کلاس آنلاین زبان آلمانی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان آلمانی

بهترین روش های تدریس زبان آلمانی

۴.۹
(۷)

یادگیری زبان آلمانی می‌تواند یک تجربه فوق العاده برای افراد در هر سن و موقعیتی باشد؛ چرا که مزایا و فرصت‌های متعددی را در اختیار آن‌ها می‌گذارد. زبان آلمانی با تاریخ غنی و فرهنگ جهانی خود، زبانی است که برای کسانی که برای یادگیری آن وقت می‌گذارند، چیزهای زیادی خواهد داشت.
با وجود این تدریس هر زبانی می‌تواند دشواری‌های خود را برای معلمان، به‌خصوص در ابتدای مسیر تدریس، داشته باشد. بیشتر معلمان زبان آلمانی با چالش انتخاب روش تدریس زبان آلمانی مواجه هستند. به همین دلیل در این مقاله بهترین و جدیدترین روش‌های تدریس این زبان را معرفی خواهیم کرد.

 

در ادامه می‌خوانیم:

 

چه روش‌هایی برای تدریس زبان آلمانی وجود دارد؟

 

۱. تدریس زبان آلمانی مبتنی بر توسعه عملکرد معلم

کارهایی که برای استفاده از این روش لازم است انجام دهید عبارتند از:

 

شناسایی مخاطبان خود

شاید بسیار بی‌اهمیت به نظر برسد، اما بهترین رویکرد برای آموزش زبان آلمانی بستگی به این دارد که معلم این زبان بداند که برای چه کسانی تدریس می‌کند. درحقیقت باید گفت که نحوه تدریس برای کودکان با بزرگسالان بسیار متفاوت است. بنابراین، قبل از شروع تدریس زبان آلمانی، لازم است معلم از خود بپرسد که شاگرد من چند سال دارد؟ آیا تجربه یادگیری زبان آلمانی داشته است؟ آیا شخصی را دارد که به او در یادگیری زبان آلمانی در خانه کمک کند؟

بیشتر بخوانید: روش های جذاب و موثر برای یادگیری زبان آلمانی توسط کودکان

 

ادغام روش‌های سنتی یادگیری زبان آلمانی با روش‌های جدید

روش‌های سنتی یادگیری زبان آلمانی بر پایه تمرین گرامر و لغات زبان آلمانی هستند. یک معلم در تدریس زبان آلمانی بهتر است گرامر و لغات را به شیوه‌ای جذاب و جدید برای زبان‌آموزان تدریس کند تا تمرین گرامر و واژگان زبان آلمانی برای زبان‌آموزان کسل کننده نباشد.

 

استفاده از منابع معتبر

یک معلم زبان آلمانی باید از معتبرترین و بهترین منابع برای آموزش زبان آلمانی به زبان‌آموزان استفاده کند؛ مواردی مثل کتاب‌های آموزش زبان آلمانی، استفاده از اپلیکیشن‌های یادگیری زبان آلمانی و همچنین سایت‌های آموزش زبان آلمانی را می‌توان جزو این منابع محسوب کرد.

استفاده از منابع معتبر در تدریس زبان آلمانی

 

۲. تدریس زبان آلمانی مبتنی بر فناوری

در این شیوه معلمان سعی می‌کنند برای آموزش زبان آلمانی از ابزارها و تکنولوژی‌های جدید کمک بگیرند:

استفاده از منابع چندرسانه‌ای آلمانی

برنامه‌ها و نرم‌افزارهای یادگیری زبان آلمانی مختلف برای افرادی که می‌خواهند یادگیری زبان آلمانی فرآیندی سریع‌تر و بروزتر باشد، ایده‌آل هستند. این ابزارها به معلمان زبان آلمانی اجازه می‌دهند تدریس آلمانی را به‌سرعت و تاثیرگذار انجام دهند.
اما شاید یکی از مشکلات اصلی بسیاری از نرم‌افزارها و برنامه‌های یادگیری زبان آلمانی این است که به شما فرصتی برای تمرین صحبت کردن به زبان آلمانی در مکالمات واقعی را نمی‌دهند.
این نرم‌افزارها می‌توانند قواعد گرامری و لغات را به‌صورت تئوری به شما آموزش دهند. از همین رو اگر راهی برای استفاده از مهارت‌های خود در گفتگوهای زندگی واقعی نداشته باشید، استفاده از فناوری برای یادگیری زبان به‌تنهایی، می‌تواند به فرایندی غیر مفید تبدیل شود.

بیشتر بدانید: استفاده از تکنولوژی برای تقویت مهارت های زبان آلمانی

منابع چند رسانه‌ای برای یادگیری زبان آلمانی شامل گوش دادن به پادکست‌ها و موسیقی‌های زبان آلمانی، تماشای سریال‌های آلمانی، فیلم‌های زبان آلمانی (با یا بدون زیرنویس) و همچنین خواندن رمان‌های آلمانی، همگی راه‌های عالی و تکمیلی برای کمک به معلمان زبان آلمانی هستند.

منابع چند رسانه‌ای می‌توانند مکمل خوبی برای یادگیری یک زبان جدید باشند، اما به تنهایی بهترین راه برای یادگیری آلمانی نیستند.

مقالات مرتبط:

 

۳. تدریس زبان آلمانی مبتنی بر کار گروهی

فعالیت‌های گروهی می‌توانند به زبان‌آموزان کمک کنند تا مهارت‌های خود در زبان آلمانی را در محیطی راحت‌تر و آرام‌ تمرین کنند. فعالیت‌هایی مانند بازی، حرکات نمایشی یا سایر تمرین‌های تعاملی برای تدریس زبان آلمانی عالی هستند. همچنین معلمان می‌توانند از زبان‌آموزان بخواهند که با صدای بلند برای یکدیگر متن یا آواز بخوانند و یا فیلم‌ها و انیمیشن‌های آلمانی تماشا کنند.

بیشتر بخوانید: نقش ارتباطات در یادگیری زبان

این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشند و از یادگیری زبان لذت ببرند. مهم‌ترین روش‌های تدریس آلمانی مبتنی بر کار گروهی عبارتند از:

 

درست کردن کاردستی

یکی از روش‌های تدریس زبان آلمانی به کودکان و بزرگسالان این است که از آ‌ن‌ها بخواهید کاردستی درست کنند. بسیاری از زبان‌آموزان، خصوصاً کودکان، عاشق کشیدن نقاشی و نشان دادن مهارت‌های خلاقانه خود هستند. در این میان معلمان زبان آلمانی هم می‌توانند درست کردن کاردستی‌های سرگرم‌کننده و پروژه‌های هنری زیادی را برای زبان‌آموزان خود طراحی کرده تا پروسه یادگیری آلمانی را برایشان لذت بخش کنند.

درست کردن کاردستی در کلاس زبان آلمانی

 

استفاده از موسیقی

معلمان آلمانی بهتر است به زبان‌آموزان یک یا چند آهنگ کوتاه و ساده بیاموزند که با هر واژگان یا مفهوم موضوعی که در هر جلسه تدریس می‌کنند، مرتبط باشد. موسیقی، مخصوصاً زمانی که با موضوع تدریس مرتبط باشد، به زبان‌آموز کمک می‌کند مطالب جدید را زودتر و با کیفیت بیشتر و عمیق‌تری یاد بگیرد.

 

استفاده از بازی‌های جذاب و سرگرم کننده

بچه‌ها عاشق اجرای کلمات مختلف از طریق بازی‌هایی مانند پانتومیم هستند. معلمان می توانند برای آموزش کلمات آلمانی جدید به کودکان، معنی کلمات را ازطریق بازی‌های مختلف اجرا کنند. بهتر است معلمان برای آموزش واژگان از زبان‌آموز بخواهند که در بازی مشارکت کند.

بیشتر بخوانید: از چه سنی کودک را به کلاس زبان بفرستیم؟

 

۴. تدریس زبان آلمانی مبتنی بر ذهن و تحرکات فیزیکی

ازجمله کارهایی که می‌توان در این روش تدریس زبان آلمانی انجام داد عبارتند از:

 

پرسش از زبان‌آموزان و مشارکت در تدریس

هنگام آموزش زبان آلمانی، بهتر است معلمان از سؤالات مفهومی استفاده کنند تا مطمئن شوند که زبان‌آموزان مطالب را می ‌فهمند و می‌توانند آن‌ها را به کار ببرند. 

بیشتر بخوانید: سوالات تعیین سطح زبان آلمانی برای افراد مبتدی و کودکان

 

استفاده از حرکات دست و بدن

استفاده از حرکات دست یا حرکات بدن برای نشان دادن کلماتی که معلمان آلمانی در زمان تدریس آموزش می‌دهند، یک راه عالی برای آموزش و تمرین مفاهیم پایه زبان آلمانی است.

این کار به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا کلمات گفتاری را با نشانه‌های بصری پیوند دهند و کلمات را بهتر به خاطر بسپارند. هنگامی که زبان‌آموزان یک کلمه جدید را یاد می‌گیرند، می‌توانند آن را در حین استفاده ازحرکات بدن یا دست خود تکرار کنند. این روش ممکن است ساده به نظر برسد، اما به آن‌ها کمک می‌کند مفهوم را بهتر درک کرده و به خاطر بسپارند.

بیشتر بخوانید: آیا شغل معلمی زبان سخت است؟

 

استفاده از لوازم و اشیاء اطراف

استفاده از لوازم جانبی یک راه عالی برای جذاب‌تر و سرگرم کننده تر کردن درس‌ها هستند. از اشیاء، اسباب بازی‌ها یا مواد غذایی واقعی برای کمک به زبان‌آموزان برای تمرین زبان استفاده کنید. برای مثال، اگر معلمان به زبان آلمانی توصیف افراد را آموزش می‌دهند، بهتر است وسایلی مانند کلاه یا عینک به همراه داشته باشند و در حین صحبت کردن از آنها استفاده کنند.

همچنین سعی کنید برای آموزش کلمات آلمانی مانند رنگ‌ها یا اعداد از وسایل پیرامون استفاده کنید.

روش های نوین تدریس زبان آلمانی

 

آموزش به مرور و آرامی

معلمان زبان آلمانی بهتر است سعی کنند هر روز چند کلمه جدید معرفی کنند، به جای اینکه زبان آموزان را با تعداد زیادی کلمه جدید و سخت به طور هم‌زمان بمباران کنند. این کار زمان کافی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد تا مطالب را جذب و تمرین کنند. 

بیشتر بخوانید: راه های افزایش تمرکز و عوامل موثر بر آن در یادگیری زبان

 

تکرار و تمرین مداوم کلمات جدید

هنگام آموزش زبان آلمانی به‌عنوان زبان دوم، تکرار واژه‌ها و دانسته‌های جدید در فواصل معین بسیار مهم است. بنابراین از زبان‌آموزان بخواهید کلمات یا عبارات را چندین بار تکرار کنند تا زمانی که بتوانند به‌راحتی آن‌ها را بیان کنند.

بیشتر بخوانید: عبارات روزمره برای یادگیری زبان آلمانی

 

استفاده از تصاویر

استفاده از تصاویر مرتبط در فرایند تدریس راهی عالی برای کمک به زبان‌آموزان در یادگیری و به خاطر سپردن کلمات جدید است. بنابراین می‌توانید در کلاس‌های خود از تصاویر، فیلم‌ها و فلش کارت‌ها برای کمک به تقویت مفاهیم زبان آلمانی کمک بگیرید.

 

اشاره به ویژگی‌های فرهنگی آلمان

بهتر است که معلمان در زمان تدریس کلمات و جملات آلمانی، در مورد غذا، مراسم و جشن‌ها، تعطیلات و آداب و رسوم زبان آلمانی نیز مثال‌هایی بزنند تا زبان آموزان از فرهنگ و آداب و رسوم زبان آلمانی نیز درک خوبی پیدا کنند.

اشاره به فرهنگ و آداب و رسوم آلمان در زمان تدریس

 

تشویق زبان آموزان برای تعامل با افرادی بومی آلمان

یکی از راه‌های تقویت زبان آلمانی، گفت و گو و مکالمه با افرادی است که زبان آلمانی را به‌راحتی و روان صحبت می‌کنند. به همین دلیل بهتر است که معلمان از زبان آموزان خود بخواهند که زبان آلمانی را با یک فرد بومی یا حرفه‌ای تمرین کنند.

اگر امکان دسترسی به افراد بومی آلمانی زبان برایتان ممکن نیست، می‌توانید در کلاس‌های خصوصی مکالمه زبان آلمانی شرکت کنید. با این کار می‌توانید با کمک و راهنمایی‌های یک معلم آلمانی، حرف زدن به این زبان مشابه افراد بومی را تمرین کنید.

مقاله مرتبط:

 

سخن پایانی

همان طور که می‌دانید یادگیری هر زبان خارجی در ابتدا برای افراد غیر بومی دشوار است. از طرفی، در زمان یادگیری، یک معلم زبان باید بتواند از بهترین روش‌ها برای تدریس زبان استفاده کند تا نه‌تنها زبان‌آموزان از یادگیری زبان خسته نشوند، بلکه علاقه و اشتیاق بیشتری به یادگیری در آن‌ها ایجاد شود.

یادگیری زبان آلمانی نیز دشوارتر از یادگیری زبان‌های دیگر نیست. به همین دلیل استفاده از روش‌های مناسب تدریس زبان آلمانی می‌تواند یادگیری را برای زبان آموزان آسان‌تر کرده و به معلمان نیز در فرایند تدریس کمک زیادی بکند.

مقالات مرتبط:

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۹ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *