کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

هوش مصنوعی به کمک مدرس های زبان می آید

۴.۴
(۷)

این روزها به نظر می‌رسد سرعت پیشرفت تکنولوژی فراتر از آن است که بتوانیم خودمان را به آسانی با آن تطبیق دهیم. هوش مصنوعی هر روز پنجره تازه‌ای به دنیایی شگفت‌انگیز پیش روی ما می‌گشاید؛ و تمام زندگی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با پیشرفت هوش مصنوعی و به ویژه از زمانی که سر و کله ChatGPT پیدا شد، مشاغل زیادی احساس خطر کردند، که این ابزارها بتوانند جای آن‌ها را بگیرند. شما به عنوان یک مدرس زبان حرفه‌ای چه فکر می‌کنید؟ هوش مصنوعی برای شما تهدید است یا یک ابزار شگفت‌انگیز؟

 

در ادامه می‌خوانید:

 

اگر در حال حاضر مشغول تدریس زبان‌های خارجی هستید، بهتر است هر چه زودتر کاربرد هوش مصنوعی در آزموش زبان را بشناسید. عجله کنید، تا از قافله عقب نمانید! دنیای امروز برای ما صبر نخواهد کرد!

 

هوش مصنوعی چیست؟

بسیاری از ما با شنیدن نام هوش مصنوعی یاد فیلم‌های علمی-تخیلی می‌افتیم که در آن ماشین‌ها و کامپیوترها بر انسان حکومت می‌کنند یا او را به اسارت گرفته‌اند. اما راستش را بخواهید در این تصور اغراق و توهم زیادی وجود دارد، که خیلی از ما را از هوش مصنوعی می‌ترساند. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کنیم این است که هوش مصنوعی ابزاری است در دست بشر. دست کم فعلاً نگران جنگ بین انسان‌ها و ماشین‌ها نباشید!

اجازه بدهید از یک تعریف علمی و دقیق از هوش مصنوعی (AI: Artificial Intelligence) شروع کنیم. به زبان ساده هوش مصنوعی، ماشینی است که روش فکر کردن و رفتار انسانی را شبیه‌سازی می‌کند. در واقع چندین سال است که ما از کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه‌های متنوع بهره‌مند شده‌ایم. اما می‌توانیم پیشرفت‌هایی را که به تازگی در این زمینه ایجاد شده است، انقلابی در زمینه کاربرد هوش مصنوعی در زندگی روزمره انسان بدانیم.

کاربرد هوش مصنوعی در آموزش زبان و یادگیری

 

حالا همین ابزار پیشرفته راه‌های زیادی پیش روی ما قرار داده تا بتوانیم آموزش را متحول کنیم. این ابزار هم برای معلم‌ها، مدرسان و مربیان امکانات شگفت‌انگیزی ارائه می‌کند، و هم برای دانش‌آموزان و دانشجویان کاربرد زیادی دارد.

 

هوش مصنوعی چگونه می‌تواند آموزش زبان را تحت تاثیر قرار دهد؟

هرچند این روزها چت جی پی تی جنجال زیادی به پا کرده است، اما در واقع هوش مصنوعی کاربردهای بسیار گسترده‌تری در آموزش و به خصوص آموزش زبان دارد.

ابزارهای وابسته به هوش مصنوعی ممکن است در برخی موارد زبان‌آموزان را از داشتن معلم بی‌نیاز کند، اما از طرف دیگر می‌تواند یک ابزار کمکی خوب برای مدرسان زبان باشد، تا برنامه‌های آموزشی خود را پربارتر کنند. اجازه بدهید، خیلی کوتاه ابزارهایی را مرور کنیم که هوش مصنوعی برای آموزش زبان در اختیار ما قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید:

 

۱. ابزار تشخیص گفتار طبیعی انسان

در حال حاضر تعداد زیادی از نرم‌افزارها، اپلیکیشن‌ها و وب‌اپلیکیشن‌های آموزش زبان از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند تا تمرین‌های گفتاری ارائه کنند و به تقویت مهارت اسپیکینگ کمک کنند. اپلیکیشن‌های شناخته‌شده‌ای مثل دولینگو، رزتا استون، بابل، ممرایز و… دقیقاً از همین تکنولوژی استفاده می‌کنند.

کاربرد هوش مصنوعی در اپلیکیشن های آموزش زبان

 

۲. تمرین‌های متنوع و شخصی

هوش مصنوعی می‌تواند به مدرسان زبان کمک کند، تمرین‌هایی منحصر به فرد برای هر زبان‌آموز مشخص کنند. هوش مصنوعی شرایط هر فرد را می‌سنجد و می‌تواند وابسته به شرایط، تمرین‌های متفاوتی به زبان‌آموز ارائه کند و متناسب با سطح یادگیری او پیش برود.

 

۳. تقویت همزمان چند مهارت زبانی

با استفاده از هوش مصنوعی تقویت مهارت‌های شنیداری پیشرفت بسیاری کرده است. تقریباً می‌توانیم بگوییم، تا پیش از بکارگیری هوش مصنوعی در آموزش زبان، هیچ کس نمی‌توانست به تنهایی مهارت اسپیکینگ خود را تقویت کند. حالا با استفاده از این ابزار، نه تنها همه مهارت‌ها را تقویت می‌کنید، در واقع می‌توانید به طور همزمان چند مهارت را تمرین نمایید. و این همان اتفاقی است که در زندگی واقعی رخ می‌دهد.

بنابراین هوش مصنوعی به مدرسان زبان کمک می‌کند تا تمرین‌های کاربردی‌تری برای دانشجویان خود طراحی کنند. اغلب تمرین‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند، دست کم دو مهارت زبان (از ۴ مهارت شنیداری، گفتاری، نوشتن و خواندن) را همزمان به کار می‌برند.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی و تدریس: آیا هوش مصنوعی جایگزین معلمان می شود؟!

 

۴. حافظه هوش مصنوعی برای پیگیری پیشرفت

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هوش مصنوعی این است که حافظه دارد. یعنی از هر فردی که با او در ارتباط قرار می‌گیرد، اطلاعاتی جمع‌آوری می‌کند و بر اساس آن اطلاعات جواب‌های متنوعی ارائه می‌کند. هر مدرس زبان می‌تواند از هوش مصنوعی برای ارزیابی پیشرفت دانشجویان خود کمک بگیرد.

 

۵. دسترس‌پذیری آموزش برای همه

انسان همیشه می‌خواهد محدودیت‌ها را از پیش روی خود بردارد. هوش مصنوعی نیز ابزار بسیار کارآمدی برای گذر از محدودیت‌هاست. استفاده از هوش مصنوعی در آموزش آنلاین به ما کمک می‌کند تا هر جا که هستیم به یادگیری ادامه دهیم. انسان دیگر برای یادگیری زبان در قید مکان نیست. بنابراین هوش مصنوعی و آموزش آنلاین هم برای زبان‌آموزان، و هم برای مدرسان زبان در مناطق متنوع فرصت‌های برابری فراهم می‌کند.

از طرف دیگر ابزارهای وابسته به هوش مصنوعی، امکان آموزش را برای اقشار خاص و افراد دارای معلولیت نیز ساده‌تر و دسترس‌پذیرتر کرده‌اند. استفاده از ابزارهایی مثل Google Assistant و ابزارهای مشابه دیگر، به برقراری ارتباط و دسترسی آموزش برای افراد با محدودیت‌ها و توانمندی‌های متفاوت کمک کرده است.

بیشتر بخوانید: یادگیری زبان های خارجی به کمک هوش مصنوعی

 

کاربردهای عملی هوش مصنوعی برای یک مدرس زبان

شما به عنوان یک مدرس زبان از هوش مصنوعی چه استفاده‌ای می‌کنید؟ آیا هوش مصنوعی به پیشرفت و کیفیت کلاس‌هایتان کمک کرده است؟

امروز شاید لازم باشد، نقش و جایگاه مدرس را در آموزش زبان بازنگری کنیم. با همه پیشرفتی که تکنولوژی هوش مصنوعی داشته، حتی پیچیده‌ترین ربات‌ها هم هنوز نمی‌توانند جایگزین یک مدرس زبان خوب شوند. در واقع شما به عنوان یک معلم زبان می‌توانید مسئولیت کارهای ساده‌تر را به ماشین‌ها بسپارید و وقتتان را صرف برنامه‌ریزی بهتر فرآیند یادگیری، راهنمایی زبان‌آموز و کارهای مهمی از این دست کنید.

بیشتر بخوانید: تأثیرات هوش مصنوعی بر آموزش و یادگیری

در ادامه راهکارهایی را بررسی می‌کنیم که در یک دوره آموزش زبان می‌تواند به مدرسان کمک کند کلاس خود را بهتر اداره کنند و کیفیت آموزش خود را بالا ببرند. این ابزار به شما کمک می‌کند که در زمان خود نیز صرفه‌جویی کنید، و برای هر زبان‌آموز یک برنامه آموزشی شخصی‌تر، ساده‌تر و مؤثرتر داشته باشید.

 

۱- تعیین سطح اولیه را با کمک هوش مصنوعی انجام دهید

هر مدرس زبانی در نخستین جلسه آموزشی خود، سطح مهارت‌های زبانی دانشجویش را محک می‌زند. اما گرفتن امتحان در اولین جلسه خیلی خشک و اضطراب‌آور است. شاید بهتر باشد در جلسه اول کمی با دانشجویتان گپ بزنید. معمولاً معلم‌های حرفه‌ای زبان در همین گپ زدن اطلاعات زیادی درباره سطح دانشجوی جدید به دست می‌آورند.

آزمون های تعیین سطح آنلاین وابسته به هوش مصنوعی

 

بعد از کمی گپ زدن می‌توانید از دانشجو بخواهید یک تعیین سطح اولیه بدهد. وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های آموزش زبان زیادی وجود دارند که تعیین سطح‌های جذاب و بازی‌گونه‌ای ارائه می‌کنند. این مدل تعیین سطح‌ها افراد را تشویق می‌کنند که مراحل را با آرامش بیشتری طی کنند.

از طرف دیگر بسیاری از زبان‌آموزان اعتمادبه‌نفس کافی ندارند تا در اولین جلسه به راحتی صحبت کنند. حرف زدن با یک ماشین که آن‌ها را قضاوت نمی‌کند ممکن است برایشان آسان‌تر باشد. بنابراین شما هم این ابزار را در اختیارشان قرار دهید. بعد می‌توانید خودتان با توجه به مصاحبه اولیه و نتیجه‌ای که از تعیین سطح گرفته‌اید به یک جمع‌بندی اولیه از سطح و شرایط دانشجوی خود برسید.

دانستن سطح مهارت دانشجو در هر بخشی از آموزش زبان به شما کمک می‌کند برنامه آموزش زبان منسجم‌تر و بهتری برای هر دانشجو داشته باشید.

 

۲- از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان کمک بگیرید

بسیاری از اپلیکیشن‌های آموزش زبان از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. می‌توانید از دانشجویان خود بخواهید از یک اپلیکیشن یا نرم‌افزار خاص برای تمرین بیشتر بهره ببرند. نمودارهای پیشرفتی که این اپلیکیشن‌ها ارائه می‌کنند نیز می‌تواند به ارزیابی شما از پیشرفت زبان‌آموزان کمک کند.

شاید برخی از دانشجویان شما نرم‌افزارهای کامپیوتر یا اپلیکیشن‌های تحت وب را ترجیح بدهند. اغلب تولیدکننده‌های اپلیکیشن‌های آموزشی امکان استفاده از ابزارهای متنوع را فراهم می‌کنند. چند نمونه از اپلیکیشن‌هایی که از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند در جدول زیر آمده‌اند:

اپلیکیشن نسخه‌های موجود مهارت‌های زبانی زبان‌های پشتیبانی شده
Doulingo Android – iOS – Web شنیداری، گفتاری، نوشتن، خواندن، واژگان و گرامر بیش از ۱۰۰ زبان: انگلیسی، آلمانی، فرانسه، عربی، ایتالیایی، اسپانیایی، کره‌ای، هندی، چینی و…
Rosetta Stone Android – iOS – Windows – Mac – Web شنیداری، گفتاری، نوشتن، خواندن، واژگان و گرامر ۲۵ زبان: انگلیسی، آلمانی، فرانسه، عربی، ایتالیایی، اسپانیایی، کره‌ای، هندی، چینی و…
Babbel Android – iOS – Web شنیداری، گفتاری، نوشتن، خواندن، واژگان و گرامر ۱۳ زبان: انگلیسی، آلمانی، فرانسه، ترکی، روسی، سوئدی و …
Busuu Android – iOS شنیداری، گفتاری، نوشتن، خواندن، واژگان و گرامر ۱۴ زبان: انگلیسی، آلمانی، فرانسه، عربی، ایتالیایی، اسپانیایی، کره‌ای، ژاپنی، روسی و…
Mondly Android – iOS – Web شنیداری، گفتاری، نوشتن، خواندن، واژگان و گرامر ۴۱ زبان: انگلیسی، آلمانی، فرانسه، عربی، ایتالیایی، اسپانیایی، کره‌ای، هندی، چینی و…
Memrise Android – iOS – Web شنیداری، گفتاری، نوشتن، خواندن، واژگان و گرامر ۲۳ زبان: انگلیسی، آلمانی، فرانسه، عربی، ایتالیایی، اسپانیایی، کره‌ای، هندی، چینی و…

 

چت جی پی تی؛ یک ابزار شگفت‌انگیز برای مدرس‌های زبان

احتمالاً تا الان نام ChatGPT را شنیده‌اید. شاید با آن کار هم کرده باشید. اما آیا آن را در برنامه آموزشی خود قرار داده‌اید؟ وقت آن است که این ابزار شگفت‌انگیز را برای آموزش زبان استفاده کنید.

چت جی پی تی یک ربات هوشمند چت است که شرکت خصوصی Open AI آن را در نوامبر ۲۰۲۲ به صورت رایگان در اختیار همه قرار داد. البته شما با پرداخت هزینه می‌توانید از امکانات بیشتری روی این ربات هوشمند استفاده کنید، اما نسخه رایگان نیز به اندازه کافی شگفت‌انگیز و کاربردی است.

این ابزار شبیه یک متخصص حرفه‌ای است که می‌توانید هر سوالی دوست دارید از او بپرسید و در زمینه‌های متفاوت از او کمک بگیرید. وقتی با ChatGPT چت می‌کنید، احساس می‌کنید یک انسان واقعی در حال پاسخ دادن به شماست. ChatGPT حافظه دارد و در مکالمه‌تان هیچ خبری از جواب‌های تکراری نخواهد بود. این یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های ChatGPT با موتورهای جست‌وجوگر مثل Google و Bing است.

ChatGPT در آموزش زبان

 

ChatGPT از بیش از ۵۰ زبان پشتیبانی می‌کند، و شما می‌توانید به راحتی به زبان فارسی با آن چت کنید. هر چند ممکن است نتایجی که در زبان‌هایی مثل انگلیسی، آلمانی و فرانسه می‌گیرید، جامع‌تر باشند.

اجازه بدهید بدون تلف کردن وقت برویم سراغ کاربردهای مهم ChatGPT در آموزش زبان.

البته اول باید یک حساب کاربری در ChatGPT بسازید. با توجه به این که ما از ایران اجازه دسترسی به این روبات هوشمند را نداریم، باید از یک شماره مجازی و راه‌هایی برای رفع تحریم استفاده کنید. شاید ساختن حساب کاربری در ChatGPT کمی دردسر داشته باشد، اما مسیر آن تقریباً ساده است و مطمئن باشید ارزشش را دارد.

 

۱- آماده کردن طرح درس

می‌توانید واقعاً فرض کنید که در حال چت کردن با یک متخصص هستید. پس چرا مستقیم از او نمی‌پرسید باید چه کاری انجام دهید؟

شرایط کلاستان را به او بگویید و از او بخواهید یک طرح درس یا برنامه کلاسی به شما پیشنهاد کند. اجازه بدهید نظرش را درباره یک کلاس یک ساعته آموزش زبان انگلیسی به یک نوجوان ۱۶ ساله فارسی زبان بپرسیم.

امکانات چت باکس در چت جی پی تی - کاربرد هوش مصنوعی در آموزش زبان

 

حالا برنامه‌ریزی برای کلاس آموزش زبان برایتان ساده‌تر نیست؟ البته که شما برنامه درسی‌تان را با استفاده از تجربه‌تان آماده می‌کنید. ChatGPT هم می‌تواند پیشنهادهایی بدهد که برایتان الهام‌بخش باشد. حالا که مرور واژگان، فیلم و تمرین مکالمه را پیشنهاد کرده، اجازه بدهید جزئیات بیشتری درباره این فعالیت‌ها بخواهیم:

کاربرد هوش مصنوعی در تدریس زبان - استفاده از ChatGPT

کاربرد هوش مصنوعی در تدریس زبان - استفاده از ChatGPT

 

همان‌طور که در تصویر آخر می‌بینید، بالاخره ممکن است ChatGPT خودش را هم معرفی کند! نکته جالب توجه دیگر این است که ChatGPT کاملاً متوجه شده است که من این سوالات را در راستای اطلاعات قبلی پرسیده‌ام.

هر جا به نظرتان رسید اطلاعاتی که به دست آورده‌اید کافی است، از دکمه Stop کنار Chat box استفاده کنید تا توضیحات ChatGPT متوقف شود. درست همان‌جا آیکون دیگری نمایش داده می‌شود که به شما اجازه می‌دهد بخواهید در مورد همان سوال بیشتر بدانید.

امکانات چت باکس در چت جی پی تی - کاربرد هوش مصنوعی در آموزش زبان

 

۲- از ChatGPT بخواهید به شما ابزار معرفی کند

همان‌طور که در مثال بالا هم دیدید، می‌توانید از ChatGPT بخواهید به شما ابزارهایی برای بالا بردن کیفیت کلاستان پیشنهاد کند. درباره زبانی که می‌خواهید آموزش دهید، مهارتی که می‌خواهید تقویت کنید، شرایط دانشجوی‌تان، و خلاصه هر جزئیاتی که لازم است، توضیح بدهید و از ChatGPT بخواهید یک ابزار مناسب و سازگار با این شرایط به شما پیشنهاد دهد.

برای مثال شاید بخواهید:

  • اپلیکشن‌های کاربردی‌تر برای آموزش در کلاستان را بشناسید.
  • فیلم‌هایی مناسب دانشجوی‌تان به او پیشنهاد کنید.
  • یک پادکست یا موسیقی خوب برای آموزش سطح زبانی مورد نظرتان پیدا کنید.
  • روش‌های آموزشی متنوعی را یاد بگیرید.
  • بازی‌های آموزشی جدیدی در کلاستان داشته باشید.
  • و…

 

۳- ChatGPT می‌تواند فیلم‌های خوبی به شما پیشنهاد دهد

همه ما می‌دانیم که یکی از بهترین روش‌ها برای تسلط به هر زبانی تماشای فیلم است. بنابراین شرایط مورد نظرتان را برای ChatGPT بگویید و از او بخواهید چند فیلم مناسب به شما معرفی کند. مثلاً تصویر زیر را ببینید (این بار به زبان انگلیسی می‌پرسیم):

کاربرد هوش مصنوعی در آموزش زبان با فیلم

 

حتی می‌توانید لهجه مورد نظرتان را نیز مشخص کنید. یا می‌توانید از ChatGPT بخواهید فیلمی مشابه به یکی از فیلم‌های مورد نظرتان به زبانی که می‌خواهید آموزش بدهید به شما پیشنهاد کند.

 

۴- مثال‌های متنوع برای دانشجویان خود داشته باشید

شما می‌توانید از ChatGPT بخواهید به هر زبانی که درس می‌دهید برایتان مثال تولید کند. کافی است یک موقعیت را مشخص کنید و بخواهید در مورد آن چیزی بنویسد. فرض کنید می‌خواهید چند مورد معرفی شخصی برای دانشجوی‌تان بفرستید. می‌توانید خلاصه‌وار چند شخصیت را تعریف کنید و بعد یک معرفی در یک پاراگراف از ChatGPT بگیرید.

یا شاید بخواهید برای نوشتن یک نامه اداری کوتاه، یا ایمیل رسمی، چند مثال در اختیار دانشجوی‌تان قرار دهید. بگویید شخصیت مورد نظر شما باید به چه کسی ایمیل بزند، برای چه کاری، و اطلاعاتی که لازم است درباره خودش بدهد را مشخص کنید. خودتان هم می‌توانید یک دور متن را بررسی کنید و مطمئن شوید، هدف آموزشی شما را برآورده می‌کند.

 

کاربرد ChatGPT در آموزش زبان و ارائه مثال

 

علاوه بر این می‌توانید مثال‌های خود را با ChatGPT بازنویسی کنید. یک فاکتور را در مثال تغییر دهید و بخواهید که مثال را با آن تغییر تحویلتان دهد.

ممکن است شما دانشجویانی در گروه‌های سنی متنوع داشته باشید، و آماده کردن مثال برای هر گروه وقت زیادی از شما بگیرد. یک مثال آماده پیدا کنید، یا یکی از مقال‌هایی که قبلاً آماده کرده‌اید را به ChatGPT و بخواهید طوری آن را بازنویسی کند که برای سطح مورد نظر شما یا گروه سنی مورد نظر شما قابل فهم باشد.

یادتان باشد، ChatGPT قرار است فقط به شما کمک کند سریع‌تر تعدادی مثال کاربردی برای دانشجوی‌تان آماده کنید. هنوز هم شما هستید که باید بررسی کنید، متنی که در اختیار دارید، همه آموزش مورد نظر شما را در بر دارد یا خیر.

 

۵- برای تصحیح تمرین‌های دانشجویان از ChatGPT کمک بگیرید

شما می‌توانید تمرین‌های دانشجویان‌تان را به ChatGPT بدهید و از او بخواهید که آن‌ها را از نظر گرامری، املایی، یا از هر دید دیگری بررسی کند و پیشنهادهایش را بگوید. این روش برای صرفه‌جویی در زمانتان فوق‌العاده است. حتماً تصحیح تمرین‌های دانشجویان وقت زیادی از شما می‌گیرد.

 

۶- ChatGPT را به عنوان یک ابزار به دانشجویان خود معرفی کنید

همان‌طور که می‌بینید، شما می‌توانید بنشینید و در مورد یک موضوع مشخص با ChatGPT چت کنید. همین کار می‌تواند یک تمرین خیلی خوب برای دانشجویان شما باشد. با توجه به این که بسیاری از دانشجویان شما ممکن است نتوانند به راحتی به افراد Native در زبان مورد نظرشان دسترسی داشته باشند، ChatGPT می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برایشان باشد.

بهتر است موضوع مشخصی برای این چت به دانشجویان خود بدهید. سپس از آن‌ها بخواهید متن چت‌های‌شان را برای شما بفرستند، تا درباره آن نظر بدهید، یا نکاتی که لازم است را با آن‌ها در میان بگذارید.

 

۷- ChatGPT برای آموزش واژگان و اصطلاحات

همه ما می‌دانیم که بالا بردن دایره لغات برای هر زبان‌آموزی مهم است. در این مورد هم شما می‌توانید از ChatGPT کمک بگیرید تا لیست‌های موضوعی از واژگان در سطح مشخصی دریافت کنید. برای مثال من از ChatGPT خواسته‌ام یک فهرست ۱۰ تایی از مهم‌ترین واژگان فرانسوی درباره سفر و در سطح A2 معرفی کند، و معنی فارسی آن‌ها را نیز بنویسد.

۱. Voyager (سفر کردن)
۲. Destination (مقصد)
۳. Hôtel (هتل)
۴. Billet (بلیط)
۵. Avion (هواپیما)
۶. Train (قطار)
۷. Bus (اتوبوس)
۸. Bagages (چمدان‌ها)
۹. Excursion (گشت)
۱۰. Carte (نقشه)

می‌توانید توضیحات بیشتر، مثال، collocation و مترادف و متضاد کلمات را نیز دریافت کنید.

بیشتر بخوانید: کالوکیشن های زمان در انگلیسی

یک روش دیگر نیز این است که یک متن با سطح مشخص را به ChatGPT بدهید و بخواهید کلمات کلیدی آن را مشخص کند. سپس می‌توانید از دانشجویان خود بخواهید با کمک این واژه‌ها مثال‌هایی بنویسند و کاربرد و ارتباط آن‌ها را پیدا کنند.

ChatGPT می‌تواند به شما کمک کند مثال‌های خوبی برای اصطلاحات موجود در یک زبان پیدا کنید، و آن را با توجه به زمینه‌های فرهنگی توضیح دهید. شاید بتوانید ضرب‌المثل‌های مشابه زیادی را با کمک ChatGPT به دانشجویان خود آموزش دهید.

 

۸- تقویت مهارت رایتینگ با کمک ChatGPT

شما به روش‌های متنوعی می‌توانید از ChatGPT برای طراحی یک تمرین رایتینگ کمک بگیرید. برای مثال می‌توانید یک متن کوتاه به ChatGPT بدهید و بخواهید آن را ادامه دهد یا موضوع را بسط دهد. از دانشجویانتان نیز بخواهید این کار را انجام دهند و متن خودشان را با متن ChatGPT مقایسه کنند.

یک نمونه دیگر می‌تواند استفاده از یک نمونه رایتینگ خوب باشد. متنی را از یک منبع معتبر انتخاب کنید، و مشابه آن را نیز از ChatGPT بخواهید. سپس از دانشجویان خود بخواهید دو متن را از نظر ساختار گرامری، سیر منطقی متن، لحن و ظرافت زبانی مقایسه کنند.

تمرین مشابهی را نیز می‌توانید برای خلاصه کردن یک متن بلند انجام دهید، از دانشجویانتان بخواهید خلاصه خودشان را با خلاصه ChatGPT مقایسه کنند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آن‌ها را بیابند. خلاقیت به خرج دهید و تمرین‌های متنوعی طراحی کنید.

 

سوالات متداول

 

آیا هوش مصنوعی می‌تواند جای مدرسان زبان را بگیرد؟

در حقیقت هوش مصنوعی می‌تواند به افراد کمک کند که زبان مورد نظرشان را راحت‌تر یاد بگیرند. شاید برای افرادی که قصد دارند به تنهایی یک زبان را یاد بگیرند، ابزار مناسبی باشد. اما واقعیت این است که در حال حاضر هوش مصنوعی نمی‌تواند کاملاً جایگزین یک مدرس زبان حرفه‌ای شود.

 

آیا زبان‌آموزان می‌توانند برای انجام تمرین‌ها با کمک هوش مصنوعی تقلب کنند؟

شاید بتوانند! اما در واقع این هنر شماست که با شناخت و بکارگیری درست هوش مصنوعی یک برنامه آموزشی مناسب و جذاب طراحی کنید. به هر حال شما قرار است به دانشجویانتان زبان یاد بدهید، نه این که از آن‌ها امتحان بگیرید.

 

استفاده از هوش مصنوعی در تدریس زبان چقدر اهمیت دارد؟

در عصر ما قطعاً خیلی زیاد! شاید در حال حاضر به کار بردن هوش مصنوعی در آموزش زبان برای مدرسان یک مزیت به شمار آید، و شما را از مدرسان بسیاری متمایز کند. اما مدت زیادی نخواهد گذشت که تسلط به استفاده از هوش مصنوعی در تدریس زبان یک شرط مهم و لازم برای تضمین کیفیت کلاس شما خواهد بود. سرعت پیشرفت تکنولوژی را دست کم نگیرید.

 

سخن پایانی

ما در عصری زندگی می‌کنیم که هوش مصنوعی به سرعت در حال پیشرفت است. این بهترین فرصت است که نهایت استفاده را از این ابزار کارآمد ببریم. شما به عنوان یک مدرس زبان، لازم است نسبت به ابزارهای به‌روز آگاهی خوبی داشته باشید. اگر هنوز تدریس زبان با کمک هوش مصنوعی را امتحان نکرده‌اید، بهتر است هر چه سریع‌تر شروع کنید.

یکی از پرطرفدارترین شیوه‌های یادگیری زبان در دنیای امروز شرکت در کلاس خصوصی آنلاین زبان است. شما هم می‌توانید در وب‌سایت هایتاکی به عنوان مدرس زبان فعالیت کنید و کلاس‌هایتان را به صورت آنلاین نیز برگزار نمایید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۴ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *