن مهم‌تر است. پس ناامید نشوید و مطمئن باشید که در صورت تمرین مکرر، می‌توانید به آرامی سرعت صحبت کردن خود را افزایش دهید.

راه ها و تکنیک های تقویت اسپیکینگ زبان انگلیسی

 

۱۶. از اپلیکیشن‌های موبایل کمک بگیرید.

دو دسته اپلیکیشن موبایل برای یادگیری مکالمه زبان انگلیسی وجود دارد.

  • یک دسته آن‌هایی که به طور مستقیم مکالمه زبان انگلیسی را به شما ارائه می‌کنند و تمرین‌هایی در این زمینه برای شما در نظر گرفته‌اند
  • دسته دیگر آن‌هایی که امکان ارتباط شما را با افرادی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی است فراهم می‌کنند.

از هر دو نوع اپلیکیشن می‌توانید برای تمرین و تقویت مهارت صحبت کردن به زبان انگلیسی کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن‌ های فوق‌العاده برای یادگیری زبان انگلیسی توسط کودکان

✅💛 یکی از بهترین اپلیکیشن‌ها برای یادگیری مکالمه زبان انگلیسی که سیستم تشخیص گفتار پیشرفته‌ای نیز دارد، اپلیکیشن ELSA است.
این اپلیکیشن به ویژه می‌تواند در بهبود تلفظ‌ها به شما کمک کند.
در شروع یادگیری اپلیکیشن السا زبان مادری شما را می‌پرسد و از شما می‌خواهد چند عبارت ساده و پرکاربرد را تلفظ کنید. پس از آن با توجه به مشکل شما در تلفظ‌ها تمرین‌ها و درس‌هایی برای تقویت مهارت مکالمه زبان انگلیسی‌تان ارائه می‌کند.

این اپلیکیشن نسخه اندروید و IOS دارد.

لینک‌های دانلود اپلیکیشن
اپلیکیشن های IOS اپلیکیشن های android

 

دو اپلیکیشن Tandem و HelloTalk هم برای پیدا کردن یک شریک مکالمه که زبان مادری‌اش انگلیسی باشد مناسب است.
این دو اپلیکیشن در این زمینه بسیار پرطرفدار و قوی هستند و خیلی سریع می‌توانید افراد زیادی را برای تمرین پیدا کنید. روش کار این اپلیکیشن‌ها به این صورت است که شما را به کسی که می‌خواهد زبان شما را یاد بگیرد معرفی می‌کند. یعنی می‌توانید با یک انگلیسی زبان صحبت کنید، به فارسی یاد بدهید و از او زبان انگلیسی یاد بگیرید.

اپلیکیشن tandem برای تقویت مهارت صحبت کردن به زبان انگلیسی

 

۱۷. با دستیار صوتی گوگل یا Siri صحبت کنید!

گوشی موبایل شما این امکان را به شما می‌دهد که با او صحبت کنید. اگر سیستم عامل موبایلتان اندروید است دستیار صوتی گوگل و اگر iOS دارید Siri این کار را برایتان انجام می‌دهد. از آن‌جا که هر دوی این‌ها ماشین هستند، مجبورید واضح صحبت کنید تا منظورتان را متوجه شوند. بنابراین می‌توانید در طول روز کارهایتان را به صورت صوتی به موبایلتان بگویید و مطمئن شوید که درست متوجه می‌شود.

مثلاً اگر می‌خواهید با کسی تماس بگیرید، کافی است بگویید با فلانی تماس بگیر. حتی می‌توانید هر زمانی که خواستید کاری را به لیست وظایفتان اضافه کنید، یا از موبایلتان بخواهید کار مشخصی را به شما یادآوری کند.

تمرین مکالمه زبان انگلیسی با دستیار صوتی گوگل

 

۱۸. فیلم ببینید.

فیلم‌ها معمولاً شامل مکالمه‌های روزمره هستند، البته نه همه آن‌ها. اگر قصد دارید فیلم‌هایی برای تقویت زبان انگلیسی ببینید، به چند نکته دقت کنید:

  • هر چه فیلم به‌روزتر باشد، مکالمه‌ها به زبان استاندارد امروز نزدیک‌تر است.
  • اگر قصد دارید مکالمه‌های روزمره را یاد بگیرید فیلم‌های خانوادگی و اجتماعی برایتان مناسب‌ترند.
  • برای تقویت مکالمه زبان انگلیسی می‌توانید سریال‌های انگلیسی زبان با موضوعات زندگی روزمره ببینید.
  • اگر سطح زبان انگلیسی‌تان متوسط است با فیلم‌های ساده‌تر یا با انیمیشن‌های زبان انگلیسی شروع کنید.

یادگیری مکالمه زبان انگلیسی با تماشای فیلم خانوادگی

 

هنگام دیدن فیلم یا انیمیشن بخشی از مکالمه‌ها را انتخاب کنید و آن را تکرار کنید؛ یا مکالمه یکی از شخصیت‌ها در دو تا سه دقیقه را حفظ کنید و در نقش او با طرف دیگر مکالمه وارد گفتگو شوید. هر قسمت از دیالوگ‌های طرف مقابل را که می‌شنوید، ویدیو را متوقف کنید و دیالوگ خودتان را بگویید و همین‌طور ادامه دهید.

 

۱۹. با صدای بلند کتاب و متن‌های دیگر را بخوانید.

مطالعه دایره لغات شما را گسترش می‌دهد. از طرف دیگر شما را با کاربرد کلمات نیز آشنا می‌کند. این دو مورد تاثیر مهمی روی مهارت مکالمه شما خواهد داشت. اما علاوه بر آن اگر کتاب‌ها و هر متن دیگری را که به آن دسترسی دارید، با صدای بلند برای خودتان بخوانید بهتر می‌توانید روی مهارت تلفظ‌تان کار کنید. شنیدن صدای خودتان اثر زیادی بر یادگیری شما دارد.

رمان‌ها معمولاً شامل گفتگوهایی بین افراد هستند و به موقعیت‌های متفاوت زندگی آدم‌ها می‌پردازند، بنابراین برای یادگیری مکالمه زبان انگلیسی گزینه‌های مناسبی هستند. با تعدادی از این رمان‌ها و سطح آن‌ها می‌توانید در مقاله «بهترین رمان‌ها برای یادگیری زبان انگلیسی» آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

با صدای بلند کتاب بخوانید

 

علاوه بر این می‌توانید از کتاب‌های تمرین مکالمه زبان انگلیسی نیز استفاده کنید. این کتاب‌ها حاوی تعداد زیادی از نمونه مکالمه‌هایی هستند که در زندگی روزمره به آن‌ها برمی‌خورید، و پس از هر درس تمرین‌هایی نیز برای بالا بردن مهارت شما در نظر می‌گیرند. از این کتاب‌ها حتماً همراه با فایل‌های صوتی آن‌ها استفاده کنید تا بر تلفظ‌ها نیز مسلط شوید.

چند نمونه از این کتاب‌ها عبارت‌اند از:

 

۲۰. صدای خود را ضبط کنید.

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که از شنیدن صدای ضبط شده‌ی خودتان خوشتان نیاید، اما در واقع این روش برای بهتر صحبت کردن شما بسیار مفید خواهد بود. در حقیقت گوش کردن به صدای ضبط شده‌ی خودتان چیزی را به شما نشان می‌دهد که وقتی در حال صحبت کردن هستید، متوجه آن نمی‌شوید.

بهتر است زمانی که تمرینات اسپیکینگ خود را انجام می‌دهید، صدایتان را ضبط کرده و برای معلم زبان خود نیز ببرید تا بازخوردی خوب و حرفه‌ای به شما ارائه دهد. اینگونه می‌توانید با انرژی بیشتری روی نقاط ضعف و بهبود تلفظتان تمرکز کنید.

تقویت مکالمه و اسپیکینگ زبان انگلیسی

 

۲۱. گاهی تقلب کنید!

شاید برایتان سوال باشد که تقلب کردن چطور به شما در بهتر صحبت کردن کمک خواهد کرد!؟ احتمالا شما هم اضطراب شدید در زمان صحبت کردن را تجربه کرده‌اید. برای این کار می‌توانید زمانی که از قبل می‌دانید که قرار است درباره‌ی موضوعی خاص صحبت کنید، یادداشت‌های کوتاهی برای خود آماده کرده و از روی آن‌ها تقلب کنید.

می‌توانید برای بعضی از موقعیت‌هایی که ممکن است شما را مضطرب کنند، این کار را انجام دهید. با آماده کردن این یادداشت‌ها، خواهید دید که اغلب اوقات از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، اما در دسترس داشتن آن‌ها به شما اعتماد به نفس و آرامش بیشتری می‌بخشد.

 

راه های تقویت مهارت مکالمه به زبان انگلیسی

سخن پایانی

تقویت مهارت صحبت کردن به زبان انگلیسی برای هر فردی که در حال یادگیری این زبان است بسیار مهم است. مهمترین پل ارتباطی انسان زبان است و امروز مکالمه به زبان انگلیسی امکان ارتباط شما را با مردم اغلب نقاط جهان فراهم می‌کند. بنابراین نه تنها برای شرکت در آزمون های بین المللی زبان انگلیسی مانند آزمون آیلتس و آزمون PTE و مهاجرت بلکه برای سفر کردن نیز به این مهارت نیاز دارید، حتی برای محک زدن و تمرین مهارت مکالمه زبان انگلیسی نیز می‌توانید به سفرهای کوتاهی بروید.

برای آن که بتوانید در مکالمه زبان انگلیسی تبحر پیدا کنید، از همین حالا و در هر سطحی از یادگیری انگلیسی که هستید، تمرین مکالمه را شروع کنید؛ و یک برنامه منظم و روزانه برای تمرین اسپیکینگ انگلیسی داشته باشید.

برای ما از روش‌هایی که به شما کمک کرده تا در مکالمه زبان انگلیسی پیشرفت کنید در دیدگاه‌ها بنویسید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۳.۹ / ۵. تعداد نظرات ۱۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *