کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

نقش فرهنگ در یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

۳
(۲)

فرهنگ و زبان دو عضو جدایی ناپذیر هستند که رابطه‌ای تنگاتنگ و مستقیم با یکدیگر دارند. از همین رو برای یادگیری یک زبان ناگزیریم که فرهنگ آن زبان را نیز بیاموزیم. اینجاست که اهمیت و نقش فرهنگ در یادگیری زبان مشخص می‌شود.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

زبان انگلیسی تنها دانستن مجموع کلمات، اصول دستوری و ساختار جملات نیست؛ بلکه آگاهی از هنجارها و سیستم‌های اجتماعی و تفاوت‌های فرهنگی و  شناخت دقیق از آداب و رسوم آن زبان در کشور موردنظر نیز جزء مهمی از آن است.

بسیار می‌شنویم که می‌گویند در کانادا و انگلستان مردم به زبان انگلیسی صحبت می‌کنند، اما در واقعیت بین این دو ملیت چه قدر تفاوت فرهنگی موج می‌زند که اگر از آن‌ها آگاه نباشیم، زبان انگلیسی‌مان مثل حرف زدن یک ربات که در تمام موقعیت‌ها یکسان است به نظر خواهد رسید.

در این مقاله قرار است با نقش فرهنگ در یادگیری زبان انگلیسی و مسائل پیرامون آن بیشتر آشنا شویم.

 

فرهنگ و زبان مادری

به زبانی که کودک در خانواده خود یاد می‌گیرد زبان مادری و به شیوه زندگی در اقوام و سرزمین‌های مختلف، فرهنگ گفته می‌شود.

فرهنگ محیطی است که در آن وجود پیدا می‌کنیم، فکر می‌کنیم، حس می‌کنیم و با دیگران ارتباط می‌گیریم. درواقع فرهنگ مانند چسبی است که همه افراد یک جامعه را به هم متصل کرده و معمولا از نسلی به نسل دیگر منتقل می‌شود.

 

ارتباط زبان و فرهنگ چیست؟

زبان بخشی از فرهنگ و فرهنگ بخشی از زبان است.

فرهنگ شیوه زندگی مردمی است که ازطریق زبان یکسانی با هم ارتباط برقرار می‌کنند، زندگی می‌کنند ، احساسات خود را بیان می‌کنند، می‌اندیشند و … . در واقع این فرهنگ است که به زبان هویت می‌بخشد و زبان انعکاس دهنده این هویت است.

پس برای یادگیری هر زبان نمی­‌توان از جزء جدانشدنی آن، یعنی فرهنگ، صرف­‌نظر کرد.

قطعاً برایتان پیش آمده که در زمان تماشای فیلم‌های زبان انگلیسی یا هنگام چت با افراد خارجی برخی تکیه کلام‌ها یا بعضی نشانه‌ها برای ما بسیار بی‌معنی باشند، ولی برای طرف دوم معنی خاصی داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

وقتی شما در کشوری انگلیسی زبان انگشت خود را به شکل حرف وی (V) درمی آورید، حتما آرزوی پیروزی برای شخص مقابل را دارید؛ اما این علامت شاید در کشور ما مفهومی نداشته باشد.

فرهنگ در یادگیری زبان انگلیسی

 

پس این نماد، فرهنگ است که با زبان به شما نشان داده می‌شود.

بیشتر بخوانید: معنی علامت‌های رایج زبان بدن هنگام مکالمه به زبان انگلیسی

ویدئوی تدتاکی که در ادامه می‌بینید، به بررسی تأثیر و برهم‌کنش زبان و فرهنگ و ارتباط میان آن‌ها اشاره می‌کند:

دانلود زیرنویس انگلیسی

 

فرهنگ چقدر به ما در یادگیری زبان انگلیسی کمک می‌کند؟

اگر بخواهیم واقع بین باشیم، لازم است که به هر دو روی سکه توجه کنیم.

ما در کشوری زندگی می‌کنیم که تعداد زیادی توریست را هر روزه نمی‌بینیم و تبادلات فرهنگی که روزانه باشد نداریم.
مثلا هر روز ببینیم یک فرد انگلیسی چگونه روزش را شروع می‌کند و یک فرد چینی چطور؟ پس می توان گفت دریافته‌های ما از دیگر ملیت‌ها بسته به تعاریف دیگران از آن کشورها و توجه به فیلم‌ها و خبرها و شبکه‌های اجتماعی و… است.

از طرفی به‌دلیل این بسته بودن فضای اجتماعی، روز به روز نیازمان به زبان انگلیسی را در تمام سنین و اقشار احساس می‌کنیم؛ چه در جوامع علمی، چه در هنر چه در ارتباطات فرهنگی – سیاسی و چه در زندگی روزمره خود برای بهبود برخی شرایط.

بیشتر بخوانید: نقش ارتباطات در یادگیری زبان

اکنون می‌بینیم که تمام اقشار جامعه، از روستاها تا شهرهای بزرگ، از کوچک تا بزرگ چقدر در تلاش برای یادگیری زبان انگلیسی و پیشرفت در آن هستند.

 

 

آیا برای یادگیری زبان انگلیسی باید به فرهنگ کشور مقصد توجه کنیم؟

در جواب این سوال باید بگوییم که قطعا چنین است.

بعد از این که بتوانید از سطوح مبتدی و پایه‌ای زبان انگلیسی بگذرید، وقت آن می‌رسد که کم‌کم وارد حیطه صحبت کردن شوید و دانش خود را درباره موضوعات مختلف گسترش دهید. در همین میان نوبت به آگاهی شما از فرهنگ کشور مقصدتان می‌رسد.

توجه به فرهنگ و نقش آن در یادگیری زبان و برقراری ارتباط

 

به‌عنوان مثال اگر بدانید که مردم در فرانسه هیچ تمایلی ندارند که راجع به سیاست صحبت کنند، مطمئنا به سراغ موضوعات سیاسی برای صحبت کردن با یک فرانسوی زبان نخواهید رفت.

مقالات مرتبط:

 

فراموش نکنیم که:

  • وقتی به فرهنگ یک کشور آشنایی پیدا کنیم، راحت‌تر می‌توانیم موضوعات مورد علاقه آن‌ها و خودمان را پیدا کنیم.
  • زمانی که بتوانیم به زبان دیگری فکر کنیم، قطعاً می‌توانیم فرهنگ آن زبان را هم درک کنیم؛ چرا که این دو در هم آمیخته شده‌اند. اصطلاحات و اشاره‌های گفتاری بسیاری هستند که از دل فرهنگ یک زبان بیرون می‌آید.
  • وقتی که درک و شناخت خوبی از فرهنگ یک زبان داشته باشیم، طبعاً استفاده از آن زبان برایمان راحت‌تر خواهد شد. آشنایی با برخی نکات ریز در آن فرهنگ موجب می‌شود به‌راحتی تشخیص دهیم چه واکنش یا پاسخی باید بدهیم که شنونده دچار سوء تفاهم نشود.
  • وقتی در کنار یادگیری زبان، فرهنگ آن مردم را هم یاد بگیریم، همزیستی بهتری با مردم آنجا خواهیم داشت و به قول ما ایرانی‌ها راحت جا می‌افتید.
  • همچنین علاقه داشتن به فرهنگ یک ملت میتواند شما را در یادگرفتن زبان آن ملت کمک کند.
    مثلا بسیاری از نوجوانان در کشورهای آمریکای لاتین به بازیکنان تیم‌های فوتبال برزیل بسیار علاقه‌مندند. می‌بینید که در میان این نوجوانان تمام حرکات و رفتارهای بازیکنان عیناً تقلید می‌شود. پس بیشتر آن‌ها در کنار زبان مادری خود، علاقه دارند زبان پرتغالی را نیز یاد بگیرند.

 

چگونه در حین یادگیری زبان انگلیسی با فرهنگ کشور مقصد آشنا شویم؟

برای این که هم‌زمان با یادگیری زبان انگلیسی بتوانید با فرهنگ مردم و اهل این زبان نیز بیشتر آشنا شوید، این تکنیک‌ها مؤثر هستند:

 

۱. یادگیری اصطلاحات و ضرب‌ المثل‌های انگلیسی و معادل آن‌ها در زبان فارسی

اینها از موارد خوبی هستند که در کنار آموزش زبان به شاگردان فرهنگ کشور مقابل را می‌توان با فرهنگ خودمان مقایسه کرد.

فرض کنید که می‌خواهید یک ضرب‌المثل ایرانی را برای یک فرد انگلیسی ترجمه کنید. شاید در بیان و ترجمه آن مشکلی نداشته باشید، اما قطعا نمی‌توانید برداشت خودتان از آن ضرب‌المثل را به راحتی برای شخص مقابل بازگو کنید و حتما او هم صحبت شما برایش عجیب و مسخره به نظر خواهد رسید.

 

۲. صحبت کردن با یک فرد بومی (نیتیو)

فردی که زبان انگلیسی زبان مادری او باشد، درباره موضوعات مختلف نظرات و اطلاعات کامل‌تری خواهد داشت. مثلا می‌توانید از چنین فردی بپرسید در فرهنگ شما خجالت کشیدن با چه زبان بدنی نمایش داده می‌شود؟

آشنایی با فرهنگ هم زمان با یادگیری زبان انگلیسی

 

۳. خواندن متون ادبی

این بخش را می‌توان با آشنا کردن زبان‌آموزان با ادبیات کشور انگلیسی زبان ارتباط داد. در ادبیات و متون ادبی شما به‌راحتی می‌توانید نقش و رد پای فرهنگ را ببینید.

 

۴. دیدن فیلم‌های زبان انگلیسی کشور مورد نظر

مثلا فیلم های بریتانیایی کاملا متفاوت با فیلم‌های آمریکایی هستند و به‌راحتی می‌توان در آن‌ها فرهنگ متفاوت دو ملت را دید.

 

۵. خواندن اخبار و رویدادهای به‌روز در آن منطقه

با این کار متوجه می‌شویم مردم یک کشور انگلیسی زبان در برابر هر رویداد چه واکنشی نشان می‌دهند.

ارتباط فرهنگ و زبان

 

۶. سفر کردن

شاید اجرای این گزینه کمی پرهزینه‌تر از موارد دیگر باشد، اما وقتی شما این کار را انجام دهید، در موقعیت‌های روزمره و مختلف مثل خرید کردن، استفاده از وسایل نقلیه، مهمانی‌ها و… با تمام وجود تفاوت فرهنگی را لمس خواهید کرد.

بیشتر بخوانید: کتاب های یادگیری زبان انگلیسی برای سفر در سطوح مختلف

 

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نقش فرهنگ در یادگیری زبان انگلیسی پرداختیم.
آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم کشور مقصد به‌طور مستقیم تأثیر مهمی در عملکردهای یادگیری زبان خواهند داشت. با یادگیری این اصول و عادت‌ها، افراد قادر به برقراری ارتباط اثربخش‌تر و بهتر با زبان مورد نظر خواهند بود، که این امر بهبود قابل‌توجهی در مارت‌های مکالمه، مهارت‌های شنیداری و درک مطلب و حتی تفاهم فرهنگی به همراه خواهد داشت.

علاوه‌ بر این، فرهنگ کشور مقصد می‌تواند عاملی محرک برای انگیزش و تعهد به یادگیری زبان باشد؛ زیرا فهم بهتر محیط فرهنگی کشور مقصد، شوق و هدفمندی بیشتری را برای ادامه یادگیری به ارمغان می‌آورد.

اگر می‌خواهید با فرهنگ و فضای کشورهای انگلیسی زبان بیشتر آشنا شوید، می‌توانید از تجربۀ معلمان خصوصی زبان انگلیسی هایتاکی در این زمینه استفاده کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۳ / ۵. تعداد نظرات ۲

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *