کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

یادگیری سریع و آسان همه زبان ها با ۲۰ تکنیک کاربردی

۵
(۶)

فکر می‌کنید چقدر طول می‌کشد که یک زبان جدید را یاد بگیریم و به تسلط خوبی در آن برسیم؟ راه‌های یادگیری زبان جدید در کمترین زمان ممکن چندان عجیب و جادویی نیستند؛ فقط کافی است چند نکته و تکنیک را بدانید و به انجام روزانۀ آن‌ها متعهد باشید. افرادی که به چندین زبان مختلف تسلط دارند هم از فرمول‌های پیچیده استفاده نکرده یا هزینه‌های سنگین و غیرمعقولی برای این کار نکرده‌اند، بلکه چند تکنیک را خیلی درست و اصولی به کار بسته‌اند.


🎧 فایل صوتی این مقاله را بشنوید 🎧

با شنیدن هم می‌توانیم یاد بگیریم! 🙌✨


 

در ادامه می‌خوانید: 

 

در این مقاله قرار است به نکاتی اشاره کنیم که از تحقیق روی روش‌های یادگیری افراد چندزبانه استخراج شده‌اند. بنابراین همان‌طور که این نکات در مسیر یادگیری زبان‌های جدید راهگشای آن‌ها بوده، حتماً برای شما هم مؤثر خواهند بود.

 

اهمیت آشنایی با راه‌های یادگیری سریع زبان ها

امروزه دنیا با سرعت زیادی در حال پیشرفت است. در چنین موقعیتی و با گسترش روزافزون استفاده از اینترنت، مرزهای جغرافیایی به‌راحتی از میان برداشته شده‌اند و افراد از سراسر جهان و به کمک اینترنت با یکدیگر در ارتباط و تعامل هستند.

درست است که زبان انگلیسی زبانی بین‌المللی است و تقریباً همۀ کاربران حرفه‌ای اینترنت تا حدودی بر آن مسلط هستند، اما یادگیری زبان‌های دیگر از جمله زبان آلمانی، فرانسه، روسی و… نیز یکی از مهارت‌های مهم حضور فعال در جوامع بین‌المللی است که به افراد کمک می‌کند زندگی اجتماعی فعال و مفیدی داشته و به موقعیت‌های شغلی و تحصیلی بالایی برسند.

بیشتر بخوانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟

یادگیری سریع زبان

در این میان خیلی مهم است که با تکنیک‌ها و روش‌هایی کارآمد آشنا باشیم که بتوانیم هر زبان و اصولاً هر مهارتی را در سریع‌ترین زمان ممکن و با کیفیت بالا یاد بگیریم.

تکنیک‌هایی که در ادامه به‌عنوان راه‌های یادگیری زبان معرفی خواهیم کرد، براساس تحقیقات علمی و تجربیات عملی افرادی که به موفقیت در یادگیری زبان دست یافته‌اند، تدوین شده‌اند.

 

۲۰ تکنیک عالی برای یادگیری سریع زبان ها

در زمان یاد گرفتن هر زبانی، اولین واقعیتی که باید بدانیم این است که یادگیری یک زبان جدید تجربه‌ای شخصی است و آنچه برای دیگران کار می‌کند، لزوماً برای ما هم همان کار را نخواهد کرد.

بهترین راه برای یادگیری زبان این است که ترکیب کامل خود را از میان روش‌های مختلف با آزمون و خطا پیدا کنید. هنگامی که این روش‌ها را پیدا کردید، ایجاد یک روال مطالعه منظم و استفاده از منابع مختلف هم بسیار مهم خواهند بود.

 

۱. اهداف خود از یادگیری یک زبان جدید را تعیین کنید.

اولین قدم برای یادگیری یک زبان جدید این است که بدانید چرا می‌خواهید آن را یاد بگیرید. تعیین هدف در یادگیری زبان‌ها بسیار مهم است، زیرا بیشتر ما وقتی با یک زبان جدید و انبوهی از لغات، اصطلاحات و قواعد گرامری و تلفظی جدید و ناآشنا مواجه می‌شویم احساس ترس و اضطراب می‌کنیم و ممکن است انگیزه‌مان خیلی زود کاهش یابد.

بیشتر بخوانید: از دست ندادن انگیزه در زمان یادگیری زبان | چگونه انگیزه مان را حفظ کنیم؟

یادگیری سریع زبان

در تعیین هدف به این نکات توجه داشته باشید:

۱- اهداف کوتاه‌مدت تعیین کنید.

این خیلی خوب است که شما یک هدف بلندمدت داشته باشید و بدانید با یادگیری این زبان چه کارهایی قرار است انجام دهید. اما صرف داشتن یک هدف بلند ممکن است برایتان طاقت‌فرسا باشد، چون رسیدن به آن زمان زیادی لازم دارد.

در اینجا اهداف کوتاه‌مدت به کمکمان می‌آیند تا بتوانیم با رسیدن به هر کدام از آن‌ها انگیزۀ خود را حفظ کرده و روحیه‌مان را تقویت کنیم.

به‌عنوان مثال اگر هدف شما این است که یک کتاب ۳۰۰ صفحه‌ای برای یادگیری گرامر بخوانید، می‌توانید برای هر ماه ۵۰ صفحه تعیین کنید و همین ۵۰ صفحه را هم در چهار هفته تقسیم کنید. در این صورت هر هفته می‌توانید با رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت خود در مسیر یادگیری، انگیزۀ بیشتری برای ادامه بگیرید.

 

۲- اهداف خود را بنویسید.

نوشتن اهداف به شما کمک می‌کند تا به آن‌ها متعهد شوید. اهداف خود را در جایی قرار دهید که مدام آن‌ها را ببینید؛ مثل چسباندن به آینۀ اتاقتان یا گذاشتن تصویر آن روی بک‌گراند صفحۀ موبایل.

 

۳- هدف گذاری اسمارت را یاد بگیرید.

دلیل این که بسیاری از ما در آغاز تعیین اهدافمان خیلی پرانرژی و باانگیزه هستیم ولی خیلی زود مسیر را رها کرده و خسته می‌شویم این است که اهدافمان احتمالاً اسمارت نبوده‌اند.

اهداف S.M.A.R.T که به معنای اهداف هوشمندانه هستند، درواقع از ۵ کلمۀ Specific (خاص)، Measurable (قابل اندازه‌گیری)، Achievable (دست‌یافتنی)، Realistic (واقع‌بینانه) و Time-bound (دارای بازۀ زمانی) تشکیل شده‌اند.  

یادگیری سریع زبان

در ادامه هر کدام از این ۵ بخش را معرفی کرده و بیشتر دربارۀ آن‌ها توضیح می‌دهیم:

Specific (خاص) هدف شما باید کاملاً مشخص باشد. هرچه اهداف دقیق‌تر باشند، سریع‌تر به آن‌ها دست خواهید یافت. می‌توانید با پرسیدن این سؤالات از خودتان، اهداف دقیق‌تری تعیین کنید:

  • برای رسیدن به هدف یادگیری زبان به چه چیزهایی نیاز دارم؟
  • آیا برای رسیدن به آنجا به کمک کسی نیاز دارم؟
  • در صورت نیاز از کجا می توانم کمک بگیرم؟
  • از چه زمانی شروع به یادگیری زبان خواهم کرد؟
  • برای پیشرفت به چه ابزارها و منابعی نیاز دارم؟
Measurable (قابل اندازه‌گیری) برای اینکه بدانید آیا در مسیر رسیدن به اهداف خود هستید یا خیر، باید معیارهایی برای اندازه‌گیری داشته باشید. راه‌هایی برای سنجش پیشرفت خود پیدا کنید.

یکی از بهترین ابزارها در این مسیر می‌تواند آزمون‌های آنلاین یا حضوری آزمایشی باشد.

Achievable (دست‌یافتنی) به این فکر کنید که آیا اهداف شما قابل دستیابی هستند یا نه؟ زیرا نرسیدن به هدف‌ها می‌تواند انگیزۀ شما را از بین ببرد و پیشرفت زبانی‌تان را کندتر کند.
Realistic (واقع‌بینانه) اگر با یادگیری زبان قرار است وقت کافی برای هیچ کدام از کارها و مسئولیت‌های دیگر خود در زندگی را نداشته باشید، احتمالاً هدف خود را واقع‌بینانه و براساس شرایطی که در آن قرار دارید انتخاب نکرده‌اید.
Timebound (دارای بازۀ زمانی) یک ضرب الاجل و بازۀ زمانی مشخص برای رسیدن به اهداف خود تعیین کنید. اگر شما ندانید که دقیقاً چه زمانی قرار است به هدفی که تعریف کرده‌اید برسید، ممکن است مسیر یادگیری‌تان بیش از حد کند، طولانی و خسته‌کننده شود.

 

۲. هر بار فقط یک زبان را یاد بگیرید.

بسیاری از زبان‌آموزان از افرادی که به چند زبان مختلف مسلط هستند می‌پرسند که چطور می‌توان هم‌زمان بیش از یک زبان را یاد بگیرند؟ توصیۀ افراد حرفه‌ای هم معمولاً این است: هرگز این کار را نکنید!

واقعیت این است که افراد چندزبانه هم هیچ وقت به‌صورت هم‌زمان دو یا چند زبان مختلف را یاد نگرفته‌اند، بلکه این کار را به‌مرور انجام داده و بعد از تسلط روی یک زبان، به سراغ یادگیری زبان دیگر رفته‌اند.

بیشتر بخوانید: بهترین زبان های دنیا برای یادگیری در سال ۲۰۲۴

یادگیری سریع زبان

یادگیری اصولی و درست هر زبانی به اندازۀ کافی سخت و سنگین است و در فرایند یادگیری نیز ارتباط مستقیمی بین تمرکز و میزان یادگیری و همچنین کیفیت آن وجود دارد. هرچه یادگیری شما متمرکزتر باشد و زمان بیشتری را برای یک زبان صرف کنید، طبیعتاً آن را سریع‌تر یاد خواهید گرفت.

بیشتر بخوانید:

نکته مهم:

اگر بنا به هر دلیلی مجبور هستید دو زبان مختلف را به‌صورت هم‌زمان یاد بگیرید، توصیۀ متخصصان این است که تا حد امکان سعی کنید دو زبان کاملاً متفاوت و غیر هم‌خانواده (مثلاً اسپانیایی و ژاپنی) را یاد بگیرید. چرا که یادگیری هم‌زمان زبان‌های مشابه و هم‌خانواده، شما را سردرگم خواهد کرد.

 

۳. سبک یادگیری خود را پیدا کنید.

شناسایی سبک یادگیری غالب شما می‌تواند روند یادگیری را تسریع کند. یادگیری زبان برای بسیاری از افراد دشوار به نظر می‌رسد، زیرا معلمان آن‌ها همیشه از شیوه‌های آموزشی مشابهی برای همۀ زبان‌آموزان استفاده کرده و فراموش می‌کنند که هر کسی سبک‌های یادگیری منحصر به فردی دارد و در هر آموزشی باید این ویژگی‌های شخصیتی را هم در نظر گرفت تا به نتیجه‌ای عالی رسید.

با اطلاعاتی که در جدول زیر ارائه شده است، می‌توانید سبک یا سبک‌های یادگیری خودتان را شناسایی کنید:

سبک یادگیری شما با …. یاد می‌گیرید.
دیداری- بصری (visual) استفاده از تصاویر، فیلم‌ها و درک فضایی
شنیداری (aural) استفاده از صدا و موسیقی
کلامی- زبانی (verbal) استفاده از کلمات، هم در گفتار و هم در نوشتار
فیزیکی (physical) با استفاده از بدن، دست‌ها و حس لامسه
منطقی (logical) با استفاده از منطق و استدلال، اعداد و آمار
اجتماعی (social) در گروه یا با افراد دیگر در اجتماع
انفرادی (solitary) فعالیت‌های انفرادی و استفاده از شیوه‌های خودآموزی

 

۴. تحمل ابهام و یاد نگرفتن را داشته باشید!

قدیمی‌ها گفته‌اند: «همه چیز را همگان دانند.» گستره و میزان اطلاعات و چیزهایی که ما نمی‌دانیم همیشه آنقدر زیاد هستند که هیچ وقت نمی‌توانیم همه چیز را یاد بگیریم.

در زمان یادگیری یک زبان جدید، همیشه تعداد چیزهایی که نمی‌دانیم از دانسته‌هایمان خیلی بیشتر هستند. بنابراین ما باید تحمل ابهام و یاد نگرفتن یک نکتۀ جدید در اولین باری که با آن مواجه می‌شویم را داشته باشیم، مسیرمان را ادامه دهیم و بدانیم که ابهام و داشتن سؤال‌های زیاد و گاهی ازنظر خودمان خنده‌دار هم بخش مهمی از فرایند یادگیری است.

واقعیت این است که یادگیری زبان به زمان و صرف انرژی زیادی نیاز دارد. درست است که می‌توانیم با تکنیک‌های اصولی این روند را کمی سریع‌تر کنیم، اما این تکنیک‌ها هم قرار نیست معجزه کنند. بنابراین در مسیر یادگیری صبور ولی باانگیزه باشید و با اطمینان به مسیر خود ادامه دهید.

بیشتر بخوانید: چگونه موقع یادگیری زبان صبور بمانیم و جا نزنیم؟

 

۵. یادگیری زبان را به عادت روزانه خود تبدیل کنید.

یکی از مهم‌ترین دلایلی که خیلی از افراد از یادگیری یک زبان خیلی زود دلسرد می‌شوند این است که آن را در برنامۀ روزانۀ خود نگنجانده‌اند.

خیلی مهم است که شما ارتباط خود را با زبان جدیدی که در حال یادگیری آن هستید به‌صورت مستمر و روزانه حفظ کنید. باور کنید اگر روزی فقط ۱۵ دقیقه صرف یادگیری ۲ لغت جدید یا یک نکتۀ گرامری تازه کنید و یا به یک پادکست کوتاه در هنگام پیاده‌روی گوش دهید، خیلی بهتر از این است که فقط یک روز در هفته اما حدود ۳ یا ۴ ساعت را صرف یادگیری زبان کرده باشید.

بیشتر بخوانید:

یادگیری سریع زبان

 

۶. تکنیک‌های یادگیری سریع و اصولی کلمات را بیاموزید.

بیشتر زبان‌آموزان فکر می‌کنند چون حافظۀ ضعیفی دارند، نمی‌توانند با سرعت و کیفیت دلخواه خودشان کلمات زبان جدید را یاد بگیرند؛ اما مشکل اصلی این است که آن‌ها از شیوه‌های درستی برای یادگیری لغات و عبارات جدید استفاده نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: قانون ۵ دقیقه و استفاده از آن در یادگیری زبان ها

برای گسترش دایرۀ واژگان خود و یادگیری سریع زبان این تکنیک‌ها را امتحان کنید:

 

– ابتدا کلمات همزاد و هم‌ریشه را یاد بگیرید.

کلمات همزاد یا هم‌ریشه به کلماتی گفته می‌شود که با اندکی تغییر در تلفظ، در زبان‌های مختلف با معنایی یکسان به کار می‌روند. به‌عنوان مثال کلمات «gratitud» در اسپانیایی و «gratitude» در انگلیسی، هر دو به معنای «قدردانی و سپاسگزاری» هستند.

در زبان‌های رومی (که زیرشاخۀ زبان‌های هندواروپایی هستند) مثل زبان فرانسه، ایتالیایی و پرتغالی صدها کلمۀ مشترک با زبان انگلیسی وجود دارد که فقط تا حدودی در تلفظ تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. بنابراین بهترین کار این است که در یادگیری یک زبان جدید، ابتدا کلمات مشترک آن با زبان مادری خودتان یا زبان دوم یا سومی که قبلاً آموخته‌اید را یاد بگیرید.

 

– کلمات پرکاربرد را بیاموزید.

برای رسیدن به تسلطی مشابه بومیان هر زبان، دانستن حداقل ۵۰ هزار کلمه ضروری است، اما برای مکالمه‌های روزمره و ساده آشنایی با ۲ تا ۳ هزار کلمۀ پرکاربرد در هر زبانی کفایت می‌کند.

در هر زبانی تعداد کمی از کلمات وجود دارند (حدود ۲۰ درصد) که در ۸۰ درصد موقعیت‌ها و جملات به کار می‌روند. علاوه بر این که می‌توانید با کمی جستجو، لیست این کلمات را در هر زبانی پیدا کنید. با گوش دادن به مکالمه‌های دیگران و خواندن متون مختلف نیز به‌مرور با این کلمات پرتکرار آشنا خواهید شد.

 

– واژه‌های مرتبط با موضوعات مورد علاقه‌تان را یاد بگیرید.

با یادگیری کلماتی که علاقه‌ای به موضوعات آن‌ها ندارید یا در زندگی روزمره چندان استفاده نمی‌شوند، خیلی زود آن‌ها را فراموش می‌کنید. اما اگر در ابتدا کلمات مرتبط با حوزۀ تحصیلی، شغلی یا دیگر علایق خود را بیاموزید، از آنجا که دوست دارید در موقعیت‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنید، خیلی سریع و در زمان کمی، تعداد زیادی کلمه را با مثال‌های مربوط به هر کدام از آن‌ها یاد خواهید گرفت.

یادگیری سریع زبان

– استفاده از فلش کارت‌ها

یادگیری لغات با یک یا چند بار تمرین در طول یک روز اتفاق نمی‌افتد و لازم است که تمام لغت‌ها و عبارت‌ها را در فواصل زمانی مشخص تکرار و تمرین کنید و این کار را تا جایی ادامه دهید که همۀ آن‌ها وارد حافظۀ بلندمدت‌تان شوند.

برای داشتن فلش کارت‌های کاربردی و کارآمد، می‌توانید در طول روز هر لغت جدیدی را که می‌شنوید یا می‌بینید به همراه معنی و یک مثال از کاربرد واقعی آن، روی کاغذ یا اپلیکیشن‌های فلش کارت‌ساز مثل Anki ثبت کنید و در زمان‌های آزادی که دارید، دوباره و دوباره و در روزهای مختلف هفته و ماه آن‌ها را مرور کنید.

 

۷. از منابع رایگان و متنوع مناسب سطح خودتان استفاده کنید.

برای یادگیری هر زبانی منابع آموزشی رایگان و متنوعی مثل کتاب‌ها، پادکست‌ها، فیلم و سریال، اخبار، دوره‌های آموزشی در سایت‌هایی مثل یوتیوب و… وجود دارد تا با استفاده از آن‌ها بتوانیم ارتباط حداکثری خود با زبانی را که در حال یادگیری‌اش هستیم حفظ کنیم.

کافی است شما منابعی را که مناسب سطح خودتان بوده و به آن‌ها علاقه داشته باشید را انتخاب و هر روز از آن‌ها استفاده کنید.

توصیه می‌شود منابعی را انتخاب کنید که فقط یک سطح از سطح زبان فعلی‌تان بالاتر باشند، نه بیشتر و نه کمتر. در چنین شرایطی شما هم کمی چالش در فهمیدن یا شنیدن بعضی کلمات دارید و هم درصد زیادی از اطلاعات ورودی را درک می‌کنید.

 

۸. با صدای بلند برای خودتان کتاب بخوانید.

خواندن متون مختلف به شما در یادگیری واژگان جدید، درک دستور زبان و ساخت جملات کمک می‌کند و همچنین راهی عالی برای افزایش دانش و شناخت فرهنگی شماست.

یادگیری سریع زبان

اگر خواندن رمان‌ها و کتاب‌های پیشرفته در حال حاضر برایتان دلهره‌آور و دشوار است، می‌توانید مطالعه را  با کتاب‌های دوزبانه، کتاب‌های کودکان یا کتاب‌هایی که برای زبان‌آموزان طراحی شده‌اند، یاد بگیرید.

از یک سطح پایه شروع کنید تا بتوانید لغات آسان را یاد بگیرید. همان‌طور که سطح زبان شما پیشرفت می‌کند، می‌توانید به سراغ مطالب خواندنی پیشرفته‌تری مانند روزنامه‌ها و مجلات هم بروید.

وقتی کتاب‌ها را به‌جای مطالعۀ چشمی با صدای بلند برای خودتان بخوانید، می‌توانید به‌صورت هم‌زمان مهارت‌های درک مطلب و تلفظ خود را هم تقویت کنید.

 

۹. بیش از حد روی یادگیری گرامر حساس نباشید.

اگر می‌خواهید زبانی را به‌سرعت یاد بگیرید ابتدا نحوۀ مکالمه و سپس قواعد گرامری را یاد بگیرید. این دقیقاً همان شیوه‌ای است که زبان مادری‌مان را هم به کمک آن آموخته‌ایم.
البته نمی‌توان انکار کرد که گرامر و اصول آن بسیار مهم است. شما باید یاد بگیرید که چگونه افعال اساسی روزمره را به هم پیوند دهید و جملات درست برای بیان منظور خودتان بسازید؛ اما این کار را نباید در همان مرحلۀ اول یادگیری انجام داد.

نکته این است که شما نباید زمان زیادی را صرف یادگیری قواعد گرامری و استثناها، جداول افعال و… کنید یا نگران شرایط خاصی باشید که در آن یک حرف اضافه خاص را می‌توان استفاده کرد. شما این چیزها را در طول مسیر یاد خواهید گرفت! در ابتدا کافی است روی انتقال پیام و قابل فهم بودن حرف‌ها و جملات خود تمرکز کنید.

 

۱۰. به زبانی که در حال یادگیری آن هستید فکر کنید نه زبان مادری‌تان

اغلب زبان‌آموزان برای تولید جمله‌ها و استفاده از آن‌ها در زمان مکالمه یا نوشتن یک مطلب، یک فرایند ترجمه را پشت سر می‌‍‌گذارند. به‌عنوان مثال اگر زبان مادری‌شان فارسی باشد، ابتدا جملۀ مورد نظرشان را به زبان فارسی می‌سازند و در ادامه آن را به زبان دیگر، مثلاً انگلیسی، برمی‌گردانند.

یادگیری سریع زبان

ما زمانی می‌توانیم خیلی سریع به تسلط نسبی در یک زبان برسیم که سعی کنیم این فرایند ترجمه را حذف و جملات را به‌صورت مستقیم به زبانی که در حال یادگیری‌اش هستیم تولید و استفاده کنیم.

برای شروع می‌توانید طبق این الگو پیش بروید:

  • به تمام جملات کوتاه و ساده‌ای که در ارتباطات روزانه خود و در موقعیت‌هایی مثل محل کار، زمان خرید، گفتگو با دوستان و… نیاز دارید فکر کنید.
  • این جملات را به زبانی که در حال یادگیری‌اش هستید برای خودتان یادداشت کنید (می‌توانید درستی آن‌ها را ازطریق ابزارهای آنلاین مثل گوگل ترنسلیت و… بررسی کنید) و آنقدر برای خودتان تکرارشان کنید تا ملکۀ ذهنتان شوند.
  • وقتی در طول روز در موقعیت‌های استفاده از این جملات قرار گرفتید، سعی کنید به همان جملاتی که ساخته‌اید فکر کنید و حتی اگر نمی‌توانید آن‌ها را با صدای بلند به دیگران بگویید، حتماً با خودتان چندین و چند بار تکرارشان کنید.

 

۱۱. در تمام طول روز از زبان جدید به بهانه‌های مختلف استفاده کنید.

اگر در ابتدای مسیر یادگیری یک زبان جدید هستید، ممکن است تلاش برای استفاده از زبان در طول روز برایتان طاقت‌فرسا به نظر برسد، اما این کار آن‌قدرها هم که دشوار نیست. راه‌های آسان و حتی سرگرم‌کنندۀ زیادی وجود دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها زبان را به بخشی از زندگی روزمرۀ خود تبدیل کنید.

درواقع شما می‌توانید با انجام این کارها از فعالیت‌های عادی روزانۀ خود به‌عنوان بخشی از فرایند یادگیری زبان جدید استفاده کنید:

  • از هر فرصتی برای یادگیری و تمرین کلمات جدید استفاده کنید. فلش کارت‌هایتان را همیشه همراهتان داشته باشید و در طول رفت و آمد با قطار یا اتوبوس و مترو یا زمانی که منتظر ملاقات با یک دوست هستید، آن‌ها را مرور کنید.
  • زبان تلفن همراه خود را به زبانی که در حال یادگیری آن هستید تغییر دهید. همچنین می توانید این کار را با سایر دستگاه‌ها (مثل لپ تاپ و کامپیوتر) و اکانت‌های شبکه‌های اجتماعی خود نیز انجام دهید.
    – کلمات جدیدی را که یاد می‌گیرید در محیط اطراف خانه خود مثل میز کار، دیوار آشپزخانه و اتاقتان بچسبانید تا مدام در معرض دیدتان باشند.
  • و…

 

۱۲. برای یادگیری سریع زبان از روز اول صحبت کردن را هم شروع کنید.

با همان چند کلمه‌ای هم که در روزهای اول یاد گرفته‌اید، شروع به صحبت کنید. در این صورت ذهن شما عادت می‌کند در طول روز به زبانی که در حال یادگیری آن هستید فکر کند و همین درگیری‌های روزمره با یک زبان جدید، کیفیت و سرعت یادگیری شما را به میزان قابل توجهی افزایش خواهد داد.

به این منظور می‌توانید ایده‌های زیر را امتحان کنید:

  • جلوی آینه و با خودتان صحبت کنید و سعی کنید در هنگام ادای کلمات و جملات به حرکات لب‌ها و دهانتان توجه کنید.
  • با دستیار صوتی موبایل خود و یا اپلیکیشن‌های مخصوص مکالمه تمرین کنید.
  • در گروه‌های مکالمه شرکت کنید. این کار را می‌توانید حتی در اینترنت و با پیدا کردن افراد بومی زبانی که در حال یادگیری‌اش هستید انجام دهید.
  • و….

یادگیری سریع زبان

نکتۀ مهمی که در این مسیر باید به یاد داشته باشید این است که از اشتباه کردن نترسید. هرچقدر که بیشتر اشتباه کنید بیشتر و زودتر یاد می‌گیرید و اعتماد به نفستان هم افزایش می‌یابد.

 

۱۳. فیلم‌ها را با زیرنویس تماشا کنید.

ویژگی مهم تماشای فیلم در فرایند یادگیری این است که هم می‌تواند برایتان سرگرم‌کننده و جذاب باشد و هم شما را با ویژگی‌های فرهنگی و اصطلاحات عامیانۀ آن زبان بیشتر آشنا کند.

اگر قصد دارید یک فیلم را به قصد یادگیری تماشا کنید، بهتر است طبق این فرایند چند مرحله‌ای این کار را انجام دهید:

  • ابتدا کل فیلم یا چند صحنه از آن را در حین خواندن زیرنویس تماشا کنید. اگر کلمه‌ای در آن وجود دارد که متوجه معنایش نمی‌شوید، آن را در دفترچه یادداشت خود به همراه تعریفش بنویسید و یک یا چند مثال هم برای آن بزنید.
  • سعی کنید کلماتی را که یادداشت کرده‌اید با لهجۀ درست تلفظ کنید.
  • اگر می‌توانید خودتان هم با این کلمه‌ها یک یا چند جمله بسازید تا متوجه شوید چگونه می‌توان از آن‌ها در موقعیت‌های مختلف استفاده کرد.
  • حالا دوباره، اما این بار بدون زیرنویس، فیلم را تماشا کنید. در این مرحله باید تلاش کنید تا در حد امکان تمام جملات و دیالوگ‌ها را درک کنید.
  • وقتی یک بخش از فیلم را با این شیوه تماشا کردید، می‌توانید همین فرایند را برای دیدن بخش‌های بعدی هم تکرار کنید.

نکتۀ مهم:

سعی کنید چند فیلم محدود را که برایتان جذاب‌تر هستند به منظور یادگیری زبان انتخاب و هر بار همان‌ها را به‌جای فیلم‌های جدید تماشا کنید. زیرا تکرار یکی از مهم‌ترین ابزارها برای تسلط بر مباحث زبانی هستند.

 

۱۴. موسیقی گوش کنید.

اگر جزو افرادی هستید که زیاد موسیقی گوش می‌کنند، چرا موسیقی‌های زبانی را که در حال یادگیری‌اش هستید گوش نکنید؟ در این صورت با یک تیر دو نشان می‌زنید؛ هم لذت می‌برید و هم زبان یاد می‌گیرید!

هنگام آواز خواندن، کلمات به‌طور طبیعی‌تر جریان می‌یابند و در زمان آواز، تلفظ کلمات صحیح‌تر و ساده‌تر خواهد بود.

یادگیری سریع زبان

برای گوش دادن به موسیقی‌ها بهتر است متن آن‌ها (lyrics) را از اینترنت پیدا کنید و چند باری با متن به آهنگ گوش کنید، زیر کلمات مهمی که معنی‌شان را نمی‌دانید خط بکشید و در اولین فرصت برایشان معنا و یک یا چند مثال هم پیدا کنید.

به مرور می‌توانید متن آهنگ را حفظ کرده و همراه خواننده جملات و عبارات را تکرار کنید.

 

۱۵. سعی کنید زبان را در محیط‌های واقعی هم تمرین کنید.

این کار صرفاً به معنای سفرهای پرهزینه به کشورهای مختلفی که به زبان مورد نظر شما صحبت می‌کنند نیست. شما به‌راحتی و بدون نیاز به پرداخت هزینه‌های گزاف سفر، می‌توانید محیط پیرامون خود را با گزینه‌هایی که در ادامه پیشنهاد شده‌اند، غرق در یک زبان جدید کنید:

 

– یک دوست برای یادگیری زبان پیدا کنید.

اگر یک دوست در مسیر یادگیری‌تان داشته و هر دو در یک سطح باشید، می‌توانید با یکدیگر به آن زبان حرف بزنید و در صورت نیاز یکدیگر را اصلاح کنید. همچنین می‌توانید اهداف مشترکی تعیین کرده و با هم برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی کنید.

 

– در یک گروه مکالمه عضو شوید.

این گروه‌ها هم به‌صورت حضوری و هم به‌صورت آنلاین و در شبکه‌های مجازی مثل واتس اپ، فیسبوک و تلگرام وجود دارند.

زبان‌آموزان معمولاً زمان‌هایی را از قبل تعیین می‌کنند تا در این گروه‌ها با یکدیگر دربارۀ موضوعات مختلف گفتگو و تبادل نظر کنند. شرکت در چنین گروه‌هایی یک تمرین عالی برای اسپیکینگ و لیسنینگ و تقویت مهارت‌های مکالمه است.

 

– از وب‌سایت‌ها برای پیدا کردن شریک گفتگو کمک بگیرید.

سایت‌هایی مانند Speaky، HelloTalk یا Tandem می‌توانند شما را با افرادی آشنا کنند که بومیِ زبانی هستند که شما می‌خواهید تمرین کنید. حتی اگر امکان ملاقات حضوری و حرف زدن با این افراد را نداشته باشید هم می‌توانید ازطریق چت آنلاین دربارۀ زبان بومی (نیتیو) این افراد اطلاعات مفیدی کسب کنید.

 

۱۶. از هوش مصنوعی کمک بگیرید.

یادگیری سریع زبان

شما در یادگیری زبان می‌توانید از چند طریق از هوش مصنوعی کمک بگیرید:

  • چت جی پی تی Chat GPT می‌تواند به یک پارتنر خوب برای تقویت مکالمه شما تبدیل شود. کافی است به او بگویید که در حال یادگیری یک زبان جدید هستید و می‌خواهید در تقویت مهارت‌های مکالمه به شما کمک کند و پاسختان را بدهد. از نتیجۀ کار حتماً شگفت‌زده خواهید شد.
  • اگر در حال خواندن متنی هستید و می‌خواهید به ترجمۀ سریع آن به زبانی دیگر دسترسی داشته باشید یا تلفظ و معانی مختلف یک کلمه را بدانید، ابزارهای مترجم هوشمند مثل گوگل ترنسلیت در سریع‌ترین زمان ممکن پاسخ سؤالتان را به شما خواهند گفت.
  • اگر در حال تمرین رایتینگ هستید و می‌خواهید متنی را که نوشته‌اید ازلحاظ گرامری بررسی کنید، ابزارهای بررسی گرامر مثل Grammarly به‌صورت آنلاین و با استفاده از هوش مصنوعی و مدل‌های زبانی می‌توانند به‌سرعت متن شما را بررسی کرده و ایرادات نگارشی و گرامری آن را مشخص کنند.

مقالات مرتبط:

 

۱۷. دربارۀ تاریخ و فرهنگ زبان مورد نظرتان تحقیق کنید.

درک مفهوم جملات و پاراگراف‌ها در یک متن، صرفاً با درک تک‌تک کلمات آن حاصل نمی‌شود. آشنایی با فرهنگ و تاریخ کشوری که در حال یادگیری زبان آن هستیم و تاریخ خود آن زبان نیز می‌تواند میزان درک ما از متون مختلف و حتی تماشای فیلم‌ها و گوش دادن به موسیقی‌های آن زبان را هم افزایش دهد.

هم‌زمان با یادگیری یک زبان جدید، زمانی را هم صرف آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم و تاریخ مردمی که به آن زبان حرف می‌زنند بکنید. مطمئن باشید که این کار به هیچ وجه اتلاف وقت نخواهد بود و علاوه بر افزایش درک و شناختتان از متون، به شما کمک می‌کند در صورتی که به آن کشورها سفر و با مردم آن‌ها صحبت کردید، با آن‌ها بهتر ارتباط برقرار کرده و زودتر به اهداف خود برسید؛ چرا که آن‌ها به دید یک غریبه به شما نگاه نخواهند کرد.

بیشتر بخوانید: نقش ارتباطات در یادگیری زبان

 

۱۸. روی شرکت در کلاس‌ها و دوره‌های خصوصی سرمایه‌گذاری کنید.

استفاده از منابع رایگان در روند یادگیری یک زبان گزینۀ مناسب و در دسترس خوبی است، اما اگر به دنبال راه‌های یادگیری سریع زبان می‌گردید، حتماً باید در بین گزینه‌ها و امکانات خود، کلاس‌های خصوصی را هم بگنجانید.

یادگیری سریع زبان

مهم‌ترین مزایای کلاس‌های خصوصی در مقایسه با کلاس‌های عمومی این است که در کلاس خصوصی شما می‌توانید با سرعت دلخواه خودتان پیش بروید، به‌جای پرداختن به همۀ مباحث و مهارت‌ها، روی تقویت مهارت‌های مورد نیاز خودتان وقت بگذارید و کلاس‌ها را با انعطاف بیشتر و در زمان‌هایی که برای خودتان مناسب‌تر است برگزار کنید.

البته کلاس‌های خصوصی مزایای دیگری هم دارند که با مراجعه به مقالۀ «مزایای داشتن معلم خصوصی» بیشتر با آن‌ها آشنا خواهید شد.

ممکن است شما علاقه‌مند به شرکت در کلاس‌های خصوصی حضوری باشید و یا برعکس، در شرایطی باشید که بخواهید به‌صورت آنلاین در این کلاس‌ها حاضر شوید. در کلاس‌های خصوصی زبان هایتاکی شما این امکان را خواهید داشت که خودتان تعیین کنید می‌خواهید به‌صورت حضوری در کلاس خصوصی شرکت کنید یا آنلاین بودن کلاس‌ها را ترجیح می‌دهید.

همچنین می‌توانید قبل از شرکت در هر کلاسی، به‌صورت رایگان یک جلسۀ آزمایشی با اساتید مورد نظرتان داشته باشید و دربارۀ شرایط برگزاری کلاس، زمان‌بندی کلاس‌ها، منابع مورد نیاز و… با آن‌ها صحبت کنید. در این جلسۀ آزمایشی شما می‌توانید با شیوۀ کلی تدریس هر استاد نیز آشنا شوید و بعد از مقایسه بتوانید بهترین معلم خصوصی را از میان اساتید هایتاکی انتخاب کنید.

بیشتر بخوانید:

 

شما با سرمایه‌گذاری بر روی یک منبع یادگیری حرفه‌ای و با کیفیت، بهترین فرصت را برای یادگیری مؤثر و سریع زبان به خود می‌دهید. حتی اگر خارج از ایران هستید و دوست دارید به دلایلی مثل بودن در فضای ایران، مدیریت هزینه‌ها، برنامه‌ریزی زمانی بهتر و… در کلاس‌های خصوصی ایران شرکت کنید، هایتاکی این امکان را برایتان فراهم کرده تا به‌صورت آنلاین از هر جای دنیا که باشید، افتخار میزبانی شما را داشته باشد.

بیشتر بخوانید: رزرو کلاس خصوصی و دوره های زبان از خارج از ایران

 

۱۹. دوره‌ها و کلاس‌های فشرده؛ یکی از بهترین راه‌های یادگیری سریع زبان

یکی از راه‌هایی که اغلب افراد برای یادگیری سریع زبان از آن استفاده می‌کنند، شرکت در دوره‌های آموزشی فشرده است.

بازۀ زمانی دوره‌های فشرده معمولاً کوتاه‌تر، ولی تعداد کلاس‌ها و جلسات آموزشی آن‌ها بیشتر است.

به‌عنوان مثال اگر در یک دورۀ آموزشی معمولی هفته‌ای دو روز به مدت دو ساعت در کلاس حاضر می‌شدید، در دوره‌های فشرده معمولاً هر روز کلاس خواهید داشت و ممکن است هر کلاس هم بیش از دو ساعت طول بکشد.

ترکیب استفاده از دوره‌های آموزشی فشرده برای یادگیری زبان و دیگر روش‌های یادگیری خودآموز که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد، به زبان‌آموزان کمک می‌کند که مدت زمان یادگیری یک زبان را به میزان قابل توجهی کاهش دهند.

بیشتر بخوانید: شرکت در کلاس های خصوصی فشرده زبان برای چه کسانی مفید است؟

 

۲۰. یاد گرفتن از اشتباهات را یاد بگیرید!

واقعیت این است که ما بیشترین یادگیری را از اشتباهات خود خواهیم داشت. بنابراین کمال‌طلبی و ترس از قضاوت دیگران یا مسخره شدن را کنار بگذارید. تا می‌توانید اشتباه کنید و تا می‌توانید از اشتباهات خود درس بگیرید و پیشرفت کنید.

یادگیری سریع زبان

در فرایند یادگیری یک زبان بارها ممکن است در موقعیت‌هایی قرار بگیرید که معنی کلمه‌ای را درست نمی‌دانید یا ۱۰۰% حرف‌های طرف مقابل را متوجه نمی‌شوید. در چنین مواقعی نباید نگران و دلسرد شوید؛ همۀ این‌ها بخشی عادی از فرایند یادگیری هر زبانی است.

به هر تعامل به‌عنوان یک فرصت جدید برای یادگیری نگاه کنید. در مورد هر مکالمه فکر کنید و به خودتان بازخورد سازنده بدهید.

برخی از چیزهایی که ممکن است بخواهید در مورد آن‌ها فکر کنید عبارتند از:

  • چه کلمات/ عباراتی در آن مکالمه به کارم می‌آمد؟
  • چه کلمات جدیدی شنیدم/ دیدم؟
  • چگونه می‌توانم در آینده به‌طور مؤثرتری گفتگوی مشابهی داشته باشم؟وقتی شروع به پذیرش فراز و نشیب‌های فرایند یادگیری کنید، از سفر یادگیری خود لذت بیشتری خواهید برد و همین روحیه شما را برای استفاده از فرصت‌های یادگیری بیشتر در آینده آماده خواهد کرد.

 

سخن پایانی

اغلب اوقات افراد از یادگیری زبان دست می‌کشند، زیرا صرفاً کتاب‌های درسی خسته‌کننده را مطالعه می‌کنند و سعی می‌کنند هر طور که شده انگیزه و ارادۀ خود را حفظ کنند تا به هدفشان برسند. اما این راه معمولاً به نتیجه نمی‌رسد. یادگیری فرایندی است که باید سعی کنید هر طور که شده آن را برای خودتان لذت‌بخش کرده و درواقع به یک تفریح تبدیلش کنید؛ حتی اگر فرصت کمی دارید و می‌خواهید خیلی سریع و فشرده آن را یاد بگیرید.

در این مقاله به ۲۰ تکنیک عالی برای یادگیری سریع زبان اشاره کردیم. لازم است یادآوری کنیم که نیازی به اجرای همۀ این تکنیک‌ها نیست. کافی است چند مورد از روش‌هایی را که می‌دانید برای شما مؤثرتر هستند امتحان و آن‌ها را با یکدیگر ترکیب کنید.

فراموش نکنید که مهم‌ترین نکته در مسیر یادگیری زبان استمرار، تمرین و تکرار است.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۶

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *