کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

تاثیر تکنولوژی بر یادگیری زبان های خارجی

۴.۱
(۷)

تکنولوژی در حدود یک دهه اخیر جهان را به طرز چشمگیری تغییر داده است. این روزها، به لطف فناوری مدرن که زندگی ما را احاطه کرده است، با دوستان و خانواده ارتباط برقرار می‌کنیم، خریدهای جدید انجام می‌دهیم، برای سفرهای خارج از کشور برنامه ریزی می‌کنیم، اوقات فراغت خود را می‌گذرانیم و حتی به تماشای آخرین قسمت سریال مورد علاقه خود می‌پردازیم.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

از طرفی، یکی از بخش‌هایی که به ویژه در سال‎های اخیر یکی از بزرگترین تغییرات را تجربه کرده است، یادگیری یک زبان خارجی است. زیرا دیگر نیاز نیست که برای بهبود مهارت‌های زبانی خود، ساعت‌ها به مطالعه کتاب‌های درسی بپردازیم یا فایل‌های صوتی گوش دهیم. همچنین به لطف انبوهی از ابزارهای تکنولوژی، پلتفرم‌های آنلاین و اپلیکیشن‌هایی که با لمس یک دکمه در دسترس هستند، نیاز کمتری به شرکت در کلاس‌های زبان داریم.

بیشتر بخوانید: مزایای یاد گرفتن یک زبان جدید چیست؟

بنابراین، با تبدیل تکنولوژی به بخشی از زندگی روزمره مردم، زبان آموزان می‌توانند روش‌های بیشتری برای یادگیری کامل زبان‌های خارجی، داشته باشند. در واقع می‌توان گفت که زبان‌آموزان بیشتری به دلیل افزایش بازدهی و کاهش هزینه‌های کلاس، آموزش زبان را به صورت آنلاین انتخاب می‌کنند. به همین دلیل است که در این مقاله می‌خواهیم به برخی از مزایایی که ابزارهای تکنولوژی می‌توانند برای یادگیری زبان ارائه دهند نگاهی دقیق‌تر بیندازیم.

 

چرا از تکنولوژی برای یادگیری زبان استفاده کنیم؟

امروزه، تکنولوژی یادگیری یک زبان خارجی را بسیار آسان‌تر می‌کند زیرا شما می‌توانید از هر جایی به آنها دسترسی داشته باشید و حتی زمانی که در حال انجام فعالیت دیگری هستید، از ابزارهای تکنولوژی استفاده کنید. در واقع باید گفت که چه معلم زبان پرمشغله ای باشید که از زمان برنامه ریزی درس خود نهایت استفاده را می‌کند یا زبان آموزی که سخت تلاش می‌کند تا در یادگیری زبان مورد علاقه خود پیشرفت کند، این ابزارها و برنامه‌های تکنولوژی می‌توانند انتخابی عالی باشند. آنها همچنین می‌توانند تجربه یادگیری زبان را لذت بخش کنند.

 

اهمیت تکنولوژی در آموزش زبان خارجی

در واقع می‎توان گفت که تکنولوژی، برای افزایش مشارکت زبان آموزان، به جای آموزش معلم محور تبدیل به یادگیرنده محور می‌شود. هنگامی که زبان آموزان درگیر هستند و مسئولیت یادگیری خود را بر عهده می‌گیرند، ارتباط معنادارتری با زبان برقرار می‌کنند، انگیزه و مشارکت آنها افزایش می‌یابد. استفاده از تکنولوژی، منابع بیشتری را برای معلمان فراهم می‌کند. در واقع، فناوری زبان آموزان را تشویق می‌کند تا به صورت فردی زبان خارجی را یاد بگیرند و مهارت‌های زبانی خود را توسعه دهند.

تکنولوژی و یادگیری زبان های خارجی

 

تکنولوژی به افراد کمک می‌کند تا مشکلات یادگیری خود را حل کنند و روش‌هایی را بیابند تا از آموخته‌های خود به روشی مؤثرتر استفاده کنند. چند راه وجود دارد که می‌توانید فناوری را در تدریس روزانه خود پیاده سازی کنید که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

موسیقی و ویدیو: موسیقی و ویدیو به زبان آموزان اجازه می‌دهد تا مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنند.

وب‌سایت‌های آموزشی و برنامه‌های تلفن هوشمند و تبلت: این نوع ابزارهای تکنولوژی فعالیت‌های معنادار، سرگرم‌کننده و تعاملی را ارائه می‌کنند که مشارکت زبان آموز را افزایش می‌دهد.

پلتفرم‌های مشارکتی: این نوع پلتفرم‌ها به زبان‌آموزان کمک می‌کند تا زبانی را که می‌آموزند عملی کنند و در فعالیت‌های مشترک شرکت کنند.

 

اثر تکنولوژی بر یادگیری زبان‌های خارجی و مزایای استفاده از آن

 

۱- فرآیند آموزش و یادگیری را کارآمدتر می‌کنند

با استفاده از تکنولوژی، معلمان زبان خارجی می‌توانند کیفیت تدریس خود را بهبود بخشند و به زبان آموزان خود کمک کنند تا در یادگیری زبان بهتر از قبل شوند. همچنین به آنها کمک می‌کنند تا در زمان برنامه ریزی درسی صرفه جویی کنند، حجم کلی کار و سطح استرس خود را کاهش دهند و همچنین کیفیت تدریس خود را بهبود بخشند.

بیشتر بخوانید: روش های مدرن تدریس زبان | راهنمای جامع و کاربردی

 

۲- تکنولوژی به زبان آموزان کمک می‌کند تا با زبان ارتباط برقرار کنند

تکنولوژی و یادگیری زبان های خارجی

 

فناوری به زبان‌آموزان اجازه می‌دهد تا از کتاب‌های درسی فاصله بگیرند و مطالب انگلیسی گسترده‌ای را کشف کنند که علاقه آنها را برمی‌انگیزد و یادگیری زبان آنها را تقویت می‌کند. طبق یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ توسط روانشناسی اجتماعی ایالات متحده، جودیت ام. هاراکیویچ; “علاقه یک فرآیند انگیزشی قدرتمند است که به یادگیری انرژی می‌دهد، مسیرهای تحصیلی و شغلی را هدایت می‌کند و برای موفقیت تحصیلی ضروری است.”

 

۳- تکنولوژی به ارائه تمرین شخصی کمک می‌کنند

با استفاده از ابزارهای تکنولوژیکی، زبان آموزان می‌توانند تجربه یادگیری زبان خود را با توجه به نقاط قوت و ضعف منحصر به فرد خود تنظیم کنند و بهترین نتایج ممکن را کسب کنند. وقتی معلمان از فناوری‌هایی مانند ویدیو پروژکتور استفاده می‌کنند، می‌توانند پیشرفت زبان آموز خود را به طور مؤثرتری پیگیری کنند و به یادگیری آنها کمک کنند.

بیشتر بخوانید: چگونه از ویدیو در تدریس زبان استفاده کنیم؟

 

۴- فناوری فرصت‌های یادگیری زیادی را به ارمغان می‌آورد

بزرگترین دلیل برای گنجاندن تکنولوژی در آموزش، تغییرات کلی در ارتباطات جهانی است. آنچه زمانی غیرقابل دسترس بود، اکنون به راحتی از طریق اینترنت قابل دسترسی است. فناوری با پیوند دادن جهان به یکدیگر، درها را به روی فرصت‌های یادگیری بیشتر باز می‌کند. روش‌های محدود و قدیمی برای آموزش مدت‌هاست که منسوخ شده و همه اینها به لطف پیشرفت در تکنولوژی است. از طرفی، زبان آموزان با آموزش آنلاین به منابع بیشتری برای یادگیری دسترسی خواهند داشت.

 

۵- ابزاری مکمل برای معلمان در کلاس درس

امروزه تکنولوژی در بسیاری از جهات برای معلمان سودمند است زیرا آموزش سنتی دیگر چندان کارآمد نیست و معلمان باید در هنگام ارائه مطالب در کلاس درس بیش از هر زمان دیگری به زبان آموزان خود انگیزه دهند. با به کارگیری تکنولوژی، کتاب‌های آموزشی در جایگاه دوم قرار می‌گیرند. یکی از مهم‌ترین تاثیزات فناوری، این است که کلاس‌ها می‌توانند از نظر محتوا بسیار غنی‌تر از قبل باشند.

 

۶- افزایش علاقه با تکنولوژی

یکی دیگر از مزایای اختلاط فناوری و یادگیری زبان خارجی، امکان افزایش علاقه است. یک محیط کلاسی سنتی اغلب برای یادگیری مناسب نیست، زیرا استراتژی‌های معمولی، زبان‌آموزان را به چالش نمی‌کشد اما تکنولوژی بازی را کاملاً تغییر داده است و تمرکز زبان آموزان را بیشتر می‌کند زیرا آموزش را می‌توان به روش‌های مختلفی ارائه کرد. دروسی که شامل آموزش‌های مبتنی بر کامپیوتر و وسایل کمک بصری هستند به زبان آموزان کمک می‌کند تا در زمان کمتری زبان‌های خارجی را بیاموزند. 

 

۷- استفاده از تکنولوژی در یادگیری زبان برای زبان آموزان انگیزه و محرک است

استفاده از تکنولوژی در کلاس درس و خارج از آن باعث می‌شود تا زبان آموزان احساس انگیزه بیشتری داشته باشند. برای زبان آموزان جوان یادگیری با تبلت یا گوشی هوشمند نسبت به کتاب درسی سنتی ایده آل‌تر است. زیرا زبان آموزان می‌توانند زبان خارجی را با استفاده از انواع برنامه‌های جامع آنلاین، مطالعه کنند.

بیشتر بخوانید: از دست ندادن انگیزه در زمان یادگیری زبان | چگونه انگیزه مان را حفظ کنیم؟

تکنولوژی و یادگیری زبان های خارجی

 

۸- افزایش دسترسی به منابع مختلف

مطمئناً فناوری فقط برای آموزش مفید نیست زیرا امروزه تقریباً همه چیز با پیشرفت تکنولوژی در دسترس‌تر شده است. از طرفی، یادگیری سنتی در کلاس درس بسیار محدود است و تنها تا زمانی که زبان آموزان در کلاس حضور دارند می‌تواند ادامه داشته باشد.

با این حال، تکنولوژی و یادگیری زبان خارجی به زبان آموزان این امکان را می‌دهند که از تلفن همراه یا لپ‌تاپ استفاده کنند تا در هر زمان که نیاز دارند به اطلاعات مورد نیاز دسترسی پیدا کنند. این کار نه تنها به زبان آموزان کمک می‌کند تا مطالب زیادی را جذب کنند، بلکه تمرین ارزشمندی را در مورد روش‌های مناسب استفاده از ابزارهای فناوری ارائه می‌دهد.

 

۹- مهارت‌های مختلف زبان را به راحتی بیاموزید

نرم افزارهای رایانه‌ای و ابزارهای آنلاین به زبان آموزان کمک می‌کنند تا مطالب را بسیار راحت تر یاد بگیرند و همچنین مهارت‌های مختلف شنیداری، صحبت کردن و نوشتاری خود را تقویت کنند. در واقع می‌توان گفت که تکنولوژی بیشترین موفقیت را در حفظ علاقه زبان آموزان در حین درگیر کردن آنها در درس دارد. این موضوع باعث می‌شود تا بر اجزای سازنده اساسی یادگیری زبان از جمله واژگان، درک مطلب، آوایی و روانی کلی تأکید شود.

بیشتر بخوانید: چطور زبان آموز را درگیر موضوع کلاس کنیم؟

 

۱۰- ایجاد اعتماد به نفس برای زبان آموزان

زبان آموزان اغلب در محیط کلاس احساس دلسردی می‌کنند زیرا یادگیری نامناسب می‌تواند شرم آور و دلسرد کننده باشد اما زمانی که تکنولوژی با یادگیری زبان خارجی آمیخته می‌شود، زبان آموزان می‌توانند مهارت‌های حیاتی را با موفقیت بیاموزند.

 

۱۱- تعامل و همکاری را در یادگیری زبان خارجی ارتقا دهید

استفاده از تکنولوژی به زبان آموزان اجازه می‌دهد تا خلاقیت و مشارکت بیشتری در کلاس داشته باشند. در واقع باید گفت که تکنولوژی به زبان‌آموزان امکان می‌دهد تا برای آموزش بهتر آماده شوند و منابع جذابی را در اختیار معلمان قرار می‌دهد تا کلاس‌هایشان را جذاب‌تر کنند.

 

۱۲- ابزارهای تکنولوژی به زبان آموزان اجازه می‌دهد تا زبان آموزان مستقل‌تری شوند

تکنولوژی و یادگیری زبان های خارجی

 

همانطور که همه معلمان زبان خارجی می‌دانند، میزان تمرینی که زبان‌آموزان در خارج از کلاس انجام می‌دهند بر سرعت رسیدن آنها به اهداف زبان تأثیر می‌گذارد. تکنولوژی یک راه عالی برای انجام این کار است. با دسترسی به طیف گسترده‌ای از منابع مانند برنامه‌ها، تمرین گفتاری آنلاین، پادکست‌ها، کتاب‌های الکترونیکی، وبلاگ‌ها، کلیپ‌های ویدئویی، نمایش‌ها و فیلم‌ها، زبان آموزان می‌توانند کنترل یادگیری خود را در دست بگیرند و نتایج بهتری کسب کنند.

بیشتر بخوانید:

 

۱۳- تکنولوژی کمک می‌کند تا اطمینان حاصل شود که آموزش ارائه شده بروز است

برخلاف ابزارهای سنتی‌ برای یادگیری زبان، تکنولوژی را می‌توان سریع‌تر و کارآمدتر تغییر و ارتقا داد و به‌روزرسانی کرد. این بدان معناست که منابع آموزش زبان خارجی همیشه جدید هستند.

 

کدام ابزارهای تکنولوژیکی برای یادگیری زبان انگلیسی موثرتر هستند؟

تکنولوژی، فرآیند یادگیری زبان خارجی را متحول کرده است. جدیدترین ابزار، تجهیزات و برنامه‌ها کمک بزرگی به زبان آموزان و معلمان می‌کند. یادگیری زبان در داخل و خارج از کلاس درس را آسان‌تر کرده است. این امر باعث می‌شود که یادگیرندگان با سرعت و زمان مورد نظر خود برای یادگیری زبان اقدام کنند.

از طرفی، تکنولوژی، زمانی که به درستی به کار گرفته شود، می‌تواند بسیار مفید و کارآمد باشد. پیشرفت‌های زیادی در دنیای زبان‌شناسی صورت گرفته است، اما با فناوری‌هایی که امروزه در اختیار داریم، می‌توانید انتظار پیشرفت‌های بیشتری را در سال‌های آینده داشته باشید. در واقع ابزارهای تکنولوژی به چند گروه تقسیم می‌شوند که عبارتند از نرم افزارهای آموزشی، وب سایت‌ها، پادکست‌ها و شبکه‌های تلویزیونی، نرم افزارهای ارتباطی و نرم افزارهای ارزیابی معلمان.

بیشتر بخوانید: بهترین ابزارهای هوش مصنوعی برای یادگیری زبان

تاثیر تکنولوژی بر یادگیری زبان های خارجی

 

۱- اپلیکیشن‌های آموزشی

به طور معمول، بسیاری از افراد به دلیل در دسترس نبودن منابع زبان، دوره‌ها و مربیان زبان در شهر خود، از رویای خود برای یادگیری زبان جدید دست می‌کشند. در چنین شرایطی بهترین راه حل، یادگیری زبان آنلاین از طریق اپلیکیشن موبایل است زیرا در دسترس بودن تلفن همراه در همه جا، یادگیری زبان‌های خارجی را کمی آسان‌تر و راحت‌تر از همیشه کرده است. برخی از مهم‌ترین اپلیکیشن‌های یادگیری زبان خارجی عبارتند از:

 

۱. بازرس متن Text Inspector

Text Inspector یک ابزار استاندارد یادگیری زبان خارجی است که هم ربان آموزان و هم معلم میتوانند از آن برای کمک به فرآیند یادگیری زبان استفاده کنند اما بیشتر برای مدرسان زبان‌های خارجی کاربرد دارد. در واقع، Text Inspector پرکاربردترین تحلیلگر متن بوده که مواد آموزشی مورد نیاز مدرسان را فراهم کرده و در ارزیابی کار زبان آموزان کمک زیادی می‌کند.

 

۲. Quizlet کویزلت بهترین برنامه فلش کارت 

Quizlet یک برنامه آموزشی رایگان است که می‌تواند به زبان‌آموزان زبان انگلیسی در یادگیری و تسلط بر واژگان و گرامر کمک کند. در واقع، فلش کارت‌ها و بازی‌های ساده، راهی عالی برای گیمیفی کردن یادگیری زبان و در عین حال کسب نتایج است. معلمان زبان خارجی می‌توانند مطالب کلاس خود را در این نرم افزار بارگذاری کنند و با زبان آموزان به اشتراک بگذارند.

 

۳. نرم افزار HelloTalk

HelloTalk یک برنامه رایگان فوق‌العاده است که به شما کمک می‌کند تا دوستان جدیدی پیدا کنید و مهارت‌های زبانی خود را تمرین کنید. این نرم افزار، دارای ویژگی‌های چت صوتی، چت متنی و اشتراک‌گذاری doodle است.

 

۴. نرم افزار Duolingo

 برنامه doulingo، هوش مصنوعی و یادگیری زبان را با هم ترکیب می‌کند تا تجربه‌ای عالی را در اختیار زبان آموزان قرار دهد. از طریق پردازش زبان طبیعی، می‌توانید از گفتار برای پاسخ دادن به سوالات زبان استفاده کنید، سپس عملکرد خود را بر اساس تک تک کلمات تلفظ شده درجه بندی کنید. این تنها یکی از مزایای فراوان تکنولوژی در صنعت ترجمه است. در واقع می‌توان گفت که Duolingo یک ابزار یادگیری زبان است که می‌تواند تمرین مفیدی را برای زبان آموزان در خارج از کلاس فراهم کند.

این به جذاب کردن فرآیند یادگیری زبان کمک می‌کند که می‌تواند به با انگیزه نگه داشتن زبان آموزان در تمام سنین کمک کند.

 

۲- وب سایت‌ها و آموزش‌های تصویری

زبان‌ آموزان می‌توانند برنامه‎‌های آنلاین تمرین زبان خارجی را دانلود کنند و از منابع آموزشی مانند فلش کارت‌های دیجیتال در وب‌سایت‌های آموزشی استفاده کنند. همچنین، می‌توانند توانایی‌های درک مطلب خود را با تماشای ویدیوهای آنلاین، مانند ویدیوهای آموزش زبان که به صورت رایگان در YouTube بهبود بخشند یا فیلم و سریال‌های محبوب را در شبکه‌های تلویزیونی مشاهده کنند.

 

نتفلیکس Netflix

برای زبان آموزان انگلیسی متوسط ​​تا پیشرفته که می‌خواهند مهارت‌های درک زبان خود را به روشی سرگرم‌کننده بهبود بخشند، Netflix می‌تواند راه‌حل عالی باشد. این شبکه، طیف وسیعی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را به زبان‌های مختلف ارائه می‌دهد و برای همه سلیقه‌ها فیلم‌های آموزنده دارد. همچنین می‌توانید برای کمک به درک مطلب، زیرنویس‌های زبان اصلی را به برنامه‌ها اضافه کنید.

 

۳- پادکست

پادکست‌ها راهی موثر برای زبان آموزان برای یادگیری بیشتر زبان و بهبود مهارت‌های درک مطلب به صورت رایگان هستند. استفاده از پادکست‌ها بسیار راحت است و می‌توانید آنها را در لپ تاپ خود گوش دهید یا یا زمانی که در حال حرکت هستید در تلفن هوشمند خود آن‌ها پخش کنید.

تاثیر تکنولوژی بر یادگیری زبان های خارجی

 

۴- نرم افزارهای ارتباطاتی

سیستم‌های آموزشی مبتنی بر تکنولوژی امکان ایجاد ارتباط و تقویت مهارت‌های زبان را فراهم می‌کند. علاوه بر این، آنها از ابزارها و روش‌هایی استفاده می‌کنند که زبان آموزان قبلاً با آنها آشنا بودند مانند پیام رسانی فوری و موارد دیگر. بنابراین، می‌توان گفت که تکنولوژی می‌تواند به ایجاد یک محیط یادگیری تعاملی کمک کند.

 

۵- نرم افزار ارزیابی برای معلمان

یکی از زمان‌برترین کارهایی که معلمان باید انجام دهند، تصحیح تست‌های زبان است. بررسی خودکار ارزیابی این وظایف کار معلمان را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کند و به آن‌ها اجازه می‌دهد زمان بیشتری را به فعالیت‌ها و پروژه‌های آموزشی لذت‌بخش و جذاب در کلاس اختصاص دهند. هدف آنها این است که فرآیند یادگیری زبان را مدیریت کنند و زمان اختصاص داده شده به تدریس را افزایش دهند. نرم افزار زبان یک ابزار شگفت انگیز برای یک تجربه سرگرم کننده یادگیری زبان است.

بیشتر بخوانید:

 

۶- دسترسی آنلاین

تکنولوژی، ابزارهای یادگیری زبان را در اختیار مخاطبان سراسر جهان قرار می‌دهد که می‌توانند در هر کجا و هر زمان که بخواهند از آن استفاده کنند. زبان آموزان دیگر نیازی به یادگیری حضوری ندارند زیرا می‌توانند آنچه را که نیاز دارند به صورت آنلاین بدست آورند. یکی از دسترسی آنلاین یادگیری زبان گوگل ترنسلیت است.

بیشتر بخوانید:

 

گوگل ترنسلیت

گاهی اوقات، ممکن است برای ترجمه و تفسیر یک جمله خاص مشکل داشته باشید یا شاید به مهارت‌های تلفظ خود اطمینان ندارید. در این شرایط، Google Translate می‌تواند در هر دو مشکل به شما کمک کند. با این وجود باید گفت که گوگل ترنسلیت همیشه دقیق نیست اما می‌تواند به شما در یادگیری زبان خارجی کمک کند.

بیشتر بخوانید: چگونه متون انگلیسی را ترجمه کنیم؟

تاثیر تکنولوژی بر یادگیری زبان های خارجی

 

سخن پایانی

ابزارهای تکنولوژی مانند پادکست‌ها، فیلم‌ها و نرم افزارهای آموزشی می‌توانند به یادگیری زبان کمک کنند. با این حال، آنها هرگز نمی‌توانند جایگزین آموزش حرفه‌ای زبان که از طریق تدریس خصوصی زبان‌های خارجی ارائه می‌گردد شوند. در واقع، تکنولوژی مدرن فرآیند یادگیری زبان آموزان را متحول کرده است. جدیدترین ابزارها، تجهیزات و برنامه‌های آنلاین کمک بزرگی به زبان آموزان و معلمان می‌کند.

تکنولوژی از هر نظر یادگیری زبان در داخل و خارج از کلاس درس را آسان‌تر کرده است. پس اگر شما نیز می‌خواهید زبان خارجی را به طور موثر یاد بگیرید،باید با تکنولوژی و ابزارهای مرتبط با آن دوست باشید.

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۴.۱ / ۵. تعداد نظرات ۷

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *