کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

آیا تدریس زبان بدون داشتن مدرک مرتبط ممکن است؟

۴.۳
(۷)

بدون مدرک زبان می شود آن زبان را تدریس کرد؟ شرایط تدریس زبان خارجی بدون مدرک مرتبط چیست؟ آیا من میتوانم معلم زبان شوم درحالیکه مدرک زبان ندارم؟ اینها سوالاتی هستند که اغلب افرادی که در جستجوی تدریس زبان خارجی هستند اما مدرک معتبری ندارند دیده می شود ممکن است که شما علاقمند باشید از مهارت زبان خارجی که سالها فرا گرفته اید کسب درآمد کنید اما این سوال پیش می آید برای تدریس آن زبان چه مدرکی باید داشته باشم؟

 

در ادامه می‌خوانید: 

 

ضرورت داشتن مدرک زبان وابسته به مکان تدریس

قبل از فکر کردن به داشتن مدرک مهم این است از خودتان بپرسید کجا قرار است تدریس زبان داشته باشید؟ انتخاب هر یک از این مکانها شرایط خاص خود را برای تدریس دارند که بصورت خلاصه توضیح می دهیم.

 

۱- تدریس در مدارس دولتی یا خصوصی یا مراکز دانشگاهی

شرایط تدریس در این مراکز هر ساله توسط وزارتخانه های مربوطه مثل آموزش و پرورش و یا آموزش عالی تعین می‌شوند و مدارک مدرسین بررسی میشود.

شما باید فارغ التحصیل یکی از دانشگاههای ایران باشید و حداقل مدرک لیسانس را در رشته مربوطه داشته باشید. اما امکان دارد که شما مدرک زبان خارجه از کشور دیگری داشته باشید و بخواهید در ایران نیز تدریس کنید در اینصورت برای معادل سازی مدرک خود به وزارت خانه مربوطه مراجعه می‌کنید و بعد از تأیید می‌توانید مانند سایر همکاران خود شروع به فعالیت کنید. پس در خصوص مراکز دولتی نمیتوان بدون مدرک مرتبط با زبان مورد تدریستان جلو رفت.

بیشتر بخوانید: چگونه برای تدریس خصوصی زبان آموز پیدا کنیم؟

 

۲- تدریس در آموزشگاههای زبان‌های خارجی

بیشتر کارفرمایان از متقاضیان کار مدرک دانشگاهی می‌خواهند. آموزشگاههای زبان هم از این قاعده مستثنی نیستند. این که رشته تحصیلی شما چیست  به طور کلی مهم نیست، یعنی شما به‌طور معمول مجبور نیستید مدرکی در رشته‌ی آن زبان داشته باشید. اثبات تسلط به زبانی که میخواهید تدریس کنید، مدرک دانشگاهی در هر رشته‌ای و گواهی معتبر تدریس برای بیشتر آموزشگاههای زبان کافیست.

شروع فعالیت شما در مراکز آموزشگاهی معمولا با گذراندن مراحل TEFLو یا ESL یا دوره های TTC و امثال این هاست. یعنی شما پس از اتمام دوره زبان آموزی خود ، باید در یکی از دوره های نامبرده شرکت کنید تا بتوانید روشهای تدریس زبان انگلیسی را فرا گرفته و مدرک تدریس دوره بگیرید. اگر هم سالهای قبل زبان فرا گرفته اید پس برای مرور و یادآوری مطالب بهتر است در یکمی از این دوره ها شرکت کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین سن برای معلم زبان شدن چه سنی است؟

 

۳- تدریس در اینترنت و پلتفرم های تدریس زبان آنلاین

اگر تصمیم داشتته باشید از مهارتتان بهترین بهره را بگیرید اینترنت بهترین گزینه هست. کار در پلتفرم های تدریس زبان آنلاین مانند هایتاکی از موارد بسیار خوب می باشند. در این پلتفورم ها معمولا شما به عنوان مدرس ثبت نام می‌کنید مدرکی را که نشان بدهد چطور توانسته اید به این سطح از مهارت برسید ارایه می‌کنید پس از مصاحبه با شما چنانچه از نظر مهارت‌های مکالمه و تسلط بر گرامر اطمینان حاصل شود که توانایی دارید پذیرفته می شوید.

تدریس در پلتفرم های آنلاین

در پلتفرم های آنلاین نحوه جذب بالا و رضایت زبان آموزانتان همگی برای شما یک رزومه قوی می‌سازند که شاید دیگر نیازی نباشد به دیگران بگویید من فلان مدرک را دارم یا ندارم چراکه اکنون از کارت استادی شما در پلتفرم همه چیز مشخص است. چه تعداد از زبان آموزان از کار شما رضایت دارند و چه نظراتی برای شما ثبت کرده اند.

 

۴- تدریس در خارج از کشور

برخی از علاقمندان به تدریس تمایل دارند درآمد دلاری داشته باشند و از خارج از ایران نیز شاگرد داشته باشند در این حالت شما باید یا زیر نظر یک موسسه آموزشی کار کنید یا بازهم در پلتفرمهای آموزش زبان آنلاین خارجی ثبت نام کنید در این صورت اگر مدرک زبان داشته باشید کار شما سریعتر پیش می رود. برخی هم به دلیل مهاجرت از کشور تا یافتن شغل مرتبط با تحصیلاتشان تمایل دارند به عنوان مدرس زبان مدتی فعالیت داشته باشند چه مورد اول باشد یا مورد دوم یکی از اولین گام ها برای آموزش

اگر قرار است برای تدریس انلاین در خارج از کشور ثبت نام کنید بهتر است از سطوح مبتدی شروع کنید. نکته بعد اینکه کار خود را بصورت قانونی انجام دهید در هر حال شما در آن کشور خارجی محسوب می شوید و قوانین کار برای خارجیها متفاوت است پس در نظرداشته باشید چه انلاین تدریس می کنید چه آموزشگاهی حتما قانونی کار کنید. بدنبال مدارکی باشید که زبان آموزانتان بتوانند به شما اعتماد کنند مثل مدارک آزمون های بین المللی در هر زبان.

بیشتر بخوانید: آیا درآمد معلم خصوصی زبان از معلم مدرسه بیشتر است؟ چرا؟

مثلا در رشته انگلیسی یکی از مدارک بسیار مهم و معتبر مدرک آیلتس است. اگر شما توانسته باشید که در آزمون آیلتس نمره خوبی دریافت کرده باشید می توانید کار خود را شروع کنید اما قطعا در کنار این مدرک در دوره های تربیت مدرس که با عنوان ttc مطرح هستند می توانید کاملا قانونی و بدون نگرانی از نداشتن مدرک دانشگاهی معتبر تدریس خود را آغاز کنید.

تدریس در خارج از کشور

بیشتر بخوانید: چگونه تدریس زبان را شروع کنیم؟+ ۷ راهکار برای افزایش درآمد معلمان زبان

حال که مسیرهای تدریس برای شما مشخص شد تصمیم گیرنده شما هستید که می خواهید کجا مشغول شوید و چگونه کار خودتان را استارت بزنید. بهترین گزینه برای علاقمندان به تدریس زبان انگلیسی که مدرک مرتبط ندارند آموزش آنلاین است. آموزش آنلاین زبان است همچنین فرصت مناسبی برای دانشجویان و کسانی است که درحال تحصیل هستند و با توجه به شرایط خاص خود نمی‌توانند کار تمام وقت داشته باشند. البته از راحتی این کار هم نباید غافل شد.  شما می‌توانید بدون مدرک دانشگاهی  در خانه خودتان به راحتی با استفاده از لپ تاپ با توجه به مطالب بالا که گفته شد تدریس کنید و تجربه کسب کنید.

 

پس پاسخ به این سوال که کسانی که هنوز مدرک زبان خود را به دست نیاورده‌اند آیا واقعا می‌توانند بدون مدرک زبان تدریس کنند یا خیر؟

بله ممکن است. شغل های فراوانی وجود دارند که بدون داشتن مدرک رسمی زبان می‌توان در آنها شاغل شد  اکثر آنها  هم به صورت دورکاری و آنلاین هستند وشما می‌توانید بدون داشتن  مدرک دانشگاهی هم میشود تدریس کرد.

اما اگر تصمیم گرفتید مدرس زبان انلاین شوید ۶ نکته کلیدی که میتواند منجر به موفقیت شما شود را خدمتتان ارایه می دهیم.

 

پیشنهادهایی برای این‌که یک مدرس عالی شوید

 

۱- روش تدریس اصولی را یاد بگیرید

شاید هیچ چیز به اندازه ی شیوه تدریس و انرژی که برای کلاس می گذارید تاثیر گذار نباشد. اما برای هر چه بیشتر تاثیر بهتر است که  روش تدریس را هم یاد بگیرید. کتاب ها و دوره‌های بسیار زیادی در ارتباط با روش تدریس وجود دارند که مطالعه هر کدام از آنها خالی از لطف نیست. در کنار این موارد یوتیوب دریایی از اطلاعات را با به روزترین ویدیو های ممکن در اختیارتان می گذارد.

بیشتر بخوانید:

 

۲- سعی کنید از خودتان یک برند بسازید

تدریس در پلتفرم های مهم و معتبر که رزومه کاری بسیار قوی برای شما می سازند میتوانند شما را برند کنند. این شهرت می تواند تعداد بیشتری زبان آموز را به سمتتان جذب کند چرا که اعتماد به اساتید پر کلاس با نظهای ثبت شده مثبت بسیار بیشتر صورت می گیرد. در کنار این شما می توانید در شبکه های اجتماعی محتوا تولید کنید و فعال باشید. برای مخاطبین خود محتوای خوب ارائه دهید. در این صورت هم اعتمادشان جلب می شود و هم شما را دنبال خواهند کرد. در ضمن می توانید مشتریان جدید هم پیدا کنید.

 

۳- کیفیت تدریس تان را بالا ببرید

به هیچ دلیلی کیفیت کار را کم نکنید. اگر می‌خواهید که کسب و کار آموزشی شما ادامه دار باشد یادتان نرود که کیفیت را فدی کمیت نکنید. اگر بتوانید زبان خارجی که یک زبان کاملا ناآشنا برای زبان آموزان و متقاضیانش می باشد را برای افراد شیرین کنید و سریعتر آنها را به نتیجه برسانید این امر سبب میشود آرام آرام شهرت و آوازه شما افزایش پیدا کند.

بیشتر بخوانید: بهترین ویژگی‌ ها و مهارت های یک معلم زبان چیست؟

 

۴- انعطاف پذیر و صبور باشید

صبر و انعطاف پذیری برای درخواست درهر شغلی عامل کلیدی است.

صبور و انعطاف پذیر

 

۵- اطلاعات خود را به روز نگه دارید.

همیشه سعی کنید با دیگر اساتید و متخصصان رشته زبانی که می خواهید تدریس کنید در ارتباط باشید. و از به روز ترین شیوه هاذ و تغییرات آگاهی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: نقش ارتباطات در یادگیری زبان

 

۶- از آزمونهای بین المللی غافل نشوید

برای اینکه همیشه حرفی برای گفتن در زبان خارجی مورد علاقه خود داشته باشید. هر چند سال یکبار در آزمون بین المللی آن زبا شرکت کنید.

 

سخن آخر: تدریس زبان بدون مدرک

اگر آموزش زبان خارجی چیزی است که شما به آن علاقه دارید یا مصمم به انجام آن هستید، مهم است که به یاد داشته باشید که امکان پذیر است و چه مدرک خود را داشته باشید چه نداشته باشید، حتما می توانید آن را انجام دهید!

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۳ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *