کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

راهنمای جامع یادگیری زبان انگلیسی با آهنگ و موسیقی

۴.۳
(۱۸)

برای پیشرفت سریع‌تر در فرایند یادگیری زبان انگلیسی، لازم است که آن را با سرگرمی‌ها و علایق خودمان ترکیب کنیم.
موسیقی یکی از جذاب‌ترین راه‌ها برای این کار است؛ اما آیا واقعاً می‌توانیم با گوش دادن آهنگ‌ها، زبان یاد بگیریم؟

در این مقاله قرار است با راه‌ها و تکنیک‌های یادگیری زبان انگلیسی با آهنگ آشنا شویم و ابزارهایی برای پیدا کردن متن و لیریک آهنگ‌ها را بشناسیم و با مزایای یادگیری زبان با آهنگ هم بیشتر آشنا شویم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

چطور با گوش دادن به آهنگ‌ها زبان انگلیسی یاد بگیریم؟

به هر نوع موسیقی که علاقه دارید، یادگیری زبان انگلیسی با آهنگ ها به شما کمک می کند تا مهارت های شنیداری و گفتاری، واژگان و تلفظ خود را بهبود ببخشید.

 

۱. چند آهنگ مناسب انتخاب کنید.

لازم است که همین این آهنگ ها را دوست داشته و قبلاً چند بار به آنها گوش کرده باشید و هم مناسب سطح شما باشند. پیشنهاد ما این است که خودتان را به ژانر خاصی محدود نکرده و از میان همه سبک‌ها و ژانرها انتخاب کنید.

 

۲. چند بار به آهنگ گوش کنید.

نحوه تلفظ و معنی همه بخش‌های ترانه‌اش را متوجه می‌شوید؟ احتمالا نه! اما نگران نباشید. تازه در ابتدای راه هستید و طبیعی است که درک کردن مفاهیم و تلفظ کلماتی که اولین بار است آن‌ها را به‌صورت ریتمیک می‌شنوید، دشوار باشد.

چند بار به آهنگ انگلیسی مورد نظرتان گوش کنید

 

۳. متن آهنگ (لیریک) را پیدا کنید و چند بار آن را بخوانید.

متن آهنگ موردنظرتان را پیدا کنید و چند بار از روی آن بخوانید.

در ادامه تمام راه‌های پیدا کردن متن آهنگ‌های مورد نظرتان را به شما خواهیم گفت.

 

۴. هم‌زمان با گوش دادن آهنگ، متن را هم نگاه کنید.

حالا آهنگ مورد نظرتان را پخش کرده و این بار هم‌زمان با گوش دادن، متن را هم نگاه کنید و از روی آن بخوانید. حالا همه کلمات و صداها کمی معنی دارتر شده‌اند. (اجی مجی لاترجی!😎✨🎩)

ساده‌ترین راه برای یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی، گوش دادن و سپس تجزیه و تحلیل متن آهنگ است. اکثر آهنگ‌های پرطرفدار ویدئوهای همراه با زیرنویس در YouTube هم دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید هم‌زمان با گوش دادن آهنگ، متن و کلمات را هم ببینید.

 

۵. کلمات و عبارات جالب و جدید را به همراه ترجمه یادداشت کنید.

کلمات و عبارات جدید یا جالب هر آهنگ را برای خودتان در یک دفترچۀ جداگانه یادداشت کنید یا برایشان در اپلیکیشن‌های فلش کارت، کارت‌های جذاب و کاربردی بسازید.

لازم نیست معنی تک تک کلمات را در فرهنگ لغت جستجو کنید. سعی کنید در هر آهنگ پنج تا ده کلمه جدید یاد بگیرید.

نقش گوش دادن به اهنگ ها در تقویت دایره واژگان انگلیسی

 

۶. به تلفظ‌ها توجه کنید.

در آهنگ‌ها معمولاً از لهجه‌های مختلف و حتی کلمات و عبارات عامیانه و کمتر آشنا استفاده می‌شود. حتی ممکن است بسته به ریتم و ملودی، بعضی از کلمات شکسته شده یا ناقص تلفظ شوند. به همین دلیل هم ممکن است در حین گوش دادن آهنگ‌ها متوجه کلمات عجیب و غریب شوید!

بعضی از کلمات در آهنگ‌ها همان‌طور که تلفظ می‌شوند نوشته می شوند. برای مثال، «Wanna» یک املای غیررسمی از فعل «want» به معنای «خواستن» است.

پس در حین گوش دادن به نحوه تلفظ عبارات و کلمات در زبان توجه کنید. این واقعاً به شما کمک می‌کند تا وقتی دیگران سریع صحبت می‌کنند، منظورشان را بهتر متوجه شوید.

 

۷. هر آهنگ را چندین بار گوش کنید.

به جای آن که در یک زمان چندین آهنگ گوش کنید، یک آهنگ را چندین بار گوش کنید! 🤭 هیچ وقت برای یادگیری زبان انگلیسی با آهنگ، به یک بار گوش دادن و خواندن متن آن اکتفا نکنید. در هر بار تکرار، چیزهای جدیدی کشف خواهید کرد. معجزۀ تمرین و تکرار در فرایند یادگیری را دست کم نگیرید.

هر کدام از آهنگ های انگلیسی را چند بار گوش کنید

 

۸. همراه با آهنگ بخوانید.

حالا که چند بار به آهنگ گوش کرده و هم‌زمان متن آن را هم خوانده‌اید، نوبت خودتان است! شروع به همخوانی با آهنگ کنید. ممکن است در دفعات اول، فقط بتوانید چند جمله را بخوانید. عالی است. ادامه دهید. در حال حاضر ریتم و متن آهنگ کاملاً در ذهن شماست و هر بار می‌توانید جملات بیشتری را همراه با خواننده بخوانید.

نام این تکنیک جذاب، تکنیک سایه است. اگر دوست دارید بیشتر با این تکنیک آشنا شوید، مقالۀ «تکنیک سایه Shadowing چیست؟ بهترین روش تقویت مکالمه و مهارت‌ های شنیداری» برای شماست. 🔔

 

۹. آهنگ‌های قدیمی را دوباره گوش کنید.

بعد از گذراندن ۸ مرحلۀ بالا، می‌توانید به سراغ یک آهنگ جدید بروید و همین مراحل را برای یادگیری آن تکرار کنید. اما یادتان باشد که هر چند وقت یک بار (مثلاً ماهی یک بار) به آهنگ‌های قبلی هم گوش کرده و نکاتشان را برای خودتان یادآوری کنید.

چطور با گوش دادن آهنگ زبان یاد بگیریم؟

 

چطور متن آهنگ‌های انگلیسی (لیریک) را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن متن آهنگ‌های انگلیسی مورد علاقه خود (یا هر آهنگی به هر زبان دیگری) چند راه مختلف وجود دارد که عبارتند از:

 

  • وب سایت‌های معتبر متن آهنگ (لیریک)

بسیاری از وب‌سایت‌ها به شما این امکان را می‌دهند که متن آهنگ‌های مختلف را پیدا کنید. به عنوان مثال، Genius و AZ Lyrics دو وبسایت مشهور برای پیدا کردن متن و لیریک آهنگ‌ها هستند.

سایت برای پیدا کردن لیریک و متن آهنگ های انگلیسی

  • استفاده از موتورهای جستجو

اگر نام آهنگ یا هنرمند را بدانید، می‌توانید از موتورهای جستجوی اینترنتی مثل Google برای جستجوی متن آهنگ استفاده کنید.
به عنوان مثال، اگر بخواهید متن آهنگ «song name» از «Artist» را پیدا کنید، می‌توانید در گوگل بنویسید: “song name Artist lyrics”.

آموزش پیدا کردن متن آهنگ از گوگل

 

  • استفاده از اپلیکیشن‌های پخش موسیقی

بسیاری از اپلیکیشن‌های موسیقی، مانند Spotify، Apple Music، و Deezer، امکان نمایش متن آهنگ‌ها را دارند. ممکن است بتوانید مستقیماً درون این اپلیکیشن‌ها متن آهنگ‌ها را ببینید.

در این ویدئو با نحوه فعال کردن لیریک آهنگ‌ها در اسپاتیفای آشنا می‌شوید:

 

  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی

گاهی اوقات کاربران در شبکه‌های اجتماعی متن آهنگ‌های مورد علاقه‌شان را به اشتراک می‌گذارند. به عنوان مثال، در توییتر یا Instagram می‌توانید با جستجوی نام آهنگ یا هنرمند، متن آهنگ را پیدا کنید.

 

مزایای یادگیری زبان انگلیسی با آهنگ چیست؟

 

۱. بهبود مهارت‌های شنیداری و تلفظ

هنگام یادگیری یک زبان جدید، تلفظ یکی از سخت‌ترین جنبه‌هاست. یادگیری زبان انگلیسی از طریق آهنگ قطعا به بهبود مهارت‌های شنیداری و تلفظ و همچنین آشنایی شما با لهجه‌های مختلف زبان انگلیسی کمک خواهد کرد.

هنگامی که مشغول گوش دادن به آهنگ‌ها با هدف یادگیری هستید،دوست دارید که هر آهنگ را بارها و بارها تکرار کنید و از این رو از تمرین زبان انگلیسی به‌طور غریزی لذت خواهید برد.

مزایای یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی و آهنگ

سخت است که بدانید یک کلمه چگونه تلفظ می‌شود، مگر اینکه واقعاً آن را بشنوید.
آهنگ‌ها روشی فوق‌العاده برای شنیدن کلمات انگلیسی در حالت‌های مختلف هستند و هم‌زمان مهارت‌های شنیداری و اسپیکینگ شما را تقویت خواهند کرد.

مقالات مرتبط:

 

۲. آشنایی با زبان و اصطلاحات عامیانه

در متن آهنگ‌های انگلیسی اغلب از کلمات و عبارات عامیانه به‌جای انگلیسی استاندارد استفاده می‌شود. شنیدن عبارات غیررسمی رایجی که امروزه توسط افراد بومی استفاده می‌شود برای تقویت مهارت‌های مکالمه شما بسیار سودمند خواهد بود.

اگر دوست دارید که در زمان کمتر و به‌صورت فشرده مهارت‌های مکالمه و حرف زدن خود را تقویت کنید، می‌توانید در کلاس‌های خصوصی مکالمه زبان انگلیسی در هایتاکی شرکت کرده و بعد از تعیین سطح رایگان، یادگیری خود را دقیقاً از سطحی شروع کنید که در آن قرار دارید.

مقالات مرتبط:

 

۳. درک جملات و عبارات با سرعت‌های تلفظی مختلف

آهنگ‌ها سرعت‌های متفاوتی دارند؛ برخی از آنها سریع و برخی دیگر آهسته هستند. بنابراین می‌توانید یادگیری را با اهنگ های سطح ساده زبان انگلیسی شروع کنید و سپس از آهنگ‌های سریع‌تر و پیچیده‌تر استفاده کنید.

اهمیت آشنایی با لهجه های مختلف برای فهم آهنگ های انگلیسی

بریتانیایی‌ها و آمریکایی‌های بومی اغلب سریع صحبت می‌کنند. بنابراین گوش دادن به آهنگ‌هایی که سرعت آن‌ها زیاد است (مثل آهنگ‌های رپ) تمرین خوبی برای مکالمات واقعی و زندگی در یک محیط انگلیسی زبان و برقراری ارتباط است.

 

۴. فرایند یادگیری و حفظ واژگان جدید را آسان‌تر می‌کند

یادگیری زبان انگلیسی با آهنگ، به ویژه برای یادگیری و حفظ واژگان جدید موثر است.
آهنگ‌ها اغلب به دلیل آهنگ‌های جذاب و اشعار قافیه‌دار، راحت‌تر در ذهن ما ثبت می‌شوند. این بهترین ترکیب برای مغز ما به‌منظور به خاطر سپردن هر چیزی، مخصوصاً واژگان و عبارات جدید یک زبان جدید است.

همچنین آهنگ‌ها می‌توانند فرصتی برای تمرین واژگان فراهم کنند. آنها معمولاً بر اساس یک موضوع یا موضوعی هستند که می‌تواند زمینه یادگیری واژگان در آن حوزه را فراهم کند.

هر چه بیشتر به شعر گوش دهید، دایره لغات انگلیسی شما بهتر می‌شود. در ابتدا، ممکن است به طور کامل متن ترانه را درک نکنید، اما درک مطلب با گذشت زمان بهبود می‌یابد و با همکلاسی‌ها، خانواده و دوستانتان درباره موسیقی صحبت می‌کنید.

 

۵. آهنگ‌ها منابع ارزشمندی برای یادگیری ساختار جمله و گرامر هستند

بسیاری از آهنگ های انگلیسی ساختار جمله‌ای ساده و زبان محاوره‌ای دارند که ما به راحتی می‌توانیم آن را درک کنیم. بنابراین، آهنگ‌ها یک منبع مکمل خوب و جذاب برای یادگیری و تمرین ساختارهای زبانی و گرامر زبان انگلیسی هستند.

یادگیری گرامر انگلیسی با گوش کردن به آهنگ

 

۶. آشنایی با فرهنگ

اشعار آهنگ‌های انگلیسی مملو از اشاره به فرهنگ‌های محلی و اجتماعی هستند. درواقع آهنگ‌ها پنجره‌ای به سوی فرهنگ پشت هر زبانی هستند.

با توجه به متن آهنگ‌ها شما متوجه می‌شوید که انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها چگونه زندگی می‌کنند و چه نگاهی به دنیا و آدم‌ها دارند. مطمئن باشید که نمی‌توانید این اطلاعات ارزشمند را در کتاب‌های درسی و آموزشی پیدا کنید.

بیشتر بخوانید: نقش فرهنگ در یادگیری زبان انگلیسی چیست؟

 

۷. یادگیری زبان انگلیسی با آهنگ، فرایندی بدون استرس و لذت بخش است

گوش دادن به موسیقی سرگرم کننده است که می‌تواند با یادگیری لغات جدید انگلیسی، گرامر و تلفظ ترکیب شود.
موسیقی به‌طور کلی یک محیط آرام ایجاد کرده و یک تجربه مفرح، مثل بازی کردن با هدف یادگیری را در زبان آموز ایجاد می کند.

وقتی فردی آهنگی را می‌خواند، حتی اگر برخی از کلمات آن را ۱۰۰% متوجه نشود، باز هم در فضایی بدون استرس در حال یادگیری است. در نتیجه خواندن آهنگ های انگلیسی شجاعت و اعتماد به نفس شما را افزایش می‌دهد.

به عنوان مثال، آهنگ‌های دیزنی برای کودکان و حتی بزرگسالان (کودکان قدیمی 😉) واقعاً سرگرم‌کننده و آموزنده هستند. دیزنی جهان‌های بزرگ و شخصیت‌های اصلی و بزرگ و ماندگاری خلق کرده است.

یادگیری زبان انگلیسی با آهنگ ها و فیلم های دیزنی

تمام فیلم‌های دیزنی همیشه با موسیقی مناسبی همراه هستند که به خوبی با طرح داستان سازگار است و به‌راحتی در ذهن ثبت می‌شود و معمولاً تماشاچی را تشویق می‌کند تا با شخصیت‌های فیلم مورد علاقه خود آواز بخواند و لحظات شادی را تجربه کند.

بیشتر بخوانید: یادگیری زبان انگلیسی با فیلم ها و آهنگ های دیزنی؛ نوستالژیک و جذاب

 

۸. موسیقی به تقویت حافظه کمک می‌کند

شکی نیست که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان می‌تواند فوراً حال شما را خوب کند، اما دانشمندان دریافته‌اند که موسیقی می‌تواند بیشتر از اینکه فقط روحیه شما را بالا ببرد، برایتان مفید باشد.

تحقیقات نشان داده است که گوش دادن به موسیقی یکی از بهترین راه ها برای تحریک هر دو نیمکره مغز (چپ و راست) ماست و نه‌تنها در یادگیری زبان انگلیسی، بلکه در یادگیری عمومی نیز تأثیر مثبت دارد. وقتی به طور منظم به موسیقی گوش می‌دهیم، در عین حال حافظه خود را نیز بهبود می‌بخشیم.

 

۹. دسترسی راحت

گوش دادن به موسیقی تقریباً در هر زمانی (و حتی بدون نیاز به اینترنت) امکان پذیر است. به عنوان مثال شما می‌توانید در زمان رانندگی، زیر دوش یا در زمان قدم زدن و… به‌راحتی به موسیقی گوش کنید.

اپلیکیشن های آهنگ و لیریک انگلیسی

 

سایت ها و اپلیکیشن‌هایی برای یادگیری زبان با آهنگ

اگر اهل وبگردی و یادگیری مهارت‌ها با اینترنت هستید، بهتر است بدانید چند سایت فوق العاده برای یادگیری زبان انگلیسی با موسیقی وجود دارد که فرایند آموزش زبان انگلیسی را برایتان جذاب‌تر می‌کنند. این سایت‌ها عبارتند از:

 

۱. سایت و اپلیکیشن Lyricstraining.com

این  سایت یک روش تعاملی و سرگرم کننده برای یادگیری زبان انگلیسی از طریق موسیقی ارائه می‌دهد و با استفاده از ویدئوهای متن ترانه، از شما می‌خواهد که براساس آنچه می‌شنوید، جاهای خالی را پر کنید.

صدها آهنگ در این وب سایت وجود دارد، بنابراین می‌توانید آهنگ های مورد علاقه خود را برای کمک به یادگیری در ژانرهای مختلف از میان آنها انتخاب کنید.

لینک‌های دانلود اپلیکیشن
اپلیکیشن های android اپلیکیشن های IOS

 

۲. سایت Lyricgaps.com

کوئیزهای بسیاری از آهنگ‌های محبوب و همچنین تمرین‌های مشابهی برای پر کردن جاهای خالی جملات با موزیک ویدئو در این سایت ارائه می‌شود.

 

۳. سایت Lyricstranslate.com

یک جامعه بین المللی برای ترجمه اشعار آهنگ به زبان‌های مختلف است. اگر متوجه شدید که آهنگ‌های مورد علاقه شما به زبان شما ترجمه نشده است، چرا این را به عنوان یک چالش در نظر نگیرید و خودتان آنها را ترجمه نکنید؟

 

۴. سایت Genius.com

این سایت شامل اشعار هزاران آهنگ است. بنابراین می‌توانید کلمات را در حین گوش دادن بخوانید.
همچنین کاربران زیادی نظرات و تحلیل خودشان درباره محتوا و معنای اشعار را در آن نوشته‌اند که خواندنشان می‌تواند بسیار مفید باشد. این یک راه عالی برای درگیر شدن با موسیقی انگلیسی است و در آن خودتان را به‌صورت کامل برای فهم معنای یک عبارت یا شعر، به چالش می‌کشید.

 

یادگیری زبان انگلیسی با آهنگ

سخن پایانی

در این راهنمای جامع، ما به بررسی اهمیت و تأثیرات یادگیری زبان انگلیسی از طریق آهنگ و موسیقی پرداختیم. امیدواریم که با استفاده از این راهنما، علاقه‌مندان یادگیری زبان انگلیسی با آهنگ‌، روش‌های موثر و جذاب را کشف کرده و از این ابزارها به بهترین نحو برای بهبود مهارت‌های زبانی‌شان استفاده کنند.

شما زبان انگلیسی را با چه آهنگ‌هایی یاد گرفته و تمرین می‌کنید؟ 🎧🎵

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۳ / ۵. تعداد نظرات ۱۸

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *