کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

یک معلم زبان انگلیسی خوب چه ویژگی هایی دارد؟

۵
(۵)

برای انتخاب بهترین معلم زبان انگلیسی لازم است معیارهای مختلفی را در نظر بگیریم. بنابراین اگر می‌خواهید به نتیجه مطلوب برسید و از انتخاب خود احساس رضایت داشته‌ باشید، حتما باید با این معیارها آشنا شوید. اگر خودتان قرار است به یک معلم زبان خِبره و کاربلد تبدیل شوید هم، در همان ابتدای راه؛ باید برترین ویژگی‌های یک معلم زبان خوب را بشناسید.

 

در این مقاله می‌خوانید:

 

هر روز صدها آگهی تبلیغاتی در رابطه با تدریس زبان، به شیوه‌های مختلف منتشر می‌شود که هر کدام از آنها می‌تواند به نوعی برای شما وسوسه برانگیز باشد. این شرایط امکان دسترسی به یک معلم زبان را برای شما راحت‌تر می‌کند. اما ناگفته نماند که امکان انتخاب درست در این شرایط تا حد زیادی چالش برانگیز است. اما نگران نباشید ما در این مطلب تمام آنچه در رابطه با ویژگی‌های یک معلم زبان خوب و مهمترین معیارهای انتخاب معلم زبان انگلیسی لازم است بدانید را در اختیارتان گذاشته‌ایم.

 

ویژگی های یک معلم زبان انگلیسی خوب چیست؟

سطح دانش و سواد یکی از مهمترین ویژگی‌‌هایی است که برای انتخاب معلم در تمامی زمینه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد. از این روی، بسیاری از افراد تصور می‌‌کنند، کسانی که به زبان انگلیسی تسلط دارند و قادرند به‌ خوبی انگلیسی صحبت کنند، می توانند یک معلم زبان خوب باشند! اگر شما هم چنین تصوری دارید، بهتر است بدانید که سخت در اشتباه هستید. چون یک معلم زبان خوب در کنار تسلط کامل بر زبان انگلیسی، باید نحوه صحیح آموزش را هم بلد باشد.

بیشتر بخوانید:

یکی از اولین ویژگی‌های معلم زبان خوب این است که برنامه مشخص و دقیقی برای ارائه آموزش داشته باشد. زیرا با ارائه برنامه‌های کاربردی به‌ راحتی می‌تواند انگیزه شما برای آموزش را تقویت کند. یکی دیگر از نکات مهمی که به شما کمک می‌‌کند تا در انتخاب معلم دقیق‌تر عمل کنید، توجه به رزومه و سابقه فعالیت معلم زبان است. معمولا همه مدرسان زبان خوب و شایسته، یک رزومه بسیار قوی دارند و به نوعی قابلیت‌های خود را در این حوزه به اثبات رسانده‌اند.

 

مهمترین معیارهای انتخاب معلم زبان انگلیسی

برای انتخاب معلم زبان معیارهای زیادی نقش دارند که در ادامه ما ۵ مورد از اصلی‌ترین آنها را به شما معرفی می‌کنیم:

 

۱- تجربه بالا

تجربه به نوعی تکمیل‌ کننده تخصص است. پیشنهاد می‌کنیم معلم زبان خود را از بین کسانی انتخاب کنید که در کنار تسلط بر زبان از تجربه کافی هم برخوردار هستند.

البته منظور ما در این زمینه صرفاً تجربه تدریس نیست. بلکه شخص انتخابیِ شما، باید تجربه حضور در آزمون‌های مختلف مثل: آزمون آیلتس، تافل و… را هم داشته باشد تا بتوانید علاوه بر آموزش زبان، مهارت‌های لازم برای موفقیت در آزمون‌های مختلف را هم از او بیاموزید.

 

۲- روش تدریس

متدها و روش‌های آموزش زبان انگلیسی مدام در حال به‌ روز رسانی هستند. به همین دلیل یکی دیگر از معیارهای مهمی که برای انتخاب معلم زبان باید مد‌ نظر قرار دهید روش تدریس او است. ناگفته نماند که روش‌های سنتی تدریس زبان به نوعی منسوخ شده‌‌اند و دیگر کارایی سابق را ندارند.

بنابراین آن دسته از مدرسانی که هنوز هم از روش‌های سنتی برای تدریس استفاده می‌کنند و از قابلیت‌های متدهای مدرن غافل هستند، چندان انتخاب مناسبی نخواهند بود.

همچنین بهترین افراد در این زمینه بر شیوه‌های مختلف تدریس تسلط کامل دارند. از این روی برای آموزش تمامی شاگردان خود از یک شیوه آموزشی استفاده نمی‌کنند. بلکه آنها با تکیه بر تجربه و مهارت خود به راحتی می‌توانند منطبق با توانایی‌های هر شخص، بهترین روش تدریس زبان را برای او انتخاب کنند.

شما نیز همانند هر فرد دیگری؛ هوش، سرعت یادگیری و روش یادگیری منحصر به فرد خود را دارید. این وظیفه معلم است که متناسب با ویژگی‌های فردی و شخصیتی شما روش تدریس مناسب را تشخیص داده و مراحل آموزش زبان را متناسب با توانایی‌های شما پیش ببرد. پس اگر می‌خواهید زبان را منطبق با توانایی‌های خود و از طریق بهترین شیوه‌های تدریس فرا بگیرید، حتما در انتخاب معلم دقت بیشتری به خرج دهید.

بیشتر بخوانید:

 

۳- انرژی بالا و برخورد مناسب

برخورد مناسب از جمله مواردی است که یک استاد زبان را در نزد شاگردانش محبوب می‌کند. به عنوان مثال اگر معلم شما همیشه لبخند به لب داشته باشد و مطالب را با اشتیاق به شما آموزش دهد، انرژی مضاعفی خواهید گرفت. از طرف دیگر راحت‌تر می‌توانید با او رابطه برقرار کنید.

تجربه ثابت کرده نتیجه آموزش در کلاس‌های سرشار از انرژی و نشاط در مقایسه با کلاس‌های بی روح و خسته‌ کننده بسیار متفاوت است. مهم‌ترین عامل برای ایجاد یک کلاس آموزشی شاد و پرانرژی اخلاق و برخورد استاد می‌باشد. مسلما شما نیز همانند دیگر زبان آموزها تمایلی به حضور در یک کلاس بی روح و کسل کننده ندارید.

اگر جزو کسانی هستید که می‌خواهید در آینده یک استاد زبان موفق شوید و در این حرفه به صورت تخصصی فعالیت کنید، باید در کنار آموزش اصول زبان، تکنیک‌های ایجاد نشاط و اشتیاق در کلاس درس را هم فرا بگیرید و خوش برخورد و پرانرژی باشید.

 

۴- تداوم و استمرار

یک معلم زبان خوب و دلسوز اهمیت زیادی به کیفیت یادگیری دانش آموزان خود می‌دهد و طبق برنامه در کلاس‌های خود حضور پیدا می‌کند. همچنین او همه مطالب را تدریس می‌کند و به سرعت از نکات آموزشی عبور نمی‌کند. از طرف دیگر با شگردهای مختلفی از انتقال نکات آموزشی ارائه شده به زبان آموزان اطمینان خاطر پیدا می‌کند. پس اگر می‌خواهید یک معلم زبان خوب انتخاب کنید یا یک معلم زبان لایق و شایسته شوید، حتما به این معیار توجه ویژه داشته باشید.

 

۵- تعامل دوطرفه

هر معلم زبانی می‌داند که یکی از بخش‌های مهم آموزش زبان مکالمه است. پس یک استاد زبان خوب اهمیت ویژه‌ای به مکالمه و تعامل دو طرفه می‌دهد. هم‌چنین جز در مواقع ضروری همیشه سر کلاس به زبانی که در حال تدریس ان است صحبت می‌کند. برقراری مکالمه دو طرفه بین استاد و شاگرد، فرصتی را فراهم می‌کند که معلم بتواند نتیجه آموزش‌های خود را تحلیل کند. زیرا زبان‌ آموزان نقاط ضعف خود را در مکالمه‌هایشان بروز می‌دهند.

از سوی دیگر، یک معلم زبان انگلیسی حرفه‌ای و باتجربه، شیوه‌های مختلفی برای اصلاحِ صحبت کردنِ زبان آموزان خود دارد. او متناسب با ویژگی‌های شخصیتی هر یک از زبان آموزان، به صورت همزمان در گفتگو ورود کرده و ایرادات احتمالی زبان آموزان را به ایشان گوشزد می‌کند.

بسیاری از زبان آموزان ترجیح می‌دهند این اصلاح، به صورت همزمان، یعنی در لحظه صحبت کردن آنها انجام گیرد، اما برخی از آنها نیز تمایل دارند که معلم، ایرادات آنها را در پایان صحبت‌هایشان به آنها گوشزد کند. ترجیح هر زبان آموز، به قدرت حافظه کوتاه مدت آنها بستگی دارد. از همین روی، یک معلم زبان انگلیسی خوب، با تشخصی وضعیت حافظه کوتاه مدت زبان آموزان خود، و حتی با مشورت گرفتن از آنها، سعی می‌کند شیوه متناسب برای اصلاح و تقویت مهارت Speaking هر یک از زبان آموزان را انتخاب کند.

 

مدارک مورد نیاز برای معلم زبان انگلیسی شدن

مدارک مورد نیاز برای معلم زبان شدن در همه کشورها و حتی در بین همه موسسات آموزش زبان یکسان نیست. به عبارت دیگر مدارک لازم برای تدریس خصوصی زبان انگلیسی با مدرک لازم در یک آموزشگاه زبان متفاوت است. حتی مدارک لازم برای تدریس زبان در آموزش و پروش با مدارک مورد نیاز برای تدریس در موسسات آموزشی هم تفاوت دارد.

مدارک مورد نیاز برای معلم زبان انگلیسی شدن

به عنوان مثال زمانی که می‌خواهید یک معلم رسمی زبان شوید و در مدارس دولتی و زیر نظر آموزش و پرورش کار کنید، باید به فکر دریافت مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد زبان انگلیسی یا دبیری زبان انگلیسی از مراکز آموزش عالی باشید.

اما همان طور که گفتیم، همه موسسات و آموزشگاه‌های زبان برای استخدام مدرس مدارک یکسانی را درخواست نمی‌کنند. در حالت کلی برای تدریس در آموزشگاه‌های زبان علاوه بر مدرک لیسانس و یا بالاتر مرتبط با زبان انگلیسی، به مدرک دوره تربیت مدرس زبان و مدارک معتبری همچون آیلتس یا تافل نیز نیاز خواهید داشت.

در برخی موارد امکان استخدام در آموزشگاه‌های زبان بدون مدرک دانشگاهی و صرفا با وجود مدرک تافل یا آیلتس نیز امکان‌پذیر است. ناگفته نماند که هر چه رزومه شما قوی‌تر باشد و مدارک بیشتر و معتبرتری داشته باشید شانس استخدام شما در آموزشگاه‌ها و موسسات معتبر زبان بیشتر می‌شود.

 

گواهینامه های لازم برای تدریس زبان انگلیسی

مسلما شما نیز همانند دیگر علاقمندان به آموزش زبان انگلیسی برنامه مشخصی برای آینده خود دارید. به عنوان مثال ممکن است هدف شما از آموزش زبان مهاجرت تحصیلی و دسترسی به پذیرش دانشگاه‌های خارجی مورد علاقه خود باشد. یا شاید می‌خواهید در کنار تسلط بر زبان انگلیسی، مدارک معتبر و مورد نیاز برای تدریس زبان را نیز کسب کنید. به طور کلی زمانی که به قصد اشتغال در حوزه تدریس زبان، به یک آموزشگاه بروید، ملاک اصلی برای تعیین سطح مهارت شما، مدارک و گواهی‌نامه‌هایی که موفق به دریافت آنها شده‌‌اید، خواهد بود.

ممکن است شما نیز مانند بسیاری از افراد دیگر تصور کنید، گواهینامه‌های زبان فقط شامل تافل و آیلتس هستند و با دریافت آنها می‌توانید در حوزه‌های مختلف مربوط به زبان شاغل شوید. در صورتی که در حال حاضر گواهینامه‌های زبان شامل موارد مختلف دیگری نیز هستند. توصیه می‌کنیم، برای کسب موفقیت و رسیدن به آن چیزی که دنبالش هستید، با گواهینامه‌های مختلف زبان آشنا بوده و کاربرد آنها را نیز بشناسید.

اما مهم‌ترین مدرکی که برای تبدیل شدن به یک معلم زبان انگلیسی خوب باید داشته باشید، مدرک تی تی سی (Teacher Training Course) است. این مدرک همان طور که از نامش برمی‌آید، نشان دهنده آن است که دارنده آن، دوره‌های تربیت مدرس زبان را با موفقیت پشت سر گذاشته است. تقریبا تمامی موسسه‌های معتبری که در حوزه آموزش زبان فعالیت می‌کنند، برخورداری از مدرک TTC را به عنوان یکی از الزامات اصلی خود برای استخدام مدرس زبان در نظر گرفته‌اند. بنابراین اگر قصد دارید، به جرگه مدرسان زبان بپیوندید، شرکت در دوره‌های تی تی سی که معمولاً یک ترم به طول می‌انجامد را فراموش نکنید.

علاوه بر TTC، برای دریافت انواع مختلف مدرک زبان انگلیسی لازم است که حتما در یک موسسه معتبر زبان ثبت نام کرده و دوره‌های آموزشی لازم را پشت سر بگذارید. اگر سطح زبان بالایی داشته باشید به راحتی می‌توانید حتی در کمتر از ۶ ماه مدارک لازم برای تدریس معلم زبان انگلیسی را دریافت کنید. اما اگر در سطح مبتدی باشید، برای رسیدن به نتیجه قابل قبول، باید وقت و انرژی بیشتری بگذارید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سطح های زبان انگلیسی به ترتیب استاندارد CEFR

به طور کلی مدرک آزمون های معتبر زبان انگلیسی شامل تافل، آیلتس، سلپیپ، تولیمو، اف سی ای، سی ای ای، جی آر ای، سی پی ای و پی تی ای است و هر کدام از این موارد شرایط خاصی را برای آموزش دارند. اما همان طور که در مطلب قبلی نیز به این نکته اشاره شد، گواهینامه‌های لازم برای تدریس زبان شامل مدارک دانشگاهی مرتبط با زبان، مدرک آیلتس، مدرک تی تی سی و مدرک تافل هستند.

البته تمامی آموزشگاه‌ها همه مدرک فوق را درخواست نمی‌کنند. بلکه در برخی از موارد با ارائه یک مدرک نیز، امکان تدریس برای شما فراهم خواهد بود. اما برای اشتغال به تدریس زبان در برخی از آموزشگاه‌های دیگر نیاز است که دو یا چند گواهینامه را ارائه دهید.

 

سخن پایانی

در این مقاله معیارهای مهم برای انتخاب بهترین معلم زبان را برای شما برشمردیم. آموزش زبان نیاز به علاقه و صرف زمان مناسب دارد. پس بهتر است قبل از شروع به آموزش شرایط مناسب را برای خود فراهم کنید. برای ایجاد یک بستر و شرایط مناسب جهت آموزش زبان، فاکتورهای مختلفی را باید در نظر داشته باشیم که در متن بالا گزیده‌ای از آنها را به شما عزیزان معرفی کردیم.

در آخر پیشنهاد می‌کنیم برای انتخاب معلم زبان خوب عجول نباشید و با وسواس و حساسیت لازم، معیارهای گفته شده را در انتخاب معلم زبان خود بررسی کنید تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کنید. همچنین فراموش نکنید که هایتاکی، بهترین مدرسان خصوصی زبان انگلیسی و سایر زبان‌های زنده دنیا را برای شما در یک جا جمع کرده است. جایی که می‌توانید شرایط هر معلم را بررسی کرده و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

 

منبع: makingenglishfun.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *