کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز دنیا در تدریس زبان

۵
(۶)

شاید اگر ده سال پیش به ما می‌گفتند که به زودی می‌توانیم با ماندن در خانه، دوره‌های آموزشی زیادی را در بهترین دانشگاه‌ها و موسسات آموزشی دنیا بگذرانیم، تصور دقیقی از آنچه امروزه پیش روی ماست، نداشتیم. در دهه‌های اخیر سرعت پیشرفت تکنولوژی و فناوری به قدری زیاد بوده است که گویی انسان با سرعت نور به سوی دهکده‌ی جهانی قدم برمی‌دارد. به این ترتیب این روزها شاهد استفاده از فناوری های روز و استفاده از تکنولوژی در تدریس زبان و سایر علوم و حتی موسیقی و هنر هستیم. به نوعی که امروزه فناوری بخشی جدانشدنی از آموزش مدرن به حساب می‌آید.

 

فهرست مطالب:

 

همواره با گذر زمان شاهد رشد خلاقیت و عملی شدن ایده‌های نوآورانه‌ی زیادی بوده‌ایم. این عامل بر روش‌های تدریس زبان نیز تاثیر بسزایی گذاشته است. تحقیقات جدید نشان می‌دهد که شیوه‌های آموزشی متکی بر تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا، برخلاف روش‌های سنتی، بازدهی یادگیری بالاتری دارد و دانش‌آموزان میل بیشتری به یادگیری از خود نشان می‌دهند. در ادامه قصد داریم استفاده از تکنولوژی در تدریس زبان و تاثیر آن بر سرعت تدریس و یادگیری را از جانب مدرسان و زبان‌آموزان بررسی نماییم.

 

تکنولوژی و فناوری های روز در تدریس زبان

فناوری‌های مدرن آموزش زبان شامل موارد متعددی نظیر محتوای چندرسانه‌ای (multimedia content)، اپلیکیشن‌های یادگیری زبان مخصوص تلفن‌های همراه، نرم‌افزارهای آموزشی، بازی‌های آموزشی، شبکه‌های اجتماعی و مواردی از این قبیل می‌باشد. اما محدود به همین موارد نیستند.

بیشتر بخوانید: قوی ترین شبکه های اجتماعی برای یادگیری زبان

بخشی از به‌روزترین فناوری‌هایی که برای تدریس زبان به کار برده می‌شوند عبارتند از؛

 

۱- استفاده از کامپیوترها یا تبلت‌ها

آموزش زبان بدون استفاده از کتاب‌ها چگونه خواهد بود؟ پاسخ دادن به این سوال بسیار ساده است! تمام اطلاعات مورد نیاز روی کامپیوترها و تبلت‌ها قرار دارند. دیجیتالی کردن محتوای آموزشی، دسترسی آسان به اطلاعات را فراهم می‌کند. در حالی که به همراه داشتن کتاب‌های چاپی امروزه کاری دشوار به نظر می‌رسد.

یکی دیگر از مزایای استفاده از این ابزارها، دسترسی به منابع آموزشی در هر زمان و مکانی است. همچنین آشنایی با فناوری‌های نوین از سنین پایین به عنوان یک آمادگی عالی برای آموزش زبان به آن‌ها به حساب می‌آید.

استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز در تدریس زبان

 

۲- فضای ابری

همه‌ی ما با کمبود فضای موجود در حافظه‌ی تلفن همراه، کامپیوتر و سایر تجهیزات الکترونیکی خود مواجه شده‌ایم. فضاهای ابری در این راه به ما کمک می‌کنند که بتوانیم تمامی اطلاعات مورد نیاز خود را در حافظه‌ای مجازی بر بستر اینترنت ذخیره کنیم. یکی از بهترین فضاهای ابری که احتمالاً شما هم با آن آشنا هستید، Google Drive است. هر فرد به ۱۵ گیگ از این فضای ابری به صورت رایگان دسترسی خواهد داشت. ارتقای این حافظه با پرداخت هزینه‌ای اندک امکان‌پذیر خواهد بود.

فضای ابری برای مدرسان زبان شرایطی را فراهم می‌کند که تمامی اطلاعات را در یک فضای مشخص در دسترس داشته باشند و بتوانند آن را با تمامی زبان‌آموزان خود به اشتراک بگذارند. به این ترتیب نیازی به آپلود چندین و چندباره‌ی اطلاعات کلاس نخواهد بود.

 

۳- واقعیت مجازی یا Virtual Reality

یکی از به‌روزترین تکنولوژی‌های قرن ۲۱، واقعیت مجازی است. واقعیت مجازی نوعی تجربه‌ی شبیه‌سازی شده به دنیای واقعی است که در واقع حضور فیزیکی کاربر را در یک محیط مجازی شبیه‌سازی می‌کند. استفاده از این تجهیزات به کمک هدست‌هایی خاص که از یک نمایشگر با یک صفحه‌ی کوچک تشکیل شده است، امکان‌پذیر می‌شود.

شما می‌توانید با استفاده از واقعیت مجازی، از مناطق دور افتاده بازدید کنید و با تمدن‌های باستانی به طور کامل آشنا شوید. استفاده از واقعیت مجازی علاوه بر دنیای بازی و سرگرمی، در دنیای آموزش نیز بسیار مفید و قدرتمند خواهد بود.

استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز در تدریس زبان

 

۴- اپلیکیشن‌های یادگیری زبان برای نصب روی تلفن همراه

امروزه تقریباً همه‌ی دانش‌آموزان به یک تلفن همراه دسترسی دارند. استفاده از این ابزار به عنوان یکی از فناوری‌های آموزش مدرن یک چالش بزرگ محسوب می‌شود. تلفن همراه این امکان را به زبان‌آموزان می‌دهد که علاوه بر گذراندن کلاس‌ها از طریق اپلیکیشن‌های مربوطه مانند AdobeConnect، از فناوری‌های مدرن و اپلیکیشن‌های آموزشی حتی در خارج از کلاس‌ها نیز استفاده کنند.

استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز در تدریس زبان

 

اما چطور به کمک اپلیکیشن‌های یادگیری زبان، مهارت صحبت کردن خود را ارتقا دهیم؟ یادگیری نحوه‌ی صحیح تلفظ کلمات و جملات به یک زبان دیگر، نقطه‌ی کلیدی در شروع یادگیری هر زبانی است. همانطور که می‌دانید آموزش‌های تصویری زیادی برای زبان‌آموزان وجود دارد که دستورالعمل‌های دقیقی را برای تلفظ صحیح ارائه می‌دهد.

شما به کمک این آموزش‌های تصویری یاد می‌گیرید که چگونه زبان و فک خود را به روش صحیح برای تولید هر صدای خاص حرکت دهید. همچنین فناوری تشخیص گفتار که تمامی گوشی‌های هوشمند به آن مجهز هستند، به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا کلمات و عبارات رایج را به درستی تلفظ کنند و نحوه‌ی تلفظ خود را بسنجند. این یکی از مثال‌های کاربرد تلفن‌های همراه هوشمند در یادگیری زبان بود.

 

۵- کلاس‌های مجازی

استفاده از روش‌های نوین آموزش، نیازمند تجهیزات به‌روز می‌باشد. تکنولوژی و تجهیزات مختلفی نیز برای این کار وجود دارد. برای مثال کامپیوترها، تبلت و تلفن همراه، پروژکتورها و نرم‌افزارهایی همه‌ی تجهیزات این مجموعه را به هم پیوند می‌دهد. اگر مدرسان زبان، آموزش‌های مناسب و بهینه را برای کلاس‌های مجازی و آنلاین خود آماده کنند، می‌توانیم بگوییم موضوعی وجود ندارد که آموزش آن با استفاده از کلاس‌های مجازی غیرممکن باشد.

با استفاده از بسترهای نوین برگزاری کلاس به صورت مجازی امکان برقراری ارتباط چهره به چهره بین مدرسان و زبان‌آموزان وجود دارد. به این ترتیب ارتباط نزدیک‌تری بین مدرس و دانش‌آموزان برقرار می‌شود.

بیشتر بخوانید: هوش مصنوعی و تدریس: آیا هوش مصنوعی جایگزین معلمان می شود؟!

 

۶- نرم‌افزارهای مدیریت آموزش الکترونیکی

نرم‌افزارهایی نظیر LMS یا مدیریت آموزش مجازی (learning management system) با هدف برگزاری منظم کلاس‌های آنلاین، امتحانات، نظرسنجی درباره کلاس‌ها، ارتباط از طریق چت با اساتید، بررسی نتایج و مدیریت مستندات آموزشی طراحی شده‌اند. این نرم‌افزارها اغلب قابلیت شخصی‌سازی نیز دارند. از این جهت بین مدرسان زبان محبوبیت زیادی دارند.

بیشتر بخوانید: چگونه کلاس های خصوصی و گروهی زبان را مدیریت کنیم؟

 

۷- بازی‌سازی یا بازی‌آفرینی (Gamification)

بازی‌سازی یا بازی‌آفرینی اساساً به معنی امکان طراحی و ایجاد مکانیزم‌های بازی در فضاهایی که به صورت پیش‌فرض برای بازی طراحی نشده‌اند، است. دلیل اصلی استفاده از بازی‌سازی ایجاد انگیزه در مخاطب برای برقراری ارتباط و تعامل بیشتر با سایر افراد، ایجاد حس رقابت در افراد و ایجاد چالش و هدف برای آن‌ها و در نهایت سطح‌بندی آن‌ها است.

مدرسان می‌توانند برای آموزش بهینه‌ی زبان، چه به صورت مجازی و چه به صورت حضوری از ترفندها و راهکارهای بازی‌سازی استفاده کنند تا به بهترین نحو اشتیاق زبان‌آموزان به یادگیری را افزایش دهند. طبق تحقیقات به عمل آمده از نتایج آموزش‌هایی که با بازی‌سازی همراه هستند، دانش‌آموزان مشارکت و بازدهی بیشتری در یادگیری داشته‌اند و آموزش‌ها برای آن‌ها سرگرم‌کننده، جذاب و قابل فهم بوده است.

بیشتر بخوانید:

استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز در تدریس زبان

 

۸- پلتفرم‌های گفت‌وگوی آنلاین

ایجاد پلتفرم‌هایی با هدف برقراری ارتباطات معنادار، کار ساده‌ای نیست. اما اگر این پلتفرم به شکلی که باید، ایجاد شود، یک ابزار عالی برای آموزش زبان‌های مختلف به زبان‌آموزان است. گفت‌وگوی آنلاین با افراد مختلف، زبان‌آموزان را با نظرات و دیدگاه‌های مختلف آشنا می‌سازد و همچنین شرایطی ایجاد می‌کند که در کلاس درس نیز با اعتماد به نفس بیشتری به بحث و گفت‌وگو بپردازند.

برای مثال Kailo Edu یک پلتفرم رایگان است که زبان‌آموزان می‌توانند به کمک آن، در بحث‌هایی که توسط افراد مختلف ایجاد شده است شرکت کنند یا مبحث مورد نظر خود را برای گفت‌وگو ایجاد کنند. گاهی اوقات مدرسان زبان، فضای مد نظر خود را برای زبان‌آموزان خود ایجاد می‌کنند تا آن‌ها بتوانند به بحث پیرامون موضوعی مشترک به زبان مورد نظر بپردازند.

استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز در تدریس زبان

 

چطور استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز در یادگیری زبان به زبان‌آموزان کمک می‌کند؟

 

۱- زبان‌آموزان به صورت گسترده‌تری در معرض زبان قرار می‌گیرند.

تکنولوژی شرایطی را برای زبان‌آموزان فراهم می‌کند که می‌توانند تعامل بیشتری با افراد مختلف برقرار کنند. برای مثال اگر قصد یادگیری زبان اسپانیایی را داشته باشید، برقراری ارتباط با افرادی که زبان مادری آن‌ها اسپانیایی است، به وسیله‌ی اپلیکیشن‌های مختلف می‌تواند به شما کمک کند.

 

۲- موجب افزایش انگیزه و توجه زبان‌آموزان می‌شود.

چطور؟ با تبدیل یادگیری غیرفعال به یادگیری فعال، زبان‌آموزان انگیزه‌ی بیشتری برای یادگیری زبان خواهند داشت و با انگیزه‌ی بیشتری به انجام تمریناتشان می‌پردازند. تکنولوژی در این زمینه به وسیله‌ی ابزارهای تشخیص صدا و تمرین‌های مختلف صوتی و تصویری به ما کمک می‌کند.

استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز در تدریس زبان

 

۳- انعطاف بیشتر کلاس‌ها برای زبان‌آموزان

زبان‌آموزان به موجب پیشرفت تکنولوژی، آزادی بیشتری در انتخاب کلاس درس خواهند داشت. یعنی می‌توانند تصمیم بگیرند که چطور زبان بیاموزند و زمان و مکان یادگیری را شخصاً انتخاب کنند. حق انتخاب بیشتر زبان‌آموزان منجر به بیشتر شدن انعطاف در انتخاب کلاس برای آن‌ها می‌شود.

 

۴- سرعت یادگیری منطبق با سرعت پیشرفت زبان‌آموز خواهد بود.

با به روز شدن فناوری‌ها و طراحی اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارهای یادگیری زبان، شما می‌توانید منطبق با سرعت یادگیری خودتان پیشروی کنید. برای مثال اپلیکیشن‌های یادگیری لغات در لحظه‌ی ورود به برنامه از شما می‌پرسند که چند لغت جدید می‌توانید در یک روز یاد بگیرید؟ به این ترتیب می‌توانید برنامه‌ای که برای یادگیری لغت به صورت روزانه در نظر دارید را عملی کنید.

 

چطور استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز در تدریس زبان به اساتید کمک می‌کند؟

 

۱- محیط بهتری برای یادگیری زبان فراهم می‌شود

در یک محیط آموزشی با تاکید بر فناوری‌های روز، فضای کلاس درس انعطاف‌پذیر خواهد بود. به این دلیل که دستگاه‌های همه‌ی افراد به دستگاه مدرس متصل می‌شود و از این رو اساتید می‌توانند به راحتی تمامی فایل‌های صوتی یا تصویری را با زبان‌آموزان به اشتراک بگذارند. این امر موجب مشارکت بیشتر زبان‌آموزان می‌شود.

بیشتر بخوانید: چگونه از ویدیو در تدریس زبان استفاده کنیم؟

 

۲- امکان استفاده از روش‌ها و ارائه‌ی منابع بیشتری فراهم می‌شود

در استفاده از روش‌های نوین آموزش زبان، در مقایسه با روش‌های سنتی که زبان‌آموزان را کسل و منفعل می‌کند، زبان‌آموزان به منابع مختلف اعم از کتاب‌های الکترونیکی، فایل‌های صوتی، ویدیوها و مقالات آنلاین و همچنین بازی‌های آموزشی دسترسی خواهند داشت. به این ترتیب انتخاب منبع برای اساتید و مدرسان زبان نیز امری راحت‌تر خواهد بود.

 

۳- کلاس درس به کمک تکنولوژی‌های روز با دنیای واقعی مرتبط می‌شود

فناوری‌های کاربردی در کلاس زبان مانند ویدیوها، تصاویر و نرم‌افزارهای آموزشی، این امکان را به مدرسین زبان می‌دهد که قسمتی بزرگ‌تر از دنیای واقعی بیرون را در کلاس درس خود بگنجانند. تبدیل روش‌های کتابی و سنتی آموزش زبان به روش‌های عملی تدریس، زبان‌آموزان را بیش از پیش به سوی یادگیری زبان سوق می‌دهد.

 

۴- جلوگیری از اتلاف وقت

استفاده از فناوری های روز و تکنولوژی در تدریس زبان بستر‌ی را برای مدرسین زبان فراهم می‌کند که هرچه سریع‌تر آموزش‌ها، تکالیف و تمرین‌ها و ارزیابی‌های دوره را با زبان‌آموزان به اشتراک بگذارند. این کار به برنامه‌ریزی موثرتر کمک بسزایی می‌کند.

همچنین با انتخاب کلاس‌های مجازی که به موجب به‌روز شدن تکنولوژی در سال‌های اخیر، طرفداران بیشتری پیدا کرده است، هم مدرسان خصوصی زبان و هم زبان‌آموزان می‌توانند بدون اتلاف وقت برای حضور یافتن در آموزشگاه‌ها، کلاس خود را به صورت مجازی بگذرانند.

بیشتر بخوانید:

 

۵- توسعه‌ی فرصت‌های پیشرفت و حرفه‌ای شدن زبان‌آموزان

دنیای تکنولوژی انتها ندارد. همانطور که می‌دانید دائماً روش‌های جدید به انواع روش‌های یادگیری سریع زبان اضافه می‌شوند. در نتیجه فرصت‌های یادگیری همواره در حال توسعه هستند. برای مثال طی چند سال اخیر شاهد برگزاری وبینارهای آموزشی زیادی بوده‌ایم که کمک بسزایی به یادگیری حرفه‌ای زبان‌آموزان می‌نماید.

استفاده از تکنولوژی و فناوری های روز در تدریس زبان

 

کلام آخر

امروزه، در قرن ۲۱، روش‌های مختلفی برای آموزش مجازی به زبان‌آموزان ایجاد شده است. از آنجایی که فناوری و تکنولوژی عضوی جدا نشدنی از زندگی‌های امروزه‌ی ما به حساب می‌آیند، نمی‌توانیم از تاثیرات آن بر زندگی‌مان اجتناب کنیم.

برای یادگیری زبان با استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های به‌روز، پلتفرم‌های زیادی طراحی و ایجاد شده‌اند. یکی از این پلتفرم‌ها هایتاکی است که زبان‌آموزان را به بهترین مدرسان زبان‌های مختلف اعم از انگلیسی، اسپانیایی، آلمانی، ایتالیایی، ترکی و… متصل می‌کند. همچنین زبان‌آموزان این امکان را دارند که دوره‌ی مد نظر خود را به صورت حضوری و یا آنلاین بگذرانند. ما در این راه در کنار شما هستیم.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *