کلاس آنلاین زبان آلمانی با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
زبان آلمانی

آشنایی با مسیر شغلی معلم زبان آلمانی؛ مراحل، مدارک و مهارت‌های مورد نیاز

۵
(۵)

امروزه بیش از ۱۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان به زبان آلمانی صحبت می‌کنند و محبوبیت این زبان روز به روز در حال افزایش است؛ به طوری که در حال حاضر، آلمانی سومین زبان خارجی محبوب در جهان محسوب می‌شود.

به دلیل بالا بودن تقاضای یادگیری زبان آلمانی، فرصت شغلی خوبی نیز برای معلمین و مدرسین زبان آلمانی به وجود آمده است. اگر شما علاقه‌مند به تدریس زبان آلمانی هستید و می‌خواهید با مسیر شغلی معلم زبان آلمانی آشنا شوید، این مقاله برای شماست.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

آشنایی با وظایف یک معلم زبان آلمانی

یک معلم در تدریس زبان آلمانی، چه به‌صورت خصوصی و چه در کلاس‌های عمومی، وظایفی به عهده دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تدریس به داوطلبان آزمون‌های مهم زبان آلمانی و آماده سازی آن‌ها
  • تدریس هر چهار مهارت زبان (شنیداری، خواندن، مکالمه و نوشتاری)
  • ارزیابی زبان آموزان و ارائه بازخورد
  • برنامه ریزی و ایجاد طرح درس با توجه به روحیات و اهداف زبان آموزان
  • تدریس زبان آلمانی مرتبط با حوزه‌های خاص مانند تجاری
  • شناسایی نقاط ضعف زبان آموزان و سعی بر برطرف کردن آن‌ها
  • ایجاد محیطی دوستانه و راحت برای انتقال مطالب
  • تدریس با به‌روزترین روش‌ها و استفاده از جدیدترین ابزارها

معلم زبان آلمانی چه وظایفی دارد؟

 

اگر علاقه‌مند به تدریس خصوصی زبان آلمانی تجاری هستید، می‌توانید با ثبت نام در هایتاکی و بعد از تأیید رزومه و گذراندن مصاحبه، به جمع اساتید زبان آلمانی هایتاکی بپیوندید و همین امروز مسیر کسب درآمد خود را آغاز کنید.

مقالات مرتبط:

 

مسیر شغلی تبدیل شدن به معلم زبان آلمانی

برای تبدیل شدن به یک معلم حرفه‌ای و مسلط زبان آلمانی و تدریس آن، لازم است مراحلی را پشت سر بگذارید که عبارتند از:

 

۱. یادگیری زبان آلمانی و دریافت مدرک آن

اولین کاری که لازم است قبل از آموزش هر چیز انجام دهیم، یاد گرفتن تخصصی اطلاعات مربوط به همان حوزه است. به این منظور، راه‌های زیادی برای یادگیری زبان آلمانی وجود دارد که عبارتند از:

 

الف. گرفتن مدرک زبان آلمانی از دانشگاه

یکی از راه‌هایی که می‌توانید از طریق آن زبان آلمانی را در کنار دریافت یک مدرک معتبر یاد بگیرید، شرکت در کنکور زبان و بعد از آن قبول شدن در رشته زبان آلمانی در دانشگاه‌های مختلف است. گرایش‌های زبان آلمانی در کارشناسی ارشد شامل موارد زیر هستند:

  • مترجمی زبان آلمانی
  • آموزش زبان آلمانی
  • زبان و ادبیات آلمانی

در بیشتر موقعیت‌ها با دریافت مدرک کارشناسی ارشد در دو گرایش آموزش زبان آلمانی و زبان و ادبیات آلمانی می‌توانید تدریس کنید، اما اگر مدرک خود را در گرایش مترجمی زبان آلمانی دریافت کردید، پیشنهاد می‌کنیم در دوره تربیت مدرس نیز شرکت کنید.

یادگیری زبان آلمانی و دریافت مدرک آن

 

به منظور بالا بردن شانس خود برای کار به عنوان معلم زبان آلمانی بهتر است مدرک دکترای خود را هم بگیرید. در ایران فقط یک گرایش دکترا برای زبان آلمانی وجود دارد و آن هم «آموزش زبان آلمانی» است.

 

ب. یادگیری در آموزشگاه‌ها و کلاس‌های خصوصی

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید برای یادگیری زبان آلمانی به منظور رفتن از سطح مبتدی به پیشرفته طی کنید، شرکت در دوره‌های آموزشگاه‌ها و یا کلاس‌های خصوصی است.

به طور معمول، کلاس‌های آموزشگاه‌ها نسبت به کلاس‌های خصوصی در مدت زمان بیشتر، و معمولا با هزینه مالی کمتری، شما را به هدفتان می‌رسانند، اما اگر می‌خواهید در کوتاه‌ترین زمان توانایی و صلاحیت تدریس زبان آلمانی را پیدا کنید، می‌توانید از دوره‌ها و یا کلاس‌های خصوصی زبان آلمانی فشرده استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: یادگیری سریع و آسان زبان آلمانی با کلاس خصوصی

 

ج. یادگیری خودخوان

تنها راه یادگیری زبان آلمانی برای تبدیل شدن به معلم این زبان، شرکت در دوره‌ها و کلاس‌های خصوصی و یا عمومی نیست. شما می‌توانید با خواندن و استفاده از منابع مختلف به صورت خودخوان از سطح مبتدی به سطح پیشرفته در این زبان برسید.

از مهم‌ترین چالش‌هایی که ممکن است در طی یادگیری خودخوان زبان آلمانی با آن مواجه شوید می‌توان به عدم توانایی در انتخاب منابع مناسب، برنامه ریزی درست و تخصصی و به دنبال آن هدر دادن منابع مالی و زمانی اشاره کرد.

یادگیری خودآموز زبان آلمانی

 

اما با شناختن منابع مناسب، تکنیک‌های یادگیری سریع و آسان زبان آلمانی، موارد مهم و حیاتی و بسیاری نکات دیگر می‌توانید با کمترین چالش و به راحتی با یادگیری خودخوان به سطوح پیشرفته در این زبان برسید.

برای دانستن نکات بیشتر و آشنایی با منابع مناسب، می‌توانید این مقالات را مطالعه کنید:

 

۲. شرکت در دوره‌های تربیت معلم

همانطور که در بالا اشاره کردیم، اگر مدرک زبان آلمانی خود را از طریق دانشگاه و گرایش مترجمی زبان آلمانی دریافت کنید و یا زبان آلمانی را در جایی به غیر از دانشگاه‌ها یاد بگیرید، بهتر است قبل از شروع تدریس در دوره تربیت معلم شرکت کرده و مدرک آن را نیز دریافت کنید.

توجه داشته باشید که همانطور که داشتن مدرک دوره تربیت معلم تضمینی برای تیدیل شدن به یک معلم زبان آلمانی نیست، نداشتن آن دلیلی حتمی برای عدم توانایی برای کار به مدرس زبان آلمانی هم نیست.

 

۳. شروع به تدریس زبان آلمانی

بعد از اینکه مدرک آلمانی را تا سطح پیشرفته یاد گرفتید و مدرک مرتبط با تدریس این زبان را نیز دریافت کردید، نوبت به انتخاب محیطی برای انتقال دانش‌تان به زبان آموزان و کسب درآمد است.

نحوه شروع تدریس زبان آلمانی

 

گزینه‌ها و فرصت‌های شغلی بسیاری برای مدرسین زبان آلمانی وجود دارد که مهمترین و پرطرفدارترین آن‎‌ها را در زیر بررسی کرده‌ایم. لازم به ذکر است که شما می‌توانید زبان آلمانی را در خارج از ایران و در پلتفرم‌های خارجی نیز هم به صورت حضوری و هم آنلاین تدریس کنید.

مقالات مرتبط:

 

الف. تدریس در مدارس چندزبانه

با رشد روز افزون مدارس چندزبانه، فرصت‌های شغلی مناسبی نیز برای علاقه‌مندان به تدریس زبان آلمانی به وجود آمده است.

مدارک لازم برای تدریس زبان آلمانی در مدارس چندزبانه، بسته به قوانین هر مدرسه متفاوت است. اکثر آن‌ها حداقل مدرک لیسانس یا مدرکی معادل آن در یکی از رشته‌های مرتبط با زبان آلمانی را قبول می‌کنند.

در کنار این مدرک، توصیه می‌کنیم که مدرک مرتبط با دوره تربیت مدرس و سابقه کاری مرتبط داشته باشید تا شانس پذیرش‌تان بیشتر شود. اما اگر به هر دلیلی امکان دریافت این مدارک را ندارید اصلا نگران نباشید؛ زیرا برخی از این مدارس دوره‌های مورد نیاز را قبل از شروع تدریس رسمی برای شما برگزار خواهند کرد.

 

ب. تدریس در دانشگاه

برای اینکه بتوانید زبان آلمانی را در سطح دانشگاه تدریس کنید نیز باید حداقل مدرک کارشناسی ارشد یا مدرکی معادل آن را در یکی از رشته مرتبط با زبان آلمانی دریافت کرده باشید. گرایش‌هایی از زبان آلمانی که به شما فرصت تدریس در دانشگاه را می‌دهند عبارتند از:

  • آموزش زبان آلمانی
  • زبان و ادبیات آلمانی

نحوه تدریس زبان آلمانی در دانشگاه

 

در اغلب موارد، با توجه به شرایط هر دانشگاه امکان تدریس با مدرک مترجمی زبان آلمانی در کنار مدرک دوره تربیت مدرس (TTC) وجود دارد.
همچنین اگر می‌خواهید به عنوان استاد تمام تدریس کنید، نیازمند مدرک دکتری در رشته زبان آلمانی هستید.

 

ج. تدریس در آموزشگاه‌ها

یکی دیگر از راه‌هایی که می‌توانید در مسیر شغلی خود انتخاب کنید، تدریس در آموزشگاه‌ها است. در اغلب آموزشگاه‌ها، برای تدریس نیازی به مدرک زبان آلمانی دانشگاه ندارید؛ اما بهتر است رزومه‌ای قوی، سابقه کاری مرتبط و مدرک تربیت مدرس داشته باشید.

هنگام شروع تدریس زبان آلمانی در آموزشگاه، ممکن است به گروه‌ها و افرادی با سنین و اهداف مختلف سر و کار داشته باشید.

بیشتر بخوانید: نحوه مدیریت کلاس‌های خصوصی و گروهی زبان

 

د. تدریس آنلاین و خصوصی زبان آلمانی

تدریس خصوصی و آنلاین زبان آلمانی یکی از راه‌هایی است که می‌توانید در این حوزه فعالیت کنید. یکی از مزیت‌های تدریس آنلاین این است که در اکثر موارد صلاحیت‌ها، دانش و مهارت‌های نرم شما (که در مورد آن بحث خواهیم کرد) بیشتر از مدرک آکادمیک موثر است. اما توجه داشته باشید که در این حوزه رقابت بسیار زیادی وجود دارد و جذب زبان آموز می‌تواند چالش برانگیز باشد.

تدریس آنلاین و خصوصی زبان آلمانی

اما اصلا نگران نباشید!

شما با ثبت نام به عنوان مدرس خصوصی زبان آلمانی در پلتفرم هایتاکی می‌توانید مکانی مطمئن برای ارائه مهارت‌های خود به متقاضیان این زبان داشته باشید.
در این پلتفرم امکانات زیادی برای جذب زبان آموزان بیشتر وجود دارد؛ از جمله بارگذاری ویدئو معرفی و برگزاری جلسات آزمایشی رایگان.

مقالات مرتبط:

 

مهارت‌های معلم زبان آلمانی

تسلط بر روی زبان آلمانی آکادمیک برای تدریس آن، تنها یک روی سکه است. در حالت ایده‌آل، برای تبدیل شدن به یک معلم زبان آلمانی خوب علاوه بر داشتن مهارت‌های کلیدی (شنیداری، خوانداری، مکالمه و نوشتاری) باید مهارت‌های دیگری نیز داشته باشید.

مهم‌ترین این مهارت‌ها عبارتند از:

 

توانایی برقراری ارتباط با تمامی افراد

برای اینکه به یک معلم زبانی آلمانی خوب تبدیل شوید، باید بتوانید به راحتی با افراد در هر سن و با هر ویژگی شخصیتی‌ای ارتباط برقرار کنید.
از آنجایی که طیف زیادی از افراد متفاوت مخاطبین شما خواهند بود، توانایی برقراری ارتباط سازنده با تمامی افراد و تطبیق خود با آن‌ها یک مزیت بزرگ خواهد بود.

مهم ترین مهارت هایی که یک معلم زبان آلمانی باید داشته باشد

 

داشتن مهارت تدریس یک به یک

این مهارت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید داشته باشید؛ به خصوص اگر می‌خواهید تدریس خصوصی داشته باشید.

شما باید بتوانید مطالبی واحد را در تمام مدت به یک یا چند گروه از زبان آموزان آموزش دهید بدون اینکه خسته شده و یا از یکی از آن‌ها ناامید شوید. همچنین شما باید بتوانید در برخورد با زبان آموزان صمیمی، منصف و عادل باشید.

بیشتر بخوانید:

 

دانش کسب و کار

کار به عنوان معلم زبان آلمانی مستلزم داشتن یک دانش حداقلی از کسب و کار است.
لازم است شما نحوه محاسبه دستمزد خود را به طور منصفانه بلد بوده و توانایی مدیریت مالی را داشته باشید. برای مثال، باید نسبت به تفاوت هزینه‌های تدریس آلمانی به طور خصوصی و گروهی آشنایی داشته باشید.

بیشتر بخوانید: درآمد معلم زبان آلمانی چقدر است؟

آشنایی با مهارت ها و مسیر شغلی معلم زبان آلمانی

 

حساسیت فرهنگی

یکی از ویژگی‌های مهم یک معلم زبان آلمانی، داشتن حساسیت فرهنگی است؛ این یعنی اینکه قادر باشید با زبان آموزان از هر پیشینه و فرهنگی ارتباط برقرار کنید.
حساس بودن به تفاوت‌های فرهنگی زبان آموزان به منظور ایجاد محیطی قابل اعتماد و راحت برای یادگیری حیاتی است.

 

دانش روانشناسی

بهره‌مندی از حداقل‌های دانش روانشناسی و شخصیت شناسی شما را قادر می‌سازد تا ویژگی‌های منحصر به فرد هر زبان آموز را شناسایی کنید و آن‌ها را دقیق‌تر بشناسید.

در مرحله بعد، با شناختی که پیدا کرده‌اید، می‌توانید بهینه‌ترین و مناسب‌ترین برنامه درسی را برای زبان آموزی طراحی کرد و کلاس‌ها را با بهره‌وری بیشتری ادامه داد.

 

چالش‌های پیش روی معلم زبان آلمانی

از مهم‌ترین و رایج‌ترین چالش‌های پیش روی معلمان زبان آلمانی می‌توان به این موارد اشاره کرد:

 

صحبت کردن زبان آموزان به زبانی دیگر در کلاس‌ها

اکثریت افراد، زبان آلمانی را به عنوان زبان سوم (اول زبان مادری و دوم انگلیسی) انتخاب می‌کنند و عادت دادن آن‌ها به مکالمه به زبان آلمانی ممکن است چالش برانگیز باشد.

چالش های معلم زبان آلمانی چیست؟

 

کنترل کلاس‌های شلوغ و پرسروصدا

به خصوص کلاس‌های گروهی کودکان و یا افراد بیش فعال.

بیشتر بخوانید: راهکارهای تدریس زبان به کودکان بیش فعال؛ این نکات را فراموش نکنید!

 

ایجاد شوق و انگیزه

استفاده از مشوق‌های غیرتکراری به منظور تقویت روحیه زبان آموزان برای ادامه یادگیری هم می‌تواند یکی از چالش‌های معلمان زبان آلمانی باشد.

مقالات مرتبط:

 

تدوین برنامه درسی منعطف و سازگار

اگر قصد تدریس در کلاس‌های گروهی را دارید، باید بتوانید برنامه‌ای را سازماندهی کنید ک علاوه بر گروه، بتواند برای تک تک زبان آموزان مفید باشد.

 

آموزش درست نحوه تلفظ کلمات و هجاها

به‌خصوص به افراد با سنین بسیار پایین یا بالا.

بیشتر بخوانید: چطور به زبان آلمانی حرف بزنیم؟

روش ها و مراحل تدریس زبان آلمانی

 

سخن پایانی

پس از یادگیری زبان آلمانی دریافت مدرک، این به عهده شما است که تصمیم بگیرید در چه محیطی تدریس کنید و چگونه تدریس کنید. در هر صورت، تدریس یک زبان به داشتن مهارت‌های آکادمیک آن محدود نشده و باید مهارت‌های نرم دیگری نیز داشته باشید.

اگر می‌خواهید هنگامی که به تدریس زبان آلمانی پرداختید برنامه خود را منعطف نگه دارید، ما به شما ثبت نام در پلتفرم مدرسین هایتاکی را توصیه می‌کنیم.

با تدریس خصوصی زبان آلمانی در هایتاکی، شما ساعات کلاسی و هزینه جلسات را مشخص می‌کنید و می‌توانید برنامه‌های کلاسی را با برنامه‌های دیگر خود تنظیم کنید. 🕖💸

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۵

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *