کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

۲۵ تکنیک تضمین شده برای روان صحبت کردن به زبان انگلیسی

۴.۱
(۳۰)

آیا شما هم مدت زیادی است در حال یادگیری زبان انگلیسی هستید، اما هنوز صحبت کردن به زبان انگلیسی، آن هم خوب و روان برایتان یک چالش بزرگ است؟

شاید هم در ابتدای راه هستید و نمی‌خواهید وقتتان را تلف کنید. در هر صورت نگران نباشید. با ما همراه باشید، تا تکنیک‌های کاربردی که کمک می‌کند به حرف زدن به زبان انگلیسی مسلط شوید را با هم مرور کنیم.


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

در ادامه می‌خوانید:

 

روان صحبت کردن به زبان انگلیسی یعنی چه؟

روان حرف زدن به زبان انگلیسی دغدغه اصلی بیشتر زبان‌آموزان است. حتی شاید در آگهی‌های استخدام هم با اصطلاح Fluent in English مواجه شده باشید. در گام اول بسیار مهم است که ما به خوبی موقعیتی را که می‌خواهیم به آن برسیم بشناسیم. بنابراین اجازه بدهید ابتدا ببینیم معنای روان صحبت کردن به زبان انگلیسی چیست؟ اصلاً برای آن که بتوانیم به آسانی زبان انگلیسی را بفهمیم و حرف بزنیم، باید چقدر واژه و اصطلاح بلد باشیم؟

زمانی که یادگیری زبان انگلیسی را به تازگی شروع کرده‌اید، یعنی در سطح مبتدی هستید، معمولاً با کاربرد ۲۵۰ تا ۵۰۰ واژه آشنا هستید. اما زمانی که تعداد واژه‌هایی بلدید و می‌توانید به کار ببرید به ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه برسد می‌توانید از پس مکالمات روزمره زبان انگلیسی بربیایید. یعنی در سطح متوسط به زبان انگلیسی مسلط هستید. دانستن ۴ هزار تا ۱۰ هزار واژه انگلیسی به این معناست که شما زبان انگلیسی را در حد پیشرفته یاد گرفته‌اید و می‌توانید آن را به کار ببرید. در نهایت اگر بیش از ۱۰ هزار واژه در دایره لغات خود داشته باشید، در حد یک انگلیسی زبان به آن اشراف دارید، و می‌توانید کاملاً روان به زبان انگلیسی صحبت کنید و بنویسید.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سطح های زبان انگلیسی به ترتیب استاندارد CEFR

روان صحبت کردن به زبان انگلیسی یعنی چه

 

تا این‌جا به نظر می‌رسد دانستن ۳ هزار واژه برای درک مکالمه‌ها و روان صحبت کردن به زبان انگلیسی یک نکته کلیدی و مهم است.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های یادگیری لغات انگلیسی از سطح مبتدی تا پیشرفته

دقت کنید که روان صحبت کردن به زبان انگلیسی به این معناست که بتوانید بدون مکث کردن حرفتان را بزنید. یعنی وقتی می‌خواهید چیزی بگویید جملات با یک جرقه در ذهنتان ساخته شوند و بتوانید آن‌ها را به زبان بیاورید. این یعنی همچنان ممکن است گاهی در گرامر یا تلفظ اشتباهاتی داشته باشید، و همچنان روان صحبت کنید.

صحبت کردن به زبان انگلیسی رؤیای دور از دسترسی نیست.

این کار فقط نیاز به تمرین اصولی و پشتکار دارد.

 

۲۵ تکنیک برای آن که خوب و روان به زبان انگلیسی حرف بزنیم

برای آن که بتوانیم زبان انگلیسی را کاملاً روان صحبت کنیم لازم است دو جنبه از مهارت زبانی را خودمان تقویت کنیم: اول این که زبان انگلیسی را به خوبی بشناسیم، و دوم این که بتوانیم این زبان را بیان کنیم.

بنابراین تنها یک بخش از حرف زدن به زبان انگلیسی به دانش زبانی شما، تعداد واژه‌ها و اصطلاحاتی که می‌دانید و تسلطتان به گرامر بستگی دارد. در بخش بعد باید بتوانید این دانش را به کار بگیرید تا جمله‌های مرتبط را بدون وقفه بسازید و به زبان بیاورید. به این ترتیب برای روان صحبت کردن به زبان انگلیسی باید برنامه‌ای بریزید تا هر دو مهارت، یعنی یادگیری زبان انگلیسی، و به کارگیری زبان انگلیسی در لحظه را تمرین کنید. آماده‌اید؟

 

۱. حرف زدن را شروع کنید

یکی از مهم‌ترین قدم‌ها برای آن که بتوانید زبان انگلیسی را روان صحبت کنید، این است که تا می‌توانید بیشتر و بیشتر حرف بزنید. همه تمرین‌های دیگری که در ادامه خواهیم گفت باید در خدمت حرف زدن به کار گرفته شوند. بنابراین می‌توانید بیشتر حرف زدن را اولویت اصلی‌تان قرار دهید.

اگر در حال حاضر در جایی زندگی می‌کنید که اطرافتان کسی به زبان انگلیسی صحبت نمی‌کند، شاید تمرین زیاد حرف زدن به زبان انگلیسی ساده نباشد. بنابراین باید خودتان راه حلی برایش بیابید.

۱- یک دوست انگلیسی زبان پیدا کنید. شاید بتوانید با کسی آشنا شوید که دوست داشته باشد در مورد کشور یا دانش تخصصی شما بیشتر بداند، در این صورت می‌توانید زمان‌هایی در روز یا هفته را به صحبت با او اختصاص دهید.

بیشتر بخوانید: پارتنر زبان انگلیسی کیست؟ چطور پارتنر انگلیسی خوب پیدا کنیم؟

۲- روی موبایلتان اپلیکیشن های دوست یابی نصب کنید. اپلیکیشن‌های Tandem و Hello Talk این امکان را به شما می‌دهند که با افرادی ارتباط برقرار کنید که می‌خواهند زبان مادری شما را یاد بگیرند، می‌توانید با هم تمرین کنید و از هم یاد بگیرید.

یک دوست انگلیسی زبان پیدا کنید

 

۳- در کلاس‌های بحث آزاد یا فری دیسکاشن شرکت کنید. در این کلاس‌ها یک موضوع محوری مشخص می‌شود و همه شرکت‌کننده‌ها در مورد آن به گفتگو می‌پردازند. تسهیل‌گر یا مربی گروه نیز بحث را هدایت کرده و نکات مهم را یادآوری می‌کند. برای شرکت در این کلاس‌ها باید سطح زبان انگلیسی‌تان متوسط رو به بالا باشد.

بیشتر بخوانید: کلاس فری دیسکاشن (Free Discussion) یا بحث آزاد انگلیسی چیست؟

۴- با افراد انگلیسی زبان در شبکه های اجتماعی صحبت کنید.

 

۲. هر روز خودتان را در زبان انگلیسی غرق کنید

برای هر روزتان برنامه‌ای داشته باشید که زبان انگلیسی را تمرین کنید. یادتان باشد اگر هدف شما روان صحبت کردن است، بدیهی است که برنامه‌تان باید شامل صحبت کردن به انگلیسی هم باشد. شاید بهانه‌تان این باشد که وقت کافی ندارید. باور کنید حتماً می‌توانید هر روز چند دقیقه برای تمرین و تقویت مکالمه زبان انگلیسی خالی کنید. لازم نیست روزی دو ساعت وقت بگذارید، از ۱۵ دقیقه در روز شروع کنید.

علاوه بر آن می‌توانید بخش‌هایی از روتین زندگی‌تان را به زبان انگلیسی انجام دهید.

  • زبان گوشی موبایل‌تان را به انگلیسی تغییر دهید.
  • اخبار را به زبان انگلیسی بخوانید.
  • وقتی می‌خواهید درباره چیزی در گوگل جستجو کنید به زبان انگلیسی دنبال مطلب بگردید.
  • شبکه‌های اجتماعی انگلیسی‌زبان را دنبال کنید.
  • تفریحاتتان مثل بازی کامپیوتری، فیلم دیدن، گوش کردن به موسیقی، کتاب خواندن و… را به زبان انگلیسی انجام دهید.

مقالات مرتبط:

 

۳. معلم خصوصی بگیرید

اگر برای روان صحبت کردن به زبان انگلیسی خیلی جدی هستید، یکی از بهترین روش‌ها کمک گرفتن از یک معلم خصوصی باتجربه است. در کلاس خصوصی به زبان انگلیسی صحبت خواهید کرد و همزمان فرد متخصصی کنار شماست که می‌تواند نکات مهم را به شما یادآوری و اشتباهاتتان را تصحیح کند. استفاده از کلاس خصوصی سرعت پیشرفت شما را بسیار بالا خواهد برد.

هرچند کلاس‌ها معمولاً یک یا چند ساعت در هفته است، اما شما این فرصت را دارید که سوالاتتان را بپرسید، و برای تمرین‌هایتان بازخورد بگیرید. با کمک استاد زبانتان می‌توانید یک برنامه یادگیری مناسب را نیز دنبال کنید و تمرین‌هایی هدفمند را در برنامه روزانه‌تان قرار دهید. برای یادگیری روان صحبت کردن به زبان انگلیسی می‌توانید از اساتید باتجربه هایتاکی کمک بگیرید و از کلاس خصوصی مکالمه زبان انگلیسی استفاده کنید.

برای روان شدن در صحبت به زبان انگلیسی معلم خصوصی بگیرید

 

یکی از مزایای کلاس‌های خصوصی این است که شما با توجه به سطح خودتان آموزش و تمرین دریافت می‌کنید. همین شخصی‌سازی برنامه آموزشی کمک زیادی به پیشرفت سریع‌تر و هدفمندتر شما خواهد کرد.

از طرف دیگر، اگر می‌ترسید حرف زدن در جمع را شروع کنید، کلاس خصوصی یکی از بهترین گزینه‌ها برای شماست. می‌توانید در یک فضای خصوصی تمرین کنید و اعتمادبه‌نفس کافی به دست آورید. پس از آن ساده‌تر وارد گفتگوهای جمعی یا صحبت با غریبه‌ها خواهید شد.

بیشتر بدانید: چند نوع کلاس برای یادگیری یک زبان جدید داریم؟

 

۴. سراغ منابعی بروید که متناسب با سطح زبان انگلیسی شماست

زمانی که واژه روان صحبت کردن به زبان انگلیسی را می‌شنوید، ممکن است مستقیم سراغ منابعی بروید که به شما وعده داده‌اند که با کمک آن‌ها زبان انگلیسی‌تان کاملاً روان شود. اما با توجه به آن‌چه در ابتدای مقاله گفتیم، روان صحبت کردن به زبان انگلیسی مستلزم آن است که شما حدود دایره واژگان و دانش زبان انگلیسی‌تان در سطح متوسط یا بالاتر باشد. اگر در این سطح باشید به چالشی برنخواهید خورد، اما اگر سطح‌تان متفاوت باشد ممکن است این منابع شما را خسته یا ناامید کنند.

بیشتر بخوانید: معرفی جدیدترین و بهترین منابع یادگیری زبان انگلیسی (راهنمای جامع)

دقت کنید که اگر با منابعی متناسب با سطح زبان انگلیسی خودتان شروع کنید، نه تنها یک مسیر اصولی برای یادگیری پیش روی شماست، حتی در زمان هم صرفه‌جویی می‌کنید.

بیشتر بخوانید:

برای مثال شاید بهتر باشد به جای دیدن یک ویدیو سطح بالاتر از متوسط با زیرنویس، یک انیمیشن ساده را بدون زیرنویس ببینید و مهارت بیشتری در درک شنیداری پیدا کنید.

 

۵. هدف تعیین کنید

عبارت «روان صحبت کردن به زبان انگلیسی» یک هدف مشخص و روشن نیست. واقعاً وقتی چنین حرفی می‌زنید، منظورتان چیست؟ هدفی که دارید برای خودتان روشن است؟

روشن کردن هدفتان به شما کمک می‌کند آگاهانه‌تر به سمت آن حرکت کنید. به خاطر داشته باشید که روان حرف زدن به زبان انگلیسی نیاز به تمرین و زمان دارد. می‌توانید از روش اهداف هوشمند (SMART Goals) کمک بگیرید. هدف شما باید مشخص (Specific)، قابل اندازه‌گیری (Measurable)، دسترس‌پذیر (Achievable)، واقع‌بینانه (Realistic) و زمان‌دار (Time-Bound) باشد. برای مثال می‌توانید برای خودتان این هدف را در نظر بگیرید که در پایان این ماه حداقل ۱ ساعت با دو نفر که زبان مادری آن‌ها انگلیسی است، صحبت کرده باشید.

هدفگذاری هوشمند برای صحبت کردن به زبان انگلیسی

 

حتماً هدف‌هایتان را طوری انتخاب کنید که قدری برایتان چالش‌برانگیز باشند و به شما انگیزه بدهند که آن‌ها را دنبال کنید.

علاوه بر این می‌توانید در بازه‌های کوتاه مدت روی موضوعات مشخص‌تری تمرکز کنید. مثلاً اگر روی گرامر زمان خاصی مشکل دارید، یک هفته را به تمرین مکالمه‌های مربوط به آن زمان مشخص اختصاص دهید تا در آن مهارت پیدا کنید. همین‌طور می‌توانید یک هفته را صرف تمرین تلفظ‌های خاصی بکنید. نقطه ضعف‌هایتان را پیدا کنید و برای تقویت هر کدام یک هفته یا بیشتر وقت بگذارید. تا آن‌جا که بر آن مبحث مسلط شوید.

 

۶. تکنیک های تلفظ درست را یاد بگیرید

اگر کلماتی که به زبان می‌آورید را درست تلفظ نکنید ممکن است طرف مقابلتان منظور شما را متوجه نشود. برای برقراری ارتباط لازم است دیگران آن‌چه می‎گویید را به درستی درک کنند. بنابراین خیلی مهم است که تلفظ دقیق واژه‌ها را تمرین کنید.

راستش را بخواهید یک فرمول جادویی برای مسلط شدن بر تلفظ زبان انگلیسی وجود ندارد. فقط باید تکنیک‌های درست را یاد بگیرید و آن‌ها را تمرین کنید. همه این تکنیک‌ها به نحوه استفاده از دهان، لب‌ها، زبان و گلوی شما بستگی دارد. برای یاد گرفتن این تکنیک‌ها ساده‌ترین راه این است که به حرکت دهان و نحوه حرف زدن انگلیسی زبان‌ها بادقت نگاه کنید و آن را تقلید نمایید. لازم نیست نگران لهجه‌تان باشید. همین که بتوانید تلفظ واژه‌ها را درست ادا کنید کافی است. هر روز کمی در آینه با خود حرف بزنید و به حرکت دهان و زبان خود توجه کنید.

برای روان صحبت کردن به انگلیسی تلفظتان را قوی کنید

 

۷. مهارتتان در لحن بیان، زبان بدن و اشاره ها را بالا ببرید

برای آن که در صحبت کردن به زبان انگلیسی طبیعی‌تر به نظر برسید باید روی لحن و زبان بدن و فرم صورتتان هنگام حرف زدن کار کنید. در گفتن هر جمله باید بدانید کجا لازم است صدایتان را پایین‌تر بیاورید یا بالا ببرید، میزان زیر و بمی صدا در ادای کلمات و جمله‌ها اهمیت زیادی دارد. حتی تاکید کردن روی یکی از کلمات جمله می‌تواند معنای جمله را تغییر دهد. مثال‌های زیر را بخوانید و هر بار روی کلمه‌ای که برجسته شده است تاکید کنید.

  • I had made this table. من این میز را درست کرده بودم (نه کس دیگری).
  • I had made this table. من این میز را درست کرده بودم (نه میز دیگری).
  • I had made this table. من این میز را درست کرده بودم (مطمئنم درست شده بود).

این کار را در زبان فارسی هم انجام می‌دهیم، بنابراین همین تکنیک را در زبان انگلیسی نیز به کار ببرید.

علاوه بر این تسلط به زبان بدن و حالت چهره نیز می‌تواند ارتباط شما به زبان انگلیسی را تا حد خیلی زیادی بهبود ببخشد و به نوعی روی صحبت کردن شما به زبان انگلیسی مؤثر باشد. برای این که به زبان بدن در مکالمه انگلیسی مسلط شوید هم نیاز به تمرین دارید. بهترین راه این است که هنگام تماشای فیلم‌های زبان انگلیسی به حرکات بدن افراد توجه و آن‌ها را تقلید کنید. در یوتیوب ویدیوهای انگلیسی ببینید و به حالت‌های چهره گوینده‌ها دقت نمایید.

در نهایت هر بار که به زبان انگلیسی حرف می‌زنید فراموش نکنید که همه این مهارت‌ها را تا جایی که یاد گرفته‌اید به کار ببرید.

 

۸. به جای واژگان روی یادگیری عبارت ها تمرکز کنید

اجازه بدهید یکبار به تعریف روان صحبت کردن به زبان انگلیسی برگردیم: شما می‌خواهید، فکرها، احساسات و ایده‌هایتان را بیان کنید، طوری که فهمیده شوند و مجبور نباشید بین صحبتتان وقفه بیندازید. بنابراین چیزی که قرار است به آن مسلط باشید ورای واژگان است. قطعاً گسترش دایره واژگان اثر مهمی بر حرف زدن شما به زبان انگلیسی خواهد داشت، اما آن‌چه مهم است استفاده از این کلمه‌ها در دل جمله است. بنابراین به جای یاد گرفتن لغات انگلیسی روی یادگیری آن‌ها در عبارت‌ها و جمله‌ها و نیز یادگیری اصطلاحات ادبی و اصطلاحات عامیانه انگلیسی تمرکز کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های عبارات و اصطلاحات زبان انگلیسی

یادتان باشد که انگلیسی زبان‌ها به ویژه آمریکایی‌ها در زبان روزمره و عامیانه از اصطلاحات زیادی استفاده می‌کنند. اگر می‌خواهید زبان انگلیسی مدرن را روان صحبت کنید از یادگیری اصطلاحات عامیانه غافل نشوید.

به جای کلمات روی عبارت ها تمرکز کنید

 

در زبان انگلیسی یک ضرب‌المثل وجود دارد که این‌جا به کارتان می‌آید:

Use it or lose it.

بله، اگر می‌خواهید واژه‌ها و اصطلاحاتی که یاد گرفته‌اید را از یاد نبرید، از آن‌ها استفاده کنید. این کار را به تعویق نیندازید. همان موقع که کلمه‌ای را یاد می‌گیرید، سعی کنید مثال دیگری هم برای آن پیدا کنید، یا خودتان جمله‌ای بسازید و آن را به کار ببرید. حتماً در طول یک هفته بعد از یادگیری واژه‌های جدید دوباره آن‌ها را مرور کنید و با آن‌ها جمله‌های جدید بسازید.

گاهی ممکن است به واژه‌ها یا عبارت‌هایی بربخورید که چندان برای شما مفید نیستند و احتمال استفاده از آن‌ها خیلی کم است. اگر یک لیست از واژه‌های مهم‌تر دارید، می‌توانید از این واژه جدید بگذرید. آن را یاد بگیرید، اما برای تمرین بیشتر سراغ واژه‌های مهم‌تر بروید.

دلیل مهم دیگری نیز وجود دارد که باید یادگیری عبارت‌ها و جمله‌ها را بر واژه‌ها در اولویت قرار دهید. یاد گرفتن جمله‌ها به زبان انگلیسی کمک می‌کند فکر کردن به زبان انگلیسی را یاد بگیرید. تا زمانی که سعی کنید هر جمله را کلمه به کلمه ترجمه نمایید، همه چیز عجیب و غریب و نامأنوس به نظر می‌رسد. اما با یادگیری کل یک جمله شما با روش صحبت کردن و فکر کردن در زبان انگلیسی نیز آشنا می‌شوید.

بهتر است بدانید اگر یک انگلیسی‌زبان بخواهد بگوید: «ببخشید، کمی حواسم پرت شد» چه می‌گوید؛ تا این که تک تک کلمات را ترجمه کنید. برای این جمله به زبان انگلیسی می‌توانید بگویید: «Sorry, I zoned out a little back there». با استفاده از این روش حتی دستور زبان را نیز طبیعی‌تر یاد می‌گیرد.

 

۹. مکالمه های ابتدایی و شروع مکالمه ها را حفظ کنید

در قدم اول مکالمه‌های پایه را که همیشه مورد استفاد قرار می‌گیرند یاد بگیرید؛ مثل سلام و احوالپرسی، یا مکالمه‌ای که ممکن است هنگام خرید یا در رستوران داشته باشید. تمرین چند مدل از این مکالمه‌ها به شما کمک می‌کند زمانی که در چنین موقعیتی قرار گرفتید، بدانید چه باید بگویید.

از طرفی شاید همه مکالمه‌ها به طور کامل قابل پیش‌بینی نباشد. اما می‌توانید ایده‌هایی که برای شروع مکالمه دارید را بنویسید و آن‌ها را تمرین کنید. موقعیت‌هایی که ممکن است در آن قرار بگیرید را تصور کنید، مثلاً شاید هنگام خرید لازم باشد بپرسید «آیا رنگ یا مدل دیگری از کالای مورد نظرتان را موجود دارند؟» یا ممکن است از همکارتان بخواهید در کاری به شما کمک کند. هر چیزی معمولی که در زندگی شما بیشتر احتمال دارد اتفاق بیفتد را در نظر بگیرید و مکالمه‌هایی را که می‌توانید داشته باشید تمرین کنید.

خودتان را برای مکالمه های روزمره به زبان انگلیسی آماده کنید

 

هر فرصتی را برای یادگیری صحبت کردن به زبان انگلیسی غنیمت بشمارید. به هر بهانه‌ای انگلیسی صحبت کنید و فکرهایتان را به زبان انگلیسی بیان کنید تا به این کار مسلط شوید.

 

۱۰. برای مکالمه تان از قبل برنامه بریزید

اگر قرار است مکالمه مشخصی داشته باشید، مکالمه‌هایی که به آن نیاز دارید را از قبل آماده کنید. برای مثال اگر قصد دارید به یک مصاحبه شغلی یا تحصیلی به زبان انگلیسی بروید، این روش کمک خیلی زیادی به شما خواهد کرد. از قبل آن‌چه می‌خواهید بگویید را روی کاغذ بیاورید و حفظ کنید. سوالات و واکنش‌های طرف مقابل را حدس بزنید و برای پاسخ دادن آماده شوید. بهتر است برای هر موقعیت یک مکالمه جایگزین هم در نظر بگیرید که اگر صحبتتان به سمت دیگری پیش رفت، باز هم آماده باشید.

بیشتر بخوانید: تدریس خصوصی زبان انگلیسی برای مصاحبه کاری

 

۱۱. از صحبت های طرف دیگر مکالمه کمک بگیرید

وقتی در موقعیت مکالمه به زبان انگلیسی قرار می‌گیرید، خوب به صحبت‌های طرف مقابل گوش کنید؛ اگر کسی سوالی از شما پرسید به همه واژه‌هایی که در سوال به کار برده دقت کنید؛ شما می‌توانید از همان صحبت‌ها و خود سوال برای پاسخ دادن کمک بگیرید. مخاطب، بیشتر واژه‌هایی که نیاز دارید را در اختیارتان می‌گذارد. بنابراین اگر نمی‌دانستید در جواب مخاطبِ خود چه باید بگویید، در مورد آن‌چه او گفته فکر کنید و واژه‌های مناسب برای جواب دادن را بیابید.

 

۱۲. از تکنیک سایه استفاده کنید

تکنیک سایه (shadowing) یک روش خیلی مؤثر برای یادگیری صحبت کردن به زبان انگلیسی است. فایل صوتی یا ویدیویی تعداد زیادی مکالمه متنوع را تهیه کنید؛ حدود یک دقیقه از آن را با دقت بشنوید و سپس با همان لحن و زبان بدن آن را تکرار کنید. از این روش به ویژه می‌توانید هنگام دیدن سریال‌های زبان انگلیسی بهره ببرید. سریال‌ها و فیلم‌های انگلیسی شامل تعداد زیادی مکالمه طبیعی و روزمره هستند که می‌توانید از آن‌ها یاد بگیرید. حتی گاهی خلاقیت به خرج بدهید و در پاسخ به بعضی از سوال‌ها جواب متفاوتی بدهید.

بیشتر بخوانید: تکنیک سایه Shadowing چیست؟ بهترین روش تقویت مکالمه و مهارت‌ های شنیداری

از تکنیک سایه برای تسلط بر صحبت کردن به زبان انگلیسی استفاده کنید

 

۱۳. خیلی روی گرامر تمرکز نکنید

حقیقت این است که هیچ کس دستور زبان مادری‌اش را در مدرسه یا کلاس درس یاد نگرفته است. انگلیسی زبان‌ها نیز گرامر زبان انگلیسی را به مرور زمان یاد گرفته‌اند. البته لازم نیست شما هم کاملاً به یادگیری گرامر در طول زمان تکیه کنید. اگر بخواهید کمی به یادگیری‌تان سرعت بدهید باید نکاتی از دستور زبان را مطالعه نمایید. اما برای تسلط بر صحبت کردن به زبان انگلیسی نیازی نیست روی گرامر تمرکز کنید. حتی کسانی که زبان مادری آن‌ها انگلیسی است هم گاهی در استفاده از گرامر اشتباه می‌کنند.

بنابراین صحبت کردن به زبان انگلیسی را تمرین کنید و دستور زبان را هم در کنار آن در اولویت دوم یادگیری قرار دهید. هر بار که با گرامر جدیدی روبه‌رو می‌شوید آن را یاد بگیرید و مثال‌های جدید مرتبط با آن را تمرین کنید.

گاهی هم ممکن است با شرایطی مواجه شوید که از قواعد گرامر پیروی نمی‌کنند. نگران نباشید، لازم نیست خیلی در مورد دلایل آن موشکافی کنید. در گرامر زبان انگلیسی گاهی استثناهایی وجود دارد. فقط آن‌ها را به خاطر بسپارید و مسیر یادگیری‌تان را دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های یادگیری گرامر زبان انگلیسی

 

۱۴. به مکالمه های انگلیسی گوش کنید

الگو گرفتن یکی از راه‌های یادگیری است. به مکالمه‌های دیگران گوش کنید. می‌توانید فیلم‌های مکالمه‌محور بیشتری ببینید، مثلاً سرتاسر فیلم Locke مکالمه است. می‌توانید به مکالمه‌های ضبط شده گوش کنید و گاهی سعی کنید به جای یکی از طرفین مکالمه حرف بزنید. یا اگر در یک کشور انگلیسی زبان زندگی می‌کنید، همه جا گوش‌هایتان را تیز کنید و به مکالمه مردم گوش دهید. در تمام این موارد خیلی خوب به جزئیات دقت کنید. در این مکالمه‌ها چیزهای زیادی برای یاد گرفتن وجود دارد.

علاوه بر این دیدن مصاحبه‌ها نیز می‌تواند برایتان خیلی مفید باشد. به ویژه مصاحبه‌هایی که موضوعات عمومی و مردمی دارند، مثلاً مصاحبه با سلبریتی‌ها را ببینید. به جزئیاتی که در صحبت کردن به زبان انگلیسی استفاده می‌کنند توجه کنید و از چیزهای جدیدی که یاد می‌گیرید یادداشت بردارید.

بیشتر بخوانید: یادگیری زبان انگلیسی با گوش دادن | چطور با گوش دادن زبان یاد بگیریم؟

فیلم های مکالمه محور ببینید

 

گوش کردن به پادکست‌های انگلیسی نیز می‌تواند برایتان مفید باشد. تلفظ درست واژه‌ها را همراه با آن تمرین کنید. می‌توانید در موقعیت‌های متفاوتی مثل وقتی که در راه هستید، رانندگی می‌کنید، یا خانه را جمع و جور می‌کنید هم آن‌ها را بشنوید.

بیشتر بخوانید: بهترین پادکست‌ های عمومی یادگیری زبان انگلیسی از سطح مبتدی تا پیشرفته

 

۱۵. به یک تغییر جدی در زندگی تان فکر کنید

فکر کرده‌اید که صحبت کردن به زبان انگلیسی می‌تواند واقعاً بخشی از زندگی‌تان باشد؟

معمولاً اولین گزینه‌ای که به فکرمان می‌رسد مهاجرت به یک کشور انگلیسی زبان است. اما اجازه بدهید به گزینه‌های دیگری هم فکر کنیم که می‌توانیم در کشور خودمان انجام دهیم، اما مجبورمان کند هر روز به زبان انگلیسی صحبت کنیم. البته این روش‌ها ممکن است سبک زندگی شخصی یا شغلی ما را تحت تأثیر قرار دهد. اما چه اِشکالی دارد. اگر برای چنین تغییری آماده هستید، گزینه‌هایی که برای شما ممکن است را بررسی کنید. چند موردی که می‌تواند در فهرستتان قرار بگیرد عبارت‌اند از:

  • کاری پیدا کنید که لازم باشد در آن به زبان انگلیسی حرف بزنید.
  • خودتان یک گروه آنلاین مکالمه به زبان انگلیسی راه‌اندازی کنید.
  • اگر اهل بازی کامپیوتری یا ویدیویی هستید، عضو گروه‌های خارجی بشوید.
  • اگر اعضای خانواده یا دوستان نزدیکتان که زیاد با آن‌ها در ارتباطید، در حال یادگیری زبان انگلیسی هستند یا به آن مسلطند، با هم به زبان انگلیسی حرف بزنید.
  • یک کار داوطلبانه بین‌المللی پیدا کنید، مثلاً در راستای حفظ محیط زیست یا حقوق کودکان یا هر موضوعی که برای شما مهم است.

کاری پیدا کنید که در آن به زبان انگلیسی حرف بزنید

 

همه این موارد تغییرات بزرگی در زندگی‌تان ایجاد می‌کنند. اما سرعت شما را هم در صحبت کردن به زبان انگلیسی بالا خواهند برد. وقتی مجبور باشید بخشی از زندگی روزمره‌تان را با زبان انگلیسی پیش ببرید، خیلی سریع‌تر پیشرفت می‌کنید.

 

۱۶. از تکنولوژی کمک بگیرید

این روزها موبایلتان همیشه همراهتان است. بنابراین از آن بیشترین استفاده را ببرید. بهترین اپلیکیشن‌های زبان انگلیسی که برای تقویت مکالمه می‌شناسید را نصب و با آن‌ها تمرین کنید. برای مثال اپلیکیشن ELSA با هدف تقویت مکالمه زبان انگلیسی طراحی شده است و یک سیستم تشخیص گفتار قوی دارد که به شما کمک می‌کند مهارتتان در صحبت کردن به زبان انگلیسی را بالا ببرید.

مقاله مرتبط: اپلیکیشن‌ های فوق‌العاده برای یادگیری زبان انگلیسی توسط کودکان

علاوه بر آن بسیاری از نرم‌افزارهای یادگیری زبان انگلیسی نیز بخش تمرین مکالمه دارند که برای بالا بردن مهارت صحبت کردن به زبان انگلیسی مناسب است.

 

۱۷. برای نوشتن به زبان انگلیسی از تایپ صوتی استفاده کنید

برای آن که در تلفظ‌ها قوی‌تر شوید زمانی که لازم است پیامی یا متنی را به انگلیسی تایپ کنید، از ابزارهای تایپ صوتی استفاده کنید. کیبورد اغلب گوشی‌های موبایل به ابزار speech-to-text مجهز است. فقط کافی است آن را در تنظیمات فعال کنید. با موبایلتان حرف بزنید و اجازه بدهید آن‌چه می‌گویید را تایپ کند.

روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر نیز می‌توانید از همین ابزار در Google.docs یا online word استفاده کنید. بهتر است این کار را با استفاده از میکروفن انجام دهید، زیرا صداهای محیط اجازه نمی‌دهند سیستم، به درستی صحبت‌های شما را متوجه شود. از طرف دیگر ممکن است میکروفن لپ‌تاپ به اندازه کافی قوی نباشد. دقت کنید که امکان استفاده از تایپ صوتی در گوگل داکز فقط وقتی در دسترس است که از مرورگر گوگل کروم استفاده کنید.

تایپ صوتی برای تقویت مهارت صحبت کردن به زبان انگلیسی

 

۱۸. ترانه ها می توانند تاثیر ماندگاری بگذارند

یکی از بهترین راه‌ها برای به خاطر سپردن واژه‌ها در یک عبارت، حفظ و زمزمه کردن ترانه‌هایی است که دوست دارید. ترانه‌ها به خاطر آهنگین بودن و همراهی با موسیقی، بهتر به یاد می‌مانند. اگر متن ترانه را کامل متوجه نمی‌شوید آن را پیدا کنید و مطمئن شوید همه کلمات را درست می‌خوانید. روی یوتیوب، soundcloud، spotify و… می‌توانید آهنگ‌های زیادی بیابید. برای پیدا کردن متن ترانه‌ها نیز کافی است اسم ترانه را کنار واژه Lyric گوگل کنید.

حتی در زمان‌های استراحت یا انجام کارهای روزمره می‌توانید یک موسیقی به زبان انگلیسی پخش کنید و با آن بخوانید.

 

۱۹. با خودتان حرف بزنید

شاید کمی خنده‌دار به نظر برسد، اما تأثیر شگفت‌انگیزی هم خواهد داشت. گاهی مقابل آینه بایستید، با دقت به دهان خود نگاه کنید و با خودتان به زبان انگلیسی حرف بزنید. علاوه بر آن در تمام طول روز می‌توانید تمام کارهایی که انجام می‌دهید را به زبان انگلیسی تشریح کنید. به خودتان بگویید:

«come on buddy. Peel the potatoes. Boil the egg. Make a coffee. Take these pencils from the table. Set the table. And…»

ترجمه: «بریم سراغ کارا (این ترجمه مستقیم نیست، ما در فارسی از عبارتی مثل بیا رفیق یا چیزی مثل این استفاده نمی‌کنیم، اما این عبارت در زبان انگلیسی مرسوم است). سیب‌زمینی‌ها رو پوست بگیر. تخم مرغ را بجوشان. مدادها را از روی میز بردار. میز را بچین. و…»

همین کار را با احساسات و حواستان هم انجام دهید:

«I am under the weather today. It’s boiling hot! I’m exhausted. The movie captured my attention from the beginning. And… »

ترجمه: «امروز زیاد سر حال نیستم. این‌جا خیلی گرم است! خیلی خسته‌ام. این فیلم از ابتدا توجه من را به خود جلب کرد (وقتی می‌خواهیم بگوییم فیلمی برایمان خیلی جالب بوده). و…»

با خودتان به زبان انگلیسی حرف بزنید

 

۲۰. در گفتگوهای آنلاین شرکت کنید و نظرتان را بگویید

در جلسه‌های عمومی آنلاین شرکت کنید و در بحث‌ها وارد شوید. برای آن که بتوانید خیلی روان به زبان انگلیسی صحبت کنید، باید حتماً حرف زدن را شروع کنید. اگر نگران قضاوت شدن هستید، وارد جلسه‌های عمومی شوید که کسی شما را نمی‌شناسد. دیگر چه اهمیتی دارد در مورد شما چه فکری می‌کنند، پس فکرتان را جمع و جور کنید و نظرتان را بگویید.

برای تمرین بیشتر نوشتن کامنت در شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها نیز مؤثر است. اگر هنوز صحبت کردن به زبان انگلیسی برایتان سخت است، از نوشتن نظرتان شروع کنید، اما حتماً برنامه مشخصی برای حرف زدن داشته باشید.

 

۲۱. از اشتباه کردن نترسید و از آن ها یاد بگیرید

اجازه ندهید اشتباه کردن جلوی حرف زدن شما به زبان انگلیسی را بگیرد. گاهی ممکن است اشتباه هم بکنید. در صحبت کردن به زبان انگلیسی خیلی وقفه نیندازید، سعی کنید روان حرف بزنید و پیش بروید؛ حتی اگر بعضی چیزها را درست نگویید. نگران نباشید. اغلب اوقات مردم با وجود چند اشتباه کوچک منظور شما را متوجه خواهند شد. در عوض، هر چه بیشتر حرف بزنید تعداد این اشتباهات کمتر خواهد شد.

از اشتباهاتتان درس بگیرید. آن‌ها را رها نکنید. هر جا در حرف زدن به زبان انگلیسی به اشتباهی برخوردید، آن را یادداشت کنید. بعد سر فرصت نکته مربوط به آن را بیابید و یاد بگیرید. این اشتباه ممکن است گرامری باشد، یا واژه‌ای را اشتباه به کار برده باشید، یا شاید چیزی را اشتباه تلفظ کرده‌اید. حتی ممکن است فقط لازم باشد یک حرف اضافه را تغییر دهید، یا جای استرس جمله را عوض کنید.

به هر حال اشتباه کردن اجتناب‌ناپذیر است. مهم این است که احتمال تکرار شدن آن را کم کنیم.

 

۲۲. یک کتاب صوتی یا پادکست به انگلیسی ضبط کنید

روخوانی از روی یک کتاب می‌تواند تمرین خیلی خوبی برای تلفظ درست و روان صحبت کردن به زبان انگلیسی باشد. پس چرا این کار را کمی هدفمندتر انجام ندهیم؟

کتاب صوتی انگلیسی خودتان را ضبط کنید

 

یکی از رمان‌های زبان انگلیسی مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید، و شروع کنید به خواندن و ضبط کردن آن. وقتی که صدایتان را ضبط می‌کنید، ناخودآگاه با دقت بیشتری متن را می‌خوانید. پس از آن هم می‌توانید اشتباهاتتان را تصحیح کنید تا یک کتاب صوتی واقعی داشته باشید. حتماً به صدای خودتان گوش کنید. هم می‌توانید اشکالات تلفظی را رفع نمایید و هم یک منبع برای تقویت مهارت لیسنینگ زبان انگلیسی در اختیار دارید.

بیشتر بخوانید: جذابترین رمان های یادگیری انگلیسی برای کودکان

اگر فکر می‌کنید می‌توانید در مورد موضوع مورد علاقه‌تان به زبان انگلیسی صحبت کنید، ضبط یک پادکست هم ایده فوق‌العاده‌ای است. مطلبی که می‌خواهید بگویید را آماده کنید و دست به کار شوید. می‌توانید پادکست خود را روی یکی از پادگیرهای موجود نیز قرار دهید. حتی می‌توانید یک کانال یوتیوب برای خودتان بسازید. هر ایده‌ای که برای صحبت کردن به زبان انگلیسی به ذهنتان می‌رسد اجرا کنید.

بیشتر بخوانید: یادگیری و تقویت زبان انگلیسی با استفاده از پادکست

 

۲۳. به انگلیسی فکر کنید

این کار ساده نیست. در ابتدای راه یادگیری زبان انگلیسی اغلب ما، جمله‌ها را از زبان مادری به زبان انگلیسی ترجمه می‌کنیم. اما کم کم می‌توانیم این عادت را تغییر بدهیم و به انگلیسی فکر کنیم. اجازه بدهید از اشیاء و چیزهای عینی شروع کنیم. ما معمولاً وقتی می‌خواهیم نام میوه «سیب» را به زبان انگلیسی بیان کنیم، ابتدا به نام فارسی آن فکر می‌کنیم و بعد آن را به «apple» ترجمه می‌کنیم. برای تمرین سعی کنید از این بعد وقتی می‌خواهید چیزی را به زبان انگلیسی بیان کنید تصویر آن را به خاطر بیاورید و واژه انگلیسی را به تصویر نسبت دهید. با این کار کم کم مرحله ترجمه را حذف می‌کنید.

همین روش را می‌توانید برای موقعیت‌های روزمره نیز به کار بگیرید. فقط باید کمی تخیلتان را به کار بیندازید.

بیشتر بخوانید: روش‌های استفاده از تصویر و عکس در کلاس زبان انگلیسی

به انگلیسی فکر کنید

 

۲۴. تا می‌توانید تمرین کنید

کلید موفقیت در یادگیری هر مهارتی تمرین درست و اصولی است. تا این‌جا به اندازه کافی روش و تکنیک در دست دارید. حالا وقت برداشتن مهم‌ترین قدم است: تمرین، تمرین و تمرین!

مرور و ارزیابی مداوم را هم فراموش نکنید. مرور چیزی که یاد گرفته‌اید به اندازه یاد گرفتن چیزهای جدید مهم است. اگر مطالب را مرور نکنید بعد از مدت کوتاهی از یادتان خواهند رفت. پس اجازه ندهید زحمتتان هدر برود. علاوه بر مرور کردن می‌توانید تست بزنید یا خودتان را امتحان کنید که در موقعیت صحبت کردن به زبان انگلیسی چطور عمل می‌کنید. مزیت ارزیابی این است که وقتی پیشرفتتان را می‌بینید، انگیزه بیشتری برای یادگیری و ادامه دادن خواهید داشت. بنابراین در برنامه‌تان زمانی را هم برای مرور و ارزیابی در نظر بگیرید.

در جدول زیر موضوعاتی آمده است که در هر سطح می‌توانید به آسانی در مورد آن‌ها صحبت کنید.

سطح‌ها موضوعات
A1 بحث در مورد افراد و شخصیت‌هایشان – شغل و سرگرمی‌های شما
A2 صحبت در مورد سفر و برنامه‌ریزی برای سفرخانه و محل کارسلامتی و تندرستی
B1 توصیف سبک زندگیفرهنگ‌ها و سرگرمی‌هااحساسات و عواطف
B2 بحث در مورد انتخابات و سیاست – انتخاب‌های زندگی – دنیای مدرن

بیشتر بخوانید:

 

۲۵. یادتان نرود زبان انگلیسی زبان مادری تان نیست

یاد گرفتن یک زبان جدید برای همه چالش‌برانگیز است. ما سال‌ها طول کشیده تا با ظرایف زبان مادری‌مان آشنا شده‌ایم. ناخودآگاه استرس‌ها را درست استفاده می‌کنیم و برای زیباتر شدن کلاممان کمی طنز به کار می‌بریم. اما برای رسیدن به این مرحله در صحبت کردن به زبان انگلیسی نیاز به تمرین و زمان داریم.

نگران نباشید. این موقعیت اصلاً عجیب نیست. صبور باشید. حتی ممکن است گاهی حرف زدن به زبان انگلیسی برایتان خسته‌کننده باشد. سال‌ها طول کشیده تا به زبان مادری‌تان مسلط شده‌اید. پس برای یادگیری زبان انگلیسی به خودتان زمان بدهید.

به زبان انگلیسی صحبت کنید، اشتباه کنید، از اشتباهاتتان یاد بگیرید و پیشرفت کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه موقع یادگیری زبان صبور بمانیم و جا نزنیم؟

 

سخن پایانی

روان صحبت کردن به زبان انگلیسی راهی نیست که بتوانید یک شبه طی کنید. اگر کسی به شما قول داد که می‌تواند کاری کند در ده روز انگلیسی را مثل بلبل حرف بزنید، بدانید یک جای کار می‌لنگد. برای آن که بتوانید روان و خوب به زبان انگلیسی حرف بزنید باید تمرین کنید و پیوسته در حال یادگیری باشید. یادتان باشد اگر به حرف زدن به زبان انگلیسی مسلط هم شده باشید، نباید تمرین را رها کنید. کافی است مدتی آن را کنار بگذارید تا مقدار زیادی از آن‌چه یاد گرفته بودید را فراموش کنید.

واقعیت این است که همه ما مادامی که به یک زبان حرف می‌زنیم در حال یادگیری آن زبان هستیم. بنابراین زبان انگلیسی را از چرخه یادگیری خارج نکنید. هر پیشرفت و موفقیتی که در این مسیر دارید را به رسمیت بشناسید و حتی به خودتان جایزه بدهید. با این کار انگیزه بیشتری برای ادامه دادن خواهید داشت. موفق باشید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۱ / ۵. تعداد نظرات ۳۰

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *