کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

معرفی رشته زبان و ادبیات انگلیسی و بازار کار آن در داخل و خارج از کشور

۲.۹
(۹)

رشته زبان و ادبیات انگلیسی یکی از سه گرایش زبان انگلیسی است که می توانید در دانشگاه تحصیل کنید، دو گرایش دیگر مترجمی زبان انگلیسی و آموزش زبان انگلیسی می باشند؛ در وهله اول ضمن آشنایی بیشتر با این رشته با درس های آن هم آشنایی پیدا می کنید و سپس بازار کاری فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات انگلیسی، یعنی مشاغلی که دارندگان مدرک زبان می توانند مشغول به کار شوند و کسب درآمد کنند، و در نهایت مزیت های این رشته نسبت به سایر هم گروهی هایش عنوان می شود.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

آشنایی با رشته زبان و ادبیات انگلیسی

دانشجویان رشته زبان و ادبیات انگلیسی را در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا می توانند ادامه تحصیل دهند. فارغ‌التحصیلان این رشته، چهار مهارت شنیدن(Listening)، صحبت کردن(Speaking)، خواندن(Reading)، نوشتن(Writing) را می آموزند و همچنین در تحلیل متون ادبی و نمایشی مهارت پیدا می کنند، علاوه بر آن با مفاهیم ترجمه و تدریس هم آشنا می گردند.

 

درس های رشته زبان و ادبیات انگلیسی

درس ها و واحدهایی که در این رشته می خوانید شامل دروس پایه و تخصصی است، البته یکسری دروس عمومی هم هستند که در همه رشته ها مشترک است.

 

درس های مشترک رشته زبان و ادبیات انگلیسی با سایر رشته های گروه زبان انگلیسیدرس های مشترک رشته زبان و ادبیات انگلیسی با سایر رشته های گروه زبان انگلیسی

  • گفت و شنود آزمایشگاه (۱ و ۲)Listening and Speaking
  • دستور نگارش (۱ و ۲)Grammar
  • خواندن و درک مفاهیم (۱ و ۲) reading comprehensive
  • فنون یادگیری زبان Language Study Skills
  • درآمدی بر ادبیات انگلیسی (۱ و ۲) Introduction to English Literature 
    اصول و روش تحقیق
  • Principles of Research Methodology
  • اصول و روش ترجمه
  • نگارش پیشرفته Principles and Methodology of Translation
  • آوا شناسی Phonetics and Phonology
  • بیان شفاهی داستان Oral Reproduction of Stories
  • مقاله نویسی Essay Writing
  • کاربرد اصطلاحات و تعبیرات در ترجمه Idioms and Metaphorical Expression in Translation
  • ترجمه متون ساده Translation of Simple Text
  • نمونه‌های نثر ساده انگلیسی Simple English Prose
  • بررسی آثار ترجمه شده اسلامی (۱ و ۲) An Approach to English Translation of Islamic Texts
  • کلیات زبان شناسی (۱ و ۲) The Study of Language
  • نمونه های شعر ساده Sample of Simple Verse
  • خواندن متون مطبوعاتیReading Journalistic Materials
  • اساطیر یونان و روم Greek and Roman Mythology
  • روش تدریس زبان خارجی Techniques and Principles in Language Teaching
  • ادبیات جهان World Literature
  • آزمون‌سازی زبان Testing Language
  • ادبیات معاصر Contemporary Literature
  • ادبیات آمریکا American Literature 

 

دروس تخصصی رشته ادبیات زبان انگلیسیدروس تخصصی رشته ادبیات زبان انگلیسی

  • زبان دوم (۱ تا ۳) (فرانسه/آلمانی)Foreign Language
  • فنون و صناعات ادبی Literary Terminology 
  • داستان کوتاه Short Story
  • سیری در تاریخ ادبیات انگلیسی (۱ و ۲) A Survey of English Literature
  • ترجمه متون ادبی (۱ و ۲) Translating Literary text
  • متون برگزیده نثر ادبی Literary Prose, A Selection
  • شعر انگلیسی Poetry in English
  • رویکردهای نقد ادبی Critical Approaches to Literature
  • مکتب‌های ادبی Literary Schools
  • نمایشنامه کلاسیک و رنسانس Renaissance and Classic Plays
  • رمان قرن ۲۰ Novels of 20th Century
  • تاریخ نقد ادبی A History of Litrary Criticism
  • نمایشنامه قرون ۱۷ تا ۲۰ Plays of 17th t0 20th century
  • رمان قرون ۱۸ Novels of 18th Century 

کتاب هایی که برای هر درس ارائه می شود در دانشگاه‌های مختلف متفاوت است؛ ولی انتشارات سمت تقریبا برای همه دروس کتابی با همان منتشر کرده است. برای آشنایی بیشتر با کتب و منابع رشته زبان و ادبیات انگیسی می توانید مقاله “بهترین کتاب ها و منابع رشته زبان و ادبیات انگلیسی چیست؟” را مطالعه بفرمایید.

 

بازار کار رشته زبان و ادبیات انگلیسی

پس از آشنایی با رشته زبان و ادبیات انگلیسی می خواهیم بازار کار و آینده شغلی این رشته را مورد بررسی قرار دهیم. زبان انگلیسی یک زبان بین المللی است و با توجه به پیشرفت های دنیای امروز و ارتباطات گسترده مردم دنیا با یکدیگر داشتن یک زبان مشترک بیشتر از قبل احساس می شود و همین امر موجب شده است که فرصت های شغلی بسیار خوبی در اختیار کسانی که به زبان انگلیسی تسلط و اشراف دارند، قرار گیرد. در اینجا به تعدادی از مشاغل و حرف هایی که فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات انگلیسی می توانند در ایران و خارج از کشور برگزینند، اشاره شده است.

به دلیل تسلط به زبان انگلیسی شغل هایی مانند لیدری، کار در آژانس هواپیمایی، هتل، دفتر روزنامه کارخانه ها و شرکت ها، صدا و سیما، سفارت خانه ها، وزارت امور خارجه و تاسیس آموزشگاه می توانند از گزینه های انتخاب شغل برای شما باشند. ولی اگر بخواهیم به صورت تخصصی تر به مشاغل مربوط به رشته ادبیات انگلیسی بپردازیم به شغل هایی که در اینجا آورده شده است توجه فرمایید.

 

معلم۱. معلم

تدریس زبان انگليسی یکی از جذاب ترین شغل ها است که با داشتن مدرک کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی می توان به عنوان معلم زبان مشغول به کار شد. با شرکت در آزمون آموزش پرورش و قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه می توانید در مدارس دولتی مشغول به تدریس شوید. آموزشگاهها، مدارس غیر انتفاعی و تدریس خصوصی از دیگر موارد برای اشتغال به عنوان مدرس زبان می باشند.

شما می‌توانید با مراجعه به صفحه “ثبت نام به عنوان معلم زبان” در پلتفرم “هایتاکی“، با توجه به زمان و مبلغ مورد نظرتان، شروع به تدریس و برگزاری کلاس خصوصی زبان انگلیسی کنید.

 

هیات علمی دانشگاه۲. هیات علمی دانشگاه

برای بتوانید به عنوان استاد دانشگاه تدریس کنید باید مدرک کارشناسی ارشد و یا دکترا داشته باشید؛ برخی از دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی برای شروع کار تدریس مدرک فوق لیسانس را می پذیرند ولی برای اینکه بتوانید یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه باشید باید مدرک دکترای رشته زبان و ادبیات انگلیسی را داشته باشید.

 

 

مترجم۳. مترجم

همانطور که پیشتر دیدید، درس های ترجمه و فنون آن بخشی از واحدهایی است که در رشته زبان و ادبیات انگلیسی به آن پرداخته می شود، و چون دامنه مطالعاتی در این رشته زیاد است از کتاب‌های رمان با موضوعات مختلف گرفته تا تا نقدهای گوناگون، در نتیجه از دامنه لغات بالایی برخوردارند و با ساختارهای و اصطلاحات گوناگون آشنا هستند پس می توانند مترجمان خوبی باشند. ترجمه کتاب های مختلف، ترجمه فیلم و سریال و در صورت تسلط به بخش گفتاری و شنیداری مترجم شفاهی هم گزینه مناسب و درآمد زایی خواهد بود.

بیشتر بخوانید: چگونه متون انگلیسی را ترجمه کنیم؟

 

دارالترجمه۴. دارالترجمه

این روزها با توجه به گسترش روابط بین المللی و همچنین افزایش مهاجرت ها، استفاده از دارالترجمه ها برای ترجمه مدارک رسمی بسیار زیاد شده است؛ با تاسیس دارالترجمه می توانید آینده شغلی مطمئنی برای خودتان داشته باشید. داشتن مدرک دانشگاهی زبان انگلیسی برای تاسیس دارالترجمه الزامی است؛ برای این منظور ابتدا با مدرک کارشناسی زبان و ادبیات انگلیسی، در آزمون کتبی و شفاهی قوه قضائیه شرکت می کنید و پس از قبولی در این دو آزمون اجازه تاسیس دارالترجمه را کسب می کنید؛ ولی با مدرک دکترا لازم نیست در آزمون کتبی شرکت کنید، تنها باید آزمون شفاهی را انجام دهید.

 

 

نویسنده۵. نویسنده

همانطور که پیشتر اشاره شد، دانشجویان رشته زبان و ادبیات انگلیسی با متون ادبی آشنایی کامل پیدا می کنند و این خود باعث می شود که در امر نویسندگی بسیار چیره دست گردند. نوشتن رمان و داستان کوتاه، نوشتن محتوا برای سایت ها و وبلاگ های مختلف، نوشتن مطالب آموزشی و کارهایی از این دست، که در صورت داشتن خلاقیت و نوآوری بسیار پول ساز نیز خواهد بود.

 

 

ویراستار۶. ویراستار

فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات انگلیسی که در خواندن و نوشتن متون مختلف مهارت دارند و از دانش گرامری خوبی برخوردارند می توانند در کار ویراستاری بسیار موفق باشند. ویرایش متون انگلیسی نسبت به فارسی گران تر است، حال این ویراش می تواند در زمینه محتوای متن باشد و یا در مورد گرامر و علائم نگارشی، در هر صورت کسانی که زبان و ادبیات انگلیسی خوانده اند به خوبی از عهده هر دو بر می آیند.

 

 

تبلیغ نویسی۷. تبلیغ نویسی

یکی از راههای موفقیت در دنیای امروز داشتن تبلیغات اثر گذار و ماندگار در قالب کلمات است، چیزی که در ذهن مردم برای مدت ها و حتی سالها بماند. تبلیغ نویسی (Copy Write) یک شغل پر درآمد می باشد که مهم ترین و اصلی ترین سرمایه آن مهارت نویسندگی و ذوق هنری شماست، البته داشتن دانش سئو و مارکتینگ در حرفه ای تر شدن شما بسیار نقش دارد، در کنار این مهارت ها، تسلط در زبان انگلیسی باعث مطرح شدن شما در بازارهای جهانی می شود و می توانید درآمدهای ارزی داشته باشید.

 

 

۸. مشاغل مرتبط با رشته زبان و ادبیات انگلیسی در خارج از ایران

شاید این روزها دغدغه بسیاری از افراد مهاجرت و پیدا کردن کار در خارج از ایران باشد، حتما دوست دارید بدانید که آیا می توانید با داشتن مدرک زبان و ادبیات انگلیسی شغل مناسبی در خارج از ایران پیدا کنید؟ پاسخ به این سوال مثبت است‌. شما می توانید با مدرک ادبیات انگلیسی در مقاطع مختلف، شغل مناسبی برای خود داشته باشید؛ چرا که برخی کشورها مدرک شما را به طور مستقیم میپذیرند و یا می‌توانید با شرکت در یک آزمون معتبر بین المللی، مدرک خود را معادل سازی کنید. در ادامه با بازار کار این رشته در خارج از ایران بیشتر آشنا می شوید. در اینجا لیستی از شغل های مرتبط با رشته ادبیات انگلیسی آورده شده است.

 

Teaching۱- Teaching

تدریس در مدارس و یا دانشگاه‌های مختلف یکی از شغل هایی است که فارغ‌التحصیلان رشته زبان و ادبیات انگلیسی می توانند در خارج از ایران داشته باشند.

بیشتر بخوانید: بهترین و پردرآمدترین کشورها برای مهاجرت معلم زبان انگلیسی

 

Copywriter۲- Copywriter

یا همان تبلیغ نویس، با توجه به رقابت هایی که در بازار کار و تولید و سرمایه گذاری وجود دارد، این از وظایف یک تبلیغ نویس است که افراد را قانع کند تا محصول مورد نظر را خریداری کنند، از این رو این شغل بازار کار بسیار خوبی در سراسر دنیا دارد.

 

 

Editor۳- Editor

یک ویراستار برای چاپ کتاب نقش بسیار مهم و چه بسا حیاتی ایفا می کند، یک کتاب با ویرایش ضعیف تاثیر بدی در فروش و بازار کار خواهد داشت و بالعکس یک ویرایش قوی به مطرح شدن یک اثر کمک شایانی می کند.

 

 

Content manager۴- Content manager

مدیر محتوا، از مشاغل مدرن و بسیار درآمد زاست. در صورت تولید محتواهای منحصر به فرد و خاص و داشتن خلاقیت همیشه در هر جای دنیا می توانید مشغول به کار شوید.

 

 

Journalist۵- Journalist

روزنامه گاری از آن دسته شغل هایی است که هیجان بسیاری به همراه دارد، به روز بودن و جسارت داشتن از پیش نیازهای این شغل جذاب می باشد.

 

 

Advertising۶- Advertising

امروز تبلیغات بهش جدا نشدنی تولید کنندگان و فروشندگان مختلف است و همیشه کمپانی ها نیازمند افراد متخصصی هستند که توانایی تبلیغات قوی داشته باشند تا محصولات خود را به همه معرفی کنند.

 

 

Book publishing۷- Book publishing

انتشار کتاب در بسیاری از کشورها بسیار حائز اهمیت است و همیشه برای افراد خلاق و مبتکر در انتشاراتی های کتاب کار وجود دارد.

 

 

Archivist۸- Archivist

جاهای زیادی وجود دارد که یک فرد به عنوان بایگان می تواند مشغول به کار شود، مانند، موزه، کتابخانه، مراکز اداری و دولتی، کمپانی ها و شرکت های مختلف.

 

 

Librarian۹- Librarian

در صورت علاقه به کتاب، شغل کتابداری بسیار برایتان مناسب می باشد. یک کتابدار باید در کتابخانه به مراجعه کنندگان در پیدا کردن کتاب مورد نظر خود کمک کند.

 

 

Marketing۱۰- Marketing

بازاریابی، به خصوص از نوع اینترنتی آن شغلی بسیار عالی است در صورتیکه کار خود را حرفه ای انجام دهید و خلاقیت را نیز چاشنی آن کنید.

 

 

مزیت های رشته زبان و ادبیات انگلیسی 

دوستانی که این رشته تحصیلی را برمی گزینند، پس از فارغ‌التحصیلی شانس بیشتری در ادامه تحصیل خارج از ایران را خواهند داشت، دانشگاههای زیادی هستند که پذیرای دانشجویان در مقطع کارشناسی و دکترای زبان و ادبیات انگلیسی می باشند، نه تنها دانشگاه های واقع در کشورهای انگلیسی زبان مانند کشور انگلستان یا کانادا، بلکه در کشورهایی نظیر آلمان هم شما می توانید به راحتی رشته زبان و ادبیات انگلیسی را در مقاطع تحصیلی مختلف ادامه دهید. و همچنین به دلیل اشراف به ادبیات انگلیسی در بخش های مختلف هم می توانند بهتر عمل کنند.

مزیت های رشته زبان و ادبیات انگلیسی 

 

سخن آخر

امروزه برای اینکه همگام با دنیا پیش برویم و بتوانیم در همه جنبه های کار و زندگی به روز باشیم، باید زبان بین المللی، که اکنون زبان انگلیسی است، را بدانیم؛ اگر بتوانیم در این زمینه مدرک تخصصی داشته باشیم می توانیم درآمد خوبی به واسطه تقاضای زیاد برای یادگیری این زبان به دست آوریم، زبان و ادبیات انگلیسی یکی از تخصص هایی است که می توانیم کسب کنیم.

منبع: port.ac.uk

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۲.۹ / ۵. تعداد نظرات ۹

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *