کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

چگونه بدون کلاس و معلم، زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

۴.۱
(۱۵۱)

یکی از جذابیت های دنیای امروز یاد گرفتن زبان انگلیسی است؛ راه‌های متفاوتی در یادگیری زبان انگلیسی وجود دارد، یکی از آنها یادگیری بدون کلاس و معلم انگلیسی یعنی به صورت خود خوان است، هر چند شروع با این روش قدری دشوار و زمان بر است ولی افراد زیادی هستند که چنین روشی را ترجیح می دهد.


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

📜 در ادامه می‌خوانید:

 

تکنیک های یادگیری زبان انگلیسی بدون کلاس و معلم

 

۱. تعیین هدف

وقتی هدف مشخصی از یادگیری زبان انگلیسی داشته باشید، بسیار جدی‌تر مطالب آموزشی را دنبال می‌کنید؛ برای رسیدن به هدف خود چند روش پیشنهاد می شود:

  1. تعیین محدودیت زمانی
  2. نوشتن هدف
  3. تقسیم‌بندی هدف

 

تعیین محدودیت زمانی

می‌خواهید هر روز چقدار زبان بخوانید و روی تقویت چه مهارت‌هایی تمرکز کنید؟ حتماً زمان تعیین شده را مکتوب کنید.

 

نوشتن هدف

وقتی اهداف خود را می‌نویسید، یعنی آن‌ها برایتان جدی هستند و بنابراین برای رسیدن به آن‌ها تمام تلاشتان را خواهید کرد. همچنین با نوشتن اهداف می توانید هر روز آنها را مرور کرده و به خود یادآوری کنید که باید در راستای رسیدن به اهدافتان اقداماتی انجام دهید.

 

تقسیم‌بندی هدف

از همان ابتدا یک هدف بزرگ مشخص نکنید که ترسناک و غیر ممکن به نظر برسد. از اهداف کوچک‌تر شروع کنید. با قرار گرفتن اهداف کوچک در کنار هم، به هدف اصلی خود هم خواهید رسید.

به عنوان مثال اگر هدف شما از یادگیری زبان انگلیسی خواندن کتاب هری پاتر است، به‌جای اینکه بگویید هدفم این است که وقتی کتاب را می‌خوانم کلمه به کلمه‌اش را متوجه شوم، بگویید در مرحله اول هدفم این است که وقتی کتاب را می‌خوانم، معنای کلی و خط داستان آن را بفهمم؛ هرچند معنی برخی کلمات و اصطلاحات را ندانم.
رسیدن به هدف دوم آسان‌تر به نظر می‌رسد و در اول کار مأیوس نمی‌شوید.

 

۲. برنامه ریزی

بعد از مشخص کردن هدف، برای اینکه بتوانید به صورت خودخوان زبان انگلیسی را بیاموزید لازم است برنامه ریزی داشته باشید و در برنامه خود جزئیات را نیز مشخص کنید و بدانید چه چیزهایی می خواهید یاد بگیرید و چطور می‌خواهید مطالعه کنید.

مطمئن شوید که برنامه و طرحی که دارید به شما در رسیدن به هدفتان کمک می‌کند.
به عنوان مثال اگر هدفتان مطالعه متون انگلیسی است، برنامه و طرح شما باید شامل، یادگیری روزانه کلمات جدید، خواندن متن‌های انگلیسی و خلاصه کردن آنها و همچنین یادگیری گرامر باشد.

بیشتر بخوانید: متون ساده زبان انگلیسی برای سطح مبتدی

حواستان باشد که یک برنامه متنوع داشته باشید؛ زیرا یکنواختی برنامه کم‌کم خسته کننده شده و موجب انصراف شما از ادامۀ فرایند یادگیری خواهد شد.

 

۳. تعیین سطح

برای شروع خواندن زبان ابتدا لازم است از سطح زبان خود مطلع باشید تا بدانید که از چه منابعی استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: معرفی جدیدترین و بهترین منابع یادگیری زبان انگلیسی (راهنمای جامع)

برای تعیین سطح راه‌های مختلفی وجود دارد. به‌عنوان مثال، علاوه بر تعیین سطح حضوری در آموزشگاه‌های زبان، می‌توانید به‌صورت آنلاین و در سایت‌های تعیین سطح زبان انگلیسی از سطح خودتان مطلع شوید.

شما همچنین می‌توانید در جلسات آزمایشی کلاس‌های خصوصی زبان انگلیسی هایتاکی، به‌صورت رایگان تعیین سطح شوید و بعد از آن از سطحی که در آن قرار دارید، یادگیری زبان انگلیسی را ادامه دهید.

 

۴. استفاده از کتاب‌های آموزشی

کتاب‌های آموزشی بسیاری در بازار وجود دارند که می‌توانید با توجه به سطح خود شروع به یادگیری زبان انگلیسی کنید.

مقالات مرتبط:

 

۵. کمک گرفتن از بازی‌ها و سرگرمی‌ها

یادگیری زبان انگلیسی زمان‌بر است و بسیار پیش می‌آید که زبان‌آموزان خسته و دلسرد می‌شوند.
برای اینکه همواره باانرژی باشید، سعی کنید از راه‌های سرگرم کننده استفاده کنید و با یک روند پیش نروید که خسته و بی حوصله شوید. مثلا یک روز ازطریق بازی زبان را بیاموزید؛ مثل انواع بازی‌های ویدئویی، بازی‌های کارتی، جدول کلمات متقاطع و… .

بیشتر بخوانید: یادگیری زبان انگلیسی با بازی سازی یا گیمیفیکیشن (Gamification)

 

استفاده از کتاب‌های داستان و رمان انگلیسی، فیلم‌ها و سریال‌ها، آهنگ‌های انگلیسی، پادکست‌های زبان انگلیسی و منابع دیگر به‌صورت تلفیقی، هم یادگیری را برایتان جذاب‌تر می‌کند و هم آنچه می‌آموزید برایتان نهادینه می‌شود.

بیشتر بخوانید:

 

۶. تماشای ویدئوهای آموزشی

ویدئوهای آموزشی بسیاری وجود دارند که شامل آموزش‌های خیلی عالی و خلاقانه هستند، شما می توانید این ویدئوها را در یوتیوب، آپارات و یا سایت‌های مختلف پیدا کنید، که در بسیاری از موارد سطح بندی شده‌اند و حتی از صفر می‌توانید شروع کنید.

 

۷. استفاده از شبکه‌های اجتماعی

با توجه به تنوع رسانه‌ای که امروزه وجود دارد، می‌توانید در فرایند یادگیری زبان انگلیسی بدون کلاس و معلم، به آموزش‌های بسیار مفید و کاربردی در شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل کانال‌ها و گروه‌های تلگرام یا واتس‌اپ ، فیسبوک و رسانه‌های مختلف دیگر دسترسی داشته و از محتوای آن‌ها که اغلب رایگان هم هستند، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: قوی ترین شبکه های اجتماعی برای یادگیری زبان

 

۸. کمک گرفتن از اپلیکیشن‌ها

یک راه بسیار خوب دیگر برای یادگیری زبان انگلیسی استفاده از اپلیکیشن‌های مختلفی است که یادگیری را برایتان آسان می‌کنند. این اپلیکیشن‌ها دارای سطوح مختلفی هستند و حتی اگر مبتدی هم باشید، می‌توانید با استفاده از آنها به اهداف خود در یادگیری زبان برسید.

بیشتر بخوانید: اپلیکیشن‌های حرفه ای برای یادگیری زبان انگلیسی

 

۹. استفاده از فلش کارت‌

فلش کارت‌ها از ابزارهای دیرآشنا برای یادگیری زبان انگلیسی هستند که با روش‌های مختلف می‌توانید از آنها بهره‌مند شوید.

به‌عنوان مثال برای یادگیری لغات یا اصطلاحات با توجه به سطح خود، اگر تازه به شروع یادگیری کرده‌اید، در یک طرف کارت، لغت یا اصطلاح و در سمت دیگر معنی فارسی آن به همراه یک مثال را بنویسید. با مرورهای منظم، آن لغات و اصطلاحات در ذهنتان ماندگار خواهند شد.

در سطوح بالاتر به جای نوشتن معنی فارسی، می‌توانید تعریف آن لغت و یا اصطلاح را به انگلیسی بنویسید.

بیشتر بخوانید: یادگیری زبان انگلیسی با فلش کارت+ معرفی اپلیکیشن

 

۱۰. انجام تست های آنلاین

هر بار که نکتۀ گرامری یا کلمات و اصطلاحات جدید می‌آموزید، برای اینکه آموخته‌هایتان را فراموش نکنید، نیازمند تمرین و دوره کردن مطالب هستید.

یکی از روش‌های خوب، حل تمرین و انجام تست‌های مرتبط است.
برای این کار می‌توانید از تست‌ها و تمرینات آنلاین استفاده کنید. با این کار هم مطالب آموزشی در ذهنتان ثبت می‌‌شوند و هم نکات جزئی و تکمیلی مرتبط با هر مبحث را یاد می‌گیرید.

 

۱۱. صحبت کردن

وقتی شروع به یادگیری زبان می‌کنید، سعی کنید همیشه به انگلیسی صحبت کرده و زبان را با تمام بخش‌های زندگی روزمره خود ادغام کنید. مثلاً اگر می‌خواهید غذا درست کنید، مراحل آماده کردن آن را به انگلیسی بگویید.

با این روش علاوه بر  اینکه در صحبت در روان می‌شوید، کلمات و ساختارهای جدید را هم یاد می‌گیرید.
وقتی می‌خواهد کاری را شرح دهید، با کلمات و ساختارهایی مواجه می‌شوید که باید معادل آن‌ها را به انگلیسی پیدا کنید. با تکرار این کار، کلمات و ساختارهای جدید زیادی یاد می‌گیرید.

مقالات مرتبط:

علاوه بر صحبت کردن با خودتان به زبان انگلیسی، می‌توانید این راه‌ها را هم امتحان کنید:

 

صحبت با دوستان

دوستانی بیابید که انگلیسی زبان باشند و یا بتوانند به انگلیسی صحبت کنند و مثل شما در حال یادگیری زبان هستند.

با آنها گفتگو کنید، به یگدیگر پیام بدهید و سعی کنید در رابطه‌ با موضوعات مختلف باهم صحبت کنید.
در شروع ممکن است به ساختارها و کلماتی برخورد کنید که معنا و مفهومشان را نمی‌دانید؛ ولی وقتی سعی کنید منظورتان را برسانید، با ساختارها و کلمات جدید زیادی آشنا می‌شوید و کم‌کم یاد می‌گیرید که چطور از آن‌ها استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: پارتنر زبان انگلیسی کیست؟ چطور پارتنر انگلیسی خوب پیدا کنیم؟

 

راه های یادگیری زبان انگلیسی بدون معلم و کلاس ارتباط با افراد بومی انگلیسی زبان

چت کردن به زبان انگلیسی در یادگیری هر چه بیشتر زبان به شما کمک زیادی می‌کند.
می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی مختلف با افرادی از دیگر کشورها به‌صورت مکتوب یا شفاهی گفتگو کنید. با این کار علاوه بر آموختن مطالب جدید، اعتماد به نفس شما هم افزایش می‌یابد.

مقالات مرتبط:

 

۱۲. تمرینِ نوشتن

پس از آنکه با جمله سازی در زبان انگلیسی آشنا شدید، شروع به نوشتن کنید.

موضوع نوشته‌هایتان می توانید هر چیزی باشد. به عنوان مثال می‌توانید خاطرات روزانه خود را در قالب جملات بسیار ساده بنویسید یا داستان‌ها و قصه‌هایی را که شنیده یا خوانده‌اید، به‌صورت خیلی خلاصه و ساده بازنویسی کنید. این کار تأثیر بسیار شگرفی در یادگیری زبانتان خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های تقویت رایتینگ زبان انگلیسی

 

۱۳. حضور در یک محیط انگلیسی

قرار گرفتن در محیط انگلیسی، مثل رفتن به شهرها و کشورهایی که انگلیسی زبان هستند، روند یادگیری را سرعت می‌بخشد؛ ولی انجام این کار برای همه مقدور نیست. بنابراین شما می‌توانید محیط زندگی خود را انگلیسی کنید تا روند آموزشی‌تان سرعت بگیرد.

اما چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟!

  • سعی کنید در طول روز تمام چیزهایی که می‌بینید و می‌شنوید به زبان انگلیسی باشند؛ ازجمله اخبار، برنامه‌های تلوزیونی، موسیقی، فیلم و امثال این‌ها.
  • برچسب‌های روی مواد غذایی، پوسترها و عکس‌ها همه و همه به انگلیسی باشند.
  • با خودتا مدام به انگلیسی صحبت کنید.

با انجام این کارها هر روز چشم و گوشتان با زبان انگلیسی درگیر است و می توانید مطالب بسیاری زیادی را از این طریق بیاموزید.

بیشتر بخوانید:

 

۱۴. آشنایی با فرهنگ انگلیسی

یکی از نکات مهمی که باید برای یادگیری زبان انگلیسی به آن توجه کنید، داشتن اطلاعت کافی در مورد فرهنگ مردمانی است که انگلیسی صحبت می‌کنند.

به‌عنوان مثال برخی از کلماتی که در زبان ما بار معنایی مثبت دارند، ممکن است در زبان انگلیسی معنایی منفی داشته باشند. با دانستن فرهنگ انگلیسی زبان، معنا و بار درست کلمات و اصطلاحات را به خوبی درک می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: نقش فرهنگ در یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

 

۱۵. حفظ انگیزه

یکی از مهم‌ترین فاکتورها در یادگیری زبان، داشتن انگیزه است.
بدون انگیزه کم‌کم یادگیری برایتان خسته‌کننده می‌شود و بعد از مدتی آن را رها می‌کنید.

برای اینکه همیشه با انگیزه بمانید، روی هدفتان تمرکز کرده و از روش‌های مختلف یادگیری زبان استفاده کنید تا فرایند آموزش همیشه برایتان جذاب و مفرح باقی بماند.

 

سخن پایانی

اکنون که با روش‌های مختلف یادگیری زبان انگلیسی بدون کلاس و معلم آشنا شدید، می‌توانید با یک برنامه‌ریزی خوب یادگیری خود را شروع کنید و با انگیزه و قدرت آموزش خود را به پایان برسانید.

اگر شما هم زبان انگلیسی را به‌صورت خودآموز یاد گرفته یا در حال یادگیری آن هستید، در قسمت کامنت‌ها به ما بگویید که از چه روش‌های دیگری استفاده می‌کنید؟

 

منبع: fluentu.com

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۱ / ۵. تعداد نظرات ۱۵۱

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. سلام . من یادگیری زبان انگلیسی را با روش های شما شروع کردم و بسیار جذاب می باشد ممنون

  2. سلام و عرض ادب و احترام
    بسیار عالی توصیف نمودید بنده با ۴۹ سال سن تازه شروع کردم به فراگیری زبان و در حال حاضر در کشور انگلستان هستم و تازه وارد بریتانیا شدم.
    پیشنهاد میکنم هر کسی که قصد مهاجرت به خارج را دارد لطفا و خواهش میکنم قبل از حرکت حتما حتما حداقل ۶ ماه مداوم زندگیش رو تعطیل کنه و زبان یاد بگیره اینکار را اگر انجام ندهید پشیمون خ امید شد. سپاس و درود
    سید جمال یوسفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *