کلاس آنلاین زبان انگلیسی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان انگلیسی

چطور در خانه تافل بخوانیم؟ راهنمای کامل آمادگی برای شرکت در آزمون تافل

۴.۵
(۱۷)

آزمون تافل یکی از چند آزمون مهم زبان انگلیسی برای کسانی است که قصد ادامه تحصیل در یکی از دانشگاه‌های انگلیسی زبان و یا مهاجرت‌های کاری و دریافت پیشنهادهای شغلی بین‌المللی دارند. یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که به‌خصوص با افزایش هزینه‌های مربوط به یادگیری مهارت‌ها برای زبان‌آموزان پیش می‌آید این است که آیا می‌توان در خانه و به‌صورت خودآموز برای آزمون تافل آماده شد؟ و اگر این امکان وجود دارد، چه اقدامات و کارهایی باید به منظور آمادگی برای تافل در خانه انجام داد؟

 

در ادامه می‌خوانید:

 

آیا می‌توان به‌صورت خودآموز و در خانه برای آزمون تافل آماده شد؟

این سؤال پاسخی قطعی و مشخص برای تمام افراد ندارد. هر زبان‌آموزی شیوۀ یادگیری مخصوص به خودش را دارد که ابتدا باید آن را پیدا کند.

بعضی از افراد در مسیر یادگیری خود وابستگی زیادی به حضور در کلاس‌ و یادگیری آموزش‌ها و نکات مهم و ضروری از معلم‌ها دارند. این افراد معمولاً ترجیح می‌دهند در کلاس‌های زبان شرکت کنند یا از یک معلم‌ خصوصی زبان انگلیسی کمک بگیرند. در مقابل، افرادی هم هستند که مطالعۀ شخصی و خودآموز را ترجیح می‌دهند و در این حالت کیفیت و حتی کمیت یادگیری آن‌ها بیشتر می‌شود.

حتی اگر شما جزو گروه اول باشید و یادگیری در کلاس‌های زبان را به خودآموزی زبان انگیسی و آمادگی آزمون تافل ترجیح دهید، لازم است بدانید که همۀ ما در مسیر یادگیری ناچاریم بخش زیادی از راه را تنها طی کنیم. کلاس‌ها فقط چند ساعت در روز یا هفته برگزار می‌شوند و بخش زیادی از آموزش‌ها به عهدۀ خود ما خواهد بود. به همین دلیل هم لازم است مهارت‌ها و تکنیک‌هایی را بیاموزیم که به کمک آن‌ها بتوانیم مطالعۀ اثربخش‌تر و یادگیری با کیفیتی داشته باشیم.

 

راه‌های آمادگی برای تافل در خانه

اگر جزو افرادی هستید که به هر دلیلی تمایل دارید بخش زیادی از مسیر یادگیری زبان انگلیسی و آمادگی برای آزمون تافل را در خانه و به‌صورت خودآموز طی کنید، این تکنیک‌ها می‌توانند برایتان کمک کننده باشند:

 

 

آشنایی با ساختار آزمون تافل۱. با ساختار آزمون تافل و بخش‌های مختلف آن کاملاً آشنا شوید.

هرچقدر هم که دانش ما در زبان انگلیسی زیاد باشد، اگر با ساختار و نحوۀ برگزاری آزمون تافل، از تعداد سؤالات و چگونگی امتیازبندی گرفته تا ترتیب مطرح شدن سؤال‌ها، محدودیت زمانی آزمون و… آشنا نباشیم، احتمال موفقیت ما به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

اولین نکته‌ای که لازم است دربارۀ آزمون تافل بدانیم این است که در دو فرمت برگزار می‌شود: کاغذی و اینترنتی (iBT).

ساختار سؤالات تافل اینترنتی (iBT):

نام مهارت تعداد سؤال مهلت پاسخگویی (برحسب دقیقه)
Reading (خواندن) ۳۶-۵۶ ۶۰-۸۰
Listening (گوش دادن) ۳۴-۵۱ ۶۰-۹۰
Speaking (صحبت کردن) ۶ ۵۰
Writing (نوشتن) ۲ ۵۰

 

ساختار سؤالات تافل کاغذی:

نام مهارت تعداد سؤال مهلت پاسخگویی (برحسب دقیقه)
Listening (گوش دادن) ۵۰ ۳۰-۴۰
Writing (نوشتن) ۴۰ ۲۵
Reading (خواندن) ۵۰ ۵۵

Test of Written English

(آزمون زبان انگلیسی نوشتاری)

۱ مقاله ۳۰

بعد از آشنایی با قالب و ساختار آزمون تافل اینترنتی و تافل کاغذی، باید تصمیم بگیرید که می‌خواهید در کدام آزمون شرکت کنید و در ادامه خودتان را برای آن آماده کنید.

اگر نمی‌دانید که چه آزمونی برای شما مناسب است یا به‌طور کلی چند نوع آزمون معتبر برای زبان انگلیسی داریم، پیشنهاد می‌کنیم سری به مقالۀ «مهم‌ترین و معتبرترین آزمون‌های زبان انگلیسی و جزئیات مهم آن‌ها» بزنید.

توجه داشته باشید که امروزه اغلب آزمون‌های تافل مبتنی بر اینترنت هستند و محبوبیت‌ آزمون‌های کاغذی روزبه‌روز کمتر می‌شود.

 

 

هدف از شرکت در آزمون تافل۲. هدف خود از شرکت در آزمون تافل را تعیین کنید.

شما به منظور آمادگی برای تافل در خانه نسبت به زمانی که در کلاس‌های مخصوص آن شرکت می‌کنید، به انگیزه و انرژی بیشتری برای ماندن در مسیر و ادامۀ آن نیاز دارید. یکی از عواملی که وجود آن انگیزه و انرژی شما را حفظ کرده و حتی بیشتر می‌کند، داشتن یک چرایی و هدف برای شرکت در آزمون تافل است.

هدف شما از این که می‌خواهید در امتحان تافل شرکت کنید چیست؟ مهم‌ترین اهدافی که زبان‌آموزان از شرکت در این آزمون دارند عبارت است از:

  • ادامه تحصیل در دانشگاه‌های انگلیسی زبان
  • مهاجرت
  • دریافت پیشنهادات شغلی
  • اطلاع از سطح زبان انگلیسی خود ازطریق یک آزمون رسمی و استاندارد

هدف خود از شرکت در آزمون تافل را تعیین کنید.

 

وقتی هدفتان مشخص باشد، می‌توانید تصمیم بگیرید که روی تقویت چه مهارت‌هایی باید وقت بیشتری بگذارید. مثلاً اگر به دنبال یک موقعیت شغلی هستید که برای موفقیت در آن لازم است در جلسات حضوری و آنلاین زیادی شرکت کرده و با افراد مختلف مذاکره کنید، باید زمان بیشتری را به تقویت مهارت‌های حرف زدن و شنیدن اختصاص بدهید.

بیشتر بخوانید:

 

آزمون تعیین سطح زبان انگلیسی۳. در یک آزمون تعیین سطح شرکت کنید.

در آموزشگاه‌های زبان قبل از این که در کلاسی شرکت کنید، معمولاً لازم است یک آزمون تعیین سطح بدهید. در مطالعۀ خودخوان برای تافل هم نباید اهمیت این موضوع را فراموش کنید.

با اینکه قرار است بخش زیادی از یادگیری شما به‌صورت خودآموز اتفاق بیفتد، اما اگر قبل از شروع کار سطح دقیق خودتان را ندانید، زمان زیادی را از دست خواهید داد. 

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع سطح های زبان انگلیسی به ترتیب استاندارد CEFR

اگر نمی‌خواهید در آزمون‌های تعیین سطح مؤسسات زبان شرکت کنید، وب‌ سایت‌های زیادی هستند که این کار را برای شما به‌صورت آنلاین و رایگان یا با پرداخت هزینۀ بسیار کمی انجام می‌دهند. ما  سایتهای فوق العاده برای تعیین سطح زبان انگلیسی را در مقاله‌ای جداگانه به‌صورت کامل معرفی کرده‌ایم که پیشنهاد می‌کنیم حتماً سری به این مقاله هم بزنید.

 

بهترین منابع برای آزمون تافل۴. یک راهنمای خوب برای مطالعه انتخاب کنید.

زمانی که قرار است به‌صورت خودآموز برای آزمون تافل آماده شوید، اهمیت دسترسی به منابع خوب و مناسب بیشتر می‌شود. دسترسی به یک کتاب، وب سایت یا اپلیکیشن خوب، راهنمایی عالی برای موفقیت در هر ۴ بخش آزمون تافل خواهد بود.

در این منابع شما معمولاً به تعداد زیادی آزمون آزمایشی، سؤالات تمرینی و پاسخنامۀ تشریحی دسترسی خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: بهترین منابع آزمون تافل

 

بهترین کتاب های آمادگی برای آزمون تافلکتاب‌های آمادگی برای آزمون تافل

تعدادی از معتبرترین و کامل‌ترین کتاب‌های تافل عبارتند از:

 

۱. Cambridge Preparation for the TOEFL iBT Test

در این کتاب ۴ آزمون آزمایشی و تعداد زیادی تمرین وجود دارد. علاوه بر این در بخش‌های مختلف کتاب و به فراخور نیاز، به نکات واژگانی، گرامری و تلفظی زیادی هم اشاره شده است.

Cambridge Preparation for the TOEFL iBT Test

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های یادگیری گرامر زبان انگلیسی

 

۲. Princeton Review TOEFL iBT Prep

این کتاب یک آزمون آزمایشی تافل و تمرین‌های زیادی برای لیسنینگ و اسپیکینگ دارد که برای تمامی تمرین‌ها فایل صوتی هم موجود است.

پیشنهاد می‌کنیم که حتماً پاسخنامۀ کتاب را هم با دقت بررسی کنید، چرا که در آن به نکات بسیار مهمی اشاره شده است.

Princeton Review TOEFL iBT Prep

۳. Barron’s Essential Words for the TOEFL

این کتاب منبعی عالی برای یادگیری واژه‌های پرتکرار آزمون تافل است. تمرین‌های این کتاب هم به گونه‌ای طراحی شده‌اند که شما باید برای انجام آن‌ها از واژه‌هایی که یاد گرفته‌اید استفاده کنید و از این طریق کلمات جدید را خیلی سریع‌تر به خاطر خواهید سپرد.

Barron’s Essential Words for the TOEFL

 

ما در مقالۀ «مهم‌ترین کتاب‌های آزمون تافل که باید مطالعه کنید» علاوه بر این کتاب‌ها، ۱۰ کتاب کامل و عالی دیگر هم معرفی کرده‌ایم که بعد از بررسی همۀ آن‌ها می‌توانید یک یا چند مورد را انتخاب کرده و در مسیر یادگیری‌تان از آن‌ها استفاده کنید.

علاوه بر کتاب‌هایی که به‌صورت مشخص با هدف تقویت مهارت‌های شما برای آزمون تافل تدوین می‌شوند، کتاب‌های دیگری هم هستند که صرفاً روی تقویت یک مهارت خاص مثل واژگان و ریدینگ یا گرامر متمرکزند. همچنین بعضی از کتاب‌ها به شما کمک می‌کنند که سطح زبان عمومی یا جنرال خودتان را ارتقا دهید. با تعدادی از این گروه کتاب‌ها هم می‌توانید در مقالۀ «کتابهای موثر در یادگیری زبان انگلیسی» آشنا شوید.

Barron’s Essential Words for the TOEFL

 

علاوه بر کتاب‌ها، منابع دیگری مثل وب‌ سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها هم هستند که به‌خصوص زمانی که قصد یادگیری خودآموز زبان انگلیسی و آمادگی برای آزمون مهمی مثل تافل را داشته باشید، کمک زیادی به شما می‌کنند. برای دسترسی به این منابع می‌توانید به سه لینکی که در ادامه معرفی می‌شوند مراجعه کنید:

 

برنامه مطالعاتی خوب برای امتحان تافل۵. یک برنامه روزانه برای مطالعه و یادگیری داشته باشید.

اگر هر روز یک یا دو ساعت مطالعه کنید، در مقایسه با زمانی که هفته‌ای یک بار به مدت ۱۰ ساعت مطالعه داشته باشید، نتیجۀ بهتری خواهید گرفت. با مطالعۀ روزانه، ذهن شما هر روز آماده است و بنابراین حجم بیشتری از مطالب جدید را در زمان به مراتب کمتری یاد می‌گیرید.

پیشنهاد ما این است که به منظور آمادگی برای تافل در خانه یک برنامۀ منظم تدوین کرده و با روزی ۲ ساعت مطالعه آغاز کنید. بعد از گذشت چند ماه و با نزدیک شدن به تاریخ برگزاری آزمون، می‌توانید به مرور ساعات مطالعۀ روزانۀ خود را هم بیشتر کنید.

بیشتر بخوانید: روزی چند ساعت زبان بخوانیم؟

 

منابع مطالعاتی تافل۶. خودتان را به منابع تافل محدود نکنید.

تافل آزمونی است که مهارت‌های زبانی شما برای زندگی و تحصیل یا کار در یک محیط انگلیسی زبان می‌سنجد. بنابراین هرچقدر که بیشتر با زبان انگلیسی ازطریق منابع مختلف آشنا شده و یادگیری غیرفعال داشته باشید، به همان میزان دانش و اطلاعات عمومی زبان انگلیسی‌تان هم بیشتر می‌شود.

پس خودتان را به خواندن منابع تافل و آزمون‌های آزمایشی آن محدود نکنید و در کنار استفاده از آن‌ها، این ایده‌ها را هم امتحان کنید:

بیشتر بخوانید: آمادگی برای آزمون تافل با شنیدن بهترین پادکست های تافل

این کارها هم سرگرم‌کننده هستند و هم با قرار دادن شما در محیط‌های مختلف انگلیسی زبان، نکات زیادی را به‌صورت غیرمستقیم به شما یاد می‌دهند.

خودتان را به منابع تافل محدود نکنید.

 

۷. حرف بزنید؛ حتی اگر شده با خودتان!

از اشتباه کردن نترسید و همین امروز شروع به صحبت کردن و تمرین اسپیکینگ کنید. اگر به‌صورت خودخوان برای آزمون تافل آماده می‌شوید، ممکن است پارتنری برای تمرین مکالمه و حرف زدن نداشته باشید. در این صورت می‌توانید جلوی آینه با خودتان حرف بزنید و به حرکت لب‌ها و دهانتان در هنگام تلفظ کلمات دقت کنید.

گوشی موبایلتان هم یک پارتنر خوب برای شماست. صدای خودتان را در زمان حرف زدن ضبط و بارها گوش کنید تا متوجه اشتباهات خود در زمان جمله‌بندی یا تلفظ حروف و کلمات بشوید.

ما در مقالۀ «چگونه مهارت مکالمه زبان انگلیسی (speaking) خود را تقویت کنیم؟» به تکنیک های کاربردی برای تقویت مکالمه و اسپیکینگ زبان انگلیسی اشاره کرده‌ایم که همۀ آن‌ها را می‌توانید به‌منظور آمادگی برای تافل در خانه و به‌صورت خودآموز هم اجرا کنید.

بیشتر بخوانید: بهترین کتاب های مکالمات روزمره زبان انگلیسی از سطح مبتدی تا پیشرفته

 

یادداشت برداری از نکات مهم برای تافل۸. یادداشت برداری از نکات مهم را یاد بگیرید.

در آزمون تافل هر فایل صوتی فقط یک بار برای شما پخش می‌شود. بنابراین شما باید بتوانید در همان بار اول، هم متوجه کل موضوع بشوید و هم نکات مهم و کلیدی آن را برای پاسخ دادن به سؤالاتی که مطرح خواهد شد به خاطر بسپارید. برای این کار لازم است تکنیک یادداشت برداری از نکات مهم و اصلی هر فایل صوتی را یاد بگیرید؛ چون هیچ کسی نمی‌تواند به همان سرعتی که می‌شنود بنویسد و همه چیز را برای خود یادداشت کند.

بیشتر بخوانید: روش های نوت‌ برداری (یادداشت‌ برداری) در آزمون تافل | Taking Note in TOEFL

چطور می‌توانیم بفهمیم چه کلمات و عبارت‌هایی در یک فایل صوتی مهم و کلیدی هستند؟

اجازه دهید مسئله را با ذکر یک مثال روشن‌تر کنیم:

فرض کنید در یک فایل صوتی این جمله را می‌شنوید:

«.My name is Sean, I’m thirty years old and I’m from Ireland»

«اسم من شان است. من ۳۰ ساله و اهل ایرلند هستم.»

این جمله ۱۲ کلمه دارد و گفتن آن ۳ ثانیه طول می‌کشد؛ اما اگر بخواهید تمام کلمات و اطلاعات آن را برای خودتان یادداشت کنید، به حدود ۱۰ ثانیه زمان نیاز خواهید داشت. پس در اینجا بهتر است فقط کلمات کلیدی را یادداشت کنیم تا با دیدن آن‌ها کل موضوع جمله را به خاطر بیاوریم.

به نظر شما کلمات کلیدی در این جمله کدام‌ها هستند؟

بله. سه کلمۀ اصلی این‌هاست: نام گوینده (Sean)، سن (۳۰) و ملیت او (Ireland).

شما می‌توانید به همین ترتیب و با حذف کردن اطلاعات اضافی، مهم‌ترین نکات فایل‌های صوتی و تصویری را برای خودتان یادداشت و خلاصه کنید.

وقتی خلاصه‌برداری را تمام کردید، یک بار دیگر به کلمات و عباراتی که برای خودتان یادداشت کرده بودید نگاه کنید و این بار سعی کنید تمام داستان را براساس همین چند کلمه به خاطر بیاورید.

 

آزمون آزمایشی تافل

۹. آزمون‌های آزمایشی را به‌صورت دوره‌ای انجام دهید.

اهمیت قرار گرفتن در فضای آزمون تافل برای افرادی که به‌صورت خودخوان و در منزل روند یادگیری را طی می‌کنند بیشتر است.

هر دو هفته یک بار یا حداقل ماهی یک بار، آزمون‌های آزمایشی و شبیه‌سازی شده بدهید. این آزمون‌ها را می‌توانید در وب‌ سایت‌های مختلف، اپلیکیشن‌های آموزش تافل و حتی بعضی از کتاب‌ها هم پیدا کنید. شرکت در این آزمون‌ها دو مزیت مهم دارد:

  • تجربۀ شرکت در آزمونی با تعداد سؤالات مشخص و زمان محدود را بارها و بارها به دست می‌آورید.
  • به خودتان فرصت می‌دهید تا تکنیک‌های تست‌زنی، پاسخگویی به سؤالات مختلف و همچنین مهارت‌های خود را تقویت کنید.
هرچقدر که قبل از شرکت در آزمون اصلی تافل بیشتر تمرین کرده و خودتان را در فضای آزمون‌های آزمایشی قرار داده باشید، در روز آزمون تسلط و اعتمادبه‌نفس بیشتری خواهید داشت.

 

کمک گرفتن از معلم خصوصی برای آمادگی تافل۱۰. از یک معلم خصوصی کمک بگیرید.

این درست است که در مطالعۀ خودآموز قرار است بخش زیادی از مسیر یادگیری زبان و آمادگی برای تافل را به‌تنهایی طی کنید، اما برای سنجش مهارت‌های خود در بعضی از بخش‌ها و خصوصاً در سطوح بالاتر، حتماً به کمک یک معلم خصوصی و یا زبان‌آموزی که تجربه و دانشی بیشتر از شما داشته باشد نیاز خواهید داشت. 

شما می‌توانید به‌صورت حضوری یا آنلاین با معلم‌ خصوصی تافل در هایتاکی کلاس‌های رفع اشکال، تصحیح رایتینگ، مکالمه و… داشته و برای آزمون اصلی خود آمادگی بیشتری کسب کنید.

بیشتر بخوانید:

از یک معلم خصوصی کمک بگیرید.

 

۱۱. از تکنیک‌های یادگیری فعال و غیرفعال به‌صورت هم‌زمان استفاده کنید.

در یک دسته‌بندی کلی ما دو نوع یادگیری داریم:

  • یادگیری فعال (Active Learning)
  • یادگیری غیرفعال (Passive Learning)

زمانی که قصد مطالعۀ خودآموز و آمادگی برای تافل در خانه را داشته باشید، بهتر است از هر دو روش استفاده کنید.

 

۱- یادگیری فعال (Active learning)

این یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که شما با هدفی مشخص، تمرین و مطالعه برای بخش و مهارتی خاص، مثل واژگان، گوش دادن به پادکستی آموزشی و… را شروع می‌کنید. در یادگیری فعال، تمام تمرکز شما روی یادداشت نکات مهم، طرح سؤال و جستجو و تحقیق است.

 

۲- یادگیری غیرفعال (Passive learning)

این یادگیری زمانی اتفاق می‌افتد که شما هیچ تلاشی برای آن نکنید! به بیان ساده، اگر شما با کارهایی مثل تماشای فیلم و سریال به زبان اصلی، گوش دادن کتاب‌های صوتی و پادکست‌های غیرآموزشی، تماشای تلویزیون‌ها و شبکه‌های انگلیسی زبان، برقراری ارتباط با افراد بومی انگلیسی زبان در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و… خودتان را هر چه بیشتر در معرض زبان انگلیسی قرار داده باشید، به میزان زیادی اطلاعات جدید و نکات تازه را به‌‌صورت ناخودآگاه و طبیعی یاد می‌گیرید.

یادگیری غیرفعال (Passive learning)

 

۱۲. تایپ سریع و ده‌انگشتی یاد بگیرید.

همان‌طور که گفتیم، رایج‌ترین آزمون تافل، تافل اینترنتی است و برای موفقیت در آن لازم است که مهارت‌های استفاده از کامپیوتر برای شرکت در آزمون را یاد گرفته باشید. یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها، کار کردن با کیبورد QWERTY و یادگیری تایپ ده انگشتی است.

زمان شما در بخش رایتینگ آزمون تافل محدود است و باید بتوانید به‌سرعت متن خود را در بخش مربوطه تایپ کنید. بنابراین هرچقدر که دستتان در تایپ حروف و کلمات سریع‌تر شده باشد، بهتر می‌توانید زمانتان را مدیریت کنید.

 

۱۳. از یوتیوب غافل نشوید.

به جرأت می‌توان گفت که در سال‌های اخیر سایت یوتیوب به یک دانشگاه آنلاین بدون شهریه تبدیل شده است! شما می‌توانید در هر موضوعی و برای یادگیری هر مهارتی از صفر تا صد، روی آموزش‌هایی که در این سایت و کانال‌های آن منتشر می‌شود حساب کنید.

با یک جستجوی ساده، فایل‌های آموزشی زیادی برای تقویت مهارت‌هایتان برای آزمون تافل در این سایت پیدا می‌کنید. معلم‌های زبان انگلیسی زیادی هم هستند که آموزش‌های خود را در کانال‌های شخصی خود در یوتیوب منتشر می‌کنند. حتی می‌توانید در زیر ویدئوهای این معلم‌ها برایشان کامنت بگذارید و سؤالات خود را از آن‌ها بپرسید.

یادگیری زبان انگلیسی در یوتیوب

 

جمع‌بندی راهکارهای آمادگی برای بخش‌های مختلف تافل در خانه

در جدولی که در ادامه می‌آید، به‌صورت خلاصه به مهم‌ترین نکات و تکنیک‌هایی اشاره کرده‌ایم که می‌توانید برای تقویت مهارت‌های خود در هر چهار بخش آزمون تافل، یعنی مهارت خواندن ، گوش دادن، حرف زدن و نوشتن استفاده کنید.

نام مهارت کارهایی که در مطالعه خودآموز برای تافل باید انجام دهید.
Reading

(خواندن)

  • هر روز ۳۰ دقیقه با تمرکز و توجه منابع مختلف ازجمله کتاب‌ها، وب‌سایت‌ها و… را بخوانید.
  • بعد از خواندن چند پاراگراف، از خودتان دربارۀ موضوع اصلی، شخصیت‌ها و… سؤال بپرسید.
  • مطالبی را که می‌خوانید خلاصه کنید و از روی آن‌ها بخوانید. (تمرین هم‌زمان برای رایتینگ و اسپیکینگ)
  • کلمات جدیدی را که در متن‌های مختلف می‌بینید، به همراه معنی‌شان برای خود در فلش کارت‌هایی بنویسید و در طول روز در زمان نوشتن یا حرف زدن، از این کلمه‌ها هم استفاده کنید.

Listening

(گوش کردن)

  • هر چیزی را با هدف یادگیری و تمرکز روی فهم موضوع گوش کنید.
  • سعی کنید موضوع و هدف اصلی بحث را پیدا کنید و ببینید هر کدام از طرفین مکالمه، سعی می‌کنند از چه روش‌هایی بحث را پیش برده و منظور خود را منتقل کنند.
  • به لحن گوینده‌ها و تأکیدهایی که روی کلمات و جمله‌ها می‌گذارند دقت کنید و ببینید در کدام بخش‌ها صدایشان را بالا و پایین می‌کنند.
  • به فایل‌های صوتی با لهجه‌های مختلف انگلیسی گوش کنید و به یک لهجه مثل لهجه آمریکایی و یا بریتیش محدود نباشید.
  • هر فایل صوتی را بیش از یک بار گوش کرده و سعی کنید هر چیزی را که می‌شوید برای خودتان یادداشت کنید.
Speaking

(حرف زدن)

  • از هر فرصتی برای حرف زدن با صدای بلند استفاده کنید؛ با دوستان، با خودتان جلوی آینه و حتی با دستیار صوتی موبایلتان حرف بزنید.
  • کلمات و عبارت‌های مختلف را بارها و بارها و تا زمانی که کاملاً مسلط تلفظشان کنید، تمرین کنید.
  • تلفظ صحیح تمام کلماتی را که یاد می‌گیرید، در دیکشنری‌ها بررسی کنید.
  • صدای خودتان در زمان تمرین را ضبط کرده و بارها و بارها گوش کنید.
  • در گروه‌های آنلاین بحث و گفتگو در فضاهایی مثل کلاب‌هاوس، اسکایپ و… شرکت کنید.
Writing

(نوشتن)

  • در آزمون تافل برای نوشتن زمان محدودی (حدود ۲۵ دقیقه) دارید. به همین دلیل بهتر است در تمرینات هم برای خودتان محدویت زمانی تعیین کنید.
  • ابتدا یک موضوع انتخاب کنید و بعد تایمر خود را روی ۲۰ یا ۲۵ دقیقه تنظیم کرده و نوشتن را شروع کنید. حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بنویسید و ۵ دقیقۀ پایانی را هم به بررسی درستی گرامر جمله‌ها و املای کلمات اختصاص دهید.
  • نوشتن به انگلیسی را هر روز تمرین کنید؛ حتی با کارهای ساده‌ای مثل نوشتن لیست خرید و کارهای روزانه و… .

 

سخن پایانی

در این مقاله به تکنیک‌هایی اشاره شد که می‌توانید در مطالعۀ خودآموز برای آزمون تافل از آن‌ها استفاده کنید و نتایج بهتری بگیرید. فراموش نکنید که کلید تسلط بر هر مهارتی تمرین و تکرار است. هرچقدر که زمان بیشتری برای تمرین مهارت‌های چهارگانه‌ای که در آزمون تافل سنجیده می‌شوند صرف کرده باشید، نتیجۀ بهتر و امتیاز بالاتری خواهید گرفت.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۵ / ۵. تعداد نظرات ۱۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *