کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

اهمیت استمرار و پیوستگی در فرایند یادگیری زبان جدید

۴.۱
(۳۶)

در دنیای پویا و جهانی که ارتباطات بین‌المللی به سرعت در حال افزایش است، یادگیری زبان‌های مختلف، یک ابزار اساسی برای افزایش ارتباطات فردی و حرفه‌ای محسوب می‌شود. اما فرایند یادگیری زبان‌ها همیشه مثل یک خط صاف و مستقیم نیست و با چالش‌ها و مشکلات خاص خود همراه است؛ از افت انگیزه و اعتماد به نفس گرفته تا مشکلاتی در تقویت مهارت‌های مختلف زبانی.

متأسفانه، بسیاری از افراد پس از گذشت مدتی از شروع یادگیری زبان، احساس ناامیدی می‌کنند، زیرا به نتایج مطلوبی نرسیده‌اند. اما شاید اگر به برنامه یادگیری این افراد نگاهی بیندازیم، با نقص‌ها و اشکالات جدی در روش یادگیری آن‌ها و نداشتن نظم و پیوستگی و استمرار مواجه شویم.


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

در ادامه می‌خوانید:

 

داشتن پیوستگی و استمرار به همراه انجام تمرین‌های منظم و ساختاریافته، کلید به‌دست آوردن تسلط در فرایند یادگیری هر مهارتی و ازجمله یادگیری یک زبان جدید است.

در این مقاله به بررسی اهمیت استمرار و پیوستگی در یادگیری زبان‌ها پرداخته و راهکارهایی ارائه می‌دهیم تا چالش‌های یادگیری یک زبان جدید را شناخته و بر آنها غلبه کنیم.

 

اهمیت استمرار و پیوستگی در فرایند یادگیری یک زبان جدید

مهم نیست که در کجای فرایند یادگیری خود قرار دارید، اما ضروری است که برای رسیدن به هدف خود، طبق برنامه و نظم پیش بروید و تا حد امکان، هر روز چیزی دربارۀ زبان جدیدی که در حال یادگیری‌اش هستید بیاموزید.

نظم و تداوم برای یاد گرفتن زبان جدید

 

حتماً خودتان هم می‌دانید و احتمالاً تجربه کرده‌اید که اگر فقط چند بار در هفته یا هر دو هفته یک بار و به‌صورت پراکنده مطالعه کنید، پیشرفت شما در زبان جدید به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد. از طرف دیگر، هرچه بیشتر از سیستم‌های عصبی و ذهنی مربوط به یادگیری زبان بیشتر و به‌صورت اصولی استفاده کنید، خیلی زود پیشرفت خواهید کرد.

بیشتر بخوانید:

 

آشنایی با مراحل یادگیری یک زبان جدید

یادگیری هر زبانی مراحل خاص خود را دارد و در هر مرحله هم لازم است کارهای مخصوصی را انجام دهید. اگر طبق نظم این مراحل را طی کنید، با سرعت و دقتی باورنکردنی، یک زبان جدید را یاد می‌گیرید و می‌توانید به سراغ زبان بعدی بروید! 💪🤗

بیشتر بخوانید:

 

مراحل و گام‌هایی که لازم است برای یادگیری یک زبان پشت سر بگذارید عبارتند از:

 

۱. ایجاد انگیزه اولیه برای یادگیری زبان

شما باید برای اینکه هر روز و طبق یک برنامه منظم یک زبان را مطالعه کنید، یک هدف و انگیزۀ اولیه داشته باشید یا این انگیزه را با استفاده از ترفندهایی برای خودتان بسازید.

برای ایجاد انگیزه، این ایده‌ها را امتحان کنید:

۱. تعیین اهداف شخصی هدف شما از یادگیری زبان چیست؟ می‌خواهید در یک آزمون بین المللی شرکت کنید یا دوست دارید فیلم‌های مورد علاقه‌تان را به زبان اصلی ببینید و لذت ببرید؟

یادتان باشد که هدف شما باید مشخص و قابل ارزیابی باشد.

۲. استفاده از تجارب مثبت گذشته احتمالاً در مسیر یادگیری مهارت‌ها و زبان‌های دیگر، تجربیات موفقی داشته‌اید که در شما حس رضایت ایجاد کرده‌اند. با یادآوری این تجربیات، اعتماد به نفس و انگیزۀ شما هم برای یادگیری زبان جدید بیشتر خواهد شد.
۳. یادگیری را با علایق خود ترکیب کنید.

یکی از راه‌های تضمینی برای ماندن در مسیر یادگیری یک زبان این است که آموزش را با علایق خود ترکیب کنید.

مثلاً اگر می‌خواهید زبان انگلیسی یاد بگیرید و عاشق فیلم‌ها و آهنگ‌های انگلیسی زبان هستید، از همین آهنگ‌ها و فیلم‌های انگلیسی برای یادگیری استفاده کنید.

مقالات مرتبط:

۴. به خودتان جایزه بدهید.

اگر برای خودتان هدف‌های کوچک تعیین کرده باشید، می‌توانید بعد از رسیدن به آن هدف، به خودتان یک جایزه کوچک بدهید تا یادگیری زبان برایتان لذت بخش شود.

مثلاً هر وقت که توانستید با ۱۰ لغت جدیدی که یاد گرفته‌اید، ۳ جملۀ جدید بسازید، می‌توانید خودتان را مهمان تماشای یک فیلم هیجان‌انگیز در سینما کنید.

۵. حضور در انجمن‌ها و گروه‌های یادگیری به اشتراک گذاری تجارب و پشتیبانی از دیگران در مسیر یادگیری.
با ایجاد انگیزه اولیه و تعهد به تعیین اهداف شخصی، افراد می‌توانند با اشتیاق بیشتر به مسیر یادگیری زبان بپردازند و در این راه، انگیزه به عنوان یک نیروی پویا، آن‌ها را به سمت پیشرفت و موفقیت هدایت نماید

 

۲. برنامه ریزی برای یادگیری و تمرین روزانه

بعد از ایجاد انگیزه، آماده این هستید که یک برنامه ساختاریافته و دقیق برای خودتان طراحی کنید. انتخاب روش مناسب، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که لازم است در این مرحله انجام دهید.

حتماً در برنامه ریزی خود برای یادگیری مستمر زبان، این موارد را در نظر داشته باشید:

۱. انتخاب منابع مناسب و متنوع لازم است منابع خوب و معتبری انتخاب کنید که مناسب سطح خودتان هم باشند. بهتر است از منابع متنوعی مثل کتاب‌ها، فیلم‌ها، آهنگ‌ها و… استفاده کنید.

مثلاً اگر دلتان می‌خواهد زبان انگلیسی یاد بگیرید و به دنبال منابع مختلف و معتبر می‌گردید، مقالۀ «جدیدترین و بهترین منابع خودآموز یادگیری زبان انگلیسی» برای شماست.

۲. ایجاد تنوع در روش‌های یادگیری  

شما باید طوری برنامه‌ریزی کنید که با انجام فعالیت‌های متنوع و استفاده از روش‌های مختلف، هر چهار مهارت زبانی (خواندن، نوشتن، حرف زدن، گوش کردن) را به‌طور هم‌زمان و پیوسته تقویت کنید.

۳. تعیین اولویت‌ها اولویت شما چیست و می‌خواهید کدام مهارت خود را بیشتر تقویت کنید؟ لازم است که درس‌ها و برنامه یادگیری خود را براساس نیازها و اهدافتان اولویت بندی کنید.
۴. استفاده از تکنولوژی چرا از تکنولوژی برای یادگیری مستمر و مداوم یک زبان کمک نگیریم؟ ابزارهایی مثل اپلیکیشن‌ها، نرم افزارها و هوش مصنوعی فرایند یادگیری را جذاب‌تر می‌کنند و ما را در مسیر یادگیری نگه می‌دارند.
۵. تدریس به دیگران برای تدریس زبان، لازم نیست به همه چیز مسلط باشید؛ همان چیزی را که یاد گرفتید به دیگران هم یاد بدهید. اگر کسی نبود، می‌توانید آموخته‌های خود را در یک وبلاگ شخصی یا اکانت خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی منتشر کنید تا دیگران بخوانند.

اشتراک گذاری دانسته‌هایمان با دیگران به تثبیت آنها در ذهن خودمان هم کمک زیادی می‌کند.

بیشتر بخوانید: چگونه یادگیری یک زبان جدید مغز شما را تغییر می دهد؟

۶. ارزیابی مداوم آیا برنامه یادگیری شما و مسیری که در حال طی کردنش هستید موثر و کارآمد بوده؟ این را فقط می‌توانید با ارزیابی‌های دوره‌ای و بررسی میزان پیشرفت خودتان متوجه شوید.

اگر دیدید که جایی از برنامه نقص داشته یا یادگیری کمتر از حد انتظارتان داشته‌اید، حتماً باید تغییراتی در برنامه خود بدهید.

 

 

۳. حفظ و تقویت مهارت‌های زبانی

تمرین و تکرار دو رکن مهم در یادگیری زبان به منظور تثبیت دانش و اطلاعات جدید هستند. از هر فرصتی و با استفاده از روش‌های گوناگون، مهارت‌های زبانی چهارگانه (خواندن، گوش دادن، نوشتن و حرف زدن) را تمرین کنید.

 

برای تمرین و تقویت مهارت‌های زبانی‌تان می‌توانید از این ایده‌ها کمک بگیرید:

۱. تکرار و مرور مداوم حتماً باید در برنامه مطالعاتی خود جایی هم برای تکرار و مرور مداوم چیزهایی که یاد می‌گیرید بگنجانید تا آموخته‌ها در ذهنتان تثبیت شوند.

بیشتر بخوانید: چگونه یادگیری یک زبان جدید مغز ما را تغییر می دهد؟

۲. تمرین با موقعیت‌های واقعی آیا جمله‌هایی برای استفاده در مسافرت یا مصاحبه شغلی یاد گرفته‌اید؟ عالی است! پس چه بهتر که از این جمله‌ها و عبارت‌ها در موقعیت‌های روزمره خود، مثلاً در زمان صحبت با دوستان یا افراد خانواده، استفاده کنید.

برای این کار می‌توانید در گروه‌های مکالمه یا بحث آزاد (فری دیسکاشن) هم شرکت کنید.

بیشتر بخوانید: کلاس فری دیسکاشن (Free Discussion) یا بحث آزاد انگلیسی چیست؟

۳. خواندن و گسترش دامنه لغات هرچقدر که لغات و اصطلاحات بیشتری از زبانی که در حال یادگیری‌اش هستید بدانید، بهتر می‌توانید صحبت کنید یا متن‌هایی بنویسید.

برای یاد گرفتن لغات جدید می‌توانید از روش‌هایی مثل جعبه لایتنر یا فلش کارت‌های یادگیری زبان استفاده کنید.

۴. گوش دادن به متون صوتی گوش دادن به پادکست‌ها، کتاب‌های صوتی یا آهنگ‌ها به شما کمک می‌کند علاوه بر ایجاد تنوع در مسیر یادگیری، مهارت‌های شنیداری‌تان هم تقویت شده و با سرعت‌ها و لحن‌های مختلف آشنا شوید.

بیشتر بخوانید: چگونه از پادکست ها برای یادگیری و تقویت زبان انگلیسی استفاده کنیم؟

۵. تقویت مهارت نوشتاری اینکه بتوانید یک متن هرچند کوتاه از افکار خود را به زبان جدیدی که در حال یادگیری‌اش هستید روی کاغذ بیاورید، انگیزه شما برای ماندن در مسیر یادگیری را بیشتر می‌کند.

اگر بتوانید متن‌های خود را به افرادی که در سطح بالاتری در آن زبان هستند بدهید تا ایرادات متنی را که نوشته‌اید بگویند و به شما بازخورد بدهند، خیلی عالی‌تر است.

۶. کمک گرفتن از یک معلم خصوصی معلم ها با نظارت بر روند یادگیری شما، کمک میکنند در مسیر یادگیری بان بمانید و ارتباط روزانه خود را با آن حفظ کنید.

در هایتاکی برای یادگیری ۱۴ زبان مختلف دنیا از جمله زبان انگلیسی، می‌توانید از تجربه و مهارت معلم‌های خصوصی زبان به‌صورت آنلاین یا حضوری استفاده کنید تا به شما کمک کنند استمرار خود در یادگیری زبان را حفظ کنید.تدریس خصوصی زبان های خارجی

 

۷. مشارکت در چالش‌ها و پروژه‌های گروهی با یادگیری مستمر یک زبان جدید، به مرور می‌توانید با دیگران، چه زبان آموز و چه افراد نیتیو و بومی، ارتباط برقرار کرده و استفاده از زبان را در موقعیت‌های واقعی تمرین کنید.

بیشتر بخوانید: نقش ارتباطات در یادگیری زبان

 

چالش‌هایی که مانع از استمرار در یادگیری زبان‌ها می‌شوند چیست؟

در هر مسیر یادگیری، مواجهه با چالش‌ها امر طبیعی است و در حین یادگیری زبان نیز این چالش‌ها می‌توانند موانعی را بر سر راه فرآیند قرار دهند. در این بخش، به برخی از چالش‌های متداول در یادگیری زبان و راهکارهایی برای غلب بر آنها خواهیم پرداخت.

 

چالش راهکار
۱. کاهش انگیزه ممکن است در فرایند یادگیری یک زبان جدید به دلایل مختلفی خسته شده و انگیزه‌تان را از دست بدهید.
می‌توانید با کارهایی مثل ایجاد تنوع در فعالیت‌ها، تعویض منابع آموزشی و تعیین اهداف کوچک قابل دستیابی، انگیزه‌تان را حفظ کرده و حتی افزایش دهید.مقالات مرتبط:

۲. مشکلات در مهارت‌های خاص این خیلی طبیعی است که شما در بعضی مهارت‌ها بهتر از دیگری باشید. مثلاً ممکن است در مهارتِ ریدینگ خیلی خوب پیشرفت کنید، اما نتوانید به همان خوبی حرف هم بزنید و مکالمه کنید.

برای حل این مشکل لازم است که زمان بیشتری را برای تمرین و تقویت مهارت‌های ضعیف‌تر خود صرف کنید تا به‌مرور آنها هم تقویت شوند.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش تمرکز و عوامل موثر بر آن در یادگیری زبان

۳. پیشرفت کند و پنهان ممکن است بعد از گذشت یک بازۀ زمانی چند ماهه، احساس کنید که پیشرفتتان به اندازه‌ای که فکرش را می‌کردید نبوده است و انگیزه‌تان کم شود یا از ادامه مسیر مأیوس شوید.

برای حل این چالش استفاده از ابزارهای اندازه‌گیری مانند تست‌ها، مکالمات ضبط‌شده و درخواست بازخورد از افراد ماهر در زمینه زبان، به شما کمک خواهد کرد تا پیشرفت خود را بهتر تشخیص دهید و از خودتان انتظارات معقول‌تری داشته باشید.

۴. استفاده از زبان مادری مشکل رایجی که در یادگیری زبان دوم یا سوم در کنار زبان مادری وجود دارد این است که ممکن است افراد جمله‌ها را در ذهنشان به زبان مادری ترجمه کنند که کار درستی نیست. شما باید یاد بگیرید به زبانی که در حال یادگیری‌اش هستید فکر کنید.

برای حل این چالش می‌توانید تا حد امکان محیط پیرامون خود را با ورودی‌های مختلف مثل آهنگ، فیلم، چت با افراد نیتیو و… به زبان مورد نظر نزدیک‌تر کنید تا به‌مرور ذهنتان یاد بگیرد که به آن زبان فکر و از آن استفاده کند.

۵. فشار روزمره
یکی از مهم‌ترین و رایج‌ترین چالش‌ها هم این است که زبان‌آموزان می‌گویند برنامه‌های زندگی شخصی و شغلی‌شان به‌گونه‌ای نیست که بتوانند زمان مجزایی را هر روز و به‌صورت مستمر به یاد گرفتن زبان اختصاص دهند.

برای حل این چالش می‌توانید از زمان‌های روزانه کم و قطعه قطعه در طول روز شروع کنید و به مرور آن را افزایش دهید.

مقالات مرتبط:

با شناخت و مدیریت چالش‌ها، افراد می‌توانند با اطمینان و اعتماد به نفس، مسیر یادگیری زبان را ادامه دهند و با استفاده از راهکارهای مناسب، به بهبود مستمر مهارت‌های زبانی خود دست یابند.

 

یادگیری منظم زبان

سخن پایانی

استمرار در یادگیری زبان اهمیت زیادی دارد؛ از ایجاد انگیزه گرفته تا حفظ و تقویت مهارت‌ها و مدیریت چالش‌ها. تشویق به مداومت در تلاش برای تسلط بر یادگیری زبان گام مهمی است. پیشنهادات و منابع ارائه شده در این مقاله هم می‌توانند به بهبود مستمر روند یادگیری شما کمک کنند.

در نهایت، یادگیری زبان تجربه‌ای جذاب و دلپذیر است که با حفظ انگیزه، برنامه‌ریزی دقیق و حمایت‌های اجتماعی می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد و موجب پیشرفت‌های قابل توجه زبان‌آموزان شود.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۱ / ۵. تعداد نظرات ۳۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *