کلاس آنلاین زبان با 250 مدرس برتر در هایتاکی، بهترین پلتفرم آموزش زبان آنلاین جلسه آزمایشی رایگان
مقالات کاربردی و عمومی

چطور یک معلم زبان خوب پیدا کنم؟ حواستان به این ۴ نکته باشد!

۵
(۴)

هر مربی زبان، با توجه به مهارت‌ها و تخصصی که دارد؛ زبان مورد نظر را متفاوت تدریس می‌کند. شیوه تدریس متفاوت، سطح مهارت‌ها و نحوه برگزاری کلاس زبان توسط معلمان است که پیدا کردن یک معلم زبان خوب را به چالش می‌کشد. اگر نمی‌دانید که چگونه باید یک معلم زبان خوب پیدا کنید و با این دغدغه دست و پنجه نرم می‌کنید؛ پاسخ سوال “چطور یک معلم زبان خوب پیدا کنم؟” را در ادامه این مطلب بخوانید.

 

در ادامه می‌خوانید:

 

یک معلم زبان خوب کیست؟

به طور کلی اگر بخواهیم بگوییم یک معلم زبان خوب کیست، باید گفت کسی در لیست بهترین مدرسان زبان قرار می‌گیرد که بتواند مهارت‌های خود را به گونه‌ای تدریس کند که سختی مسیر یادگیری زبان را برای زبان آموز کاهش دهد و تلاش کند که زبان جویان در عین کسب نمرات درخشان، تحت هیچ شرایطی از یادگیری زبان دل‌زده نشوند.

یک معلم زبان خوب و حرفه‌ای معمولاً از پربازده‌ترین روش‌های تدریس و تمرینات متنوع برای تدریس زبان استفاده می‌کند. این تمرینات باید با سرگرمی‌های مختلف ادغام شوند تا انگیزه زبان آموز برای یادگیری زبان بیشتر شود. معلم زبان خوب در تلاش است که همه نکات کلیدی یادگیری زبان را در فرمتی جذاب به زبان آموزان خود انتقال دهد.

 

مهم‌ترین ویژگی‌ های یک معلم زبان خوب

اگر از حرفه‌ای‌ها سوال کنید، معمولاً موارد زیر را به عنوان اصلی‌ترین ویژگی‌های یک معلم زبان خوب به حساب می‌آورند:

 

۱. تسلط به روانشناسی

دانش و تخصص در حوزه‌هایی نظیر زبان‌های خارجی، تنها منوط به بهره‌مندی از انواع مدراک زبان نیست. برای تبدیل شدن به یک معلم زبان خوب، افراد باید خود را دانش روانشناسی فردی مسلط کنند تا بتوانند با شناخت هر کدام از زبان آموزان، شیوه تدریس متفاوتی برای هریک از آنها طراحی کنند.

 

۲. داشتن قدرت بیان و توضیح مطالب

برخی از مدرسان زبان مطالب را به خوبی می‌دانند اما قدرت توضیح آن‌‌ها برای دیگران را ندارند. به بیان ساده‌تر، آن‌ها نمی‌توانند تخصص خود را به گونه‌ای بازگو کنند که برای زبان آموزان قابل درک و فهم باشد. برای اطلاع از نوع تدریس و میزان مهارت در آموزش زبان هر معلم بهتر است از دانشجویان قبلی پرس و جو کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه مهارت و تجربه یک معلم زبان را بسنجیم؟

داشتن قدرت بیان و توضیح مطالب

 

۳. توانایی حل مسائل

چالش‌های زیادی هستند که معلم‌‎ها در هنگام تدریس با آنها روبه‌رو می‌شوند. توانایی حل مسائل کلاسی، یعنی مسئله‌هایی که ممکن است دانش آموزان با یکدیگر در کلاس داشته باشند یا چالش‌هایی که زبان آموزان برای یادگیری در کلاس درس با آنها مواجه می‌شوند؛ از جمله مواردی است که یک معلم زبان خوب باید در آن تبحر داشته باشد.

بیشتر بخوانید: چالش ها و مشکلات یک معلم زبان

 

۴. تلفیق رسانه ها و منابع مختلف برای تدریس

معلم زبان خوب در تدریس انعطاف‌پذیر بوده و بدون مقاومت در برابر روش‌های تدریس خود، روش‌های نوین تدریس زبان را نیز امتحان می‌کند. استفاده از اپلیکیشن‌های خودآموز، تمرینات اینترنتی، طرح سوالات آنلاین و تحویل گزارش‌های روزانه و اطلاع از حل تمرینات، هرکدام شیوه‌های مجزایی از تدریس هستند. اما یک معلم زبان خوب، طوری برنامه‌ریزی می‌کند که همه این شیوه‌های تدریس را در کنار هم برای بهره‌وری بیشتر زبان آموز در یادگیری، پیش بگیرد.

 

۵. طراحی آزمون های مناسب

طراحی آزمون‌ها باید به گونه‌ای باشد که همه مهارت‌های شنیداری، دیداری، نوشتاری و گفتاری در زبان مورد تدریس را مورد ارزیابی قرار داده و محک بزند. درجه سختی سوالات باید در آزمون متفاوت باشد و زمان‌بندی مناسب در زمان برگزاری آزمون‌ها نیز در نظر گرفته شود. آموزش زمان‌بندی در جلسه آزمون نیز یکی دیگر از مهم ترین ویژگی‌های یک معلم زبان خوب است. برای مثال، یک معلم زبان انگلیسی با این ویژگی، زبان آموزان را برای آزمون‌های مهم‌ زبان انگلیسی نظیر آیلتس و تافل آماده می‌کند.

طراحی آزمون های مناسب

بیشتر بخوانید:

 

۶. درک نیازهای زبان آموزان

معلم خوب تمام تلاش خود را می‌کند که نیازهای زبان آموزان و هدف آن‌ها از یادگیری زبان را درک کند. آشنایی با این موضوع که هرکدام از زبان آموزان چه نیازهایی دارند، در کدام مهارت قوی هستند و کدام مهارت را باید تقویت کنند؛ به مدرسان زبان کمک می‌کند که بتواند بهترین مسیر یادگیری را برای آموزش زبان انتخاب کند. همچنین معمولاً بهترین مدرسان زبان تلاش می‌کنند که تعادل را در کلاس حفظ کرده و بر اساس دانش زبان آموزان خود، به شیوه‌های تدریس زبان جهت بدهند.

 

نکات مهم در پیدا کردن بهترین مدرسان زبان

برخی از نکات مهمی که باید در هنگام پیدا کردن بهترین مدرسان زبان باید رعایت کنید، به شرح زیر است:

 

۱. هدف خود از یادگیری زبان را تعیین کنید

این‌که برای چه هدفی تصمیم به یادگیری زبان گرفته‌اید، در انتخاب بهترین معلم زبان به شما کمک می‌کند. اهداف خود را مشخص کنید تا مربی زبانی را بیابید که بتواند در مسیر یادگیری زبان راهنمای شما باشد. زیرا هر یک از اساتید زبان با توجه به سابقه کاری، مدارک تحصیلی و مهارت‌هایی که در آموزش زبان فراگرفته‌اند؛ با یکدیگر متفاوت هستند.

این تفاوت‌ها، دلیلی بر مبتدی بودن یا غیرخرفه‌ای بودن یک معلم زبان نیست. بلکه، باعث می‌شود تا بتوان مهارت معلم‌ها را طبقه‌بندی کرد. به عنوان مثال یک مدرس خصوصی آیلتس، به کاملاً به این آزمون تسط داشته و برای افرادی که به دنبال دریافت مدرک آیلتس هستند مناسب‌تر از سایر مدرسان هستند.

هدف خود از یادگیری زبان انگلیسی را تعیین کنید

از این‌ روی، بهتر است معلمی را انتخاب کنید که تخصص او شما را به اهداف‌تان نزدیک‌تر کند. داشتن راهنما و همراهی دلسوز، حرفه‌ای و متخصص در آموزش زبان، انگیزه‌ای است که کمک می‌کند تا مسیر منتهی به هدفتان کوتاه‌تر و دلنشین‌تر شود.

 

۲. شناخت بهترین مدرسان زبان

سابقه مدرسان زبان، از جمله پارامترهایی است که به شما کمک خواهد کرد که یک معلم زبان خوب را برای یادگیری مهارت‌های زبانی خود پیدا کنید. در حالی‌ که زندگی با شبکه‌های اجتماعی در جامعه امروزی باب شده است؛ شناخت و پیگیری سابقه تدریس مدرسان زبان، پیچیدگی خاصی ندارد. امروزه اغلب مدرسان حرفه‌ای زبان در شبکه‌های اجتماعی عضویت داشته و در دسترس هستند. بررسی بایوی اینستاگرام یا سایت شخصی اساتید زبان می‌تواند اطلاعات زیادی را درباره سابقه تحصیلی و کاری او، به شما بدهد.

شناخت بهترین مدرسان زبان

 

۳. آشنایی با روش های تدریس

هر مدرس زبان متدها و روش‌های خاصی را برای تدریس در کلاس پیش می‌گیرد. ممکن است برخی از معلمان ترجیح دهند، یادگیری بخشی از مفاهیم کتاب را به خودِ زبان آموزان بسپارند. در این شیوه تدریس معمولا مربیان استفاده از اپلیکیشن‌های خودآموز زبان را پیشنهاد می‌کنند؛ زیرا، معتقد هستند که با تمرین سوالات در کلاس می‌توانند به بهره‌وری بیشتر در یادگیری زبان دست یابند.

این‌که کدام شیوه تدریس زبان برای شما مفید است را با توجه به نوع یادگیری و تمریناتی که به آن علاقه‌مند هستید، می‌توانید انتخاب کنید. از همین‌ روی، برای یادگیری نتیجه‌بخش مهارت‌های زبان، شیوه تدریس معلم یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در هنگام انتخاب یک معلم زبان خوب باید به آن توجه کنید.

بیشتر بخوانید: چگونه کلاس زبان جذابتری داشته باشیم؟

 

۴. قیمت منصفانه و تدریس با کیفیت

هیچ‌گاه مبلغ دریافتی که یک معلم برای تدریس معین می‌کند، نشان از کیفیت تدریس زبان نیست. همان طور که بالا بودن مبلغ دریافتی کیفیت بالای تدریس را تضمین نمی‌کند، مبلغ پایین در نظر گرفته شده برای آموزش زبان نیز، نمی تواند به منزله پایین بودن کیفیت تدریس در نظر گرفته شود. بنابراین سعی کنید معلمی را انتخاب کنید که با دریافت مبلغی منصفانه، بالاترین کیفیت تدریس را با شیوه‌های نوین ارائه دهد.

 

کلام آخر؛ راه های پیدا کردن معلم زبان خوب

اکنون که با مهمترین ویژگی‌های یک معلم زبان خوب آشنا شده‌اید، می توانید برای پیدا کردن بهترین مدرسان زبان، از آن دسته از اعضای فامیل و دوستان خود که در حال یادگیری زبان هستند کمک بگیرید.

به آموزشگاه‌های معتبر سر بزنید و یا وب‌ سایت‌های تخصصی آموزش زبان های مختلف از جمله هایتاکی را بررسی کنید و یک معلم زبان خصوصی عالی انتخاب کنید. در نهایت فرقی نمی‌کند که چه کسی معلم زبان را به شما معرفی می‌کند یا چگونه آن را پیدا می‌کنید. مسئله مهمی که باید به آن توجه کنید دانستن ویژگی‌‎های یک معلم زبان خوب و استمرار در یادگیری است.

 

منابع:

این مطلب چقدر برای شما مفید بود؟

میانگین امتیازات ۵ / ۵. تعداد نظرات ۴

هنوز امتیازی ثبت نشده. شما اولین نفر باشید!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *