کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

آیا شغل معلم زبان خوب است؟ مزایا و معایب شغل معلم زبان

۵
(۵)

برای اینکه بدانیم آیا شغل معلم زبانی خوب است یا خیر نیاز است که دانش کافی راجع به مزایا و معایب شغل معلم زبان داشته باشیم و بعد از اینکه آنها را دانستیم تصمیم بگیریم که آیا این شغل برای ما مناسب است یا خیر.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

معلم زبان پاره وقت یا تمام وقت؟

قبل از بررسی شغل معلم زبان بودن بهتر است بدانیم که آیا این شغل قرار است که حرفه ی واقعی ما در زندگی باشد یا اینکه می خواهیم در کنار کار اصلی مان این شغل را نیز داشته باشیم؟ هدف مند بودن و شفاف فکر کردن کمک بسزایی در تصمیم گیری های ما می کنند.

شاید از خودتان بپرسید فرق این دو چیست؟ چه فرقی می کند معلم زبان بودن را به عنوان حرفه تمام وقت خود انتخاب کنم یا پاره وقت؟ واقعیت امر این است که تفاوت بسیار زیادی برای این دو وجود دارد. اگر که شما بخواهید تمام وقت، وقت خود را صرف این حرفه کنید باید به چند نکته توجع بیشتری کنید مثلا اینکه:

  • در حال رقابت با تعداد بالایی از مدرس ها/معلم ها هستید. در اینصورت برای بهتر و بالاتر بودن از بقیه باید چه کارهایی انجام دهید؟
  • دانش به روز داشتن
  • شرکت در کارگاه های مدرسین و آگاهی از متدهای تدریس مدرن
  • شرکت در دوره های روانشناختی ( هم برای خود هم برای آگاهی از زبان آموزان مختلف)

و موارد دیگری که جزیی‌تر نیز می باشند در این لیست وجود دارند.

 

اما اگر قرار است این حرفه را به صورت پاره وقت در کنار زندگی و یا کارتان انجام دهید کافی است خودتان را به روز نگه دارید تا دانشتان هیچ وقت قدیمی نشود مثلا بدانید اگر کتاب انگلیسی که تدریس می کردید ویرایش دیگرش وارد بازار شده و مورد استقبال قرار گرفته حتما با کتاب جدید تدریس هایتان را پیش ببرید.

خوب بعد از اینکه برای خودتان مشخص کردید که می خواهید شغل معلمی زبان را تمام وقت یا پاره وقت جلو ببرید زمان آن است که از مزایا و معایب این شغل نیز اطلاع پیدا کنید.

بیشتر بخوانید:

 

مزیت های معلم زبان شدن

 

۱- پر کار بودن در تمام فصول

در ایران اگر شما معلم زبان آموزش پرورش باشید قطعا تابستانتان برای خودتان خواهد بود. اما اگر در کنار این کار بخواهید تابستان را هم کار کنید می توانید براحتی درآمد زایی خودتان را داشته باشید.

 

۲- زمانبندی منعطف

اگر در این سالهای اخیر با نوع تدریس آنلاین آشنا شده باشید مطمینا می دانید که تدریس آنلاین چه مقدار با برنامه های زندگی شخصی تان منعطف می باشد.شما میتوانید در سفر باشید اما تدریستان را هم داشته باشید. برای یک مدتی بدلیل مشکلات فیزیکی نتوانید به کلاس های حضوری بروید اما براحتی می توانید همان ها را آنلاین اداره کنید.

 

۳- تنوع زبان آموز

به عنوان یک معلم زبان، همیشه فرصتی برای داشتن زبان ‌آموزان از هر طبقه ای وجود دارد. ممکن است صبح‌ها در یک آموزشگاه  کلاس‌های کودکان را داشته باشید و عصرها در کلاس‌های یک موسسه یا یک پلتفرم آنلاین تدریس کنید. تنوع زبان آموزان در طول روز به شما کمک می‌کند احساس سر زندگی و شادابی بیشتری داشته باشید چون توانمندی شما در همه گروههای زبان آموزی را نشان میدهد و این امر به شما انرژی بیشتری میدهد.

اما حتما در ابتدای کار تدریس که تجربه کافی ندارید بازار هدف خود را مشخص کنید. در معرفی خودتان به عنوان معلم زبان به نقاط قوت و توانمدی های تان بیشتر اهمیت بدهید مثلا اگر در ایلتس مدرک دارید حتما قید کنید که به زبان آموزانی که مایل هستند ایلتس یاد بگیرند کمک خواهید کرد چون این دوره را به خوبی فرا گرفته اید.

 

۴- فارغ از مرزها

اگر به دنبال گسترش افق های جغرافیایی خود هستید، مدرس زبان شدن  فرصت عالی برای انجام این کار است! از آنجایی که انگلیسی زبانی است که بر تمام دنیا تسلط دارد، زبان ‌آموزان در همه جا به دنبال یک معلم زبان انگلیسی معتبر هستند. می توانید مدرس زبان درسئول در کره جنوبی، شیلی در آمریکای جنوبی باشید و یا از آفتاب و استراحت در اسپانیا لذت ببرید! گزینه ها زیادی وجود دارند که شما می توانید با توجه به موقعیتی که دارید یکی از آنها را انتخاب کرده و وارد دنیای جدیدی شوید.

همچنین با وجود پلتفرم های آنلاین می توانید زبان آموزانی از سراسر کره خاکی داشته باشید.

 

۵- قرار گرفتن در معرض فرهنگ های جدید

دیدن یک کشور و تجربه فرهنگ یک چیز است، اما غرق شدن در آن برای مدتی طولانی تر حس عجیبی دارد.وقتی زبان دیگری یاد میگیرید بسیارپیش آمده که عاشق فرهنگ و قومیت آن زبان شده اید شاید سرنوشت یک مدرس زبان هم با تدریس زبان انگلیسی تغییر کند.

 

۶- گواهینامه بین المللی

بسیاری از آموزشگاه های زبان ها به شما خواهند گفت که معلمان انگلیسی  تعدادشان زیاد است،  از آنجایی که گواهینامه بین‌المللی مستلزم استانداردهای سخت‌گیرانه‌تری در آموزش و یادگیری مدرسان زبان دارد، معلمانی که دوره‌های TEFL را با این گواهینامه کامل می‌کنند، معمولاً نسبت به همتایان خود که آن را ندارند، در اولویت هستند و شانس بیشتری برای استخدام شدن در کشورهای دیگر دارند.پس هرچه مدارک زبانتان معتبرتر باشد شانس بیشتری برای پیدا کردن یک موقعیت شغلی تدریس زبان در کشور دیگری را خواهید داشت.

 

۷- استقلال بیشتر با طرح درس/خلاقیت

امروزه شاهد خلاقیت هر چه بیشتر مدرسان زبان هستیم. اینکه شما بتوانید خلاقیت دیگران را ببینید و نتایج آموزش آنها را دنبال کنید و خودتان برای کلاس هایتان شیوه مخصوص خود را طراحی کنید باعث می شود که هیچ گاه احساس کسالت در این کار نداشته باشید.

مثلا اگر شما می خواهید درس حال ساده را آموزش دهید درست است که یک گرامر محسوب می شود اما دست شما برای تدرس آن چه به صورت شعر. بخشی از فیلم. آهنگ یا یک تیاتر کوتاه باز است. پس خلاقیت داشته باشید.به عنوان یک معلم، هرگز دو روز دقیقاً یکسان نخواهید داشت. اگر عاشق تنوع باشید یا  جز افردی باشید که به راحتی خسته می شوید، تدریس برای شما کاری فوق العاده است.

زبان آموزان شما با نیازها، زمینه ها، روحیات و ایده های متفاوت وارد کلاس می شوند و شما هر روزبا انواع تعاملات، چالش ها و تجربیات مختلف روبرو می شوید. در یک روزکاری ممکن است با  پرستار، مشاور، دکوراتور داخلی، سرایدار، مربی، مجری، دفتردار کلاس داشته باشید، این تنوع شما را سرپا نگه می‌دارد و هر روز را هیجان‌انگیز و جدید می‌کند. زیرا هرگز نمی‌دانید چه چیزی در انتظار شماست.

بیشتر بخوانید:

 

۸- ارتباط با دانش آموزان و همکاران

یکی دیگر از مزایای تدریس همکاری با سایر معلمان و روابطی ست که با زبان آموزان، والدین آنها  و همکاران خود برقرار می کنید. این مشارکت هامی‌توانند شما را در زمانی که روزهای سخت کاری یا زندگی شماست، کمک و یاری دهند. ما به هم نیاز داریم در واقع ما زنجیره ای از انسانها هستیم که به هم وابسته هستیم. گاه در شرایطی قرار می گیرم که نیازمند یاری و کمک از سمت یک آشنا هستیم گاه صحبت با یک همکار یا والدین یکی از زبان آموزان یا خود زبان آموز شما را کاملا از دنیایی که در آن غرق شده بودید دور می کند.

بیشتر بخوانید: نقش ارتباطات در یادگیری زبان

 

۹- منبع درآمد نامحدود

امروزه با گسترش شیوه های نوین تدریس، در حوزه تدریس آنلاین شما با توجه به زمانی که می گذارید می توانید منبع درامد خوبی کسب کنید،  درآمدی که در هیچ آموزشگاه زبان یا هیچ مدرسه دولتی و یا خصوصی به شما داده نمی شود، سرمایه این روش فقط داشتن یک خط متصل به اینترنت و یک گوشی یا لپتاپ هست همین و بس. این گوی و این میدان. اما با کمی خلاقیت د رمعرفی خود و قیمت مناسب کلاسهای درسی، شما میتوانید مبلغ بسیار خوبی را بعنوان درآمد داشته باشید.

بیشتر بخوانید: آیا درآمد معلم خصوصی زبان از معلم مدرسه بیشتر است؟ چرا؟

البته برخی پلتفرم‌های تدریس زبان انلاین بر روی ساعات شما میزان درامد شما و اینکه چقدر می توانید کار کنید نظارت دارند، اما با کمی تلاش می توانید پلتفرمی را انتخاب کنید که دستان شما را برای زمانبندی و کار کردن باز می گذارد مثل پلتفرم تدریس خصوصی هایتاکی. هستند مدرسانی که درآمد ماهیانه آنها از متخصصان بعضی از رشته ها بالاتر و بیشتر است. همچنین اگر شما شغل ثابتی دارید و می خواهید یک منبع درآمد در کنار منبع ثابتتان داشته باشید هم باز کار تدریس زبان می تواند این منبع را برای شما تامین کند.  البته هرگز فراموش نکنید به روز باشید و از شیوه های نوین در تدریس خود استفاده کنید.

 

۱۰- محل کار آزاد

وقتی تصمیم گرفتید به صورت آنلاین زبان تدریس کنید حتما از کار کردن در فضای بسته و تحت نظارت خسته شده اید، حال که فضای مجازی به کمک شما آمده از این فرصت نهایت استفاده را ببرید و راحت، در هر مکانی که دوست دارید مثلا در حیاط منزل یا در کافی شاپ یا در استادیوم فوتبال  بین دو نیمه و کلا در هر مکانی که نت هست میتوانید کلاس خود را برگزار کنید، فقط یادتان باشد برگزاری کلاس آنلاین هم شرایطی دارد که بهتر است حتما رعایت کنید فضای ساکت کلاس، حفظ ارامش دو طرفه فارغ از ایجاد استرس و احترام به زمان یکدیگر و …. از مواردی هستند که در تدریس  قابل توجه می باشند.

بیشتر بخوانید:

 

۱۱- خودتان رییس خودتان هستید

یکی از مهمترین و اصلی ترین مزایای شغل تدریس زبان انگلیسی چه بصورت خصوصی حضوری و چه بصورت آنلاین همین ویژگی ریس خودتان بودن است. این شما هستید که انتخاب می کنید چند ساعت در هفته کار کنید دیگر نیازی نمیبینید یک سری قوانین خشک یا متدی که هیچ نتیجه مطلوبی را ندارد دنبال کنید.

بیشتر بخوانید:

آیا شغل معلم زبان خوب است؟ مزایا و معایب شغل معلم زبان

 

۱۲- تغییر و تاثیر بر روی زندگی زبان آموزان دارید

شاید فکر کنید شما معلم ثابت زبان آموزان نیستید و فقط مدتی با آنها هستید اما بدانید همین مدت کوتاه هم می تواند بر روی شخصیت و دیدگاه زبان آمورانتان تاثیر گذار باشد. اغلب آنها نوجوانان یا جوانانی هستند که دوست دارند، شغلی انتخاب کنند، پیشرفت کنند، مهاجرت کنند یا تحصیلات اکادمیک داشته باشند هر عقیده ای داشته باشند مطمن باشید حرفهای شما و تجریات شما به عنوان یک مدرس و یک راهنما برای آنان الهام بخش خواهد بود.

خودتان را بیاد بیاورید بعضا تنها با یک جمله از معلم دوران ابتدایی یا دوران دبیرستان مسیر زندگی شما تغییر کرده است، چرا که شما اکنون به زبانی غیر از زبان مادریتان تسلط دارید پس همین امر سبب می شود تا از فرهنگها یا ملیت های دیگر نیز اطلاع داشته باشد به قولی دئتا پیراهن بیشتر از انها پاره کرده اید.

 

۱۳- درخواست بی پایان برای تدریس زبان

می دانیم هر از چندگاهی اتفاقاتی در جهان رخ می دهد که بر زندگی گروه وسیعی از جمعیت جهان تاثیر می گذارد و باعث بهم ریختن سبک و سطح زندگی آنها می شود مثل دوران همه گیری کرونا، دورانی که تقریبا تمام مردم دنیا درگیر شدند و بسیاری در این زمان دچار بحرانهای بسیار سختی شدند از جمله از دست دادن شغل، ورشکستگی خیلی از کمپانیها و مشاغل پرسود … اما اینترنت قطع نشد و همچنان تقاضا برای آموزش زبان انگلیسی بالا بود بویژه کلاسهای آنلاین که نیازی به حضور سر کلاس نبود. پس از مزایای دیگر شغل تدربس زبان همین فرصت بینهایت تقاضا برای آموزش زبان انگلیسی هست.

 

اما اکنون وقت آن است بدانیم معایب معلم زبان بودن چیست؟

 

معایب مدرس زبان انگلیسی

حقیقتا آنقدر مزایای این شغل بالاست که معایب آن به چشم نمی آید ولی بازهم برای انتخاب شما حق انتخاب دارید و لازم است راجع به همه جوانب آن آگاه باشید چه جنبه مثبت چه جنبه منفی آن.

از جمله معایب شغل تدریس زبان انگلیسی شاید بتوان به عدم ثبات مالی آن اشاره کرد چون اگر بصورت انلاین کار کنید و یا بصورت خصوصی شاگرد بگیرید خوب دقیق معلوم نیست درآمد ماهیانه شما چقدر خواهد بود، این بسته به زمان شما دارد و میزان توانی که کلاس بر میدارید. پس کسانی که می خواهند از یک نظام قانونمند پیروی کنند که میزان درامد و نحوه پرداخت و زمانبندی و یا تسویه حقوق در اخر ماه برایشان مهم است قطعا این شغل برایشان مناسب نیست.

 

از دیگر سختی های شغل معلمی زبان شاید تنوع زبان آموزان باشد شما وقتی در یک اداره کار می کنید نوع مشخصی از ارباب رجوع به شما مراجعه می کنند. اما در شغل تدریس زبان انگلیسی از همه اقشار با هر سن و سالی وبا هر مدرک و گرایش فرهنگی زبان آموز شما خواهند شد پس چنانچه اهل مصالحه نیستید و نمی توانید با شنیدن هر حرفی خودتان را کنترل کنید لطفا به سراغ شغل تدریس نروید.

اگر فرد اجتماعی و صبوری نیستید پیشنهاد میکنم دور این شغل خط بکشید. چرا تمام موفقیت ها در این شغل از صبوری شما می آید.

آموزش زبان انگلیسی یک صنعت رو به رشد است. همانطور که در بالا بررسی کردیم، با یادگیری مهارت های آموزش زبان انگلیسی به عنوان مدرس زبان، می توانید خود را برای شغلی با درآمد خوب و امنیت شغلی بالا آماده کنید؛ حال چه در کشور خودتان باشید یا در کشور خارجی.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *