کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

چند نوع کلاس برای یادگیری یک زبان جدید داریم؟

۴.۲
(۱۰)

یکی از روش‌های مرسوم و قدیمی یادگیری زبان جدید، شرکت در کلاس‌های آموزشی بوده است. خیلی از زبان آموزان بر این باورند که بازدهی یادگیری آنها با شرکت در کلاس افزایش می‌یابد و به همین دلیل هم این روش را به شیوه‌های دیگر مثل یادگیری خودآموز زبان ترجیح می‌دهند.

اما چند نوع کلاس زبان داریم و هر نوع از کلاس‌ها برای چه افرادی مناسب‌تر هستند؟


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

در ادامه می‌خوانید:

 

 

انواع کلاس ها برای یادگیری زبان خارجی

برای یادگیری یک زبان جدید، انواع مختلفی از کلاس‌ها وجود دارند که عبارتند از: کلاس‌های آنلاین، کلاس‌های حضوری. هر کدام از این کلاس‌ها هم خود به انواع خصوصی و گروهی قابل دسته‌بندی هستند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

بیشتر بخوانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟

 

۱. کلاس‌های زبان آنلاین

کلاس آنلاین زبان از طریق اینترنت و با استفاده از وسایل ارتباطی آنلاین مثل ویدئوکنفرانس، وبینار یا پلتفرم‌های آموزشی آنلاین برگزار می‌شود.
در این کلاس‌ها، شرکت‌کنندگان از راه دور از طریق کامپیوتر، تبلت یا تلفن هوشمند به کلاس‌ها دسترسی دارند و می‌توانند با معلم و یا همکلاسی‌های خود ارتباط برقرار کنند.

نحوه برگزاری کلاس های آنلاین
۱- انتخاب پلتفرم آموزشی آنلاین معروف‌ترین این پلتفرم‌ها شامل Zoom ،Google Meet ،Microsoft Teams ،Skype و… است.

بیشتر بخوانید: بهترین نرم افزارها برای برگزاری کلاس‌های آنلاین زبان

۲-  برگزاری کلاس
معلم یا مربی زبان در حین کلاس مواد درسی را تدریس می‌کند.
او می‌تواند از ابزارهای مختلفی مثل اشتراک صفحه نمایش، تعامل با زبان آموزان از طریق چت یا میکروفون و وبکم استفاده کند.
۳- تعامل و تمرینات در طول کلاس، معمولا تمرینات و پرسش‌ها برای دانش‌آموزان ارائه می‌شود تا مهارت‌های زبانی آنها تقویت شود. همچنین، تعاملات میان دانش‌آموزان به منظور تمرین مهارت‌های گفتاری و شنیداری نیز انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: نقش ارتباطات در یادگیری زبان

۴- ارتباط پس از کلاس
معلم ممکن است منابع و تمرینات اضافی را برای زبان آموزان ارسال کند تا از طریق تمرینات خودآموز بیشتری مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنند.
همچنین، زبان آموزان می‌توانند سوالات خود را از معلم از طریق ایمیل یا پلتفرم‌های ارتباطی دیگر مطرح کنند.

کلاس‌های آنلاین زبان به دلیل سهولت دسترسی به منابع آموزشی و امکان تعامل با مربیان متخصص در سرتاسر جهان، یک گزینه محبوب برای افرادی است که می‌خواهند زبان دوم یا خارجی یاد بگیرند یا مهارت‌های زبانی خود را بهبود دهند.

بیشتر بخوانید: معلم زبان آنلاین بهتر است یا حضوری؟

کلاس های آنلاین زبان

 

مزایای کلاس زبان آنلاین نسبت به حضوری

۱. معلم خصوصی زبان در یک کلاس آنلاین، سعی می‌کند کلاس را زنده نگه دارد تا برای زبان آموز جریان کلاس یکنواخت نشود و متمرکز باقی بماند.
۲. انتخاب ساعت برگزاری جلسات کلاس زبان آنلاین با توافق مدرس و زبان آموز انجام می‌شود. در این صورت می‌توانید برنامه منعطفی داشته باشید و به کارهای روزمره‌تان با آرامش و تمرکز کافی رسیدگی کنید.

شما در هایتاکی می‌توانید با شرکت در کلاس های خصوصی و آنلاین زبان، مهارت‌های زبانی مورد نیازتان را در هر ساعت از شبانه روز که خودتان بخواهید و تحت نظر بهترین و برجسته‌ترین اساتید تقویت کنید.

هایتاکی

 

۳. ممکن است در یک کلاس گروهی تمام زبان آموزان با صبح یا عصر موافق نباشند. یکی از آن‌ها صبح‌ها بازدهی کمتری داشته باشد و یا دیگری عصرها مشغول کار دیگری باشد و نتواند وقت خود را به آموزش زبان اختصاص دهد. در کلاس‌های آنلاین خصوصی این مشکلات را نخواهید داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین وقت مطالعه و یادگیری زبان چه زمانی از روز است؟

۴. با انتخاب کلاس زبان به صورت آنلاین می‌توانید از هر جایی که باشید، به کلاس‌تان دسترسی پیدا کنید، محتوای هر جلسه را ضبط کنید و مجددا آن را گوش دهید.
علاوه بر اینکه جلسات خود را از دست نمی‌دهید، می‌توانید هر زمان که بخواهید دوباره مطالب را مرور کنید.
۵. با شرکت در کلاس زبان آنلاین چه به صورت خصوصی و چه گروهی، در مبلغی که به دوره خصوصی اختصاص می‌دهید، صرفه جویی خواهید کرد در کنار آن هزینه رفت و آمد هم حذف می‌شود.
۶. در کلاس آنلاین زبان عوامل حواس‌پرتی کمتری دارید و می‌توانید روی مطالبی که مدرس توضیح می‌دهد بیشتر متمرکز باشید و با دقت و اعتماد به نفس بیشتری به سوالات پاسخ دهید.

بیشتر بخوانید: راه های افزایش تمرکز و عوامل موثر بر آن در یادگیری زبان

 

معایب کلاس زبان آنلاین نسبت به حضوری

۱. برخی از زبان آموزان اگر معلم با آنها در کلاس حضور داشته باشد بهتر یاد می گیرند.
۲. کودکانی که به صورت آنلاین زبان یاد می‌گیرند، گاهی اوقات به دلیل نداشتن برنامه کلاسی ثابت، در مدیریت زمان خود دچار مشکل می‌شوند.
۳. برخی از زبان آموزان در تمرکز بر یادگیری در خانه مشکل دارند و  کلاس سنتی را ترجیح می‌دهند.
۴. کلاس های آنلاین امکان ایجاد تعامل بین زبان آموزان را فراهم نمی‌کنند. این مورد امکانی است که می توان با شبیه سازی محیط کلاس به دنیای بیرون و وادار کردن زبان آموز به صحبت کردن به زبان مقصد او را برای استفاده و بهره وری واقعی از زبان و همینطور یادگیری سریع تر مکالمه آماده کرد.

 

۲. کلاس‌های حضوری زبان

در این کلاس‌ها، معمولاً یک مدرس زبان یا معلم مدرسه زبان از روش‌های مختلف برای آموزش زبان به زبان آموزان استفاده می‌کند. این کلاس‌ها می‌توانند به صورت رسمی (مانند دوره‌های دانشگاهی) یا غیررسمی (مانند دوره‌های زبان در موسسات زبان) برگزار شوند.

کلاس‌های حضوری در مکان‌ و زمان‌های مشخصی مانند مدارس زبان، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش زبان و یا مکان‌های آموزشی دیگر برگزار می‌شوند و معمولاً به صورت دوره‌های مشخصی طراحی می‌گردند، مثلاً دوره‌های یک تا چند ماهه یا حتی سالانه.

در کلاس‌های حضوری، زبان آموزان می‌توانند به صورت مستقیم با همکلاسی‌های خود در تعامل باشند. این امکان به آن‌ها کمک می‌کند تا مهارت‌های اجتماعی و مکالمه‌ی زبان خود را به صورت رو در رو بهبود ببخشند.
این تعامل‌ها می‌توانند به افزایش انگیزه زبان آموزان برای یادگیری کمک کنند، زیرا آن‌ها احساس می‌کنند که جزء یک جامعه زبانی هستند و توانایی ارتباط با دیگران را دارند. همچنین، این تعامل‌ها می‌توانند فرصت‌های مکالمه و تمرین عملی زبان را فراهم کنند که به تسلط بر زبان کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید: چطور یک معلم زبان خوب پیدا کنم؟

انتخاب بین کلاس‌های زبان حضوری و آنلاین باید بر اساس نیازها، ترجیحات، و محیط شخصی شما صورت گیرد. هر دو روش می‌توانند موثر باشند و ممکن است از هر دو مورد استفاده کنید.

کلاس های حضوری زبان

 

۳. کلاس‌های خصوصی زبان

کلاس خصوصی یک نوع از آموزش زبان است که به صورت یک به یک یا به گروه‌های کوچکی از زبان آموزان انجام می‌شود و به زبان آموزان این امکان را می‌دهد تا زبان مورد نظر خود را به صورت متمرکز و شخصی‌تری یاد بگیرند. این نوع آموزش به دلایل مختلفی انجام می‌شود.

به عنوان مثال در کلاس‌های خصوصی، توجه مدرس به یک زبان آموز یا یک گروه کوچک از دانش‌آموزان بیشتر است، بنابراین امکان پیشرفت سریع‌تر در یادگیری زبان وجود دارد و مدرس می‌تواند بر اساس نیازهای خاص هر فرد، برنامه درسی را تنظیم کرده و به هر زبان آموز با تمرکز بیشتری زبان خارجی را بیاموزد.

مقالات مرتبط:

 

مزایای شرکت در کلاس‌های خصوصی زبان

 

۱. شخصی سازی آموزش

در زمینه آموزش و یادگیری، شخصی‌سازی به معنای تنظیم مطالب و روش‌های آموزشی است که با نیازها، سطح دانش و سبک یادگیری هر زبان آموز تطابق داشته باشد. این می‌تواند شامل استفاده از منابع مخصوص، تدریس فردی یا راهنمایی‌های خصوصی باشد.

با چنین روشی مدرسان زبان سه امتیاز به دست خواهند آورد:

کلاس ها با سرعت مدرس تدریس می‌شوند به دلیل تفاوت‌های افراد در سرعت دریافت اطلاعات جدید، معلمان دائماً مجبورند اکثریت را در نظر گیرند و سعی کنند طوری تدریس کنند که برای بیشتر اعضای کلاس موثر باشد. 

این در حالی است که در یک کلاس خصوصی، معلم می‌تواند تنها روی شما تمرکز کند. معلم خصوصی تنها سطح درک شما را در نظر می‌گیرد و برای او تنها پیشرفت شخصی شما مهم است.
سرعت تدریس با سرعت یادگیری شما هماهنگ خواهد بود. این موضوع به آن‌ها اجازه می‌دهد تا بر اساس بازخورد شما سرعت خود را کاهش یا افزایش دهند.

هماهنگی سبک آموزش با زبان آموز به درستی صورت می‌گیرد معلمان در محیط‌های گروهی باید در نظر داشته باشند که زبان آموزان‌شان سبک‌های یادگیری متفاوتی خواهند داشت. این بدان معنا است که آن‌ها احتمالاً به نوبه خود شیوه‌های تدریس مختلفی را به کار می‌گیرند و این یعنی برخی از رویکردها برای شما کمتر از سایرین مؤثر خواهند بود.

به عنوان مثال از نظر یادگیری زبان، در کلاس‌های گروهی احتمالا در کنار تمرین‌های مخصوص مکالمه و شنیداری، آن‌ها را با آموزش گرامر ترکیب خواهند کرد تا اگر کسی به اصول گرامر پایه مسلط نباشد، مباحث پوشش داده شوند. اما در کلاس‌های خصوصی در صورتیکه شما به یک مهارت تسلط لازم را داشته باشید، معلم شما زمان کلاس را روی آموزش دیگر مهارت‌ها به شما خواهد گذاشت.

منابع تدریس قابل انعطاف هستند انتخاب منابع و محتوای آموزشی در کلاس خصوصی به مخصوصا در مورد آموزش زبان انعطاف پذیری بسیار بیشتری دارد. در حالی که کلاس گروهی بر موضوعاتی مانند «انگلیسی عمومی» یا «انگلیسی تجاری» تمرکز می‌کند، یک درس خصوصی می‌تواند برای بحث در مورد ویژگی‌هایی مانند انگلیسی برای گردشگری یا انگلیسی برای استارت‌آپ‌های فناوری و … سفارشی شود.

همینطور ممکن است به منابع آموزشی ویدیویی و یا پادکست بیشتری برای یادگیری نیاز داشته باشید، در کلاس خصوصی این کمبودها راحت‌تر جبران می‌شوند.

مقالات مرتبط: تاثیر تکنولوژی بر یادگیری زبان های خارجی

 

۲. مشارکت کلاسی بیشتر

در کلاس خصوصی زمانی که معلم به شما اختصاص خواهد داد بیشتر و موثرتر خواهد بود، زیرا تنها یادگیری شما مدنظر است و حل تمرین‌ها و دیالوگ‌های بیشتری برای ارائه دادن خواهید داشت.

در کلاس زبان خصوصی، معلم تمام توجهش معطوف به شماست و انتظار دارد که حداقل نیمی از زمان را (حتی بیشتر) شما صحبت کنید. این موضوع در ابتدا ترسناک و خسته کننده به نظر می‌رسد، اما در دراز مدت بسیار مفید است!

هرچه بیشتر صحبت کنید، اشتباهات بیشتری مرتکب خواهید شد، اما همین اشتباهات باعث می‌شوند برای اصلاحشان تلاش بیشتری کنید و در نتیجه در انتهای دوره زبان، موفق‌تر عمل خواهید کرد.

کلاس های خصوصی زبان

 

۳. یادگیری عمیق و مفهومی‌تر

فرصت کار با یک معلم زبان به صورت خصوصی این شرایط را فراهم می‌کند تا عادت‌هایی را که در خود ایجاد کرده‌اید و از تسلط شما در یادگیری جلوگیری می‌کند، بشناسید.

براساس تجربه شخصی‌تان، ممکن است در برخی جنبه‌ها واقعا قوی باشید، اما در برخی جنبه‌ها به تمرین بیشتری نیاز داشته باشید. احتمال زیادی وجود دارد که این نقاط قوت و ضعف با افراد دیگر همسو نشوند، حتی اگر روی کاغذ (در آزمون تعیین سطح) «سطح متوسط» داشته باشید.

کار کردن با یک معلم زبان به صورت انفرادی به زبان آموز این فضا را می‌دهد تا به مشکلاتی پی ببرد که اگر در کلاس گروهی بود اصلاً به عنوان «مشکل» تلقی نمی‌شدند.

 

معایب کلاس خصوصی زبان

کلاس‌های خصوصی زبان می‌توانند برای یادگیری زبان مفید باشند، اما همچنین ممکن است با معایب و نقاط ضعفی هم داشته باشند؛ ازجمله:

  • کلاس‌های خصوصی زبان معمولاً هزینه‌ی بالایی دارند. این هزینه می‌تواند برای بسیاری از افراد محدود کننده باشد و باعث شود که نتوانند از این خدمات استفاده کنند. البته با شرکت در کلاس‌های خصوصی آنلاین این مشکل تا حد زیادی رفع می‌شود.
  • علاوه بر این در کلاس‌های خصوصی، فرصت‌های تعامل اجتماعی با دیگران محدود می‌شود. بعضی افراد محیط صمیمانه کلاس‌های گروهی آموزش زبان را ترجیح می‌دهند.

به طور کلی، انتخاب بین کلاس‌های خصوصی و دیگر روش‌های یادگیری زبان باید بر اساس نیازها، اهداف و شرایط شخصی شما صورت گیرد.

 

۴. کلاس‌های با توانایی ناهمگون

برای این که راحت تر بین معلم خصوصی زبان یا کلاس گروهی انتخاب کنید، بهتر است با مفهوم کلاس‌های ناهمگون هم آشنا شوید.

در یک کلاس با توانایی‌های مختلط یا کلاس ناهمگون، زبان آموز با سطوح و مهارت‌های زبان متفاوتی حضور دارند. این یعنی زبان آموزان در کلاس، مهارت‌های مختلفی در زمینه یادگیری زبان دارند.

این تنوع مهارت‌ها ممکن است در تعلیم مشکلاتی ایجاد کند، اما همچنین می‌تواند به افراد امکان یادگیری از یکدیگر و تقویت مهارت‌های اجتماعی را بدهد. در ادامه به بررسی برخی از چالش‌های ممکن برای معلمان زبان و راهکارهای مواجهه با این چالش‌ها می‌پردازیم.

کلاس های ناهمگون و مختلط زبان

 

عوامل تاثیرگذار بر کلاس‌های با توانایی‌های ناهمگون (مختلط)

در کلاس‌های آموزش زبان با توانایی‌های مختلط، عوامل مختلفی می‌توانند بر توانایی‌ها و ویژگی‌های زبان‌آموزان تأثیر بگذارند. این عوامل عبارتند از:

طیف سنی آیا کلاس زبان‌آموزانی دارد که در طیف سنی گسترده‌ای قرار داشته باشند؟ به عبارت دیگر، آیا در کلاس افرادی از ۹ سالگی تا ۳۶ سالگی حضور دارند؟
هوش‌های چندگانه زبان آموزان مختلف می‌توانند هوش‌های مختلفی داشته باشند که ممکن است بر توانایی‌های آن‌ها در یادگیری زبان تأثیر بگذارد.
سبک‌های یادگیری آیا کلاس زبان آموزان دارای سبک‌های یادگیری مختلفی هستند؟ برخی از آن‌ها ممکن است از سبک‌های یادگیری شنیداری بهره‌برند باشند، در حالی که دیگران از سبک‌های یادگیری دیداری یا حرکتی استفاده می‌کنند.
سطوح و استعدادها زبان آموزان در کلاس ممکن است در سطوح مختلف زبانی قرار داشته باشند و استعدادهای زبانی متفاوتی داشته باشند.
استقلال یادگیرنده در کلاس ممکن است زبان آموزان با درجات مختلفی از استقلال در یادگیری حضور داشته باشند.
دلیل یادگیری زبان زبان آموزان ممکن است اهداف مختلفی برای یادگیری زبان داشته باشند، از جمله تحصیل در دانشگاه، کاریابی یا مسافرت.
پیشینه فرهنگی
مشخصات فرهنگی زبان آموزان می‌تواند متنوع باشد و تأثیرگذار باشد.

در نتیجه، در کلاس‌های با توانایی‌های مختلط، تنوع بسیار زیادی از عوامل و ویژگی‌ها حاکم است که چه معلم و چه زبان آموز با آن مواجه هستند معلمان باید راهکارهای مناسبی را اتخاذ کنند تا به یادگیری مؤثر زبان آموزان کمک کنند.

 

سخن پایانی

انتخاب هر کدام از انواع کلاس‌های زبان به عهدۀ شما و وابسته به نیازها و اهدافتان است. بهتر است تصمیم‌گیری خود را با توجه به مطالب عنوان شده در مقاله و براساس سطح زبانی، اهداف شخصی و ترجیحات خودتان انجام دهید.

مهمترین نکته این است که در هر کلاسی که باشید، ارتباط با معلم و همکلاسی‌هایتان را تقویت کرده و به یادگیری زبان ادامه دهید.

اکنون که با انواع کلاس زبان آشنا شدید کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ تا به حال در کدام یک از کلاس‌ها شرکت کرده‌اید؟ تجربه‌های ارزشمند خود را با ما به اشتراک بگذارید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۲ / ۵. تعداد نظرات ۱۰

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. سلام من آنلاین گروهی رو تجربه کردم
    فقط خودم با بچه سختم بود و نمیتونستم پا به پای کلاس برم
    این اواخر انصراف دارم
    اما الان با نوع خفن دیگه میخوام شروع کنم
    تدریس آفلاین مدرس رو میبینی تمرینات رو حل میکنی مشکلی داشتی میپرسی
    کاری که خواستن رو انجام میدی
    و آخر هفته یه وبینار آنلاین اسپیکینگ داری
    خیلی خوبه چون فقط رو بازدهی تمرکز داره
    اون جلسه
    الان دارم لسینیگ ها و ردینگهای کتابایی که خوندمو مرور میکنم تا شروع کلاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *