کلاس آنلاین زبان آلمانی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان آلمانی

روش های جذاب و موثر برای یادگیری زبان آلمانی توسط کودکان

۴.۳
(۳)

بسیاری از خانواده­ ها در سراسر جهان در جستجوی روش های آموزش زبان آلمانی برای کودکان خود هستند. با وجود این، آموزش زبان آلمانی کار چندان ساده­‌ای نیست. کلمات طولانی و دارای جنسیت‌‌های سه­ گانه، در کنار تلفظ­ های دشوار، آلمانی را به یکی از سخت­ ترین زبان­ ها برای یادگیری تبدیل کرده است.
با این حال، با قرار گرفتن در معرض این زبان از دوران کودکی، تلفظ این واژه­‌های پیچیده و طولانی نه تنها دشوار نخواهد بود، بلکه حتی دلنشین نیز می‌شود.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

بنابراین اگر شما نیز به دنبال آموزش زبان آلمانی برای کودکان خود هستید، این مقاله را تا پایان دنبال کنید؛ چرا که تلاش کرده­ ایم بهترین روش های آموزش زبان آلمانی برای کودکان را بر اساس جدیدترین متدهای آموزشی در سال ۲۰۲۳ و در قالب ۲۳ نکته آموزشی موثر به شما معرفی کنیم.
همچنین در خلال متن حاضر، منابعی را برای آموزش رایگان زبان آلمانی برای کودکان معرفی خواهیم نمود.

 

تمرین های خانوادگی برای یادگیری زبان آلمانی توسط کودکان

اولین قدم جهت آموزش زبان آلمانی برای کودکان تبدیل آن به یک امر روتین خانوادگی است. هر چقدر که والدین نیز در تمرین­ ها مشارکت داشته باشند و خود را در حال آموزش زبان آلمانی نشان بدهند، کودک اشتیاق بیشتری برای یادگیری و درگیر شدن با تمرین­ ها پیدا خواهد کرد. بدین­ ترتیب با خلاقیت خود میتوانید از هر کاری یک کلاس آموزش زبان بسازید. برای این منظور می­توانید از روش­ های زیر نیز استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: نکات مهم تدریس زبان به کودکان توسط والدین در خانه

 

۱. آموزش زبان آلمانی با غذا خوردن

می­توانید هنگام صرف غذا، هرچه روی میزتان قرار دارد را با نام آلمانی آن تلفظ کنید. در این روش بهتر است کودک خود را ترغیب کنید تا نام آلمانی غذاها و ظرف و ظروف را به خاطر بیاورد.

آموزش زبان آلمانی با غذا خوردن

 

۲. استفاده از معلم خصوصی زبان آلمانی

استخدام یک مدرس خصوصی زبان آلمانی از آن دسته مواردی است که می­تواند روند آموزشی فرزند شما را تا چند سال جلو بیندازد. استفاده از اساتیدی که در زمینه آموزش زبان آلمانی برای کودکان متخصص هستند، زیربنای دانش زبان فرزند شما را به شکلی استاندارد و اصولی پایه ­ریزی کرده تا او روند آموزشی خود را با کمترین اخلال طی نماید. علاوه بر این، مدرسان خصوصی برای آموزش زبان آلمانی به کودکان باید ارتباط نزدیکی با فرزند شما برقرار کرده و حتی متدهای آموزشی استاندارد را با توجه به خصوصیات شخصیتی فرزند شما ارائه نمایند.

اگر شما نیز قصد دارید تا با استخدام یک معلم خصوصی زبان آلمانی برای کودکان، آموزش اصولی را شروع کنید، می­توانید با کمک هایتاکی به آن دسته از معلم های زبان آلمانی که در زمینه آموزش به کودکان متخصص هستند ارتباط برقرار کنید.

 

۳. کتاب های آلمانی بخوانید

کودکان همواره از رفتار والدین خود تقلید می­کنند. همین که فرزندتان شما را در حال مطالعه کتاب یا مجلات آلمانی ببیند، نسبت به فراگیری این زبان ترغیب خواهد شد. خواندن کتاب­ های رمان و داستان­ های کوتاه آلمانی نه تنها تجربه دلنشینی را برای­تان به ارمغان می­ آورد، بلکه فضا را برای آموزش زبان آلمانی به کودکان نیز آماده­ تر می­کند.

 

۴. در خانه موسیقی های آلمانی پخش کنید

یکی دیگر از بهترین روش های آموزش زبان آلمانی برای کودکان پخش موسیقی ­های آلمانی در محیط خانه است. شنیدن ترانه ­های آلمانی نه تنها کودک شما را برای درک این زبان کنجکاو می­کند بلکه ذهن او را برای درک ساختار این زبان آماده تر خواهد ساخت.

 

۵. پخش کردن فایل های آموزش زبان آلمانی هنگام رانندگی برای کودک

وقتی در مسیر هستید، می­توانید فایل­های فارسی یا انگلیسی آموزش زبان آلمانی را در خودروی خود پخش کنید تا از زمان راکد در ترافیک نیز نهایت بهره وری را داشته باشید. برای این منظور می­توانید بهترین فایل­های آموزش رایگان زبان آلمانی را از اینترنت دانلود کرده و یا از وبسایت­های معتبر خریداری نمایید.

 

۶. آموزش زبان آلمانی در حین گشت و گذار توسط کودک

یکی دیگر از بهترین روش­های آموزش زبان آلمانی برای کودکان، این است که وقتی برای گردش از خانه خارج می­شوید، ذهن کودک­تان را به هر وسیله ممکن با زبان آلمانی درگیر نگه دارید. به عنوان مثال وقتی از کنار حیوانات خیابانی می­گذرید از فرزندتان نام آلمانی حیوانات را سوال کنید. همچنین می توانید از کودک­تان در خصوص نام آلمانی رنگ­هایی که در خیابان می­بینید سوال بپرسید. سعی کنید فرصت کافی برای فکر کردن و یافتن اسامی آلمانی را در اختیار فرزندتان قرار دهید.

بیشتر بخوانید: سوالات تعیین سطح زبان آلمانی برای افراد مبتدی و کودکان

آموزش زبان در حین گشت و گذار

 

۷. ارتباط با آلمانی زبان ­ها

یکی دیگر از موثرترین روش­ها برای آموزش زبان آلمانی برای کودکان، برقراری ارتباط با آلمانی­ زبان­ ها و یا افرادی است که مانند شما در حال فراگیری این زبان هستند. اگر در میان دوستان و آشنایان­تان کسانی را می­شناسید که به آموزش زبان آلمانی علاقه­ مند هستند می­توانید آنها را به خانه دعوت کنید و بخشی از مهمانی را به تمرین زبان اختصاص دهید. سعی کنید کودکان را به انجام تمرین­های زبان در قالب بازی ترغیب کنید. اگر امکان دعوت از آشنایان فراهم نبود، می­توانید با آنها تماس گرفته و چند دقیقه­ ای با کودک­تان صحبت کردن به زبان آلمانی را تمرین کنید. هر چه فرزند شما بیشتر در محیط­ های این چنینی قرار بگیرد، تمایل­ش برای یادگیری زبان آلمانی افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید: بهترین روش های یادگیری زبان آلمانی

 

۸. تماشای فیلم ها و سریال های آلمانی برای یادگیری زبان آلمانی توسط فرزندتان

سعی کنید در اوقات فراغت­تان فیلم­ ها آلمانی و سریال­ های آلمانی تماشا کنید. نیازی نیست که کودک شما چیزی از فیلم متوجه بشود. همین که دیالوگ­ ها را بشنود و شما را در حال تماشای فیلم ببیند، برای آموختن این زبان به میزان شگفت­ انگیزی ترغیب خواهد شد.8. تماشای فیلم ها و سریال های آلمانی

 

۹. استفاده از دیکشنری مصور

اگر قصد آموزش زبان آلمانی برای کودکان را دارید، بدون معطلی به یک کتاب فروشی بروید و یک دیکشنری تصویری خوش رنگ و لعاب مخصوص کودکان تهیه نمایید. دیکشنری­ های تصویری منبعی بی­ نظیر برای آموزش زبان به کودکان به شمار می­روند؛ چراکه علاوه بر تصاویر جذاب و تماشایی، این آزادی عمل را به کودک می­دهند تا هر آنچه که برایش کنجکاوی برانگیز است را خودش شخصاً انتخاب نماید. در عوض شما نیز می­توانید، در مورد خصوصیات تصویر، از کودک­تان سوال کنید و سعی کنید دانش او در زبان آلمانی را به چالش بکشید. به عنوان مثال اگر در دیکشنری تصویر یک عروسک را مشاهده کردید، می­توانید در خصوص رنگ لباس و یا جنسیت عروسک از کودک­تان سوال کنید تا کلماتی که از پیش آموخته برایش تکرار شود.

بیشتر بخوانید: روش های تدریس زبان به کودکان

 

۱۰. استفاده از فلش کارت های آموزش آلمانی برای کودکان

یکی دیگر از روش­هایی که امتحان خود را در آموزش زبان آلمانی برای کودکان پس داده است، استفاده از فلش کارت­هاست. بنابراین بهتر است، بخشی از برنامه روزانه خود را با همراهی فرزندتان به مرور فلش کارت­های آموزش زبان آلمانی اختصاص دهید. فلش کارت­های آموزش زبان برای کودکان به گونه­ ای طراحی شده­ اند که کلمات را در ذهن آنها حک نمایند. همچنین تصاویر جذاب و بعضاً داستانی برخی از فلش کارت­ها، علاقه کودکان برای فراگیری زبان آلمانی را دوچندان می­کنند.

 

۱۱. استفاده از استیکرها برای یادگیری زبان آلمانی توسط کودک

استفاده از استیکرها

 

اگر امکانش را دارید، سعی کنید در محل­ هایی که در اغلب اوقات روز، در دسترس فرزندتان قرار دارند، استیکرهای آموزش زبان آلمانی بچسبانید. در و دیوار اتاق کودک، روی در یخچال، روی میز مطالعه کودک و … مناطقی هستند که برای چسباندن استیکرها مناسب­ ترند. این استیکرها می­توانند حروف الفبای آلمانی، کلمات روزمره و یا هر چیز دیگری در رابطه با آموزش زبان آلمانی برای کودکان باشند. شما می­توانید انواع استیکرهای آموزشی را از کتاب فروشی­ ها تهیه نمایید. اما اگر بتوانید آنها را شخصاً و با کمک فرزندتان تهیه کرده و روی آنها نقاشی بکشید، تأثیر بیشتری در باقی­ ماندن مطالب در ذهن کودکان خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: عبارات روزمره برای یادگیری زبان آلمانی

 

۱۲. استخدام پرستار یا مربی آشنا با زبان آلمانی برای کودک

بر اساس گزارش برترین موسسه ­های بین­ المللی آموزش زبان از جمله دولینگو، استخدام یک مربی یا پرستار کودک که با زبان آلمانی آشنایی داشته باشد، تأثیر به­ سزایی در تقویت زبان کودک­تان ایفا خواهد کرد. اینکه فرزند شما بتواند به جز شما با افراد دیگری نیز به زبان آلمانی ارتباط برقرار کند، اهمیت دانستن این زبان را در ذهن او برجسته کرده و او را برای تکمیل فرآیند آموزشی خود مصمم­ تر خواهد کرد. علاوه بر این، پرستار می­تواند در مدت مراقبت از کودک، با او به تمرین بپردازد تا بدین­ ترتیب شما و فرزند دلبندتان بیشترین استفاده را از زمان ببرید.

۱۳. داستان خواندن قبل از خواب

داستان خواندن قبل از خواب

 

دانشمندان کشف کرده­ اند که لحظات پیش از خواب، یعنی زمانی که ذهن انسان در حالت آلفا قرار می­گیرد، ناخودآگاه و حافظه بلند مدت ما، بهترین وضعیت خود را تجربه می­کند. در واقع آنچه که در واپسین لحظات پیش از خواب بر ما می­گذرد، می­تواند برای همیشه در خاطرمان ثبت گردد. از همین روی، یکی از بهترین روش های آموزش زبان آلمانی برای کودکان خواندن داستان­های جذاب آلمانی پیش از خواب است. بدین­ منظور می­توانید ساده­ ترین کتاب داستان­های آلمانی را از کتاب فروشی­ ها تهیه کرده و هر شب چند صفحه از آن را برای کودک­تان بخوانید. در کنار خواندن داستان به زبان آلمانی، بهتر است معنای هر بخش را نیز به طور خلاصه برای فرزندتان توضیح دهید.

 

۱۴. استفاده از بسته های آموزش زبان آلمانی ویژه کودکان

یکی دیگر از ملزومات یادگیری زبان آلمانی برای کودکان، استفاده از بسته­ های آموزشی مقدماتی است. شما می­توانید این بسته­ ها را از کتاب فروشی­ها و یا از طریق وب­سایت­های معتبر آموزش زبان خریداری کنید. در این بسته­ ها همه چیز برای آموزش زبان آلمانی به کودکان بر اساس استانداردهای سنی تدارک دیده شده است. کودک شما با استفاده از بسته­ های آموزشی، الفبا و کلمات مقدماتی زبان آلمانی را در قالب ترانه، انیمیشن و بازی­ های جذاب فرا می­گیرد.

 

۱۵. شرکت در کلاس های زبان آلمانی ویژه کودکان

اگر قصدتان برای آموزش زبان آلمانی به کودکان جدی است، باید در نظر داشته باشید که شرکت در کلاس­های زبان آلمانی یکی از مهم­ترین بخش­ها از روند آموزشی فرزند شما را تشکیل می­دهد. چرا که اگر بخواهید این زبان را به صورت خودآموز به فرزندتان آموزش دهید، کار بسیار دشوار و زمان­ بری پیش رو خواهید داشت. از این گذشته، حضور در کلاس­های گروهی و انجام تمرینات با مشارکت کودکان دیگر می­تواند کیفیت یادگیری فرزند شما را به میزان قابل ملاحظه­ ای افزایش دهد.

بیشتر بدانید: چند نوع کلاس برای یادگیری یک زبان جدید داریم؟

 

آموزش زبان آلمانی در قالب بازی و سرگرمی به کودک

از بازی ها و سرگرمی های جذاب کمک بگیرید.

 

کودکان اکثر دانسته­ های خود در خصوص جهان و دنیای اطراف­شان را در هنگام بازی کردن کشف می­کنند. از همین روی، یادگیری از طریق بازی کردن در سال­های اخیر به یکی از تأثیرگذارترین روش­ ها جهت آموزش زبان آلمانی برای کودکان تبدیل شده است. اما چگونه زبان آلمانی را از طریق بازی و سرگرمی به کودکان خود بیاموزیم؟ برای یافتن پاسخ این سوال، ادامه مقاله را از دست ندهید.

 

۱۶. قایم باشک و آموزش زبان آلمانی توسط فرزندتان

قایم باشک بهترین روش برای آموزش اعداد آلمانی به کودکان است. کافی است وقتی با کودک دلبندتان در حال قایم باشک بازی هستید و چشم­های خود را بسته ­اید، اعداد را به زبان آلمانی بشمارید. سعی کنید قوانین بازی را به گونه­ ای تعیین کنید که منجر به استفاده بیشتر از کلمات آلمانی بشود. به عنوان مثال تعیین کنید که سوک­ سوک کردن یا واژه ­های ساده ­ای نظیر «بیا»، «گرفتمت» و غیره حتما به زبان آلمانی بیان شوند و در صورتی که به زبان فارسی گفته شوند، پذیرفته نخواهند شد.

ایم باشک و آموزش زبان

 

۱۷. ترانه های کودکانه آلمانی موثر در یادگیری زبان

از دیگر روش­های بسیار موثر برای آموزش زبان آلمانی به کودکان، استفاده از ترانه­ های کودکانه است. شما می­توانید با یک جستجوی ساده در اینترنت، به انواع ترانه­ های کودکانه آلمانی دسترسی پیدا کرده و متن آنها را با فرزندتان تمرین کنید. با کلیک روی این لینک می­توانید چندین مورد از معروف­ترین ترانه های کودکانه به زبان آلمانی را به صورت رایگان در اختیار داشته باشید.

 

۱۸. تماشای کارتون­ ها و انیمیشن های جذاب­ برای یادگیری زبان آلمانی توسط کودکان

اگر قصد آموزش زبان آلمانی به کودک­تان را دارید، چه چیزی بهتر از کارتون­ ها و انیمیشن­ های جذاب؟! چیزی که به رایگان در بسیاری از وبسایت­ها در دسترس است و فرزند شما را بدون نیاز به هر گونه ترغیب و تشویق، به آموزش زبان آلمانی از طریق تماشای کارتون وا می­دارد. در فهرست زیر برخی از جذاب­ ترین انیمیشن­ های آلمانی آورده شده است. با کلیک روی هر کدام از عناوین زیر، می­توانید به کارتون مورد نظر خود دسترسی داشته باشید.

 

انیمیشن­های بلند (سینمایی):

انیمیشن های آۀمانی را دست ندهید

 

«شرِک» یکی از جذاب­ترین انیمیشن­های جهان است که خوشبختانه دوبله آلمانی آن در دسترس قرار دارد. برای تماشای این انیمیشن با دوبله آلمانی میتوانید روی لینک­های زیر کلیک کنید.

علاوه بر این با یک جستجوی ساده می­توانید به بسیاری از انیمیشن­ها و کارتون­های آلمانی دسترسی پیدا کنید. در فهرست زیر برخی از محبوب­ترین انیمیشن­ های جهان با دوبله آلمانی را مشاهده می­کنید.

 

انیمیشن­ های کوتاه آموزشی و داستانی

همچنین برای تماشای کارتون­ها و انیمیشن­های کوتاه نیز می­توانید روی هر کدام از لینک­ های زیر کلیک کنید.

 

۱۹. تبلت

با توجه به فناوری­ های آموزشی جدید، خرید یک تبلت یا گوشی هوشمند جهت آموزش زبان آلمانی به کودکان از ضروریات به حساب می­ آید. فرزند شما با برخورداری از یک تبلت به طیف گسترده­ ای از انواع مطالب آموزشی از اپلیکیشن­ ها گرفته تا بازی و فیلم و کتاب­ های الکترونیکی دسترسی خواهد داشت. نکته قابل توجه این است که خرید یک گوشی هوشمند یا تبلت علاوه بر اینکه اشتیاق فرزندتان را برای یادگیری زبان آلمانی افزایش می­دهد، تا حد بسیار زیادی مقرون به صرفه ­تر از خرید کتاب­ ها و لوازم کمک آموزشی به صورت فیزیکی خواهد بود.

مقاله مرتبط: بهترین کتاب های درسی یادگیری زبان آلمانی

 

۲۰. یادگیری زبان آلمانی با بازی­ های آنلاین برای کودک

استفاده از بازی­ های آنلاین از دیگر روش­ های موثر در آموزش زبان آلمانی برای کودکان به شمار می­رود. اگر سری به فضای اینترنت بزنید، با طیف گسترده ­ای از بازی­ هایی روبه­ رو می­شوید که به طور ویژه برای آموزش زبان آلمانی طراحی شده­ اند. به عنوان مثال وب­سایت German Games، چندین بازی جذاب و ساده را به صورت رایگان جهت آموزش زبان آلمانی برای کودکان طراحی نموده است. همچنین در فهرست زیر سایر بازی­های آنلاین برای آموزش زبان آلمانی را می­توانید مشاهده کنید. کافی­ست روی نام بازی مورد نظر خود کلیک کرده و به رایگان وارد وبسایت مربوطه شوید.

 

۲۱. استفاده از اپلیکیشن های یادگیری زبان آلمانی برای کودکان

امروزه همه چیز در سیطره تکنولوژی­ های جدید قرار گرفته است. سیستم­ های آموزشی نیز از این قاعده مستثنی نبوده و خود را با دنیای دیجیتال وفق داده ­اند. به­ طوری که اگر سری به اپ­ استور یا گوگل­ پِلی بزنید، می­توانید انواع و اقسام اپلیکیشن­ ها برای آموزش رایگان زبان آلمانی را پیدا کرده و مورد استفاده قرار دهید. مزیت استفاده از اپلیکیشن های آموزش زبان آلمانی در این است که همیشه همراه شما و کودک­تان بوده و هر زمان که اراده کنید می­توانید به آن دسترسی داشته باشید. همچنین نحوه استفاده از هر کدام از اپلیکیشن ­ها نیز در مقاله مذکور، به تفصیل بیان گردیده است.

 

۲۲. استفاده از یوتیوب

همان­طور که می­دانید یوتیوب یکی از بهترین شبکه­ های اجتماعی حال حاضر جهان است که انواع و اقسام امکانات آموزشی و سرگرم کننده را در قالبی جذاب و ساده ارائه کرده است. با روندی که این شبکه اجتماعی محبوب در پیش گرفته، چندان دور از انتظار نیست که در سال­ های آتی، نظام آموزش سنتی در مدارس و آموزشگاه­ ها به کلی تغییر یابد. این شبکه اجتماعی در زمینه آموزش زبان آلمانی برای کودکان نیز، منبعی غنی و درجه یک به حساب می­ آید. فهرست زیر تنها تعدادی از کانال­های آموزش زبان آلمانی یوتیوب هستند که به طور ویژه برای کودکان طراحی شده­ اند.

 

۲۳. استفاده از بازی ­های موبایلی

یادگیری از طریق بازی کردن، علاوه بر جذابیت­ هایی که دارد، آموزش موثرتر و پایدارتری نیز به حساب می­ آید. بسیاری از بازی­ های موبایلی رایگان بوده و برای استفاده از آنها کافی است وارد اپ استور یا گوگل پلی شده و آن را روی تبلت یا موبایل فرزندتان نصب نمایید. در فهرست زیر به برخی از بهترین بازی­ های موبایلی برای آموزش زبان آلمانی به کودکان اشاره شده است.

  • Learn German by MindSnacks
  • Fun German by Studycat
  • LinguPinguin – English German

 

سخن پایانی

در این مقاله، چندین  مورد از بهترین روش های آموزش زبان آلمانی برای کودکان را بر اساس متدهای آموزشی جدید به شما معرفی نمودیم. فراموش نکنید که برنامه­ ریزی مناسب و تداوم در انجام تمرینات، مهم­ ترین فاکتور برای موفقیت کودک شما در آموزش زبان آلمانی خواهد بود. همچنین تأثیرات استفاده از یک استاد زبان آلمانی با تخصص ویژه آموزش به کودکان را نیز به هیچ عنوان دست­کم نگیرید.

بنابراین اگر تصمیم خود برای آموزش زبان آلمانی به کودک­تان را قطعی کرده ­اید، با انجام یک برنامه­ ریزی منظم و منسجم به استقبال این زبان نه ­چندان آسان اما جذاب بروید و با استفاده از روش­ های معرفی شده در این مقاله از فرآیند آموزشی کودک خود لذت ببرید.

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۳ / ۵. تعداد نظرات ۳

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *