کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

آیا شغل معلمی زبان سخت است؟

۵
(۵)

آیا شغل معلمی زبان سخت است؟ شغل معلمی کار سختی است، اما معلم زبان بودن شاید از همه سخت‌تر باشد! شما به عنوان معلم زبان، با چالش‌هایی مانند بی‌توجهی به یادگیری زبان دوم، روبه‌رو شدن با سطوح متفاوت دانش زبانی، خستگی و کاهش انگیزه زبان آموزان مواجه می‌شوید.

در کنار این موارد، معلم یا مدرس زبان بودن، فرصتی برای ارتباط با فرهنگ‌های دیگر، استفاده از سفرها و امکانات شغلی، گذراندن دوره‌های تحصیلی برای افزایش اعتبار رزومه کاری و درآمد امن را فراهم می‌کند. اگر راه‌های کنار آمدن با هرکدام از چالش‌های مسیر معلمی را بدانید، قطعا شغل دلنشینی خواهد بود. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با پیچ و خم شغل معلمی زبان و انواع روش‌های تدریس آن آشنا شویم.

 

در ادامه می‌خوانید: 

 

چالش ها و سختی شغل معلمی زبان

در ابتدا، با چالش‌های مسیر معلمی زبان آشنا خواهیم شد:

 

۱. درک توانایی یادگیری زبان آموزان مختلف

برای یک معلم، همیشه زبان‌آموزان با سطوح یادگیری متفاوت وجود دارند. مخصوصا زمانی‌ که برای کودکان تدریس می‌کنید، ممکن است کودکان تیزهوش، کم توجه و بیش‌ فعال را با هم در یک کلاس داشته باشید. مهم‌ترین کاری که باید انجام دهید، توانایی مدیریت همزمان آن‌ها است. امتحان روش‌های مختلف، می‌تواند به شما در این زمینه کمک کند.

 

۲. مشکلات خانوادگی زبان آموزان

یکی از مسائل کلیدی در آموزش، نداشتن دسترسی زبان‌آموزان به روان‌درمانگر و روانشناس (یا آشنا نبودن با مشاور خوب) است که باعث مراجعه آن‌ها به معلمان برای حمایت عاطفی می‌شود. کمک به زبان‌آموز بسیار خوب است اما آگاه باشید که مسئولیت راهنمایی زبان‌ آموزان برعهده مشاور خواهد بود.

 

۳. ارتباط موثر

شما به عنوان یک مدرس در یک کلاس درس، با طیف شخصیتی مختلفی روبه‌رو می‌شوید. شخصیت‌های برونگرا معمولا بیشتر از دیگران جو محیط را در دست می‌گیرند و راحت‌تر احساسات خود را بیان می‌کنند به همین دلیل، به‌راحتی می‌توانید به نقاط ضعف و نقاط قوت آن‌ها پی ببرید.

در مقابل آن‌ها، افراد درون‌گرا قرار دارند که به توجه بیشتری نیاز دارند و ممکن است احتیاجات و مشکلات یادگیری خود را بیان نکنند. یک معلم باید توانایی برقراری ارتباط با افراد مختلف را داشته باشد تا بتواند اعتماد زبان‌آموزان را جلب کند.

بیشتر بخوانید: بهترین ویژگی‌ ها و مهارت های یک معلم زبان چیست؟

 

۴. مدیریت زمان

شغل معلمی زبان علاوه بر زمان و توجه زیادی که احتیاج دارد، زمان استراحت کمی نیز در اختیار شما می‌گذارد. براساس نوع تدریسی که انتخاب می‌کنید، آموزش آنلاین یا حضوری، باید مهارت وقت گذاشتن برای تک‌تک زبان‌آموزان را هم کسب کنید تا بتوانید نیازهای آن‌ها را برطرف کنید‌. بنابراین برنامه ریزی و مدیریت زمان می‌تواند به شما کمک کند تا وقت آزاد بیشتری را به خودتان اختصاص دهید.

 

۵. فشار کاری

معلمی می‌تواند یک حرفه سخت باشد. فشار مداوم برای به دست آوردن نتایج عالی از سمت مدیر و والدین برای معلمان می‌تواند با فرسودگی شغلی همراه باشد. اگر این موارد را تجربه می‌کنید، بهتر است در روند شغلی‌تان تغییری ایجاد کنید:

  • احساس خستگی بعد از کار
  • ترس از رفتن به سر کار
  • در فکر شغل جدید بودن

 

مزایای شغل معلم زبان خارجی

کار به عنوان یک معلم زبان خارجی، در کنار سختی‌ها، مزایای زیادی دارد، به خصوص زمانی که کار شما آزاد یا فریلنسری باشد. لیست زیر، بخشی از مزایای شغل معلمی زبان خارجی را بیان می‌کند:

 

۱. می‌توانید دستمزد بالاتری کسب کنید

یکی از مزایای معلمی زبان خارجی، این است که اگر مهارت خوبی در آموزش زبان داشته باشید، می‌توانید درآمد بالایی کسب کنید. همچنین اگر برای یک شرکت یا وب‌سایت خارجی کار کنید، امکان دریافت دستمزد دلاری نیز وجود دارد.

بیشتر بخوانید: آیا درآمد معلم خصوصی زبان از معلم مدرسه بیشتر است؟ چرا؟

 

۲. فرصت سفر دارید

با ساخت یک رزومه قوی، می‌توانید با شرکت‌های خارجی در سراسر جهان همکاری کنید. در صورت پذیرش، فرصت سفر به خارج از کشور نیز برای شما فراهم می‌شود.

 

۳. امکان آشنایی بافرهنگ‌های دیگر را پیدا می‌کنید

به عنوان مدرس زبان، با طیف وسیعی از زبان‌آموزان، چه در داخل و چه در خارج کشور، روبه‌رو می‌شوید که به شما فرصت ارتباط با فرهنگ‌های دیگر را می‌دهد.

 

۴. از پاداش عاطفی مربی بودن لذت می‌برید

بیشتر معلمان تلاش می‌کنند با تک‌ تک زبان‌آموزان ارتباط برقرار کنند. به این طریق، هم از مسیر پیشرفت آن‌ها مطلع خواهید شد که به افزایش انگیزه زبان‌آموزان کمک می‌کند و هم تجربیات زیادی کسب خواهید کرد. حتی ممکن است با زبان‌آموزان خود دوست شوید. این مورد می‌تواند یکی از مزایای برتر معلمی باشد.

بیشتر بخوانید: نقش ارتباطات در یادگیری زبان

 

ویژگی‌های یک معلم زبان خوب چیست؟

برای این‌که بدانیم معلم زبان شایسته چه ویژگی‌هایی دارد، به بررسی ۱۰ مورد از آن‌ها می‌پردازیم:

 

۱. تسلط به زبان خارجی

برای آموزش زبان، مربیان معمولاً نیاز به تسلط تا حد زبان مادری دارند. این کاملاً ضروری است که مربیان ساختارهای دستوری را که زیربنای همه زبان‌ها هستند درک کنند.

 

۲. توانایی مدیریت کلاس درس

یک چالش کلیدی برای همه مربیان این است که مطمئن شوند همه زبان‌آموزان در حال انجام وظایف خود هستند و به شیوه‌ای منظم هم‌گام با کلاس کار می‌کنند. با این حال، در هر کلاس و در هر مدرسه‌ای، افرادی وجود دارند که به دلایلی از برنامه کلاسی جا می‌مانند. رسیدگی به آن‌ها، به مهارت و تجربه نیاز دارد.

 

۳. مسئولیت‌پذیری و زمان شناسی

در یک کلاس آموزشی، مسئولیت مدیریت و هماهنگی برعهده مدرس است. شما دوره درس را تعیین می‌کنید، از دانش آموزان خود مراقبت می‌کنید، آموزش لازم را ارائه می‌دهید و محیط یادگیری را کنترل می‌کنید. بنابراین، مربیان زبان، هر بار که وارد کلاس خود می‌شوند، مسئولیت بزرگی را به عهده دارند.

 

۴. روش‌های آموزشی متفاوت

استفاده از یک روش تدریس در طولانی مدت، علاوه بر کاهش سطح یادگیری، انگیزه زبان‌آموزان را هم کاهش می‌دهد. روش‌های تدریس جدید که می‌توانند به شما برای افزایش نشاط و ایجاد سبک جدید و منحصربه‌فرد برای خودتان کمک کننده باشند را فرا بگیرید. تعدادی از روش‌های آموزشی متفاوت عبارت‌اند از:

  • آموزش گروهی: دانش‌آموزان را به گروه‌های کوچک تقسیم کنید و وظیفه تدریس هر فصل را به آن‌ها واگذار کنید.
  • یادگیری با تحقیق و پژوهش: مسائل و مشکلات پیرامون هر درس که نیاز به بررسی و پژوهش دارند را به زبان‌آموزان بسپارید و برای آن‌ها نمره کلاسی تعیین کنید.
  • روش مونته سوری: این روش برای تدریس کودکان کاربرد دارد. برای کودکان نیاز ایجاد کنید و امکان پاسخ‌دهی را در محیط اطرافشان قرار دهید. کودکان با پاسخ به آن‌ها احساس خودانگیختگی و استقلال می‌کنند و علاقه بیشتری به یادگیری نشان می‌دهند. به عنوان مثال برای آموزش زبان انگلیسی، حروف الفبا را با مقوا برش دهید و در جعبه قرار دهید و به کودک بگویید تا حروف الفبا را روی میز بچیند.

 

۵. تشویق و ایجاد انگیزه در زبان آموزان

یکی از روش‌های ایجاد انگیزه، تشویق و همکاری با زبان‌آموزان است. اگر تلاش کنید تا ارتباط نزدیک‌تری با افراد کلاس‌تان داشته باشید، خواهید دید که چقدر روند یادگیری آن‌ها پیشرفت خواهد کرد. تشویق زبان‌آموزان از روش‌های افزایش انگیزه است.

 

۶. انعطاف پذیر بودن در آموزش

سیستم‌های آموزشی انعطاف‌پذیر، به فراگیران کمک می‌کند تا با علاقه در مسیر آموزش حرکت کنند. انعطاف‌پذیری به این معناست که زبان‌آموزان بتوانند مسیر یادگیری خود را با توجه به علایق و توانایی‌های خود تطبیق دهند.

 

۷. استفاده از منابع موجود در کلاس درس

با توجه به نوع کلاس درسی‌تان، آموزش از راه دور یا آموزش حضوری، از تمام ظرفیت‌های کلاس استفاده کنید. استفاده از پروژکتور، قرار دادن میزهای کلاس به شکل دایره برای ارتباط چشمی بیشتر با فراگیران و حتی آموزش در محیط باز مانند پارک، می‌تواند تغییر چشم‌گیری در آموزش و یادگیری داشته باشد.

بیشتر بخوانید: استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز در تدریس زبان

 

۸. حمایت از زبان آموزان

حمایت و پشتیبانی از زبان‌آموزان حرف اول را در آموزش شما می‌زند. یادگیری یک زبان جدید برای زبان‌آموزان می‌تواند دشوار باشد و در مواردی نیاز به مشورت داشته باشید. بهترین روش این است که گروهی شامل همکاران خود ایجاد کنید تا از تجربیات آن‌ها استفاده کنید، مسائل و مشکلاتی که با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنید را بازگو کنید و منابع آموزشی را بین خودتان رد و بدل کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین سن برای معلم زبان شدن چه سنی است؟

 

۹. رسیدگی به انتظارات والدین و خانواده‌ها

بسیاری از مؤسسات آموزش زبان، کسب و کارهای خصوصی هستند که مشتریان زیادی دارند. به همین دلیل والدین می‌خواهند اطمینان حاصل کنند که فرزندانشان بهترین آموزش ممکن را می‌گیرند و پیشرفت می‌کنند. بنابراین تلاش برای تعیین مرزهای روشن و رابطه مثبت با والدین برای شما بسیار مفید خواهد بود.

اگر در خارج از کشور تدریس می کنید، بهتر است درباره فرهنگ کشور یا منطقه‌ای که در آن کار می‌کنید به دقت تحقیق کنید. شخصیت هر پدر و مادری متفاوت است و تجربه بیشتر به شما کمک می‌کند تا از توهین ناخواسته به کسی و ایجاد یک بحث بزرگ جلوگیری کنید.

 

۱۰. اطلاع از پیشرفت زبان آموزان

در نهایت، مهم‌ترین قدم برای یک معلم، اطلاع از میزان پیشرفت دانش‌آموزان است. مدیریت و هماهنگی در کلاس‌های کودکان سخت‌تر از کلاس درس با بزرگسالان است. با توجه به مهارت مدیریتی خودتان، هرچقدر بیشتر به هدف پیشرفت کلی کلاس نزدیک شوید، احساس رضایت‌ خاطر و آرامش بیشتری نیز خواهید داشت.

بیشتر بخوانید:

 

سخت ترین و آسان ترین زبان ها برای یادگیری کدام اند؟

یادگیری زبان چینی طبق منابع و نظرسنجی‌های متعدد، در شماره اول چالش‌ برانگیزترین زبان قرار دارد. در نقطه مقابل آن، زبان انگلیسی قرار گرفته است که پرصحبت‌ترین زبان در بیشتر کشورهای دنیاست، یادگیری آن به نسبت آسان است و دستور زبانی آسان‌تری دارد.

 

سوالات متداول شما

در این قسمت به مهم ترین سوالات شما پاسخ می دهیم:

 

برای معلم زبان شدن چه رشته ای باید خواند؟

مهم‌ترین مسئله‌ای که باید در نظر داشته باشید این است که برای آموزش زبان، روش‌های متفاوتی وجود دارد:

  • روش یادگیری آکادمیک و دانشگاهی: برای آموزش زبان مورد نظر خود، باید مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد در یکی از سه گرایش آموزش یا دبیری، ادبیات و مترجمی را داشته باشید.
  • آموزش تجربی: در این روش، افراد بدون دریافت مدرک، شرایط آموزش را پیدا می‌کنند. یادگیری زبان از طریق شرکت در کلاس‌های زبان، دوره‌های مختلف در آموزشگاه‌ها و حتی افرادی که در همان کشور بزرگ شده‌اند، به عنوان مثال آلمان به دنیا آمده‌اند و به زبان آلمانی مسلط هستند، می‌توانند شرایط معلمی زبان خارجی را داشته باشند.

بیشتر بخوانید:

 

چند سال طول می کشد تا معلم زبان شویم؟

اگر با دریافت مدرک قصد آموزش دارید، حدود ۴ سال زمان لازم است تا مدرک کارشناسی را دریافت کنید. اما بسیاری از افراد در سال دوم دانشگاه نیز به شغل معلمی زبان مشغول می‌شوند.

در کنار آن، بر اساس مهارت‌های زبانی، صحبت کردن به زبان دوم در خانواده و مدت زمانی که در کشورهای خارجی گذرانده‌اید تا تسلط بیشتری کسب کنید، حدود ۱.۵ تا ۵ سال زمان می‌برد تا بتوانید آموزش را شروع کنید.

 

حقوق معلم زبان در آموزشگاه و مدرسه چقدر است؟

میزان حقوق دریافتی معلم زبان خارجی به موارد زیادی بستگی دارد:

  • بازار کاری: اینکه چه تعداد مدرس یک زبان را آموزش می‌دهند، تاثیر زیادی در میزان حقوق دریافتی شما دارد. به عنوان مثال فردی که زبان آلمانی را تدریس می‌کند، به دلیل اینکه افراد کمتری به زبان آلمانی تسلط دارند و آن را تدریس می‌کنند، می‌تواند مبلغ دریافتی بیشتری از معلم زبان انگلیسی داشته باشد.
  • هزینه‌های جانبی: هزینه‌های رفت و آمد کلاس حضوری، بیمه کاری و اینترنت ماهانه کلاس‌های آنلاین، مبالغی هستند که دستمزد نهایی معلم زبان را کسر می‌کنند. در کنار آن، ترجمه مطالب و همکاری با شرکت‌های کخارجی و دریافت دستمزد دلاری، می‌تواند حقوق معلمان را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید: چگونه متون انگلیسی را ترجمه کنیم؟

 

مزایا و معایب شغل معلمی زبان چیست؟

مزایای معلمی زبان: امنیت شغلی، استفاده از تعطیلات تابستانی و سفرهای خارجی و تدریس آنلاین.

معایب مدرس زبان خارجی: زمان‌های استراحت کوتاه، تلاش بیشتر برای مدیریت کلاس، افت انگیزه و شرکت در جلسات آموزشی طولانی مدت.

بیشتر بخوانید:

 

سخن پایانی

معلمی زبان خارجی یک شغل چالشی و درعین‌حال شیرین است. تعامل با زبان آموزان در سنین متفاوت، یادگیری فرهنگ مردم بومی زبان‌های دیگر و استفاده از امکاناتی مانند شرایط ادامه تحصیل در خارج کشور، گوشه‌ای از ویژگی‌های شغل مدرس زبان هستند.

اما به عنوان معلم زبان کجا می توانید تدریس کنید؟ شما می‌توانید با توجه به علاقه و شرایط خود به صورت تمام وقت، پاره وقت یا به صورت حق‌ التدریس و آموزش جبرانی در مدارس یا با پیدا کردن زبان آموز برای تدریس خصوصی و تدریس در آموزشگاه‌های زبان، مشغول به کار شوید.

اگر مدرس زبان هستید و به تدریس خصوصی علاقه‌مندید، در وب‌سایت هایتاکی می‌توانید با مهارت و توانایی زبان خارجی خود، کسب درآمد کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به صفحه اصلی سایت مراجعه یا از طریق راه‌های ارتباطی با ما ارتباط برقرار کنید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *