کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

روزی چند ساعت زبان بخوانیم؟

۵
(۷)

اینکه برای یادگیری زبان باید روزی چند ساعت آن را مطالعه کنید و مقدار زمان زبان خواندن در روز، در افراد مختلف متفاوت است. تنها جوابی که می‌توان با اطمینان کامل به این سوال داد این است: بستگی دارد. اما اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، مغز انسان برای پردازش اطلاعات جدید و مطالبی که آموخته است نیاز به قرار گرفتن روزانه بین ۱ تا ۲ ساعت در معرض زبان دارد.
برای اینکه به جواب دقیق‌تری برای اینکه روزی جند ساعت زبان بخوانید پیدا کنید، پیشنهاد می‌کنیم به مطالعه این مقاله ادامه دهید.


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

در ادامه می‌خوانیم:

 

روزی چند ساعت زبان بخوانیم؟

برای کسب مهارت در یک زبان خارجی، باید زمان قابل توجهی را به مطالعه و یادگیری آن اختصاص دهید. مقدار این زمان به عوامل مختلفی از جمله سطح مهارت فعلی، سن، منابع مورد استفاده، سبک یادگیری فرد و… بستگی دارد. با این حال، اکثر متخصصان می‌گویند که اگر می‌خواهید پیشرفت چشمگیری داشته باشید، باید حداقل چندین ساعت در روز را صرف مطالعه یک زبان خارجی کنید.

بیشتر بخوانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟

به این نکته نیز توجه داشته باشید که در کنار مقدار زمانی که در روز به مطالعه اختصاص می‌دهید، تکرار و نظم اهمیت بیشتری دارد. تسلط قابل قبول به یک زبان جدید مستلزم تکرار، تکرار و تکرار است. به طور کلی، با در نظر گرفتن تداوم و تکرار روزانه و با توجه به مقیاس مشترک اروپایی مرجع برای زبان‌ها (CEFR) زمان متوسط برای رسیدن به هر سطح از زبان به صورت زیر است:

دسته بندی زبان زبان‌ها سطح مبتدی سطح متوسط سطح پیشرفته
Romance اسپانیایی، فرانسوی، ایتالیایی، پرتغالی، رومانیایی از ۷۰ تا بالای ۲۰۰ ساعت از ۳۰۰ تا بالای ۶۰۰ ساعت از ۷۰۰ تا بالای ۱۰۰۰ ساعت
Germanic آلمانی، هلندی، سوئدی، انگلیسی از ۸۰ تا بالای ۲۵۰ ساعت از ۳۵۰ تا بالای ۶۵۰ ساعت از ۸۰۰ تا بالای ۱۱۰۰ ساعت
Slavic روسی، لهستانی، اوکراینی از ۱۰۰ تا الای ۳۰۰ ساعت از ۵۰۰ تا بالای ۸۰۰ ساعت از ۹۰۰ تا بالای ۱۸۰۰ ساعت
East Asian چینی، ژاپنی، کره‌ای از ۱۰۰ تا بالای ۵۰۰ ساعت از ۸۰۰ تا بالای ۱۷۰۰ ساعت از ۲۰۰۰ تا بالای ۲۵۰۰ ساعت

بیشتر بخوانید: بهترین زبان های دنیا برای یادگیری در سال ۲۰۲۴

 

هدف شما رسیدن به چه سطحی از زبان است؟

مشخص کردن مقصد خود قبل از شروع یادگیری زبان بسیار مهم است. همانطور که مشاهده می‌کنید، هرچقدر که سطح مهارت مورد نظر شماست بالاتر باشد، زمان بیشتری برای مطالعه در روز نیاز خواهید داشت. برای مثال اگر می‌خواهید به سطح متوسط در زبان انگلیسی برسید، حداقل زمان مورد نیاز برای مطالعه ۳۵۰ ساعت است. اگر بخواهید در طی سه ماه به این نقطه برسید، باید حداقل روزانه ۴ ساعت را به یادگیری انگلیسی اختصاص دهید.

تلاش کنید اهداف شما اسمارت و هوشمندانه باشد، یعنی Specific (خاص)، Measurable (قابل اندازه‌گیری)، Achievable (دست‌یافتنی)، Realistic (واقع‌بینانه) و Time-bound (دارای بازۀ زمانی) باشند.

هدف شما رسیدن به چه سطحی از زبان است؟

 

نکاتی برای کاهش زمان مطالعه روزانه

با اینکه مشخص کردن تعداد دقیق ساعاتی که به طور روزانه برای رسیدن به هدف خود و مطالعه زبان اختصاص دهید کاملا برای هر فرد متفاوت است، اما نکاتی وجود دارد که تمامی افراد با رعایت آن‌ها می‌توانند میزان تقریبی این ساعات را کاهش دهند. این نکات که در زیر به آن‌ها اشاره کرده‌ایم، بسیار ساده و کاربردی هستند.

 

۱. تهیه جدول زمانی

یکی از کارهایی که توصیه می‌کنیم بعد از به دست آوردن تعداد ساعاتی مطالعه روزانه زبان انجام دهید، تهیه جدول زمانی است. با این کار شما می‌توانید هدف خود را با واقع بینی بیشتری انتخاب کنید؛ زیرا در طول روز کارهای دیگری مانند غذا خوردن، وقت گذراندن با خانواده و دوستان نیز وقت شما را پر می‌کنند و در نظر نگرفتن این موارد می‌تواند منجر به شکست شما در برنامه‌هایتان شود. برای تهیه جدول زمانی، می‌توانید از Google Calendar استفاده کنید. روزهای خود را به قسمت‌های جداگانه تقسیم کنید و ببینید برنامه مطالعه زبان را در کجا می‌توانید قرار دهید.

تهیه جدول زمانی

بیشتر بخوانید: بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای یادگیری زبان

 

۲. استفاده از تکنیک یادگیری خرد

یادگیری خرد تکنیکی است که با استفاده از آن می‌توانید مطالبی که باید یاد بگیرید را به قسمت‌های بسیار کوچک تقسیم کنید. با این تکنیک، شما سریع‌تر و با خستگی کمتری زبان را یاد خواهید گرفت. برای اینکه هنگام مطالعه روزانه زبان از تکنیک یادگیری خرد استفاده کنید، می‌توانید از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان، موسیقی‌ها و پادکست‌ها بهره ببرید. با استفاده از این منابع، شما می‌توانید هنگامی که منتظر اتوبوس هستید، در صف ایستاده‌اید و… زبان بخوانید. یادگیری خرد از اوقات فراغت و ساعات مرده شما استفاده کرده و بدون اینکه نیاز به نشستن پشت میز داشته باشید، به شما زبان یاد می‌دهد.

استفاده از تکنیک یادگیری خرد

بیشتر بخوانید:

 

۳. قرار گرفتن در معرض زبان

قرار گرفتن در معرض زبان به این معنی از در طول روز چقدر با آن زبان مواجه می‌شوید؛ این به معنی میزان ساعات مطالعه خود خواسته نیست. برای قرار گرفتن بیشتر در معرض زبان مورد نظر، می‌توانید فیلم تماشا کنید، داستان‌های کوتاه ساده بخوانید، به کتاب‌های صوتی و پادکست‌ها گوش دهید و غیره. قرار گرفتن در معرض زبان جدید این کار بسیار ساده است و می‌توانید با این کار میزان ساعاتی که برای مطالعه روزانه نیار دارید را از یکنواختی دربیاورید.

همچنین سعی کنید محیط خود را تغییر دهید تا بیشتر با زبان مورد نظر مواجه شوید؛ مثل تغییر زبان تلفن همراه. این کار به شما کمک می‌کند تا میزان ساعتی که برای یادگیری و مطالعه زبان در طول روز نیاز دارید را کمتر کنید.

قرار گرفتن در معرض زبان

بیشتر بخوانید:

 

عوامل تاثیرگذار در تعداد ساعت یادگیری

علاوه بر سطح مهارت مورد نظر و زبانی که می‌خواهید یاد بگیرید، عوامل ریز و درشت زیادی نیز وجود دارند که در میزان ساعت روزانه مورد نیاز برای یادگیری تاثیرگذار هستند. در زیر برخی از این عوامل و اثر آن‌ها بر سرعت یادگیری بررسی خواهیم کرد.

 

۱. روش مطالعه و یادگیری زبان

روش‌های زیادی برای مطالعه و یادگیری یک زبان وجود دارد که محبوب‌ترین آن‌ها موارد زیر هستند:

  1. یادگیری خودخوان زبان (خودآموزی)
  2. کلاس‌ گروهی زبان
  3. کلاس خصوصی زبان

روش مطالعه و یادگیری زبان

بیشتر بخوانید: چند نوع کلاس برای یادگیری یک زبان جدید داریم؟

جواب این سوال که کدام یک از روش‌ها مناسب شماست؟ به سبک یادگیری، میزان ساعات آزاد برای مطالعه، وضعیت مالی، هدف و… بستگی دارد. اگر نیاز به یک مسیر و چارچوب مشخص برای یادگیری دارید کلاس‌های گروهی و خصوصی می‌توانند برای شما مناسب باشند؛ اما اگر آزادی عمل برای شما در اولویت است، یادگیری خودخوان را انتخاب کنید. برای انتخاب بهترین روش، باید از خودتان شناخت کافی داشته باشید. این شناخت به مسیر یادگیری و میزان پایداری انگیزه‌تان کمک بسیاری خواهد کرد.

در حالت ایده‌آل، کلاس‌های گروهی بیشترین ساعت و کلاس‌های خصوصی کمترین ساعت مطالعه را نیاز دارند.

 

۲. هدف از یادگیری زبان

یکی از بزرگترین و مهمترین کارهایی که قبل از شروع یادگیری هرچیزی باید انجام دهید، تعیین و مشخص کردن هدف است.  آیا می‌خواهید توانایی مکالمه روان به زبان مورد نظر را بدست آورید؟ آیا برای قبولی در آزمون‌های ویژه مطالعه می‌کنید؟ آیا به دلیل علاقه شخصی می‌خواهید یک زبان مشخص را یاد بگیرید؟ و سوالاتی از این قبیل. مطمئن شوید که هدف خود را به وضوح مشخص و در یادداشت کرده‌اید. بعد از آن، توصیه می‌کنیم که آن‌ها به صورت دوره‌ای مرور کنید تا متوجه شوید در کجای مسیر قرار دارید و آیا اهدافتان واقع بینانه هستند یا خیر.

برای اینکه با اعتماد به نفس بیشتری به هدف خود برسید می‌توانید هدفتان را به مراحل کوچکتری تقسیم کنید.

هدف از یادگیری زبان

 

۳. طرز تفکر، نگرش و انگیزه

طرز تفکر، نگرش و انگیزه شما می‌تواند بر ساعات مورد نیاز مطالعه روزانه برای یادگیری زبان تاثیرگذار باشد. افرادی که با طرز تفکر و نگرش مثبت به همراه انگیزه بالا به مطالعه و یادگیری می‌پردازند، ساعات کمتری را برای فرا گرفتن یک مطلب مشخص نیاز دارند. انگیزه می‌تواند درونی باشد (برای مثال ممکن است شما آرزوی زندگی در یک کشور انگلیسی زبان داشته باشید و…) یا می‌تواند بیرونی باشد (برای قبول شدن در یک آزمون و یا کسب نمره). در هر صورت، یک نگرش و طرز تفکر مثبت می‌تواند به شما انگیزه دهد تا سریع‌تر به هدف خود برسید.

طرز تفکر، نگرش و انگیزه

بیشتر بخوانید:

 

آیا می‌توان یک زبان را با ۳۰ دقیقه مطالعه در روز یاد گرفت؟

شما تقریبا می‌توانید همه چیز را با ۳۰ دقیقه در روز وقت گذاشتن یاد بگیرید؛ البته اگر سال‌ها وقت دارید. با ۳۰ دقیقه یادگیری زبان به طور روزانه مطالبی را یاد خواهید گرفت. اما سوال اینجاست که این امر چقدر در بلندمدت به شما کمک خواهد کرد؟ وقتی برای اولین بار یادگیری زبان جدیدی را شروع می‌کنید، منطقی است که روزانه نیم ساعت را برای آن وقت بگذارید. با این کار شما پایه‌های زبان خود را شکل می‌دهید. این برنامه‌ای است که اپلیکیشن‌های یادگیری زبان مانند Doulingo بر پایه آن برنامه ریزی شده‌اند.

با گذشت زمان، این نیم ساعت برای یادگیری کامل مباحث و مطالب پیچیده‌تر کافی نخواهد بود و نیاز به زمان بیشتری در روز خواهید داشت.

آیا می‌توان یک زبان را با 30 دقیقه مطالعه در روز یاد گرفت؟

 

سخن پایانی

عوامل زیادی بر تعداد ساعاتی که باید هرروز برای یادگیری زبان جدید نیاز دارید تاثیر می‌گذارد؛ مثل سن، انگیزه و روش یادگیری و… که مهمترین آن‌ها را در این مقاله بررسی کردیم. اما اگر نیاز به یک زمان تقریبی دارید، می‌توانید به جدول CEFR مراجعه کرده و بر اساس سطح خود پاسخ این سوال را پیدا کنید. اما روش‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند این ساعات را کاهش دهند؛ بدون توجه به اینکه هدفتان چیست و چه زبانی را می‌خواهید یاد بگیرید. اگر شما هم روش دیگری میشناسید آن را در قسمت نظرات با ما به اشتراک بگذارید.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *