کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟ | ۲۴ نکته کاربردی

۵
(۸)

یادگیری یک زبان دیگر به جز زبان مادری نه‌تنها مهارت های شنیداری و حافظه را تقویت می‌کند، بلکه ما را فردی دوستدار و آشنا به فرهنگ و ملیت‌های دیگری نیز بار می آورد و این امر سبب می شود که تفکری وسیع‌تر نسبت به افراد تک زبانه داشته باشیم و در امور زندگی خود تصمیمات خیلی بهتری بگیریم.

یادگیری یک زبان جدید می‌تواند بر روی تمام ابعاد زندگی ما اثر گذاشته و ما را با موقعیت‌های جدیدی روبه‌رو سازد که پیش از آن امکان قرار گرفتن در چنین موقعیت‌هایی برایمان فراهم نمی‌شد.

در این مقاله قرار است با مهم‌ترین مزایا و فواید یاد گرفتن یک زبان جدید بر روی زوایای زندگی افراد صحبت کنیم.

 


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

در ادامه می‌خوانید:

 

اثرات یادگیری یک زبان جدید بر روی فعالیت های مغز

 

۱. افزایش رشد مغز

وقتی یادگیری زبان دیگری را شروع می‌کنید قسمت‌هایی از مغز که مسئول یادگیری و حافظه هستند شروع به رشد می‌کنند.
در اسکن مغزی مشخص شده که بعد از گذشت چند ماه از یادگیری یک زبان جدید حجم این قسمت‌ها افزایش می‌یابد. همچنین باعث تقویت حافظه شده و یادآوری  وقایع را در افراد دو زبانه بهبود می‌بخشد.

یادگیری مثل یک باشگاه ورزشی برای مغز عمل می‌کند و مغزتان را با تمرینات مداوم همیشه آماده نگه می‌دارد.

بیشتر بدانید: راهکارهای تقویت حافظه در یادگیری و حفظ واژگان

تاثیر یادگیری زبان بر نیمکره چپ و راست مغز

بهترین و مطمئن‌ترین راه برای پرورش توانایی‌های ذهنی و فکری، یادگیری یک زبان جدید است.
شما با شرکت در کلاس‌ آنلاین زبان علاوه بر بهره‌مند شدن از مزایای اجتماعی و فرهنگی یاد گرفتن یک زبان جدید،می‌توانید روح و جسمتان را نیز می‌توانید غرق در لذت و شادی کنید.

هایتاکی

همچنین شما می‌توانید برای انتخاب نوع کلاس زبان خود می‌توانید مقاله «چند نوع کلاس برای یادگیری یک زبان جدید داریم» را نیز مطالعه کنید.

 

۲. کاهش روند پیری در مغز

یادگیری زبان برای بهبود حافظه شما عالی است و بروز بیماری‌هایی مانند آلزایمر و زوال عقل را به تأخیر می‌اندازد.
این بیماری‌ها بر سیستم‌های بهداشتی و اقتصاد سراسر جهان فشار وارد می‌کنند؛ بنابراین تشویق به یادگیری زبان می‌تواند به سیستم‌های مراقبتی ما و همچنین کمک به بیماران مبتلا به بیماری کمک کند.

بیشتر بخوانید:

 

۳. با هوش‌تر شدن

یادگیری یک زبان دیگر شما را باهوش‌تر خواهد کرد,نه فقط به این دلیل که ساختار دستور زبانی بیشتری یاد می‌گیرید بلکه یادگیری زبان دوم حافظه را بهبود بخشیده و دامنه توجه شما را افزایش می‌دهد و همچنین توانایی‌های حل مسئله را در شما تقویت می‌کند.

یادگیری زبان و افزایش هوش

 

۴. سرعت عمل بالاتر

افرادی که زبان دیگری می‌دانند معمولا با منطق خود تصمیم گرفته و خیلی سریع‌تر نسبت به هنگام تصمیم گیری عکس‌العمل نشان می‌دهند. چرا که آدم‌ها معمولا تصمیمات خود را با احساس در هم آمیخته و سپس  دست به عمل می‌زنند.

اما با یادگیری زبان دیگر:

  • شما سریع‌تر و بهتر عکس العمل نشان می‌دهید.
  • قدرت ذهن فرد دو یا چند زبانه به طرز شگفت‌انگیزی بالاتر از افراد تک زبانه است به همین سبب راه‌حل‌هایی بیشتر از افراد دیگر در ذهن خود تجسم می‌کند و می‌سازد.

برای این که بتوانید عملکرد ذهنی خود را کاملا تحت کنترل خود نگه دارید بهتر است بدانید که در چه ساعتی از روز می‌توانید به یادگیری زبان جدید بپردازید. برای استفاده از این تکنیک می‌توانید مقاله «بهترین وقت مطالعه و یادگیری زبان چه زمانی از روز است» را هم مطالعه کنید.

 

۵. مفید برای سلامت روان

ثابت شده که یادگیری یک مهارت جدید (ازجمله زبان) برای سلامت روان شما مفید است. این کار شما را به چالش کشیده و نورون‌های مغزی را فعال نگه می دارد و می‌تواند اعتماد به نفس شما را تقویت کند.

 

۶. افزایش خلاقیت در حل مسئله

افرادی که به چندین زبان صحبت می‌کنند اغلب در حل خلاقانه مسائل عالی هستند؛ زیرا یادگیری یک زبان به شما می‌آموزد که از منظر دیگری به جهان (و مشکلات!) نگاه کنید.

 

۷. بهبود مهارت‌های تصمیم‌گیری

در طول فرایند یادگیری بیش از یک زبان، مغز شما در مدیریت و تصمیم‌گیری بهتر می‌شود؛ به‌خصوص اگر در جوانی شروع به یادگیری کنید. حتی برخی از مطالعات نشان می‌دهد که افراد دوزبانه در چند کار بهتر هستند!

 

تأثیرات یادگیری زبان جدید بر ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی

 

۱. افزایش اعتماد به نفس

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های یادگیری یک زبان جدید، اعتماد به نفسی است که آن زبان به ما می دهد.

وقتی ببینید که در یک جمع این تنها شما هستید که می‌توانید دستور‌العمل خارجی برای یک وسیله را بخوانید یا موضوع یک برنامه تلویزیونی را برای خانواده‌تان شرح دهید بدون شک باورتان درباره مهارت‌هایی که دارید افزایش پیدا می‌کند و همین امیر سبب می‌شود که انسان قوی‌تر از خودتان بسازید.

زبان های خارجی جهان‌بینی فرد را گسترش می‌دهند و موانع درون ذهن مردم را از بین می‌برند.  این موانع هستند که باعث بی‌اعتمادی و ترس می‌شوند.

بیشتر بدانید: آیا یادگیری زبان جدید روی شخصیت ما هم تاثیر می گذارد؟

افزایش اعتماد به نفس با یادگیری زبان جدید

 

۲. بهبود روابط اجتماعی

هر چه مردم زبان‌های بیشتری یاد گرفته باشند، بهتر می‌توانند با یکدیگر و حتی با مردم سراسر جهان ارتباط برقرار کنند. پس روی مهارت‌های زبانی خود سرمایه گذاری کنید که در نهایت این زبان جهانی است.

وقتی زبان جدیدی یاد می‌گیرید می‌توانید:

  • با آدم‌ها و دنیای جدیدی آشنا شوید.
  • افکار گوناگونی را بشناسید.
  • نقاط قوت و یا ضعف خودتان در روابط اجتماعی را متوجه شوید و راه‌های بی‌نهایتی برای ایجاد ارتباط با دیگران پیدا کنید.
  • به هر موضوعی که علاقه داشته باشید می‌توانید در آن موضوع به سخنرانی‌های بی‌نظیری گوش کنید و دانش خود را ارتقا دهید.
  • می‌توانید دوستان جدیدی از آن زبان خاص در فضای مجازی برای خودتان پیدا کنید و ساعتها درباره مسائل مختلف با آنها صحبت کنید.

مقالات مرتبط:

 

۳. تجربه سفری متفاوت

وقتی شما زبان دیگری می دانید بهتر می‌توانید با دنیای آدم‌های آن زبان ارتباط بگیرید. فرض کنید شما به کشوری سفر کرده‌اید که زبان آن‌ها را خوب می‌دانید پس بی‌نیاز از دیگران می‌توانید:

  • به مکان‌های جدید رفته و جاهای جدیدی را کشف کنید.
  • می‌توانید تمام علایم و تابلوها را بخوانید.
  • می‌توانید سفارش‌های خودتان را به آن زبان ثبت کنید در واقع از آن حالت توریست منفعل خارج شده و با مردم ارتباط بگیرید.

پس در این حالت تجربه سفر شما بسیار بسیار متفاوت از حالتی است که شما زبان مردم آن کشور را نمی‌دانید.

سفر ذهنی به کشورهای دیگر (سفر تخیلی با مطالعه و تماشای فیلم و...)

 

۴. درک عمیق‌تر از آثار فرهنگی هنری

بسیاری از منابع علمی و تاریخی و هنری در دنیا به زبان‌های اصلی‌شان شیرین‌تر و قابل فهم‌تر هستند.

وقتی شما یک شعر عاشقانه را از زبان پابلو نرودا به زبان اسپانیایی می‌توانید بفهمید بسیار مفهوم متفاوت‌تری را درک خواهید کرد تا آن را با ترجمه به فارسی بخوانید.
فقط تصور کنید فردی خارجی بخواهد ترجمۀ شعر حافظ را بخواند. (وای خدای من!)

آثار فرهنگی و هنری دنیا زمانی با تمام وجود برای شما مفهوم پیدا می‌کنند که که ما آن‌ها را با فرهنگ و زبان خودشان درک کنیم.

 

۵. افزایش حس نوع دوستی

تا زمانی که شناختی از مردمان دیگر نداشته باشیم، به راحتی هر حرفی را درباره آنها باور می‌کنیم. یا خود را برتر یا حتی گاهی پست‌تر از آن‌ها می‌دانیم.
مطالعه زبان خارجی باعث ایجاد نگرش‌های مثبت بیشتر و تعصب کمتری نسبت به افراد متفاوت می‌شود.

اما به محض اینکه این شناخت صورت می‌گیرد و ما می‌توانیم به زبان آنها با ایشان صحبت کنیم دیگر این قیاس کردن ناعادلانه از بین می‌رود.

خیلی راحت متوجه می‌شویم که آنها نیز نیازهایی شبیه به ما دارند و متوجه می‌شویم که چقدر شبیه به هم هستیم و اینجاست که حس نوع دوستی و انسان دوستی در ما تا پایان عمر شکل می‌گیرد و باقی می‌ماند.

 

۶. آشنایی با فرهنگ‌های مختلف

یادگیری زبان برای به اشتراک گذاشتن فرهنگ‌ها، رشد جوامع و درک آنچه برای افراد دیگر مهم و خاص است عالی است و راه را برای صلح هموارتر می‌کند.

همان طور که فرهنگ‌های مختلف یکدیگر را می‌شناسند و باهم کار می‌کنند، تنوع بیشتری در مدارس و محیط‌های کاری پیدا کرده که بهره‌وری و خلاقیت را، به‌ویژه در تجارت افزایش می‌دهد.

 

۷. تجربه سفری لذت بخش

هنگام سفر، اینکه بتوانید حداقل چند جمله را به زبان مادری کشور میزبان خود بگویید، امتیاز مهمی است. هرچه بیشتر بتوانید صحبت کنید، تجربه شما با مردم محلی بهتر خواهد بود.

اگر بتوانید علائم محلی را بخوانید و از مردم کمک بخواهید، سفر را بسیار آسان می‌کند. این عالی است، زیرا سفر بهترین راه یادگیری و تقویت زبان است و شما را نیز انسان بهتری می‌کند.

 

۸. فعالیت‌های تیمی و گروهی

ارتباط قوی مبتنی بر مهارت‌های زبانی عالی در کار گروهی باعث می‌شود رویای شما تحقق یابد.

 

۹. پذیرش افراد و فرهنگ‌های دیگر

یادگیری زبان‌ها و تعامل با فرهنگ‌های دیگر، به مردم سراسر جهان کمک می‌کند تا به مکانی پذیرنده‌تر و با دید بازتر تبدیل شوند.
چه در یک شهر بزرگ باشید و چه در یک قبیله در کشوری دورافتاده، با دانستن یک زبان می‌توانید با هم ارتباط برقرار کنید و از بودن و دیده شدن در جامعه جهانی در کنار هم خوشحال شوید.

 

۱۰. آسانی ارتباط با سلبریتی‌های بین المللی

امروزه با گسترش دنیای مجازی در تمام دنیا می توانید به راحتی با ورزشکاران بازیگران و حتی سیاستمداران توییت کرده و برای آنها پیام بگذارید که قطعا هیجان انگیز و جالب خواهد بود.

 

۱۱. پیدا کردن دوستانی از سراسر جهان

یاد گرفتن زبان جدید، یکی از بهترین راه‌ها برای پیدا کردن دوستان جدید در سراسر جهان و ایجاد یک شبکه بین‌المللی حرفه‌ای است که می‌تواند به شما کمک کند در حرفه خود پیشرفت کنید.

 

۱۲. اشتراک گذاری پیشرفت‌های علمی در سراسر جهان

یادگیری زبان جدید باعث می‌شود تا محققان و مبتکران بتوانند پیشرفت‌های خود را با جهان و سایر محققان به اشتراک بگذارند، بنابراین همه می‌توانند از آخرین پیشرفت‌های علم، مراقبت‌های بهداشتی و فناوری بهره‌مند شوند.

این امر به ویژه در مورد مقالات دانشگاهی که به زبان انگلیسی نوشته شده‌اند صادق است؛ چرا که اغلب به آنها ارجاع داده می‌شود و بنابراین تأثیر بیشتری دارند.

 

مزیت یادگیری یک زبان دیگر بر مسیر شغلی

 

۱. دسترسی به دنیای نامتناهی اینترنت

وقتی پای اینترنت می‌نشینید، برای سرچ، اولین جستجوهای شما بر اساس زبان مادری شما خواهد بود اما چنانچه به زبان دوم یا سومی مسلط باشید برای پیدا کردن جواب سوال خود می‌توانید از دنیایی وسیع‌تر لذت ببرید. حتی از اینترنت می‌توانید برای یادگیری مهارت‌های بیشتر و تثبیت و ارتقای موقعیت‌های شغلی خودتان هم استفاده کنید.

یادگیری زبان با استفاده از اینترنت

هرچه تعداد زبان‌های بیشتری بلد باشید قطعا به جواب‌های بیشتری دست پیدا خواهید کرد.

حتی گاهی متوجه می‌شوید که جواب سوال‌تان در زبان مادری کاملا با جوابی که به زبان دیگری پیدا می‌کنید متفاوت است. اینجاست که متوجه می‌شوید اعتماد صد درصد به آنچه در زبان مادری سرچ و بررسی می‌کنید راهکار درستی نیست.

 

۲. تسریع رسیدن به اهداف شغلی

چنانچه قصد دارید دانش و علم خود را به سایر زبان‌ها نوشته یا با سایر کشورها به اشتراک بگذارید یکی از بهترین گزینه‌ها یادگیری زبان دیگر است.

درست است که امروزه با کمک هوش مصنوعی بسیاری از مشکلات آسان شده است اما باز هم توانمندی شما در انتقال مطالب و مقصودتان قابل چشم پوشی نیست این هنر شماست که بتوانید با بهره‌گیری از تکنولوژی منظور و مقصود شغلی خود را ارائه دهید و به اهداف‌تان برسید.

مقالات مرتبط:

گاهی توانمندی شما آنقدر زیاد است و شما خودتان این موضوع را هم می‌دانید و خیلی خوب می‌دانید که اگر این دانش و مهارت را در کشور دیگری عرضه کنید به چه میزان قدردان شما خواهند بود.

یکی از بهترین راه‌هایی که بتوانید خودتان و توانمندی‌هایتان را به دنیا بشناسانید از راه یادگری زبان جدید است.

 

۳. شانس بیشتر در گزینش‌هاو مصاحبه‌های شغلی

در حال حاضر بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی به دنبال نیروی کار ماهر از سایر کشورها هستند با دانستن یک زبان دیگر شانس پیدا کردن یک فرصت شغلی از میان هزاران متقاضی برای شما بیشتر خواهد بود.

صحبت کردن به زبان دوم یا سوم در رزومه شما بسیار موثر به نظر می‌رسد. کارفرمایان زیادی به دنبال افرادی هستند که بتوانند در حیطه تخصصی خود به چند زبان صحبت کنند این امر به ویژه در زمینه‌هایی مانند خدمات مشتریان، ضیافت و مهمانداری، مراقبت‌های بهداشتی، فناوری اطلاعات و کارهای اداری صادق است.

بیشتر بدانید: افزایش موقعیت های شغلی و درآمد با یادگیری زبان دوم

موفقیت در مصاحبه شغلی با بلد بودن چند زبان دیگر

مثلا با آنها تعامل کاری برقرار کنید، سرمایه گذاری جدیدی در آن کشور راه اندازی کنید، با افراد متخصصی که به این زبان صحبت می‌کنند در حیطه کاری خودتان ارتباط برقرار کنید و… .

مقالات مرتبط:

 

۴. افزایش درآمد

کارمندان دو زبانه و چند زبانه اغلب درآمد بیشتری دارند.
در ایالات متحده، یک مطالعه تخمین می‌زند که شما می‌توانید با صحبت کردن به یک زبان دوم، هر سال حدود ۲٪ درآمد بیشتری کسب کنید. این مقدار هر چه تقاضا برای زبان دوم شما بیشتر باشد افزایش می‌یابد.

 

۵. دسترسی به بازارهای بین المللی

یادگیری یک زبان جدید با امکان دسترسی به مشتریان در بازارهای جهانی، دریچه‌های بیشتری را برای انواع کسب‌ وکارها باز می‌کند.

 

سخن پایانی

افرادی که به دنبال یادگیری یک زبان دیگر هستند و یا حتی به دو یا چند زبان صحبت می‌کنند توانمندی‌های بیشتر و بهتری نسبت به تک زبانه‌ها دارند از جمله:

  • منطقی‌‌ترند،
  • تمرکز بیشتری دارند،
  • خودکنترلی بیشتری دارند،
  • بیشتر از مغزشان استفاده کنند،
  • تصمیمات مالی بهتری می‌گیرند،
  • می‌توانند سریع‌تر تصمیم‌گیری کنند،
  • تجارب کاری بیشتری و بهتری خواهند داشت.

به همین دلیل است که معمولا پزشکان و دانشمندان پیشنهاد می‌کنند برای لذت بردن بیش‌تر از زندگی و دوری از زوال عقل به سراغ یادگیری زبان جدید بروید. این کار می‌تواند تحولی عظیم در روند زندگی و سلامت روح و ذهن شما داشته باشد.

به نظر شما یادگیری یک زبان جدید چه مزایا و فواید دیگری می‌تواند داشته باشد؟

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۸

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *