کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

مراحل شرکت در آزمون تافل؛ از آمادگی برای آزمون تا دریافت نمرات

۴.۴
(۷)

آزمون تافل TOEFL یکی از مهم‌ترین آزمون‌های زبان انگلیسی برای افرادی است که قصد تحصیل در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی کشورهای خارجی و مخصوصاً انگلیسی‌زبان را دارند. در این آزمون چهار مهارت اصلی انگلیسی یعنی مهارت‌های شنیداری، گفتاری، خواندن و نوشتن ارزیابی می‌شوند.

در این مقاله قرار است با تمام مراحل شرکت در این آزمون، از زمانی که صرفاً قصد شرکت در آن را دارید تا زمان دریافت مدرک تافل، مرحله به مرحله آشنا شویم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چگونه برای شرکت در آزمون تافل آماده شویم؟

آمادگی برای شرکت در آزمون تافل مراحل مختلفی دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

 

۱. آشنایی با آزمون تافل و ساختار آن

در قدم اول لازم است بدانیم که آزمون تافل چند نوع دارد و هر کدام از آن‌ها چه تفاوتی با یکدیگر دارند. در مقالۀ «چند نوع آزمون تافل داریم؟» ۵ نوع اصلی این آزمون را برشمرده و ساختار سؤالات و امتیازبندی هر کدام از بخش‌ها را بیان کردیم. با خواندن این مقاله علاوه بر آشنایی با ساختار کلی انواع آزمون تافل، با تکنیک‌هایی آشنا می‌شوید که دانستن آن‌ها موجب می‌شود در این آزمون‌ها موفقیت بیشتری کسب کرده و امتیازات بالاتری بگیرید.

شاید بهتر باشد در همین مرحله دربارۀ مزایای مدرک تافل هم اطلاعات بیشتری کسب کنید و بدانید که مدرک این آزمون می‌تواند در چه حوزه‌هایی به شما کمک کند.

سازمان ETS که مؤسسه برگزارکننده آزمون‌ تافل است، توصیه می‌کند که فرایند آشنایی با تافل و آماده شدن برای شرکت در این آزمون را حداقل هشت هفته قبل از تاریخ برگزاری آن شروع کنید.

 

۲. شناخت منابع مناسب آزمون تافل

دومین گام آمادگی برای شرکت در آزمون تافل این است که با منابع آمادگی برای این آزمون آشنا شوید.

این منابع صرفاً محدود به کتاب‌ها و آزمون‌های آزمایشی نمی‌شوند. ما در مقالۀ برای موفقیت در آزمون تافل از چه منابعی کمک بگیریم؟ علاوه بر کتاب‌ها، چندین وب‌سایت، نرم‌افزار و اپلیکیشن، دوره‌های آموزش ویدئویی و پادکست، کلاس‌ خصوصی آمادگی برای تافل را هم معرفی کرده‌ایم. همچنین در این مقاله یاد می‌گیرید که چطور می‌توان از هوش مصنوعی و ابزارهای مختلف آن به‌منظور آمادگی برای شرکت در آزمون تافل و افزایش معلومات خود استفاده کرد.

اگر قصد شرکت در کلاس‌های آمادگی تافل را ندارید و به هر دلیلی تصمیم گرفته‌اید در این مرحله خودتان و با مطالعه در خانه برای شرکت در آزمون تافل آماده شوید، آشنایی با تکنیک‌های خودآموزی زبان انگلیسی و آزمون‌های بین‌المللی برای موفقیت شما ضروری خواهد بود. به همین منظور پیشنهاد می‌کنیم به نکات و تکنیک‌هایی که در همین زمینه در مقالۀ چطور در خانه تافل بخوانیم؟ اشاره شده است، توجه ویژه داشته باشید.

بیشتر بخوانید: مهم ترین کتاب های آزمون تافل که باید مطالعه کنید

چگونه در آزمون تاقل شرکت کنیم؟

 

۳. ثبت نام در آزمون تافل

قبل از اقدام به ثبت نام و تعیین روز و تاریخ شرکت در آزمون تافل بهتر است به سطح مهارتی قابل قبولی در حوزه‌های چهارگانه این آزمون (ریدینگ، لیسنینگ، اسپیکینگ، رایتینگ) رسیده باشید.

فرایند ثبت نام آزمون تافل را می‌توان در دو مرحله خلاصه کرد:

  • عضویت در سایت رسمی ETS، ساخت حساب کاربری، ورود اطلاعات ثبت نامی و انتخاب تاریخ آزمون
  • پرداخت هزینه

از آنجایی که ما برای هر کدام از این دو مرحله مقاله‌های جداگانه با آموزش‌های گام به گام منتشر کرده‌ایم، در اینجا به‌جای تکرار اطلاعات موجود در آن‌ها، از شما دعوت می‌کنیم که در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر، به این دو مقاله مراجعه کنید:

 

۴. حضور در جلسه آزمون

در این مرحله شما آماده هستید که در روز و تاریخی که در زمان ثبت نام انتخاب کرده بودید، به مرکز برگزار کنندۀ آزمون تافل مراجعه و در جلسۀ آزمون شرکت کنید.

برای آشنایی با مراکز مجاز برگزاری آزمون تافل در ایران می‌توانید به مقالۀ آیا در ایران می‌شود آزمون تافل داد؟ مراجعه کنید.

برای شرکت در آزمون تافل این موارد را به یاد داشته باشید:

  • رأس ساعت و ترجیحاً نیم‌ساعت قبل از شروع آزمون در محل حاضر شده و تأخیر نداشته باشید.
  • مدارک مورد نیاز آزمون تافل را حتماً همراه خود ببرید.
  • مداد، خودکار و دفترچه یادداشت را فراموش نکنید.

 

نکات مهم برای روز آزمون و شرکت در جلسه امتحان

آشنایی با موارد و نکاتی که در ادامه ذکر می‌شود، به شما کمک می‌کند در روز آزمون آمادگی، تسلط و خونسردی بیشتری داشته باشید و بتوانید جلسۀ آزمون را به‌خوبی مدیریت کنید:

 

۱- مقدمات پیش از آغاز امتحان

  • پس از ورود به مرکز آزمون، یک سرپرست به شما یک میز و صندلی، مداد، کاغذ یادداشت، و هدفون میکروفون‌دار می‌دهد.
  • به‌ خاطر داشته باشید که آزمون تافل معمولاً رأس ساعت اعلام‌شده و با نظم بسیار برگزار می‌شود و تمام فرایند برگزاری آزمون از سوی مدیران و ناظران کنترل خواهد شد.
  • روی صفحۀ رایانه‌ای که برای پاسخگویی به سؤالات آزمون در اختیار شما قرار می‌گیرد یک زمان‌سنج وجود دارد تا با استفاده از آن بتوانید زمان خود را در پاسخگویی به سؤالات به‌خوبی مدیریت کنید.
  • شما در طول آزمون به وسایل شخصی خود ازجمله کیف، گوشی تلفن همراه و… دسترسی نخواهید داشت.

آمادگی برای شرکت در آزمون تاقل

 

۲- زمان استراحت ۱۰ دقیقه‌ای

پس از اتمام دو بخش اول آزمون، یعنی Reading و Listening، تمامی شرکت‌کنندگان یک وقت استراحت ۱۰ دقیقه‌ای خواهند داشت. پس از بازگشت از استراحت، داوطلبان باید دوباره مدارک شناسایی خود را به مدیران آزمون نشان دهند و بعد پشت سیستم خود بنشینند.

نکتۀ مهم:

استفاده از سرویس بهداشتی یا استراحت در طول برگزاری آزمون و خارج از این وقت استراحت ۱۰ دقیقه‌ای مجاز است، اما باید بدانید که این زمان‌ها از فرصت آزمون شما کسر می‌شوند. بنابراین مهم است که از وقت خود به‌نحوی استفاده کنید که برای پاسخگویی به سؤالات بخش‌های مختلف زمان کم نیاورید و هر قسمت را به‌موقع تمام کنید.
در این آزمون تحت هیچ شرایطی به هیچ کدام از داوطلبان وقت اضافه برای پاسخگویی به سؤالات داده نخواهد شد.

 

۳- استثناهای مربوط به افراد با شرایط خاص

افرادی که نیاز دارند در زمان برگزاری آزمون وقفه‌‌های بیشتری نسبت به بقیه شرکت‌کنندگان داشته باشند (مثلاً برای مصرف دارو، استفاده از ذره‌بین به دلیل ضعف بینایی، نیاز به صفحه کلیدهای ارگونومیک و..) و یا به دلیل نابینا یا ناشنوا بودن به یک دستیار برای پاسخ دادن به سؤالات احتیاج دارند، باید نیازهای ویژۀ خود را در زمان ثبت نام و در قسمت مربوط به این استثناها درج و ثبت کنند تا در روز آزمون بتوانند وقفه‌های زمانی بیشتری داشته باشند.

 

۴- راهنمای پاسخگویی به سؤالات

تافل iBT مبتنی بر کامپیوتر است و در بستر اینترنت و به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود. در طول آزمون یادداشت برداری از نکات خاص برای داوطلبان مجاز است و قبل از آغاز پاسخگویی به سؤالاتِ هر مهارت نیز دستورالعمل‌هایی برای پاسخگویی به شرکت کنندگان ارائه می‌شود.

بیشتر بدانید: روش های نوت‌ برداری (یادداشت‌ برداری) در آزمون تافل | Taking Note in TOEFL

 

۵. دریافت نتایج آزمون تافل

حدود یک هفته بعد از شرکت در آزمون تافل نتایج آن به‌صورت گزارشی در وب‌سایت ETS اعلام می‌شود. در این گزارش هم نمرۀ کل (۰ تا ۱۲۰) و هم و امتیازات کسب‌شده در هر کدام از چهار مهارت (۰ تا ۳۰) وجود دارد.

شرکت‌کنندگان می‌توانند با ورود به حساب کاربری‌ خود به گزارش نمرات و امتیازاتشان دسترسی داشته باشند.
همچنین یک نسخه PDF از گزارش نمرات تافل هم سه روز پس از دریافت نمرات آنلاین در وب‌سایت ارائه می‌شود که قابل دانلود است.
همان‌طور که در مقالۀ مدت اعتبار مدرک تافل اشاره شد، بعد از گذشت ۲ سال و منقضی شدن مدرک تافل شما، نمرات آن هم از حساب کاربری‌تان حذف می‌شود. در صورتی که قبل از پاک شدن نمرات، این گزارش پی‌دی‌اف را دانلود کرده باشید، می‌توانید در مواقع لزوم به آن استناد کنید.

آمادگی برای شرکت در آزمون تافل

 

۶. ارسال نمرات به دانشگاه‌ها

بعد از آماده شدن نمرات و دریافت مدرک تافل، می‌توانید درخواست پذیرش خود را به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی موردنظرتان بفرستید و منتظر بررسی رزومه و درخواستتان بمانید.

در مقالۀ چه کشورهایی مدرک تافل را قبول دارند؟ می‌توانید لیست کاملی از نام کشورها و اسامی دانشگاه‌هایی را که مدرک تافل در آن‌ها معتبر است ببینید.

 

سخن پایانی

در این مقاله به تمام اقداماتی که لازم است یک زبان‌آموز در فرایند شرکت در آزمون تافل و آمادگی برای آن انجام دهد اشاره کردیم. به‌منظور موفقیت در آزمون تافل و کسب امتیازات بالا مهم است که از هر طریقی که می‌توانید دانش‌ها و مهارت‌های زبانی‌تان را ارتقا دهید تا هر چه بیشتر برای شرکت در آزمون تافل آماده شوید.

 

منبع: gograd.org

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۴ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *