کلاس آنلاین زبان فرانسوی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان فرانسه

بهترین ترفندهای یادگیری زبان فرانسه چیست؟ ۱۹ روش تضمینی

۴.۴
(۲۷)

اگر می‌خواهید یادگیری زبان فرانسه را از صفر شروع کنید، حتماً با این چالش روبه‌رو شده‌اید که از کجا و چطور باید شروع کرد؟ احتمالاً دوست دارید قبل از شروع، همه چیز را درباره زبان فرانسه بدانید و با راهکارهای یادگیری آن آشنا شوید.

روش‌های یادگیری زبان فرانسه مختلف هستند؛ از حضور در کلاس زبان فرانسه گرفته تا گرفتن معلم خصوصی و یا استفاده از منابع آموزشی آنلاین مانند برنامه‌های یادگیری زبان.

انتخاب روشی که با سبک یادگیری و اهداف شما همخوانی داشته باشد، اهمیت ویژه‌ای دارد،؛ چه این روش خودآموزی باشد و چه ترکیبی از کلاس‌های آموزشی و خودآموزی. اما، پیش از هر اقدامی، لازم است بدانید که در هر کدام از سطوح مختلف زبان فرانسه، یادگیری کدام بخش‌ها اولویت و اهمیت دارد.

در این مقاله قرار است با بهترین ترفندها و راه‌های یادگیری زبان فرانسه آشنا شویم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چرا می خواهید یادگیری زبان فرانسه را شروع کنید؟

خیلی مهم است که در قدم اول بدانید چرا می‌خواهید زبان فرانسه را یاد بگیرید؟

  • قصد مهاجرت به کشور فرانسه را دارید؟
  • می‌خواهید در یک دانشگاه فرانسوی زبان، ادامه تحصیل بدهید؟
  • به ادبیات یا فرهنگ فرانسه علاقه‌مندید؟
  • می‌خواهید مدرس یا مترجم زبان فرانسوی شوید؟
  • و…

در ابتدا دلیل و زمان شروع را مشخص کنید، سپس قدم اول را بردارید. کار سختی نیست.

تا چه زمانی باید بتوانید به زبان فرانسه حرف بزنید؟ یا بتوانید یک متن را روان بخوانید؟

یک زمان برای این کار تعیین کنید و یک برنامه منظم برای خودتان بریزید. از زمان‌های کم شروع کنید و به مرور، آن را افزایش دهید تا به یک زمان ثابت برسید.

بیشتر بخوانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟

هدف شما از یادگیری زبان فرانسه

داشتن هدف، انگیزه و اشتیاق به شما در مسیر یادگیری کمک می‌کند. حتماً هدفتان را یادداشت کنید و جایی بگذارید که مدام آن را ببینید. شما به یک هدف درست و حسابی نیاز دارید که واقعاً سر ذوقتان بیاورد.

 

اولویت‌های یادگیری زبان فرانسه در سطوح مختلف

یادگیری زبان فرانسه می‌تواند هیجان‌انگیز و چالش‌برانگیز باشد و اولویت‌های مختلفی وجود دارد که زبان آموزان ممکن است در مسیر یادگیری زبان خود با آنها روبه‌رو شوند.

اولویت بندی مهارت های زبان فرانسوی

برخی از آن‌ها عبارتند از:

عناصر مختلف در تعیین اولویت‌های یادگیری زبان فرانسه
۱ تلفظ زبان فرانسه دارای تنوع صداهای خاصی است که ممکن است برای زبان آموزان جدید چالش‌برانگیز باشد.

برای مثال، درک و استفاده صحیح از حروف صدادار نازال (بینی) و حروف بی‌صدا می‌تواند دشوار باشد. برای زبان آموزان سطح متوسط و پیشرفته، تسلط بر تلفظ اهمیت زیادی دارد.

۲ گرامر دستور زبان فرانسه پیچیده است، با زمان‌های مختلف فعل و انحطاط اسمی که تسلط بر آنها دشوار است.

همچنین درک قوانین توافق و جنسیت برای زبان آموزان می‌تواند چالش‌برانگیز باشد.

۳ واژگان زبان فرانسه از نظر واژگان غنی است، به خاطر سپردن کلمات و عبارات جدید، به ویژه آنهایی که دارای چندین معانی یا عبارات اصطلاحی هستند، می‌تواند برای زبان آموزان در سطح ابتدایی بسیار سخت باشد.

بیشتر بدانید: تکنیک های یادگیری و به خاطر سپردن لغت های زبان فرانسه

اما واژگان، موردی است که در اولویت قرار دارد تا زبان آموزان بتوانند کلمات ابتدایی زبان را یاد بگیرند.

۴ لهجه‌های گوناگون فرانسوی لهجه‌ها و گویش‌های منطقه‌ای زیادی در فرانسه وجود دارد. برای زبان آموزانی که با این تغییرات آشنا نیستند، می‌تواند درک زبان آنها را با چالش مواجه کند.

اما داشتن لهجه برای زبان آموزان سطح پیشرفته یک اولویت به حساب می‌آید.

بیشتر بدانید: تقویت لهجه زبان فرانسه با چند گام ساده و کاربردی

۵ گفتار گفتار در زبان فرانسه می‌تواند تفاوت زیادی با نوشتار آن داشته باشد و برای یادگیری زبان‌ آموزان در سطح متوسط مناسب است.

بیشتر بدانید: صفر تا صد آموزش زبان فرانسه با درس‌های رایگان

روش های مختلف یادگیری زبان فرانسه

 

چطور شروع به یادگیری زبان فرانسه کنیم؟

به طور کلی دو شیوه اصلی برای یادگیری هر زبانی وجود دارد؛ آموزش خودخوان و شرکت در کلاس‌های زبان:

 

شرکت در کلاس‌ آموزش زبان فرانسه

یکی از راه‌های تضمین شده یادگیری، شرکت کردن در کلاس زبان با مدرسان باتجربه و مطمئن است. یک استاد کارآزموده مناسب‌ترین و بهترین منابع یادگیری و تقویت زبان فرانسه را به شما معرفی می‌کند و گام به گام با شما پیش می‌رود تا به هدفی که تعیین کرده‌اید برسید.

توصیه می‌شود در ابتدا هدفی را که از یادگیری زبان فرانسه دارید با استادتان در میان بگذارید. شما می‌توانید از کلاس‌های خصوصی حضوری یا آنلاین هایتاکی برای یادگیری زبان فرانسه استفاده کنید.

بیشتر بدانید: چند نوع کلاس برای یادگیری یک زبان جدید داریم؟

شرکت در کلاس خصوصی فرانسوی

 

یادگیری فرانسه در منزل و به صورت خودآموز

یادگیری زبان فرانسه در خانه و با استفاده از منابع مختلف یادگیری زبان فرانسه که به‌صورت آنلاین و آفلاین هم در دسترس هستند، یکی دیگر از روش‌های محبوب یادگیری زبان فرانسه است. این کار موجب می‌شود در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید، اما نیاز به صرف مدت زمان بیشتری دارد.

برای یادگیری آنلاین و رایگان زبان فرانسه می‌توانید از سایت frenchtogether یا elearningfrench استفاده کنید. در کنار آن با استفاده از ترفندهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم تمرین کنید تا به زبان فرانسه مسلط شوید.

بیشتر بخوانید: وب سایت‌ های فوق العاده برای یادگیری زبان فرانسه

 

روش‌های یادگیری زبان فرانسه: کدام روش برای شما مناسب تر است؟

برای یادگیری زبان فرانسه، مثل هر کار دیگری، یک نسخه عمومی وجود ندارد. بهتر است با روش‌های متفاوت آشنا شوید و بهترین روش را برای خودتان پیدا کنید. اما به یاد داشته باشید که هر روشی را که انتخاب کنید، ترفندهایی که در این مقاله معرفی شده است می‌تواند سرعت یادگیری شما را به طرز چشمگیری بالا ببرد.

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع یادگیری سریع و آسان زبان فرانسوی

 

۱. استفاده از اپلیکیشن های یادگیری زبان فرانسه

من یادگیری زبان فرانسه را با یک اپلیکیشن شروع کردم. چند اپلیکیشن نصب کنید و ببینید با فضای کدام اپلیکیشن ارتباط بهتری برقرار می‌کنید. یکی را که برایتان جذاب‌تر است نگه دارید و با آن هر روز تمرین را شروع کنید. معمولاً اپلیکیشن‌ها با یک برنامه ساده به سمت ساختارهای پیچیده‌تر پیش می‌روند.

به مرور می‌توانید دایره لغاتتان را گسترش دهید و گرامر را یاد بگیرید. تعداد زیادی از اپلیکیشن‌ها قسمت‌های مختلفی برای تقویت مهارت‌های شنیداری، خواندنی، نوشتاری، گرامر، لغت و حتی مهارت گفتاری دارند. چند مورد از اپلیکیشن‌های مناسب یادگیری زبان فرانسه عبارتند از:

اپلیکیشن‌ها برای کسانی که ترجیح می‌دهند برنامه‌ای مستقل داشته باشند، و هر زمان که دلشان خواست یا در زمان‌های کوتاهی بین کارهایشان یادگیری زبان فرانسه را تمرین کنند، بسیار مناسب اند.

معلم خصوصی زبان فرانسوی بگیرید.

 

۲. با عبارت های پرکاربرد و معرفی خودتان شروع کنید.

ابتدا پرکاربردترین عبارت‌ها در هر زبانی را یاد بگیرید:

بعد از آن کم کم به سراغ معرفی خودتان بروید. یاد بگیرید خودتان را معرفی کنید؛ نامتان را بگویید، شغلتان، تحصیلاتتان و علاقه‌مندی‌هایتان را به زبان فرانسه بیان کنید.

یک نکته مهم در مورد زبان فرانسه این است که همه اسامی در این زبان جنسیت مؤنث یا مذکر دارند. بنابراین دقت کنید که از ابتدا اسامی را با توجه به جنسیت آن‌ها و قواعدی که زبان فرانسه برای جنسیت دارد یاد بگیرید. خشت اول را درست بگذارید تا بعد کارتان ساده‌تر شود.

بیشتر بخوانید: جملات ساده روزمره برای یادگیری زبان فرانسه

 

۳. از فلش کارت ها برای حفظ و مرور واژگان کمک بگیرید

فلش کارت‌ها ابزارهای بسیار مفیدی برای یادگیری واژگان هستند. می‌توانید از فلش کارت‌های کاغذی استفاده کنید و یا از نسخه‌های دیجیتال فلش کارت‌ها، یعنی اپلیکیش‌نهایی مانند Anki یا Quizlet استفاده کنید.

بیشتر بدانید:

 

۴. زبان فرانسه را با جمله‌ها یاد بگیرید.

با توجه به گرامر زبان فرانسه، اگر از ابتدا کلمات را در جمله یاد بگیرید سریع‌تر و ساده‌تر پیشرفت می‌کنید. وقتی با جمله‌ها شروع کنید، در ضمن آن، چند اصل ساده را هم در مورد ساختارهای زبان فرانسه یاد می‌گیرید و بعد با تغییر شکل صفت‌ها در کنار اسامی مونث و مذکر گیج نمی‌شوید.

اگر با جمله‌های کوتاه و ساده شروع کنید، کلمه ها، نقش آن ها، قواعد زبان فرانسه برای نقش‌های متفاوت کلمه در جمله را به خوبی یاد خواهید گرفت.

بیشتر بدانید:

تلاش کنید برای هر جمله یا کلمه، تصویری نیز پیدا کنید و به ذهن بسپارید. همزمان از حافظه تصویری‌تان برای یادآوری، کمک بگیرید.

یادگیری فرانسه را با جمله ها شروع کنید

 

۵. فعلاً به زمان حال بچسبید

یادگیری تمام زمان‌ها یکی از دلهره‌آورترین بخش‌های یادگیری زبان فرانسه است. چهارده زمان وجود دارد، به غیر از شش حالت، که در نتیجه فعل متوسط شما می‌تواند به حدود صد روش مختلف صرف شود.

این موضوع می‌تواند برای هر کسی که تازه به این زبان آشنایی دارد، بسیار طاقت فرسا ولی اولویت باشد. یک اشتباه رایج که مبتدیان مرتکب می‌شوند این است که فهرستی از تمام صیغه‌های صرف شده مختلف را تهیه کرده و سعی می‌کنند آنها را به خاطر بسپارند.
اما با انجام این کار، آنها اغلب خود را خسته می‌کنند و در مواجهه با این همه صرف، انگیزه خود را از دست می‌دهند. در تلاش برای به خاطر سپردن همه چیز، در نهایت هیچ چیز را به یاد نمی‌آورند.

در عوض، ایده خوبی است که فقط با یادگیری زمان حال شروع کنید. حدود ۶۰ درصد از مکالمات به تنهایی در زمان حال انجام می‌شوند، به این معنی که اگر شما ۶ صیغه صرف افعال در این زمان را بدانید، مجهز به درک بیش از نیمی از افعالی خواهید بود.

با این حال، اگر هدف شما خواندن زبان فرانسه است، ممکن است بخواهید افعال ساده را در اولویت قرار دهید، زیرا بیشتر داستان‌ها به این زمان نوشته شده‌اند. البته برخی کتاب‌ها در زمان حال نوشته می‌شوند و حتی کتاب‌هایی که در گذشته اتفاق می‌افتند احتمالاً شامل دیالوگ‌هایی هستند که در حال حاضر نوشته شده‌اند.

 

۶. در زندگی روزمره از زبان فرانسوی استفاده کنید.

زبان فرانسه را وارد زندگی روزمره‌تان کنید. به مرور زمان اسامی چیزهایی که در محیط دور و برتان می‌بینید را یاد بگیرید و هر بار که چشمتان به آن‌ها می‌افتد، اسمشان و جنسیت‌شان را با خودتان مرور کنید.

بعد سراغ وظایف روزانه‌تان بروید. از کارهای ساده مثل مسواک زدن، حمام رفتن یا قدم زدن شروع کنید و معادل آن‌ها را به زبان فرانسه پیدا کنید. هر بار که این کارها را انجام می‌دهید، آن را به زبان فرانسه با خودتان تکرار کنید.

تکرار و تمرین منظم اهمیت زیادی در فرآیند یادگیری شما دارد.

 

۷. یادگیری لغات را سرگرم‌کننده کنید

برای شروع و در سطح ابتدایی اگر می‌خواهید به یک زبان مسلط شوید، نمی‌توانید بدون یادگیری واژگان این کار را انجام دهید! کتاب‌های صوتی برای یادگیری واژگان نیز عالی هستند.

 

۸. ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT را امتحان کنید

ChatGPT به عنوان یک ابزار جدید برای یادگیری زبان در حال ترند است. اگر از علاقه‌مندان به فناوری هستید، می‌توانید از ChatGPT به روش‌های مختلف برای کمک به یادگیری زبان فرانسه در سطح ابتدایی و متوسط استفاده کنید.

به عنوان مثال:

  • ممکن است از آن بخواهید واژگان مربوط به یک موضوع خاص را به شما ارائه دهد.
  • یا می‌توانید از او بخواهید که یک آزمون یا آزمون چند گزینه‌ای در مورد یک موضوع اصلی برای شما ایجاد کند.
  • همچنین می‌توانید از آن برای ترجمه از فرانسوی به فارسی و بالعکس استفاده کنید.

بیشتر بدانید: بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای یادگیری زبان

یادگیری زبان فرانسه با کمک هوش مصنوعی

 

۹. به موسیقی هایی با متن فرانسوی گوش کنید.

در زمان استراحت، وقتی در راه هستید یا در ترافیک گیر افتاده‌اید، زمانی که مشغول تمیز کردن اتاق یا انجام کارهای خانه هستید، می‌توانید همزمان به موسیقی های فرانسوی گوش کنید. چه فرصتی بهتر از این. یک مجموعه از آهنگ‌های فرانسوی که دوست دارید، بسازید؛ دنبال متن آن‌ها بگردید و یک یا چند بار آن را مرور کنید، و در این مواقع، با یک تیر دو نشان بزنید.

می‌توانید خودتان هم با خواننده بزنید زیر آواز! چه اشکالی دارد؟!

گاهی هم می‌توانید به پادکست‌های فرانسوی گوش کنید. یک پادکست که در مورد موضوع مورد علاقه‌تان صحبت می‌کند بیابید و آن را دنبال کنید.

یادگیری زبان فرانسوی با گوش دادن به موسیقی

 

۱۰. فیلم ها و ویدئوهای فرانسوی زبان ببینید.

خوشبختانه تعداد بسیار زیادی فیلم خوب به زبان فرانسه وجود دارد. حتی می‌توانید دوبله فرانسوی فیلم‌های مورد علاقه‌تان را در لیست فیلم‌هایتان قرار دهید. بهترین فیلم ها برای یادگیری زبان فرانسه را پیدا کرده و آن‌ها را مشاهده کنید؛ سپس به لهجه، تلفظ و کاربرد واژه‌ها دقت نمایید. می‌توانید با انیمیشن‌های ساده شروع کنید. بعد کم کم به سراغ فیلم‌های بلندتر و یا سریالها بروید. ابتدا فیلم‌ها را با زیرنویس ببینید.

این می‌تواند به شما کمک کند مهارت‌های شنیداری خود را تقویت کرده و دایره لغات خود را گسترش دهید و حتی ممکن است یک نمایش یا فیلم مورد علاقه جدید را کشف کنید. اگر پیاده‌روی می‌کنید، به پادکست فرانسوی زبان گوش دهید.

بیشتر ببینید:

 

۱۱. از ادبیات فرانسه غافل نشوید.

فرانسه ادبیاتی بسیار غنی دارد. تعدادی از برندگان جایزه نوبل ادبیات، فرانسوی زبان بوده‌اند و بسیاری از آثار ماندگار ادبیات کلاسیک به زبان فرانسه نوشته شده است. ادبیات معاصر فرانسه نیز همان‌قدر جذاب و غنی است. پس به هیچ وجه آن را از دست ندهید.

خواندن داستان علاوه بر سرگرم کردن، شما را با ظرافت‌های زبان فرانسه آشنا می‌کند. می‌توانید با اثر بی‌نظیر شازده کوچولو شروع کنید.

از ادبیات فرانسه غافل نشوید.

اگر می‌خواهید همزمان مهارت شنیداری‌تان را نیز تقویت کنید، می‌توانید از کتاب‌های صوتی استفاده نمایید. در سایت frenchtoday می‌توانید تعدادی کتاب صوتی طبقه‌بندی شده پیدا کنید.

تا جایی که می‌توانید زبان فرانسه را همزمان با گوش کردن یاد بگیرید. زیرا تلفظ حروف در زبان فرانسه کمی متفاوت از زبان انگلیسی است.

بیشتر بخوانید:

 

۱۲. به زبان فرانسه یادداشت‌هایی بنویسید

یک دفتر یادداشت روزانه به زبان فرانسه داشته باشید و هر روز چند جمله یا پاراگراف به زبان فرانسه بنویسید. این کار به شما کمک می‌کند تا مهارت‌های گرامری و واژگانی خود را تقویت کنید.

 

۱۳. به طور منظم تمرین کنید.

تمرین، تمرین و تمرین!

بله تمرین خیلی مهم است. اما روش تمرین کردن هم می‌تواند همان‌قدر اهمیت داشته باشد. بهتر است هر روز زمانی را به یادگیری زبان فرانسه اختصاص دهید. حتی اگر فقط روزی ۱۵ دقیقه وقت داشته باشید. این کار اثر ماندگارتر و بهتری دارد تا این که آخر هفته‌ها ۴ ساعت پشت سر هم مطالعه کنید.

بنابراین برنامه یادگیری‌تان را طوری بریزید که زمان‌های کوتاه با فاصله‌های کم را به مطالعه و تمرین اختصاص دهید.

دقت کنید که مدام مطالب جدید نخوانید. بخشی از زمانتان را به تکرار آن چه که خوانده‌اید اختصاص دهید. مرور و بازخوانی، اثر زیادی در تثبیت مطالب دارد.

بیشتر بدانید: اهمیت استمرار و پیوستگی در فرایند یادگیری زبان جدید

 

۱۴. سفر به کشورهای فرانسوی زبان

اگر امکانش را دارید، به کشورهای فرانسوی زبان سفر کنید. این تجربه می‌تواند به شما کمک کند تا زبان فرانسه را در محیط واقعی تمرین کنید و با فرهنگ فرانسوی آشنا شوید.

 

۱۵. یک شریک یادگیری یا پارتنر زبانی پیدا کنید

یک شریک زبانی پیدا کنید که به زبان فرانسه صحبت می‌کند و با او به طور منظم مکالمه کنید. این کار به شما کمک میکند تا مهارت‌های مکالمه خود را بهبود بخشید و همچنین انگیزۀ خود برای یادگیری زبان فرانسه را حفظ کنید.

 

۱۶. ارتباط با افراد مختلف

خیلی از افرادی که در مسیر یادگیری زبان فرانسوی هستند، به سطح متوسط که می‌رسند دوست دارند که هرچه زودتر با افراد فرانسوی زبان تعامل کنند. در واقع در سطح متوسط تعامل اولویت زبان آموزان است.
هدف از یادگیری زبان این است که بتوانید با دیگران صحبت کنید، درست است؟ پیشنهاد می‌کنیم هر چه زودتر شروع به تمرین زبان فرانسه کنید، بهتر است. این کار به شما این امکان را می‌دهد که تلفظ را به خوبی یاد بگیرید و به تقویت اعتماد به نفس شما کمک می‌کند.

راه‌های مختلفی برای تعامل زبانی انسانی وجود دارد. می‌توانید به صحبت کردن زبان در کلاس‌های مختلف بپردازید یا با یک معلم خصوصی کار کنید.

بیشتر بدانید: نقش ارتباطات در یادگیری زبان

یادگیری زبان فرانسه برای ایجاد ارتباطات بیشتر

 

۱۷. استراحت کنید و لذت ببرید

یادگیری زبان فرانسه می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، بنابراین مهم است که استراحت کنید و از سفر یادگیری لذت ببرید. برای رسیدن به اهداف‌تان به خود پاداش دهید یا برای انجام کاری که به زبان فرانسوی از آن لذت می‌برید، بعد از مطالعه استراحت کنید، مانند پختن غذاهای فرانسوی یا خواندن یک رمان فرانسوی.

به یاد داشته باشید، یادگیری زبان فرانسه یک فرایند است، پس حتما از آن لذت ببرید!

 

سخن پایانی

توجه داشته باشید که یادگیری یک زبان یک شبه اتفاق نمی‌افتد و زبان فرانسوی از این نظر با هیچ زبان دیگری تفاوتی ندارد. این یک فرایند طولانی و اغلب دشوار است و می‌تواند هم لذت‌بخش و هم استرس‌زا، ساده و گیج‌کننده و تکراری باشد.

به طور خلاصه، جنبه‌های مختلفی برای یادگیری زبان وجود دارد که بسیاری از زبان آموزان نمی‌دانند چگونه شروع به یادگیری زبان کنند اما زمانی که اولویت‌های زبان فرانسه را در هر سطح بدانید، سریع‌تر به هدف خود می‌رسید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۴ / ۵. تعداد نظرات ۲۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *